GALANT 2.0 GTI TURBO ÖLJYVUOTO

aake

New Member
Liittynyt
4 Maaliskuu 2010
Terve,

olisko kenelläkään vinkkiä mitsuun tulleesta öljyvuodosta. Historia: Vaihdoin pari viikkoa ennen joulua uudet öljyt ( Mobil 1 5W-50) ja suodattimen kilometrien perusteella. Joulun pyhinä jouduin käyttämään autoa - 27C pakkasessa ilman esilämmitys, kiitos rikkinäisen lokilämmittimen, ja noin 10 min tyhjäkäynnin jälkeen hautuumaareissu sujui OK.
Mutta jotain taisi hajota, moottoriöljyä alkoi kulua n. vajaa litra per 100 km. Luulin, että kampikammion huohottaja oli jäätynyt ja kampiakselin etupään stefa korkannut ( vanhassa Volvossa kävi joskus näin ).

Viikko sitten vaihdettiin jakopäähän kaikki uudeksi, eikä Motonetin osia, kampiakselin stafa, kampiakselin hammaspyörä ( hampaita lohjennut!!!), tasapainotuspyörän hihna ja kiristin, jakopään hihna, kaikki rullat ja jousikuormitteinen kiristin ( tosi väljä ). Mutta ei vuotaa yhä pahemmin...

Hankin uuden kampiakselin stefan, joka on 3mm paksumpi ja huuli siten eri kohdassa kuin org tiivisteessä. Kampiakselin kaulassa on kulumisura, ja ihmettelen miten se on jätetty korjaamatta 40 tkm sitten tehdyn täydellisen koneramontin yhteydessä. Noh, eilen pura ja kasaa moottorin etupää. Tänään lisää öljyä moottoriin ja koekäyttö.
Voi he..tti! Vuotaa samalla tavalla.

Tiistaina puretaan etupää uudestaan. Voisiko siellä olla öljykanavia, joiden päätyproppu on pettänyt? Käynnissä ollessa öljytipat tulevat moottorin etupäästä, tippuen siitä etupalkille ja maahan.

Kiitokset etukäteen kaikista vinkeistä.

Aake
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: GALANT 2.0 GTI TURBO ÖLJYVUOTO

motonetin stefat ei tahdo kestää kuin muutaman 1000km...
mulla on myös jakopäässä pikkuinen vuoto, vaihtovälille ei vielä lirtaa mene mutta pitää kosteana.

eräv vuoto voisi olla öljynpaine kello, ite en ole vielä sitä kokeillu vaihtaa, öljy kulkee mitä ihmeelisimmin
ja ihmeelisiin paikoihin ilma virtauksen vuoksi.
 

mikko412

Active Member
Liittynyt
15 Toukokuu 2005
Vs: GALANT 2.0 GTI TURBO ÖLJYVUOTO

ylläpä lukee ettei ole motonetin stefoja ;D kyllä se nyt vaan on niin että kone käyntiin ja katot mistä se öljyy ulos puskee. se vika nimittäin voi olla yhtä monessa paikkaa kun tiivisteitä öljykanavissa on käytetty+ vielä esim lauhduttimen putkeen ruostunu reikä tai muu putken/letkun liitoskohta.

ei ole yksiselitteistä vuotokohtaa :p
 

aake

New Member
Liittynyt
4 Maaliskuu 2010
Vs: GALANT 2.0 GTI TURBO ÖLJYVUOTO

Noh löytyihän se vuoto, kolmannen jakopään purkamisen jälkeen. Öljypumpun akselin stefa oli hajonnut siten, että sisempi "huuli" oli irronnut noin puolen kierroksen matkalta. Kilometrejä takana n. 40tkm?
Opetukset: Kun öljyvuoto yllättää, pitäsi kaikki mahdolliset tiivisteet tarkistaa. Myös sellaiset, joiden luulisi olevan kunnossa.
Mietittävää: Kaksi viikkoa ennen vuodon alkamista, moottoriin oli vaidettu Motonetista ostettu öljyn suodatin ja halpa ( n. 25 EUR ) neljän litran kanikka Mobil 1 5W -40 öljyä. Voisiko tämä öljy olla kovassa pakkasessa niin "jäykkää", että se aiheuttaa stefan rikkoutumisen ( jotain B-luokan tuotantoerää )?
Vain onko 40 tkm sitten tehdyssä koneremontissa laitettu B-luokan varaosa tähän suht kriittiseen kohtaan?

En tiedä vastauksia, jokainen voi niitä miettiä...

Aake
 

jcarlson

New Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2006
Vs: GALANT 2.0 GTI TURBO ÖLJYVUOTO

Veikkaan yhdistelmää b-luokan stefa + pakkasta. Sinänsä öljyn jäykkyydellä ei ole väliä, vaan pakkanenhan tunnetusti haurastuttaa muovia ja kumia.

Nuo stefathan tuli "koneremppakitin" mukana, joita mm. jenkeissä myydään pilvin pimein. Toisaalta siellä harvemmin noin kovia pakkasia on ja toisaalta pitäisivät 40tkm käyttöikää varmaan jopa kohtalaisena.
Itse en uskaltanut ko. kitin osista käyttää kannentiivistettä (tuli kalliimpi merkkiosa) enkä jakopään hihnoja tai rullia. Laakeritkin tuli muualta kalliimmat. Ilmeisesti stefatkin olisi ollut syytä hommata erikseen alkuperäisenä tai parempana tarvikkeena. Paperitiivisteet lienee OK halpiksinakin..
 
Ylös Bottom