Käyttökokemuksia Lancer Ralliartista

Jr-

Member
Liittynyt
21 Joulukuu 2006
Sijainti
Saviseutu
On vakavasti harkinnassa Ralliart seuraavaksi autoksi. Koitin vähän hakea käyttökokemuksia niistä mutta kovin vähän niitä täällä on. Kertokaahan nyt Ralliartin omistajat ja sen omistaneet miten on toiminut? Itselle sellainen tulisi käyttöpeliksi ihan vakio osilla.
 

-JPA-

Member
Liittynyt
30 Lokakuu 2013
Vs: Käyttökokemuksia Lancer Ralliartista

Omassa on 55 tkm mittarissa (2010 malli). Pari kertaa on saanut startata todella pitkään, että on suostunut lähtemään käyntiin. Tämä on tapahtunut puolilämpimällä koneella ja tuntuu, että käynnistyi sylinteri kerrallaan kauheasti ravistaen. Ei tietenkään mitään vikakoodeja.

Ed. Omistajan aikana oli etacs vaihdettu (ajovalot ei ollut syttynyt ollenkaan) ja vaihteisto ohjelmoitu uudelleen ja lämppärin puhallinta ronkittu. Lisäksi oli joku stefa vaihdettu vaihteistoon tai jakolaatikkoon pienen hikoilun takia. Ja maadoitus johtojen liitos koriin akun alla/vieressä oli putsattu ja suojattu jollakin valaan spermalla. Oli joku lambdaan liittyvä vikakoodi tullut... Ja toisen takaoven lukitus oli temppuillut.

Ajettavuudessa on jotakin hämärää, huomaa kuoppaisemmalla tiellä. Pyörät pomppii kummasti ja kori nyökkii oudosti kulmittain. Parantui jonkin verran kevyemmillä vanteilla. Alkup. 18" pyörät painaa ~22...23 kg/kpl.

Etupenkit on melko kehnot. Sivutuet liian pehmeät ja ristiselälle heikosti tukea. Ei sovi ainakaan omalle torsolle.

Matka-ajossa pääsee oikein yrittämällä jopa lähelle 8 l/100 km. Esim JKL-TRE-JKL keskinop. 80 kmh: 8.2 l/100 km. (lukemat scangaugesta ja tankkauksista, 17" kesärenkain)

Talvikelissä tietysti hymyilyttää ja tarkenee hyvin. Kaukovaloilla suurin osa valosta menee puiden latvoihin, yleinen ongelma linssillä toteutetuilla bi-ksenoneilla.

Saa kysyä lisää/tarkennuksia...
 

Jr-

Member
Liittynyt
21 Joulukuu 2006
Sijainti
Saviseutu
Vs: Käyttökokemuksia Lancer Ralliartista

OK, tässähän houkuttelee nimenomaan se että käyttiksenä tämä vaatisi vähemmän huolenpitoa kuin evo ja toki hinnaltaan huokeampi.
 

klintti

Member
Liittynyt
19 Lokakuu 2013
Sijainti
Helsinki
Vs: Käyttökokemuksia Lancer Ralliartista

Sportback Ralliart 2010 malli on itselläni ollut noin puolisen vuotta ja naapurilla on ollut vastaavanlainen kohta parisen vuotta. Omani on muuten vakio (ajettu 71K ja tehdastakuu vielä voimassa), mutta siinä on KW Variant 2 alustasarja ja se on hankittu pääsääntöisesti yleistä matka-ajoa varten. Samalla Ralliartista löytyy se kolikon toinen puoli joka mahdollistaa leikittelyn osallistumalla klubin ratapäiville =D Ja nelivetoisena perusmoodissakin auto liikahtaa kelillä kuin kelillä sen verta vikkelään, että jos ei ole ajantasalla niin tilanteita voi tulla tahtomattakin eteen!

