L200 man.vaihteisto ongelma

epezi

New Member
Liittynyt
21 Kesäkuu 2009
Hei.

Teillä näyttäisi olevan aktiivinen foorumi, toivottavasti joku osaisi auttaa.
Perheessä on L200 -99 2.5D neliveto, 5-vaihteisella manuaalilla.

Eilen vähän pidemmän matkan jälkeen alkoi vaihteistosta kuulumaan rohinaa. Tein heti tänään ensiapuna vaihteistoöljyn vaihdon. Vanhassa öljyssä oli hivenen hienosta metalliputua, josta suurin osa oli tyhjennysropun magneetissa kiinni, öljyn määrä oli ok.

Meisselin kanssa kuunneltuna ääni tuntuisi tulevan vaihteiston takapäästä. Ja kuuluu eri vaihteilla erilailla. 2:lla koviten, ykkösellä, kolmosella ja vitosella vähän hiljemmin, nelosella ei juuri lainkaan. Tyhjäkäynnillä vapaalla se on helposti erotettavissa, ja loppuu kun laittaa kytkimen pohjaan.

Näistä seikoista päättelin että kyse on jostakin kytkinakselin rattaasta tai laakerista, ja koska ääni tuntuisi tulevan takapäästä veikkaisin kytkinakselin takapään laakeria. Meniköhän päättelyni ihan pieleen?

Mitäs tähän avuksi? Uudet öljyt ja RVS ei tuntuisi auttaneen. Pari henkilöauton vaihteistoa olen aikanaan purkanut, joten jos tuossa ei mitään kovin ihmeellistä ole, purkaminenkin olisi mahdollista. Käytetyt vaihteistot varaosina näyttäisi maksavan mansikoita.

Missä kaikissa mitsuissa on tuo sama vaihteisto? Varmaankin nelivedoissa on omansa, onko TDI:ssä eri? Mites Pajeron vaihteistot?

Jos päädyn vaihteiston purkamiseen ja korjaamiseen, niin mistä kannattaa kysellä osia? olisiko jollain näyttää tuosta räjäytyskuvaa?

Harri Järvinen
 
Vs: L200 man.vaihteisto ongelma

takavetosen laatikossahan ei vain ole varsinaista laakeria kytkinakselin takapäässä, vaan se on laakeroitu kartaaniakseliin. 4.vaihdehan sitten kytkee tämän laakeroinin jumiin, eli kytkin ja kartaaniakselista tulee "yhtä puuta"

Mikäs laatikko tuossa autossa on?

tamgearsilla on nopea palvelu ja kohtuu hinnat. Mulle ainaki tullu aina tavara nopeasti ja puhelimessa kun oon tilannu niin palvelu ollut erittäin asiallista. http://www.tamgears.com/
 
Vs: L200 man.vaihteisto ongelma

Tämä oli neliveto.

Mistäs tuon vaihteistotyypin löytäisi? Jostain tyyppikilvestä?

Harri
 
Vs: L200 man.vaihteisto ongelma

http://www.mitsubishiclubfinland.com/wiki/index.php?title=Valmistenumero

Tuossa sivun alalaidassa on tuo tyyppikilpi kuvailtu. Sulla on jossaki konehuoneessa samantyyppinen kilpi, mutta ei välttämättä tulipellissä.
 
Vs: L200 man.vaihteisto ongelma

Okei. Tarkistanpa tuon tyyppikilven.

Vähän aikaa täytyi pohtia tuota edellistä kirjoitustasi ennekuin ymmärsin. Taisi minullakin mennä termit sekaisin.

Pääakselilla (jonka siis toisessa päässä on kytkin ja toisessa kardaani) ei toki sellaista päätylaakerointia ole. Eli epäilen vian olevan siinä toisella akselilla, oliko sen nimi nyt sitten ryhmäpyörästö. Jos en ihan väärin ole ymmärtänyt niin tämä ryhmäpyörästö pyörii vaihteen ollessa vapaallakin. Ja kerroit välityksen olevan nelosvaihteella suora. Tämäkin tukisi ajatusta ryhmäpyörästön laakeri viasta.
Ratasvikaan en usko sillä ääni kuuluu kaikilla vaihteilla (paitsi sillä nelosella).

Luulen diagnoosin olevan aika selvä, eikö vain?
Tarkistan vielä tuon vaihteistotyypin, sitten täytyy alkaa metsästään räjäytyskuvaa, ja viikonloppuna purkuhommiin. Katotaan kuin äijän käy :-X

Harri
 
Vs: L200 man.vaihteisto ongelma

Tuossa tamgearsilla näyttäis olevan jonkinmoinen räjäytyskuvakin siihen sun laatikkoon jos siinä tosiaan on tuo "canter"-laatikko. Paljon parempi kuva kuin esim vanhempaan Pajeroon on.
105 € näyttäis olevan laakerit päävaihteistoon (+ neulalaakeri erikseen), eli en lähtisi edes yhtä laakeria vaihtamaan jos sen laatikon pöydälle ottaa ja purkaa palasiksi. Samalla kun muistaa vain tuon neulalaakerin tilata myös sinne kytkin ja pääakselin väliin niin samalla tulee eliminoitua sekin vika laatikosta.
 
