- Liittynyt
- 10 Huhtikuu 2010
- Sijainti
- Lappeenranta
Ajattelinpa kirjoitella jonkinlaisen ohjeen tähän hommaan kun sen itse vastikään tein. Toivottavasti tämä rohkaisee ainakin jotakuta tekemään tuon remontin itse, sillä tämä on kuitenkin aika moneen V6-koneiseen autoon tarpeellinen toimenpide mikä usein liian kalliina sivuutetaan. Vaihtoon ei kuitenkaan tarvita nosturia eikä erikoistyökaluja, ja se onnistuu todistettavasti myös vähän aloittelevammalta mekaanikolta. Kuvia on rajoitetusti, mutta toivottavasti riittävästi.
DISCLAIMER: En ota mitään vastuuta ohjeista, sillä on aina mahdollista että tein jotain väärin ja/tai unohdin jotain. Käytä omaa harkintaa soveltaessasi.
Tarvittavat työkalut (jotain saattoi unohtua, mutta ainakin nämä):
-10mm ja 12mm hylsyt + räikkä (lyhyt jatkovarsi on eduksi)
-Ristipäämeisseli (isohko)
-Teippiä (sähköteippi havaittu hyväksi, moni muukin toiminee)
-Pienehköt sivuleikkurit
-Kärkipihdit
-Pieni talttapäämeisseli
-Talouspaperia
-Pahvia
-Magneettityökalu (kuitenkin jotain putoaa)
-Työvalo (näkee jatkaa pimeän tultua)
Tarvittavat osat:
-Uudet nostajat (MD377560) x24
-Venttiilikopan tiiviste (MD173371) x2
-Tulppakaivojen insertit (MD198128) x6
-Imusarjan tiiviste (MD347006)
Sitten itse asiaan.
1. Ota muutama kunnon valokuva konehuoneesta ennen purkamista, jotta näet jälkeenpäin mikä letku menee mihinkin. Ei välttämätöntä, mutta erittäin suositeltavaa mielenrauhan kannalta.
2. Irrota koko ilmanputsarikotelosysteemi etupuskurilta kaasuläppäkotelolle asti.
3. Irrota kaasuvaijeri imusarjasta (4 pulttia; 2 takana ja 2 edessä koneen päällä) ja sen jälkeen musta suojamuovi koneen päältä (5 pulttia, 10mm - orkkiksissa saattaa olla myös ristipääkolo).
4. Irrota nakuanturi, alipaineletkut ja liittimet kl-kotelosta ja imusarjasta. Pari liitintä on kiinni sellaisella klipsillä, että pitää ottaa talttapäämeisselillä rautalankasokka irti liittimen päältä ennen kuin liittimen voi vetää irti. Joissain kohdissa imusarjaa on myös kiinnikkeitä johdoille; irroita kaikki mitkä näyttävät siltä että tulevat olemaan tiellä.
5. Irrota imusarja. Se on kiinni yhteensä yhdeksällä 12mm pultilla: 2 pitkää (8x115, ympyröity punaisella) päällä keskellä, 3 vähän lyhyempää (8x50, ympyröity vihreällä) edessä, 2 vielä lyhyempää (8x30, ympyröity sinisellä) reunoilla ja 2 lyhyttä (8x18 tai 8x25) takana kiinni korvakkeissa imusarjan ja tulipellin välissä (suurinpiirtein-paikat merkitty keltaisilla nuolilla); etsi 2 viimeeksimainittua vaikka käsikopelolla.
6. Nosta imusarja pois ja käännä se lepäämään kuskin puolelle. Fiksuimmat ja varovaisimmat (joihin en itse kuulunut) survovat tässä vaiheessa talouspaperia jokaiseen imukanavaan, ettei sinne vain putoa mitään.
7. Irrota tulpanjohdot ja kaikki muu, mikä voi olla venttiilikoppien irrotuksen tiellä. Etummainen on helppo, mutta taaempi vaatii vähän suostuttelua. Muistaakseni jouduin irrottamaan suutinten liittimet että sain niiden piuhat pois edestä.
