Gti Lanceri Pätkii ja käy huonosti

JereKönssi

New Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2017
Olen nyt metsästänyt vikaa kissojen ja koirien kanssa jonnin aikaa. Eli siis kyseessä Mitsubishi Lancer Gti 1993, kaasua antaessa pätkii ja paukuttaa niin pirusti. Sama liikkeelle lähtiessä ja ajaessa eli Pätkii/nytkyttää. Aluksi ei käynyt kaikilla pytyillä eli ykköspytty oli pois pelistä. Vaihdettiin tulpat puolat tulpanjohdot mutta vika olikin suuttimessa. Puristukset on mitattu ja tallessa. Kylmänä toimii hieman paremmin ja suuttimen vaihdon jälkeen kesti kaasua hyvin ja kävi tosi hyvin mutta 500metrin ajomatkan jälkeen alkoi nykimään pikkusen ja pikkusen enemmän kokoajan.

Osaako kukaan sanoa mitään suht "varmaa" vikaa? Itse olen miettinyt Bensansuodatinta, lämpötila-antureita (koska mitä lämpimämpi kone sitä enemmän pätkii mutta mittaristossa ei kyllä lämmöt heittele. Voiko sitten olla moottorinohjauksen lämpötila-anturi rikki vain?) Bensapumppu, vaiko ecu?
 

Ile

Member
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Laitila
Vs: Gti Lanceri Pätkii ja käy huonosti

Miltäs ne uudet suuttimet nyt näyttää?? Onko siellä likaa syöttöpuolella. Tämä tuli vaan mieleenkin kun mulla joskus galantissa tuli sellaista ihme likaa suuttimiin vaikka suodatin oli vaihdettu.
 

JereKönssi

New Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2017
Vs: Gti Lanceri Pätkii ja käy huonosti

I. Nieminen sanoi
Miltäs ne uudet suuttimet nyt näyttää?? Onko siellä likaa syöttöpuolella. Tämä tuli vaan mieleenkin kun mulla joskus galantissa tuli sellaista ihme likaa suuttimiin vaikka suodatin oli vaihdettu.

Miltäs ne nyt näytti? ykköspytyn suuttimen siis vaihoin ainoastaan kun ykköspytty ei käynyt. Ja nyt toimii kaikilla neljällä pytyllä. Ei mun mielestä ollu suuttimet mitenkään likaset/huonossa hapessa. Ja tosiaan sen 5minuuttia noin kävi ku aiemmin, hetken kerkesin jo hymyillä kunnes pääsi rattiin ja liikkelle.
 

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
Sijainti
Riihimäki
Vs: Gti Lanceri Pätkii ja käy huonosti

Mittaa pinneistä "vikakoodit"
Yläpään asento tunnistin?

Ja si kato maadotus et on kunnossa, meil alko veljen kaa iha yks kaks paukkuu ja lyömää liekkii ja pätki ku akun maadotus oli akusta vähä vaa löysällä.
Vaihelaatikolle menevä maadotus, vähä teräs harjaa näyttää ja putsaa akun miinus navan ja kengän.
 

JereKönssi

New Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2017
Vs: Gti Lanceri Pätkii ja käy huonosti

TuplaNokka sanoi
Mittaa pinneistä "vikakoodit"
Yläpään asento tunnistin?

Ja si kato maadotus et on kunnossa, meil alko veljen kaa iha yks kaks paukkuu ja lyömää liekkii ja pätki ku akun maadotus oli akusta vähä vaa löysällä.
Vaihelaatikolle menevä maadotus, vähä teräs harjaa näyttää ja putsaa akun miinus navan ja kengän.

Joo teen nuo maadotushommat huomenna päivällä. Ja tuosta vikakoodien lukemisesta pitää ottaa sitten vähän selvää, en ole aiemmista autoista koskaan joutunut tuolla tavalla koodeja lukemaan mutta pitäähä se tuoki "jalotaito" osata
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
Vs: Gti Lanceri Pätkii ja käy huonosti

vikakoodien lukua varten iltaluettavaa:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/wiki/index.php?title=Vikakoodien_lukeminen
 

JereKönssi

New Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2017
Vs: Gti Lanceri Pätkii ja käy huonosti

T. Kiili sanoi
vikakoodien lukua varten iltaluettavaa:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/wiki/index.php?title=Vikakoodien_lukeminen

joo kaveri itseasiassa teki tälläsen mulle eile (vikakoodinlukijan) ja sain koodit luettuu, 25 = barometric pressure sensor
 

