Hyvinkään raketti

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Mielessä oli kytenyt jo pidempään halu rakennella jotain vähän vanhempaa autoa, eikä asiaa auttanut lainkaan että js_83 ja Webtrap_86 yllyttivät entistä enemmän, sekä hankkivat itselleen takavetoiset Galantit. Joten...
tulipa tuossa eräänä synkkänä ja myrskyisenä iltana haettua Webtrap_86:n kanssa äkkiä Anttolasta vuosimallin 1982 Galant GLX rojektiksi.
Emäntä ei oikein hyväksynyt tälläistä vekotinta ja sainkin säilöä autoa alkuun Webtrapin takapihalla.
Mittarissa ei ole koin paljoa kilometrejä. Mutta auto on ulkoisesti vähän rujossa kunnossa. Ovien alareunat ovat aika rapsakat ja hiekkapellit edessä ja takana ovat muuttuneet suurelta osin rautaoksidiksi.

Tämän auton kanssa joka kulkee ainakin näin alkuun nimellä: "Hyvinkään raketti" en ole vielä osannut päättää mitä tälle tulen tekemään. Välillä tekee mieli tuunata tämä 80-luvun tyyliin ottaen vahvasti vaikutteita Japanilaisesta autokulttuurista ja Tikimiehen projektista. Välillä taas tekee vain mieli entisöidä tämä. Mielipiteitä otetaan vastaan.

Linkki keskusteluun.
 

Liitetiedostot

  • haku.JPG
    haku.JPG
    75.7 KB · Lukukerrat 365

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Hyvinkään raketti

Pohjan kunto oli erittäin positiivinen yllätys. Autoon on tehty joskus Mikkelissä ruostesuojaus ja kaikki ruosteet löytyvätkin korin reunoilta pl. takakontin laidassa olevaa reikä.

Vain muutama kesärengas piti ilmat sisällään joten ne piti ottaa irti vanteilta jotta saan vietyä ne kierrätykseen viemästä turhaa tilaa. Huomatkaa todella hienot kromikehät, jotka ovat tosin saaneet hieman osumia. ;D

Linkki keskusteluun.
 

Liitetiedostot

  • Galant ja Evo.jpg
    Galant ja Evo.jpg
    280.1 KB · Lukukerrat 353
  • perä.jpg
    perä.jpg
    185.1 KB · Lukukerrat 342
  • pohja.jpg
    pohja.jpg
    208.9 KB · Lukukerrat 343
  • vanteet.jpg
    vanteet.jpg
    143.5 KB · Lukukerrat 391

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Hyvinkään raketti

Kaasarihan tästä piti huoltaa ennen kuin sain liikutettua tätä mihinkään. Nyt pitäisi opetella vielä säätämään se. Ei jaksa kiertää paikoillaan edes rajoittajalle mutta ihan hyvin pystyy kuitenkin ajamaan. En näköjään ottanut lopputuloksesta kuvaa mutta tässä kuitenkin kuvat alkuvaiheista.

Linkki keskusteluun.
 

Liitetiedostot

  • auki.jpg
    auki.jpg
    131.4 KB · Lukukerrat 264
  • kylvyssä.jpg
    kylvyssä.jpg
    127 KB · Lukukerrat 256

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Hyvinkään raketti

Jakopäähänkin tuli vaiheltua uudet osat vaikka kuvassa näkyvät vanhat hihnat olivatkin hyvässä kunnossa. Myös vesipumppu ja jäähdytysnesteet vaihtuivat uusiin.

Linkki keskusteluun.
 

Liitetiedostot

  • jakopää.jpg
    jakopää.jpg
    444.5 KB · Lukukerrat 249

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Hyvinkään raketti

Ostin Webtrap_86:lta toisen tuollaisen varaosa-autoksi. Tämä ostos on 1.6litrainen(4G32) GL. Tämän tekniikalle minulla ei ole käyttöä. Katkojan kärjet eivät meinaa irroittaa ja auto sammuilee pitäisi vaihtaa ne niin autoa olisi kätevämpi siirrellä mutta muutoin tämän tekniikka tuntuisi pelaavan oikein hyvin. Tässä autossa on erittäin tuhmat äänet ja harmittaa vähän pilkkoa tämä mutta menee kuitenkin hyvään tarkoitukseen.

Linkki keskusteluun.
 

