Keskustelua autoverotuksesta

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Keskustelua autoverotuksesta

DaJackal sanoi
Tehdäänpä ajatuskoe: haluaisitko että asuntokaupasta poistettaisiin varainsiirtovero ja kiinteistöveroa nostettaisiin mukavan tasapuolisesti? Varainsiirtoveron tuotto on vuosittain 500-600 miljoonan luokkaa. Kun Suomessa on noin kaksi miljoonaa asuntoa, niin 300€ nosto joka asunnon vuosittaiseen kiinteistöveroonhan kattaisi tämän tarpeen. Tulos olisi aivan sama: rikkaammat hyötyisivät eniten ja pienituloisempi kansanosa kärsisi.

Asun osakehuoneistossa.
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Keskustelua autoverotuksesta

-JP- sanoi
300 € meidän yhtiön liikevaihdossa on ihan "kärpäsenpaska".

Sanoinkin "per asunto".

http://www.kiinteistolehti.fi/blogi/hoitokulujen-rakenne-osa-i-kerrostaloyhtion-hoitokulut/

Kiinteistöveroon tyypillisesti miltei 30 snt – Helsingissä suurimmillaan jopa euro

Kiinteistövero on kerrostaloyhtiössä keskimäärin 30 snt/m2/kk. Keskimäärin kiinteistövero on runsaat 6 prosenttia hoitokuluista, mutta vaihtelu on suurta. Suurimmillaan vero on kerrostaloissa Helsingin keskusta-alueilla, joissa taso voi nousta runsaaseen 70:ään senttiin neliötä. Tällöin kiinteistöveron osuus voi nousta jo runsaaseen 15 prosenttiin.
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Keskustelua autoverotuksesta

-JP- sanoi
Oletkohan sekoittanut nyt eri asiat keskenään ?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kiinteist%C3%B6vero_Suomessa

Tuossa sun artikkelissa toi ukkeli heitteli ihan "höpö" juttuja....

Henkilökohtaista kokemusta asiasta ei ole, mutta voin kyllä melko helposti tarkistaa paljonko keskimääräisen kerrostalon kiinteistövero on. Miten tuo wikiartikkeli on linkittämäni kanssa ristiriidassa?

Asunto-osakeyhtiössä kiinteistövero maksetaan yhtiövastikkeista kertyvällä rahalla, jolloin veron suuruus asuntoa kohden riippuu asunnon jyvitetystä pinta-alasta.

30snt/m2/kk = 3,6€/m2/v eli vaikkapa 70 neliön asunnosta ~250€/v. Kuulostaa mielestäni ihan järkeenkäyvältä.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Keskustelua autoverotuksesta

DaJackal sanoi
Henkilökohtaista kokemusta asiasta ei ole, mutta voin kyllä melko helposti tarkistaa paljonko keskimääräisen kerrostalon kiinteistövero on. Miten tuo wikiartikkeli on linkittämäni kanssa ristiriidassa?

30snt/m2/kk = 3,6€/m2/v eli vaikkapa 70 neliön asunnosta ~250€/v. Kuulostaa mielestäni ihan järkeenkäyvältä.

Mikä sun pointis nyt on ?


Eli : Kannattaako asua ennemmin teltassa jos haluaa ajaa Turbo Porschella vai mikä ?

Eikö todellakaakaan kiinnosta sellainen fakta ,että tuo linkittämäni Evo X on vain 27 tKm ajettu ja sen saa lunastaa itselleen 22000 € hintaan ?

Ennemmin ostat Nettiautosta saman 40000 € ja olet ihan helvetin onnellinen Suomalainen ?

En nyt oikeasti ymmärrä missä mättää ?
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Keskustelua autoverotuksesta

-JP- sanoi
Mikä sun pointis nyt on ?

Eikö todellakaakaan kiinosta sellainen fakta ,että tuo linkittämäni Evo X on vain 27 tKm ajettu ja sen saa lunastaa itselleen 22000 € hintaan ?

Ennemmin ostat Nettiautosta saman 40000 € ja olet ihan helvetin onnellinen Suomalainen ?

Rehellisesti sanottuna ei. Sitten niin tippaakaan. Ensinnäkin, en ostaisi tuollaista edes 22ke hintaan - kuten ei ylivoimainen valtaosa suomalaisistakaan. Toisekseen, en minä ajattele näitä veromuutoksia siten, että kaikki on hyvää jos vain itse saa parhaan hyödyn. Pointtini on, että koko yhteiskunnan hyvinvoinnin kannalta ajateltuna autoilun vuotuiset kustannukset täytyy pitää mahdollisimman halpoina, jos ihmiset halutaan pitää töissä. Samaan aikaan koko ajan rappeutuva tieverkko täytyisi pitää kunnossa. Jos näitä ei voida taata, niin autoveron poisto on turhaa. Ääritapauksena jos auton käyttö maksaa vuodessa pari tonnia extraa ja/tai tiet ovat niin kelvottomassa kunnossa että niillä ajaminen on jatkuvaa monttuslalomia, niin keskivertoihminen ei tule nykyistä onnellisemmaksi vaikka uusia autoja saisi kaupasta ilmaiseksi.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Keskustelua autoverotuksesta