JereKönssi

New Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2017
Vs: Gti Lanceri Pätkii ja käy huonosti

Maffi vaihdettu, jonka jälkee kakkospytty lakkas toimimasta, vaihdoin ykkös kakkos pytyn suuttimet päittäin ja räpläsin tulpanjohtoja no yks kaks kakkospytty palas pelii ja ainaki tähä mennes viel käy kaikilla. No mutta vika ei oo hävinny edelleenkää kahden kuukauden selvittelyjen jälkee yhtään mihikää. Hipasemalla ku antaa kaasua , toimii ilman pätkintää. Yhtää enemmä ku antaa ni alkaa se v*tun rövellys. Pystyy ajamaan 40-80km/h pintapinta kaasulla ilman et nykii tai pätkii. Mistä lähetää seuraavaks liikkeelle. Ja semmonen muute et enää ei vilkuta yhtää valoa ku kattoo vikakoodeja? onko se rikkinäisen ecun merkki? Check engine valo ei syty eikä oo koskaa syttynykkää edes ku laittaa virrat päälle
 

Maxx

Member
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
12 Maaliskuu 2006
Sijainti
Kangasala
Vs: Gti Lanceri Pätkii ja käy huonosti

^ eikös tuo check engine-valon palamattomuus ole merkki siitä et ecu on rikkipoikki? Mut tarkasta ny vielä et se check engine-valon mittaristopolttimo on ehjä.
 

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
Sijainti
Riihimäki
Vs: Gti Lanceri Pätkii ja käy huonosti

Maxx sanoi
^ eikös tuo check engine-valon palamattomuus ole merkki siitä et ecu on rikkipoikki? Mut tarkasta ny vielä et se check engine-valon mittaristopolttimo on ehjä.

Check engine voi tulla ilmamassaanturilta, lambdalta... No aika laajalti mistä vaa mittaavilta antureilta, mulla ite asias yhest lanceeist ku meni ecu nii check engine valo sammu mut konkat oli vaa kärtsänny eikä startannu
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
Vs: Gti Lanceri Pätkii ja käy huonosti

Ecuthan näissä on kulutuskamaa, suosittelen nyt heti välittömästi avaamaan sen ecun ja tarkistamaan onko konkat mennyt. sen jälkeen esim jani alholle korjattavaksi.
 

JereKönssi

New Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2017
Vs: Gti Lanceri Pätkii ja käy huonosti

T. Kiili sanoi
Ecuthan näissä on kulutuskamaa, suosittelen nyt heti välittömästi avaamaan sen ecun ja tarkistamaan onko konkat mennyt. sen jälkeen esim jani alholle korjattavaksi.
Joo pitääpä kattoa huomenna ajan kanssa. Mitäs sieltä piti purkaa? eikös se pelkääjän puolella ollu hanskalokeron ja a pilarin kohdilla?
 

JereKönssi

New Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2017
Vs: Gti Lanceri Pätkii ja käy huonosti

Jees ecun otin irti ja yks konkka oli kylestä vihree ja näytti et ois vähän kuplinu. (vihreetä kovettunutta ainetta joka lähtee rapsuttamalla pois) kävin vaihdattamassa uuden konkan siihen ja laitoin ecun takaisin mutta ei muutoksia :seina Käy ihan hyvin ja kestää pintakaasua mutta vähän kovemmin kun polettaa ni paukkuu putkessa. Ja ainiiin jos ajan 2-3 vaihteella 3000-> kierrosta ylempänä niin ei nyi tai muuta mut vedot kyl vähän hukassa silti
 

Maxx

Member
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
12 Maaliskuu 2006
Sijainti
Kangasala
Vs: Gti Lanceri Pätkii ja käy huonosti

JereKönssi sanoi
Jees ecun otin irti ja yks konkka oli kylestä vihree ja näytti et ois vähän kuplinu. (vihreetä kovettunutta ainetta joka lähtee rapsuttamalla pois) kävin vaihdattamassa uuden konkan siihen ja laitoin ecun takaisin mutta ei muutoksia :seina Käy ihan hyvin ja kestää pintakaasua mutta vähän kovemmin kun polettaa ni paukkuu putkessa. Ja ainiiin jos ajan 2-3 vaihteella 3000-> kierrosta ylempänä niin ei nyi tai muuta mut vedot kyl vähän hukassa silti

Kantsii vaihdattaa kaikki konkat mitä pystyy, vaikka näyttäis ehjältä.
 

jooonas

GALANT DYNAMIC-4 (VR4) -91. L200 K14 2.5 TDIC -88
Liittynyt
12 Tammikuu 2005
Sijainti
Pornainen
Vs: Gti Lanceri Pätkii ja käy huonosti

En nyt ihan päässy selville vahdettiinko sitä bensansuodatinta/lämpöanturia ikinä? Kuulostaa kyllä sytkäpuolen vialta...onko ajotuksia katottu?
 

