Lancer GTI -93 käynnistysongelma !

Haanpää

New Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2011
Sijainti
Valkeakoski
Terve kaikille. Löytyy tollanen otsikon mukainen kinneri pihasta, seissyt joulusta asti otsikon vian takia. Eli tarkennetaan. Auto on siis 4g93 koneella, ja tulipa roiskeläppiä asennellessa mitattua väärin ja porattua peltiruuvi ecun johtosarjasta läpi. Ja kyllä, mies on vieläpä ammatiltaan asentaja :seina

Noh, ignition switch sulake paloi konehuoneen sulakerasiasta, ja yksi musta johto meni poikki johtosarjasta sekä kahden johdon kuori hieman nirhautui. Noh, johdot ja sulake on korjattu/vaihdettu. Vaan puolen tunnin käytön ja kilometrin ajon jälkeen auto sammui kesken kaiken, lähti käymään kahdella ja sammui taas. Aina sammuessa, ja vain sammuessa *check engine* valo syttyy.

Auto ei kylmänä lähde edes käymään, vaan startatessa kun tuo vikavalo syttyy, niin starttaus loppuu ja sammuessa taas pyörittää. Kakkonen ja kolmonen ei saa kipinää, vaikka puolat on kokeiltu ristiin, johdot tsekattu, sytkämoduli vaihdettu, liittimet tarkistettu ja tulpat myöskin vaihdettu.

Vikakoodit luin 470ohm vastuksen ja ledivalon kanssa ja antoi koodin 23, eli nokka-/kampiakselin asentotunnistin? Jakohihna ja ajoitus on ok, enkä nyt aivan varma ollut oliko imunokan päässä oleva vekotin tuo tunnistin, mutta sielä ei mitään erikoista näkynyt, pinnat oli eheät ja laite muutenkin "normaalin" näköinen. Onko tuollaseen mitään mittausmahdollisuutta tai muuta millä varmistua asiasta? Liittimen irrottamalla sain lisäksi koodin 22 ???

En ole vielä kerennyt perehtymään noihin koodeihin, tuo 23 selvisi Alhon Janin kautta, muut on täysin hepreaa, joten jos joku tietävä jaksaa linkitellä, niin se säästäis aikaa kun tää koneella käynti on ainakin vielä aikas rajallista. Mut tosiaan nyt odotellaan lisää infoa ja ehkä jo hieman inspiraatiotakin, mutta kait sitä löytyy aina kun tulee uusia ideoita. On veikkailtu että ecu olis loukkaantunut, mutta ainakaan mitään silmin nähtävää ei sieläkään ollut kun se auki mulla oli. Ja se tosta jännän tekee että kesken ajon sippas.

Onkohan tästä tullu jo liian iso numero, että ois jotain pientä peruskauraa jääny huomaamatta ja tää kaikki oliskin siitä kiinni.. Ken tietää? Lisäneuvoja ja ehdotuksia otetaan vastaan, ennenko tarvii Mitsu pistää lavetille ja viiä jollekkin viisaammalle jolla on pelit ja vehkeet millä tehdä ja tutkia ;D

E: Ja sellanen tuli vielä mieleen että hommaa hankaloittaa se että tähän autoon ei tunnu kauheen hyvin saavan osia, joten sen mukaan on vähän menty ja arvailtu. Sytkämoduli löyty numerolla ja oli sama kuin 1.6 16v koneessa.
 

Maxx

Member
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
12 Maaliskuu 2006
Sijainti
Kangasala
Vs: Lancer GTI -93 käynnistysongelma !

Koodi 22 on muistaakseni kampiakselin asentotunnistin, joka löytyy imupuolen nokka-akselin päästä. Se on samassa paketissa kierrosnopeusanturin kanssa. Elikkä uusit sen KA-anturin.

Käytin ammattisähköpajalla korjauksessa ja se kaveri sano et noita antureita käytetään mm. subaruissa myös, tarvii vaan purkaa se kaiketi vähän enemmän
 

Haanpää

New Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2011
Sijainti
Valkeakoski
Vs: Lancer GTI -93 käynnistysongelma !

Maxx sanoi
Koodi 22 on muistaakseni kampiakselin asentotunnistin, joka löytyy imupuolen nokka-akselin päästä. Se on samassa paketissa kierrosnopeusanturin kanssa. Elikkä uusit sen KA-anturin.

Käytin ammattisähköpajalla korjauksessa ja se kaveri sano et noita antureita käytetään mm. subaruissa myös, tarvii vaan purkaa se kaiketi vähän enemmän

Tarkoitat kai nokka-akselin asentotunnistinta kun sen imunokan päässä on? Vai onko kampiakselilla vielä omansa tässä koneessa? Mutta joka tapauksessa ton kyseisen anturin luulin olevan ehjä, koska vikakoodi 22 ilmestyi vain kun pistoke on irti. Muutoin tulee tuo 23. Mietin vaan että toi sama koodi voi kaiketi syntyä oli vika sitten komponentissa, johdoissa tai sen ohjauksessa? Voisin sen anturin ottaa kuiteskin syyniin ja koittaa haalia uuden/korjata vanhan.

Tuntuu olevan joku kirous että aina nää vähänkään ei niin varaosakauppia ystävälliset autot mulla hajoilee. Helppohan se olisi 1.6 Corollaa korjata kun osia saa melkein S-marketistakin ::)

E: Tarkemmin tutkittuna näyttäisi olevan tuo 22 nokan tunnistin ja 23 kammen tunnistin, samassa paketissa kuten Maxx sanoikin. Se vaihtoon ja ilmotellaan sitten kuinka käy! Ja ehjää vastaavaa osaa saa tarjota numeroon 0400736988 !
 

Haanpää

New Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2011
Sijainti
Valkeakoski
Vs: Lancer GTI -93 käynnistysongelma !

Löytyihän se vika lopulta sieltä kampi/nokka anturista, kuten täälä veikkailtiinkin. Sekoitti vaan tuo edellinen vika ajatukset ja luulin että oli jäänyt jotain omia jälkiä vielä korjaamatta, mutta hyvä näin! ;D

Osaa metsästin ja odotin mutta odotus palkittiin ja sain sen Ruotsin puolelta purkuautosta.

Nyt on enää ongelmana väljät pyyhkijänvivut ja tukkoinen lämppärinkenno. Ja kiikarissa myös evo helmalevikkeet ja takapuskurinpalat, etupuskurin haluan pitää vakiona jos sitä joku ihmettelee. Eli shopping-list: pyyhkijänvivuston muoviholkit, evo helmat ja evo takapuskurinpalat. Tarjoa jos löytyy ylimääräisenä! ;)
 
Ylös Bottom