grandis Diesel ja pitkä startti

Jamo

Member
Liittynyt
28 Tammikuu 2014
Moro
ongelmana ois seuraava:
Kylmä moottori lähtee hyvin käyntiin, ilman ongelmaa.
Lämmin moottori lähtee huonosti, joutuu sahaan pitkään että lähtee käyntiin.
Nyt oon huomannu että lähtee pyörittään niinkuin olisi akku tyhjä mutta siitä startin vauhti kasvaa ja lähtee käyntiin.
Vaihdoin uudet hehkut kun pajalla suosittelivat siitä aloittaan, ei auttanut, pikemminkin huononi...
Akku on vaihdettu noin 1,5vuotta sitten ja laturi viime keväänä.
Mietin voisiko syynä olla vanha startti, joka ei vaan enään jaksa. Akkuakin koitin mittailla ja näytti ihan olevan ok, tiedä sitten.
Samalla kun tutkiskelin konehuoneessa huomasin että flekti pyörii noin 1min välein n.30-60sek , kylmälläkin moottorilla, Voisiko olla joku anturi vika?
Myös muutaman kerran tehnyt startatessa ettei mitään tapahdu, mittarivalot palaa muttei startti pyöri, sitten uusiksi ja startti pyörii...
Hyviä ideoita otetaan vastaan.

Autohan on vm.07 220tkm ajettu diesel
 
Vs: grandis Diesel ja pitkä startti

Mulle kyllä tulis mieleen enemmänkin joku huono kontakti / maadotus. Akkujännitettä pitäisi tietysti mittailla startatessa, niin siitä saisi parempaa käsitystä akun kunnosta.
Akun navat voivat itsessään hapettua niin ettei välillä suostu pyörittämään starttia ollenkaan, tämänkin voi todentaa sillä että mittaa jännitteen akun navoista ja sitten akunkengistä, vaatii kyllä kovan kuorman eli jonkun starttaamassa autoa.

Dieseleistä en juurikaan tiedä mutta lämmin moottori on kaiken järjen mukaan tiukempi ja pistää enemmän hanttiin.
 
Vs: grandis Diesel ja pitkä startti

Akunkengät putsasin ekana kun vika alkoi, oli + kenkä aivan hapettunu. Ei varmaan paljon virta kulkenu läpi.
Mittasin akkua startatessa ja tippui johonkin päälle 10 volttiin.
Eilen renkkasin starttia, käyntiin,samutin käyntiin ja sammutin, tein useamman kerran ja sen mitä illalla ajelin niin auto pelas hyvin...
Voisikohan startti olla likainen ja sen takia ei oikein jaksaisi pyörittää.
 
Vs: grandis Diesel ja pitkä startti

No siis joo jos hiilet vaikka jumittaa niin kyllähän se startin teho häviää. Ei sekään mikään ihan poissuljettu vaihtoehto ole.
 
Vs: grandis Diesel ja pitkä startti

Onko kellään pirkanmaan alueella OBD lukijaa ja pientä hetkeä lukea mitsun obd?
Jos tarkastelis miltä näyttää auton aivoissa...
 
Vs: grandis Diesel ja pitkä startti

Mulla tuollaista aiheutta kampiakselin asentotunnistimen vika juuri tuota vikaa....
 
Vs: grandis Diesel ja pitkä startti

Ei sovi ihan noihin oireisiin tarkalleen, kun pyörittää kyllä vauhdilla heti alusta asti, mutta kuumana pitkän vieterin voi aiheuttaa tosiaan myös huono kampiakselin asentotunnistin eikä se välttämättä tee edes vikakoodia. Tuossa touranissa (sama kone) meni liki 2v ja 60tkm ensimmäisistä oireista siihen että tuli vikakoodi ja alkoi sammua ajosta.

On sitten todella tympeä vaihtaa, öljynsuodattimen jalan/öljynjäähdyttimen takana, mutta on silti todella vaikeassa paikassa jos on vähänkin väärät työkalut tai pultti oikein tiukassa niin hyvin herkästi saa kannan pyöreäksi ja sitten onkin luvassa laatikon, kytkimen ja vauhtipyörän irrotus että pääsee käsiksi kunnolla. Vaikka sen saisikin irti vain öljyjäähyn irrottamalla niin ei ole vielä puolivälissä kun uuden saaminen kohdalleen ja pultin oikeille kierteille on sekin helvetin vaikeaa kun tilaa ei ole, eikä näe mitä tekee ja työkalut ei mahdu suoraan. Taattua VAG-laatua siis..
 