JereKönssi

New Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2017
Vs: Gti Lanceri Pätkii ja käy huonosti

jooonas sanoi
En nyt ihan päässy selville vahdettiinko sitä bensansuodatinta/lämpöanturia ikinä? Kuulostaa kyllä sytkäpuolen vialta...onko ajotuksia katottu?
Ei oo suodatinta tai antureita vaihettu. Nyt huomasin taas sellasen jutun että ykköspytty ei käy. Eli selitän tän nyt mahollisimman tarkkaa ja yksinkertasesti suutinten osalta. Eli siis Ihan alkujaan ykköspyttyhän ei käynyt. Vaihdoin uuden suuttimen ja kävi alkuun tosi hyvin kaikilla. Lähdin ajamaan ja pätkintä ilmeni taas. Nyt huomasin pari päivää sitten että kakkonen ei käy ja vaihdoin ykkösen suuttimen kakkosen paikalle ja kakkosen ykköseen. Ja pytyt alko pelaa. Nyt Ykköspytty ei taaskaan käy (jossa siis vanha kakkosen suutin paikallaan) Mitä hittoa onko tä nyt aivan selvä ecu vika? Vai onko niin paska tuuri että tää vanhakakkospytyn suutin joka on nyt siis ykköspytyssä meni kanssa paskaksi? Ja siis kakkospytty käy nytten uudella ostamallani suuttimella
 

Maxx

Member
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
12 Maaliskuu 2006
Sijainti
Kangasala
Vs: Gti Lanceri Pätkii ja käy huonosti

Minkälaisessa kunnossa se ykköspytyn suuttimen liitin on? Johdot ehjät? Liittimen pinnit suorassa/puhtaat?
 

JereKönssi

New Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2017
Vs: Gti Lanceri Pätkii ja käy huonosti

Maxx sanoi
Minkälaisessa kunnossa se ykköspytyn suuttimen liitin on? Johdot ehjät? Liittimen pinnit suorassa/puhtaat?

on ehjät ja pinnit suorat. toissapäivänähän kakkospyttykin lakkas toimimasta niiku sanoin
 

JereKönssi

New Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2017
Vs: Gti Lanceri Pätkii ja käy huonosti

Nyt löyty sellanen vikakoodi kuin 31 = nakutustunnistin? Voiko aiheuttaa ykköspytyn pelistä pois olemisen? vai onko tämä nyt jotain ecun omaa vittuilua? Aluks anto koodin barometric pressure sensorista. vaihdoin jonka jälkeen ecu ei näyttänyt ensimmäistäkään välähdystä ledissä , nyt on yhtäkkiä tullu 31 vikakoodi ajallla kun ajoin 15km töihin ja takasin.
 

korsma

Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
Liittynyt
6 Toukokuu 2003
Sijainti
Lappi
Vs: Gti Lanceri Pätkii ja käy huonosti

Nakutus on kyllä ollut mielessä jo aiemmin tätä lukiessa.

Nyt tarvitsisi tietää, että tuleeko tuo koodi vain anturin hajoamisesta, vai myös jos nakuttaa liikaa, yli jonkun ecun sietorajan ???

Huonot suuttimet kyllä tekee aivan varmasti nakutusta, kuten myös melkein mikä tahansa muukin vika
 

JereKönssi

New Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2017
Vs: Gti Lanceri Pätkii ja käy huonosti

korsma sanoi
Nakutus on kyllä ollut mielessä jo aiemmin tätä lukiessa.

Nyt tarvitsisi tietää, että tuleeko tuo koodi vain anturin hajoamisesta, vai myös jos nakuttaa liikaa, yli jonkun ecun sietorajan ???