Talvikäytössä kitkoilla erittäin mukava ajaa (Hakkapeliitta 215/50R17), mutta risteyksissä pitää muistaa huomioida auton massa... jos pohjalla on lumipeitteen alla jäätä niin pysähtyminen voi venyä pitkäksi (been there, done that) kun auton omapaino on melkein 1600 kiloa (plus kuski, bensa, yms.). Sekalaisessa ajossa Helsingissä talvella menee semmoiset 11-13 litraa ja nyt keväällä on mennyt 9-11 litran tienoilla. Matka-ajossa lukema tippuu 1-2 litraa pienemmäksi riippuen kuinka raskas jalka on, matalimmillaan se on ollut nyt keväällä karvan yli 8 litraa satasella.

Itselläni on esiintynyt ajoittain myös tuota starttaus ongelmaa niin talvella kuin nyt keväälläkin (viimeksi pari päivää sitten), jotenkin tuo tuntuisi liittyvän ilman kosteuteen joka taas aiheuttaisi pätkimistä releissä mikä estäisi bensan syöttöä tai jotain sinnepäin... saman tyyppisestä ongelmasta netin mukaan kärsitään myös Kanadassa ja aiheesta löytyy juttua mm. http://www.evoxforums.com/forums/showthread.php?t=58941 ja http://www.clubralliart.com/showthread.php?t=2283. Lokeihin ei näytä jäävän asiasta mitään varoitusta, joten seuraavassa vuosihuollossa ajattelin katsoa et meneekö releiden vaihto tehtaan piikkiin vai satsaanko itse n. 50€ käyttömukavuuteen ja -varmuuteen.

Toinen ongelmakohta voi olla ADC/AYC:n hydraulipumppu joka sijaitsee suojaamattomana oikean takarenkaan takana ja on alttiina kuralle/suolalle/kosteudelle/jne.... Pumpun runko on alumiinia joka tuppaa korrosioitumaan sisältäkäsin ja sen seurauksena pumppu alkaa vinkumaan ja pahimmillaan ei toimi kunnolla tai ollenkaan. Omassa autossa pumppui vinkui ensimmäiset 5-15 minuuttia ennen kuin se lämpeni riittävästi ja lopetti vinkumisen, muita ongelmia se ei vielä aiheuttanut mutta se vaihdettiin valmistajan takuuseen. Uusi pumppu maksaisi Delta-auton mukaan joku 3-5000 euroa, foorumeiden mukaan ainakin englannista ainakin löytyy paja joka kunnostaa näitä pumppuja jolloin hinta jää reilusti edullisemmaksi, samoin netin kautta on saatavilla korjaussarjoja TI-kavereille. Lisää infoa mm. http://forums.evolutionm.net/09-lancer-ralliart-general/676480-mitsubishi-lancer-ralliar-evo-acd-ayc-pump.html.

Itselläni on aikomus jossain kohtaa vaihtaa alkuperäisen radion tilalle modernimpi laite, laitteen vaihto ei ole kauhea monimutkainen mutta vaatii n. 100€ maksavan 2-dinin maskin. Ohjeet irroitukseen ja asennukseen löytyy näistä youtube pätkistä http://youtu.be/0wIIdcKImIc ja http://youtu.be/PVIxUqHNxW4.

Huoltokustannukset ovat tämäntyyppisellä autolla kohtuulliset kunhan muistaa, että öljyt vaihdetaan 7500 kilsan välein niin pysyy kone kunnossa =) Uudet jarrupalat eteen asennuksineen maksoi reilun 100€ kun teetätäsin sen öljyn vaihdon yhteydessä.

Mikäli haluaa puhelimelle tai tabletille kunnon telineen, niin Brodit tekee ajoneuvokohtaisia telineitä (ei tarvitse porata reikiä) ja siihen irroitettavia kiinnitystelineitä mobiililaitteita varten (http://brodit.se/brodit.html?locale=en&pn=home). Vaikka tuo ajoneuvokohtainen teline pääosin toimii, niin se tuo mielestäni puhelimen liian lähelle rattia jolloin käsi todennäköisesti peittää jonkin verran puhelimen ruudusta (vasen sivu) eikä tabletti mahdu ollenkaan olemaan järkevästi. Itse ratkaisin ongelman siten, että tein n. 8x8 senttisen muovisen jatkopalan jonka ruuvasin telineeseen ja tuohon sitten kiinnitin pikaistukan. Nyt puhelin (iPhone 5s) sekä tabletti (iPad mini) mahtuvat olemaan kiinni ilman, että ne vaikeuttaisivat ratin käyttöä tai että laitteen näyttö jäisi käden taakse piiloon. Tuunattu teline toimi erinomaisesti parin viikkoa sitten ratapäivillä Botniaringillä.

