Kuinka moni maksaa kirkollisveroa?

Kuinka moni maksaa kirkollisveroa?

  • Maksan

    Äänet 24 42.1%
  • En maksa

    Äänet 33 57.9%

  • Äänestäjiä yhteensä
    57

tepi

Active Member
Club Member
Liittynyt
23 Elokuu 2006
Sijainti
Suomi
Kun tuota valtion menoa puidaan foorumilla niin nostetaan tämmöinenkin asia pinnalle... Perustelkaa ja keskustelkaa.

Lisää: http://fi.wikipedia.org/wiki/Kirkollisvero
Laskuri: http://www.eroakirkosta.fi/kirkollisvero
Tietoa kirkollisverosta ja sen käytöstä http://www.eroakirkosta.info/index.php?page=taloudelliset-syyt
 
Vs: Kuinka moni maksaa kirkollisveroa?

yhdeksään vuoteen en ole maksanut enkä varmaan maksa tulevaisuudessakaan. Olin sen verran kauhea kakara että otin rippijuhlista hyvät lahjarahat ja erotin itseni ja äitini kirkosta.. no, sanomistahan siitä tuli toki ::) mummihan oli silloin sitä mieltä että jään kadulle kun kuolen.. ajattelutapa se on sekin tietty ;D
 
Vs: Kuinka moni maksaa kirkollisveroa?

En oo maksanu ainakaan kahdeksaan vuoteen.
Mut viime aikoina kun noita kiukuttelueroamisia tulee milloin mistäkin "muka" syystä niin olen vakaasti harkinnut takaisin liittymistä...

Laitetaan tuosta tasapuolisuuden vuoksi linkki:
http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/8438D1117EB147FFC225706C003CD2E9?OpenDocument&lang=FI#.VHxxNF7hEpo.facebook

http://www.hs.fi/paakirjoitukset/a1417495211155?jako=26997af7cf15f3cf02ff100f486e7f87
 
Vs: Kuinka moni maksaa kirkollisveroa?

Onhan tuota tullut maksettua,josko edes osa niistä rahoista menisi jonkun auttamiseen/jollekkin tarvitsevalle.
Niin ja voipahan viedä tenavat hyvällä omallatunnolla seurakunnan kerhoihin,kun tapaavat niissä käydä.
Varsinaisesti uskonnolliseksi en itseäni miellä.
Joskus sanoin että kirkollisveron piiriin saataisiin lisää väkeä kun vain veroa maksavat saisivat pitää kirkolliset juhlapyhät palkallisina vapaina ;D
Välillä menee vuosia käymättä kirkossa,mutta nyt on tullut käytyä kahdesti,tänä syksynä.
Väitän että jonkun vuoden päästä kirkollisverolle käy kuten tv-lupamaksulle,joka muuttui yleveroksi.
 
Vs: Kuinka moni maksaa kirkollisveroa?

Vielä tuota on tullut jäsenenä pyörittyä. En tunnustaudu erityksen uskonnolliseksi, mutta silti en ole eronnut. Jos tuosta tosiaan jokin osuus menisi apua tarvitseville. Täytyy myöntää, että hivenen toisinaan jurppivat nämä "Liitynpä hetkeksi niin saa pitää kirkkohäät"-ihmiset. Mikä kumma niissä kirkkohäissä kiinnostaa, jollei muuten halua olla seurakunnan jäsenenä? Vielä sitten, kun noissakin voi kikkailla niin, ettei edes joudu sen yhden vuoden kirkollisveroa maksamaan: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1417412495328.html
 
Vs:

Joskus aikoinaan erosin kun onnistuin saamaan itteni taloudellisesti niin pahaan pinteeseen että se ylimääräinen 1-1.5% palkasta pois omasta taskusta oli liikaa. Silloin oli aikakausi kun oikeasti jokapäiväinen syöminen oli ihan oikeasti senteistä kiinni ja sillonkin yleensä ennen palkkapäivää eleltiin ilman senttiäkään.
Toki samalla myös loppui tasan kaikki ylimääräinen, lehtitilaukset, netin hinta ja nopeus pudotettiin halvimmaksi, kännykkäliittymän hinta samoin, autolla ei kuljettu kuin tasan töihin ja takaisin jne. Vuoden pari tätä jatkui ennenkuin sai itsensä takaisin jaloilleen.

