How-To: Nostajien vaihto EA5 Galanttiin (V6)

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Ajattelinpa kirjoitella jonkinlaisen ohjeen tähän hommaan kun sen itse vastikään tein. Toivottavasti tämä rohkaisee ainakin jotakuta tekemään tuon remontin itse, sillä tämä on kuitenkin aika moneen V6-koneiseen autoon tarpeellinen toimenpide mikä usein liian kalliina sivuutetaan. Vaihtoon ei kuitenkaan tarvita nosturia eikä erikoistyökaluja, ja se onnistuu todistettavasti myös vähän aloittelevammalta mekaanikolta. Kuvia on rajoitetusti, mutta toivottavasti riittävästi.

DISCLAIMER: En ota mitään vastuuta ohjeista, sillä on aina mahdollista että tein jotain väärin ja/tai unohdin jotain. Käytä omaa harkintaa soveltaessasi.


Tarvittavat työkalut (jotain saattoi unohtua, mutta ainakin nämä):

-10mm ja 12mm hylsyt + räikkä (lyhyt jatkovarsi on eduksi)
-Ristipäämeisseli (isohko)
-Teippiä (sähköteippi havaittu hyväksi, moni muukin toiminee)
-Pienehköt sivuleikkurit
-Kärkipihdit
-Pieni talttapäämeisseli
-Talouspaperia
-Pahvia
-Magneettityökalu (kuitenkin jotain putoaa)
-Työvalo (näkee jatkaa pimeän tultua)

Tarvittavat osat:

-Uudet nostajat (MD377560) x24
-Venttiilikopan tiiviste (MD173371) x2
-Tulppakaivojen insertit (MD198128) x6
-Imusarjan tiiviste (MD347006)

Sitten itse asiaan.

1. Ota muutama kunnon valokuva konehuoneesta ennen purkamista, jotta näet jälkeenpäin mikä letku menee mihinkin. Ei välttämätöntä, mutta erittäin suositeltavaa mielenrauhan kannalta.

2. Irrota koko ilmanputsarikotelosysteemi etupuskurilta kaasuläppäkotelolle asti.

3. Irrota kaasuvaijeri imusarjasta (4 pulttia; 2 takana ja 2 edessä koneen päällä) ja sen jälkeen musta suojamuovi koneen päältä (5 pulttia, 10mm - orkkiksissa saattaa olla myös ristipääkolo).

4. Irrota nakuanturi, alipaineletkut ja liittimet kl-kotelosta ja imusarjasta. Pari liitintä on kiinni sellaisella klipsillä, että pitää ottaa talttapäämeisselillä rautalankasokka irti liittimen päältä ennen kuin liittimen voi vetää irti. Joissain kohdissa imusarjaa on myös kiinnikkeitä johdoille; irroita kaikki mitkä näyttävät siltä että tulevat olemaan tiellä.

5. Irrota imusarja. Se on kiinni yhteensä yhdeksällä 12mm pultilla: 2 pitkää (8x115, ympyröity punaisella) päällä keskellä, 3 vähän lyhyempää (8x50, ympyröity vihreällä) edessä, 2 vielä lyhyempää (8x30, ympyröity sinisellä) reunoilla ja 2 lyhyttä (8x18 tai 8x25) takana kiinni korvakkeissa imusarjan ja tulipellin välissä (suurinpiirtein-paikat merkitty keltaisilla nuolilla); etsi 2 viimeeksimainittua vaikka käsikopelolla.



6. Nosta imusarja pois ja käännä se lepäämään kuskin puolelle. Fiksuimmat ja varovaisimmat (joihin en itse kuulunut) survovat tässä vaiheessa talouspaperia jokaiseen imukanavaan, ettei sinne vain putoa mitään.

7. Irrota tulpanjohdot ja kaikki muu, mikä voi olla venttiilikoppien irrotuksen tiellä. Etummainen on helppo, mutta taaempi vaatii vähän suostuttelua. Muistaakseni jouduin irrottamaan suutinten liittimet että sain niiden piuhat pois edestä.

8. Irrota venttiilikopat. Kummassakin on kuusi 10mm pulttia (6x20). Taaempaa joutuu vähän kikkailemaan; vedä ensin kuskin puolelle päin ja nosta vasta sitten (tai jotenkin näin se lähti).

9. Sullo paperia öljykanavien (4kpl/puoli) tukkeeksi. Alla olevasta kuvasta selviää kanavien sijainti katsomalla paperitulloja (ja muutenkin että miltä koppien alla näyttää):



10. Nostajat majailevat keinuvipujen päässä olevissa kupeissa. Täytyy siis irrottaa keinuvipuakselit (2kpl/puoli). Ota pahvinpalanen ja tee siihen 6 reikää pultteja varten (näin pysyvät tallessa ja ennen kaikkea järjestyksessä). Kun tämä on valmis, irrota itseäsi lähinnä oleva keinuvipuakseli (ylemmässä kuvassa tuo mikä on kuudella pultilla kiinni). Mielellään löysää aina yhtä pulttia kerrallaan vain 1-2 kierrosta ja siirry seuraavaan, pysyvät rasitukset tasaisina. Pois nostaessa ole varovainen etteivät nostajat putoa, mikään ei pidä niitä kupeissa kiinni.

