Jarrupalat ratakäytössä

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

ast sanoi
1140 Japanin omamassa eli ilman kuljettajaa.

Oho... yllättävän köykäinen ? :peukku Luulis ,että 300-320mm laikat riittäis ?

Oliko mitään jäähdytyksiä rakennettuna ?
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Ast, pystyykö komponenttien lämmönsiirtoa/-johtavuutta enää tehostamaan? Vähän toisenlaisissa kitkajarrusovelluksissa kun rata-autoilu, kiinnitetään huomiota kitkamateriaalien johtavien pintojen lämmönsiirtokykyyn. Jarruteho on lopulta kuitenkin yhtä kuin jarrujen kyky lämmittää niitä ympäröivää ilmaa. Konvektiopintaa kasvattamalla jarrujen tehokin kasvaa. Sama juttu lämpötilaeron kanssa.

Auton jarruja kun miettii, niin jarrupala on pienimmän massan omaava ja huonointen jäähdytetty komponentti. Jarrusatulassa on moninkertainen pinta-ala ja massa ja sitä jäähdytetään tehokkaasti monesta suunnasta. Jarrupalojen ja mäntien kontaktista vaan mahdollisimman hyvä. Kaikki levyt ja maalit välistä pois ja pinnat sileiksi. Mahdollisesti jokin lämpökontaktia parantava tahna väliin. Jarruneste toimii välittäjäaineena männästä satulaan.

Jarrulevyn lämmönjohtumista voisi parantaa vanteen suuntaan? Edit:Navan suuntaan varauksella, siellä kontaktina on vaan laakeripinnat ja rasvat.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Ast: pystytkö jarrulevyn ripakuviointia muuttaan? Jos nyt on suorat rivat eikä ulostyöntävät? (versus evo)
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Muuten hyvä tuo Mizushiman teoria mutta jarruneste on kuitenkin kaikista huonon kestämään lämpöä jarruosista eli siihen suuntaan ei yhtään enempää.
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

lancer evo-r sanoi
Muuten hyvä tuo Mizushiman teoria mutta jarruneste on kuitenkin kaikista huonon kestämään lämpöä jarruosista eli siihen suuntaan ei yhtään enempää.

Jos jarrunesteen kiehuminen on heikoin lenkki, niin silloin evoluutio vois olisi uudet tai paremmat nesteet ja jarrusatulan konvention tehostaminen. Satulastakin on kontakti vielä napaan ja navasta vanteeseen ;D

Neste kyllä siirtää tehokkaasti lämpöä ja kontaktin pinta-ala männästä satulaan on reilusti suurempi kun palasta mäntään. Eli satulan jäähdytyksen parantaminen laskee jarrunesteen lämpötilaa.

Toki kuormaa voidaan varmaan vähentää jarrulevyn suuntaankin. Esim. Ripojen ruoste on myös hyvä eriste ja heikentää levyn konvektiokykyä.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Mizushima sanoi
Auton jarruja kun miettii, niin jarrupala on pienimmän massan omaava ja huonointen jäähdytetty komponentti. Jarrusatulassa on moninkertainen pinta-ala ja massa ja sitä jäähdytetään tehokkaasti monesta suunnasta. Jarrupalojen ja mäntien kontaktista vaan mahdollisimman hyvä. Kaikki levyt ja maalit välistä pois ja pinnat sileiksi. Mahdollisesti jokin lämpökontaktia parantava tahna väliin. Jarruneste toimii välittäjäaineena männästä satulaan.

Tässä on varmaan vaarana nesteiden kiehuminen, mikäli lämpöä yrittää poistaa enemmän satulan kautta.

Noi Wilwoodit on kyllä ainakin itseä alkanut houkuttamaan, koska palojen hintakin on hyvin edullinen.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Ei kai noissa jarrujutuissa kannata pyörää alkaa uudelleen keksimään, kyllä noita ratkaisuja on kilpatouhuissa pyöritelty jo iät ajat:

-mahdollisimman suuret levyt ja satulat (duh) (jarrutehon kannalta itsestäänselvyys, suuri massa sekä sitoo lämpöä itseensä, että mahdollistaa lämmön paremman luovuttamisen eteenpäin (jos rakenteet oikein suunniteltu, mutta massan (kokonais-, jousitettu-, ja pyörivän-) kannalta huono juttu, )
-vesijäähdytetyt satulat (mm. ratakuormureissa käsittääkseni kokeiltu), painava, monimutkainen, kallis, vikaherkkä järjestelmä)
-ilmavirran ohjaaminen jarruille (eikös se evoissa ole jossain tehtykin jo tehtaalta?), puskurin kautta kanavalla, ilmanohjainlevyillä, tms, "poistopuhallinlevy" vanteeseen
(ála ralli- ja rata-autot, sekä mm. M5 MutteriWarasto)
-vesisumun ruiskuttaminen jarruille ilmakanavia pitkin (myös ratakuormureissa kokeiltu, vaatii myös lisäosia, tuo painoa, vikaherkkyys?)