Toki en millään tavalla ole uskonnollinen ihminen niin ei ollut kovin vaikea päätös. Sen jälkeen en ole kokenut tarpeelliseksi liittyä takaisinkaan. Ei ole omakohtaisesti ollut tarvetta kyseisen instituutin palveluille rippikoulun jälkeen, eikä oikeastaan silloinkaan. Eihän ne siinä kirkon ovella mitään jäsenkirjaa kysele jos sinne tahtoo mennä :) eikä ketään kieltäydytä siunaamasta kirkossa ja hautaamaan vaikka ei kuuluisikaan kyseiseen hiippakuntaan. Kirkkohäistä ne taitaa tosiaan olla tarkkoja, mutta eipä ole niitäkään näköpiirissä niin ei ole huolta :)

Ja mitä noihin kirkollisiin vapaapäiviin tulee niin niinä päivinä oltiin kyllä töissä kuuluttiin sitä kirkkoon tai ei. Vuoden jokainen päivä oli työpäivä riippumatta mitä kalenterissa seisoi. Mua ei haittaa edelleenkään lampsia töihin vaikka lippu olisikin salossa ja muut nauttii vapaapäivästään :) Toki ymmärrän pointin ja kannatan itsekin ajatusta.
 
Vs: Kuinka moni maksaa kirkollisveroa?

kirppu1990 sanoi
yhdeksään vuoteen en ole maksanut enkä varmaan maksa tulevaisuudessakaan. Olin sen verran kauhea kakara että otin rippijuhlista hyvät lahjarahat ja erotin itseni ja äitini kirkosta.. no, sanomistahan siitä tuli toki ::) mummihan oli silloin sitä mieltä että jään kadulle kun kuolen.. ajattelutapa se on sekin tietty ;D

Jokunen vuosi sitten Emänän muori "häippäs". oli 70 vuotta tai kokoikänsä maksanut kirkollisveroja.... Ei ollut hautapaikka eikä hautaus toimitukset ilmaisia. Voit sanoa sukulaisillesi ,että maksaa joka tapauksessa vaikka jättäisivät "kadulle". Varmaankin minimissään makselevat kaupungin jätehuollolle palveluksistaan ?
 
Vs: Kuinka moni maksaa kirkollisveroa?

Kyllähän se ainakin omalta osalta tuli erottua heti kun siihen oli mahdollisuus ihan periaatteen vuoksi eikä veron takia. Enkä liity takaisin häiden enkä halvemman hautapaikan enkä minkään muunkaan takia. Itse en tuputa muille omia ajatuksiani tuon asian suhteen, joten hyväksyn aina sen mihin kukakin kuuluu tai uskoo niin kauan kun kukaan ei tuputa mulle asiasta.
 
Vs: Kuinka moni maksaa kirkollisveroa?

Mä maksan ja aion maksaa jatkossakin. Tämä ei liity uskoon mitenkään, en nimittäin siihen satukirjaan ja sen henkilöihin usko lainkaan. Mutta mä kannatan kirkkoa instituutiona, kannatan sen yhteiskunnallista arvoa. Haluan nimenomaan kannattaa sen tekemään avustustyötä, nuorisotyötä yms. Mä olen lapsena käyttänyt kirkon palveluita paljon, käytän edelleenkin ja mun lapseni käyttävät. Käyvät kirkon kerhoissa, leireillä ja huomennakin ollaan menossa koko perhe, tepi mukaanlukien kirkkoon laulamaan kauneimpia joululauluja.