Vs: L200 man.vaihteisto ongelma

Yleensä tuontyyppisessä remontissa kannattaa tosiaan samalla tehdä täysi kytkinremontti kaikkinen lisäosineen jos auto jää omaan käyttöön. Tämä tietysti varauksella että tietää koska se on tehty ja ajetut kilometrit sen jälkeen ettei korjaa viikonvanhaa työtä ;D.
Nelivetolaatikolla erityisen tähdellistä mm. osien painon takia :-\.
 
Vs: L200 man.vaihteisto ongelma

tyyppikilvessä luki näin: V5MT 1 4636

Tilasin sitten tuolta tamgearsilta kaikki laakerit sekä tiivistesarjan. Mun säkällä se viereinen laakeri hajoisi kuitenkin viikon päästä :p

Kytkintä en nyt tähän hätään laita, ainakin noin nopeesti katsottuna ei vaihteiston irrotus ihan mahdoton työmaa ole (nosturi kun on käytössä). Onkos tuohon hommaan jotain niksejä? kuinka vaihteisto avataan? Lentääkö viisitoista jousta silmille heti kun vähänkin koteloa raottaa?
 
Vs: L200 man.vaihteisto ongelma

Noonni projekti alkoi. Voisin kirjoittaa näin tuoreltaan muistiinpanoja, jos niistä jollekkin on apua.

-Ensiksi irroitin pohjalevyt, ja tyhjensin öljyt vaihteistosta sekä jakovaihteistosta.
-Merkkasin kardaanien kohdat ja irroitin ne.
-Kolme sähköliitintä, nopeusmittarin vaijeri sekä yksi maadoitusjohto.
-Vaihteiston vasemman reunan kannake, joka muuten oli rikki.
-Vaihteiston kehältä yhteensä 11 pulttia. Kolme ylintä pulttia tarttivat yhden nivelen ja neljä jatkoa, mutta lähtivät kuitenkin aika helposti.
-Sisältä vaihdekeppien nupit, keskikonsolin muovit, ja sitten vaihdekepit irti vaihteiston päältä. Pulttien irroituksen jälkeen kepit lähtevät vetämällä. Irroituksen jälkeen katsoin heti että miten kiinnittyvät, jakovaihteiston kepin kiinnitys ei ihan valjennut, mutta eiköhän se paikkansa löydä
-Sitten tuin vaihteiston, ja irroitin vaihteiston alta poikkitaispalkin.
-Vetämällä ja laskemalla vaihteisto pois.

Tähän asti homma on edennyt hyvinkin kivuttomasti, tosin vaihteisto kököttää vielä auton alla nosturin päällä, sillä ei sitä yksin sieltä pois nosta, huomiseksi täytyy saada apumiehiä nostamaan.

Saas nähdä kuinka purku onnistuu, hieman voi olla ensin sormi suussa että mistäs aloittaisi ???
 
Vs: L200 man.vaihteisto ongelma

epezi sanoi
Saas nähdä kuinka purku onnistuu, hieman voi olla ensin sormi suussa että mistäs aloittaisi ???

Purkuhan onnistuu melko varmasti hyvin, mut kasaaminen onkin jännempi juttu ;D

Ei vaan, kyllähän sen kasaankin saa kun maltilla purkaa ettei riipase heti kaikkia romuja pitkin tallin lattiaa. Jos on edes jonkinlaiset räjäytyskuvat mistä vielä kattoo ni hyvin se menee :peukku

Ja kaikkihan sen ekan loota tai moottorirempan on joskus tehny.
 
Vs: L200 man.vaihteisto ongelma

Toivotaan.
Pari henkilöauton lootaa on tullut purettua, joten eiköhän se siitä.
 
Vs: L200 man.vaihteisto ongelma

Eli tiedossa on jo, että kasaat kaikki osat pöydälle siinä järjestyksessä missä ne irrotat ja samoin päin. Joka ikistä prikkaa myöten, mitä siellä hammasrattaiden välissä on.. en tiiä autoista, muttaa yhessä mopossa oli yks prikka joka väärinpäin mennessä halvaannuti koko vaihteiston :D

se vasemalla takana oleva kannake kuuluu todennäköisesti olla väljä. Eli onko rungossa iso silmukka jossa on kumi ja laatikossa on sitten akseli tämän silmukan läpi, mutta on todella väljä??
 
