Kokemuksia Legnumista ?

mirage

Olisiko timantit ikuisia?
Liittynyt
30 Toukokuu 2011
tarkoitus mahdollisesti hankkia vm 96-2000 Legnum

auton käyttövarmuus vakiokuntoisena ?

tyyppivikoja?

erityisesti asioita mihin kiinittää huomiota ostotilanteessa ?
 
Vs: Kokemuksia Legnumista ?

Itselläni ei Legnumia ole ollut, mutta Galant VR-4 .
EIkös ne korimallia lukuunottamatta ole suht. samalaisia tekniikaltaan jne. (vai onko)

Omistin 1997 vuoden VR-4:n vuoden ajan ja se oli uskomattoman hyvä auto.
Loistava ajaa ja kaikin puolin mukava värkki.
Käyttökustannukset olivat sitten ne, jotka saivat minut siitä luopumaan.

Omalla kohdallani taisi osua hyvä VR-4 kun sitä ei oltu käytännössä yhtään räpelletty. Vakio vehe suurinpiirtein.
Öljyjä tuli vaihdeltua ja jarrupalaa, mutta mitään vikaa siinä ei ollut vuoden käytön aikana.

Jos ei bensamaksut kauhistuta niin suosittelen kyllä hankkimaan Legnumin. Varmasti hieno peli jos ei ole viritelty ihan paskaksi.

p.s. yhteen väliin olin mieltä että Galant Vr-4 on paras auto jonka olen omistanut/ajanut , mutta nyt kun ajan Mercedeksellä niin se ei enää pidä paikkaansa.
 
Vs: Kokemuksia Legnumista ?

Mitä noita nyt on porukalla ollut, vähän vaikea muodostaa semmosta yleiskuvaa kun suht pieni määrä kuitenkin.

Yleensä noi tulee noin 100tkm ajettuina japanista kun on hylkäämisen aika ja myydään autot köyhempiin maihin. Toinen vaihtoehto on sitten X km ajettu brittituonti jossa voi olla vähän enemmän rapeeta. Muutekin se mahdollinen rapeus on semmonen mihin kannattaa kiinnittää huomiota, pohjasta rapistuu aika nopeasti talvioloissa varapyöräkotelon tienoot ja saumat helmojen ympäristöstä.

Riippuu paljon varmaan siitä ajosta millaista ollut japanissa. Itselläni kävi tämän osalta ihan ok tuuri eli tuli semmoinen yksikö mitä ei ihan hirveästi ole rässitty. Osalla ollut random ongelmia voimansiirrossa, osalla ei. Automaattivaihteiston mahdolliset ongelmat eivät ole mitenkään riippuvaisia tehosta, siellä on pari tyyppivikaa. Koeajolla kannattaa kiinnittää huomiota kaikkiin ylimääräisiin ravistuksiin tai tärinöihin joita tulee mahd kiihdyttäessä tai tasanopeudella.

Virittämisestä en muuta sano kun että reikäpäiset kuskit niitä autoja hajottaa yleensä eikä ne viritysosat. Todellista "räpeltämistä" onkin sitten että ajetaan vuosikausia jonkun turboruuvin kanssa, tuskaillaan jostain ihme fuelcutista ja pidetään likaista vapaavirtaussuodatinta koneen edessä. Huomaa yleensä ns. lippis-asteen siitä miten autoa pidetty, muutenkin esim konetilasta kertoo eniten se onko sitä koskaan pesty (kyllä, niitä voi pestä!) Vakiona suorituskyky nyt ei ole ihan päätähuimaava mutta selvästi parempi kuin jossain perusfarmareissa, kulutus bensalla on alkaen 10 litraa. Helposti saa menemään vaikka 15 jos käynnistelee paljon ja ajaa lyhyitä matkoja. Huolloissa kannattaa huomioida se että automaattivaihteiston öljynvaihto (suositellaan noin 60 tkm välein ) maksaa aika paljon kun laatikko tulee huuhdella kunnon öljyllä. Koneessa noin 7,5 tkm öljynvaihtoväli. Jakopää 90tkm ja se kanssa maksaa teettää aika paljon. Tyyppivikaa on ääntä pitävät nostimet ja kaikki venakoppien tiivisteet ihan koppurana. AYC-järjestelmään kannattaa myös kiinnittää huomiota, siitä varmaan löytyy haulla jotain.

Olisipa mullakin joskus varaa mersuun mutta en taida elää niin pitkään. Kerran olen tommosta 300D:tä testannut ja olihan se yhtä juhlaa. Kiihtyvyys oli sanalla sanoen muikea ja sille veti vertoja vain tarkka ohjaustuntuma. :)
 
Vs: Kokemuksia Legnumista ?

Mulla taas kävi niin että piti huhtikuussa 2012 saada jostain äkkiä auto edellisen mentyä kaupaksi. Päätimpä sitten kokeilla Legnumia ja sillä tiellä ollaan edelleen. 76tkm ajettuna tuotu suomeen vuoden vaihteessa 2010-2011 ja vähillä ongelmilla on pelannut. Mittarissa nyt 127tkm, eli mitä siitä nyt tulee 51tkm reiluun 2,5 vuoteen ajoa suomessa, itse näistä ajanut 24tkm. Onhan sitä tietysti huollettu niinkuin tuollaista pitääkin, automaattiin vaihdettu öljyjä ym.

Hyvä laite jos vaan jaksaa huolta pitää ja bensaa ostaa ;)
 
Vs: Kokemuksia Legnumista ?

