Jakohihnan automaattikiristimen rikkoutuminen

korsma

Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
Liittynyt
6 Toukokuu 2003
Sijainti
Lappi
Voiko otsikon mukainen osa olla epäkunnossa, vaikka ei olisi vuotanut öljyjään ulos?

Sigman koneesta kuului kylmänä melkoinen rapina jakopäästä, mihin havahtuneena irrotin nokkapyörän toisen suojan koittaakseni hihnan kireyttä ja aivan löysällähän se oli. Kuten jonkun videossa:
https://www.youtube.com/watch?v=VH7Ykx_97NI

Taas, kun iltapuhteiksi avasin jakopään, olikin hihna kireällä ja kaikki näyttää ok:lta.

Voiko hydraulikiristin jumittaa tilapäisesti vai mikä? 1500km ajettu Beck&Arnley -merkkinen taiwanin tekele, rockautosta.
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: Jakohihnan hydraulikiristimen rikkoutuminen

Voi, liitteenä kuva allekirjoittaneen ex evo ix:stä.
Kuvan ottohetkellä alle vuoden vanha auto ja kilsoja alle 20 tkm.
Vika juurikin tuossa kiristimessä.
 

Liitetiedostot

  • IMG_0164 (Medium).JPG
    IMG_0164 (Medium).JPG
    104.3 KB · Lukukerrat 517

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Jakohihnan hydraulikiristimen rikkoutuminen

En ole yhtään ulospäin vuotanutta kiristäjää nähnyt, vaikka ne on rikki olleet.
Jos auto on seissyt (ainakin V6 mitsut) niin jakopää voi kiristyä senverran että se näyttää kireältä. Käynnissä olessaan ei sitte pidäkään kireällä hihnaa.
 

korsma

Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
Liittynyt
6 Toukokuu 2003
Sijainti
Lappi
Vs: Jakohihnan hydraulikiristimen rikkoutuminen

Oli käsitys, että tämä rikkoutuu vuotamalla öljynsä ulos.

Onhan varsinkin näiden tarvikelaadusta puhetta ollut ennenkin... Massimies™ toki ostaisikin vain orkkista.
 

simonsays

Active Member
Liittynyt
4 Tammikuu 2007
Vs: Jakohihnan hydraulikiristimen rikkoutuminen

sehän on silikonia se neste siellä sisällä, eli sinällään hydraulikiristin on väärä termi.
 

tommyz

DSM FTW
Liittynyt
19 Joulukuu 2011
Sijainti
Helsinki
Vs: Jakohihnan hydraulikiristimen rikkoutuminen

simonsays sanoi
sehän on silikonia se neste siellä sisällä, eli sinällään hydraulikiristin on väärä termi.
Ja ennemminkin vaimennin tuo on, kuin kiristin.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Jakohihnan hydraulikiristimen rikkoutuminen

tommyz sanoi
Ja ennemminkin vaimennin tuo on, kuin kiristin.
Kyllä se on kiristin, vaimentimessa ei olisi noin paljon voimaa eikä silloin kiristinpyörän olkavarressa olisi niin paljoa liikkumavaraa.
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Jakohihnan hydraulikiristimen rikkoutuminen

sit on kans semmonen feature että jos parkkaa autonsa vaihdetta vasten johonkin mäkeen ja auto pääsee valuu taaksepäin vaihdetta vasten niin löysää kiristintä
 

Nuhapumppu

Mitsubishi Pajero 2,5TD
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Muhos
Vs: Jakohihnan hydraulikiristimen rikkoutuminen

ST sanoi
Kyllä se on kiristin, vaimentimessa ei olisi noin paljon voimaa eikä silloin kiristinpyörän olkavarressa olisi niin paljoa liikkumavaraa.
Gatesin suunnittelijan mukaan se on vaimennin jos pyörä on epäkeskeinen jota kääntämällä remmiä kiristetään,saattaa olla että ko. kaveri tietää jonkunverran nuista osista. Eikait sigman kiristinpyörä edes ole liikkuvaa sorttia,eikös se ole epäkesko joka lukitaan pultilla kiinni ja siinä on ja pysyy?
 

samitsu

Turbo yössä...
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
29 Tammikuu 2004
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Jakohihnan hydraulikiristimen rikkoutuminen

Auton valmistaja eli Mitsubishi tietää varmaan kaikkein parhaiten mikä se osa on,ja varaosaohjelma näyttää "adjuster,timing belt tensioner" eli pitäiskö se nyt sitten kääntää "jakohihnan kiristinrullan säädin tai säätäjä" ja mitäpä muutakaan se siinä säätäisi kuin hihnan kireyttä...? :) Koska jakohihnan kireys on loppujen lopuksi tuon varassa kaikissa malleissa joissa se on,niin pitäisin sitä joka tapauksessa enemmän kiristimenä kuin minään vaimentimena...? Nimityksestä "hydraulikiristin" kannattaisi joka tapauksessa luopua koska kiristimellä ei ole hydrauliikan ja öljynpaineiden kanssa paljoakaan tekemistä... :) En sitten tiedä mikä olisi parempi mutta sitä ootellessa se on jakohihnan automaattikiristin,vaikka se turhan pitkä nimitys osalle onkin...
 

tommyz

DSM FTW
Liittynyt
19 Joulukuu 2011
Sijainti
Helsinki
Vs: Jakohihnan hydraulikiristimen rikkoutuminen

Pitäisikö suurten herrojen sitten muuttaa topic muotoon: "Jakohihnan kiristinrullan säätimen rikkoutuminen". Löytyy sitten haulla varmasti, kun puhutaan oikealla nimellä.. ::)
 

samitsu

Turbo yössä...
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
29 Tammikuu 2004
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Jakohihnan hydraulikiristimen rikkoutuminen

Jos täällä niin suuria herroja on niin muuttakoot vain... :) Aattelin vain kertoa oman mielipiteeni enkä osaa sanoa mikä se nyt olis paras nimitys tuollekin osalle... :) Mutta monessakin asiassa ja monenkin osan kohdalla olis paljon selvempää jos kaikki käyttäisivät samaa ja mahdollisimman "oikeaa" nimitystä niin ei tulisi turhaa sekaannusta ja väittelyä ja ärtymystä yms...?
 

tommyz

DSM FTW
Liittynyt
19 Joulukuu 2011
Sijainti
Helsinki
Vs: Jakohihnan hydraulikiristimen rikkoutuminen

Samaa taistelua ja mielenpahoitusta on huomattu venttiilinvälyksen tasaimista puhuttaessa nostajina. Tuskin tuo mihinkään muuttuu ja uskoisin, että suurin osa tuntee tuon osan hydraulikiristimenä, vaikkei se hydraulinen olekaan.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Jakohihnan automaattikiristimen rikkoutuminen

Noniin, äänestin yksimielisesti että automaattikiristin on parempi otsikossa kun hydraulikiristin.

Totta on sekin että automaattivaimennin / automaattisäätäjä ois varmaan ollut se oikein termi tuolle, mutta.. idea oli helpottaa haun kans, ei vaikeuttaa..
 
Ylös Bottom