Sekä ilmavirran, että varsinkin vesisumun käyttäminen jäähdytyksessä on varmasti hyvä resepti kieroihin ja haljenneisiin jarrulevyihin. Jäähdytysteho varmasti hyvä, mutta levyjen kestävyys voi tehdä homman aika äkkiä kannattamattomaksi.

Etuvetoisessa autossa (kuten Antin Colt) ongelmaa varmasti pahentaa luonnollinen "epätasapaino" akseleiden välillä: esim. nelikoissa kun on enemmän painoa takana, ja voimansiirtokin osaltaan tasaa jarruvoimia, takajarrut osallistuvat kuorman jakamiseen enemmän kuin etuvetoisessa (ja etujarrut pääsevät suhteellisesti hieman helpommalla).
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

lancer evo-r sanoi
PF 11 palat alkaa olemaan jo aika finaalissa ja eivät kestäneet kuin kaksi kierrosta kerrallaan. Yritin vetää yhden jäähdytys kierroksen väliin ja sitten taas kaksi nopea mutta sit hävisivät ihan totaalisesti.

Mielestäni viime kesänä kestivät kolme kierrosta putkeen. Nyt myös levyihin tuli kummallisia jälkiä. Sellasia sormenpään kokoisia läiskiä kuin olisi ollut metalli metallia vasten. Varmaan jotain materiaalia paloista kun hävisivät jo kotimatkalla.

Vitut ne ollu mihinkään hävinnyt. Levyt on melkoisen rupi pintaiset. On levyn pinnan syönyt kummalliseksi vaikka palaa on jäljellä.
_smaller.jpg


_smaller.jpg


Lähi kuva.
_smaller.jpg
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Pala sulanut(lasittuneita paloja pyörii palassa), mulla teki lanceri saman näköiset levyt eteen ku junttas tarvike paloilla jumiin jarruja... Levyjen ostoon pitäs alkaa :(
 

nahkuri

evo ix
Liittynyt
3 Heinäkuu 2009
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

ast sanoi
EBC Bluestuff NDX yhden ratapäivän ajettuna kuvassa. Pientä rapautumista ja halkeamia, mutta eivät nämä nyt sentään kuluneet ja hajonneet käsiin Yellosstuffin ja Orangestuffin tapaan.

Ferodon DS1.11 meni tilalle, raportoin kun on ajettu niillä muutama ratapäivä.

Onko nuo Yellowstuffit yhtä pahat, kuin Oranget? Mullakin oli edessä Orangestuffit hajonneet paskaksi luultavasti yhdellä Alastaron visiitillä meikäläisen ajamana. Kierroksiakaan ei tullut paljoa. Parin kesän olemattomat siviiliajot ovat kyllä olleet alla sen jälkeenkin. Pintaa ei ollut kulunut juuri lainkaan, mutta paloista oli lohkeillut ihmeellisiä paloja kulutuspinnasta.

Yellowstuffit sinne nyt meni eteen, kun ei parempaa löytynyt hyllystä Suomesta. Ja levytkin menee vaihtoon varmaan seuraavalla kerralla, niin nyt tuli tehtyä tällänen budjettiratkaisu.. Ajaneevat asiansa ainakin kadulla?! Taakse jäi edelleen Oranget, kun olivat vielä kunnossa.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

nahkuri sanoi
Onko nuo Yellowstuffit yhtä pahat, kuin Oranget? Mullakin oli edessä Orangestuffit hajonneet paskaksi luultavasti yhdellä Alastaron visiitillä meikäläisen ajamana. Kierroksiakaan ei tullut paljoa. Parin kesän olemattomat siviiliajot ovat kyllä olleet alla sen jälkeenkin. Pintaa ei ollut kulunut juuri lainkaan, mutta paloista oli lohkeillut ihmeellisiä paloja kulutuspinnasta.

Yellowstuffit sinne nyt meni eteen, kun ei parempaa löytynyt hyllystä Suomesta. Ja levytkin menee vaihtoon varmaan seuraavalla kerralla, niin nyt tuli tehtyä tällänen budjettiratkaisu.. Ajaneevat asiansa ainakin kadulla?! Taakse jäi edelleen Oranget, kun olivat vielä kunnossa.

Lähtökohtaisesti ihan mikä tahansa EBCn väri on sopimaton evoon.... Onhan tästä nyt jo jauhettu täälläkin foorumilla.

Toki taas sitten esim. EBC green passaa Turbo Saabiin paremmin kuin hyvin ja kuuleman mukaan muihinkin autoihin vallan mainiosti.
 

nahkuri

evo ix
Liittynyt
3 Heinäkuu 2009
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

-JP- sanoi
Lähtökohtaisesti ihan mikä tahansa EBCn väri on sopimaton evoon.... Onhan tästä nyt jo jauhettu täälläkin foorumilla.