11. Ota vanhat nostajat pois kärkipihdeillä nostelemalla (tai vaihtoehtoisesti venttiilikopasta magneettityökalulla). Laita tyhjiin koloihin uudet nostajat tilalle.







12. Nosta keinuvipuakseli takaisin paikalleen. Pitele nostajia paikallaan sormin. Mikäli tämä tuntuu vaikealta, käytä teippiä jo tässä vaiheessa (kts. hieman alempaa). Asettele keinut kohdalleen, laita pultit takaisin ja kiristä tasaisesti kierros kerrallaan/pultti.

13. Nyt kun on harjoiteltu helpommalla, niin seuraa pykälän vaikeampi tapaus - ylemmän akselin keinuvivut eivät nimittäin ole Y-kirjaimen malliset kuten edellä vaan yksittäiset. Tämä tarkoittaa sitä, että niiden paikalleen asettelu on hankalampaa. Lisäksi keinujen välissä akselilla on jousiläpyskät, jotka pitää saada kohdalleen. Tehdään valmistavia toimenpiteitä:
-Poista tulppakaivojen insertit jo tässä vaiheessa ja sullo paperia tulppakaivoihin (varmuus on paras)
-Ota valokuvat, jotta muistat missä asennossa jousiläpyskät olivat (omista kuvistani asia ei välttämättä selviä)
-Kun nämä on tehty, irrota akselia paikallaan pitävät 4 pulttia samoin kuin edellä ja nosta akseli keinuvipuineen varovasti pois.



14. Vaihda nostajat kuten vaiheessa 11. Kuivaa paperilla hieman jokaista keinuvipua. Tämän jälkeen teippaa jokaisen keinuvivun yli kierros teippiä, jotta nostaja pysyy paikallaan. Tämän jälkeen nosta akseli takaisin paikalleen ja aloita asettelu.

HUOM! Omissa kuvissani tulppakaivojen insertit ovat vielä paikallaan kun en tajunnut niitä aikaisemmin irrottaa. Lisäksi kuvat ovat taaemmasta kopasta. Älkää hämääntykö, ihan samanlaiset ne on. ;D

Ei ihan vielä kohdallaan:


Asetellaan siis (tästä näkyy myös tuo teippisätös vähän paremmin):


Nyt näyttää paremmalta:


15. Laita pari pulttia takaisin ja kiristä muutama kierros, jotta akseli pysyy paikallaan. Älä kuitenkaan kiristä vielä loppuun asti, vaan tarkista ensin että jousiläpyskät ovat kohdallaan ja poista teipit sivuleikkureilla.



16. Laita loput pultit takaisin ja kiristä loppuun kierros kerrallaan/pultti. Toista vaiheet 10-15 taaemmalle kopalle.

17. Tarkista valokuvista, että kaikki on varmasti kohdallaan. Korjaa jos tarpeellista (yleensä on).

18. Laita uudet insertit paikalleen ja vaihda venttiilikoppien tiivisteet uusiin. Vanhoja joutuu mahdollisesti suostuttelemaan pihdeillä ja talttapäämeisselillä. Tiivisteliimaa ei tarvita, tiivisteet asettuvat nätisti paikalleen vain painamalla ne sinne uraan.



19. Poista öljykanavien (ja mahdollisesti tulppakaivojen) tukkeena olleet paperitollot. Asenna venttiilikopat takaisin. Älä laita mihinkään hirviömomenttiin ettei korkkaa kierteet, pidä räikkää vaikka siten että hylsy on etusormen ja nimettömän välissä niin ei tule vahingossa väännettyä liian kovaa.

20. Kiinnitä takaisin kaikki letkut ja liittimet, mitkä irrotit vaiheessa 7. Poista paperitullot imukanavista. Älä unohda kiinnittää tulpanjohtoja.

21. Laita kaksi pisintä pulttia paikalleen imusarjaan ja laita uusi imusarjan tiiviste näistä pulteista läpi. Pidä tiivistettä ja pultteja kiinni ja laita imusarja takaisin paikalleen. Näin imusarjan ja tiivisteen pitäisi paikoittua nätisti kohdalleen. Kierrä pultteja muutaman kierroksen että ne ottavat kierteille, mutta älä vielä kiristä (siltä varalta että joutuu ottamaan uudestaan irti; tiiviste on nimittäin kertakäyttökamaa).

