kiveniskemien paikkaaminen maalilla.

JaakkoZZ

New Member
Liittynyt
11 Huhtikuu 2011
mulla on musta lancer värikoodilla x42 ja kävin siihen ostamassa kiveniskemien paikkaamista varten spraymaalipurkin, niitä pieniä suteja ja kirkaslakkaa (kuuluu kuulemma tuohon väriin). Mitenkäs te homman hoitaisitte, katossa ja konepellissä sellaisia parin millin iskemiä joista maali irronnut kokonaan. Tuloksen ei tarvi olla täydellinen, ensin siis sudilla musta väri iskemiin ja sit annetaan kuivua...? Kauanko ? Entä miten se lakkaa siihen kannattaa siitä spraypurkista suihkuttaa päälle...leikata johonki paperiin pieni reikä ja laittaa se siihen päälle ja sen läpi sit kohtuuetäsiyydeltä lakkaa päälle ? Vai miten...
 
Vs: kiveniskemien paikkaaminen maalilla.

Itsellä vastaava operaatio tulossa jossain vaiheessa. Tosin ihan normi kiveniskeymät korjaan.

Ensinnäkin, itse tekisin kokonaan pensselillä. Siis suihkisin sen spraymaalin vaikka johonkin vanhaan filmipurkkiin/spraypurkin korkkiin ja siitä sitten sivelisin. Sulla on koko auto maalisumussa jos rupeet sillä sotkemaan. Jos et keksi tarpeeksi pientä pensseliä niin aina voi maalata esim. cocktail tikun kärjellä ne pienimmät.

Kuten normaalisti maalatessa. Maalataan 1 ohut kerros, ja 10-15min haihtumisajan jälkeen uusi ohut kerros. Näitä sitten niin paljon että riittää. Kerroksen tulee olla märkä, muttei paksu. Ja laita mielummin maalia niin vähän että just peittää ja loput lakkaa. Itse laittaisin lakkaa niin paljon että tulee hieman pinnan tasalle -> venaisin pari viikko -> hioisin vesissä -> myllyttäisin kirkkaaksi.

Mut mun mielestä olis h*lvetin tärkeetä ennen maalausta poistaa ruoste alta, jos siis pelkälle pellille maalataan. Sen voi tehdä esim. Bilt-Hamber Deox Gel -aineella. Ja pinta kannattaa ennen maalausta pyyhkiä IPA:lla jotta saadaan turhat rasvat pois maalattavasta kohdasta.
 
Vs: kiveniskemien paikkaaminen maalilla.

Ite paikkaillu noita ihan vaan spreiaamalla vanupuikkoon sitä maalia ja töpötelly sillä.
 
Vs: kiveniskemien paikkaaminen maalilla.

Minä ennenmmin spreijaan siihen purkin korkkiin, ja siitä pienellä pensselillä tai vanupuikolla töpöttelen paikattavaan kohtaan.
Lakan kanssa tekisin ehkä samoin, antaisin vain maalin kuivahtaa enempi (abt 1-2h) ensin ja sitte töpöttelisin lakan päälle.
Sitte jos hifistellä haluaa, niin jollain 1200+ vesihiomapaperilla saippuaveden kanssa silotella...
 
Vs: kiveniskemien paikkaaminen maalilla.

liteFun sanoi
Minä ennenmmin spreijaan siihen purkin korkkiin, ja siitä pienellä pensselillä tai vanupuikolla töpöttelen paikattavaan kohtaan.
Lakan kanssa tekisin ehkä samoin, antaisin vain maalin kuivahtaa enempi (abt 1-2h) ensin ja sitte töpöttelisin lakan päälle.
Sitte jos hifistellä haluaa, niin jollain 1200+ vesihiomapaperilla saippuaveden kanssa silotella...
Vaatii kiillotuksen vielä koneella ton jälkeen.
 
Vs: kiveniskemien paikkaaminen maalilla.

^Joo ja jos hyvän haluaa niin pitäs kyl hioo aika paljon hienommaks ::)

Itse kyl korjaisin 2K maaleilla/lakoilla. Tosin muutenkin jos hyvän haluaa niin ruoste pitäisi poistaa pohjilta kemiallisesti ;)
 
Vs: kiveniskemien paikkaaminen maalilla.