Vs: L200 man.vaihteisto ongelma

Purku alkoi hienosti, nyt onkin päävaihteisto irrallaan, vaihteensiirto akselit irti, mutta sitten tulikin stoppi. Molemmat akselit ovat tuolla kotelossaan, ja kumpikaan ei lähde purkautumaan kumpaankaan suuntaan. Pääakselia kun alkaa vetämään jompaankumpaan suuntaan niin se alkaa parin millin jälkeen jumittamaan ryhmäpyörästöön. Ryhmäpyörästö taas ei liiku kuin pari milliä suuntaansa kun rattaat ottaa koteloon kiinni. Ei järki riitä ymmärtämään kuinka tuo oikein voi purkutua ???
 
Vs: L200 man.vaihteisto ongelma

Sain taottua pääakselin molemmat laakerit irti, nyt pääakselia pystyy liikuttaamaan noin sentin ylöspäin, eipä ollut siitäkään mitään apua, kokonaisena se on edelleen eikä mahdu purkautumaan.

Onkohan tuo pakin rattaan akseli irroitettava? Tuntuisi olevan niin hienosti kiinni, että ei viitsisi rikkoo mitään turhaan.
 
Vs: L200 man.vaihteisto ongelma

Nyt sain pääryhmästönkin laakerit taottua irti, vähän kekseliäisyyttä erinäinen lajitelma metallilevyjä ja erilaisia ulosvetäjiä niin laakerit sai irti.

Nyt on kaikki neljä laakeria irti, mutta akselit eivät vieläkään purkaudu!! Olkoon, saan kuitenkin sen rikkinäisen laakerin vaihdettua.
 
Vs: L200 man.vaihteisto ongelma

Jatkan yksinpuhelua.

Keksin lopulta kuinka pääakseli lähtee purkautumaan. Kun kaikki päätylaakerit oli irti, oli akseleissa muutama sentti liikkumavaraa, joka sopivassa asennossa riittii irroittamaan kytkin- ja pää-akselin toisistaan, sitten pääsikin rattaita pujottamaan irti. En kuitenkaan irroitellut niitä sen enempää vaan vaihdoin vaan sen akseleiden välisen neulalaakerin.

Nyt on vaihteisto kasassa, huomenna nosto takaisin. 10 tuntia meni purkuun, laakerien vaihtoon, ja kasaukseen.

Kirjoitan illemmalla taas vähän muistiinpanoja, kuvien kanssa.
 
Vs: L200 man.vaihteisto ongelma

Sain pari kaveri nostamaan vaihteistoa ja ihan hyvin se sieltä lopuksi tuli.
Tässä jotain kuvia: http://picasaweb.google.fi/epezi.alfaholic/Mitsu#

-Kiinnitin vaihdevivut ja suojasin kardaanien aukot.
-Pesin painepesurin ja liuottimen kanssa.
-Tuin hyvin pöydälle, ja irroitin vasta tässä vaiheessa sen alapuolisen tuen.
-Kytkimen haarukka ja painelaakeri irti.
-Etupään iso "kaukalo" neljällä pultilla irti.
-Vaihdevivun edestä pelti lätkä irti, alta löytyy vaihteensiirto haarukoiden päät. Kytkentävivut pitää irroittaa tangoista lyömällä putkisokat irti. Ennekuin lähtee niitä lyömään niin kannattaa kokeilla missä järjestyksessä ja millä vaihteella sokat mahtuvat tulemaan alapuolelta pois. Itsellä meni vähän säädöksi.
-Päävaihteisto irti, kuvasta näkyy mistä kohtaa kannattaa katkaista.
-Vaihteiston päältä siirtotankojen teline irti. Telineen sivuissa on tulpat joiden takana on jouset ja kuulat kullekkin tangolle. Niitä ei tarvitse eikä kannata irroittaa. Itse irroitin ja asentaessa ei kuulat mennytkään ihan sinne minne piti.
-Siinä olikin se mitä purettua saa. Yllä lukeekin tarinaa akselien purkamisesta. Mutta jos jotain tarvii vaihtaa niin kaikki laakerit tarvii irroittaa, ja nehän ei ehjänä irti lähde.

MVa~1 sanoi
se vasemalla takana oleva kannake kuuluu todennäköisesti olla väljä. Eli onko rungossa iso silmukka jossa on kumi ja laatikossa on sitten akseli tämän silmukan läpi, mutta on todella väljä??
Tuolla albumissa on kuva siitä kannakkeesta, eli osat ovat kokonaan irti toisistaan, ei kait sen sellainen kuuluisi olla, eihän?
 
Vs: L200 man.vaihteisto ongelma

kyllä se "kannake" pitää olla väljä.. se ei siellä tee muuta kun estää laatikkoa kiertymästä.. eli älä tee tiukempaa sovitusta.. alkaa jyristämään..
 
