Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

Biim

New Member
Liittynyt
24 Elokuu 2007
Sijainti
Vantaa
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

Automaattievossa nyt vajaa puoli vuotta ajoa ja jotain 12tkm takana. Keskikulutus 10.81L/100km. Suurin yksittäisen tankin kulutus noin 14.5 sataselle ja se on täyttä kaupunkipyöritystä. Kulkee minusta painavaksi automaattinelikoksi yllättävän vähällä. Pienin yksittäisen tankin kulutus on vieläkin se alkuaikojen 8.5 satkulle.

Cruisea olen myös tuohon katsellut ja takavuosilta mielessä se Rostran malli, jossa oli kolme ohjelmoitavaa presettiä eri nopeuksille. Nyt en vaan moista enää bongannut pikaisella googlauksella. Kai tämä vielä on myynnissä?
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

Rostralla ei ole mallia, jossa olisi esiasetettuja nopeuksia.
Muistaakseni GoldCruisella ja Liteonilla tuollainen vaihtoehto on. Noiden kahden toimintaan evossa en ota kantaa, kun ei ole kokemusta niistä. Rostra toimii vähintäänkin tyydyttävällä tavalla, ainakin IX:ssä.
 

Biim

New Member
Liittynyt
24 Elokuu 2007
Sijainti
Vantaa
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

pexi sanoi
Rostralla ei ole mallia, jossa olisi esiasetettuja nopeuksia.
Muistaakseni GoldCruisella ja Liteonilla tuollainen vaihtoehto on. Noiden kahden toimintaan evossa en ota kantaa, kun ei ole kokemusta niistä. Rostra toimii vähintäänkin tyydyttävällä tavalla, ainakin IX:ssä.

Katos piru kun aikoinaan pyörittelin kädessäkin sitä rostran ohjainta jossa moinen ominaisuus oli. :nykii
Oli sellainen webaston kellon näköinen loota, jossa oli ohjelmointinapit.

Tarviipa tutustua noihin muihin mainitsemiisi merkkeihin.

Edit: löysin kuvia noista goldcruisen ohjaimista ja sielläkin on tuollainen laatikkomallinen. Voihan se olla että se oli se mitä käpistelin silloin joskus.
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

Veikkaa goldcruisea. Ite oon vuodesta 2000 pelannu enempi ja vähempi noitten Rostrien kanssa ja maahantuojalla tehnyt mm. koeasennuksia, eikä ole tuollaista mallia meillä ole ollut, ei edes tehtaalta saatavissa. ;)

Et muuten oo eka joka luulee et Rostralla on tollanen malli. ;D Sitä en kyl tiedä miksi moinen harhaluulo on aika yleinen. ???
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Evojen kulutus

Koska toi perus kysymykset meni lukkoon niin tänne voi varmaan modet siirtää kulutus keskustelua sieltä. :)

Elikkä omalla Evo III:lla olen päässyt pienimmillään 9.2 litraan satasella. Tämä siis matka-ajoa n. 80km/h. Mitattu tankaammalla täyteen ja ajamalla sata kilsaa ja taas tankki täyteen.

Nyt oon päässyt yhdellä tankilla 450 kilsaa eikä vielä valo pala. Ei tosin ole varmaan kovin kaukana. ;D Tämäkin 98% matka-ajoa.

Onko kolmosen tankki 45, 50 litran vai minkä kokoinen? Selviää kyllä kun tankaa ihan tyhjästä täyteen mutta kun en ole koskaan näin tehnyt. ;D
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evojen kulutus

50 litrainen pitäisi olla, mutta totuus voi tietty vähän poiketa tuosta. Tankkausputkeenkin saa helposti vähän ylimääräistä jos liruttaa tankin aivan täyteen.
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: Evojen kulutus

ast sanoi
50 litrainen pitäisi olla, mutta totuus voi tietty vähän poiketa tuosta. Tankkausputkeenkin saa helposti vähän ylimääräistä jos liruttaa tankin aivan täyteen.