Vs: grandis Diesel ja pitkä startti

Akku oli kypsä :seina Ei luovuttanut virtaa tarpeeksi. Sain takuuseen uuden, ikää akulla oli 1V 2kk :nykii
Keli kun vähän lauhtuu niin pistetään paikalleen, infoon vaikutuksista.
 
Vs: grandis Diesel ja pitkä startti

Onko sulla minkätyylistä ajoa? Lähinnä että jos ajelet paljon lyhyttä matkaa niin akkulämmitin vois olla ihan harkitsemisen arvoinen vaihtoehto jos niitä alkaa kulumaan kerran vuodessa.
Toki nuo kaikki korjaamasi hapettumat sunmuut voi aiheuttaa sen että se akku purkautuu kohtuuttoman paljon ja menee vainaaksi.

Lyijyakut ottaa nokkiinsa aina jos jännite tippuu, sulfatoituminen syö sitten akun tuollaiseksi "tuhnuksi" hitaammin tai nopeammin.
 
Vs: grandis Diesel ja pitkä startti

Kyllä sitä päivässä tulee 2x25km päivä.
Luulen että oli viiminen niitti akulle kun mentiin vuokattiin ja oli 20 pakkasta ja toi hapettuma rupes vaivaan...
Mutta katsotaan kun saadaan uusi akku paikalleen...
 
Vs: grandis Diesel ja pitkä startti

Joo kyllä tuollaisella ajolla akun pitäisi kestää kondiksessa, jos kaikki vaan muuten on OK. :)
 
Vs: grandis Diesel ja pitkä startti

Akku vaihdettu ja auto toimii....
Tähän aamuun asti kunnes rouva soitti ja sano ettei tee mitään kun koittaa startata. Virtaa on mutta startti ei pyöri
Teki kerran itselläni saman ja lähti käyntiin kun renkkas virtaoja päälle...
Mikä vikana? Startti, virtalukonpohja vai kontakti häikkä?
 
Vs: grandis Diesel ja pitkä startti

Nyt mittailtu ja todettu startti rikki. Uutta kehiin. :seina
 
Vs: grandis Diesel ja pitkä startti

Nyt uusi startti ja "uusi" auto... Kyllä vaan lähtee reippaasti käyntiin niin kylmänä kuin lämpöisenä.
Lämpöisellä koneella ei tarvii kuin pikkasen kääntää niin lähtee käyntiin :peukku
Selkeesti reippaampi pyörimis nopeus vanhaan verrattuna!
 
Vs: grandis Diesel ja pitkä startti

Hieno homma! Mistä hommasit startin? Paljonko kustansi?
 
Vs: grandis Diesel ja pitkä startti

Tilasin autovaraosa24.fi. Maksoi 221€. Ostin ekaksi halvemman n.150€ mutta tuli ilmoitus ettei heillä olekaan sitä halpaa ja tarjosivat tämän tilalle. Reilu viikko meni kaikkine s-posti keskusteluineen
Ja startti oli kotona tilauksesta.
 
Vs: grandis Diesel ja pitkä startti

Jostain luin että vauhtipyörä oireilee pitkällä startilla lämpimänä. Oma auto tekee juurikin nuin ja kuulostaa vauhtipyörä olevan lopussa.
 
Vs: grandis Diesel ja pitkä startti

Vielä ainakin on toiminut. Lähtee heti vaikka lämmin moottori tai webastolla lämmitetty. Volkkari foorumilla oli juttua vw autoissa olevasta softasta joka ei anna polttoainetta ennenkuin 250rpm on saavutettu... huono akku tai startti loppu niin ei muuta tarvi.... tosin en tiedä onko sama softa mitsuissa.
 
Vs: grandis Diesel ja pitkä startti

Vauhtipyörä voi oireilla mm. seuraavilla tavoilla (yhdessä tai erikseen)
kolinat/naputukset tyhjäkäynnillä ja/tai sammuttaessa
pitkä vieteri startatessa lämpimänä, yleensä samalla myös ääniefektiä
pieni nypytys kaupunkinopeuksissa aivan pintakaasulla ajaessa
 
Takaisin
Ylös Bottom