Jarrupalat ratakäytössä

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Onko kukaan kokeillut Performance Frictionin .11 tai muita paloja Bremboissa? Auto on 200 kg kevyempi kuin 8/9 GSR joten paloiltakaan ei vaadita ihan yhtä paljon.

Lähinnä siksi mietityttää kun Carbotech on nostanut hintansa pilviin ja valkoisia vanteita/autoakin saisi pestä niillä ajettaessa päivittäin.
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Isot pojat MLR:llä ainakin kehuvat hyviksi ja hintakaan ei oo kauheen paha.

Itse juuri puntaroin Yellow stuffin, Fedoro 2500 ja PF .11 välillä.. Tiedä sitten mitkä valitsee.
 

Maxxximus

Jägermeister Racing
Liittynyt
6 Tammikuu 2008
Sijainti
Jyväskylä
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Eikös noi Yellow stuffit oo roskiskamaa ja noi stuffit ylipäätän jos radalle meinaa mennä?
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

ast:lla nyt vähän eri käytössä laitteet , mutta FS 2500 paloihin olen ollut tyytyväinen. On vähän sellainen kompromissi ,joka toimii myös kaupunki liikenteessä.
 

Maxxximus

Jägermeister Racing
Liittynyt
6 Tammikuu 2008
Sijainti
Jyväskylä
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Mitenhä toimiva setti olis 3000 eteen ja 2500 taakse? Vai onko tuo 3000 jo liian race kadulle? Kummiski olis tarkotus kiertää rataa kesällä muutamaan otteeseen.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Maxxximus sanoi
Eikös noi Yellow stuffit oo roskiskamaa ja noi stuffit ylipäätän jos radalle meinaa mennä?

Red stuffit voi stuffata suoraan ihan minne haluaa :)

Yellow Stuffit eivät ilmeisesti ole mistään kotoisin hyviin paloihin verrattuna.

Ferodo DS2500 ei ole kovin korkealle arvostettu pala Briteissä ainakaan. Ihan jees, mutta ei erikoinen. Performance Friction .11 pitäisi olla parempi ja halvempi, mutta mene ja tiedä. Boonuksena PF ei kuulemma vingu Bremboissakaan kuten monet muut palat.

Carbotechit on hyviä ratapaloja, mutta hinta ja etupalojen nopeahko kuluminen nostivat ainakin pienemmillä Evo 4 jarruilla jarrupalakulut rengaskuluja suuremmaksi. Ja vaikka levyt kestivät kuin tahkojuusto (menivät halki tai poikki kuten N. Päivinen luonnehti vielä ihan hyvää levyä ;D ) ei niidenkään kulut olleet palojen luokkaa.

Jarrut eivät voi tietysti koskaan olla liian hyvät mutta nykyiset Carbotechin hinnat saavat kyllä vähän nieleskelemään ennen ostopäätöstä... Varsinkin jos niitä menee edessä pahimmillaan 2 sarjaa / vuosi tahtia. Voi tietysti olla että Bremboissa kestävät paremmin.

Kovemmista 200+ vauhdeista kun vetää liinat kiinni on tietysti ihan kiva jos auto pysähtyy, mutta aika ikävää jos pitää laskea että jarruttaminen maksaa kärjistetysti euron per sekunti...
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Mitä nuo Carbotechit nykyään maksavat?

Sanonut tämän ennenkin, mutta DS2500 Ferodo on hyvä kompromissipala vähän joka tarpeeseen. Paras se on sen takia, että minulla on sellaiset :) Rallimiehet kuulemma tykkäävät Endlessin paloista, mutta sekään ei ole mikään budjettiratkaisu.
 

simonsays

Active Member
Liittynyt
4 Tammikuu 2007
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

mulla DS2500 toimi ihan mukavasti, mutta sitten rajussa käytössä tuppasi niistä lohkeamaan palasia pois.

nyt on endlessin palat alla.

EI sovi normaalikäyttöön :)
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

nokonzok sanoi
Mitä nuo Carbotechit nykyään maksavat?

XP8:t 360 euroa etu + taka
XP10:t 385 euroa etu + taka
DS2500 322 euroa etu + taka
PF .11 204 euroa etu + taka

Kaikki hinnat samasta kaupasta Iso-Britanniasta
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

simonsays sanoi
nyt on endlessin palat alla.

