Lancer Evojen huollot ja hinnat

MitsuT

"muista tankata!"
Liittynyt
26 Joulukuu 2007
Sijainti
rovaniemi
Vs: Lancer Evojen huollot ja hinnat

tänään huollettiin evo,kaikki öljyt ja nesteet vaihdettiin ja tarkasteltiin erinäkösiä hommia :D lasku yhteensä töineen 320€ kilometrejä on 50000.
kendall merkkiset öljyt tuli joka paikkaan. vaihteet alko ainakin pelaan hiton hyvin,verrattuna castrolleilla.
 

Tarzi

Lancer Evolution IX
Liittynyt
31 Heinäkuu 2006
Sijainti
Espoo
Vs: Lancer Evojen huollot ja hinnat

Evo 9, 30tkm määräaikaishuolto paikallisella maahantuojalla. Öljyt ja ilmansuodattimet vaihdettu, jarrut puhdistettu.
Hintaa tuli 206€.
Ilmansuodatin olikin ehtinyt jo pölyyntyä jonkin verran ja uuden suodattimen myötä auto piristyi selvästi.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Lancer Evojen huollot ja hinnat

Teemu T. sanoi
Onko jarrujen aukaisulle jotain suositusta? Kuinka usein?

Mitä tarkoitat aukaisulla? Nesteiden vaihdon lisäksi jarrupalojen ja levyjen kulumista toki pitää tarkkailla, samoin on hyvä varmistaa ajoittain etteivät jarrut jää laahaamaan mutta eipä niitä sen enempää tarvitse aukaista ennen kuin on jotain korjattavaa.
 

Teemu T.

Member
Liittynyt
10 Tammikuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Lancer Evojen huollot ja hinnat

ast sanoi
Mitä tarkoitat aukaisulla? Nesteiden vaihdon lisäksi jarrupalojen ja levyjen kulumista toki pitää tarkkailla, samoin on hyvä varmistaa ajoittain etteivät jarrut jää laahaamaan mutta eipä niitä sen enempää tarvitse aukaista ennen kuin on jotain korjattavaa.

Jarrusatulat pöydälle, männät ulos, putsaus, mahdollisesti uudet tiivisteet ja takaisin kasaan ennen kuin alkaa laahaamaan.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Lancer Evojen huollot ja hinnat

Teemu T. sanoi
Jarrusatulat pöydälle, männät ulos, putsaus, mahdollisesti uudet tiivisteet ja takaisin kasaan ennen kuin alkaa laahaamaan.

Enpä muista aikaisemmin kuulleeni että joku tekisi jarrusatularemontteja ihan huvikseen ennaltaehkäisevästi. Jarrunesteiden säännöllinen vaihto on mielestäni parasta ennaltaehkäisevää toimintaa jumittumista vastaan.
 

uge

Active Member
Liittynyt
28 Joulukuu 2003
Vs: Lancer Evojen huollot ja hinnat

Jarrujen herkistys/puhdistus/liukupintojen voitelu suositus kerran vuodessa. Normaalisti ei lienee tarvetta purkaa satuloita, mutta liikutella liukutapit ja männät ääriasentoihin riittänee ja nesteen vaihto joka toinen vuosi. Ei ala laahaamaan eikä tarvi tehdä niin tiheään remonttiakaan.
 

Teemu T.

Member
Liittynyt
10 Tammikuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Lancer Evojen huollot ja hinnat

Saattaa olla liioiteltua tuo jarrujen aukaisu-operaatio. Täytyy nyt ainakin tehdä noi ugen mainitsemat hommat. En muista, kuka evon omistaja tuota aukaisua mainosti tekevänsä säännöllisin väliajoin.
 

Teemu T.