Elikkä pikaisella päässälaskulla keskikulutus kuitenkin yli kympin. :D
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Evojen kulutus

No jos olet tankannut sen alunperinkin täyteen niin saman verran sinne putkeen mahtuu toisellakin kerralla. Itellä menny talvella 340-350km jonka jälkeen bensavalo syttynyt. Olen yleensä antanut olla tyhjäkäynnillä sen aikaa että viisari nousee alaviivalle tai yli, ja jälkikäyttöä taas reilu minuutti.
Semmoinen huomio tuli tehtyä, että kun olin ajanut bensavalon palaessa ehkä ~20km niin tankkiin meni 46l ja rapiat :-*
Ei vissiin olis kamalan pitkälle enää päässy.
 

overboost

New Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2008
Vs: Evojen kulutus

Vanhempi topicci: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=21145.0

*EDIT* yhdistetty
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

Biim sanoi
Itse aion kyllä silti säädättää auton takaisin ysikasille, koska v-power on vaan turhan kallista verrattuna (kuviteltuun?) hyötyyn.
Pakko nostaa topic, tuli nimittäin mieleen että motecin testissä (http://www.motec.com.au/fueltest/newsfueltest/) saivat evon moottorista moottoripenkissä yli 5% enemmän höpöä v-voimalla ysikasiin verrattuna, tosin nostetuilla ahdoilla. Tuo väännön kasvu koko alueella oli kyllä vielä vakuuttavampaa. Myyvät tosin v-powerin nimellä eri maissa eri bensaa, joten ihan suoria päätelmiä ei kai voi tehdä..
 

puerco

VW Scirocco R look
Liittynyt
2 Heinäkuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

Mulla on kulutukset nyt pyörinyt niin että on 300km pul tankkia ja joku 430km / tankki,
joku 43L sinne yleensä menee tankatessa.

Kauhian vähä kuluttaa
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

MakeM sanoi
Pakko nostaa topic, tuli nimittäin mieleen että motecin testissä (http://www.motec.com.au/fueltest/newsfueltest/) saivat evon moottorista moottoripenkissä yli 5% enemmän höpöä v-voimalla ysikasiin verrattuna, tosin nostetuilla ahdoilla. Tuo väännön kasvu

Kyllähän siitä on selkeää hyötyä oltava jos oktaaniluku on korkeampi. Ongelma muodostuu siinä vaiheessa kun V-poweria ei olekaan saatavissa ja moottori on säädetty sille. Nakutusanturiin nojaavissa järjestelmissä homma saattaa vielä toimia jos järjestelmä on tarpeeksi hyvin toteutettu, mutta muuten tulee romua.

Yksi strategia on säätää 98:lle ja käyttää erityisen rasittavissa olosuhteissa, esimerkiksi radalla, V-poweria lisäämään turvamarginaalia kun moottori käy todella kuumana.
 

Biim

New Member
Liittynyt
24 Elokuu 2007
Sijainti
Vantaa
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

Edelliseen peilaten:
Mulla on nissani säädetty v-powerille. No kyllähän sitä täälä isoimmissa kaupungeissa myydään, mutta retkellä itä-suomeen eipä löytynytkään yhtään shelliä mistä olisi saanut ysikasia kummempaa. Pakko oli sitten yhdessä kohtaa ottaa st1:ltä ysikasia ja autohan kakoi ja pätki kierroksilla kummasti. Jännästi kyllä sen tankin ajettuani oli laitettava nesteen ysikasia ja sillä pätkimistä ei ilmennytkään enää samassa määrin. Ilmeisesti moottorinohjaus sai vähän kompensoitua huonontunutta oktaanilukemaa.

Seuraavan kerran säädätän autoni ihan 98e:lle, ettei vastaavia ongelmia ilmaannu. Olkoon v-poweri sitten vaikka ratabensaa.
 