Puolen vuoden kokemuksen perusteella (ja naapurin pidemmällä) voin suositella autoa, ja se sopii myös pidemmällekin kaverille (olen 193cm) vaikka hieman joutuukin taiteilemaan itseänsä ratin takaa pois. Kuten -JPA- kirjoitti niin vaikka vakiopenkeissä näyttää olevan sivutuet, niin ne on niin pehmeät (toimii matka-ajossa) ettei niiden avulla pysy kunnolla penkissä rata-ajossa ja itselläni on harkinnassa hommata irroitettavat 4-pistevyöt tuomaan lisää tukea. Ideaalisinta olisi tietty löytää jostain orkkis Recarot, mutta niitä ei kauheasti näytä olevan tarjolla.

Huh... jopas tuli paljon juttua, mutta olen löytänyt täältä ja muilta forumeilta infoa itselleni, joten mielelläni annan sitä takaisinkin päin.

/Kari
 

Jr-

Member
Liittynyt
21 Joulukuu 2006
Sijainti
Saviseutu
Vs: Käyttökokemuksia Lancer Ralliartista

OK, Evon "sukulaisesta" onkin jo aiempia kokemuksia kun tuolla Outlander tbo:lla ajelin. Kyytiin mahtuu siis hyvin kaks tuholaista ja vaimo. Pitääpä olla tuon pumpun suhteen tarkka.
 

JT

New Member
Liittynyt
4 Joulukuu 2008
Vs: Käyttökokemuksia Lancer Ralliartista

RalliArt Sportback 2010 ollut minulla uudesta saakka käyttöautona ja nyt 50thkm. Laitoin heti uutena Evo X:n penkit, joissa sama verhoilumateriaali kuin alkuperäisissäkin, niin pääsi siitäkin harmista. Tyytyväinen olen ollut, eikä tuo kulutuskaan noilla ajomäärillä hirveästi köyhdytä. Tietysti sitä edellisen modatun ysin tehoa ja vääntöä välillä kaipaa, mutta käyttöautona tämä on paljon monipuolisempi. Ja harrasteautot minulla onkin eri merkkisiä.

Tuo ajoittainen käynnistysvaikeus johtuu minun kokemukseni perusteella liian hätäisistä kuskeista. Jos antaa virtojen kytkemisen jälkeen auton rauhassa suorittaa omat käynnistysvalmistelunsa ja starttaa vasta sitten, niin aina on lähtenyt heti käyntiin. Olen odotellut sen aikaa, kun bensamittari nousee. Ilmeisesti jokin lämpökytkimen tieto jää vajaaksi tai bensan paineet eivät ehdi nousta jos starttaa salamana. On se hätäilykin koettu ja sitten saa sahata.

Onkohan näillä kilometreillä iskunvaimentimet jo sen verran rentoutuneet, että tosiaan pyörä ei oikein seuraa mukulakivikatua, vaan ottaa välillä sellaista pientä epätahtista pompotusta. (vakio iskarit + Eibachin jouset + vakio vanteet + 225/40-18) Talvella en ole sitä havainnut, kun on reilummalla runkojoustolla olevat 16" renkaat.

Niin kuin tuossa jo mainittiin, niin pimeällä tarvitsee lisäkaukovalot. Mutta sama juttu se on muunkin merkkisten autojen xenonien kanssa, on vain lähivalot ja vähän kauemmaksi näyttävät valot, mutta ei kaukovaloja.