Liitetiedostot

  • varaosa-auto.jpg
    varaosa-auto.jpg
    142.2 KB · Lukukerrat 217

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Hyvinkään raketti

Nyt ois hankittu uutta vannetta alle. Vanteet on kokoa 15x8 ja mietin että laittaisin 225/50 kokoiset kumit taakse ja eteen 215/50 ei kai tuo hiukan pienempi halkaisija haittaa kauheasti? Ohjaustehostinta ei ole ja myös sen vuoksi haluaisin vähän kapeammat renkaat eteen mutta en mitään venykumeja.


Linkki keskusteluun.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Lomalla tuli hiottua akion hitsaamia ovia. Terosonin 5010 TR koritinan korvausaineella ensin vähän pohjaa ja sitten hienosäätö ennen pohjamaalia ja maalia. Priimaa ei tullut aikataulun puskiessa päälle mutta eipähän pitäisi enää ruostua. Nyt jouduin ottamaan Evon pakkaseen jotta sain raketin talliin työstettäväksi. Tuntuu vain että aika loppuu väkisin kesken ja asiaa ei auta lainkaan että äitin autoon pitäisi laittaa jossain välissä tässä kuussa Webasto Coldstart kitillä ja ThermoConnectilla, sekä lisäksi tulin luvanneeksi asentaa appiukolle vetokoukku... No vielä olisi toivoa että pääsisin tällä Talvipäiville sudittelemaan.

Linkki keskusteluun.
 

Liitetiedostot

  • IMG-20181218-WA0029.jpeg
    IMG-20181218-WA0029.jpeg
    219.9 KB · Lukukerrat 135

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Ovet ovat siirtyneet paikoilleen ja toinen lokari olisi valmis mutta se oikealle puolen jouduin hakemaan uuden lokarin Webtrap_86:n valinnasta. Sekin on käytetty joten jouduin hioman siitä ruosteita pois ja sittenhän se pitää tietenkin vielä maalata. Autosta tulikin myös varsin kirjava kun saman vuotiset siniset Galantit erosivat keskenään yllättävän paljon sävyltään ja värisävy tuli varaosa-auton mukaan. No pääasia että on ruosteeton ja pääsee vielä toivottavasti joskus ajamaankin.
Oikea etukulma oli ruostunut puhki ja oli tarkoitus ottaa se varaosa-autosta mutta koska lukkopelti oli hieman vääntynyt ja jopa ruostunut puhki sain varsinaisen neronleimauksen ottaa sen kulman kanssa koko lukkopellin. Onkohan tässä nyt mitään järkeä...
Linkki videoon jossa puukkosaha kohtaa Hyvinkään raketin.

Linkki keskusteluun.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Runkoaisassa oli vähän jotain ruostetta, joten siitä piti napata huono pala pois ja korvata se terveellä pellillä.
IMG_20190124_214036.jpg

IMG_20190125_231223.jpg


Harmillisesti kuva korjatusta kohdasta puuttuu mutta pitää lisätä sellainen joskus.
Uusi lukkopelti meni paikoilleen.
IMG_20190129_200504.jpg


IMG_20190129_204109.jpg

IMG_20190130_221548.jpg

Yllä olevassa kuvassa näkyy myös osittain se paikattu runkopalkki ja keulan viimeinen ruostereikä.

IMG_20190130_221555.jpg

Pikkuisen kittailua ennen kuin kehtaa laittaa maalin pintaan.

IMG_20190130_221608.jpg

IMG_20190130_221639.jpg

Akio lupaili tulla hitsailemaan kuun lopulla ja sillä välin olisi tarkoitus huoltaa jarrut ja vaihtaa kylkilistat GLX mallin listoihin, jotka ovat mielestäni siistimmät. Muutaman kerran kävi kyllä mielessä koko listojen poistaminen mutta mielestäni ne kuuluvat auton lookkiin. Varaosa-autoa olisi tarkoitus purkaa myös aina jos vain on aikaa ja sen tekniikka pitäisi irrottaa Jahvetille. Toisaalta sen voisi siirtää toistaiseksi ajamalla nosturille mutta ilman moottoria siitä tulee hieman hankalaa kun pihamaani ei ole tasainen vaan auto pitäisi työntää ylämäkeen jotta sen saa talliin.

Linkki keskusteluun.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Tänään oli vuorossa varaosa-auton purkua ja havaitsin että Eki oli heittänyt veivinsä tähän autoon.
 