EI sovi normaalikäyttöön :)

Jaa. Mulla on ollut useampiakin Endlessin settejä ja ovat sopineet oikein hyvin normaalikäyttöön eli kannattaisi ehkä mainita myös tyyppi valmistajan lisäksi? On itse asiassa nytkin talvijarruissa Endlessit edessä ja takana :)

Tarkempia tyyppejä en tiedä, ovat tulleet autojen mukana.
 

simonsays

Active Member
Liittynyt
4 Tammikuu 2007
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

ah, suo anteeksi :)

MX72 on siis kyseessä

niin, ja kyllähän niillä autgo pysähtyy normiajossakin, mutta vinkuvat hieman... :)
 

Maxxximus

Jägermeister Racing
Liittynyt
6 Tammikuu 2008
Sijainti
Jyväskylä
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

simonsays sanoi
ah, suo anteeksi :)

MX72 on siis kyseessä

niin, ja kyllähän niillä autgo pysähtyy normiajossakin, mutta vinkuvat hieman... :)

Paljo nuo makso? Peltorit päähä jos vinkuminen haittaa menoo.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Onkos kukaan koittanut nuita Mintexejä? Aattelin pistää tilausta venttiilinnostajista britteihin ja samalla vois ottaa jarrupalikatkin jo valmiiksi.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Mintexin jarrupalat ovat jo aika eilispäivää. Aikoinaan käytin 1166S paloja Lancer takaveto turbossa ja ne eivät toimineet kylmänä. Lukitsi pyöriä satunnaisesti ensimmäisissä jarrutuksissa ajoon lähdön jälkeen. Lämmönsietokaan ei ollut mitenkään poikkeuksellisen hyvä.

Nykyaikaiset ratapalat kuten Carbotech XP8 ja XP10 toimivat kylmänä ja kuumana.
 

Evokuutio

Mitsubishi Lancer Evolution IX GSR -07
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Kuopio
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Onko kellään kokemusta Carbone Lorrainen paloista?
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

ast sanoi
XP8:t 360 euroa etu + taka
XP10:t 385 euroa etu + taka
DS2500 322 euroa etu + taka
PF .11 204 euroa etu + taka

Kaikki hinnat samasta kaupasta Iso-Britanniasta

Ja kauppa oli? Vois pistää heti tilaukseen. :D
 

Anderz

VR4-19T & Legnum
Liittynyt
27 Lokakuu 2004
Sijainti
Espoo
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Carbotech XP8 palat ovat kyllä tosi hyviä radalla ja myös normikäytössäkin, toimii melkein yhtä hyvin kylmänä kun tulikuumana
Haittapuoli on että ne vinkuu kun jarruttaa kevyesti, pölyä tulee myös paljon mutta onneks on melkein sama sävy kun mun kesävanteet :peukku
 

Makeko

V RS & Civic FK
Club Member
Liittynyt
17 Syyskuu 2008
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

keväällä myös xp8:t kiinni. ja mikä hyvää niin halvathan noi on jos vertaa brembon vakioihin timanttitiskiltä :)
 

TRollis

[s]1[/s]2JZ
Liittynyt
13 Lokakuu 2009
Sijainti
Kaljaani
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Mites noi project mü palat? Itellä on edessä ja taakse ajattelin samanlaiset tilata, nuo on ilmeisesti ne "katupalat".
 

Scooby329

New Member
Liittynyt
23 Toukokuu 2007
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Maxxximus sanoi
Eikös noi Yellow stuffit oo roskiskamaa ja noi stuffit ylipäätän jos radalle meinaa mennä?

