Vs: Keskustelua autoverotuksesta
nokonzok sanoi
Haluatko avata tätä ajatusta? Mun on nimittäin vaikea keksiä, miten se keskivertoautoilijan osalta voisi päättyä erityisen huonostikaan. Jotenkin se Ruotsikin on vielä pystyssä, vaikka menivät penteleet poistamaan autoveron jo 20 vuotta sitten. Ei ainakaan tänne saakka ole kantautunut kovin suuria vastalauseita Pelle Svenssonin toimesta, ja ne autotkin halpenivat.
No toki. Vertailu Ruotsiin itseasiassa vie meidät ongelman ytimeen. Ongelmahan ei varsinaisesti ole se,
miten autoilijan verorasitus on pilkottu. Ongelma on sen verorasitteen
taso kokonaisuutena. Ruotsissa autoilun verotus, autoveroa lukuunottamatta, on koko lailla samalla tasolla kuin Suomessakin (käyttömaksut, polttoaineen verotus, eli polttoaineen hinta). Muutamalla alueella esiintyvät ruuhkamaksut eivät vielä tee isoa eroa, jolloin ynnäämällä kaiken yhteen, näemme autoilijan lypsämisen olevan Ruotsissa (kokonaisuutena) kevyemmällä tasolla kuin Suomessa. Nyt jos/kun Suomessa mahdollisesti kevennetään auton ostamisen verotusta, niin kaikki muut maksut tulevat pompsahtamaan aivan käsittämättömiin sfääreihin. Paljonko se halvempi uusi (tai käytetty) auto lämmittää, kun sillä ei ole enää varaa ajaa? Ylipäätään uuden tai uudehkon auton omistaminen (autoverosta riippumatta) merkkihuoltoineen ja täyskaskoineen tekee isomman loven lompakkoon, kuin vanhemman auton omistaminen. Sen päälle kun vielä maksat vaikkapa 1-Xke vuodessa käyttömaksuja, ja bensasta +2e litra, niin jää muuten cruisailut vähiin. Autoveron siirto vuosittaiseen käyttömaksuun (ja polttoaineiden hintoihin) on vähän kuin maksaisi autoveroa osamaksulla -sen vuoksi puheet autoveron
POISTAMISESTA ovat (autoilijan, eli maksajan kannalta) silkkaa propagandaa. Persuiltakin.
Vertailu Ruotsiin ei siis tämän takia ole validi, koska autoilun rahastaminen ei Ruotsissa ole (kokonaisuutena) samalla tasolla kuin DDR-Suomessa. Jos joku taas uskoo, että autoveron mahdollista kevennystä ei kosteta autoilijoille polttoaineen hinnan, ja/tai käyttömaksujen kautta, niin
dream on... Virheätkin saivat juuri lisää kannattajia, joten voitte siitäkin päätellä jotain.
Ja minullahan ei ole yhtään yli 1ke autoa pihassa, joten mahdollinen käytettyjen autojen arvon aleneminen (mahdollisen autoveron laskun myötä) ei kirpaise minua sitä kautta mitenkään. Käyttömaksun ja polttoaineiden hinnan korotus taas kirpaisisi.
PS. Polttoaineen ja käyttömaksujen korotukset muuten jyvitetään sitten muihinkin hintoihin -eli niitä päästään makselemaan moneen kertaan. Nekin, jotka eivät autoa omista.