Huonot suuttimet kyllä tekee aivan varmasti nakutusta, kuten myös melkein mikä tahansa muukin vika

No irrotin suuttimet , putsasin ja vaihdoin suuttimet päittäin ykkös ja kakkospytyn kaa ja käy kaikilla mutta pätkii. Koodi tallessa , tosin en nollannut akun miinusnavasta D:
 

JereKönssi

New Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2017
Vs: Gti Lanceri Pätkii ja käy huonosti

Nakutusäänestä en osaa sanoa juuta enkä jaata mutta jos pitäs kuvailla niin ehkä hieman nakuttava?? ääni. Ykköspytty kun ei pelannut niin kone piti sellasta jännää helistävää/tärsitävää ääntä. Ihan kuin joku tärsistäs jotain vasten siis kaasuttaessa
 

korsma

Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
Liittynyt
6 Toukokuu 2003
Sijainti
Lappi
Vs: Gti Lanceri Pätkii ja käy huonosti

JereKönssi sanoi
Nakutusäänestä en osaa sanoa juuta enkä jaata mutta jos pitäs kuvailla niin ehkä hieman nakuttava?? ääni. Ykköspytty kun ei pelannut niin kone piti sellasta jännää helistävää/tärsitävää ääntä. Ihan kuin joku tärsistäs jotain vasten siis kaasuttaessa

Mulla tuli ns. haamunakutusta joskus ainakin kun imusarjan kannatinraudan pultti lohkosta puuttui. En siitä mitään ääntä korvaan kuullut, mutta sen verran varmaan tärisi, että nakutusanturi reagoi.

Oma mielipide on, ettei niiden suuttimien kunnosta voi varma olla ellei ole jossain vaikka Finjectorilla todettu. Ja tiivisteet niihin sitten myös uusiksi, ei maksa paljoa mitään.
 

JereKönssi

New Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2017
Vs: Gti Lanceri Pätkii ja käy huonosti

korsma sanoi
Mulla tuli ns. haamunakutusta joskus ainakin kun imusarjan kannatinraudan pultti lohkosta puuttui. En siitä mitään ääntä korvaan kuullut, mutta sen verran varmaan tärisi, että nakutusanturi reagoi.

Oma mielipide on, ettei niiden suuttimien kunnosta voi varma olla ellei ole jossain vaikka Finjectorilla todettu. Ja tiivisteet niihin sitten myös uusiksi, ei maksa paljoa mitään.

Toinen suutin on aivan uusi silti vittuilee , taino uusi ja uusi mut ainakin resistanssit näyttää jotain 12-14 en muista enää tarkkaa mut oisko ollu 12.4
 

JereKönssi

New Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2017
Vs: Gti Lanceri Pätkii ja käy huonosti

Mittasin latausjännitteet uudelleen nyt näyttää 15.6 eli jännitteensäädin rikki?? vaiko laturi?? Ja tämäkö mahollinen syy ecun rikkoutumiseen? En ole siis vielä postista saanut toista laina ecua mutta uskaltaako sitä edes tiukkaa kiinni ja testaa jos latausjännite noin korkea
 

Maxx

Member
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
12 Maaliskuu 2006
Sijainti
Kangasala
Vs: Gti Lanceri Pätkii ja käy huonosti

JereKönssi sanoi
Mittasin latausjännitteet uudelleen nyt näyttää 15.6 eli jännitteensäädin rikki?? vaiko laturi?? Ja tämäkö mahollinen syy ecun rikkoutumiseen? En ole siis vielä postista saanut toista laina ecua mutta uskaltaako sitä edes tiukkaa kiinni ja testaa jos latausjännite noin korkea

Jännitteensäädin taitaa olla rikki kun noin isoja näyttää, uutta laturia peliin samalla, ei kannata paljoa käynnistellä ennen kuin laturin vaihtaa.
 

JereKönssi

New Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2017
Vs: Gti Lanceri Pätkii ja käy huonosti

eikös näissä ole laturin sisällä jännitteensäädin? Eli jos ostan laturin tuleeko uus jännitteensäädin samassa? kyllä tää on yhtä sirkusta opiskelijalle :D
 

Maxx

Member
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
12 Maaliskuu 2006
Sijainti
Kangasala
Vs: Gti Lanceri Pätkii ja käy huonosti

JereKönssi sanoi
eikös näissä ole laturin sisällä jännitteensäädin? Eli jos ostan laturin tuleeko uus jännitteensäädin samassa? kyllä tää on yhtä sirkusta opiskelijalle :D

Juuri näin
 

JereKönssi

New Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2017
Vs: Gti Lanceri Pätkii ja käy huonosti