Vain kaksi vikaa on tullut eteen. Kaukovalot eivät välillä syttyneet kovassa pakkasessa ja vika korjautui releen vaihdolla. Nyt vaihdetaan vaihteiston öljyn suodattimen jalka, joka alkaa vuotamaan "kaikista".
Kolmannesta viasta en vielä tiedä varmaksi, mutta kovassa kiihdytyksessä esim. moottoritielle, tuntuu voimalinjassa pientä jurinaa ja tärinää. Onkohan kaksoismassa vauhtipyörä antautumassa??? Onko teillä muilla tuollaista oiretta ?

Pari ärsyttävääkin piirrettä kivasta autosta löytyy.
D:n ohjelma vaihtaa normaali asennossa liian aikaisin ylös ja liian myöhään alas kun ajelee kaupungilla. Tasa-arvoisissa risteyksissä tulee välillä paniikki, kun pitäisi kiihdyttää alta pois ja siellä on kutonen pesässä. Sporttiasento D:llä taas on ihan turha ja huudattaa konetta liikaa. Jos pitää edetä, niin silloin ajetaan läpsyköillä.
Aabeeässiä ei saa pois päältä. Tai saa kun ottaa sulakkeen pois, mutta silloinhan tuo vaihtaa lukkojarrutuksissa aina ykköselle ja kun laskee jarrut, niin kestää aikansa ennen kuin on taas oikea vaihde päällä, kytkin sulkeutunut ja saa vedon päälle.
Hätävilkut menevät päälle aina, kun jarruttaa abseille saakka.
Hansikaslokeron rapinaa ei varmaankaan saa pois muuten, kuin heittämällä kannen mäelle. Kaikki keinot on kyllä kokeiltu.
Automaattinen sisälämmön säätö toimii melko isoilla portailla puhaltaen vuorotellen lämmintä ja viileää.
Kojetaulun raitisilmasuuttimien sivusäädön läpät ovat niin syvällä, että vaikka käännät ne sivuun, niin ilma ohjautuu reunojen kautta kuitenkin suoraan.

Hyvinä ominaisuuksina pidän seuraavia juttuja.
Nykyautojen joukossa erittäin luotettava ja käyttövarma.
Auto erottuu sopivasti massasta.
Järkevän hintainen neliveto-turbo käytännöllisenä korimallina.
Voi jarruttaa vasemmalla sekaan vedon katkeamatta.
Kepistä vaihtamalla isot ja pienet vaihteet ovat kilpurimaisesti oikein päin.
Vaihdeläpyskät ovat pitkät ja kiinteästi rattipylväässä, eikä ratissa, jossa ne olisivat puoli kierrosta käännettynä väärällä puolen.

Sitten vielä sellainen pieni käytännön juttu peruutusvaihteen kytkeytymisäänestä. Jos lainaat autoasi jollekin, niin muista sanoa että se piipitys ei ole peruutustutka, joten piipitys ei sitten tihene ennen kuin kolahtaa !!!

Totuushan on niin, että jos tänä päivänä haluaisi "täydellisen" käyttöauton, niin se pitäisi koota viidestä tai kuudesta eri autosta, jokaisessa kun on aina joku pikku "vika". Eli kyllä tämä on "ihan hyvä" käyttöauto.

JT
 

-JPA-

Member
Liittynyt
30 Lokakuu 2013
Vs: Käyttökokemuksia Lancer Ralliartista

Tuo ajoittainen käynnistysvaikeus johtuu minun kokemukseni perusteella liian hätäisistä kuskeista. Jos antaa virtojen kytkemisen jälkeen auton rauhassa suorittaa omat käynnistysvalmistelunsa ja starttaa vasta sitten, niin aina on lähtenyt heti käyntiin. Olen odotellut sen aikaa, kun bensamittari nousee. Ilmeisesti jokin lämpökytkimen tieto jää vajaaksi tai bensan paineet eivät ehdi nousta jos starttaa salamana. On se hätäilykin koettu ja sitten saa sahata.

Itsellä on tapana ensin laittaa sytysvirta päälle, sitten turvavyö kiinni ja sitten vasta starttaus. Silti pari kertaa ollut ongelmia.