Member
Liittynyt
10 Tammikuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Lancer Evojen huollot ja hinnat

Evo oli tänään hoidossa ST-Motorsilla. Vetopyörästöjen öljyt, ilmanputsari, jarrunesteet, jarrujen huolto ja yleistä silmäilyä. Hyvää palvelua. Suosittelen.
 

puerco

VW Scirocco R look
Liittynyt
2 Heinäkuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Lancer Evojen huollot ja hinnat

Heppara sanoi
Hihna on kylläkin 90 tkm. Kysytty merkkiliikkestä sekä maahantuojalta. Ainakin Kasin osalta on näin.Toivottavasti näin on, koska omallani kasilla on ajettu yli 70 tkm eikä huollossa ole hihnaa vaihdettu.

Mitäs maksaa 75 000km huolto ja mitä tehdään ?
 

Heppara

New Member
Liittynyt
7 Heinäkuu 2007
Sijainti
Valkeakoski
Vs: Lancer Evojen huollot ja hinnat

puerco sanoi
Mitäs maksaa 75 000km huolto ja mitä tehdään ?

On ns. pikkuhuolto. Eli moottoriöljy + suodatin ja tais olla myös raitisilmasuodattimen vaihto.

Veholla n.200 €. En muista tarkkaa hintaa, kun kuitti ei tässä lähetyvillä. Sitä paitsi vein omat öljyt mukana. Vehon liemet ei kelvannut mulle ::)
 

Biim

New Member
Liittynyt
24 Elokuu 2007
Sijainti
Vantaa
Vs: Lancer Evojen huollot ja hinnat

Moottoriöljythän tohon on tosi helppo vaihtaa. Suodatin on suoraan oikean etupyörän takana sivusta silmäiltynä. Sen vaan muistat että öljyä meneekin lähemmäs 5L eli se normaalisti japseihin riittävä 4L pönttö ei piisaa.
 

puerco

VW Scirocco R look
Liittynyt
2 Heinäkuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Lancer Evojen huollot ja hinnat

Ok ^Kattelinkin tuossa kun auto oli ylhäällä että aika pala kakkua on vaihto. Onko öljy suosituksia ?
V300 Motul ?
 

[jo

New Member
Liittynyt
7 Kesäkuu 2008
Sijainti
Turku
Vs: Lancer Evojen huollot ja hinnat

Paljon ovat tuota castrollin edgeä pistäneet. Ei tosin omakohtasta kokemusta. Kunhan et vaan mee mitään mobil 1 pistelee.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Lancer Evojen huollot ja hinnat

[jo sanoi
Paljon ovat tuota castrollin edgeä pistäneet. Ei tosin omakohtasta kokemusta. Kunhan et vaan mee mitään mobil 1 pistelee.

Itse ajan Mobil 1:llä (5W-50) Evolla. Miksei pitäisi?

-50 öljyjen valikoima on hyvin rajallinen, juuri muuta kuin Mobilia ei ole laajasti saatavilla.
 

Biim

New Member
Liittynyt
24 Elokuu 2007
Sijainti
Vantaa
Vs: Lancer Evojen huollot ja hinnat

Minusta ihan makukysymys mitä haluaa laittaa. Pääasia että öljyt vaihtaa säännöllisesti ja usein ja käyttää synteettistä. Mä vaihtelen 5000km välein. Tällä hetkellä sisällä Shellin Helixiä kun sitä sattui sopivasti käsiin ja oli oikean graden kamaa. Mobil1 on aivan käypästä kamaa näihin, kuten todella moneen muuhunkin.
 

Tunari-82

Active Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2005
Vs: Lancer Evojen huollot ja hinnat

ast sanoi
Itse ajan Mobil 1:llä (5W-50) Evolla. Miksei pitäisi?

-50 öljyjen valikoima on hyvin rajallinen, juuri muuta kuin Mobilia ei ole laajasti saatavilla.
Samaten on mun evossa,jos kesäksi panis jotain "parempaa" öljyä.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Lancer Evojen huollot ja hinnat

Mobililla vedettiin viime kesän ratapäivät ja niin aiotaan ajaa tulevana kesänäkin ellei suunnitelmissa oleva isompi öljynjäähdytin tiputa lämpöjä sellaiseksi että voi ajaa -40 öljyllä tai ellei löydy parempaa -50 öljyä.
 

