Lancer GTI -93, Febiz

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Muutin kytkentöjä niin, että MFI rele saa nyt sähköä ja kokeilin paria muutakin kytkentämuutosta ecuun, mutta ei vaan starttaa. Meinaa hörähtää käyntiin heti kun avaimesta kääntää, mutta ei sitten kuitenkaan.
Nyt onkin ideat loppu mitä seuraavaksi.

Juuri tämän takia halusin testata koneremontin jälkeen vanhalla eculla, että moottori toimii.

Lähtökohtanahan on, että Evon ecu on ollut hyvin karsitulla johdotuksella toiminnassa Outonaapurin galantissa ja kytkentöjä on nyt vaan sovellettu lanceriin niin, että johtoja on nyt enemmän käytössä.

Hyvin tuo Hankookin akku jaksoi pyörittää starttia.
 
Viimeksi muokattu

outonaapuri

Active Member
Liittynyt
13 Kesäkuu 2011
Muutin kytkentöjä niin, että MFI rele saa nyt sähköä ja kokeilin paria muutakin kytkentämuutosta ecuun, mutta ei vaan starttaa. Meinaa hörähtää käyntiin heti kun avaimesta kääntää, mutta ei sitten kuitenkaan.
Nyt onkin ideat loppu mitä seuraavaksi.

Juuri tämän takia halusin testata koneremontin jälkeen vanhalla eculla, että moottori toimii.

Lähtökohtanahan on, että Evon ecu on ollut hyvin karsitulla johdotuksella toiminnassa Outonaapurin galantissa ja kytkentöjä on nyt vaan sovellettu lanceriin niin, että johtoja on nyt enemmän käytössä.

Hyvin tuo Hankookin akku jaksoi pyörittää starttia.

Kokeile nyt ensin kytkeä se silleen että saat sillä openport johdolla katottua jotta ecu herää ja että saat siihen yhteyden.

Galantin mfi vai mpi vai mikälie rele oli muistaakseni oma hommansa johdottaa tuon kanssa pelaamaan. Seuraava vähän mutulla ja muistin mukaan mutta galantin releessähän on kaksi "puolta" joista toinen taisi herättää ecun ja antureita yms ja toinen bensapumpun jne. Mullahan bensapumppu oli jo suoraan kytkimen takana ja taisin saman kytkimen taakse laittaa myös tuon releen herätyksen, jolloin se sitten lopulta herätti ecunkin oikein. Pitkään mä sitä relettä pyörittelin akun ja yleismittarin kanssa ihmetellen..
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Kokeilin nyt ensimmäisen kerran kytkeä Evoscanilla tietokoneeseen ja se ei saanut yhteyttä ecuun.
20221213_180907.jpg
Kai sekin on joku johtolanka, jota pitää tutkia tarkemmin.
Kiitos vaan Outonaapurille vinkeistä.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Taas on tullut haaskattua monta tuntia ecuongelman ratkaisemiseksi.
Oli toisaalta vähän haikeaakin ja tuli vanhat muistot mieleen, kun purin vihdoin kondensaattorin pois keskikonsolista. Ahdasta oli ja tarkasti sen olin sinne saanut soviteltua. Stereoiden konkka on kuitenkin tosi epäkäytännöllinen tällaisessa autossa, jolla sen toimiessakin tulisi ajeltua vaan harvakseltaan, niin se aiheuttaisi vaan turhaan akun purkaantumisongelmaa.
20221230_140500.jpg
Nyt pääsin multireleeseen käsiksi ja mittailemaan sitä.
20230101_145600.jpg
Ecusta olen käynyt kaikki, melkein 100 pinniä läpi ja merkkasin ne ja koitin järkeillä kuinka niiden pitäisi käyttäytyä.
Multireleeltä ei mennyt Eculle sähköä kahteen pinniin nro. 12 ja 25, joihin olisi pitänyt mennä. Syötin sitten niihin sähkön bensapumpun kytkimen takaa.
Sitten kävikin oudosti, kun bensapumppu ei meinannut sammua enää millään, vaikka irrotin johdot ja tämän jälkeen multireleen näihin kahteen johtoon ilmestyikin ohjattu +12v, eli tavallaan korjaantui....tai sitten jotain meni rikki.

Olen etsinyt useamman ecun pinnikaavion ja koittanut päätellä niistä jotain. Kaikkia pähkäilyjä tässä ei nyt ole, mutta muutaman pinnin osalta.
Ongelmaan saattaa liittyä pinni 10 Ignition Power Transistor 1&4 sekä pinni 23 Ignition Power Transistor 2&3. Ne pinnit oli merkattu Proton Wira 4G92/4G93 ja Mitsu Evo 4-8 liittimien vertailussa ja muiden pinnien olisi voinut ymmärtää olevan suoraan oikein.
Muiden löytämieni kaavioiden perusteella kytkentä taas ei olisi ihan näin selvä. Täytyy kuitenkin vielä mittaamalla varmistaako onko tuleeko pinniin 23 sähköä vai johtuuko käynnistymättömyys siitä.

Samoin pitää mitata pinni 38 MFI Relay (Power Supply), joka on Evon kaaviossa Ecu Relay. Tämän olettaisi olevan suoraan oikein.
Pinni 40 oli alunperin tyhjä, mutta lisäsin siihen maadoitusjohdon, koska evon kaaviossa se on Sensor Ground (IAT, Cam and Crank Angle Sensors)
Pinni 79 oli alunperin tyhjä ja siihen lisäsin virtalukolta ohjatun +12v, koske evon kaaviossa se on Diagnostics Ecu Init Signal

OBD2-liittimen kytkentä on näin.
1Kytketty Ecun pinniin 56Diagnostic OBDII Pin 1
Tyhjä 2-
Tyhjä 3-
4Maadoitettu runkoonChassis groundConnect to ecu signal ground
5Maadoitettu runkoonSignal groundConnect to ecu signal ground
Tyhjä 6CAN high-
7Kytketty Ecun pinniin 62Diagnostic OBDII Pin 7 - K Line
Tyhjä 8-
Tyhjä 9-
Tyhjä 10-
Tyhjä 11-
Tyhjä 12-
Tyhjä 13-
Tyhjä 14CAN low-
Tyhjä 15-
16Kytketty ohjattuun +12v virtalukolta.Battery voltage +Connect to a fused battery voltage 12V+ suply
Tänään testasin taas liittää auton tietokoneeseen ja lopulta sain yhteyden, kun maadoitin johdon liittimestä roikkuvan mustan ohuen johdon.
Testin lopuksi en kuitenkaan enää onnistunut saamaan uudelleen yhteyttä ecuun.
20230101_144233.jpg20230101_143809.jpg20230101_145008.jpg
Auto kyllä starttaa lupaavan oloisesti, mutta ei vaan jää käyntiin. Alkuperäisiä sulakkeitakin olen kolunnut läpi.
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Kävin taas pari tuntia ihmettelemässä autoa.
Huomasin, että bensapainemittari näyttikin nyt koko ajan nollaa ja piipitti alhaista painetta.
Kaivelin sitten bensapumpun takapenkin alta esiin, jos sen liitos vuotaisi paineet tankkiin. Siellä kaikki vaikutti hyvältä, sen vähän mitä pystyi havaitsemaan, niin ruuvasin bensapaineensäädintä tiukemmalle. Se sai starttauksen vaikuttamaan vähän lupaavammalta ja bensanvirtaus oli taas selvästi havaittavissa.
Lopulta irrotin paineanturin ja testasin paineilmalla todeten, että se ei toimi. Olisko sitten etanoli rikkonut sen.
Sain yleismittarilla testattua, että mittari toimii edelleen ja Finjectorilta näyttäisi saavan sopivannäköisiä antureita. Ei vaan juuri nyt huvita tehdä tuollaista investointia, kun auto ei edes käynnisty.

