L200 gen2 ratin irroitus

Paksuelvis

New Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2019
Pienellä kylällä kun asustelen, pidän auton ovia yleensä auki. Kukapa 30v L200:n nyt haluaisi varastaa. No eipä kukaan, mutta nyt joku perkeleen ohikukija oli vääntänyt valoviiksen poikki ihan silkkaa ilkeyttään. Hantulta löytyy onneksi osa edulliseen 95€ hintaan :(

Osaisiko joku neuvoa ratin irroittamisen vaiheista, ettei tarvitse pimenevässä illassa opetella erehdysten kautta asiaa. Auto on rakennettu ennen ilman keksimistä, joten airbagia ei ole hommaa vaikeuttamassa.

Paksuelvis, L200 4WD -90
 

Paksuelvis

New Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2019
Vastaan itselleni:
Löysin "Yleinen"-osiosta ohjeet Galantin -90 mallin ratin irroitukseen. Mahtaako toimia myös saman vuoden L200? Kokeillaan.

"Vaihe 1: avaa keskimutteria sen verran, että se jää kokonaan vielä sen kierteen pään päälle, näin ollen tangon pää ei leviä kun napautat sitä ja mutteri suojaa kierteitä. Sen mutterin ei tässä ekassa vaiheessa tarvii olla kuin sen verran auki, että kartio irtoaa (muutama millikin riittää) samalla se mutteri estää rattia sinkoutumasta silmille kun se irtoaa kartiosta, yleensä aika äkkinäisesti.

Vaihe 2: pyydä kaveri avuksi ja ota sopiva vasara ja joku jatko jolla pääset lyömään ratti akselin päähän rikkomatta sitä akselia tai sitä mutteria (sopiva halkaisija).

Vaihe 3. Menet istumaan kuskin penkille ja vedät rattia niin paljon kuin uskallat, vääntämättä sitä mutkalle. Samaan aikaan kaveri lyö akselin päähän napakoita iskuja sillä vasaralla ja varrella. Koska se ratti on kartiolla kiinni siinä akselissa, niin se voi olla aika tiukassakin, avain on siis yhtäaikainen veto ja napakat iskut. Siitä se ratti sitten nytkähtää irti ja sen jälkeen vaan availet sen mutterin ja otat ratin pois..."
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Kokeilisin ensin ihan vaan avaamalla mutterin ja vetää/nytkytellä rattia irti.
 

Paksuelvis

New Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2019
Keskiön irroitus oli hankalin. En keksinyt irroitustapaa, vaikka raottelin sitä joka puolelta. Otin lopulta käyttöön "method Neardenthalin" ja revin sen kouralla väkisin irti. Ei hajonnut paljonkaan ja saa väännettyä takaisin kuntoon. ;) Laitan vinkin tähän myöhemmin, ettei tarvitse toisten rouhia samalla tavalla.

Mutteri ja ratti irtosivat helposti. Hantun varasto piippasikin nollaa, joten eBay auki ja tilaamaan. Olikin parikymppiä Hantun versiota halvempi. Posti toi uuden viiksipaketin, jonka liitin oli tietysti erilainen. Hetken osia pyöriteltyäni päätin ottaa uudesta vain rikkoutuneen viiksen. Ensi kokeilu paljasti, että pitkien ajovalojen kytkin ei toimi oikein. Virhe kokoonpanossa luultavasti. Urho-Matti.
 

Paksuelvis

New Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2019
Samanlainen operaatio olisi edessä. Onko tuohon keskiön irroitukseen täsmäohjetta?
Tässä pari kuvaa, josta kiinnitysmekanismi pitäisi selvitä. Painamalla ja työntämällä alhaalta ylös, niin pitäisi irrota. Torven johdot vaan irti. Keskiön mutteri lähti kohtuu helposti irti.
EA41D8C5-D381-48DF-962C-1B9CE16521F6.jpeg
3D18F481-127F-429A-B375-FFB3BA5B04C9.jpeg
 

Helkoo

New Member
Liittynyt
23 Marraskuu 2020
Sijainti
Turun seutu
Kiitos! Tämä selvensi rakenteen. Uusi osa on vielä matkalla. Hinttu varoitteli, että uudessa liitin on erilainen. Pitänee itsekin vaihtaa vain tuo rikkoutunut viiksi. Onnistuuko se irroittamatta vanhaa?

Laitetaanpa vähän päivitystä. Operaatio onnistuneesti suoritettu. Tuo keskiö onkin ratin alapuolelta ruuvilla kiinni. Ei tarvitse väännellä vaan ruuvin avaamisen jälkeen irtoaa nätisti. Uudesta otin tuon valoviiksen, joka irtoaa helposti tuon alumiinilevyn irrottamalla. Vanha runko saa olla paikallaan, on helppo siinä vaihtaa. Ratin joutuu toki irrottamaan.
20201024_145825.jpg
20201126_110137.jpg
 
Viimeksi muokattu
Ylös Bottom