DaJackal sanoi
Rehellisesti sanottuna ei. Sitten niin tippaakaan. Ensinnäkin, en ostaisi tuollaista edes 22ke hintaan - kuten ei ylivoimainen valtaosa suomalaisistakaan. Toisekseen, en minä ajattele näitä veromuutoksia siten, että kaikki on hyvää jos vain itse saa parhaan hyödyn. Pointtini on, että koko yhteiskunnan hyvinvoinnin kannalta ajateltuna autoilun vuotuiset kustannukset täytyy pitää mahdollisimman halpoina, jos ihmiset halutaan pitää töissä. Samaan aikaan koko ajan rappeutuva tieverkko täytyisi pitää kunnossa. Jos näitä ei voida taata, niin autoveron poisto on turhaa. Ääritapauksena jos auton käyttö maksaa vuodessa pari tonnia extraa ja/tai tiet ovat niin kelvottomassa kunnossa että niillä ajaminen on jatkuvaa monttuslalomia, niin keskivertoihminen ei tule nykyistä onnellisemmaksi vaikka uusia autoja saisi kaupasta ilmaiseksi.

Mun on nyt tältä erää kyllä toistaiseksi luovutettava. On se kumma kun ei autoilu enää Suomalaisia kiinnosta vaikka ollaan autokerhon jäseniä ?

Aloitetaanko keräämään pienoismalleja ? Voin pitää "ratapäivät" joka viikonloppu meidänpihan hiekkalaatikolla , vedetään vähän "neppistä" ? Ei maksa mitään.
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Keskustelua autoverotuksesta

Kiinteistövero on minun mielestä oikein hyvä verrtaus. Maksaisin aivan riemusta kiljuen 300 euroa lisää kiinteistöveroa jos sillä vältettäisiin varainsiirtovero. Nyt olen maksanut kerralla 53 vuoden kiinteistölisäverot. Kun neljäkymppiä alkaa häämöttää mittarissa, en todennäköisesti edes elä ihan noin pitkään. Maksan yli vuoden pidempään asuntolainaa yksin veron takia. Moni maksaa myös autolainaa vuoden enemmän vain maksaakseen verot.

Aivan samalla tavalla kuin autovero, myös varainsiirtovero rajoittaa järkevien ratkaisujen tekemistä. Dynaamiset haitat syövät molemmissa tapauksissa erittäin suuren osan veron tuotosta.
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Keskustelua autoverotuksesta

^Kuten todettua. Niille keillä tulotaso on vähän keskivertoa parempi tällaisesta muutoksesta koituisi hyötyä, mutta pienituloisempia moinen muutos vain kyykyttäisi. Keskivertoihminen taitaa ostaa elämänsä aikana 2 asuntoa, joista ensimmäisestä varainsiirtoveroa ei mene ollenkaan. Jos odotusarvoinen elinikä on noin 80 vuotta, niin 300€/v korkeammista kiinteistöveroista jäisi plussan puolelle vasta jos ostaa >400ke omakotitalon.

Sivuhuomautuksena mainittakoon, että kannattaisin kyllä lämpimästi varainsiirtoveron alentamista, koska tällä hetkellä se heikentää ihmisten halukkuutta ja mahdollisuuksia liikkua työn perässä (aivan kuten nousevat auton käyttömaksutkin tekisivät). Tämäkin pitäisi vain tehdä siten, että alennus ei aiheuttaisi merkittävää korotusta kiinteistöveroihin.

-JP- sanoi
Mun on nyt tältä erää kyllä toistaiseksi luovutettava. On se kumma kun ei autoilu enää Suomalaisia kiinnosta vaikka ollaan autokerhon jäseniä ?

Ai autoilla voi vain uusilla menopeleillä? :)
 

TomiH

Mitsubishi Lancer 1.5 GLi vm.1991
Club Member
Liittynyt
8 Elokuu 2006
Sijainti
Nurmes
Vs: Keskustelua autoverotuksesta

Tässäkin hommassa on vähän niin, että muutoksen hyöty riippuu katsojasta.

Jos ajatellaan kylän mummoa, joka ajelee vanhalla fiestalla ja hänellä on vuodessa mahdollista käyttää autoiluun 1000 euroa niin häntä ei hirveästi lämmitä se, että uuden auton saisi aiempaa halvemmalla, kun ei hänellä ole sellaiseen varaa kuitenkaan. Häneltä nyt vain katoaa muutoksessa vuosittain muutama satanen bensarahaa. Siinä vaiheessa katoaa luultavasti myös teoreettinen mahdollisuus ostaa muutamaa vuotta uudempi ajopeli, kun autoiluun menee enemmän rahaa ->säästöön jää (jos jäi aiemminkaan) vähemmän rahaa. Ja aukenisiko onni, jos mummo saisikin uuden pirssin? Huoltokustannukset ainakin nousisivat, sillä näitä uusia pirssejä ei välttämättä naapurin ukko korjailekaan pelkällä jakoavaimella.

