Galant E1X V6 3000

Spezzi

Dieselvoimaa
Liittynyt
23 Huhtikuu 2003
Sijainti
Uusimaa
Jos ihan tarkkoja ollaan, niin tässä puhutaan nyt ehkä kuitenkin uudemmasta autosta kuin 1987. Mutta kymppigalluista yleensä puhutaan nyt jo sen ikäisinä malleina, että ehkä tämä aihe nyt kuitenkin sopii tänne. Voisin tietysti olla pajalla leipomassa kasaan omaa diesel-E14:ääni täällä kirjoittelun sijaan...

Eli asiaan! :)

Netin lonkeroista löytyi jonkin hämärän polun päästä tieto, että Uuden Seelannin MMC, sikäläinen Mitsubishi-tehdas, on värkännyt 1980-luvun lopulla täälläpäin E1X-sarjan Galantina tutuksi tulleesta autosta lähinnä paikallisille markkinoille tarkoitetun mallin nimeltä V3000! Autossa on mallimerkinnän mukaisesti kolmen litran V6, ilmeisesti 12-naulaisena versiona. Kaiketi sama pata, joka tuli täällä Sigmana tunnettuun autoon 1990-luvun alussa. Sama kone oli kaiketi myös tarjolla täälläkin Pajeroon.

Tuo V3000 tarkoitettiin kaiketi kilpailemaan australialaisperäisten Holdenien ym. kanssa Uuden Seelannin kotimarkkinoilla. Joidenkin juttujen mukaan sikäläisellä tehtaalla oli kaiketi valtuuksia tehdä lokalisoituja malleja, joita myytiin siis vain paikallisesti.

Galant (tai Sigma?) V3000:ssa on täkäläisesti tutuksi tulleen E1X:sarjalaisen kori, mutta nokkapalat näyttäisivät olevan E16:sta (täällä tyypillisesti 1989-mallinen Sapporo). Muuten autossa on kromia, plyysiä ja sähkövempeleitä vähintäänkin riittävästi.

Tässä yksi myynnissä oleva - huomaa kampi-ikkunat!

http://www.trademe.co.nz/Trade-Me-Motors/Cars/Mitsubishi/auction-334324523.htm

Tässä toinen:

http://www.trademe.co.nz/Trade-Me-Motors/Cars/Mitsubishi/V3000/auction-336788126.htm

Samaa perussuunnittelua olevaa autoa on tietysti myyty monilla eri markkina-alueilla sekä japanilaisen päätehtaan että alueellisten kokoonpanotehtaiden versioimana. Nimiä Magna ja Sigma tulee myös vastaan, kun aihetta penkoo. Jossakin yhteydessä vilahti myös mallimerkintä V3000 Super Saloon. (Kyllähän tälläisellä voisi tosiaan ajaa vaikka Saloon - ja vaikka tänne Lohjallekin ;D )

Ei tarvinne sanoa ääneen, että kuola valuu ja päässä surisee, kun noita kuvia katselee. Oikein hullun tuurilla tuollainen voisi olla päätynyt Venäjälle (jonne ostettiin Aasiasta paljon autoja Neuvostoliiton hajottua - Venäjällä näkee vieläkin melkoisen häiriintyneen näköisiä laitteita) tai Englantiin, jonne RHD-autoja on luonnostaankin tuotu, myös erikoisempia. Toisaalta voisi olla mahdollista saada katulaillisesti kilpiin tavallisesta Suomi-korista tehty V6, noita Sigman koneitahan alkaa nyt olla jo saatavilla harrastajaystävälliseen hintaan. Tottakai voi toki kysyä myös ääneen, mitä hemmetin järkeä on alkaa nikkaroimaan jostain 1980-luvun Galantista V6-versiota, kun 1990-luvun Sigmoja, 1990-luvun puolivälin Galanteista puhumattakaan, löytyy kutosina jo valmiina.

Mutta eipä näitä aina nyt ihan järjellä selitetäkään... :)
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: Galant E1X V6 3000

Mahdoton kai tuollaista suomessa olisi kilpiin saada, kun ei ole EU-alueelle tuotu uutena ??? mene ja tiedä. Mutta räyhäkkä pelihän tuollainen olisi, vaikkei siinä 12-tappisessa hirveästi tehoa ole niin ne V6 sävelet on kyllä jotain kaunista... :) vaan olisipahan erilainen auto, ei varmasti tulisi samanlaista vastaan.

Itse elättelin aikoinaan haavetta siitä, että tuohon A121 Galant Sigmaan saisi V6 padan pellin alle, mutta aika mahdottomalta projektilta vaikutti leimaamisen puolesta... Sapporoonhan saisi varmaankin muutoskatsastettua ainakin sen 2.5V6 padan, kun sitä on tuotu suomeen 2.4-litraisella moottorilla eikä näinollen tilavuus nousisi liikaa. Mutta pitäisi sitten löytää hyvä takaveto sapporo aihioksi, kyllähän nyt veekutosen pitää sykkiä takapyörille ;)
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Galant E1X V6 3000

Japanissa tosiaankin on ollut tuommonen Galant Sigma E18 "Duke", Levyt sentään joka nurkassa. 1330kg, ja vain automaattina.

6G72 ECI-MULTI, 150 ps (110.33 kw) / 5000 rpm / 23.5 kg*m (230.46 N*m) / 2500 rpm

Sittenhän toki on se Debonair jossa onkin ollut kaikki kellot ja pillit. (Ja AMG edition myös) ;D
 

2bad4you

Member
Liittynyt
9 Maaliskuu 2004
Sijainti
Helsinki
Vs: Galant E1X V6 3000

Tuollaisella Sigmalla ( 2 Turbo) tuli 4000 kilometriä uudessa seelannisa 2006 ajletua ja kiva peli oli ;)
 
Ylös Bottom