Joku voisi kysyä, että kysyykö siellä kirkossa joku maksukuittia kirkollisverosta? No ei tietenkään kysy, mutta mä haluankin kannattaa kirkkoa ja sen tekemään työtä. Mun on parempi mieli käyttää kirkon palveluita kun olen niistä myös maksanut. Toivottavasti mä joskus pääsen kirkossa naimisiin ja lapset pääsevät rippileirille yms. Ja mä haluan maksaakin tästä. Onhan se iso asia, mutta evankelisluterilainen kirkko istuu syvällä suomalaisissa perinteissä ja tässä kohtaan olen kovin perinteinen ihminen ja haluan tätä perinnettä pitää yllä.

Mitä sitten kun kirkkoon ei kuulu enää kovin monikaan ja evankelisluterilainen kirkko romahtaa? Ottaako vallan ortodoksinen kirkko, helluntaikirkko, jehovat vai kenties tuleeko tuolta lähi-idästä uskonnot joissa huudetaan vaan "allahu akhbar". Tänään juuri radiossa Riku Rantala kertoi yhdeksi syyksi omalle kirkollisveronsa maksamiselle sen, että pitämällä evankelisluterilaista, perinteistä suomalaista kirkkoa yllä, pidetään muut uskonnot paremmin kurissa täällä ja pystytään kontrolloimaan niiden leviäminen. Kyllä mäkin pelkään, että jos/kun evankelisluterilainen kirkko hiipuu, tulee joku toinen uskonto sen tilalle. Pahimmassa skenaariossa me naikkoset sitten kuljetaan burkassa.

Ja vielä sekin, että kirkko kuitenkin kohtelee lähes tasavertaisesti ihmisiä, maksoit sitten kirkollisveroja tai et. Kadulle ei joudu vaikkei maksa ja hautapaikan saa vaikkei kirkkoon kuulu kuten isäni kuollessaan. Tosin mä ostin silloin isomman hautapaikan tuleville kuolijoille, että päästään sitten vieriviereen.

Itseäni ärsyttää todella suuresti nämä "Räsänen sanoi pahasti, eroan kirkosta-ajattelijat". Eihän se perhanan Räsänen kirkkoon liity mitenkään! Sehän on vain kristillisdemareiden edustaja, ei kirkon. Räsäsen sammakot ei ole millään tavalla kirkon lausumia. ::) Ja sitten, iso osa kirkon ihmisistä hyväksyy homot ja homoliitot, on vain pieni osa joka ei niitä hyväksy. Ihmistenhän pitäisi mennä ja vaikuttaa isoina massoina ja muuttaa kirkkoa siihen suuntaan kuin haluavat.

Madventuresin liitykirkkoon sivu: http://www.liityhetikirkkoon.com/

Miksi kuulua kirkkoon: http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/8438D1117EB147FFC225706C003CD2E9?OpenDocument&lang=FI
 
Vs: Kuinka moni maksaa kirkollisveroa?

On tässä jokunen vuosi sitten kun eroin ja syynä oli ihan sama kun Wolfiella et oma taloudellinen tilanne sitä vaati et kaikki sentin jämät kun sain vaan kasaan et selviää kaikesta perus asioista.
 
Vs: Kuinka moni maksaa kirkollisveroa?

Maksan koska en nää mitään syytä olla maksamatta. Jos joku vielä sanoi että talous menee konkurssiin sen summan takia vuositasolla, niin voi vetää sen ajatuksen paskan mukana vessanpöntöstä alas. Mulla on kaveriporukassa ihmisiä ketkä juo joka viikonloppu sen saman rahan ja kertoo samalla ihan pokkana että nyt ruetaan säästämään ku ei makseta enää kirkollisveroa, niin minun mielestä kannattaa miettiä vähän ennenkä edes puhuu tuommosta.. Tää on vaan mun mielipide mutta tiiän ite kyllä että se veron pois jättäminen ei varmasti näy viivan alla normaalilla työssä käyvällä ihmisellä. Tai sitten pitää tosiaan laskee joka ikinen penni. Mutta jos jotain harrastaa tai juo kännejä vähän väliä niin paskan lätinäähän se on. Kiitos. :)
 
Vs: Kuinka moni maksaa kirkollisveroa?