Toki taas sitten esim. EBC green passaa Turbo Saabiin paremmin kuin hyvin ja kuuleman mukaan muihinkin autoihin vallan mainiosti.

On jauhettu joo.. Tämä nyt on väärä paikka kysyä, mutta onko esim. vakiopalat sitten vaikkapa noita EBC:n keltaisia parempi vaihtoehto katuajoon tai jos vaikkapa haluaa siellä radalla satunnaisesti piipahtaa? Eli tuleeko keltuaisillakin sunnuntaiajeluratakierrokselle kohtuullisesti hintaa? ;D
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

nahkuri sanoi
On jauhettu joo.. Tämä nyt on väärä paikka kysyä, mutta onko esim. vakiopalat sitten vaikkapa noita EBC:n keltaisia parempi vaihtoehto katuajoon tai jos vaikkapa haluaa siellä radalla satunnaisesti piipahtaa? Eli tuleeko keltuaisillakin sunnuntaiajeluratakierrokselle kohtuullisesti hintaa? ;D

Maksaa Brembon palat kohtuu paljon ja varmaankin huonoin vaihto mihinkään ajoon...

Tuolta jostain kun viestejä kaivelet niin suosittelen PF .11 hintansa puolesta. Sille en voi mitään jos joku ei ole niitä saanut autossaan toimimaan. Itellä ollu monta settiä eikä koskaan mitään huonoa sanottavaa.

Eteen ja taakse yhteensä about 200 € ehkä vähän yli ?
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

lancer evo-r sanoi
Vitut ne ollu mihinkään hävinnyt. Levyt on melkoisen rupi pintaiset. On levyn pinnan syönyt kummalliseksi vaikka palaa on jäljellä.
_smaller.jpg


_smaller.jpg


Lähi kuva.
_smaller.jpg
Oliko palat ajettu sisään?
8-10 krt peräkkäin toisto heti uusilla paloilla:
- 80-100kmh ja siittä jarrutus voimakkaasti (ei täysillä) vauhti pysähdyksiin ja sitte kelaa uudellee 80-100kmh.
- toistojen jälkeen EI jarruja kertaakaan painetaa ennekuin jarrut on jäähtyneet täysin kylmäksi.
Itse teen tämän joka palalle (ihan tarvikepaloille vakiokippoihinkin) ja on pelannu palat loistavasti sen jälkeen.
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Harri K sanoi
Oliko palat ajettu sisään?
8-10 krt peräkkäin toisto heti uusilla paloilla:
- 80-100kmh ja siittä jarrutus voimakkaasti (ei täysillä) vauhti pysähdyksiin ja sitte kelaa uudellee 80-100kmh.
- toistojen jälkeen EI jarruja kertaakaan painetaa ennekuin jarrut on jäähtyneet täysin kylmäksi.
Itse teen tämän joka palalle (ihan tarvikepaloille vakiokippoihinkin) ja on pelannu palat loistavasti sen jälkeen.

Siis eihän noi enään mitkään uudet palat oleet. Vai tarkoititko että olivatko uutena ajettu sisään?
Itse luulen että pääsivät liian kuumaksi vaan radalla.

Olisi kyllä hauska tietää että mistä johtuu että ovat -JP- ajossa toimineet hyvin? Onko jarruissa jotain muita muutoksia ollut?
 

nahkuri

evo ix
Liittynyt
3 Heinäkuu 2009
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

-JP- sanoi
Maksaa Brembon palat kohtuu paljon ja varmaankin huonoin vaihto mihinkään ajoon...

Tuolta jostain kun viestejä kaivelet niin suosittelen PF .11 hintansa puolesta. Sille en voi mitään jos joku ei ole niitä saanut autossaan toimimaan. Itellä ollu monta settiä eikä koskaan mitään huonoa sanottavaa.

Eteen ja taakse yhteensä about 200 € ehkä vähän yli ?

Näin itekin ajattelin, että vakiopalat eivät ole vaihtoehto. Onpas edulliset nuo PF:t, jos hintaluokka on tuollainen. :eek:
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Levyistä sen verran että kannattako harkita Camskillin "halpoja" levyjä ollenkaan vai onko niissä ollut jotain ongelmaa?

http://camskill.co.uk/m8b0s2311p10373/MITSUBISHI_LANCER_EVOLUTION_%28EVO_5_6_CP9A%29_-_SERVICING_PARTS_TUNING_SPARES_and_SERVICE_ACCESSORIES_-_Front_Brake_Discs_-_Mitsubishi_Lancer_Evolution_5_6_CP9A_%28Brembo_Caliper_Models%29

1237evo_320mm_979_std.jpg


Ja soveltuvatko nuo saman puljun reikäiset versiot ollenkaan satunaiseen rata-ajoon? Tiedän kyllä että reikäiset halkeavat helposti mutta onko nuista kokemuksia?
10368-10442-main-evo5678brembo_front_discs-11.jpg
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

lancer evo-r sanoi
Levyistä sen verran että kannattako harkita Camskillin "halpoja" levyjä ollenkaan vai onko niissä ollut jotain ongelmaa?