Screenshot_20230122_183132_Firefox.jpg
Testasin polttoaineensaannin karkeasti niin, että kaikki suuttimet selvästi ruikki ainetta tuohon pahville. Johtojen järjestyskin pitäisi olla ihan oikein.
20230122_175258.jpg
Kipinänsaannin testasin myös karkeasti käyttämällä vanhaa irrallaan ollutta sytytystulppaa. Jokainen puola sai kipinän aikaiseksi.
20230122_185935.jpg
Tulpanjohtojen oikeasta järjestyksestä en vaan ole 100% varma. Sillein ne on oikein, että 1&4 sekä 3&4 on samassa paketissa, mutta en ole löytänyt kuvaa tai ohjetta, että ne saisi varmasti oikein.

Pitkään startatessa kuulostaa jo välillä siltä, että auto kävisi ja kierroksetkin kävi kerran 2000 rpm:ssä, mutta sammuu heti kun lopettaa starttauksen. Seuraavaksi varmaan taas palattava ecun johtojen kimppuun, vaikka ideat onkin loppu.

Sitäkin mietin, kuinka sytytyksen ajoitus kuuluu nykyään säätää kun evon ecussa ei ole ollenkaan sitä säädön ajaksi maadoitettvaa johtoa. Nyt en tiedä onko sytytyksen ajoitus pahasti pielessä, mutta kai tämän silti käynnistyä pitäisi.
Voi myöskiin vaan arvailla kuinka nokiset lambda-anturit on kun tuli niin mustaa savua, kun otin koneremontin jäljiltä ensimmäiset savut.
 
Viimeksi muokattu

samitsu

Turbo yössä...
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
29 Tammikuu 2004
Sijainti
Taipalsaari
Jostain syystä tää paska ei antanut vastata sinne keskustelupuolelle niin voit vaikka poistaa tämän kun olet nähnyt... En ole varma onko johtojen järjestyksellä millaista merkitystä mutta ainakin varaosaohjelman mukaan näyttäisivät asettuvan puolille ylhäältä alaspäin 4-1-2-3 niin onko noin...? :)
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Jostain syystä tää paska ei antanut vastata sinne keskustelupuolelle niin voit vaikka poistaa tämän kun olet nähnyt... En ole varma onko johtojen järjestyksellä millaista merkitystä mutta ainakin varaosaohjelman mukaan näyttäisivät asettuvan puolille ylhäältä alaspäin 4-1-2-3 niin onko noin...? :)
Joo tähän saa vastata, kun en pysty enää lukitsemaan topicia ja puhelimella linkki keskusteluun ei toimi.
Ei täällä enää nykyään niin suurta ruuhkaa ole, että tähän kommentointi mitään haittaa.

Kiitos tiedosta. Nyt pääsen varmistamaan tämänkin asian.

Edit. Tarkistin, että tulpanjohdot on oikeassa järjestyksessä.
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Hetken aikaa tutkin taas asiaa.
Evoscan saa aika hyvin yhteyden ecuun, mutta jotain häikkää saattaa olla, koska ihan joka kerta yhteys ei onnistu.
Olisin halunnut lukea vikakoodit, mutta en osaa käyttää evoscania. Luulisi vikakoodit sillä jotenkin löytyvän.
Vikakoodi voisi helpottaa väärän kytkennän löytymistä.

Kokeilin myös Bluetooth OBD2-lukijaa ja sekin vilkkui lupaavasti, niin kuin yhteys olisi, mutta ilmoitti sitten kuitenkin, että ei yhteyttä ecuun.
Screenshot_20230124_184239_Torque (Lite).jpg20230124_184300.jpg
 

outonaapuri

Active Member
Liittynyt
13 Kesäkuu 2011
Otahan huomioon että se ecu antaa ulos evon syttyjärestystä joka saattaa olla eri kuin ton.

Edit: tai siis sittenhän se riippuu miten sulla on johdot kiinni siinä johtosarjassa myös, eli kannattaa kattoa että kipinä tulevi oikeaan aikaan oikeaan paikkaan
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Olihan taas tullut ideoita mahdollisista ongelmakohdista ja koitin sulkea niitä tänään pois.

Vaihdoin ecun pinnit 10 ja 23 toisinpäin ja se oletettavasti muutti sytytysjärjestystä. Muutoksen jälkeen kone pyöri tosi raskaasti ja paukahteli pakoputkessa, joten laitoin ne niin miten alunperinkin oli. Nämä pinnit oli merkattuna Proton Wiran ja Evo 4-8 pinnien vertailukuvaan ja siksi testasin tämän.
Kääntelin myös sytytyksen ajoitusta reilusti aikaisemmalle ja myöhemmälle, mutta se ei vaikuttanut käynnistymiseen.

Kokeilin startata niinkin, että tyhjäkäyntimoottorin liitin oli irti ja niin, että MAFin liitin oli irti. En enää tarkasti muista mitä tapahtui, mutta näillä ei tainnut ollut mitään sykähdyttävää vaikutusta.

Avasin ecun ja katsoin miltä se näyttää. Mittasin myös mitä pinneissä tapahtuu milloinkin, enkä hoksannut niissä vikoja. Yritin myös poissulkea, ettei jonkun pinnin liitos olisi huono.
Tässä kohokohdat:
Pinni 40 Sensor Ground (IAT, Cam and Crank Angle Sensor) --> OK, eli anturit saavat maadoituksensa.
Pinni 56 Diagnostic OBDII Data Link Connector --> Todennäköisesti ok, koska jännite on 5V kun virrat päällä.
Pinni 62 Diagnostic OBDII Data Link Connector K-line --> Ei jännitettä, mutta yhteys kunnossa ecun pinniltä OBD-liittimen pinniin 7.
Pinni 79 Ecu Init Signal --> Ohjattu 12V virtalukolta, joka katkeaa starttausvaiheessa, mutta kokeiltu myös kytkimen takaa niin, ettei katkea.
Pinni 80 Backup Power Supply (12 Constant power) --> OK
Pinni 81 5V Sensor Power Supply / VREF 5V --> Jännite 5V kun virrat päällä.

Avasin sen toisenkin ecun (Space Starin) ja vertailin kuinka samalta se näyttää. Testasin starttausta myös tällä eculla, eikä sillä vaikuttanut yhtä lupaavalta.
Ecuissa oli jotain silminnähtäviä eroja ja vähän eri koodi. Evon ecussa JE331B52804A ja toisessa JE331B52604B.
20230128_152234.jpg
Avasin myös multireleen, että näin miten se vetää kun laittaa virrat päälle. Sisällä kaikki näytti ehjältä ja halusin myös tietää, toimiiko releen metallirunko maadoituksena --> Ei maadoita, vaan pelkkäna suojakotelona.
20230128_135126.jpg
Laitoin nyt bensanpaineanturin tilalle hyppylangan, ettei se piipittele aina virrat päällä. Nyt se näytää jatkuvasti 10bar eikä piipittele. Toivottavasti mittari ei mene myöskään rikki. On siinä paineasteikkoa vielä jäljellä.

Yhteys tietokoneeseen vaikuttaa nyt aika luotettavalta. Se vaan katkeaa starttausvaiheessa, mutta yhteys palaa sitten. Tästä pääsisi eroon muuttamalla vähän johdotusta.

Muistan lukeneeni, että carisman ecujen vaihdon yhteydessä pitäisi vaihtaa myös virtalukko samasta autosta ajoneston vuoksi, mutta tässä tapauksessa ajonestolaite ei pitäisi olla ongelmana. Lancerin hälyn ajonesto ei ole ollut edes kytkettynä ja ecu on kuitenkin toiminut tällaisenaan E33 Galantissa.

Mitähän nyt sitten seuraavaksi...
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Tapahtui suuri ihme ja lancer lähti käyntiin!

Virittelin ensin vahvistimen virta- ja maadoitusjohtoihin jatkokset ja sitten sain ensin stereoista musiikin kuulumaan.

Tämän jälkeen muutin ecun johdotuksia niin, että ohjattu 12V ei katkea startatessa eikä mikään tule enää kytkimen takaa, vaan haaroitin ne ecun pinnistä nro 12, joka on ohjattu 12V.
Multirele alkoi sitten käyttäytymään aika oudosti ja myös epäjohdonmukaisesti.