8. Irrota venttiilikopat. Kummassakin on kuusi 10mm pulttia (6x20). Taaempaa joutuu vähän kikkailemaan; vedä ensin kuskin puolelle päin ja nosta vasta sitten (tai jotenkin näin se lähti).
9. Sullo paperia öljykanavien (4kpl/puoli) tukkeeksi. Alla olevasta kuvasta selviää kanavien sijainti katsomalla paperitulloja (ja muutenkin että miltä koppien alla näyttää):
10. Nostajat majailevat keinuvipujen päässä olevissa kupeissa. Täytyy siis irrottaa keinuvipuakselit (2kpl/puoli). Ota pahvinpalanen ja tee siihen 6 reikää pultteja varten (näin pysyvät tallessa ja ennen kaikkea järjestyksessä). Kun tämä on valmis, irrota itseäsi lähinnä oleva keinuvipuakseli (ylemmässä kuvassa tuo mikä on kuudella pultilla kiinni). Mielellään löysää aina yhtä pulttia kerrallaan vain 1-2 kierrosta ja siirry seuraavaan, pysyvät rasitukset tasaisina. Pois nostaessa ole varovainen etteivät nostajat putoa, mikään ei pidä niitä kupeissa kiinni.
11. Ota vanhat nostajat pois kärkipihdeillä nostelemalla (tai vaihtoehtoisesti venttiilikopasta magneettityökalulla). Laita tyhjiin koloihin uudet nostajat tilalle.
12. Nosta keinuvipuakseli takaisin paikalleen. Pitele nostajia paikallaan sormin. Mikäli tämä tuntuu vaikealta, käytä teippiä jo tässä vaiheessa (kts. hieman alempaa). Asettele keinut kohdalleen, laita pultit takaisin ja kiristä tasaisesti kierros kerrallaan/pultti.
13. Nyt kun on harjoiteltu helpommalla, niin seuraa pykälän vaikeampi tapaus - ylemmän akselin keinuvivut eivät nimittäin ole Y-kirjaimen malliset kuten edellä vaan yksittäiset. Tämä tarkoittaa sitä, että niiden paikalleen asettelu on hankalampaa. Lisäksi keinujen välissä akselilla on jousiläpyskät, jotka pitää saada kohdalleen. Tehdään valmistavia toimenpiteitä:
-Poista tulppakaivojen insertit jo tässä vaiheessa ja sullo paperia tulppakaivoihin (varmuus on paras)
-Ota valokuvat, jotta muistat missä asennossa jousiläpyskät olivat (omista kuvistani asia ei välttämättä selviä)
-Kun nämä on tehty, irrota akselia paikallaan pitävät 4 pulttia samoin kuin edellä ja nosta akseli keinuvipuineen varovasti pois.
14. Vaihda nostajat kuten vaiheessa 11. Kuivaa paperilla hieman jokaista keinuvipua. Tämän jälkeen teippaa jokaisen keinuvivun yli kierros teippiä, jotta nostaja pysyy paikallaan. Tämän jälkeen nosta akseli takaisin paikalleen ja aloita asettelu.
HUOM! Omissa kuvissani tulppakaivojen insertit ovat vielä paikallaan kun en tajunnut niitä aikaisemmin irrottaa. Lisäksi kuvat ovat taaemmasta kopasta. Älkää hämääntykö, ihan samanlaiset ne on. ;D
Ei ihan vielä kohdallaan:
Asetellaan siis (tästä näkyy myös tuo teippisätös vähän paremmin):
Nyt näyttää paremmalta:
15. Laita pari pulttia takaisin ja kiristä muutama kierros, jotta akseli pysyy paikallaan. Älä kuitenkaan kiristä vielä loppuun asti, vaan tarkista ensin että jousiläpyskät ovat kohdallaan ja poista teipit sivuleikkureilla.
16. Laita loput pultit takaisin ja kiristä loppuun kierros kerrallaan/pultti. Toista vaiheet 10-15 taaemmalle kopalle.
17. Tarkista valokuvista, että kaikki on varmasti kohdallaan. Korjaa jos tarpeellista (yleensä on).
18. Laita uudet insertit paikalleen ja vaihda venttiilikoppien tiivisteet uusiin. Vanhoja joutuu mahdollisesti suostuttelemaan pihdeillä ja talttapäämeisselillä. Tiivisteliimaa ei tarvita, tiivisteet asettuvat nätisti paikalleen vain painamalla ne sinne uraan.