Ja tää nyt koski just niitä ketkä ryyppää sen saman rahan viikottain...
 
Vs: Kuinka moni maksaa kirkollisveroa?

Itsehän olen ateisti joten en näe mitään syytä kuulua kirkkoon. Lisäksi säästän siinä lähes 800e vuodessa niin voin hyvillä mielin laittaa senkin rahan autoon. :D
 
Vs: Kuinka moni maksaa kirkollisveroa?

Tamus sanoi
Mitä sitten kun kirkkoon ei kuulu enää kovin monikaan ja evankelisluterilainen kirkko romahtaa? Ottaako vallan ortodoksinen kirkko, helluntaikirkko, jehovat vai kenties tuleeko tuolta lähi-idästä uskonnot joissa huudetaan vaan "allahu akhbar". Tänään juuri radiossa Riku Rantala kertoi yhdeksi syyksi omalle kirkollisveronsa maksamiselle sen, että pitämällä evankelisluterilaista, perinteistä suomalaista kirkkoa yllä, pidetään muut uskonnot paremmin kurissa täällä ja pystytään kontrolloimaan niiden leviäminen. Kyllä mäkin pelkään, että jos/kun evankelisluterilainen kirkko hiipuu, tulee joku toinen uskonto sen tilalle. Pahimmassa skenaariossa me naikkoset sitten kuljetaan burkassa.

Ev.lut kirkko nykymuodossaan ei tule siltä siunaukselta pelastamaan, päinvastoin: kirkollisveroilla hankittuja ja ylläpidettyjä tiloja ollaan jo kovaa vauhtia luovuttamassa uusiosuomalaisten käyttöön. Kas näin:

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/113430-piispa-hslle-%E2%80%9Dmuslimit-voisivat-kayttaa-kirkkoja%E2%80%9D

Koska suvaitsevaisuus. Koska muuten rasismi. On vissiin piispalta jäänyt se kohta raamatusta lukematta, missä käsketään käännyttämään pakanat (vs. luovuttamaan kirkon omaisuus pakanoiden käyttöön, pakanamenoja varten).

Samainen kirkko ylläpitää tukikohtia itäeuroopan katuryöstöjä harrastaville turisteille. Niille samoille, jotka ovat jo useamman ikänsä kirkollisveroja maksaneen puolustuskyvyttömän vanhuksen ryöstäneet. Koska suvaitsevaisuus. Koska muuten rasismi. Siinä sitä taas katetta kirkollisverolle, sano.

Molemmat esimerkit syynä sille, että itse olen vakavasti harkitsemassa kirkon tukemisen lopettamista. Toistaiseksi olen vielä kuitenkin maksanut, vaikka Suomen ev.lut kirkko on kyllä hukannut pallonsa PAHASTI. Suorastaan loikannut pimeälle puolelle.
 
Vs: Kuinka moni maksaa kirkollisveroa?

En maksa.


isikoponen sanoi
Mulla on kaveriporukassa ihmisiä ketkä juo joka viikonloppu sen saman rahan ja kertoo samalla ihan pokkana että nyt ruetaan säästämään ku ei makseta enää kirkollisveroa, niin minun mielestä kannattaa miettiä vähän ennenkä edes puhuu tuommosta..

Ymmärrän mitä haetaan takaa mutta tää argumentti ei oikein toimi. Se että käyttää rahaa muuhun, ei tarkoita että pitäisi kuulua kirkkoon. Itsekin varmasti käytät rahaa johonkin joka ei ole välttämätöntä vaikka voisit senkin rahan antaa muille.

Joku vois sitäpaitsi laskea tekeekö ryyppäämällä itseasiassa enemmän "hyväntekeväisyyttä" kuin maksamalla kirkollisveroa. Nimittäin ravintolassa juomalla paitsi tuetaan yrittäjää, myös työllistetään ihmisiä ja he kaikki maksavat veroja. Sen lisäksi tulee tietysti suorat alkoholiverot ym. Voisikin kuvitella kärjistetysti että näinä aikoina nimenomaan kuluttamalla on isompi vaikutus yhteiskunnan hyvinvointiin kuin kasvattamalla kirkon omaisuutta.


