Grandis / Etukelkan vaihto

catodium

JKL
Liittynyt
28 Kesäkuu 2004
Sijainti
Jyväskylä
Päivää!

Katsastusinsinööri oli sitä mieltä, että vahinkovankkuriin olisi ajankohtaista vaihtaa korroosion nuolema etukelkka uuteen tai parempaan B-osaan. Uusia tuskin on tarjolla, joten B vaihtoehto soveltaen tulee tässä tapauksessa käytäntöön.

Kukas osais heittää protippejä ennen "vaihtoprojektia"? Mahdollisimman helpolla olisi tarkoitus päästä maalliin.. :)

Onnistuuko ilman moottorinosturia tukien liinoilla esim kakkoskakkoseen (tai muuhun tukevaan puu/metallipalkkiin)?
Rattiakselia ja hammastankoa myöten pitää kaikki ottaa pöydälle? Tekisi kyllä mieli pitää mehut sisällä ja raidetangot kiinni..
Koiranluu lähtee todnäk vain rälläköimäälä irti, joten se menee ainakin vaihtoon. -> Toiselle puolelle tuli juuri vaihdettua.
Alatukivarsia on tullut juuri käytettyä myös auki, joten ne pitäisi irrota suht helposti. Puslia on tullut vaihdeltua viimeaikoina ahkerasti.
Tuleeko muita ongelmakohtia mieleen? Mitä muuta pitäisi hommata samalla? Kaljaa?


Crossmember.png
 

Akio

impact green
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
16 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lohja
Eipä tossa ihmeitä, en tiedä miten grandiksessa moottori tuettu, mutta laittaisin kyllä ylös kannattimen.
Ite pudottaisin vakaajan ja tukivarren kanssa, ohjausvaihteesta en osaa sanoa mutta jättäisin autoon jollain roikkumaan jos mahdollista.

Uusi osa kannattaa etukäteen käsitellä ruosteesta (jos b osa) ja suojata kunnolla. Itse käyttäisin puhallettavana ja pulvetoitavana. Asennuksen jälkeen kunnolla kotelosuojaa sisälle
 

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
Ei oo ensimmäinen, näitä tuli suomeen hiukan "kostutettuina" suolavedessä, muutaman grandikseen tuli vaihettua etu ja taka kelkka helppo hommahan riippuu kanssa että missä tekee ja millä vermeillä, mutta tuossa ei sen ihmeempiä kun irroittaa vaan, ja miten akio sanoi että yläkannatin motile muttei pakollinen, menee kakkosnelosella ja liinallakin, varaa paljon ruosteen irrottajaa, suojalasit.. pilli tai induktio lämmitin on iso plussa, varsinki Jos ei hyviä painetyökaluja löydy, ja lava kaljaa sekä rikkalapio

Ps. Koiran luu Jos kuusikolo kirstettävä niin rälläkkä, Jos ei niin sinne pitäs lenkkiavain sopia niin ne lähtee kyllä melkein aina auki, mutta uushan ei paljon maksa
 

Mätäkelkka

New Member
Liittynyt
4 Elokuu 2021
Tää tavallaan liittyy ja ei liity asiaan. Mulla on sama operaatio edessä suppoon, mutta on epäselvää että onko etukelkka sama niin bensa kuin dieselversioihin. Etenkin näihin kahteen eri dieselkoneeseen. Mulla on kait tuo vanhempi 100kw kone.

Lyhyesti : Tietääkö kukaan, että onko toi etukelkka sama vuodesta 2004 vuoteen 2010. Tämä tieto auttaisi ihan hirveästi varaosan löytymistä.

Bonari : Onko sama niin diesel kuin bensaversioissa.

Kiitos ja kumarrus.
 

JiiSuppi

New Member
Liittynyt
23 Toukokuu 2018
Täällä tulee käytyä liian harvoin, mutta aina ku nasiaa on, eli tämä prokkis tulee itsellenikin nyt eteen.
Ilmeisesti normi-settii että apurunko ruostuu kun ikää kertyy,
MUTTA, mistä osa?
Jatkan vielä toki netin selaamistakin, mutta ei ainakaan helpolla löydy mitään uutena joten taitaa olla romiksille soittokierros edessä

edit 14.8.: Alkuperäinen varaosa Mitsubishi liikkeestä reipas 1900€, etsintä jatkuu...

edit 12.9.: Osia ei oikeen saa, romikset tyhjinä ja joissain tapauksissa samasta paikassa ruosteessa. No enivei, Japanista saisi uuden Amayamalta, osa maksaa n. 500€ (+verot ja tullit etc.) ja toimitus n. 850€. jäi nyt toistaiseksi tilaamatta.

Eli otan tässä tuumailutaukoa laitanko auton kuntoon ja toivon ettei mitään tule, tai alanko purkamaan osaa irti ja myyn varaosia. Uuttahan ois laturii, takatukivarret vuoden vanhat. Laakereita oli vaiheltu pari vuotta sitten, levyt palat jnejne.
 
Viimeksi muokattu
Ylös Bottom