Starttasin mitatakseni releen toimintaa ja sitten auto hörähtikin käyntiin ja kävi ihan nätisti. Sain sen vielä toisenkin kerran käyntiin, mutta jokakerta ei lähde. Saattaa johtua releen epäloogisesta käyttäytymisestä.

Auton käydessä ja ehkä kaasutellessani syttyi CE-valo ja sen jälkeen ei enää startannut. Yhdistin auton taas tietokoneeseenkin, mutta en ehtinyt enempää alkaa tutkimaan asiaa.

Mikään ecuasiaan liittymätön juttu ei näköjään ole niin pielessä, etteikö auto voisi toimia ja hyvä niin.
20230129_162456.jpg
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Nyt kun auto käynnistyi, niin tilasin eilen Finjectorilta paineanturin rikkoutuneen tilalle. Tänään paketti saapui ja anturi osoittautui toimivaksi.

Auto starttasi nyt kolmannella yrityksellä. Akunkenkä oli ollut irrotettuna ja CE-valo ei enää palanut, eikä syttynyt edes vähän kaasutellessa.
Polttoaineen painetta ruuvasin taas paljon matalammaksi ja se oli nyt lopuksi tyhjäkäynnillä noin 1,5 bar. Alunperin oli vajaa 4 bar.
20230131_173330.jpg
Paineensäätimen ruuvailu näköjään vaikuttaa aina hetkellisesti tyhjäkäyntiin, eikä se ole suurikaan ihme.

Nyt auto ei taas lopuksi startannut uudelleen. Liittyykö sitten bensanpaineeseen, multireleen outoon toimintaan vai johonkin muuhun.

Seosmittari näyttää kokoajan rikasta seosta. En tiedä onko lambda-anturi nyt niin nokinen, että pitäisi irrottaa ja putsata.
Osaavaa säätäjää tämä alkaisi kohta olla vailla.

Tilasin nyt vain yhden paineanturin. Jos tilaisi öljynpaineelle toisen samanlaisen anturin, niin johtoa siirtämällä voisi näppärästi valita haluaako seurata mittarista polttoaineen vai öljyn painetta.
 
Viimeksi muokattu

outonaapuri

Active Member
Liittynyt
13 Kesäkuu 2011
Riippuu mitkä suuttimet sulla siellä on mutta melko paksulle se oli säädetty 4g63 ahdistettuunkin niin varmaan on melkosen rikkaalla jos samankokoisilla suuttimilla on mitä mulla oli.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Joo rikkaalla se tuntuu olevan. Siellä on ne samat evon suuttimet kun sullakin oli.
Edit. Saattaa se olla laihallakin, kun seosmittari näyttää mitä sattuu.
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Viikonlopun aikana sain etänä teknistä tukea ja hommatkin on vähän edennyt.

Itselleni muistiin, että muutin lisämittareiden virrat tulemaan bensapumpun kytkimeltä. Ei tule enää auton omalta sulakerasialta ja katkea starttausvaiheessa. Tuntuu ainakin nyt testaillessa käytännölliseltä näin.
Vaihdoin ecun pinnin nro.40 uuteen, kun se oli vähän arveluttava. Pinni on antureiden maadoitus.

Autossa olikin eri maf paikallaan kuin muistin, mutta nyt siellä on evon maf. Säätämistä varten kuulemma on tiedettävä tarkasti mistä se on.
Molemmilla auto lähtee käyntiin, mutta seosmittari näyttää mitä sattuu.
Pitää varmaan könytä auton alle ja ehkä putsata ja kalibroida lambda- anturi.

Nyt kun ecun kytkennät tuntuu toimivan, niin niputin jo johtoja kabiinissa.
20230206_183309.jpg
Huomasinkin kuinka Evoscanilla saa katsottua vikakoodit, mutta sillä ei kuulemma enempää tehdä, vaan seuraavaksi tarvitaan EcuFlash.
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Tietokoneen ja ecun välinen yhteys on aika epävakaa, mutta kun pidin akkulaturin kytkettynä, niin onnistuin lataamaan Ecuflashilla bin-tiedoston. Mystinengalant muokkasi siihen suutinkokoa pienemmäksi ja lähetti sähköpostilla takaisinkin, mutta en itse ehtinyt enempää tällä kertaa.

Seosmittari näyttää aina laihaa ja varmistin AEM-mittarin näyttämän tuloksen myös yleismittarilla laajakaistan 0-5 voltin johdosta. Laihaa sen varmaan kuuluukin näyttää kun auto ei ole käynnissä, mutta on tossa silti jotain ei niin vakuuttavaa.
20230211_145224.jpg20230211_145444.jpg
Irrotin sitten molemmat lambda-anturit putsattavaksi ja olihan ne nokiset.
20230212_144652.jpg
Saas nähdä mitä anturit tykkää bensassa killumisesta ja muuttuuko mittarin näyttämät kun pääsen seuraavan kerran testaamaan niitä paikallaan.
AEM:n ohjeessa lukikin, ettei bosch 4.9 anturi tarvitse koskaan vapaan ilman kalibrointia ton mittarin kanssa.

Mulla olikin muisti pettänyt sen verran, että ei tämä ecu ollutkaan etanolikäytössä outonaapurilla. Se vielä osaltaan vaikuttaa siihen, että säädöt oli radikaalisti pielessä, mutta eiköhän se tästä nyt etene.
Autossa oleva evon maf on parhaan tiedon mukaan evo 4:sta.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Lambda-anturit on putsattuina takaisin paikallaan. Muuten projekti onkin ottanut ennemminkin takapakkia.

Multireleen toiminta vaikutti niin epäjohdonmukaiselta, että päätin hankkiutua eroon koko multireleestä. Vaihdoin tilalle ihan tavallisen miljoonalaatikosta löytyneen Hellan releen, joka tai taitaa olla jonkun auton lisävaloasennusten peruja.
Näin sain karsittua releen 8:sta johdosta 3 pois ja lisäksi releelle piti lisätä maadoitus. Nyt rele ainakin toimii loogisesti.
20230219_145451.jpg
Multireleen suurin anti taisi olla bensapumpun muuttuva jännite, joka jäi jo aiemmin tarpeettomaksi, kun johdotin Walbron suoraan akulta napin kautta.

Relehomman tarkoitus oli saada tietokoneen ja ecun yhteys vakaammaksi, mutta ei tilanne oikeastaan muuttunut.
Evoscan ei saanut yhteyttä ecuun enää multireleen kanssa, mutta ei saa kyllä vieläkään.
Ecuflash löytää aika usein yhteyden, että saa luettua eprommin.
En vaan osaa ladata sinne uutta tiedostoa.

Avasin taas ecun ja mittasin pinnien toiminnan. Voi olla, että kaikki on ok, mutta huomiota kiinnitti pinnit 10 ja 23, jotka ovat ingition power transistoreille sekä OBD:n diagnostiikkapinni 62. Näistä kaikista mittasin jännitteeksi 0,014V.
Mittasin Power transistorin liittimestä ja sen pinneissä jännite vaikuttaisi olevan ihan ok.
20230219_175928.jpg20230219_175932.jpg
Epäilen jo, että kuinka sekaisin olen saanut ecun koodailtua ja ei tässä taas oikein omin avuin eteenpäin pääse.
Jos huvittaisi, niin sytytystulpalla voisi taas varmistaa tuleeko kipinä.

En olis ehkä halunnut alkaa selvittämään näin yksityiskohtaisesti lancerin sähkökaavioita, mutta kuinkas kävikään.
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Ei olis ollut muuten tässä vaiheessa ajankohtaista, mutta kauppakassiin ruostesuojauksen parantelun yhteydessä ruiskuttelin myös lancerin pohjaan purkillisen kotelosuojaa ja pari purkkia alustamassaa ohjaamon lattian alueelle ja helmoihin.
Meni nyt samoilla hajuilla ja sotkuilla.
20230227_185313.jpg20230228_132335.jpg20230228_132153.jpg
Pohjatöitä ei nyt juuri ollut, kun varsinaiset pohjan fiksaukset tein jo aiemmin. Nyt lähinnä läpeensä ohut kerros uutta massaa ja bensalinjan teon jäljiltä massaa pariin kohtaan.

