Latauksen merkkivalo vilkkuu L200 -09

jokinen74

New Member
Liittynyt
22 Maaliskuu 2011
Sijainti
Kuhmoinen
Onko kellään hyviä vinkkejä, mistä päästä aloittaa vianhaku. Ongelmana ajon aikana vilkkuva ja välillä kiinteämmin palava latauksen merkkivalo. Aina samaan aikaan palaa myös naftafiltterin merkkivalo. Toisinaan myös ajon aikana kuuluu epämääräisiä summerin piippauksia, en tosin tiedä, liittyvätkö ne samaan vaivaan. Akut uusittu, laturin vaihto harkinnassa seuraavaksi, mutta miten nuo merkkivalot liittyvät toisiinsa?
 

jokinen74

New Member
Liittynyt
22 Maaliskuu 2011
Sijainti
Kuhmoinen
Nyt on akut ja laturi vaihdettu, silti vielä aika ajoin noi merkkivalot vilkahtelee. Onko kellään mitään kytkentäkaavioita kysyiseen peliin, tai muuta veikkausta, mistä voisi johtua?

Kyseessä siis L200 2.5 D-ID 2009.
 

lehtijousi

Member
Liittynyt
29 Huhtikuu 2017
Voihan siinä olla jossain huono kontaktikin. Ei tosin ole ennenkuulumatonta, että uusi laturikin olisi valmiiksi sökö.

Hommasitko jännitemittarin, niin näet ajossa missä ne jännitteet seilaa?
 

jokinen74

New Member
Liittynyt
22 Maaliskuu 2011
Sijainti
Kuhmoinen
14,5v noin suunnilleen on latausjännite. Nyt aamulla ei enää vilkutellut valoja, liekö hetken mielihäiriö. Ehkäpä tuo tapansa näyttää....
 

jokinen74

New Member
Liittynyt
22 Maaliskuu 2011
Sijainti
Kuhmoinen
Kotimatkalla taas vilkkui molemmat merkkivalot aika ajoin.

Tiedä sit liittyykö samaan, kun löytyy vikakoodeja ainakin Etacsista. Ei kai se liity kuitenkaan millään tavoin lataukseen?


============1==============
U1101
Raw code: D101
ECU: Engine control unit
Status: Validated and stored in non volatile memory, Validated fault present at time of request
OBDII: Engine-A/T-ECU Time-out
Mitsubishi: SCP (J1850) Invalid or Missing Data for Primary Id
============2==============
U1512
Raw code: D512
ECU: BCM/ETACS #2
Status: Validated and stored in non volatile memory, Validated fault present at time of request
============3==============
U1511
Raw code: D511
ECU: BCM/ETACS #2
Status: Validated and stored in non volatile memory, Validated fault present at time of request
============4==============
U1510
Raw code: D510
ECU: BCM/ETACS #2
Status: Validated and stored in non volatile memory, Validated fault present at time of request
============5==============
U1101
Raw code: D101
ECU: BCM/ETACS #2
Status: Validated and stored in non volatile memory, Validated fault present at time of request
OBDII: Engine-A/T-ECU Time-out
Mitsubishi: SCP (J1850) Invalid or Missing Data for Primary Id
 

jokinen74

New Member
Liittynyt
22 Maaliskuu 2011
Sijainti
Kuhmoinen
Kotimatkalla taas vilkkui molemmat merkkivalot aika ajoin.

Tiedä sit liittyykö samaan, kun löytyy vikakoodeja ainakin Etacsista. Ei kai se liity kuitenkaan millään tavoin lataukseen?