[jo

New Member
Liittynyt
7 Kesäkuu 2008
Sijainti
Turku
Vs: Lancer Evojen huollot ja hinnat

ast sanoi
Itse ajan Mobil 1:llä (5W-50) Evolla. Miksei pitäisi?

Huonoja kokemuksia tehokkaammilla vehkeillä tuon kanssa kun ei tahdo voitelu riittää ahtimelle.
 

[jo

New Member
Liittynyt
7 Kesäkuu 2008
Sijainti
Turku
Vs: Lancer Evojen huollot ja hinnat

kiihdytys käytössä ja driftingissä. ahtimen kierrokset ollut niin suuret voiteluun nähden ja näin ollen nirhannut kiinni.

Edit: Nissaneista.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Lancer Evojen huollot ja hinnat

[jo sanoi
kiihdytys käytössä ja driftingissä. ahtimen kierrokset ollut niin suuret voiteluun nähden ja näin ollen nirhannut kiinni.

Selvä. Mielenkiinnolla sitten odottelen koska sama tapahtuu minulle... ::)

Ihan oikeasti haluaisin tietää esim. mitä moottoreita, mitä ahtimia, millaisilla paineilla ja millaisilla öljynlämmöillä niitä on ajettu. Ja mitä niille on tehty että ovat alkaneet kestämään, muuten väitteet ovat aika tuulesta temmattuja.
 

Peke

Porsche 911 Turbo, Citroen Xsara VTS, EX Evo 9
Liittynyt
14 Joulukuu 2003
Sijainti
Pääkaupunkiseutu
Vs: Lancer Evojen huollot ja hinnat

Mitähän maksaa ja pitää sisällään merkkiliikkeen Evo 9:n 30tkm huolto? Vertailun vuoks... ::)
 

[jo

New Member
Liittynyt
7 Kesäkuu 2008
Sijainti
Turku
Vs: Lancer Evojen huollot ja hinnat

ast sanoi
Selvä. Mielenkiinnolla sitten odottelen koska sama tapahtuu minulle... ::)

Ihan oikeasti haluaisin tietää esim. mitä moottoreita, mitä ahtimia, millaisilla paineilla ja millaisilla öljynlämmöillä niitä on ajettu. Ja mitä niille on tehty että ovat alkaneet kestämään, muuten väitteet ovat aika tuulesta temmattuja.

Voi olla liian tuulesta temmattuja mutta en ainakaan enää itse käytä.
Ja ihan öljyn vaihdolla selvisi. Yksi ahdin ainoastaan hajosi tästä syystä, lopuissa tuli vahingot ilmi vasta ahtimen huollossa kun laakeripintojen huomattiin olevan lievästi kiinnileikkautuneet jossain vaiheessa. Ja siis kaikki oireet katosi kun öljy vaihtui.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Lancer Evojen huollot ja hinnat

Kilpuri ysissä käytettiin yksi kausi Kendalin öljyjä koneessa. Kauden jälkeen moottori avattiin ja laakeripinnat tutkittiin ja pientä kiillottumista huomattiin. Valvoline VR1;stä käytettiin ennen ja myös tämän jälkeen. Koneita avannut hemmo sanoi ettei tällä öljyllä ole mitään kiillottumisia näkynyt.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Lancer Evojen huollot ja hinnat

Harri K sanoi
Kilpuri ysissä käytettiin yksi kausi Kendalin öljyjä koneessa. Kauden jälkeen moottori avattiin ja laakeripinnat tutkittiin ja pientä kiillottumista huomattiin. Valvoline VR1;stä käytettiin ennen ja myös tämän jälkeen. Koneita avannut hemmo sanoi ettei tällä öljyllä ole mitään kiillottumisia näkynyt.

Tässäkin on se ongelma, että Valvoline VR1 5W-50 versiota ei ole paljon näkynyt kaupan järkevään hintaan ainakaan. 20W-50 on mineraaliöljy eikä oman näkemykseni mukaan riittävän notkeaa koneeseen joka näkee päivittäisiä kylmäkäynnistyksiä. 10W-60 taas on oman näkemykseni mukaan kuumaviskositeetiltaan liian paksua.
 

