Hydraulisten venttiilivälysten tasaajien ilmaus tehdään miten?

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Jotenki tuntuu et sana "ilmaus" on osalle Jenkeistä yms ulkomaan ihmisille ihan väärä käsite.

Seuraavassa puhun hieman virheellisesti hydraulisesta ventttilivälyksen tasaajasta, sanalla "nostaja"....

"nostajat" ilmataan ilmaa täyteen monessa ulkomaisessa ohjeessa/videossa. (ilmaus ei tällöin mielestäni toteudu)
Eli he pumppaavat tyhjäksi nostajat ja heidän mielestään silloin nostajan "pää" pitää painua kasaan sormella painettaessa, kun nostaja on asennettu paikalleen takaisin.



Onko oikea tapa vanhan nostajan kohdalla seuraava:


- nostaja irti ja nostaja on tällöin "kova" (ei puristu kasaan)
- metallilangalla (paperiliitin) tai pienellä kuusiokoloavaimella sisäinen venttiili avataan ja pumpataan vanhat öljyt ulos (lankaa pidetään siis venttiilin sisällä ja venttiilin päätä painellaa ylös-alas)
- samaa pumppausta jatketaan diesel tai petrooliöljyn seassa upoksissa (lisää likaa tulee ulos)
- Kun likaa ei tule ulos voi nostajan upottaa puhtaaseen uuteen öljyyn ja pumpata siellä kunnes ei tule enään ilmakuplia nostajan sisältä ( ILMAUS=ilman poisto nostajan sisältä? ) Tarvitseeko tässä enään lankaa venttiilin sisällä?
- Nostaja on taas "kova" ja valmis asennettavaksi paikalleen.


Onko oikea tapa UUDEN nostajan kohdalla seuraava:

- Nostaja upotetaan puhtaaseen uuteen öljyyn ja pumpata siellä kunnes ei tule enään ilmakuplia nostjan sisältä ( ILMAUS=ilman poisto nostajan sisältä? ) Tarvitseeko tässä enään lankaa venttiilin sisällä?
- Nostaja on taas "kova" ja valmis asennettavaksi paikalleen.


Kysymykset :
- pitääkö/saako nostaja olla "kova" kun sen asenta takaisin paikalleen.
- vai pitääkö nostajan pään painua sormella kasaan (eli nostaja ei ole "kova")
- voiko nostaja tällöin olla "liian pitkä" ja venttiili jäisi kantamaan?
 
Vs: Hydraulisten venttiilivälysten tasaajien ilmaus tehdään miten?

Heitetään nyt vielä semmonen että osa uusista nostajista on ilmeisesti jo tehtaalla ilmattu. Ainakaan itellä ei tehty mitään ilmausta ja ei tuo pahemmin nakutellu ensikäynnistyksessä.
 
Vs: Hydraulisten venttiilivälysten tasaajien ilmaus tehdään miten?

Noita nostajia hiplatessa kannattaa varmistua ainakin että ne liikkuu takertelematta. Tai ainakin mulle jäi sellainen mielikuva asiasta kun tappelin käyntivikaisen fordin cvh-koneen kimpussa,joistain nokista kun oli kadonnut liki 3mm tavaraa. Nostajat oli kuopalla ja paskana. Ei muutakuin uutta nokkakeppiä ja nostajia tilalle. Uusista motonetin nostajista 3 oli sellaisia jotka käsin painaen takkusivat/krohisivat hieman ennen asennusta. Lopputulos rempassa oli se että nuo kolme nostajaa revin myöhemmin pihtien kanssa pois paikaltaan. Onneksi nokkakepukka ei ollut saanut vielä damagea. Nuo 3 nostajaa oli jo kulunut kuopalle nokan sisäänajon aikana ja muut oli uutta vastaavia.


En tiedä sitten kuinka herkkiä mitsun koneet noille on..