22. Laita takaisin imusarjaan kiinni tulevat liittimet ja alipaineletkut. Katso, että kaasuvaijeri menee oikeasta kohdasta eikä jää imusarjan alle. Käytä apuna kohdan 1 kuvia (juu, juuri niitä joita et 90% varmuudella ottanut). :)

23. Laita loput imusarjan pultit paikalleen ja kiristä ne.

24. Asenna ilmanputsarikotelosysteemi takaisin. Siihenkin tulee vielä alipaineletku tai kaksi kiinni. Älä unohda kiinnittää MAFin liitintä (tulee vikakoodi jos unohtaa).

25. Käynnistä auto. Aluksi nostajat voivat pitää pienen hetken ääntä, mutta kyllä ne siitä nopeasti vaimenevat.

26. Homma on valmis. Korkkaa ahkeruutesi palkaksi juhlistava juoma, tai vaikka useampi. ;D


Todettakoon lopuksi, että tämän rempan yhteydessä on helppoa vaihtaa myös tulpat jos siihen on aihetta.

Unohdinko jotain / onko hyviä vinkkejä? Saa täydentää. :)
 

jappi

New Member
Liittynyt
4 Syyskuu 2010
Vs: How-To: Nostajien vaihto EA5 Galanttiin (V6)

Täydennyksenä uusien nostajien ilmaus naftalla. Ei pidä meteliä käynnistyksen jälkeen. :driver
 

Late

Member
Liittynyt
8 Elokuu 2009
Sijainti
Turku
Vs: How-To: Nostajien vaihto EA5 Galanttiin (V6)

Kauan sulla meni tähän jumppaan? Tarveis kaverin autoon vaihdella.. Tietää sitte paljo varaa aikaa.
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: How-To: Nostajien vaihto EA5 Galanttiin (V6)

jappi sanoi
Täydennyksenä uusien nostajien ilmaus naftalla. Ei pidä meteliä käynnistyksen jälkeen. :driver

Odotinkin jo tätä. :) En jaksanut ilmailla kun kyllä niihin öljy löytää tiensä varsin nopeasti. Onhan ne jo tehtaalta tullessa jonkin verran öljyssä, ei niiden tarvitse kuivana käydä. Alicen autoon kun vaihdettiin nostajat niin niitä ei myöskään ilmattu mitenkään ja vaimenivat muutamassa sekunnissa.

Voi toki tehdä tuon ilmauksenkin jos haluaa, ei siitä ainakaan haittaa ole. Jätin sen kuitenkin tästä tarkoituksella pois ettei tarvitse aloittaa taas väittelyä siitä miten se oikeaoppisesti tehdään. :)

Late: Pari iltaa kun rauhassa tein ilman mitään ohjeita. Muutama tunti valoisaa aikaa riittää varmasti.


HUOM: Tämä ohje ei sitten päde ollenkaan VR-4 Galantteihin eikä Legnumeihin, sillä niissä on eri kannet ja aivan erilainen venttiilikoneisto!!!
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: How-To: Nostajien vaihto EA5 Galanttiin (V6)

DaJackal sanoi
Odotinkin jo tätä. :) En jaksanut ilmailla kun kyllä niihin öljy löytää tiensä varsin nopeasti. Onhan ne jo tehtaalta tullessa jonkin verran öljyssä, ei niiden tarvitse kuivana käydä. Alicen autoon kun vaihdettiin nostajat niin niitä ei myöskään ilmattu mitenkään ja vaimenivat muutamassa sekunnissa.

Voi toki tehdä tuon ilmauksenkin jos haluaa, ei siitä ainakaan haittaa ole. Jätin sen kuitenkin tästä tarkoituksella pois ettei tarvitse aloittaa taas väittelyä siitä miten se oikeaoppisesti tehdään. :)

Late: Pari iltaa kun rauhassa tein ilman mitään ohjeita. Muutama tunti valoisaa aikaa riittää varmasti.


HUOM: Tämä ohje ei sitten päde ollenkaan VR-4 Galantteihin eikä Legnumeihin, sillä niissä on eri kannet ja aivan erilainen venttiilikoneisto!!!

Mitenkäs nuo neloskoneet, jos ne on erilaiset niin tähän vois silti täydentää? Kiitos hyvästä ohjeesta.
 

Garveldeth

-98 2.5 V6 man.
Liittynyt
3 Heinäkuu 2010
Sijainti
Joensuu
Vs: How-To: Nostajien vaihto EA5 Galanttiin (V6)

Tätä olenkin jo kaipaillut! Pidempään jo päässä pyörinyt jotta voisi nuo nostajat omin päin vaihella mutta ei ole uskaltanut kun ei ole kokemusta moottorin sisäpuolen rassaamisesta. Jospa sitä nyt uskaltaisi (kunhan saa rahat uusiin nostajiin).
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: How-To: Nostajien vaihto EA5 Galanttiin (V6)

mystinengalant sanoi
Mitenkäs nuo neloskoneet, jos ne on erilaiset niin tähän vois silti täydentää? Kiitos hyvästä ohjeesta.