Makeko

V RS & Civic FK
Club Member
Liittynyt
17 Syyskuu 2008
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Lancer Evojen huollot ja hinnat

eiks 10w-60 ois just kesäks sopivin. etenki jos käy radalla rullaa. castrol 10w-60 ja teboil extreme 10w-60, noita kehuttu ainakii. eiks toi valvolinen 10w-60 oo semisynteettistä, näi muistelin.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Lancer Evojen huollot ja hinnat

Menee öljykeskusteluksi, mutta kaipa sen voi siirtää omaan ketjuunsa :)

Ongelmahan öljyhommissa on ettei oikeasti kokemuksia ole kovinkaan monella. Joku sanoo että tietty öljy pelaa hyvin, mutta koneessa voi sisällä olla ties mitä alkavia vaurioita. Itseltäni ei ole koskaan hajonnut yhtään moottoria minkään asian vuoksi, vielä vähemmän öljyn, joten omakohtaisia huonoja kokemuksia ei ole.

Lukemani perusteella olen muodostanut sen käsityksen että öljyn pitäisi olla kuumaviskositeetiltään löysintä mahdollista mikä pysyy laakerin ja laakerikaulan välissä muodostaen öljypatjan mikä estää metalli-metalli kontaktin. Välyksiltään ehjässä moottorissa hyvälaatuinen -40 öljy toiminee jonnekin 120 asteen tienoille hienosti. Paksumman öljyn käyttö lisää kitkaa heikentäen moottoritehoa,
nostaa lämpötilaa laakereissa ja nostaa öljyn lämpötilaa. Normaaliajossahan öljyn lämpötila pyörii ehkä 80 asteen tienoilla. Silloin -60 on jo melkoista tahnaa mikä saattaa aiheuttaa voiteluongelmia.

Öljyn laatu vaikuttaa paljon myös siihen kauanko se säilyttää ominaisuutensa. Tässä suhteessa esteripohjaiset öljyt ovat ilmeisesti erittäin hyviä.

Jos saan omassa autossani öljynlämmön pysymään 120 asteessa radalla niin siirryn hyvälaatuiseen -40 öljyyn.
 

Teemu T.

Member
Liittynyt
10 Tammikuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Lancer Evojen huollot ja hinnat

Laitoin omaan kasiin Motulin V300 esteripohjaista 5w40 öljyä. Pirun kallistahan toi oli, mutta kaipa se sitten on hyvääkin. Taisi olla 37,5 eur/2 litraa. Myydään vaan 2 litran pöniköissä.
 

markok

New Member
Liittynyt
30 Maaliskuu 2006
Sijainti
Espoo
Vs: Lancer Evojen huollot ja hinnat

ast sanoi
Menee öljykeskusteluksi, mutta kaipa sen voi siirtää omaan ketjuunsa :)

Ongelmahan öljyhommissa on ettei oikeasti kokemuksia ole kovinkaan monella. Joku sanoo että tietty öljy pelaa hyvin, mutta koneessa voi sisällä olla ties mitä alkavia vaurioita. Itseltäni ei ole koskaan hajonnut yhtään moottoria minkään asian vuoksi, vielä vähemmän öljyn, joten omakohtaisia huonoja kokemuksia ei ole.

Öljyn laatu vaikuttaa paljon myös siihen kauanko se säilyttää ominaisuutensa. Tässä suhteessa esteripohjaiset öljyt ovat ilmeisesti erittäin hyviä.

Jos saan omassa autossani öljynlämmön pysymään 120 asteessa radalla niin siirryn hyvälaatuiseen -40 öljyyn.
Näin se vaan on.On pakko uskoa mitä isot pojat kertoo.
Mä olen juurikin kuullut tosta Mobilin rallyformulasta 5w50 että sillä ei kuumalla moottorilla pysy öljynpaineet tarpeeksi korkealla.
Tuohon vaan saattaa vaikuttaa niin moni asia että miten se käyttäytyy eri merkkisissä moottoreissa, niin on aika vaikea sanoa.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Lancer Evojen huollot ja hinnat

Markok sanoi
Mä olen juurikin kuullut tosta Mobilin rallyformulasta 5w50 että sillä ei kuumalla moottorilla pysy öljynpaineet tarpeeksi korkealla.
Itse olen jonnin verran näitä testaillut,vaikka ei ole edes turbo,silti joutuu tappelemaan paineiden kanssa.