Sain purku 1.6 lancerista toisen laturin koodilla MD189659 A2T38892 ja ei latausjännite tippunu sen enempää. Testattiin myös toisella akulla antaa lisää virtaa toiseen akkuun. ei auta. Testattii sit vaihtaa akku ja sama 15.2, toisella mittarilla ja lisämaadotuksilla mut ei mikään kun ei auta. ja toinen ecukaan ei auttanu tuohon röveltämiseen mitään. Tyhjäkäyntiä käy vallanmainiosti kaikilla pytyillä mut ajaes röpöttää. Pystyy ajaa ja kovemmas vauhis ei röpise niin paljoo mutta kun ei ni ei. Aivan uusia tulpanjohtoja en oo ostanu, testasin vaa ykköspytylle (joka oli jonkin aikaa pimeenä) sillo toisel johdolla mut eipä auttanu. Tulpat kyllä vaihdoin ja toisen puolista ku pomppi kipinä puolien välissä ja se läpilyönti loppu puolan vaihdolla
 

JereKönssi

New Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2017
Vs: Gti Lanceri Pätkii ja käy huonosti

Ts. on voinut käydä niin, että kun panelit alkoivat lataamaan akkuja niin ne olikin lähes tyhjiä ja kylmiä.
Normaalistihan akku alkaa kaasuuntumaan huoneen lämmössä 14,4 volttin latausjännitteessä, mutta koska kaasuuntumislämpötila on lämpötilasidonnainen, niin jo nolla asteessa kaasunntumislämpötila on 15 volttia, ja tämä on tarpeen, että akku latautuu täyteen.
Mitä lähemmäs laturi akun kaasuuntumisjännitettä kulloisissakin lämpötiloissa pääsee sitä täydemmäksi akku latautuu. Tästä syystä uusissa akkulatureissa on lämpötilakompensaatio joka säätää latausjännitettä jotta lämpimissä oloissa akku ei ylilataudu ja matalissa jää vajaaksi.
Tässä katsannossa tuota 15 V jännitettä voi pitää nollalämmössä jopa normaalina ja tarpellisena latausjännitteenä.
Kun akku on täysi niin laturi siirtyy ylläpitolatausvaiheeseen ja silloin latausjännite tippuu 13.6-13,7 volttiin.

Pitääkö tällänen paikkaansa? Otettu jostain huituinhitosta netistä. Mullahan akku on siis joka kerta ollut aivan tyhjä ja pakkaskeleillä huomattu tuo 15v latausjännite ??? Eli toisin sanoe siel ei välttämättä ole edes mitään vikaan tuon puolella? ei ainakaa ykskään poltin oo autosta vielää palanu tai muutakaa oireillu ton suhteen et ihmettelen sitäkin
 

JereKönssi

New Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2017
Vs: Gti Lanceri Pätkii ja käy huonosti

Tosin laitettiin nykyisen akun tilalle toinen akku ja anto saman 15.2V eli tuskin ainakaa akussa sitten vika? mut mikä muu voi aiheuttaa tollasta korkeeta latausjännitettä? tietys purkuautosta laturi ni ei tiiä vaik ois seki kulahtanu rikki. Lataa ainakin autoa mutta mutta. Kaikki vinkit tulee tarpeen
 

korsma

Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
Liittynyt
6 Toukokuu 2003
Sijainti
Lappi
Vs: Gti Lanceri Pätkii ja käy huonosti

JereKönssi sanoi
Mullahan akku on siis joka kerta ollut aivan tyhjä

Oliko ne molemmat akut siis tyhjiä?

Koita täysinäistä seuraavaksi
 

JereKönssi

New Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2017
Vs: Gti Lanceri Pätkii ja käy huonosti

korsma sanoi
Oliko ne molemmat akut siis tyhjiä?

Koita täysinäistä seuraavaksi

ei kun oma akkuni on ollut tyhjä, testattiin myös täydellisel akulla. ei mitään eroa. voiko olla niin huono tuuri et purkuautonlaturikin rikki tai siis jännitteensäädin
 

Mikez

Eclipse GS
Club Member
Liittynyt
8 Syyskuu 2006
Sijainti
Jyväskylä
Vs: Gti Lanceri Pätkii ja käy huonosti

Eikös yksi niistä laturin pinneistä ole jännitemittausta varten? Jännitteensäädin käyttää tätä mittausjännitettä säätämiseen. Jos tuossa piirissä on vikaa, eli lähinnä irronnut johto/liitos tai huono sellainen, säädin yrittää kompensoida liian alhaista mittausta syöttämällä lisää jännitettä akulle. Selittäisi, miksi sama toistuu kahdella eri akulla ja kahdella eri laturilla. Vai olenko ihan hakuteillä?