Peräpäätä ei viitsi edes suuremmin massalla, kun jossain vaiheessa voisi tehdä taka-akseliin kunnon remontin.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Aika on kulunut muita autoja ropaillessa, mutta bongasin marketplacelta evon keltaiset 510cc suuttimet ja ostin ne pois varalle. Ne on samanlaiset suuttimet, jotka nyt on paikallaan.
Historiatiedot ei ole kovin tarkat, mutta mittasin vastukset. Kahdessa on 2,5 ja kahdessa 2,6 ohmia.
20230321_175339.jpg
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Iloinen päivä autoharrastajalle.
9 kuukauden sähkökaavoiden tutkimisten, yritysten ja erehdysten jälkeen ecun kytkennät alkaa vihdoin olla kunnossa.
Mystinengalantillta ja outonaapurilta sain puhelimessa viimeiset ratkaisevat ohjeet ohjelmointijohdon kytkentään. Olin ymmärtänyt sen ihan väärin, kun se ei ole ollenkaan obd-liittimessä.

Nyt voin itse keskittyä johdotusten siistimiseen ja muuhun mukavaan, kun ohjelmointiapua on jossain vaiheessa tulossa.

Auto lähtee nyt hyvin käyntiin, mutta käy laihalla. Eiköhän ne siitä säätämällä parane.
Kierroslukumittarin lukema näyttää noin 1000 rpm vähemmän kuin evoscanin lukema. Täytyy sitä vielä tutkia, mistä johtuu.
Täytyy myös varmistaa ennen koneen lämpimäksi käyttämistä, että flekti saa sähköä. Se taisi ennen tulla ecun kautta, mutta enää ei välttämättä tule.
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Siistin ecun ja keskikonsolin johdotukset sekä parantelin joitain liitoksia, että autosta tulisi varmatoiminen. Testasin myös, että kaikki toimii ja asensin ecun alkuperäiselle paikalleen.
20230401_135608.jpg
Positiivinen juttu on, että nyt evoscan ja auton kierroslukumittari näyttää samoja rpm-lukemia.

Mittasin flektin lähimmästä liittimestä ja yhteen johtoon tulee ohjattu 12V. Eiköhän flekti siis sähkönsä saa ja termarikytkin katkoo sen maadoitusta.

Rakentelin muovisesta ilmanvaihtokanavasta talliin paremman pakokaasunpoistoletkun. Pakoputken liitokseen laitoin pakosarjakäären pätkiä estämään sulamista ja tiivistykseksi.
Nyt voi paremmin säädellä autoa tallissa.
20230401_155937.jpg
Walbron bensapumppu pitää kabiiniin aika kovaa ääntä ja koitin vaimentaa sitä melko huonolla menestyksellä. Pumpun sointi toki muuttuu bensapaineita säätämällä. Netistä olen lueskellut, että joillain noi pumput vaan on kovaäänisiä. En tiedä johtuisko mulla siitä, kun pumppu on varmaankin tankin pohjassa kiinni.
20230401_144302.jpg
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Mystinengalant kävi tänään auttamassa säätöhommissa ja iso kiitos siitä. Nyt osaan edes vähän paremmin itsekin säätää jotain.
Säädettiin sytkä kohdilleen ja vaihdettiin iridiumtulpat takaisin.
Jotenkin toi ei reagoinut loogisesti polttoaineen määrän lisäykseen, vaan näytti koko ajan laihaa, vaikka rötäsikin.

Paremmin se käy nyt kuin aikaisemmin, mutta ei vielä kunnossa.
Käytin auton pihassa pesulla ja nyt sitä ei tarvinnut työntää takaisin talliin.
20230410_152720.jpg
Orkkis- ja laajakaistalambdat näytti molemmat samaa arvoa, mutta ne voi olla rikki. Toinen orkkislambda multa löytyy, niin kokeilen vaihtaa sen.

Ostin eilen taas yhden osakasan, niin sen saavuttua saan kokeiltua toista laturia, kun latausjännite on vähän alhainen 13,4V ja se voi vaikuttaa jotain.
Laturi on muutenkin ollut ostoslistalla ja nythän paikallaan on vähän huonohko akkukin. Joka kyllä pyörittää ihan hyvin.

Osakasan mukana saatan saada myös sytytysosia, kun sytkää säätäessä ajoituslamppu ei syttynyt ihan jokakerta.

Jotenkin toi lukko ainakin toimii, kun rusahteli soralla ja jätti tuollaista jälkeä.
20230410_170655.jpg
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Lambda-asiaan liittyen tuli mieleen, että pakoputkeen olisi aika helppo tehdä lisämaadoitus. Vaikkakin mittasin downpipen alusta, että kyllä se on maissa ja lambdat on ennen jousto-osaa.

Päätin aiemmin, että nyt kun subbariboxi on irrallaan, niin vaihdan stereoiden siniset irtoledit led-nauhoihin. Vanha valaistus toimi, mutta siinä häiritsi se, kun valaistuksessa näkyi ledit aika pistemäisesti. Diskantit on niin pienet, että niissä asia ei haittaa ja olisikin melkein mahdoton korjata.
Tänään iltasella aloittelin hommaa ja samalla koitin hiljentää resonointeja laittamalla lisää halkaistuja kumiletkun pätkiä kojelaudan etureunan ja tuulilasin väliin. Ennestään oli jo keskellä yksi.
20230416_180058.jpg
Keskiäänten ympärillä on vähän ahdasta, mutta kyllä ne valot tonne saa sopimaan.
20230416_191342.jpg20230416_191355.jpg
Konehuoneessa siistin vähän rujoa mafia liimaamalla sen kanteen alumiinilevyn.
20230416_191709.jpg
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Rokkikoneiden valaistushommat sain valmiiksi.
Subbariboxi on vielä irrallaan, mutta testasin sen valot.
20230423_180413.jpg
Mafin toiminnan mittasin netistä löytyneen ohjeen mukaisesti muutama päivä sitten.
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Viimeyönä kävin noutamassa läheiseltä huoltoasemalta pääsiäisenä tekemäni heräteostoksen, eli viritetyn varakoneen, josta kuulemma penkitetty Harisella yli 200 hp. Siinä on ainakin virinokat, jotka ei ole hiotut, jonkun tekemä imusarja, kevennetty vauhtipyörä ja säädettävät nokkapyörät. Veivit näyttää vakioilta.
Koneella on remontin jälkeen ajettu 18 tkm.
20230423_101308.jpg20230423_155127.jpg
Tästä sain lanceriin nyt vaihdettavaksi laturin ja lambda-anturin vaihdan myös.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Putsasin uuden/käytetyn laturin teräsharjalaikalla ja siitä tuli paljon siistimmän näköinen. En purkanut tätä laturia ollenkaan, vaan laitoin sen putsauksen ja maalailun jälkeen tänään paikalleen.
Alkuperäisen laturin olin purkanut ja putsannut eritavalla ja varovasti, niin se jäi silloin aika rumannäköiseksi. Siinä laakeri kitisi vähän ja nyt paikallaan oleva on ihan hiljainen.
Jännite auton käydessä nousi vähän ja oli akun navoista mitattuna parhaimmillaan. 14,1V. Kabiinin kiinalainen monitoimimittari näyttää noin 0,5V vähemmän.
20230424_185505.jpg20230427_065426.jpg
20230429_094725.jpg20230429_145744.jpg
Lambda-anturiksi vaihdoin T.Kiililtä joskus osakasan mukana tulleen käytetyn orkkisanturin ja nyt Evoscanissa alkoi koneen lämmetessä lambdalukemat muuttumaan, mutta laihaa näyttää edelleen, kuten myös seosmittari näyttää laihaa.
Eculle tiedon antava lambda-anturi oli siis todennäisesti aiemmin rikki.
Tein pakosarjaan erillisen maadoituksen ja se oli aika helppo toteuttaa.
20230429_144508.jpg
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Varmistin tyhjäkäyntimoottorin toimivuuden mittaamalla netistä löytyneen ohjeen avulla. Se on kunnossa.
2 ja 5 pinneihin tulee jännite ja viereisten pinnien vastukset 28 ja 33 omin välillä. Tulokset oli 28,8, 28,9, 28,9 ja 29 ohmia.
Mittasin myös varmasti rikkinäisen tk-moottorin ja siinä oli kahdella pinnivälillä vikaa.
20230503_201329.jpg
Huomasin, että soittimen jännitenäyttö näyttää 0,4V enemmän kuin kiinalainen monitoimimittari. Auton käydessä näytti 13,6V / 13,2V.