Itselläkään ei ole negatiivista kommentoitavaa, oma 1997 automaatti Legnum ollut luotettava ajossa, eikä mitään murheita ole ollut. Mahtiauto kesät ja talvet, etenee aina kuin juna :peukku

Autolla oli ajettu 55tkm kun itse ostin sen 2011 tammikuussa, nyt lähenee 120tkm mittariin... Polttoainetta menee omassa ajossa se 10-11l/100km, mutta olihan tuo ihan tiedossa kun auton hommasin ettei se ihan vähällä kulje :driver

Omaani ei ole räpelletty kuin sen verran että päivitin alustan BC-Racingiin ja vanteita vaihdellut + xenonit laitettu keulille ja sisävalot vaihdettu ledeihin... Tekniikan osalta mennään vakiona :)
 
Vs: Kokemuksia Legnumista ?

Kulutus on oikeestaan ainut mikä vähän ahdisti. Talvella kun tuli paljon kylmäkäynnistyksiä
ja lyhyttä ajoa töihin yms. niin ainakin automaatilla varustetun kulutus oli jotain aivan jäätävää :D
Enkä puhu mistään 10-11l/100km vaan melkein voi tuplata.

Tosi hyvä auto ajaa, varsinkin talvella :driver
Saatanpa ostaa toisen moisen jossain vaiheessa!
 
Vs: Kokemuksia Legnumista ?

1½ vuoden omistuksen ajalta yhdistetty keskikulutus 13,7 litraa sadalla, kaupungissa 14-15, maantiellä ohituksista ja nopeudesta riippuen 10-12 sadalla (uuden lumen aikaan jäisellä parkkiksella ja muutenkin kaupnkiajossa 20 litraa ei riitä) ;D. Itselle sattui aikanaan hyvä yksilö, automaatti pelasi kuin unelma eikä mikään täristänyt. Vakiona ei ole mikään raketti, tehoja pitäisi olla 280hp (todellisuudessa on) mutta tuntuu vaan laiskalta auton kokoon nähden. Kuten muut ovat maininneet, mahtava talviauto :driverjdm

Tyyppivikoina raidetangon päät (40-60tkm välein saa vaihtaa), paljon monoa saaneessa mallissa vetoakselien täristäminen kiihdyttäessä. Enemmän ajetuissa alkaa väljistymään tukivarsien puslat ja nivelet. Eli siis täysin normaaliin kulumiseen liittyviä "vikoja".
 
Vs: Kokemuksia Legnumista ?

2 vuotta menty 96 vm manuaali 311hp (150tkm) legnumilla, ja mennään edelleen. :driver
oikein loistava auto!varsinkin talvisin. neliveto toimii Hienosti! muistaa vaan vaihdella koneeseen öljyt säännöllisesti. eikä se kulutus päätä huimaa, kesällä vie vähemmän ja talvella enemmän, ja tankilla käydään viisarin mukaan ;D
 
Vs: Kokemuksia Legnumista ?

Auto oli 2001 farkku Leggu, "paljon" ajettu, olikos jotain 163tkm suhasin itse 10tkm.. Huollettu hyvin ja kulmavaihde korjattu. Pelasi eikä ollut mikään väljä lonksu. Hyvä auto ajaa ja tilaakin kontissa jonnii verran jos farkku. Tehon puutehan sitä vaivasi mutta siihen on lääkkeitä olemassa. Luovuin autosta koska työttömänä ei ollut vara pitää. Edulliset vakuutukset ainakin bemareihin ja citikoihin nähden mutta se bensan syönti. Se oli liikaa kun nyörit tiukilla lompakossa. Talvella pätkäajossa tankillisella 194km. Eipähän automaatti ja jäykkää öljyä jokanurkassa voi 30 asteen pakkasilla ilman gasoliinia kulkeakaan.
Nyt uutta etsimässä kun viimeksi jäi hampaankoloon että mitenkäs tälläinen kulkee oikeasti piristettynä.
 
Vs: Kokemuksia Legnumista ?

itte kanssa kohta vuoden verran ajellu 96 vuoden manuaali vr-4 galantilla ja kulmavaihde on hajonnut sekä takapyöränlaakerin olen vaihtanut mutta muuten on menty ongelmitta jo reilut 25tkm eli perushuoltoa tehty vaan (öljyt ja suodattimet). evon (IV) omistaneena myös on galant paljon käyttäjä ystävällisempi arkiajossa ainakin moottorin väännön ja kulutuksen osalta, itsellä tässä kesällä 225/40/18 renkailla kulutus pyörinyt nytten 11-12 litran tuntumassa normaali ajossa, talvella kulutus käytännössä tuplaantuu ainakin omalla kaasujalalla (ku on niin kiva näyttää aina kanssa-autoilijoille kuinka rivakasti se neliveto lähtee niistä valoista ;D) mutta yhteenvetona sanoisin juurikin samat asiat jotka tässä keskustelussa onkin jo tullut esiin niin jos ei kulutus ja öljynvaihtovälit kauhistuta niin erittäin toimiva käyttöauto :driverjdm ja vielä sen verran että eipä tuo kulutus kauheasti matka-ajossa 80km/h vauhdilla eroa muista tuon kokoluokan bensa nelivedoista, ainakin omalla pääsin yhdellä pidemmällä reissulla 9,2l keskikulutukseen ;)
 
Vs: Kokemuksia Legnumista ?

Oisko toi emännän auto ollut jo liki neljä vuotta Japanista tullessa meni lootan stefa vaihtoo turbiinin takaa. Ja heti joutu seuraavan kerrab tekwen huoltoo tänä vuonna. Jarrut uusittiin joka nurkkaan ja ajettu välissä joku 60 tkm. No nyt sit menee puolat vaihtoon. Yks kokonaan mykkä ja kahden arvo tarjoustalon mittaril mitattuna 1.25-1.35. Juorun mukaan noi ois nyt kaikki vaihto kunnossa eli camskilliin tilausta meneen jälleen kerran.
 
Takaisin
Ylös Bottom