19. Poista öljykanavien (ja mahdollisesti tulppakaivojen) tukkeena olleet paperitollot. Asenna venttiilikopat takaisin. Älä laita mihinkään hirviömomenttiin ettei korkkaa kierteet, pidä räikkää vaikka siten että hylsy on etusormen ja nimettömän välissä niin ei tule vahingossa väännettyä liian kovaa.
20. Kiinnitä takaisin kaikki letkut ja liittimet, mitkä irrotit vaiheessa 7. Poista paperitullot imukanavista. Älä unohda kiinnittää tulpanjohtoja.
21. Laita kaksi pisintä pulttia paikalleen imusarjaan ja laita uusi imusarjan tiiviste näistä pulteista läpi. Pidä tiivistettä ja pultteja kiinni ja laita imusarja takaisin paikalleen. Näin imusarjan ja tiivisteen pitäisi paikoittua nätisti kohdalleen. Kierrä pultteja muutaman kierroksen että ne ottavat kierteille, mutta älä vielä kiristä (siltä varalta että joutuu ottamaan uudestaan irti; tiiviste on nimittäin kertakäyttökamaa).
22. Laita takaisin imusarjaan kiinni tulevat liittimet ja alipaineletkut. Katso, että kaasuvaijeri menee oikeasta kohdasta eikä jää imusarjan alle. Käytä apuna kohdan 1 kuvia (juu, juuri niitä joita et 90% varmuudella ottanut).
23. Laita loput imusarjan pultit paikalleen ja kiristä ne.
24. Asenna ilmanputsarikotelosysteemi takaisin. Siihenkin tulee vielä alipaineletku tai kaksi kiinni. Älä unohda kiinnittää MAFin liitintä (tulee vikakoodi jos unohtaa).
25. Käynnistä auto. Aluksi nostajat voivat pitää pienen hetken ääntä, mutta kyllä ne siitä nopeasti vaimenevat.
26. Homma on valmis. Korkkaa ahkeruutesi palkaksi juhlistava juoma, tai vaikka useampi. ;D
Todettakoon lopuksi, että tämän rempan yhteydessä on helppoa vaihtaa myös tulpat jos siihen on aihetta.
Unohdinko jotain / onko hyviä vinkkejä? Saa täydentää.
DISCLAIMER: En ota mitään vastuuta ohjeista, sillä on aina mahdollista että tein jotain väärin ja/tai unohdin jotain. Käytä omaa harkintaa soveltaessasi.
Tarvittavat työkalut (jotain saattoi unohtua, mutta ainakin nämä):
-10mm ja 12mm hylsyt + räikkä (lyhyt jatkovarsi on eduksi)
-Ristipäämeisseli (isohko)
-Teippiä (sähköteippi havaittu hyväksi, moni muukin toiminee)
-Pienehköt sivuleikkurit
-Kärkipihdit
-Pieni talttapäämeisseli
-Talouspaperia
-Pahvia
-Magneettityökalu (kuitenkin jotain putoaa)
-Työvalo (näkee jatkaa pimeän tultua)
Tarvittavat osat:
-Uudet nostajat (MD377560) x24
-Venttiilikopan tiiviste (MD173371) x2
-Tulppakaivojen insertit (MD198128) x6
-Imusarjan tiiviste (MD347006)
Sitten itse asiaan.
1. Ota muutama kunnon valokuva konehuoneesta ennen purkamista, jotta näet jälkeenpäin mikä letku menee mihinkin. Ei välttämätöntä, mutta erittäin suositeltavaa mielenrauhan kannalta.
2. Irrota koko ilmanputsarikotelosysteemi etupuskurilta kaasuläppäkotelolle asti.
3. Irrota kaasuvaijeri imusarjasta (4 pulttia; 2 takana ja 2 edessä koneen päällä) ja sen jälkeen musta suojamuovi koneen päältä (5 pulttia, 10mm - orkkiksissa saattaa olla myös ristipääkolo).