Testilista:

Mobil
1 0W40
1 5W40
1 5W50

Neste
10W40 Semi

Paineiden kannalta paras oli 1 5W50,sekä talvella/kesällä.
Lämpeää suht nopeasti (tai ainakin paineet tippuu),mutta rankemman ajon johdosta ei saman tien lämpeä liikaakaan.

1 0W40 oli aivan litkua,jumitti renkaatkin ja paineet oli alhaiset.

1 5W40 on "aika samaa kauraa" kuin 5W50,tosin lämpenee nopeammin,eli kesällä en käyttäisi,tai ripeämmässä ajossa.

Neste
Noh,onhan se suomalaista muttei näihin koneisiin muuhun kuin sisäänajo-öljyksi.
Kone piti huomattavasti karkeampaa ääntä,ja jo puolen tunnin motari ajon jälkeen paineet tippui todella paljon.
 

Makeko

V RS & Civic FK
Club Member
Liittynyt
17 Syyskuu 2008
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Lancer Evojen huollot ja hinnat

täl hetkel 0w40 mobil 1 sisällä. ollu 3000km. paineista tai lämmöistä ei tietoo ku ei oo mittareita (vielä).
en tiedä miks laitoin tollaset vaik ain karttanu mobilin öljyjä. aattelin et jos laittas ens viikol vaik valvoline synpower 5w-30 tai sit castrol edge 5w-30. varmaan talveks ihan passelit? kesäks sit varmaan tota 10w-60 kamaa.
 

metanolman81

New Member
Liittynyt
8 Kesäkuu 2007
Sijainti
Espoo
Vs: Lancer Evojen huollot ja hinnat

Markok sanoi
Näin se vaan on.On pakko uskoa mitä isot pojat kertoo.
Mä olen juurikin kuullut tosta Mobilin rallyformulasta 5w50 että sillä ei kuumalla moottorilla pysy öljynpaineet tarpeeksi korkealla.
Tuohon vaan saattaa vaikuttaa niin moni asia että miten se käyttäytyy eri merkkisissä moottoreissa, niin on aika vaikea sanoa.

Kyllä sigma ainakin tykkää mobilista :)
 

Peke

Porsche 911 Turbo, Citroen Xsara VTS, EX Evo 9
Liittynyt
14 Joulukuu 2003
Sijainti
Pääkaupunkiseutu
Vs: Lancer Evojen huollot ja hinnat

Motul 8100 X-cess 5W-40
"100 % synteettinen voiteluaine, joka on suunniteltu erityisesti viimeisimpiin tehokkaisiin moottoreihin.
Motul 8100 X-cess soveltuu niin bensiini-, diesel- (myös CDI) kuin LPG-moottoreihin.
Synteettinen pohja mahdollistaa korkea voitelutehon, joka vähentää kitkaa, laskee haihtuvuutta ja varmistaa vastustuskyvyn erittäin korkeiisiin lämpötiloihin,
jotka modernit moottorit saavuttavat. Loistava lämmönkestävyys. Varautuu tehon ja kierrosten kasvuun."

Tätä laitoin itse ku Motulin päässä kertoivat, että saa ajaa todella kovaa, ennenkuin on hyötyä vaihtaa Motulin V300:seen.
On vaikuttanut erinomaiseltä litkulta, tuota olen käyttänyt 7500km-->29 000km välin ja varmaankin nyt 30tkm huollossa samalla jatketaan.
Motulit myös laatikossa ja muihinkin paikkoihin pitäs vaihtaa.
 

Pade

Lancer Evolution IX -06
Liittynyt
18 Tammikuu 2009
Sijainti
Helsinki
Vs: Lancer Evojen huollot ja hinnat

Onkos tuo ST-Motors "virallinen" huoltopaja.
Lähinnä tuon takuun jatkumista ajatellen jne.