Tamus sanoi
Mä maksan ja aion maksaa jatkossakin. Tämä ei liity uskoon mitenkään, en nimittäin siihen satukirjaan ja sen henkilöihin usko lainkaan. Mutta mä kannatan kirkkoa instituutiona, kannatan sen yhteiskunnallista arvoa. Haluan nimenomaan kannattaa sen tekemään avustustyötä, nuorisotyötä yms. Mä olen lapsena käyttänyt kirkon palveluita paljon, käytän edelleenkin ja mun lapseni käyttävät. Käyvät kirkon kerhoissa, leireillä ja huomennakin ollaan menossa koko perhe, tepi mukaanlukien kirkkoon laulamaan kauneimpia joululauluja.

Joku voisi kysyä, että kysyykö siellä kirkossa joku maksukuittia kirkollisverosta? No ei tietenkään kysy, mutta mä haluankin kannattaa kirkkoa ja sen tekemään työtä. Mun on parempi mieli käyttää kirkon palveluita kun olen niistä myös maksanut. Toivottavasti mä joskus pääsen kirkossa naimisiin ja lapset pääsevät rippileirille yms. Ja mä haluan maksaakin tästä.

En tuomitse ketään mutta haluaisin ihan mielenkiinnosta kuulla miten vanhempi joka ei itse usko kasvattaa lapsen joka käy aktiivisesti seurakunnan kerhoissa, leireillä, kirkossa, rippileirillä ja kirkkohäissä? Eli minkälaisen uskonnollisen kasvatuksen hän saa kotoa?

Itseä hiukan häiritsee kun kolmevuotias tyttö tulee päiväkodista laulaen "jeesus tulee" -lauluja mutta pidättäydyn puuttumasta siihen tässä vaiheessa millään tavalla paitsi jos hän kysyy. Silloin kerron hänelle että se on kiva tarina (kuten joulupukkikin). Kuitenkin ennenkuin hän menee kouluun, hän eroaa varmasti kirkosta jottei joudu uskonnontunneille. Myöskään rippikouluun ei mene ellei sitten itse ilman ulkopuolista vaikutusta tule uskoon ja sinne halua. Pidän kielikurssia, liikuntaleiriä, Prometheus-leiriä tai muuta vastaavaa parempana vaihtoehtona. Siellä saa ihan saman yhteisöllisyyden ja muutakin hyödyllistä tietoa ja taitoa. Eikä syötetä satuja totena.


Irroittaisin hyväntekemisen uskonnollisuudesta ja maksaisin ne verorahoista. Kirkon palveluita voisi käyttää ne ketkä haluaa.

Hautaustoimen hoitaisin itse periaatteella "kaikki uuniin" ellei vainaja eläessään tai omaiset ole ilmaisseet halukkutta vainajan hautaamiseksi ja maksa siitä erikseen.
 
Vs: Kuinka moni maksaa kirkollisveroa?

Maksan. Oon ajatellu asiaa vähän samalla tavalla kuin Tamus et sillä pidettäis kurissa vähän nuita muita uskontoja, joissa on jos jonkinlaista sekopäätä mukana. Mut toi Nikon linkkaama artikkeli vetää kyllä mattoa alta. Jotenkin tuntuu että kirkko tarviis yhen maallisen diktaattorin ku jokainen pappi, hippi tai kanttori kertoo oman mielipiteensä ja sen vuoksi, että yritetään miellyttää kaikkia niin pahoitetaan jonkun toisen mieli.

