Lancer 2006 käyntiongelma

Intense

New Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2014
Tervehdys arvon foorumistit

Kauniimman puoliskon Lancerissa (2.0 Intense vm. 2006) on alkanut esiintyä nykimistä ja huonoa käyntiä. Nykiminen ilmaantuu tasa/osakaasulla ajettaessa, tällöin moottori ikäänkuin booaa ja käy epätasaisesti. Tuntuma on hieman kuin jarru laahaisi (ei kuitenkaan laahaa), ts. tehoja ei ole. Kaasua reilummin painettaessa kone "herää", normaalit tehot tulevat takaisn ja tällöin myös tuntuu selkeä nykäisy. Jälleen jos höllää kaasua yrittäen ajaa tasaista nopeutta, tehot häviävät osittain. Ilmiö tapahtuu sekä kylmällä, että lämpimällä koneella.

Moottorin vikavalo syttyi, vikakoodit luettiin ja tuloksena oli koodi P0125. Koodi viittaa moottorin jäähdytysnesteen lämpötila-anturiin. Mitä mieltä olette, voiko ko. anturin viallisuus aiheuttaa edellämainitun kaltaista ongelmaa? Kuitenkin reilusti kaasua painettaessa auto toimii juuri kuten kuuluukin, onglema esiintyy vain pienellä kaasulla ajettaessa, eikä silloinkaan aina. Moottorin lämmöt kojetaulusta luettuna on normaalit, käsittääkseni mittaristolle on eri lämpötila-anturi kuin ECUlle.

Mitkä mahtaisi olla tuon moottorin lämpötila-anturin ohjearvot ohmeina, jos tuota vaikka alkaisi mittailemaan? Tosin anturin sijainti on vielä hämärän peitossa, mutta selvinnee aikanaan.

Onko kenelläkään tiedossa, onko Lancerista saatavilla korjausopasta netistä?

Kaikki apu otetaan kiitollisena vastaan, päivittelen tänne asian edistymistä, mikäli sellaista tapahtuu.
 

S4mul1

New Member
Liittynyt
11 Tammikuu 2014
Vs: Lancer 2006 käyntiongelma

En mee nyt varmaks sanoo mutta itellä oli vanhemmassa -90 lancerissa ihan sama vika. Ja tämä korjaantu sillä kun vaihto tulpat, sytytyskopan ja pyörijän. Oli noin 20e reissu. Oli päässy sinne vettä tiivistymään ja siten haittas sytystä. Kannattaa otta se koppa irti ja kattoo onko sielä kosteutta ja missä kunnossa se pyöriä on, saattaa hoitua pelkästään sen kuivaamisellakkin.
 

tommyz

DSM FTW
Liittynyt
19 Joulukuu 2011
Sijainti
Helsinki
Vs: Lancer 2006 käyntiongelma

S4mul1 sanoi
En mee nyt varmaks sanoo mutta itellä oli vanhemmassa -90 lancerissa ihan sama vika. Ja tämä korjaantu sillä kun vaihto tulpat, sytytyskopan ja pyörijän. Oli noin 20e reissu. Oli päässy sinne vettä tiivistymään ja siten haittas sytystä. Kannattaa otta se koppa irti ja kattoo onko sielä kosteutta ja missä kunnossa se pyöriä on, saattaa hoitua pelkästään sen kuivaamisellakkin.
:eek:fftopic
Veikkaisin, että tuon ikäisessä lancerissa (-06) on ihan suorasytytys eikä mitään jakajia...
 

mikko412

Active Member
Liittynyt
15 Toukokuu 2005
Vs: Lancer 2006 käyntiongelma

tommyz sanoi
:eek:fftopic
Veikkaisin, että tuon ikäisessä lancerissa (-06) on ihan suorasytytys eikä mitään jakajia...

näin varmaan on,mutta silti esim tulppakaivot voi olla täynnä öljyy ,yms ei hyvä. tai vaikka vettä jos painepesurilla konehuonetta pesty
 

Intense

New Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2014
Vs: Lancer 2006 käyntiongelma

Hieman päivitystä tilanteeseen:

Lämpötila-anturi löytyi lopulta merkkiliikkeestä hintaan 74 euroa, tarvikeliikkeissä ei kyseistä osaa ollut ollenkaan. Mittaristolle menevä lämpötila-anturi olisi kyllä löytynyt. Osan vaihtotyö oli yksinkertainen, ylävesiletku ja ilmanottoputki kannatti ottaa pois työskentelytilaa antamaan. Sitten vain vanha anturi pois ja uusi tilalle. Ja kas, vika tuntui korjaantuneen. Veto oli tasaista, eikä pienentäkään nykimistä tai häiriötä. Mutta seuraavassa kylmäkäynnistyksessä oireet palasivat, nyt hieman lievempinä. Tasakaasulla ajettaessa veto katkeaa edelleen satunnaisesti, ja palaa yhtäkkiä takaisin jolloin tuntuu selkeä nykäisy. Ei tosin yhtä voimakkaana kuin ennen korjausta. Eli auto nykii pehmeämmin, jos näin voidaan sanoa. Painettaessa enemmän kaasua veto on tasaista ja normaalia, kuin myös useimmiten lämpimällä koneellakin. Moottorin vikavalo palaa taas.

Lämpötila-anturin vaihdolla tilanne siis parani huomattavasti, mutta ei näemmä poistunut.

Seuraavaksi on kai luettava vikakoodit uudestaan. Osaako joku suositella edullista ja hyvää vikakoodinlukijaa, ettei jatkuvasti tarvitsisi kantaa kymmeniä euroja korjaamolle tällaisen pikkujutun takia?
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Lancer 2006 käyntiongelma

Missäpäin vaikutat, Treen seudulla voin lukea vikakoodit.

Ja mun veikkaus mikä vielä on rikki: tulpat ja/tai puola. Onko vaihdettu tulpat?
 

Intense

New Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2014
Vs: Lancer 2006 käyntiongelma

Asustelen Kouvolan seudulla joten välimatkaa on turhan paljon, kiitos kuitenkin tarjouksesta. Tulppia ei ole vielä vaihdettu, vaihtelen ne tässä jokin päivä kun aikaa liikenee. Onhan niiden vaihdosta jo aikaa, vika voi hyvinkin löytyä niistä.
 

henriquez

New Member
Liittynyt
2 Kesäkuu 2019
Omassa 4G18 lancerissa vm 2004 sedanissa on ollut aavistuksen samaa. Tuntuu, että moottorin tehot (varsinkin vääntö) on hieman hukassa, kun lieväänkin ylämäkeen yrittää vitosella kiihdytellä. Torque softalla tarkastin lämmöt niin 98-99 astetta näytti.

Lisää diagnoosia ja ylävesiletku ajon jälkeen kuuma, alavesiletku viileä -> termari meni vaihtoon.

Sain juurikin tuon kyseisen P0125 koodin. Täytyy tosiaan muistaa, ettei suoraan tarkoita sitä, että itse anturi voisi olla rikki, vaan voi johtua sytytyksestä, lambdasta sun muusta. Vaihdoin 82 asteisen termarin ja nyt lämmöt ajossa 90 astetta.

Omassa autossa tuo nykiminen ei ole vallitseva oire van tehottomuus persdynolla. Pientä ajoittaista nykinää on, joka ei siis korjaantunut tulppien, puolien ja johtosarjan uusinnalla.

Myös lambdan arvojen tarkastelun ja pakokaasupäästöt olen tehnyt - puristuspainemittaukset yms.
 
Ylös Bottom