Tunari-82

Active Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2005
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

Äsken tankkasin kutosen tankin täyteen 10.7 laskeskelin keskikulutukseksi.
 

Samppa

Voima hävis, vääntö jäi.
Liittynyt
20 Helmikuu 2008
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

Varmaksi en pysty sanomaan, mutta Essonbaarilegenda joka on vahvistettu muutaman penkittäjän/säätäjän havainnoilla kertoisi, että nesteen 98 olisi tasalaatuisempaa kuin monella muulla. V-powerissakin heittoa kuulemma jonkun verran.

Ja itse asiaan... 14l/100km ollu melko tarkkaan sekalaisessa ajossa itsellä vuoden ajan tuon vitosen kulutus.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

ast sanoi
Kyllähän siitä on selkeää hyötyä oltava jos oktaaniluku on korkeampi. Ongelma muodostuu siinä vaiheessa kun V-poweria ei olekaan saatavissa ja moottori on säädetty sille.
Juu, puhuttiin vaan ettei ole olisi oikeaa hyötyä. Nykyisin taitaa kyllä saada tuota v-poweria about joka paikasta. Ei sikäli, minä en sille säätäisi. Jos pelottaa että ei saa v-voimaa jostain niin octane boosteria konttiin varalle.. ;D

Samppa sanoi
Varmaksi en pysty sanomaan, mutta Essonbaarilegenda joka on vahvistettu muutaman penkittäjän/säätäjän havainnoilla kertoisi, että nesteen 98 olisi tasalaatuisempaa kuin monella muulla. V-powerissakin heittoa kuulemma jonkun verran.
Nesteellä on 10% alkoholia seassa. Faijalla oli passatin kanssa semmonen ongelma että pätki nesteen bensalla, tiedä sitten johtuiko tuosta vai jostain muusta.
 

marko_h

New Member
Liittynyt
13 Joulukuu 2006
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

MakeM sanoi
Juu, puhuttiin vaan ettei ole olisi oikeaa hyötyä. Nykyisin taitaa kyllä saada tuota v-poweria about joka paikasta.

Vakioahdoilla V-powerista ei ole hyötyä, jota huomaisi ajossa. Mutta nostetuilla ahdoilla ja monissa jälkikäteen turbotetuissa autoissa ero on huomattava V-powerin eduksi. Eli moottori toimii selvästi paremmin ja vetoa on enemmän.
 

Samppa

Voima hävis, vääntö jäi.
Liittynyt
20 Helmikuu 2008
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

Makeko sanoi
kuullu kans heikkoo tost nesteen ysikasista

Mielenkiintoista, kun itse taas tosiaan pelkkää hyvää. Legendat lentää puolin ja toisin :)
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

MakeM sanoi
Juu, puhuttiin vaan ettei ole olisi oikeaa hyötyä. Nykyisin taitaa kyllä saada tuota v-poweria about joka paikasta.

Viime kesänä ei ainakaan saanut niinkään eksoottisesta paikasta kuin Hämeenlinna. Vähän ikävää kun Ahvenistolla sille olisi luultavasti käyttöä ja kysyntää ::)
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

Nesteen bensakin on näemmä hieman erilaista eri puolilla suomea, ainakin pk-seudulla on tuota alkoholiseostettua.
 

Makeko

V RS & Civic FK
Club Member
Liittynyt
17 Syyskuu 2008
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

ai ei oo veepauerii hämeenlinnas :eek: ..tääl lappeenrannassakii o 3 pistettä mistä sitä saa. muuta ei oo tullu käytettyykää
 

evoluutio

Member
Liittynyt
20 Huhtikuu 2008
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

St-motorssilta aikoinaan sanoivat mulle, että Nesteen "ysikasin" oktaaniluku on todellisuudessa korkeampi kuin V-powerin. En tiedä oliko kyse sitten etanooli lantringista vai alkuperäisestä Futura98:sta.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

Etanolin oktaaniluku on 110, joten siitä sekoitteesta voisi uskoa ainakin.. jotain 99,5 oktaanista tuosta tulis suoraan laskemalla jos on alkuperäiseen 98:n sekoitettu.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

Etanolia pitäisi kuitenkin ruiskuttaa enemmän kuin bensaa koska energiasisältö tilavuusyksikköä kohden on pienempi.