Pakko senverran kommentoida,että subbepuolella noi redstuffit on osoittautuneet aika surkeiksi,mutta yellowstuffit yllättävänkin hyvin toimiviksi,myös ratapäivillä(bremboilla varustetuissa autoissa)
Tai sitten me ajetaan vaan hiljempaa kuin te... ;)
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Scooby329 sanoi
Pakko senverran kommentoida,että subbepuolella noi redstuffit on osoittautuneet aika surkeiksi,mutta yellowstuffit yllättävänkin hyvin toimiviksi,myös ratapäivillä(bremboilla varustetuissa autoissa)
Tai sitten me ajetaan vaan hiljempaa kuin te... ;)

Tai Mitsulaiset makaa enempi jarrulla.. :D Nojoo, vitsiä vaa.. :)
 

Jukka.S

New Member
Liittynyt
12 Heinäkuu 2007
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Itse olen käyttänyt jo muutaman vuoden Subarussa noita keltaisia paloja Brembojen kanssa, lisäksi Motul RBF600 nesteet ja teräspunosletkut.
Ei ongelmia tai sitten vauhti ei vaan riitä :)
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Subarun Brembojen etupalathan ovat muuten täsmälleen samat kuin mitkä sopivat Evon Bremboihin :) Takapaloista en ole varma.
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

ast sanoi
Subarun Brembojen etupalathan ovat muuten täsmälleen samat kuin mitkä sopivat Evon Bremboihin :) Takapaloista en ole varma.

Ei ole. Subarun palat on vaihtokelpoisia Nissan 350 Zetan kanssa, mutta ei Evon. Takapaloista en ole minäkään varma.
 

Jukka.S

New Member
Liittynyt
12 Heinäkuu 2007
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Tämä menee taas mielenkiintoiseksi näiden kahden veijarin kanssa ;D


Jukka.S kirjoitteli joskus toisella foorumilla noin pari vuotta sitten sanoi
STi:n (MY05) etupalat menevät ristiin sopivuuksissa EBC:n paloissa seuraavasti:
CADILLAC CTS-V 5.7: 2005-
FORD GT 5.4 Supercharged: 2004-
FORD GT 5.4 Supercharged: 2004-
FORD (Aust/NZ) F6 Tornado (Brembo F):
FORD (Aust/NZ) F6 Typhoon (Brembo F):
FORD (Aust/NZ) FPV BA GT (Brembo front):
FORD (Aust/NZ) Pursuit (Brembo F):
LANCIA Kappa 2.0 Turbo: 98-2001
LANCIA Kappa 3.0: 98-2001
MITSUBISHI Lancer Evo 5 2.0 GSR: 98-99
MITSUBISHI Lancer Evo 6 2.0: 99-2001
MITSUBISHI Lancer Evo 7 2.0: 2001-2003
MITSUBISHI Lancer Evo 8 2.0: 2003-
MITSUBISHI Lancer Evo 9 2.0: 2005-
SUBARU Impreza 2.0 Turbo WRX STi: 2002-2005
SUBARU Impreza 2.5 Turbo STi: 2006-2007

VOLVO S60 2.4 T5: 2005-
VOLVO S60 2.5 Turbo R (Brembo): 2003-
VOLVO V70 2.5 Turbo R (Brembo): 2003-

STi:n (MY05) takapalat taas menevät ristiin sopivuuksissa EBC:n paloissa seuraavasti:
MASERATI Ghibli 2.0: 93-99
MASERATI Ghibli 2.8: 93-99
MASERATI Quattroporte 2.8 Twin Turbo: 96-2001
MASERATI Quattroporte 3.2 V8: 98-2001
MITSUBISHI Lancer Evo 5 2.0 GSR: 98-99
MITSUBISHI Lancer Evo 6 2.0: 99-2001
MITSUBISHI Lancer Evo 7 2.0: 2001-2003
MITSUBISHI Lancer Evo 8 2.0: 2003-
MITSUBISHI Lancer Evo 9 2.0: 2005-

NISSAN Skyline GTR 33 : 95-97
NISSAN Skyline GT-R 34 2.6 Twin Turbo: 97-
NISSAN Skyline R32 GTR V-Spec: 92-95
NISSAN (Aust/NZ) Skyline Brembo:
NISSAN (Japan) Skyline GT-R : 99-
ROVER MG ZT 4.6: 2004-
ROVER MG ZT-T 4.6: 2004-
SUBARU Impreza 2.0 Turbo WRX STi: 2002-2005
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Carbotechin mukaan CT961 palat menisivät molempiin taakse, mutta eteen olisi sitten taas eri palat :)
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Jukka.S sanoi
Tämä menee taas mielenkiintoiseksi näiden kahden veijarin kanssa ;D

No US Partsista kun EBC:t kävin hakemassa Imppuun niin nimenomaan EBC:n luetteloita selatessa oli toteamus, että ei käy Evon pala. Tai ainakin osanumero on eri. Voihan ne tietysti silti käydä, sen verran vedän takaisin :) Imppu oli MY02 STi.
 