Tottakai kannattaa hankkia , tilaa samalla kahdet. Vaihtelet sitten kun menee kieroksi tai muuten lopettaa toimintansa.

Älä osta reitettyjä ainakaan mitään halpoja.

Toisella puolella vaakakupissa on reilu 600€ sijoitus etulevyihin : PF:ää tai Girodisciä , PF tutumpi mulle jota suosittelen. Huom ! alkaa myös K-Sportin jarrukittien hinnat lähestyä tässä vaiheessa. Eli reiskalla tonnilla kun kajautat harraste kassasta niin loppuu leikkiminen.

En osaa sanoa kumpi tie on parempi : ast on tämän tien kummatkin puolet kokeillut voi kertoa lisää.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Katuajoon noi pf .11 on kyllä aika huonot. Kylmäpito on melko huono vrt. RoadHousen paloihin.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Basbarduu sanoi
Katuajoon noi pf .11 on kyllä aika huonot.

Ei ole. :)

Vaan just hyvät , eivät edes pidä mitään ääntä eivätkä pöllytä.

En vieläkään ymmärrä miten teillä voi olla ongelmia noiden (PF.11 , .10) palojen kanssa ? Kuitenkin kaikissa autoissa samat orkkis Brembot ?
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

nahkuri sanoi
Onpas edulliset nuo PF:t, jos hintaluokka on tuollainen. :eek:

Tarkastelin uudestaan , valuuttakurssit hivenen heiluu ,mutta 250€ paikkeilla eteen + taakse.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Ei noissa peruslevyissä mitään vikaa ole, valmistaja saattaa vaihtua satunnaisesti tilauksen mukaan. Koskaan ei mennyt yhtään kieroksi tms.

EBC:n paloista Bluestuff NDX on paras ja toimii hyvin katuajossakin. Oranget ovat erikoispalat joita käytetään setti per kilpailu. Yellow on vaan kaikin puolin huonompi kuin Bluestuff NDX.
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Basbarduu sanoi
Katuajoon noi pf .11 on kyllä aika huonot. Kylmäpito on melko huono vrt. RoadHousen paloihin.

Mun mielestä ihan tosi hyvät palat katuajoon.
Oliko sulla Alastarossa noi PF - palat vielä? Kuinka sulla toimi?


-JP- sanoi
En vieläkään ymmärrä miten teillä voi olla ongelmia noiden (PF.11 , .10) palojen kanssa ? Kuitenkin kaikissa autoissa samat orkkis Brembot ?

Onko tässä nyt jotain eroa jarrutustekniikassa. Kuinka -JP- jarruttaa? Käytätkö paljon moottorijarrua tjs.?

Itsellä ei hirveästi ole rata-ajo kokemusta eikä kukaan ole koskaan oikeen neuvonut. :) Pyrin jarruttamaan aina suoralla ja mahdollisimman voimakkaasti. Mutkassa en enään jarruta.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

lancer evo-r sanoi
Onko tässä nyt jotain eroa jarrutustekniikassa. Kuinka -JP- jarruttaa? Käytätkö paljon moottorijarrua tjs.?

Itsellä ei hirveästi ole rata-ajo kokemusta eikä kukaan ole koskaan oikeen neuvonut. :) Pyrin jarruttamaan aina suoralla ja mahdollisimman voimakkaasti. Mutkassa en enään jarruta.

Tuota samaa asiaa joku muukin kyseli hiljattain ? Enkä oikein osannut sanoa ,että miten jarrutan ? Pitää vähän miettiä ,ettei vastaus kuulosta liian sekavalta...

Luultavasti kysymys liittyy pidemmän suoran jälkeen tultaessa jyrkempään mutkaan missä täytyy vaihtaa samalla alaspäin ? Muutoinhan vain hidastetaan vauhti sopivaksi , joko jarrulla tai keventämällä kaasua , tai tekemällä molempia asioita samanaikaisesti.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Harri K sanoi
Oliko palat ajettu sisään?
8-10 krt peräkkäin toisto heti uusilla paloilla:
- 80-100kmh ja siittä jarrutus voimakkaasti (ei täysillä) vauhti pysähdyksiin ja sitte kelaa uudellee 80-100kmh.
- toistojen jälkeen EI jarruja kertaakaan painetaa ennekuin jarrut on jäähtyneet täysin kylmäksi.
Itse teen tämän joka palalle (ihan tarvikepaloille vakiokippoihinkin) ja on pelannu palat loistavasti sen jälkeen.

Tätä ohjetta vähän kommentoisin , toimii tuo Harrin ohje kyllä kaikkiin tavallisiin autoihin , mutta ei Evoihin joihin asennetaan jotkut palat mallia X rata ajoa varten :

- Ei ole olemassa mitään lukumäärää montako kertaa tehdään ns. voimakkaampi jarrutus.