Etsin myös mahdollisia ilmavuotoja imu- ja pakopuolelta sekä kiristelin vähän pultteja. Ajattelin, että sellainem vuoto voisi vääristää lambda-arvoa laihalle.
 

outonaapuri

Active Member
Liittynyt
13 Kesäkuu 2011
Sulla on siis kaksi lambdaa siellä? Kapea eculle ja laaja mittarille?

Jos näin ja kapeakaista näyttää jotain semijärkevää evoscannilla mutta laajakaista mittarilla koko ajan laihaa, niin rupeaisin epäilemään toimiiko se laajakaista.

Ja toisaalta taasen turhaapa siellä kahta lambdaa pitää, melkolailla kaikista laajakaistoista saa kapean signaalin ulos jota voi sitten tarjota eculle
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Sulla on siis kaksi lambdaa siellä? Kapea eculle ja laaja mittarille?

Jos näin ja kapeakaista näyttää jotain semijärkevää evoscannilla mutta laajakaista mittarilla koko ajan laihaa, niin rupeaisin epäilemään toimiiko se laajakaista.

Ja toisaalta taasen turhaapa siellä kahta lambdaa pitää, melkolailla kaikista laajakaistoista saa kapean signaalin ulos jota voi sitten tarjota eculle
Ollaan mystinengalantin kanssa sen verran tutkittu asiaa, että evoscan näyttää myös laihaa. Sen saa näyttämään parhaimmillaan 0,8V ja pitäis vissiin olla 1V. Jossain vaiheessa taas koitetaan selvitellä asiaa.
Rikkinäinen laajakaista-anturi oli epäilyksen alla, mutta nyt molemmat lambdat on tosiaan aika linjassaan.
 

outonaapuri

Active Member
Liittynyt
13 Kesäkuu 2011
Mitkä suuttimet siellä on?

Raakasti vain suuttimien skaalauksella rikkaammalle kunnes on tontillaan nyt alkuun ellei siellä sitten ole jotain vuotoa sotkemassa lambdojen näkymiä
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Evon keltaiset suuttimet on paikallaan ja toiset samanlaiset on varalla.
Tänään virittelin ylimääräisen uuden lambda-anturin pakosarjan alussa olevalle paikalle ja mittasin jännitettä, joka pitäisi oletettavasti olla 0-1 voltin välillä.
Se näytti lämmettyään laihaa ja auton sammuttamisen jälkeen arvot lähti vähän nousuun.
20230509_175353.jpg
Tulkitsen tästä niin, että pakoputken alkuosalla ennen lambda-antureita ei ole vuotoa.

Koitin myös pyöritellä nokkia noin 4 astetta molempiin suuntiin, eikä sekään korjannut laihaa seosta.

Seuraavaksi vissiin tutkittava vaan tarkemmin imupuolen ilmavuotoja. Ihme, jos sieltä noin suuren ongelman aiheuttama vuoto löytyy.
 

outonaapuri

Active Member
Liittynyt
13 Kesäkuu 2011
Ootko kokeillu niillä toisilla suuttimilla? Jos joku niistä on paskanen/paskana niin voisi tehdä tuotakin. Olettaen että ei säätämällä muutu siis.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Tää on kyllä sellanen ikuisuusprojekti. Kaikenlaista on tullut testattua ja lähinnä ilmavuotojen etsintää, mutta ei mitään oleellista vaikutusta.

Uusien sytkäosien testaus vaatisi näköjään johtojumppaa, kun virikoneen mukana tulleet ei olleetkaan alkuperäisiä.

Ostin nyt uuden laajakaistalambda-anturin, niin seosmittari alkoi näyttää lukemia, eli anturi oli hajonnut.
Laihan puolella seos yleisesti ottaen on, mutta käväisee kaasutellessa rikkaallakin välillä.
Suutinskaalaus oli noin 400cc ja kun muutin sen lähemmäs 500cc, niin seosmittarin näyttämä rikastui, mutta siis edelleen laihalla. 400cc:llä koneen käynti oli parempaa.
Auton ympärille leviävän savun ja käryn perusteella seosta voisi päätellä rikkaammaksi, mutta ne voi johtua myös tuoreesta pakosarjakääreestä, jota on katille asti. Pakoputkestakin saa savua tulemaan, mutta ei se sinällään huolestuttavalta näytä.
IMG_20230617_105614.jpgScreenshot_20230617_163504_com.huawei.himovie.overseas_edit_100361286227913.jpg

Sellainenkin ongelma on tullut, että evoscan ei ole pariin viimekertaan saanut luettua mitään arvoja, vaikka se jo jossain vaiheessa jo onnistui.

Taitaa tämäkin kesä mennä komeasti ilman, että lancerin saisi tienpäälle.
 

outonaapuri

Active Member
Liittynyt
13 Kesäkuu 2011
Eikö tuon pitäisi mennä laihemmalle kun suuttimien skaalausta nostaa isommalle?

Saattas olla melkein parempi että kattelet nyt kaikki paikat tiiviiksi (myös sen pakopuolen) ja laitat sisään ihan puhtaan tephran josta alat säätämään uusiksi sitä. Ja jos käyttäytyy sittenkin oudosti niin melkein suuttimia katsoa sillä silmällä. Ajonestojen sekä vikakoodien ohitus ei ole kummoinenkaan temppu tephralla siihen puhtaaseen ohjelmaan
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Eikö tuon pitäisi mennä laihemmalle kun suuttimien skaalausta nostaa isommalle?

Saattas olla melkein parempi että kattelet nyt kaikki paikat tiiviiksi (myös sen pakopuolen) ja laitat sisään ihan puhtaan tephran josta alat säätämään uusiksi sitä. Ja jos käyttäytyy sittenkin oudosti niin melkein suuttimia katsoa sillä silmällä. Ajonestojen sekä vikakoodien ohitus ei ole kummoinenkaan temppu tephralla siihen puhtaaseen ohjelmaan
Niin mä itsekin jostain sain kaivettua tiedon, että suutinten skaalaus pitäisi toimia toisinpäin, mutta näin se kuitenkin nyt käyttäytyy.

Lueskelin omia vanhoja juttuja ja olihan mulla tämä pakosarja sekä downpipe kattia lukuunottamatta paikallaan jo edellisessä katsastuksessa, joten sen vuoto on epätodennäköistä. Varsinkin kun olen nyt satsannut vielä lisää niiden välisen liitoksen tiiviyteen.
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vaihdoin toiset evon keltaiset suuttimet ja noissa ecusetin mukana tulleissa oli tiivisteet osittain aika repaleiset ja kärjissä mustaa mönjää.
IMG_20230619_131158.jpg
Nyt seosmittari näyttää fiksumpia lukemia ja suutinten skaalauksen muuttaminen muuttaa seosta oikeaan suuntaan. Lopulta jätin arvoksi 321cc/Min. Olisko suuttimissa ainakin jotain ilmavuotoa ollut.

Kaasun avulla saa pidettyä tyhjäkäyntiseoksen 14,2 tuntumassa, mutta taas tarvisin apuja säätämiseen.

