Iskarien säädöstä

jcarlson

New Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2006
Nyt kun tuli Evoon alle nuo uudet BC Racingit joissa kaikki 30 eri asentoa niin alkoi mietityttämään että mikähän olisi sellainen helppo tapa "perstuntumalla" säätää jäykkyssäätöjä paremmin kohdalleen. Säätö taitaa vaikuttaa tässä halvimmassa mallissa vain ulosjoustoon (lienee varmaan vähän crosstalkkia sisäänjoustoonkin väkisin) ja tuo naksujen määrä on varmaan hieman yliampuvaa.

Tehtaaltahan nuo tuli 8 naksausta jäykästä päästä löysempään, takana kokeeksi säädin 2 naksua vielä kireämmälle.
Katsastuksen iskaritestissä muuten näytti 85/87 edessä ja 86/87 takana joten aika tasaiset ainakin ovat. Muistelisin että vanhalla GAB:n alustalla edessä tuli jotain 80% luokkaa ehjällä iskarilla ja hajonneella 40%, takana taisi olla molemmat 50% luokkaa mutta ehjät ne takatolpat vielä oli kun irti otti. Muutenkin on yleensä näkynyt eri autoilla takapäässä matalampia arvoja kuin edessä, liekö mukavuussyistä säädetty näin vai täysin autokohtaista..? Tuota iskaritestiä nyt tietysti voi käyttää korkeintaan suuntaa-antavana, mutta juuri muutakaan dataa ei nyt ole.

Ajettavuudesta paha vielä sanoa, kun ei ole kulmia säädelty (tuntuivat menneen pieleen), mutta muuten tuntuu ihan hyvältä. Ehkäpä se takapää voisi olla sen pari napsausta löysempi eli takaisin tehdassäädössä, ainakin mukavuuden kannalta.
Jouset on selvästi löysemmät kuin GABeissa oli jonka huomaa parempana mukavuutena eikä ole läheskään niin pintakova. Korkeuttakin saa vielä säätää matalammaksi kun etenkin takapää jäi todella korkeaksi vaikka vähän säädinkin jo, eli vaikea taitaa olla vielä sanoa mitään kummempia.

Voisi tietysti olettaa, että tehdassäätö on normaalitilanteessa sopiva, etenkin kun jouset on alkuperäiset eikä alustaan ole muita kummempia muutoksia tehty eikä kevennetty tms.

Muistaakseni jousivakiot oli näissä ainakin 6kg takana, edessä saattoi olla sama tai sitten 8kg, ei ole pakettia tässä enkä varmaksi muista.

EDIT: Säädin nyt takaiskarit takaisin tehdassäätöön eli 2 napsua takaisin löysemmälle. Tuntui ehkä jotenkin järkevämmältä ellen sitten kuvitellut, ts. etupää enemmän samaa paria takapään kanssa monttujen yli ajaessa.
Renkaat ainakin tuntuu ulvovan reippaammin kuin ennen, liekö johtuu keleistä, pyöränkulmista tai sitten jousista/iskareista.. ;)
 
Ylös Bottom