1. Poista käytöstä ylimääräiset tai jälkikäteen autoon asennetut jarrujen jäähdytykset , joko poistamalle ne kokonaan mekaanisesti tai tukkimalla ilman ohjusputket ,jos sellaiset ovat asennettu.
2. Ensimmäiset jarrutukset varovaisesti muutamia kertoja varmistaen ,että asennus on onnistunut ja ,että palat asettuvat satuloihin.
3. Suorita tämän jälkeen erittäin voimakkaita jarrutuksia niin monta kertaa peräkkäin ,että levyt ja palat kuumenevat mahdollisimman kuumiksi hyvä olisi jos saavutat yli 400 lämpötilan. -> Levyjen värin pitäisi muuttua siniseksi , jarrupalat sekä levyt ovat niin kuumat ,että havaiset selvästi lämpöväreilyä ilmassa. Ei kannata huolestua vaikka vähän käryä nousisi pyöristä. Jatka vielä tämän jälkeen hetki ajoa ,että ilma virta jäähdyttää renkaat ja vanteet
4. Auto parkkiin , jos mahdollista niin ilman seisonta jarrua.
5. Jos seuraavana päivänä tai sen jälkeen tuntuu ,että jarrut ravistavat niin toista kohta no3 uudestaan.

Saattaa joskus kestää muutamia päiviä ja useampia kilometrejä ennen kuin palat ovat ns. viimeisen päälle ajettu sisään. Yksi ratapäivä riittää.

Noilla ohjeilla pärjäätte paremmin.
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Oma kokemus:

EBC Yellow
katupalat.. ainoastaan... AINOASTAAN.. Alastarolla 2 kiekkaa putkivirillä ja katoaa.. täysin. On kuin puulla jarruttais. Nesteet tai levy ei oo ees rajoilla.. palat on.. heti.

EBC Orange
Pysähtyy, mutta setti per päivä - tuntuma läpi päivän sama eli ei yllätä. Hyvä pala jos on valmis vaihtaa etupäähän 1setti/ratapäivä. Takapää kestää ehkä kolme ratapäivää. Riippuu onko Absit tai ei.

EBC Blue NDX
Pysähtyy, mutta huonommin kuin Orange - kuumana hiipuu jarrutusteho ja tulee mielestäni hieman epäluotettava. 5 hotläppiä evolla niin pysyy samana (Alastaro esim..).

PF .11
Pysähtyy, mutta huonommin kuin EBC Blue - kuumana jarrutusteho parempi kuin Blue - säilyttää tasaisen jarrutustehon ja jarrutuspaikat pysyy samana. Toimii myös kadulla ja ei ulise. Pölisee jonkun verran.

XP10
Pysähtyy ja hyvin pysähtyykin... ulisee kuin pientä sikaa pistettäis.. Sitten se ongelma... olen keskustellut erään foorumilaisen kanssa tästä XP10 palasta.. useaan otteeseen.. ja olemme todenneet sen olevan aika ... no.. haasteellinen.. Ensimmäisen MÄRÄN ratapäivän jälkeen palat muuttuivat "kumimaisen joustaviksi" ja jäivät sellaiseksi.. Meillä molemmilla sama kokemus.. täysin eri pätsistä molempien palat. Tämä "kumimaisen joustava" ainakin kadottaa multa luoton jarruihin ja on siksi vähän hankala ajaa. Myös jarruteho heikentyy.. Tosin silti puree paremmin kuin edelliset. Tosin nämä XP10 palat polttaa pölysuojat ja muutkin karrelle jos vaan makaa jarrulla. Paloista ei pito lopu.. levystä tai nesteet kiehuu..

Jarrut:
Vakiobrembot + StopTechin uritetut levyt + Carbonlorraine neste (vaihdetaan joka kesä uuteen)

Ei ilmanottomodiksia jne..
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Jp: Noilla mun ohjeilla jarrut on siniset ja käryää. Toimii myös evoon ihan yhtä hyvin.
Ellei uusi levy käy sinisenä ei se ole lämminkään ollut.
Mitään näennäistä eroa en edes sun ohjeisiin erottanut?
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

-JP- sanoi
Ei ole. :)

Vaan just hyvät , eivät edes pidä mitään ääntä eivätkä pöllytä.

En vieläkään ymmärrä miten teillä voi olla ongelmia noiden (PF.11 , .10) palojen kanssa ? Kuitenkin kaikissa autoissa samat orkkis Brembot ?

Eivät pahemmin ääntele tai pöllytä mut se kylmäpito on kehno. Kyllä nuilla ihan hyvin pärjää kuitenkin mut arkiajoon on parempiakin. Mitään suoranaisia ongelmia ei siis ole ollut.

lancer evo-r sanoi
Mun mielestä ihan tosi hyvät palat katuajoon.
Oliko sulla Alastarossa noi PF - palat vielä? Kuinka sulla toimi?
Et oo vaan kokeillu parempia.
Joo oli Alastarossa. Toimi radalla kuten pitääkin.