Se on vielä ongelmana, kun flekti ei ole lähtenyt pyörimään vieläkään, mutta ei lämpömittarikaan ole liikaa noussut, vaikka sain ton jo sepelipihaan jumiin ja siitä lapion avulla ajamalla pois. Lukosta oli hyötyä.
Screenshot_20230619_142426_com.huawei.himovie.overseas_edit_159016955631984.jpg
Toinen juttu on kun evoscan ei näytä mitään arvoja edelleenkään, vaikka joskus jo näytti.
 

outonaapuri

Active Member
Liittynyt
13 Kesäkuu 2011
Sehän mulla ei koskaan tuo ecu flektiä ohjannut vaan oli ns aina päällä. Muistaakseni eculta lähtee parillekkin eri flektille piuhat ja niidenkin käytäytymistä sai tephrassa säädettyä. Suutinjumppaa sain minäkin harrastaa kyllä, tosin ei meinannut mikään määrä suutinskaalausta riittää ettei ois laihalle mennyt ensimmäisillä suuttimilla.

Varmaan ihan jollekkin jo kohta viedä säädettäväksi tuo, sinänsä tuon säätäminen ei ole vaikeaa osaavalle säätäjälle eli ecuflash/tephra on ihan loogisia säätäjälle.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Mietityttää vieläkin tuo vähän alhainen jännite auton käydessä ja johtuisiko siitä, ettei evoscan saa luettua arvoja enää.
Paikallaan on nyt siis toinen käytetty laturi ja sen vaihto nosti jännitettä silloin vähän. Jännitteensäädin on silti yksi kysymysmerkki.
Hankookin akku voi olla huono ja sen historia ei ole tarkasti tiedossa.

Eilen ostin ja vaihdoin uuden +navan akunkengän ja vaihdoin pätkän uutta 50mm2 johtoa.
Vanha SPL dynamicsin akunkenkä oli hieno, mutta sen kiristyminen ei ollut oikein luotettava.

Sitten asensin laturilta akulle kokonaan uuden 25mm2 kaapelin vanhan noin 6mm2 lisäksi. Uuteen latausjohtoon laitoin 80A sulakkeen kaapista löytyneeseen AGU-sulakepesään.
IMG_20230626_144723.jpgIMG_20230626_135430.jpg
Suurta vaikutusta ei ollut. Jännite tyhjäkäynnillä nousi 0,12V ollen nyt 13,23V.
Uudesta laturilta tulevasta johdosta mitattuna jännite oli 13,3V, joten näillä eväillä yli 14V lukemat tuntuu mahdottomalta.
Lancerissa Hankookin akussa lepojännite kuitenkin pysyy 12,7V:ssa.

Mietin uuden akun hankintaa, jota voisi sitten talvella hyödyntää vaimon kauppakassissa, kun siihen tuli talvella napattua akku lancerista talvikäynnistysten turvaamiseksi.

Kannen etukulmasta oli tihkunut vähän öljyä pihalle ja tein sitten rohkeasti kannen jälkikiristyksen, vaikkei se oikeaoppista olekaan venyvillä pulteilla. Lopputulos vaikuttaa kuitenkin hyvältä kun kiristelin pikkuhiljaa kaikki pultit oikeassa järjestyksessä 80 Nm momenttiin löysäämättä niitä välillä.
IMG_20230621_093559.jpg
Sikäli mikään kiristysohje ei sellaisenaan ole ihan oikea, kun käytössä on kaksi metallista kannentiivistettä.
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Jännitevajaus ei nyt liittynytkään loggaustietojen katoamiseen Evoscanista, vaan olinkin klikannut sen tuolta valikoista piiloon.
IMG_20230628_094435.jpg
Erillisen laturin perässä ollessaan tyhjäkäyntijännite nousi 0,1V ollen navoista mitattuna nyt 13,5V.
Joten kyllä akussakin jotain häikkää voi olla, mutta ei sitten kuitenkaan ehkä välttämätön hankinta.

Flektin sain pyörimään kun annoin sille suoraan akulta sähköä.
Koitin myös lisätä johdon evon ecun flektipinniin ja mitata, mutta ei ollut eloa. Eli ennen ja jatkossakaan flekti ei ole yhteydessä ecuun.

Täytyy vielä tutkia alkuperäisiä flektin johdotuksia ja relettä, että olisiko vaan niin ettei lämmöt ole nousseet vieläkään syylärin alareunassa olevalla anturilla niin, että flekti lähtisi päälle.
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Testatin flektiä ohittamalla lämpökytkimen ja yhdistämällä sen johdot suoraan keskenään. Silloin flekti käynnistyi, eli ainut mahdollinen vikapaikka on enää lämpökytkin.
Luultavasti sekin toimii, koska vaatii aika korkean 85 asteen lämpötilan.
Laitoin paikoilleen syylärin korkin, jossa on lämpömittari ja se nousi eilen korkeimmillaan noin 90 asteeseen. Syylärin alareuna saattoi hyvinkin olla viileämpi.

Lisäsin nyt alkuperäisen flektin johdotusten rinnalle akulta suoran sähkön, että flektin saa halutessaan pyörimään laittamalla sulakkeen paikalleen.
IMG-20230629-WA0000.jpeg
Vedin AEM laajakaistamittarilta signaalijohdon ecun luokse, koska sen 0-5V analogisen saa valittua 0-1V asteikolle.
Johdosta yleismittarilla mitattuna jännite oli ihan oikeaa luokkaa, mutta evoscan ei osannut näyttää arvoja, kun koitin yhdistää laajakaista-anturin signaalin ecuun ja jättää alkuperäisen lambda-anturin johdon irralleen.
Palautin sitten alkuperäisen anturin takaisin ecun käyttöön.

Tänään tuli haettua re85 polttoainetta 20 litraa kanisterilla tankkiin. Samaan aikaan tankille tuli Webtrap86, jonka kanssa höpöteltiin tästäkin aiheesta.
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Ostin uuden, käsittääkseni laadukkaan Vartan akun, jonka voi viimeistään talveksi siirtää meidän kakkosautoon.
IMG_20230707_153654.jpg
Olin jo aiemmin laittanut laturin kiinnityspulttiin maadoituskaapelin, mutta ei se vaikuttanut jännitteeseen.

Vieläkään jännitteet ei ole normaalit, vaan ilman kuormaa tyhjäkäyntijännite ja myös kierroksilla on noin 13V. Kuormalla vähän alle 13V.

Ihan kuumana tyhjäkäyntiä ei ollut. Ecuflashilla pystyy jotain arvoja muuttamaan, mutta koitin säätää sen foorumilta löytyvien ohjeiden mukaan.
Lopuksi avasin säätöruuvia 2 kierrosta, niin sitten löytyi järkevä tyhjäkäynti. Ainut vaan kun tyhjäkäyntimoottoriin steppejä Evoscan näyttää 50-60, kun pitäisi olla 2-25. Jollain suutinskaalauksella antoi myös vikakoodin tyhjäkäyntimoottorista.

Koitin myös maadoittaa CB-lancerin säätöön liittyvän liittimen tulipellissä, mutta se ei kyllä edes mene evon eculle.
IMG_20230707_153659.jpg
Nyt kun käytin autoa pihassa riittävän kauan ja kokeilin ilman pakkosyöttosulaketta, niin flekti alkoi pyörähtelemään ihan itsenäisesti. Silloin jäähdyttimen korkin lämpötila näyttää noin 100 astetta.
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Lainasin Maurichialta varaosa-autosta testattavaksi toista latauksen relettä, mutta se ei taida olla ollenkaan edes käytössä, vaikka paikallaan onkin ja jännitteensäädinhän on laturissa.

Tilasin ja tänään pääsin asentamaan uuden tarvikelaturi. Laturin mukana tuli testauslappu. Nyt kestää myös sähkölaitteiden kuormitusta. Jännite pyörii siellä 13,5V tuntumassa.
IMG_20230719_125946.jpg
IMG_20230719_133900.jpgIMG_20230719_174230.jpg
Katsastusta silmällä pitäen olen käynyt jarruja läpi ja yksi liukutappi takana oli jumissa. Tein liukutappien herkistelyn, testasin takana mäntien liikkuvuuden ja ihan ulkonäkösyistä putsasin nyt myös takalevyistä vanhat maalit pois ja maalasin keskialueet mustaksi. Sama tuli tehtyä eteen jo aiemmin.
IMG_20230711_192115.jpgIMG_20230719_123711.jpgToivottavasti jarrut on nyt leimakunnossa, mutta joskus tulevaisuudessa voisi uusia koko satulat, eikä enää huoltaa näitä noin viidettä kertaa. Varaosasatulat on niin jumissa, että niitä ei kannata ehostaa. Nappasin niistä kuitenkin yhden liukutapin.