Kirkon ulkomaan apu on mielestäni ainoa toimiva keino jos haluaa auttaa ulkomaisia. SPR, Unicef jne. kautta rahat tuntuvat menevän johonkin ihan muualle kuin niille joille ne oli tarkoitettu. No tuotakin toimintaa voi tukea kuulumatta kirkkoon. Kirkon opit ovat kuitenkin mielestäni hyviä ohjeita ihan normaaliin elämiseen ja oon ainakin ite tyytyväinen, että kävin uskonnon tunnit. Ne Jeesuksen seikkailut oli ihan hyvä tapa opettaa erilaisia arvoja tarinoiden lomassa.
 
Vs: Kuinka moni maksaa kirkollisveroa?

Makselen kirkolisveroa kyllä.
Kun äitini kuoli 15 v ja isä 17v.Eli läksin maailmalle 17 vuotiaana.
Täytyyhän ihmisellä olla yksi suojelusenkeli mukana.
Kun tuolla merillä seilasin 32 vuottaa 9 kuukauttaa ja tässä viellä naputellaan tekstiä.
Eli hyvin tuo näkymätön henkivartija suojeli noissa myrkyissä pientä kulkijaa.
Toinen seikka joka kanssa on hyvä asia,seurakunta möi noita tontteja kun vaimo ja minä kuuluimme seurakuntaan saimmee tämän tontin lunastaa .
Koti nousi 1999 lapset kasvoivat lensivä pesästä ja nyt vaimon kanssa olemme kahden.
Kirkkohäitä juhlittiin 1979
 
Vs: Kuinka moni maksaa kirkollisveroa?

Ale sanoi
En tuomitse ketään mutta haluaisin ihan mielenkiinnosta kuulla miten vanhempi joka ei itse usko kasvattaa lapsen joka käy aktiivisesti seurakunnan kerhoissa, leireillä, kirkossa, rippileirillä ja kirkkohäissä? Eli minkälaisen uskonnollisen kasvatuksen hän saa kotoa?

Itseä hiukan häiritsee kun kolmevuotias tyttö tulee päiväkodista laulaen "jeesus tulee" -lauluja mutta pidättäydyn puuttumasta siihen tässä vaiheessa millään tavalla paitsi jos hän kysyy. Silloin kerron hänelle että se on kiva tarina (kuten joulupukkikin). Kuitenkin ennenkuin hän menee kouluun, hän eroaa varmasti kirkosta jottei joudu uskonnontunneille. Myöskään rippikouluun ei mene ellei sitten itse ilman ulkopuolista vaikutusta tule uskoon ja sinne halua. Pidän kielikurssia, liikuntaleiriä, Prometheus-leiriä tai muuta vastaavaa parempana vaihtoehtona. Siellä saa ihan saman yhteisöllisyyden ja muutakin hyödyllistä tietoa ja taitoa. Eikä syötetä satuja totena.

No kyllä minäkin välillä hammasta kiristelen noiden jeesus-juttujen kanssa ja varsinkin esikoinen (10 v.) tuntuu olevan kovin kiinnostunut jumalasta ja raamatusta. vetelee kokeistakin kiitettäviä numeroita. Lapset tietävät kyllä mun uskonnollisuuden, tai lähinnä sen puutteen ja mä yritän niille sanoa että jokainen saa itse päättää, uskooko raamattuun vai ei. Olen sanonut lapsille, että kuuntelevat mitä koulussa ja kirkossa yms kerrotaan, miettivät ja sitten päättävät uskovatko niiden olevan totta vai eivät. Tosin tuntuvat kallistuvan minun ajattelutapaan, mutta lapset nyt ovat aina lojaaleita vanhempiaan ja vanhempiansa ajattelutapoja kohtaan. Rippikouluun pistän ne ilman muuta ja siellähä se uskonnollisuus monella herää jos on herätäkseen. Tosin, jos rehellisiä ollaan, niin en sitä erityisemmin toivo.

Tepin kanssa asiasta tuossa keskusteltiin, aika tiukkaankin sävyyn ;D ja onhan se niin, että jos kirkko kaatuu, tai ainakin heikkenee, niin kyllähän tuo hyväntekeväisyys siirtyy sitten valtion harteille ja sitä kautta verojen muodossa meidän kaikkien maksettavaksi. Tähän se varmaankin pikkuhiljaa sitten siirtyy jos kirkolla ei enää ole varaa tehdä hyväntekeväisyyttä.