Liitetiedostot

  • IMG_20190224_155229.jpg
    IMG_20190224_155229.jpg
    309 KB · Lukukerrat 149

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Nimim. Akio tuli avuksi hitsaamaan. Itse kun en ole koskaan hitsannut mitään lainkaan. Olin valmistellut hitsattavat paikat parhaani mukaan ja Akio teki nopeasti uutta saumaa.
IMG_20190223_005755_2.jpg
IMG_20190227_185430.jpg

Hommat eteni kohtuu hyvin kunnes sain tuhottua bensatankin korkin avaimen. Hyviä neuvoja tuon korkin irrottamiseen otetaan vastaan.
IMG-20190311-WA0027.jpeg


Kiitokset Tamukselle neuvoista koskien bensapumppua. Se oli tietenkin tullut tiensä päähän. Koitin ensin vaihtaa letkut ja suodattimen. Koitin myös jos pumppu olisi imenyt bensaa suoraan jerrykannusta mutta eipä mokoma tehnyt mitään. No nyt auto käy sitten sähköisen bensapumpun voimin. Ja olisi tarkoitus siirtää Akion uuteen halliin jossa tuo suomenruotsalainen hitsausmestari ja kodinkonemyyjien suojelupyhimys hitsaa vielä helmat ja yhden paikan takakulmasta.

Linkki keskusteluun.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Auto on katsastettu ja otettu liikennekäyttöön alkukesästä mutta paljoa ei ole ehtinyt vielä ajelemaan. Eikä ulkokuorikaan ole vielä valmis.
Eilen purin varaosa-autosta moottorin pois. Se menee Jahvetille jota voitte sitten painostaa että se asentaa sen paikoilleen eikä jätä mihinkään nurkkaan ruostumaan.
IMG_20190724_223155.jpg

Linkki keskusteluun.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Jotain tapahtunut tämänkin suhteen. Aikaa on vaan aivan liian vähän ja sen vuoksi tuntuu että osuvampi nimi projektille olisi juosten kustu. No Jahve haki tuon moottorin ja varaosa-autokin meni kierrätykseen.
IMG_20190810_202151.jpg

Tässä vielä varaosa-auto viimeisessä kuosissa ennen kuin poistui kokonaan tontilta.

Olisi tarkoitus maalailla autoa pihalla kun ei ole parempaakaan tilaa siihen. Roskaa tulee varmasti pintaan mutta saanpa ruosteet pois ja auton sävyn yhtenäiseksi.
maalia.jpg

Vuotava pakoputki heikentää ajonautintoa mutta mitään suurempia korjauksia ei viitsisi toteuttaa kun aikeena on saada tähän kokonaan uusi putki uuden moottorin kaveriksi. Peräöljyt pitäisi vaihdella myöskin mutta muuten akuutit huollot olisivat varmaan aika pitkälti siinä.

Elämässä pitää olla luksusta ja sen vuoksi asentelin Puucomp Oy:n ehostaman jalopuuratin Galanttiin. Ai että kylläpä nyt kelpaa. :cool:
puuratti.jpg

Ratti oli haljennut jokaisen puolan kohdalta ja lakka oli nähnyt parhaat päivänsä. Nyt liimattuna ja lakattuna se on kuin uusi. Pyysin että eivät maalaisi tuota mustaa raitaa uudelleen koska mielestäni ratti on kivemmän näköinen ilman sitä.

Linkki keskusteluun.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vaimo oli kovasti sitä mieltä että me tarvitaan koiran pentu ja sitten me yhdessä päätettiin hankkia moinen.
kitka.jpg

Nyt olen vahtinut sitä kaksi viikkoa yksin ja eilen ajattelin yöllä piipahtaa tallin puolella ja myllyttää kevyesti Galanttia ja sitten liimata kylkilistat paikoilleen...

Tämmöinen jälki syntyy kun myllytyskoneen talla hajoaa koneesta kesken ajon ja kara uppoaa pyörivänä konepeltiin. Nyt siis tiedätte jos olette joskus pohtineet miltä se näyttää.
IMG_20200128_211151.jpg


Linkki keskusteluun.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Tänään tuli taas leimattua auto. Huomatuksitta tietenkin.
Paljoa ei ole tapahtunut viime aikoina. Akio hitsasi keskiputken erittäin nopeasti aikaa sitten ja antoi mulle lainaan varamigginsä, jotta voin harjoitella hitsailua ja tilkitä putkesta muutamat reiät. Uudet kunnollisen kokoiset renkaat ostin aikaa sitten Kärkkäiseltä ja ne sopii kivasti auton alle.
IMG_20200810_131712.jpg
 
Ylös Bottom