Hidas vaihto kakkoselle?

johniemi

Lancer Evolution III. Tehonpuute vaivaa (335/502).
Liittynyt
18 Heinäkuu 2017
Sijainti
Joensuu
Auto: Evo 3.
Ongelma: kakkoselle vaihtaminen hidasta "kovassa ajossa" eli täyskaasukiihdytyksessä. Ykköseltä kakkoselle tulee hitonmoinen tauko kun vaihde ei vaan mene sisään. Muut vaihteet toimii nopeasti. Huom! Ei rusahda mutta ei vaan halua mennä pesään yhtä sujuvasti kuin esim. 2->3.

Omat ajatukset: Voi olla synkrot vanhanakin joo mutta mielellään kävisin muut vaihtoehdot läpi ensin ennen kuin alan laatikkoa tiputtamaan?

Kysymykset:
-Tuleeko Evo 3 vaihteensiirtomekanismiin "löysää" ajan kanssa joka vaikeuttaisi 1->2 vaihtoa?
-Vähän edelliseen liittyen, onko moottorin tai laatikon tuennalla/kumityynyjen jäykkyydellä vaikutusta 1->2 vaihton nopeuteen?
-Mitä öljyjä käyttämällä vaihtaminen nopeutuu?
-Kytkimen säätö? Vaikuttaako? Tosin muut vaihteet menevät sisään sujuvasti.

Autossa isoimmat "viat" huonona oleva kuskin penkki ja tämä turhauttavan hidas 1->2 vaihto. Nuo kun saa korjattua asasp niin voi keskittyä olennaiseen :)
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Hidas vaihto kakkoselle?

Öljyn vaihto laatikkoon voisi ehkä auttaa ?

-Castrollia käytetään laatikossa öljynä
- On toki merkitystä vaimenninkumien vaihdolla, varsinkin kun/jos vedätää konetta huolella. Toki jos tuentakumit "valmiit" niin saattaa normiajossakin "tökkiä".

Helpointa aloitta noista öljyistä. Aja vaihdonjälkeen about 400 Km ennen kuin tuomitset tämän vaihtoehdon.
 

johniemi

Lancer Evolution III. Tehonpuute vaivaa (335/502).
Liittynyt
18 Heinäkuu 2017
Sijainti
Joensuu
Vs: Hidas vaihto kakkoselle?

Okei, yllätyin hieman ettei sinne laiteta jotain Redlinen kahden tai kolmen öljyn sekoitusta :) Mitä Castrolin öljyä?

Testasin muuten eilen tasakaasulla. Eli vedin koneen ykkösellä 7000rpm, pidin tasakaasun ja vaihdoin kakkoselle. Lipsahti pesään kuin mu...

Eli taitaa kyllä nyt mennä kuitenkin koneen kiinnikkeiden tarkasteluksi. Mun hieno teoria on että kone ja/tai vaihteensiirtomekanismi elää ykkösen täysikaasukiihdytyksessä niin paljon että joku nippeli on väärässä asennossa ja siksi ei vaihda. Koska jos se johtuisi synkrosta tai öljystä niin tuo 7000rpm tasakaasuvaihtokin olisi takunnut.
 

outonaapuri

Active Member
Liittynyt
13 Kesäkuu 2011
Vs: Hidas vaihto kakkoselle?

Jos siinä on samanlainen kiinnitys ku vanhassa kunnon galantissa, niin vaijereiden laatikonpään kiinnitys (ne pulttikiinnitykset siinä about lootan päällä) voivat löystyessään tehä kaikenlaista. Itellä pääsi jääratagalantista löystymään niin ei menny 2 ainakaan kunnolla tupaan, ykkönen meni heittämällä. Kolmosesta en muista.
 
Ylös Bottom