"löysinä" nuokin tuli pistettyä paikalleen,rapisi jonkin aikaa kyllä. Sitten kun rapina hiljeni ja taas kasvoi niin otin venakoppaa kiivaasti auki. ::)
 
Vs: Hydraulisten venttiilivälysten tasaajien ilmaus tehdään miten?

Omaan 4G93 kun vaihtelin joku vuosi sitten niin mielestäni "nostajat" oli öljytiyt mutta olivat löysät silti. Enkä niitä ilmannut muutenkin että pyöritin moottoria startilla jonkun aikaa ennen kuin laitoin käymään.
Aikamoinen rallatus niistä lähti silti jonkun aikaa... Jos paljon valehtelen niin n.10km lenkin jälkeen hiljenivät.

En tiedä vastasinko alkuperäiseen kysymykseen mut tulipahan silti kerrottua. ;D
 
Vs: Hydraulisten venttiilivälysten tasaajien ilmaus tehdään miten?

Täytin tehtaan ohjeen mukaan dieselillä ja ilmat pois. Ei rapissut yhtään ensimmäisessä käynnistyksessäkään.
 
Vs: Hydraulisten venttiilivälysten tasaajien ilmaus tehdään miten?

ast sanoi
Täytin tehtaan ohjeen mukaan dieselillä ja ilmat pois. Ei rapissut yhtään ensimmäisessä käynnistyksessäkään.

Tämä toimi minullakin juuri näin.
Eli jätin puhtaan dieselin tasuriin, ja laitoin paikalleen "kovana". -> Ei rapinoita.

Tuo dieseli lienee niin ohutta, että vuotaa hiljalleen tasurista läpi. Eli venttiili ei jää kantamaan, vaikka tasuri onkin ääriasennossa asennusvaiheessa.
Itsekin pelkäsin tuota venttiilin kantamaan jäämistä, mutta hienosti kone kävi ihan ensi startista lähtien...
 
Vs: Hydraulisten venttiilivälysten tasaajien ilmaus tehdään miten?

Teemu sanoi
Tämä toimi minullakin juuri näin.
Eli jätin puhtaan dieselin tasuriin, ja laitoin paikalleen "kovana". -> Ei rapinoita.

Itsekin pelkäsin tuota venttiilin kantamaan jäämistä, mutta hienosti kone kävi ihan ensi startista lähtien...

Näin toimi minullakin uusien vaihto, rautalangan kanssa lupsuttamalla öljyä täyteen ja asentaen "kovana".

Tosin ensimmaisellä kerralla tuli asennettua suoraan paketista paikalleen "kovana" tässä uskossa:
Ticsa sanoi
... että osa uusista nostajista on ilmeisesti jo tehtaalla ilmattu. Ainakaan itellä ei tehty mitään ilmausta ja ei tuo pahemmin nakutellu ensikäynnistyksessä.
ja tuloksena älytön rapina.
 
Vs: Hydraulisten venttiilivälysten tasaajien ilmaus tehdään miten?

Mulle ainakin sanottiin että ne nostajat kuuluu laittaa paikoilleen "löysinä". eli painuvat siis kasaan kun sitä painaa. muuten menee venttiilit paskaks. :eek:

käytitteko muuten mitään erikoistyökaluja nostajien vaihtoon?

http://www.dsmtuners.com/forums/attachments/articles-engine-fuel/81861d1207022027-diy-lash-adjuster-lifter-removal-tool-img_3190-medium-.jpg

esim tollasta? vai saako sen ihan jollain ruuvarilla hoidettua?
 
Vs: Hydraulisten venttiilivälysten tasaajien ilmaus tehdään miten?

Elikkä tasuri dieseliin ja 'kovana' paikalleen niin ei pitäis tulla ongelmia? :) btw tätä on varmaan useammin ku kerran kysytty mutta saako tasurit vaihdettu helposti ilman mitään über työkaluja ???
 
Vs: Hydraulisten venttiilivälysten tasaajien ilmaus tehdään miten?