Jukka.S

New Member
Liittynyt
12 Heinäkuu 2007
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Juu, tämä on ollut aina vähän sekavaa.
Eri valmistajilla on erilaiset paksuudet noilla paloilla ja soveltuvuudet muuttuvat sitä kautta.
Jollain valmistajalla nuo 350 Zetan palat ovat kelvot vain STi:n takapalojen osalta.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

No sen verran tähän , että minä ajelen tällä hetkellä STi:n etupaloilla. Eroaa vahvuutensa vuoksi muuten sama muoto. Meniköhän nyt niin että Evo malli on 14mm vahva ja STi on 16mm vahva. Selvää säästöä kun hinta on kuitenkin sama.

Ostan kyllä seuraavatkin palat Subarun mallistosta. Johonkin tänne foorumille nuo Ferodon sarja numerot olen aiemmin postannut.


EDIT: FS 2500 , tämä tieto ehkä myös muut Ferodot.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

-JP- sanoi
Meniköhän nyt niin että Evo malli on 14mm vahva ja STi on 16mm vahva. Selvää säästöä kun hinta on kuitenkin sama.

Mahtuuko vielä uusien levyjen kanssa? Onkohan satuloissa eroa leveydessä vai onko Subarussa ohuempi levy? Evossa on 32 mm levy vakiona.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

^- Kyllä ainakin OEM Brembojen kanssa. Jää muistaakseni vielä hyvin peli varaakin ja asennus oli melko mutkaton toimenpide.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Sergei Ferodon raamuttua selailtuni havaitsin seuraavaa:

2.0 STI version 7, WRX 01/02 -> = Ja Evot 5 - 9 (Tarmac Bremboilla) saman muotoisilla paloilla.

Vahvuus eroja löytyy kahta , niin eteen kuin taaksekkin.

Ferodo : eteen FCP 1334 ja FRP 3067 , taakse FCP 1562 ja FCP 116.
 

Jukka.S

New Member
Liittynyt
12 Heinäkuu 2007
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

ast sanoi
Mahtuuko vielä uusien levyjen kanssa? Onkohan satuloissa eroa leveydessä vai onko Subarussa ohuempi levy? Evossa on 32 mm levy vakiona.

Subarussa on 30 mm levy vakiona.
Itsellä tällä hetkellä syksyllä tehdyn jarrurempan jäljiltä enää 28-29 milliä.
Etu- ja takalevyt käytetty sorvissa.
 

Makeko

V RS & Civic FK
Club Member
Liittynyt
17 Syyskuu 2008
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

tänään tuli ajettua sisään uudet levyt ja xp8 palat.. kyllä huomaa eron! kovia stoppeja ku suoritti ni peili näytti mustaa raitaa ja absi rutis :) nooh roskii menee muuteki noi loppuu ajetut nastat.
viikonloppuna viel teräspunokset ja uudet nesteet.
 

Peke

Porsche 911 Turbo, Citroen Xsara VTS, EX Evo 9
Liittynyt
14 Joulukuu 2003
Sijainti
Pääkaupunkiseutu
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Prkl, mittarissa 44tkm ja palat aikas lopussa. Mitä tilalle ja mistä? Sellanen varma ratkaisu, en halua vinkuvia jarruja ja radalla ois tarkotus tulevana kesänä joku kerta käydä kiertämäs. Mitä muuten orkkikset maksaa Veholla?
Eteen ja taakse samalla kertaa ja uudet nesteet kans.
 

Makeko

V RS & Civic FK
Club Member
Liittynyt
17 Syyskuu 2008
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

orkkispalat timanttitiskillä jotain ~900€ kierros :)
laita vaikka ferodon 2500.. halvemmat ja paremmat.
mulla olis tietty koko kierros orkkispaloja jemmas.. eteen ihan uudet ja taakse vähän ajetut...
 

Evo driver

ex. Evolution IX GSR -06
Liittynyt
11 Marraskuu 2005
Sijainti
Pohja
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

EBC:n Yellowstuffit laitoin itse eteen, hyvät muuten mutta vinkuvat välillä vähän häiritsevästi.
 