Huonoa on et mulla on vaan yksi sarja levyjä ja ne oli naitettu nuiden RoadHousen palojen kanssa ja noi mun vanhat Performance Frictionit kulutti levyt sit tosi epätasaisiksi. Pitäs olla aina omat levyt paloille ja sisään ajaa molemmat yhtä aikaa uusina niin toimisivat optimaalisesti.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Harri K sanoi
Jp: Noilla mun ohjeilla jarrut on siniset ja käryää. Toimii myös evoon ihan yhtä hyvin.
Ellei uusi levy käy sinisenä ei se ole lämminkään ollut.
Mitään näennäistä eroa en edes sun ohjeisiin erottanut?

Jos luit mitä kirjoitin...

-JP- sanoi
- Ei ole olemassa mitään lukumäärää montako kertaa tehdään ns. voimakkaampi jarrutus.
 

[elle]

@Nordschleife
Club Member
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
7 Heinäkuu 2010
Sijainti
Pietarsaari / Jakobstad / Jeppis ;-)
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Meillä PF .07 edessä ja .93 takana...PF:n 2-osaset levyt..

ulisee ja pölisee... mutta puree! sekä kylmänä että lämpimänä..

Videopätkä Spa-ratapäivästä:

https://youtu.be/4o8Wrr7-8Nk


——————-
EDIT 2018:
Performance Frictionin palat siis.. ei Stoptechin...
 

Makeko

V RS & Civic FK
Club Member
Liittynyt
17 Syyskuu 2008
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Tälläset tuli tänään. Keventelyä eikä pitäisi enää vaivata orkkis Brembojen eläminen (tärinä) kuumana.

giros.JPG


Ja näiden kaveriksi tulossa Ferodo DS1.11. Kauden viimeiseen kisaan mennessä alla ja sisäänajettuna.
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Makeko sanoi
Tälläset tuli tänään. Keventelyä eikä pitäisi enää vaivata orkkis Brembojen eläminen (tärinä) kuumana.

Ja näiden kaveriksi tulossa Ferodo DS1.11. Kauden viimeiseen kisaan mennessä alla ja sisäänajettuna.

Cool. :peukku

Mitäs tuollaisilla tulee hintaa? Ja ilmeisesti alkuperäisen kokoiset niin ei tarvii muutoksia satulaan?
 

Makeko

V RS & Civic FK
Club Member
Liittynyt
17 Syyskuu 2008
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

lancer evo-r sanoi
Cool. :peukku

Mitäs tuollaisilla tulee hintaa? Ja ilmeisesti alkuperäisen kokoiset niin ei tarvii muutoksia satulaan?

Orkkiksen kokoiset. £565 tais olla Indigo Gt:llä listahinta.
 

JaniB

Evo 8 / Fiat Argenta "evo 3"
Liittynyt
16 Elokuu 2010
Sijainti
Turku
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

XP10 tuli testattua Botnialla ja oli ekat palat jotka tuntui luotettavilta.

Kuten täälläkin todettu aiemmin niin ulisee, mutta en kuvitellut että ihan noin kovaa! :eek:
Kaupunkiajossa ihmiset pakenee kauhuissaan kun jarruttaa liikennevaloihin.

Asensin palat päivää ennen Botniaa ja laitoin taakse vakioshimmit ja kuparitahnaa, jäätävä meteli joten yritin googlella etsiä keinoja miten saa hiljaisemmaksi.
Eilen purin jarrut ja putsasin kaikki osat kunnolla (kuparitahnasta ei ollut muuten jälkeäkään enää) ja laitoin Mintexin Ceratecciä shimmeihin, palojen päätyihin, satulaan ja tappeihin jotka pitää palat paikallaan. Lisäksi hioin palan kulutuspinnan reunan viimeisen millin viistoon. Tämä auttoi n. 2km jonka jälkeen hirveä huuto alkoi taas.

Onko mitään muuta tehtävissä vai otanko plan B:n käyttöön ja tilaan vakiopalat katukäyttöön ja vaihdan nuo XP:t aina radalle samalla kun ratarenkaatkin? Olisi itseasiassa taloudellisempi ja pölyttömämpikin vaihtoehto...
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

JaniB sanoi
Onko mitään muuta tehtävissä vai otanko plan B:n käyttöön ja tilaan vakiopalat katukäyttöön ja vaihdan nuo XP:t aina radalle samalla kun ratarenkaatkin? Olisi itseasiassa taloudellisempi ja pölyttömämpikin vaihtoehto...