Ainoa asia mistä vähän kirkon varojen kanssa nikottelen, on se että rahaa menee paljon ulkomaille, kun täälläkin olisi paljon tarvitsevia. Mä haluaisin että mun kirkollisveroilla maksettaisiin kotimaisten lasten ja perheiden tarpeita, eikä vaikkapa afrikkalaisten perheiden. Itsekästä, tiedän.
 
Vs: Kuinka moni maksaa kirkollisveroa?

Reilu prosentti ei ehkä äkkiseltään tunnu paljolta, mutta laskeskelin tuossa että päätökseni erota kirkosta 20 vuotta sitten on säästänyt ihan kohtuullisen käytetyn henkilöauton verran rahaa. Sattuneesta syystä kävin vähän aikaa sitten kirkossa (kuittasin tämän "kertalipun" antamalla runsaan kolehdin, ei tarvitse kiihtyä sen vuoksi) ja hämmästyttävältä tuntui että alle 100:lle ihmiselle jumalanpalvelusta piti 5 pappia. Sisäisessä rahankäytössä voisi olla hieman järkeistettävää näin ulkopuolisena katsottaessa.
 
Vs: Kuinka moni maksaa kirkollisveroa?

ast sanoi
Reilu prosentti ei ehkä äkkiseltään tunnu paljolta, mutta laskeskelin tuossa että päätökseni erota kirkosta 20 vuotta sitten on säästänyt ihan kohtuullisen käytetyn henkilöauton verran rahaa. Sattuneesta syystä kävin vähän aikaa sitten kirkossa (kuittasin tämän "kertalipun" antamalla runsaan kolehdin, ei tarvitse kiihtyä sen vuoksi) ja hämmästyttävältä tuntui että alle 100:lle ihmiselle jumalanpalvelusta piti 5 pappia. Sisäisessä rahankäytössä voisi olla hieman järkeistettävää näin ulkopuolisena katsottaessa.

Ne on kuitenkin virassa vaikka eivät viikonloppu keikkaa heittäisivätkään. Toki onko virkoja liiaksi onkin toinen kysymys ? Ainakin rahoilleen saa vastinetta ,kun palveluntuottaja panostaa tai ainakin yrittää panostaa ?

Voisihan tuonkin tapahtuman "automatisoida" melko pitkälle ? Harvassa seurakunnassa ei taideta enää lihasvoimin kellojakaan soittaa tai urkupatteria.
 
Vs: Kuinka moni maksaa kirkollisveroa?

No se on kyllä totta että asioissa on monta puolta riippuen ihan että miltä kantilta asiaa ajattelee. Ehkä sen takia minua ihteeni ei paljon kiinnostas olla politiikassa ku mikään ei oo yksinkertaista ja ns "maalaisjärellä" ajateltuna ku asioita rupee enemmän miettimään ja avaamaan.

Hyvää joulua ja uutta vuotta.

Ps sain joululahjaks katsutilta kilvet mitsuun ja pohja ja kaikki on kunnossa ja tehty uudestaan jne. Ehkä kesällä pääsen jo mukaan miittilöihin! :peukku
 
Vs: Kuinka moni maksaa kirkollisveroa?

Maksanut aina ja ei oo homoillat paljon heilutellut, mutta sitten viime vuonna Haukipudas yhdisty ouluun ja "tasattiin" kuluja. Esim. hautapaikan suhteen. (Aiemmin Haukiputaalla on päässyt multiin kunnan asukas ihan ilmaiseksi ja Oulussa kustannus on ollut jotain 450e).. Tasauksen jälkeen sekä Haukiputaalla että oulussa maksaa 450e. Siinä vaiheessa totesin että nyt vituttaa ja kännipäissäni erosin. Ehkä taas joskus takaisin.

Kirkko tekee paljon hyvääkin mutta silti..
 
Takaisin
Ylös Bottom