Tuli tuossa viikonloppuna hankittua IX:ä ja olis 45000km huolto ilmeisesti kohta edessä.
Onko tuo ST-Motors fiksuin paikka missä teettää tuo huolto täällä etelä-suomessa vai onko muita suosituksia?
Ja mitä tuo huolto suunilleen kustantaa ja mitä se kattaa?
 

evoluutio

Member
Liittynyt
20 Huhtikuu 2008
Vs: Lancer Evojen huollot ja hinnat

Pade sanoi
Onkos tuo ST-Motors "virallinen" huoltopaja.
Lähinnä tuon takuun jatkumista ajatellen jne.

Tuli tuossa viikonloppuna hankittua IX:ä ja olis 45000km huolto ilmeisesti kohta edessä.
Onko tuo ST-Motors fiksuin paikka missä teettää tuo huolto täällä etelä-suomessa vai onko muita suosituksia?
Ja mitä tuo huolto suunilleen kustantaa ja mitä se kattaa?
Jos takuuta on jäljellä, niin varsinainen huolto on viisainta teettää virallisessa Mitsubishihuollossa ja ST-Motors ei valitettavasti sellainen ole. Pelkän öljynvaihdon voi teettää siellä tai miksei muussakin ei-merkkihuollossa ilman että takuu raukeaa. Näin minulle Veholta ainakin sanottiin.
 

Biim

New Member
Liittynyt
24 Elokuu 2007
Sijainti
Vantaa
Vs: Lancer Evojen huollot ja hinnat

Jos ei takuuta oteta huomioon on ST-motors minusta pätevämpi paja kun mitsun omat huoltokorjaamot. Ovat korjanneet evoja ties kuinka kauan ja tehneet niistä ralliautoja yms. Tietotaitoa kyllä löytyy varmasti riittämiin. Suosittelen.

Maahantuojan valtuuttamissa mitsukorjaamoissa taas harvoin sattuu evo korjaajan kohdalle. ST-motors taas ei juuri muuta teekään kuin laittaa evoja.

45k huoltohan ei ole mikään iso huolto, joten kyllä luulisi muutamalla satasella helposti selviävän. Vaihtelevat öljyjä yms vain. Jakopää tuli vasta 90k kohdalla, se on sitten hinnakkaampi laitettava.

Omasta ST-motors vaihteli kaikki öljyt ja nesteet (myös jarru) ja katteli muutenkin josko jotain laiteltavaa olisi ja maksoi pari sataa koko hoito. Laatikkoöljyt tosin vein itse.
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Lancer Evojen huollot ja hinnat

evoluutio sanoi
Jos takuuta on jäljellä, niin varsinainen huolto on viisainta teettää virallisessa Mitsubishihuollossa ja ST-Motors ei valitettavasti sellainen ole. Pelkän öljynvaihdon voi teettää siellä tai miksei muussakin ei-merkkihuollossa ilman että takuu raukeaa. Näin minulle Veholta ainakin sanottiin.

Myös sen varsinaisen huollon voi teetättää ihan missä tahansa asiansa osaavassa pajassa ilman huolia takuun raukeamisesta. Veho luonnollisesti mielellään ylläpitää sitkeästi elävää väärää käsitystä, jonka mukaan merkkikorjaamossa huollattaminen olisi takuun säilymisen edellytys. Tosin ei varsinkaan evoissa takuusta ole juuri muutenkaan paljon hyötyä ollut, joten siinä(kin) mielessä aivan sama.
 