Toisaalta netistä (linkki) löytyi myös toisenlaista tietoa. Yhdellä foorumilla oli ketju, jossa Mazda 626:ssa olisi ollut Mitsubishin valmistama laturi ja siinä latausongelma. Tähän ketjuun oli liitetty jostain muualta lainauksen mukainen tieto:
Alternators with P-D Field Control Unit These types of Alternator do not have a traditional Regulators but instead have a field control Unit. Mitsubishi & Hitachi Alternators with P-D Regulators require special testing, the voltage control & warning lamp functions are in the vehicle PCM (Computer). * P Terminal is Stator Phase & is a direct connection to stator AC Volts. This allows the PCM to Monitor Alternator Field. * D Terminal is Driver connected to Vehicle PCM (Computer), and is used to control the output of the field control unit by varying base current on a transistor which in turn varies field current thereby controlling Alternator output and voltage. These Alternators cannot be tested in the traditional manner without dedicated testing equipment. Connecting battery voltage to the “D” terminal will destroy the unit.
Eli onko Mitsubishin latureissa sisäinen jännitteensäädin vai pelkkä kentän säädin, joka vaatii ECU:n sisäisen jännitteensäätöpiirin? Kytkentäkuvien mukaan kaksi johtoa laturilta menee kyllä ECU:lle... Tässä tapauksessa vika voisi olla jopa ECU:ssa! Mutta päteekö lainattu teksti Mitsuihin tai tähän kyseiseen autoon?
 

JereKönssi

New Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2017
Vs: Gti Lanceri Pätkii ja käy huonosti

Mikez sanoi
Eikös yksi niistä laturin pinneistä ole jännitemittausta varten? Jännitteensäädin käyttää tätä mittausjännitettä säätämiseen. Jos tuossa piirissä on vikaa, eli lähinnä irronnut johto/liitos tai huono sellainen, säädin yrittää kompensoida liian alhaista mittausta syöttämällä lisää jännitettä akulle. Selittäisi, miksi sama toistuu kahdella eri akulla ja kahdella eri laturilla. Vai olenko ihan hakuteillä?

Toisaalta netistä (linkki) löytyi myös toisenlaista tietoa. Yhdellä foorumilla oli ketju, jossa Mazda 626:ssa olisi ollut Mitsubishin valmistama laturi ja siinä latausongelma. Tähän ketjuun oli liitetty jostain muualta lainauksen mukainen tieto:Eli onko Mitsubishin latureissa sisäinen jännitteensäädin vai pelkkä kentän säädin, joka vaatii ECU:n sisäisen jännitteensäätöpiirin? Kytkentäkuvien mukaan kaksi johtoa laturilta menee kyllä ECU:lle... Tässä tapauksessa vika voisi olla jopa ECU:ssa! Mutta päteekö lainattu teksti Mitsuihin tai tähän kyseiseen autoon?

juu ainut että tuo on L S B liittimillä ja jännitteensäädin on laturin sisällä , muttamutta aikani pähkäiltyäni ja räpellettyäni. Ecuni alkoi näyttämään nopeeta vilkkumista eli sitä "ei vikakoodeja ja kunnossa" välkyntää? Huomasin myös että CE valo ei ole ecun takia pimeenä vaan lähes kaikki polttimot puuttui mittaristosta.. joten vaihdoin öljyvalonpolttimon CE valon tilalle ja kas kummaa palaa ja myöskin ajossa CE valo palaa. Nyt vikakoodi Nakutustunnistin eli vaihdetaan se sit seuraavaks tammikuussa jos alkais vaikka toimimaan. Ihmettelen vaan et voiko tollanen räklänpaskan kokonen tunnistin sekottaa moottorin toiminnan noin pahasti. näköjään voi :D Ilmottelen miten kävi tammikuun alussa!
 