Muutin käsijarrukahvan välityksiä laittamalla alumiinipeltisuikaleen vaijerin uran pohjalle. Edelliseen katsastukseen prototyyppinä toimi halkaistu kumiletku ja idea osoitteutui toimivaksi, kun kahva ei nouse niin ylös.
IMG_20230712_142735.jpgIMG_20230712_142725.jpg
Pakoputkessa näkyi yksi pieni mahdollinen vuotokohta ja käytin putken irti. Enempää niitä ei löytynyt, mutta taka-akselin kohdalla avattavaksi tarkoitettu muhviliitos ei auennut enää ilman puukkosahaa, niin laitoin siihen V-pantaliitoksen, jos putki pitää vielä joskus irrottaa.
IMG_20230714_083223.jpg
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Pakoputkihan piti irrottaa hyvinkin pian, kun V-pannan asennuksen jälkeen putki ei istunut enää yhtä hyvin.
Korjasin laipan asentoa, mutta liikaakin ja tuli vääntöä toiseen suuntaan.
Tässä vaiheessa loppui hitsauskaasu.
Kolmannen korjauksen jälkeen putki istuu jälleen hyvin ja käänsin ulostuloa pikkuisen ylemmäs ihan vaan ulkonäkösyistä.

Seosmittari oli alkanut taas menemään laihan puolelta asteikon yli ja tilasin siihen jo 3. anturin. Vika korjaantui, mutta mikähän ihme sen anturin tällä kertaa rikkoi.
Yhtenä vaihtoehtona, jos/kun sytytyksen perusennakko oli myöhäisellä ja katti lämpeni aika helposti punahehkuun, niin olisko anturi tykännyt huonoa.IMG_20230720_124458.jpg
Viimeksi sytkää säädellessä putsasin, maalasin ja testasin toimivaksi varaosamoottorin mukana tulleen CASin. Sillä perusennakko vaan piti säätää jo lähemmäs säätövaran rajaa, niin palautin alkuperäisen paikalleen.
IMG_20230727_143002.jpg
No nyt pääsee kuitenkin kokeilemaan säätöhommia.
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Sain haettua ihan rehellisillä perusteluilla siirtokilvet, että päästiin mystinengalantin kanssa tienpäälle säätämään.
Evoscan näytti jotain outoa käytöstä, mutta paljon myös hyvää.
Voima on kateissa, mutta tasakaasulla liikkuu ihan ok.
IMG_20230804_183254_edit_132173800223059.jpg
Tilannettakin pukkasi, kun toisen pikkulenkin jälkeen pihassa alkoi käryämään, savuamaan ja liekit löi pohjassa.
Onneksi auton sai peruutettua tallista pihalle ja vesiletkulla sammutushommiin.

Katalysaattori oli taas punahehkussa, mutta myös koko loppupakoputki tulikuuma. Keskivaimentajan jälkeen ehkä putken pinnassa olleet massat syttyivät ja sytyttivät massat myös pohjasta, vaikka siinä kohtaa on pakoputkella tilaa huomattavan paljon.
IMG_20230804_155922.jpg
Tällaista tavaraa sai kaapia tallin lattialta.

Ajot saatiin jatkumaan, mutta bensamittarin anturista taisi johdot sulaa, kun mittari ei näytä enää mitään ja bensavalo syttyi, vaikka ainetta on yli puolitankkia.

Aika paljon saatiin mielestämme rajattua vikapaikkoja pois ja mitattiin mm. puristukset sytytystulppien tarkastuksen yhteydessä. Tulokset kaikissa pyttyissä 14,2-14,7 barin välillä. Noussut siis 1 barin ensisavuista ja netistä löytyneellä kertoimella 1,36 puristussuhteeksi voi arvioida nyt 10,7:1. On se edelleen vähän alakanttiin.
Tulppien väri sinällään ok, mutta 1 ja 4 pyttyissä tulpat kuivat kun taas 2 ja 4 pyttyissä märät.
IMG_20230804_155433.jpg
Auto ei pätki, vaan veto on tasaisesti kateissa, kun haluaisi kiihdyttää.
Nyt kun pääsi enemmän ajelemaan, niin kyllähän tuo Kaazin levylukko aikatavalla kolisee.

Vielä viimehetkellä päivällä kävin hakemassa Motonetistä uudet Valeon pyyhkijänsulat, kun vanhat oli heikossa hapessa ja melkoista sadetta oli tarjolla.

Sellainenkin harmi sattui, että jo kolmas laajakaistalambdan anturi hajosi varmaan alle 10 minuutissa.
Ihmeen helposti hajosi varmaan johtuen kuumuudesta, mutta silti outoa tai ehkä juuri siksi, kun anturi sijaitsee vähän ennen kattia vetareiden kohdalla. Samassa kohdassa on ecua ohjaava orkkisanturi, joka edelleen toimii.
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Pitihän tossa nyt vähän bensa-anturin johtoja ja pumpun maadoitus uusia. Karsin myös orkkispumpun johtoja pois. Bensavalo sammui ja bensamittarin viisari nousi ainakin jonkun verran. Saattaa näyttää liian pientä määrä, mutta vastuksen muutostahan tuo mittaa.

IMG_20230805_100613.jpgIMG_20230805_141756.jpgIMG_20230805_093720.jpg
Kun siirsin autoa pihassa, niin laajakaista näyttikin hetkellisesti rikasta seosta, kunnes tilttasi. Voi siis olla, ettei tämä anturi ja ehkä edellinenkään ole lopullisesti rikki.

Suurin epäilys on, että uusi katti meni vuosi sitten ensisavuja ottaessa tukkoon vanhalla eculla, isoilla suuttimilla ja 98 bensalla mustan pakokaasun saattelemana. Silloin auto piti lopulta auttaa työntämällä talliin.

Puran nyt pakosarjaa myöden koko pakoputken pois ja testaan pätkä kerrallaan, että ilma virtaa läpi ja varmistan jotenkin myös osien tiiveyden.
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Pakosarjasta putken ulostuloon asti kaikki on nyt irrotettu ja vika ei näytä löytyvän sieltä osastolta. Sen sijaan 2 ja 3 pyttyjen tulpat ja pakokanavat on polttoaineesta märät, eli viittaa sytytysongelmiin. Sytkäosia löytyy kokeiltavaksi.

Nyt kuitenkin olen käynyt putken osia läpi ja varmistanut virtaavuuden sekä tiiviyden painekokeilla noin 1 barin paineella ja tehnyt paikkauksia sen mukaan. Ei kai pakoputken normaalisti läheskään tuollaista painetta tarvi kestääkään.

Keskiputkesta ja - vaimentajasta tuli hyvin golfpallo läpi. Bilteman pönttö vuoti paineen alla saumasta, niin hitsasin sen lopulta koko matkalta.
IMG_20230806_153324.jpg
Takapöntöstä virtaa hyvin läpi, kun imee imurilla. Vaimennin ei ole läpivirtaava, niin golfpallo liikkui pöntön sisällä, mutta ei tullut läpi. Ei myöskään marmorikuula tullut läpi. Täytyy katsoa avartaisiko sitä vielä jotenkin.
Maantiellä oli ajellessa niin kova kumina, että rakentelin ulostulon sisälle irrotettavan lisävaimentimen. Ei ton juurikaan pitäisi ahdistaa enempää.
IMG_20230807_154514.jpgIMG_20230807_161107.jpg
Suuri yllätys oli, että katti näytti ihan siistiltä sisältä. Tämä oli ennen suoraan downpipessa kiinni, mutta leikkasin katin etupuolelta poikki nähdäkseni kunnolla sisään ja lisäsin sitten V-pantaliitoksen.
IMG_20230808_103814.jpg
Ajattelin nyt hitsata pakosarjan ja downpipen yhteen, niin jää yksi hankala liitos pois, kun mahtui koko setti pakettina nytkin tulemaan pois paikaltaan.
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Pakosarja ja pakoputki on jälleen paikallaan.
Kiinnitin nyt kunnolla huomiota alustan lämmöneristykseen ja kaavin pakoputken lähistöltä sekä bensatankista alustamassaa pois.
Pohjassa oli enää ainoastaan yksi lämpöpelti ja sen puhdistin sekä maalasin kuumakestomaalilla.
Tein alumiinista lisää lämpösuojia katin lähistölle. Lämpösuojien ja pohjan väliin ostin äänenvaimenninvillamattoa.