evoluutio

Member
Liittynyt
20 Huhtikuu 2008
Vs: Lancer Evojen huollot ja hinnat

nokonzok sanoi
Myös sen varsinaisen huollon voi teetättää ihan missä tahansa asiansa osaavassa pajassa ilman huolia takuun raukeamisesta. Veho luonnollisesti mielellään ylläpitää sitkeästi elävää väärää käsitystä, jonka mukaan merkkikorjaamossa huollattaminen olisi takuun säilymisen edellytys. Tosin ei varsinkaan evoissa takuusta ole juuri muutenkaan paljon hyötyä ollut, joten siinä(kin) mielessä aivan sama.
No viimekädessähän nämä takuunvoimassaolot ratkaisee kuluttajansuojalaki ts. tuomioistuin. Mutta jos maahantuojalta sanotaan että takuu raukeaa jos huollon teettää muualla, niin ei se sitten mahdollista takuunpiikkiin korjausta ainakaan helpoksi tee...
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Lancer Evojen huollot ja hinnat

evoluutio sanoi
No viimekädessähän nämä takuunvoimassaolot ratkaisee kuluttajansuojalaki ts. tuomioistuin. Mutta jos maahantuojalta sanotaan että takuu raukeaa jos huollon teettää muualla, niin ei se sitten mahdollista takuunpiikkiin korjausta ainakaan helpoksi tee...

Juuri näin ne haluaa sinun uskovan. Fakta on se, että tietävät oikein hyvin itsekin, että auton saa huollattaa käytännössä missä tahansa. Jos takuuasiaa tulee, on MAAHANTUOJAN tehtävä osoittaa, että vika johtuu nimenomaan puutteellisesta / väärästä huollosta. Ja jos olet ikinä Evon kanssa yhtään mitään takuun piikkiin saada niin tiedät hyvin, ettei se muutenkaan ole kovin helppoa. Ja ei ne ainakaan minulla huoltokirjaa tarkastanut. Kukin tavallaan, mutta itse kiertäisin maahantuojan huollot melko pitkältä.
 

Cirrus

Member
Liittynyt
26 Marraskuu 2007
Sijainti
Oulu
Vs: Lancer Evojen huollot ja hinnat

nokonzok sanoi
Juuri näin ne haluaa sinun uskovan. Fakta on se, että tietävät oikein hyvin itsekin, että auton saa huollattaa käytännössä missä tahansa. Jos takuuasiaa tulee, on MAAHANTUOJAN tehtävä osoittaa, että vika johtuu nimenomaan puutteellisesta / väärästä huollosta. Ja jos olet ikinä Evon kanssa yhtään mitään takuun piikkiin saada niin tiedät hyvin, ettei se muutenkaan ole kovin helppoa. Ja ei ne ainakaan minulla huoltokirjaa tarkastanut. Kukin tavallaan, mutta itse kiertäisin maahantuojan huollot melko pitkältä.

Hmm. En ole ihan samaa mieltä nyt. Takuu, joka on vapaaehtoinen lisä virhevastuun päälle, voi sisältää myös tiukempia ehtoja kuin tuo virhevastuu. Esim huollatuksen merkkiliikkeeissä. Mitsubishissäkin lötyy pitempi takuu kuin suora virheolettama 2 vuotta. Joten jos haluaa vielä korjautella nimenomaan takuun piikkiin, eikä virhevastuun piikkiin, niin parempi olisi takuuehtoja tietenkin noudattaa.

Eli siis virhevastuu ei katoa mihinkään, huollatti missä hyvänsä, mutta esimerkiksi se viiden vuoden takuu voi hävitä.
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: Lancer Evojen huollot ja hinnat

Virhevastuu katoaa, jos omistaja vaihtuu.

Takuuseen vaikuttaa autoissa autoalan RPA ja se muuttaa tilanteen erilaiseksi, kuin vaikkapa kodinkoneissa. Valmistaja voi määrätä minimivaatimukset korjaamolle, mutta ne eivät saa olla kohtuuttomat. Käytännössä melkein mikä tahansa korjaamo, jossa on kunnollinen monimerkki järjestelmädiagnoosilaite, riittää noiden vaatimusten täyttämiseen.
Delta-Auton 7 vuoden "takuu" on RPA:sta johtuvasta poikkeuksesta hyvä esimerkki. Siinä oli ehtona huolattaminen Deltassa ja se katsottiin laittomaksi. Ei saa mainostaa takuuna, jos on tuollainen ehto. Tästähän on virallinen päätös, jonka johdosta Delta muutti ehtoja ja mainontaa.

