Grandis 2.0 -06 vikoja vai ominaisuuksia

Jannesky

Member
Liittynyt
6 Helmikuu 2008
Sijainti
Vaala
Tosiaan Grandis alkoi eilen kuulostamaan formulalta, kivahan tuo on kun päät kääntyy, mutta olisi hyvä silti saada vika kuntoon.

Aiemmin tähän tosiaan piti vaihtaa laturin vapaakytkin kun edellinen irtosi laakerin peitettyä. Hieman sen jälkeen jakohihnasta katosi hampaat ja uus remmi laitettiin paikoilleen, samassa yhteydessä tehostajan letku katkesi, joka korjattiin. Mutta noiden jälkeen autoon ilmestyi hassu surina, jonka lähdettä en ole onnistunut paikallistamaan. Surinan vahvuuteen ei vaikuta kytkimen asento, eikä ilmastoinnin päällä/poissa olo. Muutamat ovat sanoneet, että ääni tulisi tehostajalta tai laturilta. No ääni ei ennen tätä aamua ole häirinnyt omaa korvaa.

Onko jotain hyvää jippoa selvittää äänen lähde tai tietoa mikä näistä yleensä pettää. Voisko Jakopään kiristin tai pyörät ääntää kuten formula tai vesipumppu? Niitä ei nimittäin uusittu, koska ei ollut tietoa hajosiko muuta kuin hampaat remmistä.
 

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
sen muistan että kerran pikkupoikana tein peltoauto asconaan jakopään ja kiristin sen liian tiukalle nii kuulosti remmiahtimelta, mutta tässä muistaakseni hydraulinen kiristin joten en usko että se liian kireällä siellä on, mutta jos jakopäähän mitä remppaa tekee niin aina vesipumppu ja kiristin sekä ohjainrullat vaihtoon, oisko videota tuosta äänestä? ei niin hirveän yleinen "vika" voin katsella löytyiskö jenkki foorumilta samnkaltaista vikaa
 

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
niin ja millä nopeuksilla tuo ilmenee? jos 60+kmh niin vois olla ehkä pyöränlaakeri, ne ujeltaa ikävästi
 

Jannesky

Member
Liittynyt
6 Helmikuu 2008
Sijainti
Vaala

Siinä soundia. Kuuluu siis aivan sama liikkuuko auto vai ei. Jakopään remmi ollut nyt 6tkm paikoillaan ja laturin vapaakytkin+hihna 7tkm. Turbo vaihdettu 122tkm sitten
 

Maxx

Member
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
12 Maaliskuu 2006
Sijainti
Kangasala
Itsellä hajosi ohjaustehostin kun laturin vapaapyörä hajosi, tosin ei ollut mitsu.
 

Jannesky

Member
Liittynyt
6 Helmikuu 2008
Sijainti
Vaala
Tuossa pajalla käytin kuulotestissä tätä ja tehostin luultavasti kyseessä. Onko hauska vaihdettava vai tarviiko viedä johonkin pajalle? Näyttää ettei monella voi kiinni olla, mutta liekkö tilaa irrotella ilman suurta purkamista
 

Jannesky

Member
Liittynyt
6 Helmikuu 2008
Sijainti
Vaala
Syy olikin laturi, joka leikkasi kiinni ja nyt vaihdettu.

Jatkan tähän samaan muilla vioilla mitä olisi mukava saada kuntoon. Elikkä jarruttaessa koneesta alkaa kuulumaan kolinaa ja kierrokset lähtee huopaamaan, mistähän tämä voisi johtua? Sitten ilmastointi päällä liikennevaloista varsinkin mäkilähdöt ovat tuskaa, moottori ei aina ala ottamaan kieroksia ja pelkällä kytkimen nostolla kierokset alkavat vain laskemaan. Joskus ongelmaa ei ole, mutta useimmiten ilmastoinnin ollessa kytkettynä pitää ensin kytkin pohjassa painella kaasua ja välillä menee useampi sekunti että kierokset alkavat nousta alussa ei tapahdu mitään vaan tyhjäkäynti jatkuu vaikka kaasu olisi pohjassa. Ilmastoinnin ollessa pois päältä ongelmaa ei ole. Onko kompura menossa sököksi vai voisiko täyttö huolto auttaa? Paikallaan ollessa huomaa kun yrität pitää kierokset 1500rpm niin kompuran lähtiessä käyntiin ne putoavat noin 1200rpm tasolle ja kompuran sammuttua nousevat taas normaaliin tasoon.
 