Maxx

Member
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
12 Maaliskuu 2006
Sijainti
Kangasala
Vs: Gti Lanceri Pätkii ja käy huonosti

JereKönssi sanoi
juu ainut että tuo on L S B liittimillä ja jännitteensäädin on laturin sisällä , muttamutta aikani pähkäiltyäni ja räpellettyäni. Ecuni alkoi näyttämään nopeeta vilkkumista eli sitä "ei vikakoodeja ja kunnossa" välkyntää? Huomasin myös että CE valo ei ole ecun takia pimeenä vaan lähes kaikki polttimot puuttui mittaristosta.. joten vaihdoin öljyvalonpolttimon CE valon tilalle ja kas kummaa palaa ja myöskin ajossa CE valo palaa. Nyt vikakoodi Nakutustunnistin eli vaihdetaan se sit seuraavaks tammikuussa jos alkais vaikka toimimaan. Ihmettelen vaan et voiko tollanen räklänpaskan kokonen tunnistin sekottaa moottorin toiminnan noin pahasti. näköjään voi :D Ilmottelen miten kävi tammikuun alussa!

Siinä nakutusanturissa on sitten tarkka kiristysmomentti joten tarkkana sen kanssa niin pelittää oikein :peukku
 

korsma

Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
Liittynyt
6 Toukokuu 2003
Sijainti
Lappi
Vs: Gti Lanceri Pätkii ja käy huonosti

Maxx sanoi
Siinä nakutusanturissa on sitten tarkka kiristysmomentti joten tarkkana sen kanssa niin pelittää oikein :peukku

Ei taida selvitä, kumpiko mallinen auto on kyseessä, mutta ainakin 4g6# koneessa se voi olla vielä kolmessa eri paikassakin
 

Maxx

Member
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
12 Maaliskuu 2006
Sijainti
Kangasala
Vs: Gti Lanceri Pätkii ja käy huonosti

korsma sanoi
Ei taida selvitä, kumpiko mallinen auto on kyseessä, mutta ainakin 4g6# koneessa se voi olla vielä kolmessa eri paikassakin

Olettaisin aloitusviestin perusteella olevan "uudempi" korinen, eli 4g93 moottorilla, ja näissä naku-anturi on imusarjan alla lohkossa, korjaatkoon viestin aloittaja oikeat tiedot.
 

JereKönssi

New Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2017
Vs: Gti Lanceri Pätkii ja käy huonosti

Maxx sanoi
Olettaisin aloitusviestin perusteella olevan "uudempi" korinen, eli 4g93 moottorilla, ja näissä naku-anturi on imusarjan alla lohkossa, korjaatkoon viestin aloittaja oikeat tiedot.

eikös se oo tossa ns, moottorin kyljessä vänkärinpuolella ja siitä menee johto ja liitin jonnekin imusarjan alle. Paljos tuo kiristysmomentti sitten on? ei harmainta aavistusta ois ollut tuosta. ja joo mulla on 4g93
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Gti Lanceri Pätkii ja käy huonosti

Muistuttelen että kannattaa ne ecut sitten huoltaa jos saat auton muuten pelaamaan.
 

Maxx

Member
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
12 Maaliskuu 2006
Sijainti
Kangasala
Vs: Gti Lanceri Pätkii ja käy huonosti

JereKönssi sanoi
eikös se oo tossa ns, moottorin kyljessä vänkärinpuolella ja siitä menee johto ja liitin jonnekin imusarjan alle. Paljos tuo kiristysmomentti sitten on? ei harmainta aavistusta ois ollut tuosta. ja joo mulla on 4g93

Ei ole tällä hetkellä pääsyä WSM:n jotta pääsis näkeen momentin, muistelisin että on jotain ~20Nm luokkaa..
 

Imperio

pör pör
Moderaattori
Liittynyt
10 Tammikuu 2005
Sijainti
Siilinjärvi
Vs: Gti Lanceri Pätkii ja käy huonosti

Maxx sanoi
Ei ole tällä hetkellä pääsyä WSM:n jotta pääsis näkeen momentin, muistelisin että on jotain ~20Nm luokkaa..
23Nm
 

Liitetiedostot

  • Näyttökuva 2017-12-31 kello 12.47.26.png
    Näyttökuva 2017-12-31 kello 12.47.26.png
    107.1 KB · Lukukerrat 295

AYE_GTI

Timantit ovat ikuisia. Mitsubishi. EI aivan ;D
Club Member
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Tornio
Vs: Gti Lanceri Pätkii ja käy huonosti

JereKönssi sanoi
eikös se oo tossa ns, moottorin kyljessä vänkärinpuolella ja siitä menee johto ja liitin jonnekin imusarjan alle.
Paljos tuo kiristysmomentti sitten on? ei harmainta aavistusta ois ollut tuosta. ja joo mulla on 4g93

Imusarjan alla lohkossa on se nakutus anturi. Kuulostaa että katselet jäähdytysnesteen lämpötila-anturia,
niitä on 2kpl melko vierekkäin, 1 ja 2 johtonen.