Ja periaatteessahan tuonkin autoverohyödyn säästää vain kerran, jos ajaa vain yhdellä autolla, jonka vaihtaa aina uuteen saman hintaluokan autoon (ensimmäisellä kerralla säästää, toisella kerralla luultavasti ei, sillä väliraha uuteen olisi samaa luokkaa kuin ennen veromuutosta. Tai jopa pienempi, jos autokauppias päättää nostaa omaa katettaan, kun hinnat ovat muuten laskeneet.

Se täytyy toki myöntää, että autoveromuutoksessa jää melko varmasti voitolle, jos on ns. rahamies tai armoton autoharrastaja, joka ostaa erikoisempaa kalustoa, vaikka sitten lainarahalla. Autovero hinnat alkaen Space star:ssa himpun verran alle 2000€, hinnat alkaen Porche Panamerassa pikkaisen rapiat 35 kiloeuroa (ja hintahaitarin yläpäässä jo 176 tuhatta).

Siitä ei varmaan kukaan ole eri mieltä, että autoveron poisto olisi hyvä asia - jolleivät samalla käyttömaksut nousisi.
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Keskustelua autoverotuksesta

DaJackal sanoi
^Kuten todettua. Niille keillä tulotaso on vähän keskivertoa parempi tällaisesta muutoksesta koituisi hyötyä, mutta pienituloisempia moinen muutos vain kyykyttäisi. Keskivertoihminen taitaa ostaa elämänsä aikana 2 asuntoa, joista ensimmäisestä varainsiirtoveroa ei mene ollenkaan. Jos odotusarvoinen elinikä on noin 80 vuotta, niin 300€/v korkeammista kiinteistöveroista jäisi plussan puolelle vasta jos ostaa >400ke omakotitalon.

Sivuhuomautuksena mainittakoon, että kannattaisin kyllä lämpimästi varainsiirtoveron alentamista, koska tällä hetkellä se heikentää ihmisten halukkuutta ja mahdollisuuksia liikkua työn perässä (aivan kuten nousevat auton käyttömaksutkin tekisivät). Tämäkin pitäisi vain tehdä siten, että alennus ei aiheuttaisi merkittävää korotusta kiinteistöveroihin.

Kyllä kai keskivertoihminen elämänsä aikana enemmän kaksi asuntoa ostaa? Logiikka ontuu myös siinä, että kyllä se varainsiirtovero ihan samalla tavalla valuu niihin köyhien vuokriin kuin kiinteistöverokin.

En myöskään ihan täysin ymmärrä miten esim. 350€ vuodessa nouseva käyttömaksu laskisi halukkuutta tai mahdollisuuksia liikkua työn perässä. Näinhän tapahtuisi vain siinä tilanteessa, että henkilö myisi autonsa kokonaan pois. Lienee melko teoreettinen tilanne ja silloin kannattaa jo vakavasti harkita myös asuinpaikan vaihtoa.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Keskustelua autoverotuksesta

DaJackal sanoi
Ai autoilla voi vain uusilla menopeleillä? :)

Olen yrittänyt tuossa jo muutaman kerran sanoa ,että myös käytettyjen autojen hinnat laskevat. En ole koskaan uutta autoa ostanut , enkä koskaan tule luultavasti ostamaankaan.
 

mitsumikko

Museoikä lähestyy
Liittynyt
21 Joulukuu 2005
Sijainti
kempele
Vs: Keskustelua autoverotuksesta

Eihän nyt valtio tuu koskaan autoveroa poistamaan, sehän nyt on selvä peli .

Miksi poistaa hyvä yli 50v vanha tuottava vero? Kansa vähän narisee netissä ja lehtien sivuilla, mutta kyllä ne sen nielee.
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Keskustelua autoverotuksesta

nokonzok sanoi
Kyllä kai keskivertoihminen elämänsä aikana enemmän kaksi asuntoa ostaa?

Minulla ei ole aiheesta tilastoa, mutta tuskin se tuosta kahdesta juuri nousee. Monet eivät osta sitä ensimmäistäkään vaan asuvat koko elämänsä vuokralla.

nokonzok sanoi
Logiikka ontuu myös siinä, että kyllä se varainsiirtovero ihan samalla tavalla valuu niihin köyhien vuokriin kuin kiinteistöverokin.

Hmmh. Tämän ajatusvirheen joutunen kyllä myöntämään. Tosin vuokranantajat ostavat yleensä pienehköjä kerrostaloasuntoja, joissa varainsiirtovero on suhteellisesti pienempi. 60k€ yksiö/kaksio (kyllä, valtaosasta Suomea niitä saa tuohonkin hintaan) laihduttaa varainsiirtoverolla ostajan kukkaroa 1200€ verran, joten hyöty olisi syöty neljässä vuodessa. Näin ollen ajatusleikissäni kustannukset kyllä pääasiallisesti nousisivat.

nokonzok sanoi
En myöskään ihan täysin ymmärrä miten esim. 350€ vuodessa nouseva käyttömaksu laskisi halukkuutta tai mahdollisuuksia liikkua työn perässä. Näinhän tapahtuisi vain siinä tilanteessa, että henkilö myisi autonsa kokonaan pois. Lienee melko teoreettinen tilanne ja silloin kannattaa jo vakavasti harkita myös asuinpaikan vaihtoa.