Vs: L200 man.vaihteisto ongelma

^okei, uskotaan.

Nyt on laatikko paikallaan ja ***kele, ykkös vaihde ei kytkeydy :seina

Koitin kyllä moneen otteeseen kasausvaiheessa että kaikki vaihteet kytkeytyy, mutta ei.

Keppiä kun painaa lujaa ykköstä vasten niin sen saa siellä pysymään, mutta ei mene perille asti.

Meteli katosi, jotain hyvää sentään. Taidan harjoitella ensiviikonloppuna kasausta ja purkua uudestaan. Ihan kun ei lomalla olisi parempaa tekemistä.
 
Vs: L200 man.vaihteisto ongelma

Tässä vaiheessa täytyy sanoa että hienoa työtä olet tehnyt kun olet jaksanut foorumille kirjoitella vaiheita. Vaikkakin yksinpuhelua on tullut. Tästä topicista on takuuvarmasti jollekki muulle vielä hyötyä. :)
 
Vs: L200 man.vaihteisto ongelma

epezi sanoi
Sain pari kaveri nostamaan vaihteistoa ja ihan hyvin se sieltä lopuksi tuli.
Tässä jotain kuvia: http://picasaweb.google.fi/epezi.alfaholic/Mitsu#

-Kiinnitin vaihdevivut ja suojasin kardaanien aukot.
-Pesin painepesurin ja liuottimen kanssa.
-Tuin hyvin pöydälle, ja irroitin vasta tässä vaiheessa sen alapuolisen tuen.
-Kytkimen haarukka ja painelaakeri irti.
-Etupään iso "kaukalo" neljällä pultilla irti.
-Vaihdevivun edestä pelti lätkä irti, alta löytyy vaihteensiirto haarukoiden päät. Kytkentävivut pitää irroittaa tangoista lyömällä putkisokat irti. Ennekuin lähtee niitä lyömään niin kannattaa kokeilla missä järjestyksessä ja millä vaihteella sokat mahtuvat tulemaan alapuolelta pois. Itsellä meni vähän säädöksi.
-Päävaihteisto irti, kuvasta näkyy mistä kohtaa kannattaa katkaista.
-Vaihteiston päältä siirtotankojen teline irti. Telineen sivuissa on tulpat joiden takana on jouset ja kuulat kullekkin tangolle. Niitä ei tarvitse eikä kannata irroittaa. Itse irroitin ja asentaessa ei kuulat mennytkään ihan sinne minne piti.
-Siinä olikin se mitä purettua saa. Yllä lukeekin tarinaa akselien purkamisesta. Mutta jos jotain tarvii vaihtaa niin kaikki laakerit tarvii irroittaa, ja nehän ei ehjänä irti lähde.
Tuolla albumissa on kuva siitä kannakkeesta, eli osat ovat kokonaan irti toisistaan, ei kait sen sellainen kuuluisi olla, eihän?

täysin off topiccia, mutta....
onko kellään kuvasarjassa esiintyvää irto-kytkinkoppaa ylimääräisenä?? Jos jollain löytyy, niin allekirjoittanutta kiinnostaa :)

-Arska

ps. epezille pojot siitä, että viitsii kuitenkin laitella kuvia ja juttua episodista, koska aina jollekin siitä voi olla apuja.
 
Vs: L200 man.vaihteisto ongelma

Vika löytyi ja korjattu.

Syynä oli liian pitkä vaihdekepin kiinnityspultti :seina
Keppiä purkaessa huomioin kyllä että pultteja oli eri mittaisia ja sijoitin ne oikeille paikoille, jossain vaiheessa olivat kuitenkin vaihtaneet paikkaansa. Huomasin asian kun lähdin purkamaan vaihteistoa, ja otin kepin irti. Yksi pulteista oli todella nahea. Ja kierteet olikin rikki, tästä tajusin kokeilla vaihteita ilman tuota pulttia.

Vielä tarvitsisi ratkaista että kuinka saisin vitos- ja pakkivaihteen siirtotangon kuulan paikalleen. Irroitin sen aikaisemmin epähuomiossa (piti ottaa ykkös ja kakkos vaihteen). Kahdessa muussa tangossa onkin umpinainen "putki" mitä pitkin kuulan saa työnnettyä perille, mutta tuossa vitos-pakki linjassa on ensin pari senttiä tyhjää, ja sitten "putki". Magneetilla sen saa perille, mutta ei irroitettua.

Täytyy kehitellä jotain sähkömagneetti viritystä. Onneksi tuon puuttuminen ei ajoa haittaa, vähän tuntuman puutetta vain.

Nyt voi huokaista helpotuksesta.
 
Takaisin
Ylös Bottom