En tiä paljoko se anturi maksaa, että voihan sitä kokeilla, mutta onko niissä ollut kuitenkaan vikoja?
Tai siis että se olis sillä anturin vaihdolla korjaantunut.

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=33030.0

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=17403.0

Että ehkä jossain muualla on vika.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Gti Lanceri Pätkii ja käy huonosti

Siis haamunakutuksesta ei syty mitään CE valoja. Jos CE valo palaa ja koodi kertoo olevan sen nakutusanturi niin kyllä se melkein pitää vaihtaa, tai ainakin ekana tarkistaa että on johto kiinni tai ylipäätään nakutusanturia koneen kyljessä.
 

JereKönssi

New Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2017
Vs: Gti Lanceri Pätkii ja käy huonosti

Vähän uppia uppia! eli siis vikahan on yhä edelleen sama ja nyt on talli ja aikaa aina vapaapäivisin ruuvailla mitsua. Jakohihna melkein poikki myös. Otin jakopään levälleen ja lävin ihmettelemään olisiko vaikka jako siis hypännyt pykälällä ja täten sotkenut sytytyksen. Noh ei ole jako pielessä. Ajotusmerkit kohdillaan ja en kehtaa nyt hihnaa vaihtaa ennenkuin pääsen kärylle mikä aiheuttaa yhä pätkimistä. Puristuspaineet mittasin ja huomasin että 2 pytyssä puristukset 7baria kun muissa näyttää 13baria. Voiko tämä siis olla merkki viallisesta tai kantavasta imu/pakoventtiilistä? Kuinka lähteä tutkimaan helpoiten mikä syynä sille että 2pytyssä puolet vähemmän puristuksia kuin muissa. Vai kyömän viileesti kantta aukomaan? Ja onkos näissä gti lancereissa hydrauliset venttiilinnostimet vai saako venttiilejä säädettyä jotenkin?
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Gti Lanceri Pätkii ja käy huonosti

On hydrauliset nostajat. Ei ilmeisesti kuitenkaan työnnä öljytikkua ylös?
 

JereKönssi

New Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2017
Vs: Gti Lanceri Pätkii ja käy huonosti

Basbarduu sanoi
On hydrauliset nostajat. Ei ilmeisesti kuitenkaan työnnä öljytikkua ylös?

Ei työnnä. Koneöljyä tosin söi jonnin verran kun vielä toimi. Laittaisin kuvan siitä puristusmittauslapusta mutta väittää tiedostoa liian isoksi, kuitenkin siinä näkyy että 1,3,4 pytyissä 13bar ja rapiat puristuksia 2pytyssä 7ja rapiat. Onko tämä siis merkki kulahtaneista männänrenkaista tai aiemmasta kirjoittamastani VAI onko jokin "pienempi" vika vielä mahdollinen
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
Vs: Gti Lanceri Pätkii ja käy huonosti

JereKönssi sanoi
Ei työnnä. Koneöljyä tosin söi jonnin verran kun vielä toimi. Laittaisin kuvan siitä puristusmittauslapusta mutta väittää tiedostoa liian isoksi, kuitenkin siinä näkyy että 1,3,4 pytyissä 13bar ja rapiat puristuksia 2pytyssä 7ja rapiat. Onko tämä siis merkki kulahtaneista männänrenkaista tai aiemmasta kirjoittamastani VAI onko jokin "pienempi" vika vielä mahdollinen

Kulahtaneet männänrenkaat voi testata kaatamalla sylinteriin vähän moottoriöljyä ja tekemällä mittauksen uudestaan. Jos puristukset nousee huomattavasti, on männänrenkaat loppu.

Helpoin olisi tehdä ohivuotomittaus niin sitten selviää kummasta päästä puhaltaa, se on ainoa pieni asia mitää enää on tehtävissä.
 

Maxx

Member
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
12 Maaliskuu 2006
Sijainti
Kangasala
Vs: Gti Lanceri Pätkii ja käy huonosti

T. Kiili sanoi
Helpoin olisi tehdä ohivuotomittaus niin sitten selviää kummasta päästä puhaltaa, se on ainoa pieni asia mitää enää on tehtävissä.

+1, tämä varmin tapa todeta vika
 
Ylös Bottom