L200 ajovalorele

Laippa

New Member
Liittynyt
27 Marraskuu 2012
vm97 L200 jää ajovalot päälle, nyt kysynkin kuuluuko ajovaloreleen maaohjauksen puolelle tulla jännite kun viiksi on nollassa? vai kuuluuko vain maaohjauksen olla poikki ilman jännitettä?
 
Vs: L200 ajovalorele

Päivitetäänpä aihetta.

Eli 4WD 2,5TD L200 -97, ongelmia aiheuttaa ajovalot, jotka jäävät päälle valoviiksi nollassa tai vaihtoehtoisesti kaupassa käynnin jälkeen auto on helppo löytää parkkipaikalta, kun ajovalot ovat syttyneet itsestään päälle :nykii
15v nuo valot on toiminu, eikä ole tarvinnut niiden toimintaan perehtyä lampun vaihtoa enempää.
Olen nyt vaihtanut valoviiksen,ajovalo-ja parkkireleet sekä releaskin vierestä releen, joka on kuskinpuolen lokasuojan yläpuolella.
Vika vaan pysyy sitkeästi ??? Muuten kaikki valot pelaa normaalisti. Mitään muutoksia alkuperäiseen järjestelmään ei ole tehty.
Valoautomatiikkaa tässä autossa ei ole.

Olen hiukan mittaillut ja ihmetyttää tuo ajovalo-ja parkkireleiden ohjaus, releet ovat 4 napaisia,ei ilmeisesti diodeja eikä vastusta,
releiden ohjauksen toiseen napaan tulee jatkuva 12v jännite ja toinen napa maadoittuu riippuen valoviiksen asennosta, ok. tämä toimii.

Valoviiksi nollassa kytkeytyy parkkipuolen releen maaohjausnapaan 8-10v jännite ja rele ei vedä , ajovaloreleen maaohjausnapaan kytkeytyy
2-5v jännite, kun jännite laskee tuonne 2v tienoille yrittää ajovalorele jo vetää ja valot syttyy itsestään päälle ???

Sitten valoviiksi parkkiasennossa ajovaloreleen maaohjausnapaan tulee 7-8v jännite ja rele ei vedä.

Valoviiksestä valot päällä molempien releiden maaohjausnavat maadoittuvat ja releet vetävät normaalisti.

Tämä vika aiheuttaa nyt sen, että autosta pitää seisomaan jätettäessä nypätä ajovalorele irti tai vaihtoehtoisesti akun kengät irti.

Olisiko kenelläkään antaa vinkkejä?

T:kaikista neuvoista kiitollinen
 
Vs: L200 ajovalorele

Tuo jännite tuolla maa-ohjauksen puolella johtuu todennäköisesti siittä, että mittari ja rele on sarjassa tuossa mittaustilanteessa ja nuo muutamat voltit häviää releen kelalla. Sinne napaan tuskin ohjataan plussaa mistään, vaan maa vain katkaistaan.

Jotenkin haiskahtaisi nyt siltä, että jostain syystä tuonne ajovalon releen maadoituspuolelle pääsee jostain miinusta. Mitenköhän tuo johto on kytketty releen ja katkaisijan väliltä? Onko siellä jotain muita laitteita joita valokatkaisija ohjaa? Vika voi olla myös siellä silloin. Jos johto menee suoraan viikselle ja katkaisin off-asennossa johto "katkeaa" niin rele ei voi kytkeä millään, eli jostain sen on saatava maadoitus nyt sinne. Esim kellon himmenninhän toimii ajovalojen kanssa? Vai toimiiko jo parkeilla?

Itse lähtisin sitä vikaa nyt jahtaamaan jostakin laitteesta, joka toimii yhdessä ajovalojen kanssa, kun kerta noinkin reilusti olet vaihtanut jo osia tuohon itse valopuolelle.
-kellon himmennin?
-valosummeri, joka muistuttaa valojen päälle jäämisestä?
-sumuvalo?
-ajovalojen korkeuden säätö?
-ajovalojen pesuri?
Mitä ikinä mieleen tuleekaan.. tuossa jotain mitä tuli äkkiä mieleen, jotka voisi vaatia ajovalojen päälläoloa toimiakseen..
 
Vs: L200 ajovalorele

Kerrotaanpas kuinka tämäkin vanha vika ratkesi :)

Valot temppuilivat aikansa, kunnes eräänä yönä talvella töistä kotiin palatessa valot hävisivät kokonaan 2km ennen kotia :nykii

Nyt kun vika oli kokoajan päällä onnistui sen paikallistaminen mittaamalla, tosin ilman sähkökaavioita homma olisi ollut melkoista hakemista, koska ajovalon releen maadoitus viikselle meni monen eri liittimen kautta johtosarjoissa.

Vika paikallistui yhteen liittimeen joka oli jossain piilossa johtosarjassa, en alkanut sitä purkamaan, ettei kohta ole 3 muutakin sähkövikaa.
vedin uuden maadoitusjohdon releeltä seuraavaan toimivaan liittimeen ennen viikseä ja kas, valo saapui pimeään ja alkoi myös totella viikseä ;D

MVa~1 analysoi vian aivan oikein, siitä kiitokset!
 
Vs: L200 ajovalorele

mullaki justiinsa varmaan sama vika, saitko paikallistettua missä kohin se liitin vois olla?
 
Vs: L200 ajovalorele

En löytänyt, ulkoapäin ei pystynyt näkemään missä kohtaa johtosarjaa se liitin oli, kun siihen samaan putkinippuun oli teipattu paljon muitakin johtoja. Siitä kuskinpuolelta se nippu meni läpi konehuoneen puolelle. oli paaljon helpompi vetää vain uusi ohitusjohto teipaten nipun päälle ja jättää vanha johto nippuun. Muuten olisi joutunu purkamaan sinänsä siistit teippaukset ja putkitukset vai yhden johdon takia.

Ilman sähkökaaviota en olisi osannut rajata vikaa. Mulla on vielä 97 mallin ajovalojen kaavio tallessa, jos tarviit.
 
Vs: L200 ajovalorele

Kyllä se sähkö kaavio vois olla tarpeen, mikäli sulla vielä se on. Mulla on kans semmoinen lisä vika tuossa, että kun pitkiä väläyttää viiksen ollessa 0 asennossa, niin jää lähivalot palaamaan.

Kokeiltu on jo pistää hyppy johto suoraan viikseltä releelle ja sillä tuon lähivalojen päälle jäämisen sai kyllä eliminoitua, mutta lähivalot ei tullu enää päälle viiksestä.

Vikaa on haettu jo viikkokaupalla, mutta vikaa ei vain löydy ??? Voi olla että tuo kaavio vois vähän selventää tilannetta :)
 
Vs: L200 ajovalorele







Tässä olisi.. alimpana kuva valoviiksen ja releiden toiminnan tarkastuksesta.
Toivottavasti näistä löytyy jotain apua.
 
Takaisin
Ylös Bottom