Vs: L200 ajovalorele
Päivitetäänpä aihetta.
Eli 4WD 2,5TD L200 -97, ongelmia aiheuttaa ajovalot, jotka jäävät päälle valoviiksi nollassa tai vaihtoehtoisesti kaupassa käynnin jälkeen auto on helppo löytää parkkipaikalta, kun ajovalot ovat syttyneet itsestään päälle :nykii
15v nuo valot on toiminu, eikä ole tarvinnut niiden toimintaan perehtyä lampun vaihtoa enempää.
Olen nyt vaihtanut valoviiksen,ajovalo-ja parkkireleet sekä releaskin vierestä releen, joka on kuskinpuolen lokasuojan yläpuolella.
Vika vaan pysyy sitkeästi ??? Muuten kaikki valot pelaa normaalisti. Mitään muutoksia alkuperäiseen järjestelmään ei ole tehty.
Valoautomatiikkaa tässä autossa ei ole.
Olen hiukan mittaillut ja ihmetyttää tuo ajovalo-ja parkkireleiden ohjaus, releet ovat 4 napaisia,ei ilmeisesti diodeja eikä vastusta,
releiden ohjauksen toiseen napaan tulee jatkuva 12v jännite ja toinen napa maadoittuu riippuen valoviiksen asennosta, ok. tämä toimii.
Valoviiksi nollassa kytkeytyy parkkipuolen releen maaohjausnapaan 8-10v jännite ja rele ei vedä , ajovaloreleen maaohjausnapaan kytkeytyy
2-5v jännite, kun jännite laskee tuonne 2v tienoille yrittää ajovalorele jo vetää ja valot syttyy itsestään päälle ???
Sitten valoviiksi parkkiasennossa ajovaloreleen maaohjausnapaan tulee 7-8v jännite ja rele ei vedä.
Valoviiksestä valot päällä molempien releiden maaohjausnavat maadoittuvat ja releet vetävät normaalisti.
Tämä vika aiheuttaa nyt sen, että autosta pitää seisomaan jätettäessä nypätä ajovalorele irti tai vaihtoehtoisesti akun kengät irti.
Olisiko kenelläkään antaa vinkkejä?
T:kaikista neuvoista kiitollinen