Et taida olla ihan kärryillä siitä kuinka monella pienituloisella ihmisellä tilanne on sellainen, että töissä käymisen seurauksena käteen saatava rahamäärä kaikkien kulujen (verot, työmatkakulut yms) ei ole kovin kummoisesti suurempi kuin se summa minkä Kela tarjoaa työttömyyskorvauksina ja asumistukina? Tällöin jos käteen jäävä osuus ennestään pienenee, niin kyllä siinä nousee vahvasti houkututus ottaa loparit ja jäädä kotiin. (Toki tähän tilanteeseen voitaisiin vaikuttaa muilla lakimuutoksilla, ja mielestäni niiden tekeminen on suuremmassa prioriteetissa kuin autoveron poisto.)

-JP- sanoi
Olen yrittänyt tuossa jo muutaman kerran sanoa ,että myös käytettyjen autojen hinnat laskevat. En ole koskaan uutta autoa ostanut , enkä koskaan tule luultavasti ostamaankaan.

Ja minä olen jo muutaman kerran perustellut, että pienituloisemmalle (joita on Suomessa kuitenkin 1-2 miljoonaa, laskutavasta riippuen) käytettyjen autojen hinnanlasku ei riitä kompensoimaan nousevia käyttökustannuksia. Vasta-argumenteiksi olen saanut lähinnä linkkejä Evo kymppeihin. ::)
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Keskustelua autoverotuksesta

DaJackal sanoi
Ja minä olen jo muutaman kerran perustellut, että pienituloisemmalle (joita on Suomessa kuitenkin 1-2 miljoonaa, laskutavasta riippuen) käytettyjen autojen hinnanlasku ei riitä kompensoimaan nousevia käyttökustannuksia. Vasta-argumenteiksi olen saanut lähinnä linkkejä Evo kymppeihin. ::)

Minkä takia auton omistamisesta pitää rankaista ? Eikös ole selkeämpää jos auton käyttäminen maksaisi ?

En kyllä millään pääse samalle tasolle ajatuksissa sinun kanssa tässä asiassa. Kun ymmärtääkseni juurikin pienempi tuloisten ihmisten on veronpoiston jälkeen helpompaa sitä auoa vaihtaa uudempaan käytetyyn autoon. Trendi kuitenkin on sellainen että nuo käyttömaksut vaan nousee ja nousee ja autojen hinnat nousee.

Eikai sellainen tilanne ole mitenkään ideaali ,että ajat 20 vuotta vanhalla ruoste kasalla ja maksat kuitenkin nelinumeroisen summan käyttömaksuja vuodessa ?
 

cantoona

EVO-1**
Liittynyt
7 Marraskuu 2009
Sijainti
Askola
Vs: Keskustelua autoverotuksesta

-JP- sanoi
Minkä takia auton omistamisesta pitää rankaista ? Eikös ole selkeämpää jos auton käyttäminen maksaisi ?

?

Tää on hyvä! Bensassa veroa noin 70%, niin silloinhan sitä maksetaan juurikin käytön mukaan enemmän. Kukaan ei huomaa, jos lörsän hintaa nostetaan 10 centtiä. Mutta jos 300e kerta lasku lähetään joka ovesta sisään, niin monelle se on maailman loppu :peukku
 

TomiH

Mitsubishi Lancer 1.5 GLi vm.1991
Club Member
Liittynyt
8 Elokuu 2006
Sijainti
Nurmes
Vs: Keskustelua autoverotuksesta

Tuo polttoaineen hintahan on tällä hetkellä ainoa oikeasti käyttöön perustuva autoilun maksu. Ajoneuvoverohan juoksee, jos auto on rekisterissä ja ei ole liikennekäytöstä poistossa, vaikkei sillä ajaisi metriäkään. Tai jos auto on koko vuoden liikennekäytössä niin maksu on (samanlaiselle autolle) sama riippumatta siitä, onko ajomäärä 5, 10 tai 50 tkm vuoteen. Eli tässä mielessä ajoneuvoverokin on omistamisesta maksamista.

Hieman asian vierestä, eli tuosta autojen (tulevasta?) satelliittiseurannasta ja sen perusteella maksamisesta. En tiedä muista, mutta mielestäni tähän liittyisi eräs ongelmallinen piirre (muiden lukuisten ongelmien lisäksi). Nimittäin se, että lasku ajoista tulisi jälkikäteen. Tällä hetkellä maksut suoritetaan etukäteen (polttoaine, ajoneuvovero, vakuutusmaksut jne.), joten ne eivät pääse samalla tavalla yllättämään kuin mitä tuo satelliittiseurantavero voisi tehdä. No eihän sekään pääse yllättämään, jos laskeskelee etukäteen, kuinka monta kilometriä on vara ajella (jos vielä laskee kalleimman tiestön mukaan).
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Keskustelua autoverotuksesta

Hehe, hienoa tuo naiivi ajattelu, että autoveroa ei kannata poistaa koska se aiheuttaa käyttömaksujen nousua,
Nähdäkseni tulevaisuudessa on kaksi vaihtoehtoa:

Autovero säilyy, käyttömaksu nousee.
Autovero poistuu, käyttömaksu nousee.