^Jeppiskamaa :) Itse konepellin just toissapäivänä myllytin et näkee tuhon "laajuuden". Juurikin tähän ratkaisuun päädyttiin ;D

Mut siitä huolimatta se pitää vesihioa ennenkuin se on kelvollinen ja 1200 ei todellakaan riitä. 4000 Abralonilla kun viimeistelee ja sen jälkeen myllyttää niin ei varmasti jää mitään hiomajälkeä ;)
 
Vs: kiveniskemien paikkaaminen maalilla.

Jos on tumman sininen auto ja siinä on sellasia vaaleita naarmuja eli pohjamaaliin saakka mennyt niin soveltuisiko tämä vanupuikolla maalia taktiikka myös tälläsiin naarmuihin vai miten homma pitäisi hoitaa? Nappaan illasta kuvan naarmuista.
 
Vs: kiveniskemien paikkaaminen maalilla.

evo6 sanoi
Jos on tumman sininen auto ja siinä on sellasia vaaleita naarmuja eli pohjamaaliin saakka mennyt niin soveltuisiko tämä vanupuikolla maalia taktiikka myös tälläsiin naarmuihin vai miten homma pitäisi hoitaa? Nappaan illasta kuvan naarmuista.

Runsaiden neuvojen siivittämänä ajattelin nysvätä maalin hammastikulla naarmuihin ja jättää lakan pois. Myllytyksellä tuon jälkeen varmaan pinnasta tulee ihan jees?
 
Vs: kiveniskemien paikkaaminen maalilla.

evo6 sanoi
Runsaiden neuvojen siivittämänä ajattelin nysvätä maalin hammastikulla naarmuihin ja jättää lakan pois. Myllytyksellä tuon jälkeen varmaan pinnasta tulee ihan jees?
Jos se on vesiohenteista maalia niin laita ihan suosiolla lakka vaan päälle. Nimim ensimmäisessä painepesuri-pesussa muistui mieleen että unohtui lakata vesiohenteinen maali ;D

Vesihionnalla ja myllytyksellä sen saa nätiksi. Maalaustaidoista riippuen joutuu ehkä ennen lakkausta vähän siistimään. Jos saa hyvin maalattua niin pärjää ilman ja riittää kun vesihioo ja myllyttää lakatun paikkauksen sitten.

Jos taas on liuotinohenteinen lakka tai ihan ykskerrosmaalin paikkaamiseen tarkoitettu maali niin pärjää ilman lakkaa ja jälleen saa nätiksi vesihionnalla ja myllytyksellä.
 
Vs: kiveniskemien paikkaaminen maalilla.

Ajattelin homman hoitaa työpaikan lämpimässä parkkihallissa joku päivä niin

1. Jos töihin tullessa annan auton lämmetä pari tuntia? hallissa?
2. Käyn laittamassa paikkamaalin vaikka hammastikulla
3. Odotan ? tuntia
4. lisään tarvittaessa maalia käyttäen sitä hammastikkua
5. Odotan ? tuntia
6. Käyn laittamassa lakan korjattujen kohtien päälle millä?
7. Odotan ? tuntia

Eli mitä tulee kysymysmerkki kohtiin olettaen, että työpäivä on sen normaalin 8 tuntia?

_small.jpg
 
Vs: kiveniskemien paikkaaminen maalilla.

Kaffetauko laitat ekat maalit. Ruokatauko laitat tokat maalit. Toinen kaffetauko laitat lakan ja sitte ku kotiin lähdön aika niin starttaat vaan.
 
Vs: kiveniskemien paikkaaminen maalilla.

No niin nyt on kiveniskemät ja naarmut paikattu ::) Maalin levittämisen jälkeen pinta ei tuntunut olevan yhtään koholla mutta pinta oli sellanen matta. Lakan lisäämisen jälkeen pinta ei ollut matta vaan kiiltävä mutta koholla selvästi. Tasoittuukohan nuo kohoumat myllytyksellä vai vaatiiko jotain muita toimenpiteitä?
 
Vs: kiveniskemien paikkaaminen maalilla.

Jos täydellisen oikeesti haluat ni vie maalarille..

Noi voi vesihioa p2000 tai hienommalla tasaseks ja myllyttää kiillon takasin, mut se tekee sitte peilitasasia laikkuja peltiin mitkä erottuu kans.
 
Vs: kiveniskemien paikkaaminen maalilla.

UITTO- sanoi
Jos täydellisen oikeesti haluat ni vie maalarille..