4. Irrota nakuanturi, alipaineletkut ja liittimet kl-kotelosta ja imusarjasta. Pari liitintä on kiinni sellaisella klipsillä, että pitää ottaa talttapäämeisselillä rautalankasokka irti liittimen päältä ennen kuin liittimen voi vetää irti. Joissain kohdissa imusarjaa on myös kiinnikkeitä johdoille; irroita kaikki mitkä näyttävät siltä että tulevat olemaan tiellä.
5. Irrota imusarja. Se on kiinni yhteensä yhdeksällä 12mm pultilla: 2 pitkää (8x115, ympyröity punaisella) päällä keskellä, 3 vähän lyhyempää (8x50, ympyröity vihreällä) edessä, 2 vielä lyhyempää (8x30, ympyröity sinisellä) reunoilla ja 2 lyhyttä (8x18 tai 8x25) takana kiinni korvakkeissa imusarjan ja tulipellin välissä (suurinpiirtein-paikat merkitty keltaisilla nuolilla); etsi 2 viimeeksimainittua vaikka käsikopelolla.
6. Nosta imusarja pois ja käännä se lepäämään kuskin puolelle. Fiksuimmat ja varovaisimmat (joihin en itse kuulunut) survovat tässä vaiheessa talouspaperia jokaiseen imukanavaan, ettei sinne vain putoa mitään.
7. Irrota tulpanjohdot ja kaikki muu, mikä voi olla venttiilikoppien irrotuksen tiellä. Etummainen on helppo, mutta taaempi vaatii vähän suostuttelua. Muistaakseni jouduin irrottamaan suutinten liittimet että sain niiden piuhat pois edestä.
8. Irrota venttiilikopat. Kummassakin on kuusi 10mm pulttia (6x20). Taaempaa joutuu vähän kikkailemaan; vedä ensin kuskin puolelle päin ja nosta vasta sitten (tai jotenkin näin se lähti).
9. Sullo paperia öljykanavien (4kpl/puoli) tukkeeksi. Alla olevasta kuvasta selviää kanavien sijainti katsomalla paperitulloja (ja muutenkin että miltä koppien alla näyttää):
10. Nostajat majailevat keinuvipujen päässä olevissa kupeissa. Täytyy siis irrottaa keinuvipuakselit (2kpl/puoli). Ota pahvinpalanen ja tee siihen 6 reikää pultteja varten (näin pysyvät tallessa ja ennen kaikkea järjestyksessä). Kun tämä on valmis, irrota itseäsi lähinnä oleva keinuvipuakseli (ylemmässä kuvassa tuo mikä on kuudella pultilla kiinni). Mielellään löysää aina yhtä pulttia kerrallaan vain 1-2 kierrosta ja siirry seuraavaan, pysyvät rasitukset tasaisina. Pois nostaessa ole varovainen etteivät nostajat putoa, mikään ei pidä niitä kupeissa kiinni.
11. Ota vanhat nostajat pois kärkipihdeillä nostelemalla (tai vaihtoehtoisesti venttiilikopasta magneettityökalulla). Laita tyhjiin koloihin uudet nostajat tilalle.
12. Nosta keinuvipuakseli takaisin paikalleen. Pitele nostajia paikallaan sormin. Mikäli tämä tuntuu vaikealta, käytä teippiä jo tässä vaiheessa (kts. hieman alempaa). Asettele keinut kohdalleen, laita pultit takaisin ja kiristä tasaisesti kierros kerrallaan/pultti.
13. Nyt kun on harjoiteltu helpommalla, niin seuraa pykälän vaikeampi tapaus - ylemmän akselin keinuvivut eivät nimittäin ole Y-kirjaimen malliset kuten edellä vaan yksittäiset. Tämä tarkoittaa sitä, että niiden paikalleen asettelu on hankalampaa. Lisäksi keinujen välissä akselilla on jousiläpyskät, jotka pitää saada kohdalleen. Tehdään valmistavia toimenpiteitä:
-Poista tulppakaivojen insertit jo tässä vaiheessa ja sullo paperia tulppakaivoihin (varmuus on paras)
-Ota valokuvat, jotta muistat missä asennossa jousiläpyskät olivat (omista kuvistani asia ei välttämättä selviä)
-Kun nämä on tehty, irrota akselia paikallaan pitävät 4 pulttia samoin kuin edellä ja nosta akseli keinuvipuineen varovasti pois.