Jos näistä pitää äänestää niin totta helvetissä jälkimmäinen, koska nosto(ja) tulee joka tapauksessa, mutta pitää muistaa, että niillä nostoilla on rajansa,
nykyisellään valtiolla on varaa mistä kupata koska ko. maksut ovat niin "edulliset" ja autolijan selkäranka on ehdottomasti paras paikka siihen.
Ja koska Suomessa tarvii isompia kaupunkeja lukuunottamatta lähes kaikki jossain määrin autoa, on rahan tulo on taattua.

Siinä vaiheessa kun ei enää "helpoissa paikoissa" löysiä ole niin pitää oikeasti tehdä jotain muutakin kuin olla autolijan kukkarolla että saadaan juupas-eipäs-hyvinvointivaltio pidettyä pyörimässä.

Vai kuinka laput silmillä pitää olla huomatakseen mihin suuntaan verotus on menossa?, yhteen ääneen nytkin tuntuu ulvonta olevan miten tuloveroa pitää laskea, ja samaan aikaan kaikkien muiden "haittaverojen" määrää nostetaan. Sitten onkin helppo mukalaskea tuloveroa ja murmelit juhlii kadulla kansanedustajien taputellessa itseään selkään.. Ja näin kansa ei edes huomaa että kokonaisveroaste juuri nousi.
 

Tunari-82

Active Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2005
Vs: Keskustelua autoverotuksesta

J. Puhakka sanoi
Vai kuinka laput silmillä pitää olla huomatakseen mihin suuntaan verotus on menossa?, yhteen ääneen nytkin tuntuu ulvonta olevan miten tuloveroa pitää laskea, ja samaan aikaan kaikkien muiden "haittaverojen" määrää nostetaan. Sitten onkin helppo mukalaskea tuloveroa ja murmelit juhlii kadulla kansanedustajien taputellessa itseään selkään.. Ja näin kansa ei edes huomaa että kokonaisveroaste juuri nousi.
No juuri tätä samaahan tässä ollaan tekemässä nyt tämän autoveron kanssa ;D
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Keskustelua autoverotuksesta

J. Puhakka sanoi
Hehe, hienoa tuo naiivi ajattelu, että autoveroa ei kannata poistaa koska se aiheuttaa käyttömaksujen nousua,
Nähdäkseni tulevaisuudessa on kaksi vaihtoehtoa:

Autovero säilyy, käyttömaksu nousee.
Autovero poistuu, käyttömaksu nousee.

Jos näistä pitää äänestää niin totta helvetissä jälkimmäinen, koska nosto(ja) tulee joka tapauksessa, mutta pitää muistaa, että niillä nostoilla on rajansa,
nykyisellään valtiolla on varaa mistä kupata koska ko. maksut ovat niin "edulliset" ja autolijan selkäranka on ehdottomasti paras paikka siihen.
Ja koska Suomessa tarvii isompia kaupunkeja lukuunottamatta lähes kaikki jossain määrin autoa, on rahan tulo on taattua.

Juurikin näin se homma tulee menemään.

Matematiikka on kanssa melko yksinkertaista ,jos sen osaa sisäistää oikein : 300€ käyttömaksua vuodessa ylöspäin edellisen 300€ päälle = 0,82€ päivässä yhteensä 1,64 € päivässä/ 600€ vuodessa.

Miten lasketaan yksityishenkilön taloudellinen hyöty ,jos ulkomailta autoa hakiessa säästää 15000 € veroissa ?

Jos maksaa "osamaksulla" vaikka 2€ päivässä käyttömaksuja niin tuon 15000€ maksamiseen valtiolle kuluu n. 20 vuotta ja 6 kuukautta. Luonnollisesti 7500€ autoveron maksamiseen kuluu aikaa reilut 10 vuotta.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Keskustelua autoverotuksesta

Tuontihetkellä 7 vuotiaan harrasteautoni verot olivat alle 1500 euroa, sitä ei kauaa osamaksulla maksa, sen jälkeen tulee takkiin. Toki moni ei noin vanhaan autoon edes suostuisi koskemaan. Minusta se on lähinnä uudenkarhea vielä.
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Keskustelua autoverotuksesta

ast sanoi
Tuontihetkellä 7 vuotiaan harrasteautoni verot olivat alle 1500 euroa, sitä ei kauaa osamaksulla maksa, sen jälkeen tulee takkiin. Toki moni ei noin vanhaan autoon edes suostuisi koskemaan. Minusta se on lähinnä uudenkarhea vielä.

Jos leikitään, että autoveron korvikkeeksi olisi tullut 300 euroa lisää vuotuista veroa ja sulla auto on liikennekäytöstä poissa puolet vuodesta niin kyllä sullakin se 10 vuotta menisi verojen kuittaamiseen. Sen jälkeen toki alkaa painumaan tappiolle.
 