Noi voi vesihioa p2000 tai hienommalla tasaseks ja myllyttää kiillon takasin, mut se tekee sitte peilitasasia laikkuja peltiin mitkä erottuu kans.

Ei tässä nyt tuota autoa maalarille lähetä naarmujen ja kiveniskemien takia viemään.

Mites kun mainitsit tuossa p2000 karkeuden mutta linkin kaupassa on vain karkeudet P400-P1200 ???
http://www.nettimaalikauppa.fi/epages/SSP.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/02012008-30135/Products/001975/SubProducts/001975
 
Vs: kiveniskemien paikkaaminen maalilla.

http://www.nettimaalikauppa.fi/epages/SSP.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/02012008-30135/Products/134694

plus

http://www.nettimaalikauppa.fi/epages/SSP.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/02012008-30135/Products/369995

Noilla onnistuu.
 
Vs: kiveniskemien paikkaaminen maalilla.

Eilen noita vesihioin p2000:lla ja olis varmaan ollut parempi jättää hiomatta sen verran vesihiotut kohdat aiheutti jatkossa päänvaivaa. p2000:lla hioessa maaliin jäi kuitenkin paljon jälkiä ja niiden jälkien poistamiseen tarvitsi taas pintaa kiillottaa omalla aineellaan ja tarpeeksi kun kiillotti niin kiillotusaine rupesi pääsemään korjattujen kohtien päällä olevan lakan alle niiden reunoista ja sitten siihen tuli sellasia valkoisia jälkiä. Eli hirvee homma niiden kanssa oli ja monta kertaa kävi mielessä, että parempi olisi ollut korjata vain suurimmat jäljet eikä niinkuin minä amatöörinä tein, että koitin pienetkin jäljet paikkamaalilla korjata.
 
Vs: kiveniskemien paikkaaminen maalilla.

No kysytäänpäs sit semmoista että mites onnistuu kertaalleen persiilleen korjattujen kohtien korjaus?Menee ammattilaisen hommaksi todennäköisesti.Ja muutenkin kun vaatisi myllytyksen pintaan niin saisi naarmut pois.Noita jälkiä nyt tuppasi tossa pesun jälkeen löytyvän pikkasen saatanan paljon ja etupuskuri on kyllä maalaus kunnossa kokonaan.
 
Vs: kiveniskemien paikkaaminen maalilla.

hionta p600, kiveniskujen kittaus, koko pellin/puskurin hionta, filleri, hionta, pinta.

Kyl tosa vaiheessa jo tekisin ite koko maalaukset enkä lähtis töpöttelee enää. kohta on koko konepelti täynnä noita töpötyslaikkuja ja sit vasta rivo onkin :)
 
Vs: kiveniskemien paikkaaminen maalilla.

No konepeltiä aattelin että senkin voisi maalata kokonaan vaikkapa talvella mutta kun kylissäkin on pieniä töpötyksiä.
 
Vs: kiveniskemien paikkaaminen maalilla.

Yleensä etupuskuri/konepellin etuosa on semmosta reikäjuustoa maalin suhteen että ei niissä paljoa myllytykset auta. Paha mieli tulee muutenkin ja hankala on puskuria kiillottaa (monestakin syystä). Kyljissä vähän eriasia.

Itellä kanssa molemmissa galanteissa olis nyt pari pientä paikkausta konepellissä tehtävänä. Ovat kyllä onneksi sen verran yksittäisiä pisteitä että mennään ihan sillä linjalla että töpöttelen ne johonkin kuntoon. Ulkonäöllä ei oikeasti niin väliä. Etupuskuria pidän itte vähän semmosena uhriosana että se menee jokatapauksessa huonoksi.
 
Vs: kiveniskemien paikkaaminen maalilla.

Minullakin olisi tarkoitus paikata kyljessä(oikeapuoleinen takaovi) oleva pitkä naarmu. Naarmu on niinkuin ihan pohjaan asti mennyt.
Onko antaa vihjeitä miten naarmut korjataan? Täytyykö ensiksi naarmu hiota hiekkapaprulla tasaisemmaksi, pyyhitään puhtaaksi, maalia(metalli) päälle, antaa kuivua, maalia uudelleen päälle ja sitten viimeiseksi lakka päälle?
Mistä paikkausmaaleja kantsii ostaa? Olisko tämä hyvä paikka:
http://www.nettimaalikauppa.fi/epages/SSP.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/02012008-30135/Categories/Paikkavaerit
 
Takaisin
Ylös Bottom