Eli käykö moottori Nesteen tavaralla laihalla vai miten tuo on ratkaistu jos peräti 10% seosta käytetään?
 

Makeko

V RS & Civic FK
Club Member
Liittynyt
17 Syyskuu 2008
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

muuan rallijannu tosta puhu aikoinaa ku neste alko myymää tota tuoreempaa 98. käsitin et just ois niiku laihempaa
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

ast sanoi
Etanolia pitäisi kuitenkin ruiskuttaa enemmän kuin bensaa koska energiasisältö tilavuusyksikköä kohden on pienempi.
Siis, saman tehon saavuttaakseen pitäisi toki ruiskuttaa, mutta eihän se siihen vaikuta meneekö kone laihalle vai ei. Bensiinillä ja Alkolla on eri stoikiometrinen seos, 14,7:1 ja 9:1. Toki saatoit ehkä samaa asiaa tarkoittaa, laihallehan se menee joka tapauksessa toki.

Tuolla 10% seoksella näyttäis olevan oikea AFR jotain 14,1 luokkaa, joten ei ole edes mistään ihan pienestä heitosta kysymys.

Kai ne luottaa siihen että lambda korjaa..

EDIT: Löyty tällainen taulukko: http://en.wikipedia.org/wiki/Gasohol#Modifications_to_engines
Mielenkiintoista että 10% seokseen ei tarvitse tehdä mitään muutoksia mutta 11% tarvitsee. ::) Näin saattaa tietysti jossain normivessassa olla, mutta jollain reilummin viritetyllä en lähtisi kokeilemaan tuolla 10% seoksellakaan jos on pelkälle bensalle säädetty.
 

evoluutio

Member
Liittynyt
20 Huhtikuu 2008
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

Kemia ei ollut vahva aineeni koulussa, joten pakko kysyä: onko siis koneen kannalta parempi puhdas bensiini vai tuo bensa/viinalantrinki..?
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

Bensiini, koska sille se on säädetty. Sikäli sille moottorille ihan sama mitä se polttaa kunhan puristuskestävyys on riittävä, ja säädöt on tehty kyseiselle sopalle.
 

marko_h

New Member
Liittynyt
13 Joulukuu 2006
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

Eli viritettyjen pelien omistajat shelliin ja tavikset nesteelle ;D Tätähän voisi hyödyntää ko. ketjujen markkinointiviestinnässä :)
 

Yami

Lancer Evolution VIII -05 Porsche 911 Turbo -04
Liittynyt
12 Helmikuu 2006
Sijainti
Hämeenlinna
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

ast sanoi
Viime kesänä ei ainakaan saanut niinkään eksoottisesta paikasta kuin Hämeenlinna. Vähän ikävää kun Ahvenistolla sille olisi luultavasti käyttöä ja kysyntää ::)
<-- clip -->
Eikä saa vieläkään.
<-- clip -->
Väärin. Kyllä saa. Tosin sen takia kun Kalvola yhdistyi vuodenvaihteessa Hämeenlinnaan ja Iittalan Shellillä on V-poweria. :)
 

Tdi??

New Member
Liittynyt
18 Toukokuu 2006
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

503km pääsi evo9:sin tankillisella (neste 98€) sievästi ajettuna(seka). En tiedä vaikuttaako vikavalo asiaan.?
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

400km / 35,5l meni Evo kolmosella. 140km moottoritietä ja loput maantietä, ilmastointi päällä koko ajan.
 