Ale

New Member
Liittynyt
2 Maaliskuu 2009
Vs: Keskustelua autoverotuksesta

DaJackal sanoi
Tehdäänpä ajatuskoe: haluaisitko että asuntokaupasta poistettaisiin varainsiirtovero ja kiinteistöveroa nostettaisiin mukavan tasapuolisesti? Varainsiirtoveron tuotto on vuosittain 500-600 miljoonan luokkaa. Kun Suomessa on noin kaksi miljoonaa asuntoa, niin 300€ nosto joka asunnon vuosittaiseen kiinteistöveroonhan kattaisi tämän tarpeen. Tulos olisi aivan sama: rikkaammat hyötyisivät eniten ja pienituloisempi kansanosa kärsisi. (Myös ne ketkä asuvat vuokralla, koska vuokranantajathan siirtäisivät tämän kustannuksen vuokriin saman tien.) Tämän ajatuksen kannattajat käsi ylös?

Yes, please!
 

TomiH

Mitsubishi Lancer 1.5 GLi vm.1991
Club Member
Liittynyt
8 Elokuu 2006
Sijainti
Nurmes
Vs: Keskustelua autoverotuksesta

Sitä tässä vähän mietiskelin, että kuinkahan alas "ravintoketjussa" hyöty mahdollisesta autoveron poistosta ulottuisi, jos ajatellaan kotimaan jälkimarkkinoita (tuontiautot ovat asia erikseen)? Eli missä ikäluokassa autojen hinnat tippuisivat vielä vähintään sen 3000 euroa (eli 300 euron ajoneuvoveron korotuksella jäisi tasatilanteeseen jos ajelee 10 vuotta). Riippuu tietenkin auton kokoluokasta ja siitä, kuinka paljon se on uutena maksanut. Mutta jos ajatellaan esimerkiksi tätä viimeisintä Lancer -sukupolvea, niin nettiauton edullisimman pään hintapyynnöt ovat noin 10 000€, tippuisivatko hinnat tässä ikä ja hintaluokassa tuon 3000€? No joo, tokko täällä kukaan on ennustaja, mutta lieneekö tästä mikään virallisempi taho toteuttanut laskelmia?

No se lienee varmaa, että vähävaraisemman kansanosan hintaluokassa tilanne olisi melko varmasti negatiivinen, sillä tokkopa tällä hetkellä esimerkiksi 3000 euroa maksavien pirssien hinnat kovin merkittävästi laskisivat (toiseksi viimeisen sukupolven Lancereita näkyy olevan jo tarjolla vajaalla 4000 eurolla). Ja tuo 3000 euroakin on monelle liikaa.
 

Tunari-82

Active Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2005
Vs: Keskustelua autoverotuksesta

Kyllä se on pojat kohta autoilu halpaa suomessa kun ensin kokoomus poisti dieselveron ja nyt persut vielä autoveron ;D
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200806177811782_uu.shtml
 

mitsumikko

Museoikä lähestyy
Liittynyt
21 Joulukuu 2005
Sijainti
kempele
Vs: Keskustelua autoverotuksesta

Tunari-82 sanoi
Kyllä se on pojat kohta autoilu halpaa suomessa kun ensin kokoomus poisti dieselveron ja nyt persut vielä autoveron ;D
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200806177811782_uu.shtml

Niinpä niin vuonna 2008.... No poistuko ? Ei...
Samaa paskaa jauhaa persut "autovero joutaa romukoppaan" no poistuuko TUSKIN
 
M

mikada

Guest
Vs: Keskustelua autoverotuksesta

Tässäpäs taas juttua tuosta autoverosta ja arvioista tulisiko kuluttajalle asti juurikaan iloa, vaikka se poistettaisiin.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1429009840062.html
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Keskustelua autoverotuksesta

Korvataan maakuntaverolla, auton käyttömaksun korotuksella, bensan hinnan korotuksella, ALVin korotuksella.... tai vaikka kaikkien korotuksella...

Sitten kun öljyn hinta kilahtaa takaisin normaalitasolleen, niin Soviet-Suomessa se onkin sitten pumpulla jo yli 2 e/ litra (katselkaapa miten hinta on jo nyt kivunnut takaisin melkein samoihin kuin silloin, kun öljy maksoi 150+ dollaria/tynnyri)

Iloitkaa, Suomi on rikas maa, yes we can, mitä näitä nyt olikaan.. :peukku
 

Tunari-82

Active Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2005
Vs: Keskustelua autoverotuksesta

Niin ja että kenellekkään ei jää epäselväksi,niin tuo edellinen postaukseni sisälsi sarkasmia :)
Tuola oli jotain näkökulmaa aiheesta.
http://www.talouselama.fi/uutiset/nyt+autovero+sitten+varmasti+alenee++vaikutus+voi+tosin+olla+kitkera+yllatys/a2302325
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Keskustelua autoverotuksesta

Jos Suomessa on kallista, hakee ulkomailta. Saksassa listahinta ei ole myyntihinta ja alennukset toista mihin täällä on totuttu.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Keskustelua autoverotuksesta

Tuo autoveron poistaminen on kyllä toinen niistä PS:n ajatelmista, josta olen TÄYSIN eri mieltä. Se vaan ei voi päättyä keskivertoautoilijan kannalta hyvin, missään skenaariossa. Toivottavasti tajuavat luopua tuosta.
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Keskustelua autoverotuksesta

Niko Päivinen sanoi
Tuo autoveron poistaminen on kyllä toinen niistä PS:n ajatelmista, josta olen TÄYSIN eri mieltä. Se vaan ei voi päättyä keskivertoautoilijan kannalta hyvin, missään skenaariossa. Toivottavasti tajuavat luopua tuosta.