Moottoripyörässä (Ducati) minulla on vähän sama homma. Mittaristo kelaa läpi tietyt jutut samalla kun ECU haistelee lämpötilat.
Ohjekirjassakin on maininta, että starttauksen kanssa ei pidä hätäillä. Jos hosuu, niin ei ole tyhjäkäyntiä ensimmäisen minuutin aikana.
Lisäksi kaasuläpän asentotunnistin resetoi itsensä käynnistysvaiheessa ja siitä syystä kaasuunkaan ei pitäisi koskea heti käynnistyksen jälkeen. Tiedä sitten olisiko käsiryyppy sen parempi...
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Käyttökokemuksia Lancer Ralliartista

Meidän vanhempi ralliartti (2002) tekee myös outoja jos lyö nopeesti käyntiin ja pyklän päälle meinaa sutasta ku kiekat humpsahtaa 1500rpm ja sit vasta tasaantuu
 

klintti

Member
Liittynyt
19 Lokakuu 2013
Sijainti
Helsinki
Vs: Käyttökokemuksia Lancer Ralliartista

Pitää itsekin kokeilla tuota rauhallisempaa käynnistämistä, josko ongelma johtuu kuitenkin kuskin tyylistä eikä auton tekniikasta. Tuo hätävilkkujen päälle meno on enempi ominaisuus, enkä pidä sitä haittana.

Tuo peruutusvaihteen piippaus on ärsyttävä piirre, varsinkin kun omassa on sen lisäksi Mitsun oma peruutustutka jolloin epätahtista kakofoniaa on riittämiin. Kun kysyin Deltan huollosta, että saisiko sen kytkettyä pois niin toteamus oli ettei valitettavasti saa... pikkuhiljaa tuohon tuplapiippaukseen tuntuu tottuvan.

Samaa mieltä JT:n kanssa tuon vaihteiston toiminnosta, normaalitilassa yrittää välillä turhankin pitkään mennä liian isolla vaihteella kun pykälää pienempi vaihde olisi huomattavasti järkevämpi ja taloudellisempi. Radalla tuo Sport-tila toimii paremmin kuin normaalitila, turbo on tällöin kokoajan kyydissä mukana eikä tule sitä pientä viivettä. Kaupunkiajossa Sport-tilasta tulee vaan turhaa meteliä kabiiniin, enkä myöskään itse koe saavani siitä hyötyä.

Vaihteiston mukava piirre on, että voi halutessaan vaihtaa läpysköillä ja hiljennettäessä laatikko vaihtaa itse alaspäin mikäli tätä ei muista tehdä ja pysähdyttäessä menee takaisin täysautomaatille.

Tämän viikkoisilla ulkolämpötiloilla tuo lämppärin logiikka tuntuu toimivan asiallisesti, mutta talvella/kostealla se ei oikein ole osannut päättää miten sen tulisi toimia. Oma hanskalokero ei vikise/kitise, mutta tämä voi olla yksilöllistä.

Kuinka olennaista/järkevää olisi päivittää auton ECUn/yms. ohjelmoinnit (omani osalta ei ole tietoa päivityksistä) uusimpaan mahdolliseen revisioon jos kaikki periaatteessa toimii niinkuin pitää?

/Kari
 

Laza

///Ralliart///
Liittynyt
11 Marraskuu 2009
Vs: Käyttökokemuksia Lancer Ralliartista

Mitään ECU päivityksiä ei näihin euromalleihin ole vieläkään saatavilla :( Omassa autossa ainoa vika on ollut tuo P1241-vikakoodi, joka laukeaa alle -20'C pakkasilla ajettaessa ja pistää auton limp-modeen. Tuo on tapahtunut n. 10 kertaa itselläni 4v. aikana. Muita vikoja ei ole ollut (kop kop).

Ja joo, allekirjoitan kanssa nuo isolla vaihteella jurnutukset ja hanskalokeron räminät. Ja nuo vakio 18" vanteet joutaisi mäkeen painonsa takia, mutta kun on niin vaikea löytää mitään sopivankokoista (ja hintaista) tilalle....
 
Ylös Bottom