Biim

New Member
Liittynyt
24 Elokuu 2007
Sijainti
Vantaa
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

8.33L meni satkulle tomaattievo normaalilla maantieajolla ja ilmastointi päällä. Lienee mahdollista saada tuosta vielä vähän lisää pudotettua oikein siistillä ajolla.

Toistaalta 11L päälle hyppäsi maantiekulutus heti kun oli 4 henkeä + tuhottomasti juhannusjuomaa ja tavaraa mukana. Takapenkkiläisilläkin oli sylit täynnä kamaa.
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

Biim sanoi
8.33L meni satkulle tomaattievo normaalilla maantieajolla ja ilmastointi päällä. Lienee mahdollista saada tuosta vielä vähän lisää pudotettua oikein siistillä ajolla.

Toistaalta 11L päälle hyppäsi maantiekulutus heti kun oli 4 henkeä + tuhottomasti juhannusjuomaa ja tavaraa mukana. Takapenkkiläisilläkin oli sylit täynnä kamaa.

Pysykö turbiini lukos enää isol kuormal :p
 

Biim

New Member
Liittynyt
24 Elokuu 2007
Sijainti
Vantaa
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

mystinengalant sanoi
Pysykö turbiini lukos enää isol kuormal :p

Toihan luistattaa käytännössä kokoajan muutenkin myös matkavauhdeissa. Ei kuorma siihen mitään muutosta tuo.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

Itsellä oli kanssa neljä kyydissä ja vielä kitkat alla :-X
Hassua sikäli, tuohan saattaisi jopa 8l/100km mennä kun ei ohittelisi, aika älytöntä kun ilmanvastuksen muotokerroinkaan ei liene mitään pienimpiä, nelivedon lisäkulutuksesta puhumattakaan.. Autokin on vanha kuin jeesus..
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

MakeM sanoi
Itsellä oli kanssa neljä kyydissä ja vielä kitkat alla :-X
Hassua sikäli, tuohan saattaisi jopa 8l/100km mennä kun ei ohittelisi, aika älytöntä kun ilmanvastuksen muotokerroinkaan ei liene mitään pienimpiä, nelivedon lisäkulutuksesta puhumattakaan.. Autokin on vanha kuin jeesus..

Vertailukohtana voitaneen käyttää edeltäjää dynamic4:sta, jossa on ilmanvastuskerroin isompi, huomattavasti vähemmän tehoa ja vääntöä. Silläkin ovat ihmiset saaneet 8:lla alkavia lukemia...
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

mystinengalant sanoi
jossa on ilmanvastuskerroin isompi
..joka on 0,33,eli HYVIN pieni tuon aikakauden/kokoiselle autolle.

Nykyautot rupeavat vasta olemaan samalla linjalla,ja niistäkin lähinnä hypriti/coupe-mallit..
 

Tunari-82

Active Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2005
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

ST sanoi
..joka on 0,33,eli HYVIN pieni tuon aikakauden/kokoiselle autolle.

Nykyautot rupeavat vasta olemaan samalla linjalla,ja niistäkin lähinnä hypriti/coupe-mallit..
Tuo aikakauden pienin sarjavalmisteisten autojen ilmanvastuskerroin löytyi Opel Calibrasta,vuonna -89,kerroin oli 0,26
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

Tunari-82 sanoi
Tuo aikakauden pienin sarjavalmisteisten autojen ilmanvastuskerroin löytyi Opel Calibrasta,vuonna -89,kerroin oli 0,26
Mutta tuokin on coupe,eikä "tylsä&perinteinen sedan-mallinen pappakulkine"..
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

MakeM sanoi
Itsellä oli kanssa neljä kyydissä ja vielä kitkat alla :-X
Hassua sikäli, tuohan saattaisi jopa 8l/100km mennä kun ei ohittelisi, aika älytöntä kun ilmanvastuksen muotokerroinkaan ei liene mitään pienimpiä, nelivedon lisäkulutuksesta puhumattakaan.. Autokin on vanha kuin jeesus..

