Lancer CB 93-97 EPROM ECU ja viinahommat

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
No pääpiirteittäin se menee niin vaparissa että ne vakiosuuttimet joko riittää tai sitten ei. Jollain muotoa sun on saatava sitä suihkutusaikaa pidemmäksi, joko ecua peukaloimalla tai huijausboksin lisäyksellä suutinten väliin.

Toinen vaihtoehto on sitten vaihtaa vaan 30% isommat suuttimet ja ajella menemään. Toimii kesällä ihan hyvin, mutta talvella ei kyllä käynnisty.
Ja muutenkin trimmeissä voi olla vähän heittoa eri kuormitusten mukaan.

Minä valitsin vaihtoehdon jossa vaihdoin sekä suuttimet että peukaloin ecua, nyt lähtee ihan suht siedettävästi käyntiin pakkasillakin ja jos on tarvetta(jaksamista) niin eri trimmejä voi säädellä suutinskaalauksella ja suuttimen latensseilla ecusta.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari

Hyvin tuo käkätin kyllä liikkuu, ei meinaa tassut pitää kuivalla asfaltilla ykkösellä ku lyö lämän pohjaan. :rolleyes:
Sen kummosempia virityksiä ei oo ku etskut tankis, isommat suuttimet ja ennakkoo joku 7 astetta kireemmälle ja bensakartta on jenkkikoodista, sekin on hassusti laihempi kun eurokoodis, vois luulla et etskun kans pitäs olla rikkaamalla, mut voiha mulla olla tuo suutinten koko skaalattu liian rikkaalle.

Niija putkenpääkin alkaa näyttää jo kohtuu hyvältä ku o reilu puoli vuotta viinailua takana. :)
lancere85.jpg
 
Viimeksi muokattu

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Sain danilta evo3 definition, aika vähän siinä sit kuitenkin osu mitään määrityksiä samoihin ton ecun kans, valitettavasti. :/
Aloin miettimään että kun tuo musta ahdettu osaa täyttää tota öljynkerääjäsäiliötä vedellä etanolin kans niin mitenhän tää, pitänee harkita että asentaa tähänkin jonkun suljetun systeemin mikä ei sotke auton omaa huohotusta / ilmamäärämittausta. Helpoimmillaanhan moinen ois joku lasipurkki minkä kanteen tekis kolme reikää ja laittas letkut tiiviisti kiinni liimalla. Tai sit maksais kiinakamasta sen 20e.. :rolleyes: Lasipurkki ois kyllä kätevä kun siitä näkis suoraa läpi että mitä sinne säiliöön kertyy.

En tiedä miten vapaastihengittävässä riittää alipaine siellä imupuolella muutenkaan verrattuna tuohon ahdettuun.. :confused:
 

Jänkälä

New Member
Liittynyt
27 Heinäkuu 2016
Vaihdoin carismaan cdh210 suuttimien tilalle cdh275:t. Toimii muuten hyvin paitsi alle +5 joutuu starttaan 6-7 kertaa. Miten saisi kylmärikastusta, ilmamassamittarin lämpötila anturiin etuvastus vaihtokytkimellä, mikä vastusarvo , vai onnistuuko mitenkään?
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vähän ghetto ratkaisuja noi lämpötila-anturien huijaamiset mutta mikäs siinä jos toimii. Itse suosin enemmän ECUn asetuksien muokkaamista.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vaihdoin carismaan cdh210 suuttimien tilalle cdh275:t. Toimii muuten hyvin paitsi alle +5 joutuu starttaan 6-7 kertaa. Miten saisi kylmärikastusta, ilmamassamittarin lämpötila anturiin etuvastus vaihtokytkimellä, mikä vastusarvo , vai onnistuuko mitenkään?
Varmaan mielummin siihen anturiin joka on jäähdytysnesteen lämpötilaa mittailemassa, uskoisin että ilmamassamittarin lämpötila-arvo ei vaikuta lähellekkään niin paljoa ja vasta käydessä. Noi vanhemmat ei ainakaan käynnistäessä taida sitä kauheasti lueskella. Jollain dataloggerilla ja potikallahan sen näkisi pyörittelemällä että millon ecu luulee että jäähdytysneste on vaikkapa -25 asteista.
 

Wlooffy

Active Member
Liittynyt
25 Lokakuu 2006
Sijainti
Salo
Eikös tuossa jäähdytysnesteen lukemisessa tule sitten ongelmia kun auto on lohkolämmittimessä kiinni?

Ainakin yhdessä nimeltämainitsemattomassa merkissä (dieselissä tosin) piti lohkolämmitin ottaa 15min hetkeä ennen startti irti, koska muuten se ei käynnistynyt.

Niin sen pohjalta kyllä luulisi että normaalimpaa olisi nimeomaan lukea sitä imuilman lämpötilaa.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Eihän se siihen vaikuta, jokatapauksessahan se moottorinohjaus huijataan luulemaan että on paljon pakkasta. Ja suihkutusaika on pidempi startatessa.

Ja kuten huomaat niin ecu tosiaan lukee sitä jäähdytysnestettä eikä imuilmaa, kun käy tuo mainitsemasi jos vesi kiertää huonosti järjestelmässä tai anturi on huonossa paikassa.
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Imuilman lämpötilaa käytetään MAF:lta saatavan ilmamäärän laskemiseen yhdessä hertzien kanssa. Muutoin kompensoinneissa käytetään pääosin tuota jäähdytysnesteen lämpötilaa. Tosiaan lohkolämmittimmen käyttö saattaa joskus olla huono kun se anturi lämpeää liikaa vs todellisuus ja auto lähteekin sitten huonommin käyntiin.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vaihdoin carismaan cdh210 suuttimien tilalle cdh275:t. Toimii muuten hyvin paitsi alle +5 joutuu starttaan 6-7 kertaa. Miten saisi kylmärikastusta, ilmamassamittarin lämpötila anturiin etuvastus vaihtokytkimellä, mikä vastusarvo , vai onnistuuko mitenkään?

Onko toi homma edennyt? Mitä Carisma kuluttaa etskulla? Lancerissa tuntuu olevan aikalailla se kymppi ainakin jos ajelee 120km/h motareita tai työmatka-ajoa. Kokeilematta on kyllä vielä sellanen joku vähän hitaampi matka-ajo, mutta epäilen että ei kyllä siinäkään muutu kauheasti.

Galantin kulutus taas tippuu matkassa todella paljon verrattuna kaupunkiräppäilyyn.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Oiskohan mitään ideaa säätää closed loop AFR targettia laihemmalle, vaikka 15.3 nykyisen 14.7 seasta. Viinallahan ne on toki todellisuudessa eri luvut mutta ei se ecu sitä tiedä kun ei kerro. Olen siinä uskossa että viinalla moinen voisi olla ihan turvallistakin? Hyödystä en osaa sanoa. Pitää ihan ekaks selvittää että jaksaako tuo mennä suomen nopeudet Closed loopissa tasakaasulla.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Noh nyt siellä on sellanen lastu missä on closed loop target AFR 15.3, eihän tuo tietysti ole kun muutaman prosentin vakiosta laihempi mutta kapeakaistan kanssa ei voi enempää laittaa tai eculla ei varmaan ole kauheasti käryä seoksesta. Tuskin tuo saha ainakaan tuohon hajoaa. DSM miehet on tainnu tehdä sellasen koodin että ecu lukee suoraa laajakaistasignaalia, ois varmaan hyvä tuollasessa säästöajossa.
 
Ylös Bottom