Haluatko avata tätä ajatusta? Mun on nimittäin vaikea keksiä, miten se keskivertoautoilijan osalta voisi päättyä erityisen huonostikaan. Jotenkin se Ruotsikin on vielä pystyssä, vaikka menivät penteleet poistamaan autoveron jo 20 vuotta sitten. Ei ainakaan tänne saakka ole kantautunut kovin suuria vastalauseita Pelle Svenssonin toimesta, ja ne autotkin halpenivat.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Keskustelua autoverotuksesta

nokonzok sanoi
Haluatko avata tätä ajatusta? Mun on nimittäin vaikea keksiä, miten se keskivertoautoilijan osalta voisi päättyä erityisen huonostikaan. Jotenkin se Ruotsikin on vielä pystyssä, vaikka menivät penteleet poistamaan autoveron jo 20 vuotta sitten. Ei ainakaan tänne saakka ole kantautunut kovin suuria vastalauseita Pelle Svenssonin toimesta, ja ne autotkin halpenivat.

No toki. Vertailu Ruotsiin itseasiassa vie meidät ongelman ytimeen. Ongelmahan ei varsinaisesti ole se, miten autoilijan verorasitus on pilkottu. Ongelma on sen verorasitteen taso kokonaisuutena. Ruotsissa autoilun verotus, autoveroa lukuunottamatta, on koko lailla samalla tasolla kuin Suomessakin (käyttömaksut, polttoaineen verotus, eli polttoaineen hinta). Muutamalla alueella esiintyvät ruuhkamaksut eivät vielä tee isoa eroa, jolloin ynnäämällä kaiken yhteen, näemme autoilijan lypsämisen olevan Ruotsissa (kokonaisuutena) kevyemmällä tasolla kuin Suomessa. Nyt jos/kun Suomessa mahdollisesti kevennetään auton ostamisen verotusta, niin kaikki muut maksut tulevat pompsahtamaan aivan käsittämättömiin sfääreihin. Paljonko se halvempi uusi (tai käytetty) auto lämmittää, kun sillä ei ole enää varaa ajaa? Ylipäätään uuden tai uudehkon auton omistaminen (autoverosta riippumatta) merkkihuoltoineen ja täyskaskoineen tekee isomman loven lompakkoon, kuin vanhemman auton omistaminen. Sen päälle kun vielä maksat vaikkapa 1-Xke vuodessa käyttömaksuja, ja bensasta +2e litra, niin jää muuten cruisailut vähiin. Autoveron siirto vuosittaiseen käyttömaksuun (ja polttoaineiden hintoihin) on vähän kuin maksaisi autoveroa osamaksulla -sen vuoksi puheet autoveron POISTAMISESTA ovat (autoilijan, eli maksajan kannalta) silkkaa propagandaa. Persuiltakin.

Vertailu Ruotsiin ei siis tämän takia ole validi, koska autoilun rahastaminen ei Ruotsissa ole (kokonaisuutena) samalla tasolla kuin DDR-Suomessa. Jos joku taas uskoo, että autoveron mahdollista kevennystä ei kosteta autoilijoille polttoaineen hinnan, ja/tai käyttömaksujen kautta, niin dream on... Virheätkin saivat juuri lisää kannattajia, joten voitte siitäkin päätellä jotain.

Ja minullahan ei ole yhtään yli 1ke autoa pihassa, joten mahdollinen käytettyjen autojen arvon aleneminen (mahdollisen autoveron laskun myötä) ei kirpaise minua sitä kautta mitenkään. Käyttömaksun ja polttoaineiden hinnan korotus taas kirpaisisi.

PS. Polttoaineen ja käyttömaksujen korotukset muuten jyvitetään sitten muihinkin hintoihin -eli niitä päästään makselemaan moneen kertaan. Nekin, jotka eivät autoa omista.
 

Jr-

Member
Liittynyt
21 Joulukuu 2006
Sijainti
Saviseutu
Vs: Keskustelua autoverotuksesta

Ja tänään koittaa se ilon päivä kun hallitus poistaa autoveron....eiku

Taitaa käydä niin, että todellisuudessa edellinen autoveron korotus "perutaan" alentamalla autoveroa noin 20%. Eli sama ralli jatkuu ja edelleen samat virkamiehet pysyy työllistettynä laskemassa Datsunien arvoa :seina
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Keskustelua autoverotuksesta

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1432650928548.html

Ensi alkuun autoveroa alennettaisiin MTV3:n mukaan viidenneksellä, eli noin parilla sadalla miljoonalla eurolla.

Jatkossa luvassa olisi myös lähivuosille porrastettuja autoveroalennuksia ja jossain vaiheessa autoverosta olisi mahdolliseti tarkoitus luopua jopa kokonaan.