Peke

Porsche 911 Turbo, Citroen Xsara VTS, EX Evo 9
Liittynyt
14 Joulukuu 2003
Sijainti
Pääkaupunkiseutu
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

^Onks noi hyvät? Mitä eroa on Ferodon DS2500 ja 3000? Mitä eroa(etua) noilla Ferodoilla ois vakioihin nähden?
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Peke sanoi
^Onks noi hyvät? Mitä eroa on Ferodon DS2500 ja 3000? Mitä eroa(etua) noilla Ferodoilla ois vakioihin nähden?

Se mitä PF:n tulee niin ainakin Brittipojat niitä kehuu "spirited road and decent track pads". Hinta ei kuitenkaan paha ja pitäisi olla eroa vakioihin. Kokemusta noista PF:stä ei ole vielä, mut jos sit ens kuussa.. :) Ehkä noi PFät ei kuitenkaan oo puhtaasti ratapalat.. Tai ainakin nuo mitkä itse valitsen.

Fedoroista en osaa sanoa. Kertokoon joku viisaampi.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Peke sanoi
^Onks noi hyvät? Mitä eroa on Ferodon DS2500 ja 3000? Mitä eroa(etua) noilla Ferodoilla ois vakioihin nähden?

Ferodot pysäyttää paremmin ja on halvemmat.

FS2500 ja 3000 erot :

2500 katukäyttöön hyvä valinta , koska ei vaadi niin paljoa lämpöä kitkan muodostukseen kuin 3000. 3000 taas pysäyttää rata ajossa paremmin ,mutta saattaa kylmänä aiheuttaa ns. OHO ! tilanteita kaupunki ajossa.

Ei ole tosin omakohtaista kokemusta 3000 paloista. Palat kannattaa valita käyttötarkoituksen mukaan.

Paloja jotka eivät pitäisi ääntä tai olisivat pölyttömiä ei varmaankaan ole tehty. Toiset ovat hiljaisempia ja toiset taas pölyttävät vähemmän.

Jos Kiinnostaa tarkemmat tiedot niin Sergei Ferodon raamattu kannattaa imuttaa verkosta ja syventyä aiheeseen.
FS 2500 on erittäin hyvä valinta , jos Ferodon mallisto kiinnostaa. Jos taas mielessä kilpurin rakennus tai kilpailutoiminta niin suosittelen vaihtamaan kaikki jarru hilut järeämpiin ,sit alkaa vasta kelkka pysähtyä kunnolla.
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

-JP- sanoi
Ferodot pysäyttää paremmin ja on halvemmat.

FS2500 ja 3000 erot :

2500 katukäyttöön hyvä valinta , koska ei vaadi niin paljoa lämpöä kitkan muodostukseen kuin 3000. 3000 taas pysäyttää rata ajossa paremmin ,mutta saattaa kylmänä aiheuttaa ns. OHO ! tilanteita kaupunki ajossa.

Ei ole tosin omakohtaista kokemusta 3000 paloista. Palat kannattaa valita käyttötarkoituksen mukaan.

Paloja jotka eivät pitäisi ääntä tai olisivat pölyttömiä ei varmaankaan ole tehty. Toiset ovat hiljaisempia ja toiset taas pölyttävät vähemmän.

Jos Kiinnostaa tarkemmat tiedot niin Sergei Ferodon raamattu kannattaa imuttaa verkosta ja syventyä aiheeseen.
FS 2500 on erittäin hyvä valinta , jos Ferodon mallisto kiinnostaa. Jos taas mielessä kilpurin rakennus tai kilpailutoiminta niin suosittelen vaihtamaan kaikki jarru hilut järeämpiin ,sit alkaa vasta kelkka pysähtyä kunnolla.

Halvemmat kuin PFt? Jos tossa katoin iin PFt on £80 halvemmat kuin Fedorot.. :O

Mutta kuten -JP- sanoit niin sen mukaan kannattaa valita jarruosaston mihin tarkoitukseen auto tulee. 2500 olen vain kuullut hyvää ja se on hyvä "seka-ajopala" eli rataa ja kaupunkia sietää. :)
 
Ylös Bottom