P.Kaunisto sanoi
Mulle ainakin sanottiin että ne nostajat kuuluu laittaa paikoilleen "löysinä". eli painuvat siis kasaan kun sitä painaa. muuten menee venttiilit paskaks. :eek:

käytitteko muuten mitään erikoistyökaluja nostajien vaihtoon?

http://www.dsmtuners.com/forums/attachments/articles-engine-fuel/81861d1207022027-diy-lash-adjuster-lifter-removal-tool-img_3190-medium-.jpg

esim tollasta? vai saako sen ihan jollain ruuvarilla hoidettua?

Tein itse tuollaisen.. tuon piirrustus löytyy täältäkin sivuiltamme
 
Vs: Hydraulisten venttiilivälysten tasaajien ilmaus tehdään miten?

tuo työkalu linkki ei pelaa.. :D juu käytin hakua enkä löytäny mitää -___- otin tosiaa tänään omat tasurit pois. kivikovat ovat kyllä koitin vähän painaa **ttu piheillä kasaan niin ei mihinkään sitte. pitääkö se rautalanka/klemmari/pieni kuusiokolo avain pukata sieltä päästä sinne tupiin vai siitä sivusta? sivusta ei mene ainakaan. ^^
 
Vs: Hydraulisten venttiilivälysten tasaajien ilmaus tehdään miten?

Pientä varmistusta vaihtoon.. Eli kun uusia oon nyt asentelemassa niin ilmataanko ne diisselillä vai öljyllä? Ilmeisesti ei mitään väliä vai?
 
Vs: Hydraulisten venttiilivälysten tasaajien ilmaus tehdään miten?

Eikö ketään sano nyt juutajaata? Kaipa mä sitten ilmaan öljyllä. Mietin vaan, että miks toiset on ilmannu diisselillä.. Kaverin legnum siis laitossa.
 
Vs: Hydraulisten venttiilivälysten tasaajien ilmaus tehdään miten?

Late sanoi
Eikö ketään sano nyt juutajaata? Kaipa mä sitten ilmaan öljyllä. Mietin vaan, että miks toiset on ilmannu diisselillä.. Kaverin legnum siis laitossa.
Ne on vissiinki putsannu niitä sillä lamppuöljyllä. Ite huljuttelin niitä öljyssä ja lykkäsin paikalleen, auto piti jonki sekunnin raklatusta mut äkkiä loppu ja siitä asti ollu hiljaset nuo tasurit ja toimii hyvin.
 
Vs: Hydraulisten venttiilivälysten tasaajien ilmaus tehdään miten?

Basbarduu sanoi
Ne on vissiinki putsannu niitä sillä lamppuöljyllä. Ite huljuttelin niitä öljyssä ja lykkäsin paikalleen, auto piti jonki sekunnin raklatusta mut äkkiä loppu ja siitä asti ollu hiljaset nuo tasurit ja toimii hyvin.
Ei riitä "huljuttelu" vaan päätä pitää painella ja samaan aikaan paperiklemmarilla painaa sitä sisäistä vastaventtiiliä. Eli upoksiin öljyyn (jos uus nostaja tai jo putsattu nostaja kyseessä) ja siellä painellaan päätä sisään-ulos. Sen näkee kun ilmakuplia nousee siellä öljyn seassa nostajan sisältä ulos.
 
Vs: Hydraulisten venttiilivälysten tasaajien ilmaus tehdään miten?

Kannattaa dieselissä se tehdä koska se puhdistaa samalla vanhat varastointiöljyt pois pinnoilta. Itse totesin muutaman nostajan vialliseksi (jäi sormella painamalla pohjaan) mutta avautuivat diesel käsittelyssä ja kyllä tuli mustaa kuraa pois.. Uusia olivat.. Ei naputtanu ensimmäisessä käynnistyksessä ja edelleenkään 8tkm jälkeen. Eli dieselissä ilmaus ari klem - klemmaria hyväksikäyttäen ja kovana paikalleen..
 
Takaisin
Ylös Bottom