Vastaavasti ajoneuvoveroa ollaan korottamassa, alussa arviolta muutamalla kymmenellä eurolla vuodessa. Bensiini- tai muilla polttoaineveroilla autoveroalennusta ei kuitenkaan ole tarkoitus kompensoida.

Nyt valittu linja veron asteittaisesta alentamisesta on mielestäni oikea, mutta valitettavasti ajoneuvoveron korotukseksihan se menee kuten pelkäsin. :( Positiivisena voitaisiin toki pitää sitä, että a) korotus ei ole kauhean iso ja b) aikaisemmista lausunnoista päätellen nyt autoilijat saisivat viimein vähän vastinetta veroilleen huomattavien tiestönparannusten muodossa.

En nyt kovin tyytyväinen tähän ratkaisuun ole, mutta sentään se on kokonaisvaikutuksiltaan melko plus miinus nolla. Ajoneuvoveroahan on viime vuosina korotettu pariin otteeseen joka tapauksessa ja ilman mitään autoveroalennuksia, joten olisihan tämä voinut mennä pahemminkin. Toivon kuitenkin ajoneuvoveron korotusten jäävän tähän.
 
M

mikada

Guest
Vs: Keskustelua autoverotuksesta

Eiköhän ne hetken päästä huomaa, että tuli autoveron poistossa laskuvirhe ja lovi olikin suurempi kuin laskelmissa. Siispä korotetaan ajoneuvoveroa lisää. Pitänee alkaa hommaamaan vissiin toinenkin museorekisterissä oleva auto ja luopua kokonaan normaalissa rekisterissä olevasta autosta, niin ei tarvi murehtia ajoneuvoveroista :) Onhan tuon museoauton ylläpito muutenkin halpaa (korjaaminen helppoa sekä osat ja vakuutusmaksut naurettavan halpoja). Työmatkat ajella bussilla.
 

mitsumikko

Museoikä lähestyy
Liittynyt
21 Joulukuu 2005
Sijainti
kempele
Vs: Keskustelua autoverotuksesta

Vastapainoksi ajoneuvoveroa kiristetään 100 miljoonaa euroa.

Ja rekisteröidyille veneille ja moottoriajoneuvoille on tulossa 50 miljoonan euron vero.
 

Devi82

New Member
Liittynyt
19 Elokuu 2004
Sijainti
Tampere
Vs: Keskustelua autoverotuksesta

Villi veikkaus, tai pikemminkin pelko on että uuden auton hinta siellä kaupassa ei tipu senttiäkään vaikka vero pienenee. Kauppiaan kiusaus kääriä erotus omaan taskuun, näinhän kävi esimerkiksi parturikampaamoissa ;D
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Keskustelua autoverotuksesta

Devi82 sanoi
Villi veikkaus, tai pikemminkin pelko on että uuden auton hinta siellä kaupassa ei tipu senttiäkään vaikka vero pienenee. Kauppiaan kiusaus kääriä erotus omaan taskuun, näinhän kävi esimerkiksi parturikampaamoissa ;D

Tuohon en usko , kilpailua kuitenkin käydään juurikin pienimmissä hintaluokissa. Tavallinen Suomalainenhan ei osta parasta vaan halvimman.

Kuitenkin isoimmat hinnan pudotukset luultavasti juurikin niissä autoissa joihin kenelläkään täällä kirjoittelevalla ei ole varaa ja alennuksienkin jälkeen liian hintavia.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Keskustelua autoverotuksesta

-JP- sanoi
Kuitenkin isoimmat hinnan pudotukset luultavasti juurikin niissä autoissa joihin kenelläkään täällä kirjoittelevalla ei ole varaa ja alennuksienkin jälkeen liian hintavia.

Äske kuulin kyl radios että sanottiin vain veron alennuksen koskevan "ekoautoja". Tiiä sitte kuulinko oikein...
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Keskustelua autoverotuksesta

Harri K sanoi
Äske kuulin kyl radios että sanottiin vain veron alennuksen koskevan "ekoautoja". Tiiä sitte kuulinko oikein...

Toki näinkin voi olla ,en ole uutisia seurannut , eikä ole uusi Hallitus aloittanut vielä töitään.
 

jouni_k

Active Member
Liittynyt
22 Maaliskuu 2007
Sijainti
Klaukkala
Vs: Keskustelua autoverotuksesta

Harri K sanoi
Äske kuulin kyl radios että sanottiin vain veron alennuksen koskevan "ekoautoja". Tiiä sitte kuulinko oikein...
Mä olen nähnyt tuon muotoiltuna jotakuinkin: "veroale suosii erityisesti vähäpäästöisiä autoja". Eli jos nyt yhtään tuota ymmärrän, ei kohdistu pelkästään "ekoautoihin", mutta painostus pienipäästöisten suuntaan.
 

mitsumikko

Museoikä lähestyy
Liittynyt
21 Joulukuu 2005
Sijainti
kempele
Vs: Keskustelua autoverotuksesta

entäs me köyhät jotka suosimme ennen vuotta 2001 käyttöönotettuja tehokkaita autoja :peukku
Veikkaan että aina vaam halpenee = hyvä ;D
 
Ylös Bottom