IMG_20230815_084603.jpgIMG_20230815_092531.jpgIMG_20230818_090904.jpg
Dynomaxin takavaimentimesta tein golfpallonmentävästi läpivirtaavan poraamalla putken sivuun oikoreitin pakokaasuille ja lopulta tuohon vaimentimen kuoripeltiin paikkalappu päälle.

IMG_20230809_183221.jpg
Sitten keskityin sytytysongelmiin.
Mittasin sytytysjohtojen vastuksia ja päädyin vaihtamaan 3-pytyn johdon. Sen vastus oli ennen 16600 ja nyt 10000 ohmia. Muissa johdoissa on 5500, 9600 ja 8500 ohmia.

Neljästä sytytyspuolasta en saanut mittaamalla eroja, mutta vaihdoin 2 ja 3-pytyn puolan toiseen. Mittasin myös niille menevät johdot.

Kaikki suuttimet ruikki polttoainetta, mutta vaihdoin niiden paikkoja 2->1 ja 3-4. Vika ei siirtynyt muualle.
Itselle muistiin, että paksu moottorin maadoitusjohto pitää koskettaa imusarjaan, että suuttimet saa irrallisena ruikkimaan. Muuten edes startti ei pyöri, joten aika tärkeä maadoituspiste tämä on.
Viimeisimmässä osatilauksessa muistin tilata imusarjaan uudet suuttimen tiivisteet ja vaihdoin ne nyt.
IMG_20230818_132941.jpgIMG_20230818_131927.jpg
Vaihdoin uudet NGK:n sytytystulpat ja käyttelin autoa pihassa vähän. Sitten tarkastin tulpat ja ihan kuin 2 ja 3-pyttyjen tulpat ei olisi koskaan sytyttänyt mitään. Ihmeen hyvin auto siihen nähden kävi.

IMG_20230818_145440.jpg
Vielä on siis testattava toista PTU:ta ja sellainen Boschilainen tuli varakoneen mukana. Täytyy vaan tehdä pientä johtojumppaa, kun siinä on erilainen liitin.

Vaihdoin Maurichian kanssa varakoneen mukana tulleet säädettävät nokkapyörät Jani T:n vanhaan peltipakosarjaan, joka on nykyään halki. Täytyy putsata ja katsoa, jos siitä saisi vielä kalun.

IMG_20230817_151954.jpg
Testasin tätä paikalleen ja molempien peltisarjojen istuvuuksissa on omat hyvät ja huonot puolensa.

IMG_20230817_090925.jpg IMG_20230817_091004.jpg

Nyt paikalla oleva vääränkätinen jättää konehuoneeseen enemmän tilaa, mutta oikeankätinen antaa enemmän maavaraa ja istuu paremmin auton alle.
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vika taisi selvitä, kun testailin vielä kipinää irtotulpalla ja mittailin eculta PTU:lle tulevia johtoja.
Ecun päästä johtoja heiluttamalla 2 ja 3-pyttyjen sytytyssignaali 5V pätki välillä.
IMG_20230821_123814.jpg

Vika ei ole johdossa, vaan liittimen pinni on väljä. Vaihdoin pinnin, mutta väljiä pinnejä voi olla muitakin, koska johtoja heiluttamalla auton sai käymään paremmin ja huonommin.
Vian ollessa päällä myös kierroslukumittari näyttää mitä sattuu ja kun vika ei ole päällä, niin latausjännitekin on noin 14V. Siirsin myös bensa-anturin johdon kulkemaan kokonaan kabiniissa, kun sen reitti meni ihan turhaan pohjassa läheltä pakoputkea.
IMG_20230821_143813.jpg
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Meinasin kirjoitella vasta sitten kun homma on valmis, mutta tulikin ongelmia.

Sain lunastettua Maurichian varaosa-autosta ecun liittimet ja päätin toteuttaa aiemman suunnitelman, eli siirtää ecun keskikonsoliin entiselle kondensaattorin paikalle.

Ihan vastaavissa liittimissä on eroja ja lopulta hylkäsin kaikki valkoiset ecun mukana tulleet liittimet pinneineen.
Maurichian auton liittimistä pinnit oli paljon helpommin irrotettavissa kuin minun Lancerin alkuperäisissä liittimissä.
Varmasti aiemmat pinnit on väljistyneet kun olen mittaillut yleismittarilla ja testaillut kytkentöjä.

Halusin saada ecun pois subbariboxin takaa ja repsikan jalkatilan läheisyydestä. Melkoinen määrä johtoja piti jatkaa 85-100 cm ja tein sen tinaamalla, kutistesukalla ja vulkanoivalla teipillä. Eculle tein alumiinista telineen alkuperäiselle soittimen paikalle.

IMG_20230828_152040.jpg IMG_20230829_155314.jpgIMG_20230824_135602.jpgIMG_20230825_103722.jpg
Lambdan ja nakutustunnistimen johdot oli häiriösuojattuja ja tein niiden jatkokset RCA-kaapelilla, jonka ulomman kuoren maadoitin.
Obd-liittimen pinneistä näkyi säikeitä, niin käytin pinnit irti ja tinasin ne kunnolla kiinni.

Sain johdot jo siististi jalkatilaan, mutta sitten tuli ongelmia.

IMG_20230830_101810.jpg
Nimittäin anturit antaa ihan vääriä arvoja ja vikakoodeja pukkaa. Kaikki viittaa samaan pinniin, eli antureiden maadoituksen, mutta sitä olen kokeillut muuttaa jo monella tapaa ja viimeisin maadotus tuli nyt suoraan alkuperäisen ecun maadoituspisteeltä. Parille anturille vedin jatkokset matkalle uuden johdon, kun ne kulki aiemmin parikaapelissa.

Eli siis ennen ecun siirtoa nämä arvot oli järkeviä, mutta nyt evoscanin näyttää kokoajan:
Kaasuläpän asento 100%
Jäähdytysnesteen lämpötila -59c
Ilman lämpötila -104c
Tyhjäkäyntimoottori 61 step
Ilmanpaine 124,95 Kpa.IMG_20230831_105519.jpg

Maadoitusvikaan tämä vahvasti viittasi, mutta se on nyt tarkistettu ecun sisäpuolelta pinnin liitoksesta alkaen maadoituspisteelle asti.
Vaikea uskoa, että kaikki anturit olisivat hajonneet yhtäaikaa.
Tarkistin antureiden 5V referenssijännitteen ja sitä arvoa ecu syöttää. Kojelaudan syövereihin katoavassa johdossa on mitattuna ohjattu 12V, eikä varmaan pitäisi olla. Kytkinköhän kuitenkin johtoja ristiin tai johto on rikkoutunut jostain. Auton ollessa käynnissä johdossa on noin 8V jännite.

Näiden ongelmaa aiheuttavien antureiden alkuperäiset johdot on aika ohuita, eikä mitenkään erityisesti suojattuja. Luin netistä, että antureiden johdot voisi kuitenkin helposti aiheuttaa häiriöitä.

Näiden lisäksi kierroslukumittari ei näytä nyt mitään, vaikka kaikki liitokset on varmasti hyvät. Ihan satunnaisesti neula hypähtää.
Laajakaistalambda näyttää ajoittain jotain arvoja ja sitten lakkaa toimimasta.
 
Viimeksi muokattu
Ylös Bottom