Minä teen tuon plan B:n mukaisesti. Kadulla RoadHouse ja radalla pf. Ei ole optimaalinen ratkaisu, koska pitäisi olla myös toiset levyt. Nyt molemmat palat ja levyt kärsivät tuosta vaihtelusta mutta kun tuota rahaa on käytössä vain rajallisesti niin olen katsonut tuon parhaaksi vaihtoehdoksi. RoadHouset toimivat kylmänä selvästi Perfomance Frictioneita paremmin ja kuumana homma on taas toisin päin.
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Plan B.

Mulla Xp10 ja ulisee ku sikaa tappais. Kadulla ajelen jollain Stoptechin paloilla. Pysähtyy ja ei pölytä.
 

Makeko

V RS & Civic FK
Club Member
Liittynyt
17 Syyskuu 2008
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Girodisc + DS1.11 toimi erinomaisesti Alastarolla. Vakaa poljin kun levyt pääse kuumana laajenee vapaasti.
Jarruteho näillä aikalailla samoissa kun vakiolevyt + DS3000. Ihan niin helposti etupyörät ei lukkiudu kun DS3000.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Tämän verran eli noin 3 mm oli jäljellä Ferodo DS1.11 paloista joilla oli ajettu kolme ratapäivää. Melko haperot reunoilta alkavat olemaan. Mielestäni pito oli kuluneena huonompi, jarrujen lämmetessä pito heikkeni selvästi ja tarvittava poljinvoima moninkertaistui. Pito hävisi onneksi progressiivisesti eikä suurempia yllätyksiä päässyt tapahtumaan.

Laitoin tilalle "roskiksesta" vanhat Carbotech XP8 jämät jotka olin hyllyttänyt Evo 4:sta aikoinaan. Hyvin saman kaltainen pala kuin Ferodo samanlaisella lämmönkestolla, käytöksellä ja tuntumalla. Yllättävää oli että XP8 ei rata-ajelujen jälkeenkään vinkunut yhtään ja rohisi jarrutettaessa Ferodoa vähemmän.

Auto on kevyt ja tehoton, mutta sellaista palaa ei varmaan olekaan mitä en saisi tuhottua ;D
 

Liitetiedostot

  • DSC_1249_20150907_231330.jpg
    DSC_1249_20150907_231330.jpg
    49.6 KB · Lukukerrat 861

Makeko

V RS & Civic FK
Club Member
Liittynyt
17 Syyskuu 2008
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

ast:lle vielä purtavaksi DS3000 ;D nämä kesti itsellä 2,5 vuotta (9 kisaa, pari ratapäivää...) ja edelleen niissäkin pintaa ~3mm!

Saa nähdä miten nää DS1.11 sitten kestää.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

^^- DS1.11 :

Täällä kesti : n.5000Km , sis. ( 8-10 kierrosta Nyrreä , n.60-70 kierrosta SPA:ta , n.20-25 kierrosta Pesämäkeä , n.25-30 kierrosta Alastaroa , n. 40-50 kierrosta NokianRataa) eli about 800-850 Km...
 

JaniB

Evo 8 / Fiat Argenta "evo 3"
Liittynyt
16 Elokuu 2010
Sijainti
Turku
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Ratapäivän jälkeistä saldoa, oudosti kulunut yksi pala ihan finaaliin, kaikissa muissa kolmessa saman verran pintaa kun kuvassa näkyvässä paremmassa palassa.
Sekin on kulunut oudosti vinoon. Mistä saisi ostaa 1/4 takapalasetin? ;D
 

Liitetiedostot

  • 20151006_195102_resized.jpg
    20151006_195102_resized.jpg
    257.4 KB · Lukukerrat 829
  • 20151006_195053_resized.jpg
    20151006_195053_resized.jpg
    241.5 KB · Lukukerrat 888

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

JAniB: sulla voi olla etulaakeri rikki (jopa poikki napa kuten Ironworks:lla oli). Tosin hänellä kutosessa. Kulutti juuri tuolleen.
Koita onko välystä, ei passaa meinaan yhtään olla klo 6/12 otteella evossa välystä. Muuten alkaa syömää juurikin noin palaa vinoon / toispuoleisesti.
 

JaniB

Evo 8 / Fiat Argenta "evo 3"
Liittynyt
16 Elokuu 2010
Sijainti
Turku
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Ei tuntunut minkäänlaista välystä.
Takapäästä siis kyse...
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Mulla on myös yksi takapala kulunut samanlailla vinoon. Eikä mitään välyksiä ole. Olisko ollu oikee sisempi pala...
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Männät jos jumittaa VÄHÄNKIN niin aiheuttaa myös tuollaista.

Ja Brembot nyt on kuuluisia että jää jumiin..
 

Hermann

New Member
Liittynyt
3 Lokakuu 2015
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

cubeqtio sanoi
Oma kokemus:

EBC Yellow
katupalat.. ainoastaan... AINOASTAAN.. Alastarolla 2 kiekkaa putkivirillä ja katoaa.. täysin. On kuin puulla jarruttais. Nesteet tai levy ei oo ees rajoilla.. palat on.. heti.