Em. ehtoihin myös mitsu/vemic viittaa tuossa viiden vuoden takuussa.
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=24864.0
 

evoluutio

Member
Liittynyt
20 Huhtikuu 2008
Vs: Lancer Evojen huollot ja hinnat

Biim sanoi
Jos ei takuuta oteta huomioon on ST-motors minusta pätevämpi paja kun mitsun omat huoltokorjaamot. Ovat korjanneet evoja ties kuinka kauan ja tehneet niistä ralliautoja yms. Tietotaitoa kyllä löytyy varmasti riittämiin. Suosittelen.

Maahantuojan valtuuttamissa mitsukorjaamoissa taas harvoin sattuu evo korjaajan kohdalle. ST-motors taas ei juuri muuta teekään kuin laittaa evoja.

45k huoltohan ei ole mikään iso huolto, joten kyllä luulisi muutamalla satasella helposti selviävän. Vaihtelevat öljyjä yms vain. Jakopää tuli vasta 90k kohdalla, se on sitten hinnakkaampi laitettava.

Omasta ST-motors vaihteli kaikki öljyt ja nesteet (myös jarru) ja katteli muutenkin josko jotain laiteltavaa olisi ja maksoi pari sataa koko hoito. Laatikkoöljyt tosin vein itse.
Luotan kyllä itsekin käytännössä St-motorsin ammattitaitoon enemmän Evojen suhteen verrattuna esim. Vehon huoltamoihin kun kyseessä on öljynvaihto tai joku moottoriin tai voimansiirtoon liittyvä toimenpide, ts. "kovanraudan" asioissa. Mutta luulisin, että esim. ilmastointilaitteen tai keskuslukituksen korjauksen suhteen Vehohuoltamoiden ammattitaito saattaisi vetää pidemmän korren...
 

Pade

Lancer Evolution IX -06
Liittynyt
18 Tammikuu 2009
Sijainti
Helsinki
Vs: Lancer Evojen huollot ja hinnat

Taidan siis viedä auton ST-Motorsiin jos kerta tuossa 45kkm-huollossa ei mitään sen kummempaa tehdä :)
 

ewopower

Member
Liittynyt
18 Syyskuu 2006
Vs: Lancer Evojen huollot ja hinnat

Viimeinen takuuaikainen huolto teetetty. Ilman-, raitisilman- ja öljynsuodatin ja öljyt = 250e.

Vaihteistoöljyt vaihdettu takuuseen kun valitin 1-> 2 vaihtamisen nihkeyttä kylmänä. Auttoi asiaa.
 

Tunari-82

Active Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2005
Vs: Lancer Evojen huollot ja hinnat

ewopower sanoi
Viimeinen takuuaikainen huolto teetetty. Ilman-, raitisilman- ja öljynsuodatin ja öljyt = 250e.

Vaihteistoöljyt vaihdettu takuuseen kun valitin 1-> 2 vaihtamisen nihkeyttä kylmänä. Auttoi asiaa.
Tuo kylmänä nihkeä ykköseltä kakkoselle vaihto taitaa olla ominaisuus evoissa,malliin katsomatta.
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Lancer Evojen huollot ja hinnat

Tunari-82 sanoi
Tuo kylmänä nihkeä ykköseltä kakkoselle vaihto taitaa olla ominaisuus evoissa,malliin katsomatta.

Ainakin kaikissa omissa esiintynyt samaa vaivaa. Kasissakin uudesta lähtien (sain auton helmikuussa).
 

overboost

New Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2008
Vs: Lancer Evojen huollot ja hinnat

ewopower sanoi
Viimeinen takuuaikainen huolto teetetty. Ilman-, raitisilman- ja öljynsuodatin ja öljyt = 250e.

Vaihteistoöljyt vaihdettu takuuseen kun valitin 1-> 2 vaihtamisen nihkeyttä kylmänä. Auttoi asiaa.
Mitkä öljyt laitettiin laatikkoon?
 
Ylös Bottom