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
Jarrutehostimen tiiviste/letku tulis mieleen ekana tuohon jarrutteluun ja kolina saatetaa olla väsynyt moottorin -, tai etuputkiston kannatin mitkä yleisempiä vikoja, mutta esim väljät puslat tai löysä kiinnitys kiinnitys pyörrän tuennassa aiheuttaa myös kolina, vetoakselien murrokset saattaa muljua

Mäkilähtö probleemaan, saattaa olla ilmastoinnin kompura aika lopussa Jos noin paljon pistää vastaan, mites se auto sitten liikkuu Tien päällä? Onko normaali kulutus noussut paljon? Oliko tää varustettu kaksoismassa vauhtipyörällä? Voisin äkkiä aavistella sen aiheuttavan ongelmia Jos ei ota jenkaa
 

Jannesky

Member
Liittynyt
6 Helmikuu 2008
Sijainti
Vaala
En osaa sanoa onko kaksoismassaa. Ajaessa kompuran käynnistymisen huomaa pienenä vastuksen lisäytymisenä, mutta ei vaikuta kierroksiin tai vauhtiin. Kulutusta ei ole tullut tarkkaan seurailtua, nyt 20km kaupunki ajoa keskikulutuksella 9,2l/100km. Viimeksi 200km yhdistettyä josta kaupunkia noin 20km ja loput maantietä 6,8l/100km
 

Jannesky

Member
Liittynyt
6 Helmikuu 2008
Sijainti
Vaala
Nyt on vähän paremmin lähtenyt liikkeelle, kun on valoisaa pitänyt jo valmiiksi kieroksia päällä paikallaan olon ajan. Muutomia kertoja on vaan ottanut ja sammunut melkein heti kun on muutoman metrin päässyt liikkumaan ja kaasua intoutunut lisäämään. Pakittaessa ei oo ongelmaa vielä kertaakaan tullut vastaan
 

3x

Member
Liittynyt
3 Elokuu 2010
Onko turbo puolella letkuja irti ? Minulla huollon yhteydessä jäi letkuliitin huonosti ja ei jaksanut enää vetää.
 

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
Kantsii Joo tarkastaa turbon letkut ettei valskaa mistään tai halki tms. Yks vois ehkä olla ilmamassan anturi tai kaasupolkimen asento tunnistin mutta noista saattais kyllä koodejakin lykätä
 

Jannesky

Member
Liittynyt
6 Helmikuu 2008
Sijainti
Vaala
Ei ainakaan käsikopelolla turbon letkuista vuotoja tuntunut, ei kehtaa purkaa kun turbon tuntemus olematon. Kaikki aiemmat autot olleet turbottomia bensa vehkeitä. Miten turbon tässä edes kuuluisi käyttäytyä, antaako mitään ääntä toimiessaan? Ei ainakaan sellaista turbo vislausta ole ikinä kuulunut.

Nyt tähän heräsi myös uusi ominaisuus, elikkä kun hiljentää valoihin kytkin pohjassa niin vähän ennen pysähtymistä alkaa kuulumaan samanlainen ääni kuin kiehuvasta vesikattilasta kuuluu, ääni vaimenee noin kolme sekuntia pysähdyksen jälkeen. Kytkin ylhäällä samassa tilanteessa kuuluu raklaklak ääntä. Kiihdyttäessä kuuluu hieman samankaltainen ääni kuin tietokoneen tuulettimesta jonka yhdestä siivessä uupuu palanen, sellainen oikein vaimea flpaflap soundi. Onko nuo kaksoismassan ääniä vai voisko Jakopää tai laturin kiristin äännellä noin? Jakopäähän tosiaan vaihdettiin silloin hampaiden kadottua pelkkä hihna kun ei ollut tietoa hajosiko mitään ja lisäksi 20km vajaalla hampaistuksella auto kävelyvauhtia ajamalla pajalle liikkui niin olisi voinut hajottaa jotain, kuulemma kampiakselin ratas oli kulunut ja tarkoitus olisikin tälle kesää ihan oikea Jakopää remppa teettää, kunhan vaan saa selvyyden onko jokin kallis kampe porsimassa muualta. Laiturille ei vaihdettu myöskään kiristintä hihnan vaihdossa.
 

3x

Member
Liittynyt
3 Elokuu 2010
Olisiko apulaitehihnan kiristin. Minulla se piti aikamoista raklatusta.
Auto pukille ja kuuntelemaan.
 

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
ite melkeen nostan kädet pystyyn tässä kohtaa ja sanon et joko auto korjaamolle tai sitten harkitsee uutta menopeliä :D
 
Ylös Bottom