EBC Orange
Pysähtyy, mutta setti per päivä - tuntuma läpi päivän sama eli ei yllätä. Hyvä pala jos on valmis vaihtaa etupäähän 1setti/ratapäivä. Takapää kestää ehkä kolme ratapäivää. Riippuu onko Absit tai ei.

EBC Blue NDX
Pysähtyy, mutta huonommin kuin Orange - kuumana hiipuu jarrutusteho ja tulee mielestäni hieman epäluotettava. 5 hotläppiä evolla niin pysyy samana (Alastaro esim..).

PF .11
Pysähtyy, mutta huonommin kuin EBC Blue - kuumana jarrutusteho parempi kuin Blue - säilyttää tasaisen jarrutustehon ja jarrutuspaikat pysyy samana. Toimii myös kadulla ja ei ulise. Pölisee jonkun verran.

XP10
Pysähtyy ja hyvin pysähtyykin... ulisee kuin pientä sikaa pistettäis.. Sitten se ongelma... olen keskustellut erään foorumilaisen kanssa tästä XP10 palasta.. useaan otteeseen.. ja olemme todenneet sen olevan aika ... no.. haasteellinen.. Ensimmäisen MÄRÄN ratapäivän jälkeen palat muuttuivat "kumimaisen joustaviksi" ja jäivät sellaiseksi.. Meillä molemmilla sama kokemus.. täysin eri pätsistä molempien palat. Tämä "kumimaisen joustava" ainakin kadottaa multa luoton jarruihin ja on siksi vähän hankala ajaa. Myös jarruteho heikentyy.. Tosin silti puree paremmin kuin edelliset. Tosin nämä XP10 palat polttaa pölysuojat ja muutkin karrelle jos vaan makaa jarrulla. Paloista ei pito lopu.. levystä tai nesteet kiehuu..

Jarrut:
Vakiobrembot + StopTechin uritetut levyt + Carbonlorraine neste (vaihdetaan joka kesä uuteen)

Ei ilmanottomodiksia jne..

Onko nuo ebc yeloow stuffit todellakin vain hyvät kadulle vaikka niitä radalle mainostetaankin?
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Hermann sanoi
Onko nuo ebc yeloow stuffit todellakin vain hyvät kadulle vaikka niitä radalle mainostetaankin?

Eivät ne riitä radalle ainakaan nopeammissa autoissa jos jarrut ovat ns. normaalin kokoiset ja jos ajetaan niin kovaa kuin kalusto liikkuu,
 

Hermann

New Member
Liittynyt
3 Lokakuu 2015
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

ast sanoi
Eivät ne riitä radalle ainakaan nopeammissa autoissa jos jarrut ovat ns. normaalin kokoiset ja jos ajetaan niin kovaa kuin kalusto liikkuu,

No helkkari minäkun olin sellaisia tilaamassa. Tällä hetkellä mulla on vakio jarrut motulin nesteillä ja joudun ajamaan tyylillä yksi kova ja perään yksi jäähdytys kierros ja sitten taas alusta. Oli jotenkin toive, että yellow stuffit olisi tuon tyylin poistanut prkl.
Tosin autollani olen päässyt 1.46 kierrosaikoihin ahvenistolla joten suuriin nopeuksiin ei sillä pääse.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Jarrupalat ratakäytössä

Hermann sanoi
No helkkari minäkun olin sellaisia tilaamassa. Tällä hetkellä mulla on vakio jarrut motulin nesteillä ja joudun ajamaan tyylillä yksi kova ja perään yksi jäähdytys kierros ja sitten taas alusta. Oli jotenkin toive, että yellow stuffit olisi tuon tyylin poistanut prkl.
Tosin autollani olen päässyt 1.46 kierrosaikoihin ahvenistolla joten suuriin nopeuksiin ei sillä pääse.

Onhan ne nyt vakiopaloja paremmat, mutta eivät missään tapauksessa oikeiden ratapalojen veroiset:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=31759.msg439153#msg439153

Tuossa viestissä siis 150 hv etuveto jossa 280x26 mm jarrulevyt edessä yksimäntäisin satuloin. Palat olivat melko haperoa reunoilta kun otin ne pois autosta ja puolet pinnasta lähti kahdessa ratapäivässä. Jarrujen koko suhteessa auton tehoon vaikuttaa toki paljon mihin joku tietty pala pystyy ja mihin ei.

Jos autoosi saa Bluestuff NDX:t niin mielestäni se on selvästi parempi pala budjettimalleista. Sama epävarmuus käytöksessä lämpötilan mukaan vaivaa tosin sitäkin, raja vaan on korkeammalla kuin Yellowstuffilla. Paremmat ja luotettavasti käyttäytyvät ratapalat maksavat yleensä moninkertaisesti, Carbotechit, Carbone Lorrainet, Ferodo Racingit, Performance Frictionit jne.
 
Ylös Bottom