Jos joku on suorittanut saman operaation 2.0 SOHC / 2.4 GDI -koneisiin, niin saa täydentää minun puolestani. Voidaan muokata topicciakin sitten. Käsittääkseni 2.0 SOHC:ssa nostajat ovat juurikin vastaavalla tavalla keinuvipujen päässä olevissa kupeissa (ts. onnistuu melko samalla lailla miinus imusarjan irrotuksen vaiva), mutta 2.4 GDI kun on DOHC-kone niin tarvinnee sellaisen "erikoistyökalun" (klik). Ei liene mikään ihmetemppu vaihtaa nekään tuolla työkalulla (kts. video).

VR-4 malleihin en puutu, mutta vaikkapa DyhWe voisi varmaan tehdä vastaavan ohjeen sen nostajien vaihdosta kunhan ehtii omaan autoonsa vaihdon suorittamaan?
 

tepi

Active Member
Club Member
Liittynyt
23 Elokuu 2006
Sijainti
Suomi
Vs: How-To: Nostajien vaihto EA5 Galanttiin (V6)

DaJackal sanoi
Jos joku on suorittanut saman operaation 2.0 SOHC / 2.4 GDI -koneisiin, niin saa täydentää minun puolestani. Voidaan muokata topicciakin sitten. Käsittääkseni 2.0 SOHC:ssa nostajat ovat juurikin vastaavalla tavalla keinuvipujen päässä olevissa kupeissa (ts. onnistuu melko samalla lailla miinus imusarjan irrotuksen vaiva), mutta 2.4 GDI kun on DOHC-kone niin tarvinnee sellaisen "erikoistyökalun" (klik). Ei liene mikään ihmetemppu vaihtaa nekään tuolla työkalulla (kts. video).

VR-4 malleihin en puutu, mutta vaikkapa DyhWe voisi varmaan tehdä vastaavan ohjeen sen nostajien vaihdosta kunhan ehtii omaan autoonsa vaihdon suorittamaan?

2.4 GDI koneessa pitää "halkasta kansi" ja purkaa jako ja nokkakepit pois. Ei ole ihan "helppo ja nopea homma" Tuolla työkalulla ei tee mitään.
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: How-To: Nostajien vaihto EA5 Galanttiin (V6)

tepi sanoi
2.4 GDI koneessa pitää "halkasta kansi" ja purkaa jako ja nokkakepit pois. Ei ole ihan "helppo ja nopea homma" Tuolla työkalulla ei tee mitään.

Ok, kiitos tästä tiedosta. Hyvä että paremmin tietävät korjailee. :)
 

solar4

New Member
Liittynyt
28 Toukokuu 2010
Vs: How-To: Nostajien vaihto EA5 Galanttiin (V6)

Hyvä ohje, hatunnosto sille. Nyt näyttää Motonetista saavan nostajia noin 11eur kappalehintaan, joten pitänee itsekkin harkita noiden vaihtoa. Mietin vaan noiden Motonettiläisten laatua, mahtaako olla kalliimpiin verratavissa..?

Hinta nyt ei sikäli välttämättä ole laaduttomuuden tae, amerikan kasiin saa ok-laatuista hydraulinostajaa kahteen ja puoleen taalaan kappale, mutta noi tarvikeosat aina vähän epäilyttää..

Olikos jossain jakoremmin vaihto-ohjekkin? ;D
 

Garveldeth

-98 2.5 V6 man.
Liittynyt
3 Heinäkuu 2010
Sijainti
Joensuu
Vs: How-To: Nostajien vaihto EA5 Galanttiin (V6)

Kuinka nopeasti naputtelin pitäisi laantua uusilla nostajilla, jos niitä ei ole ilmattu? Tein nimittäin äsken ko. operaation loppuun ja vaihdoin samalla tulpat ja öljyt (ja akku oli yön yli irti) ja tuntuu naputtavat nyt entistä kovempaa. Vai olisiko jotain mennyt pieleen? Mielestäni kyllä olin tarkkana ja laitoin keinuvivut oikeille paikoilleen etc. Ohjeiden mukaisesti jokaisen kohdan. Lämpimäksikin käytin ja öljymäärän tarkistin.

Edit: Homma selvisikin jo. :peukku Lämmöt kun oli normaalit ja hieman kierroksia nosteli niin hiljeni hyvin. Mutta yllättävän pitkään rallattelivat, aiemmista teksteistä käsitin jotta max pari minuuttia, eikä 5-10 kuten tapauksessani.
 
Ylös Bottom