Kävin edellisenä viikonloppuna mukavan 1000km reissun. Keskikulutus omalla Evo 6:lla oli 8.7l/100km.

Kyydissä yhteensä kolme + takaluukku täynnä tavaraa ja ilmastointi koko ajan päällä. Sai mennä rauhassa reilua satasta ja ohitellakkin vielä. Ei toi Evo nyt NIIN PALJOA kuluta.. :)
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

ST sanoi
..joka on 0,33,eli HYVIN pieni tuon aikakauden/kokoiselle autolle.
Ei tuo kyllä kovin kummoinen Cd-arvo ole ollut silloinkaan. Auton koko ei myöskään vaikuta ilmanvastuksen muotokertoimeen, otsapinta-alaan kylläkin. Sierrassakin oli 0,34, 106 pökössä 0,34, 309:ssä 0,33, Rellun 21:ssä 0,31, Audi satkussa 0,30 ja ja niin edelleen..
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

jatketaan nyt sitten offtopiccia, kylhän se niin on että jossain e39 galantissa on kuitenkin kovempi ilmanvastus kun evossa, se keulakin on kohtuu tylppä ja galantmaiseen tapaan lamput ovat suorassa /"etukenossa" (tästä poikettiin välimallissa). Että kaiken järjen mukaan evon pitäisikin PIDEMMÄSSÄ matka-ajossa jos ei jouduta käyttämään tehoja viedä vähemmän kun dynamicin.
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

Paitsi evossa siivet sun muut tuovat ihan v*tusti ilmanvastusta jolla saadaan downforcea joten.. (ja veikkaan että cd arvo on 0.36 - 0.44 välillä), koska näin se vaan yleensä kaikissa autoissa joissa siipiä on. Joten en usko että Lancer Evolution ainakaan sulavemmin liiku, Joten jäljelle jää joko paino tai enemmän optimoidut kartat..
(Otsapinta-ala muuten GTI Dyn 4 on 1,96, ja CD 0,34)
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

Juu evo seiskassa on 0,37 Cd, tuskinpa on galantissa ainakaan korkeampi. Eipä pienet siivet välttämättä Cd:tä suurenna, mutta tuollainen pyykkilauta vaikuttaa kyllä jo.
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

MakeM sanoi
Juu evo seiskassa on 0,37 Cd, tuskinpa on galantissa ainakaan korkeampi. Eipä pienet siivet välttämättä Cd:tä suurenna, mutta tuollainen pyykkilauta vaikuttaa kyllä jo.

Kyllä ilmanvastus aina suurentaa cd:tä, se millä voi neppailla on se määrä kuinka paljon. (autotehtaaktin leijuu jo 0,01 cd:n parannuksilla, (ala evon kattoevät)
Näemmä lisätutkimuksien myötä Galant Dynamic 4 Kokonais-ilmanvastuskerroin on lähes sama kuin 3000GT:llä. (0,6501), galant (0,6664), uudempi 97 galant (0,5916)

http://en.wikipedia.org/wiki/Automobile_drag_coefficient tuolla muuten näkeekin se että mitä sporttisempi auto, sitä enemmän se aerodynaamisesti vastaa tiiliskiveä :)
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Kyselyä evojen bensankulutuksesta ja vakkarista.

J. Puhakka sanoi
Kyllä ilmanvastus aina suurentaa cd:tä, se millä voi neppailla on se määrä kuinka paljon.
Tottahan toki, mutta siipi saattaa myös vähentää ilmanvastusta.
Evoissa on myös melkoisen suuret ilmanottoaukot keulassa ja leveät renkaat, jotka aiheuttavat varmaan jo puolet tuosta lisäyksestä. Olisi kyllä mielenkiintoista tietää paljonko esim. vakio kolmosen maavarasta (175mm) tonttiin pudottamalla (80mm) pienenee Cd-arvo.
 
Ylös Bottom