14. Vaihda nostajat kuten vaiheessa 11. Kuivaa paperilla hieman jokaista keinuvipua. Tämän jälkeen teippaa jokaisen keinuvivun yli kierros teippiä, jotta nostaja pysyy paikallaan. Tämän jälkeen nosta akseli takaisin paikalleen ja aloita asettelu.
HUOM! Omissa kuvissani tulppakaivojen insertit ovat vielä paikallaan kun en tajunnut niitä aikaisemmin irrottaa. Lisäksi kuvat ovat taaemmasta kopasta. Älkää hämääntykö, ihan samanlaiset ne on. ;D
Ei ihan vielä kohdallaan:
Asetellaan siis (tästä näkyy myös tuo teippisätös vähän paremmin):
Nyt näyttää paremmalta:
15. Laita pari pulttia takaisin ja kiristä muutama kierros, jotta akseli pysyy paikallaan. Älä kuitenkaan kiristä vielä loppuun asti, vaan tarkista ensin että jousiläpyskät ovat kohdallaan ja poista teipit sivuleikkureilla.
16. Laita loput pultit takaisin ja kiristä loppuun kierros kerrallaan/pultti. Toista vaiheet 10-15 taaemmalle kopalle.
17. Tarkista valokuvista, että kaikki on varmasti kohdallaan. Korjaa jos tarpeellista (yleensä on).
18. Laita uudet insertit paikalleen ja vaihda venttiilikoppien tiivisteet uusiin. Vanhoja joutuu mahdollisesti suostuttelemaan pihdeillä ja talttapäämeisselillä. Tiivisteliimaa ei tarvita, tiivisteet asettuvat nätisti paikalleen vain painamalla ne sinne uraan.
19. Poista öljykanavien (ja mahdollisesti tulppakaivojen) tukkeena olleet paperitollot. Asenna venttiilikopat takaisin. Älä laita mihinkään hirviömomenttiin ettei korkkaa kierteet, pidä räikkää vaikka siten että hylsy on etusormen ja nimettömän välissä niin ei tule vahingossa väännettyä liian kovaa.
20. Kiinnitä takaisin kaikki letkut ja liittimet, mitkä irrotit vaiheessa 7. Poista paperitullot imukanavista. Älä unohda kiinnittää tulpanjohtoja.
21. Laita kaksi pisintä pulttia paikalleen imusarjaan ja laita uusi imusarjan tiiviste näistä pulteista läpi. Pidä tiivistettä ja pultteja kiinni ja laita imusarja takaisin paikalleen. Näin imusarjan ja tiivisteen pitäisi paikoittua nätisti kohdalleen. Kierrä pultteja muutaman kierroksen että ne ottavat kierteille, mutta älä vielä kiristä (siltä varalta että joutuu ottamaan uudestaan irti; tiiviste on nimittäin kertakäyttökamaa).
22. Laita takaisin imusarjaan kiinni tulevat liittimet ja alipaineletkut. Katso, että kaasuvaijeri menee oikeasta kohdasta eikä jää imusarjan alle. Käytä apuna kohdan 1 kuvia (juu, juuri niitä joita et 90% varmuudella ottanut).
23. Laita loput imusarjan pultit paikalleen ja kiristä ne.
24. Asenna ilmanputsarikotelosysteemi takaisin. Siihenkin tulee vielä alipaineletku tai kaksi kiinni. Älä unohda kiinnittää MAFin liitintä (tulee vikakoodi jos unohtaa).
25. Käynnistä auto. Aluksi nostajat voivat pitää pienen hetken ääntä, mutta kyllä ne siitä nopeasti vaimenevat.
26. Homma on valmis. Korkkaa ahkeruutesi palkaksi juhlistava juoma, tai vaikka useampi. ;D
Todettakoon lopuksi, että tämän rempan yhteydessä on helppoa vaihtaa myös tulpat jos siihen on aihetta.
Unohdinko jotain / onko hyviä vinkkejä? Saa täydentää.