============1==============
U1101
Raw code: D101
ECU: Engine control unit
Status: Validated and stored in non volatile memory, Validated fault present at time of request
OBDII: Engine-A/T-ECU Time-out
Mitsubishi: SCP (J1850) Invalid or Missing Data for Primary Id
============2==============
U1512
Raw code: D512
ECU: BCM/ETACS #2
Status: Validated and stored in non volatile memory, Validated fault present at time of request
============3==============
U1511
Raw code: D511
ECU: BCM/ETACS #2
Status: Validated and stored in non volatile memory, Validated fault present at time of request
============4==============
U1510
Raw code: D510
ECU: BCM/ETACS #2
Status: Validated and stored in non volatile memory, Validated fault present at time of request
============5==============
U1101
Raw code: D101
ECU: BCM/ETACS #2
Status: Validated and stored in non volatile memory, Validated fault present at time of request
OBDII: Engine-A/T-ECU Time-out
Mitsubishi: SCP (J1850) Invalid or Missing Data for Primary Id
 

jokinen74

New Member
Liittynyt
22 Maaliskuu 2011
Sijainti
Kuhmoinen
Nyt tullut seurailtua latausjännitettä. Normaalisti lataa 14.3-14.7V. Joskus latausjännite pompsahtaa 14.9-15.2V:n ja silloin syttyy lataus- ja naftafiltterin merkkivalot. Toisinaan jännite vai käväisee ylhäällä, jolloin merkkivalot vain vilkahtaa. Toisinaan pysyy pidempään ja valot palaa koko ajan.

Olisiko hyviä vinkkejä tarjolla, mistä vikaa lähteä etsimään? Missä näissä on ylipäänsä lataussäädin, kun en ole vielä törmännyt moiseen?? Johdoduskaavio olisi myös kiva, jos joltain sattuisi löytymään..
 

Mitsui

Member
Liittynyt
13 Tammikuu 2018
Edelleenkin suosittelen testaamaan sekä akun, että laturin kunnon. Tuo 14.7v alkaa olla jo liian kova latausjännite. Mulla ainakin on ollut melko vakaa latausjännite kaikissa Mitsuissa, mitä olen omistanut. Yleensä jännite on pysynyt aika stabiilisti 14.3v tuntumassa.
 

jokinen74

New Member
Liittynyt
22 Maaliskuu 2011
Sijainti
Kuhmoinen
Laturi siis jo uusittu, samoin akut. Maadoituskaapelit tutkittu eikä niistä löytynyt vikaa. Laturin liittimet putsattu ja kaikkea muuta pientä tehty. Välillä menee viikkokausia ilman ongelmia ja toisinaan taas vika esintyy useammin.
 

lehtijousi

Member
Liittynyt
29 Huhtikuu 2017
Lataussäädin on varmaan tuossakin mallissa siinä laturin yhteydessä. Ylijännite viittaisi kyllä vialliseen laturiin. Voihan toki olla ne laturin töpselille tulevat johdotkin jostain poikki ja aiheuttaa toimintahäiriöitä.
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
Eikä liikaa pidä tuudittautua siihen että uusikaan laturi on ehjä. Vastaan on tullut montakin kertaa että vaihdetut komponentit on juotettu ihan päin hittoa eikä tämän vuoksi toiminut. Kuitenkin tuo diagnoosin perusteella on ihan selvää että jos ylijännitettä tulee, on laturi viallinen.
 

jokinen74

New Member
Liittynyt
22 Maaliskuu 2011
Sijainti
Kuhmoinen
Vielä jos jollain sattuisi olemaan tietoa, mitä nuo liittimen merkinnät tarkoittaa tai mihin niistä johdotukset menee? Käytössä vain 2 keskimmäistä nastaa..
 

Liitetiedostot

  • Screenshot_20201228-131706.jpg
    Screenshot_20201228-131706.jpg
    32.2 KB · Lukukerrat 124

jokinen74

New Member
Liittynyt
22 Maaliskuu 2011
Sijainti
Kuhmoinen
Vastaankin itse itselleni, kun lopulta löysin kaaviot ostamalla koko 3818 sivuisen korjaamokäsikirjan. Nastaan L tulee heräte latauksen merkkivalolta kenttäkäämille ja nastaan S katkeamaton +12v jännitteensäätimelle, joka on kuin onkin laturin sisällä. Ja kaavion perusteella vedenerottimen merkkivalon kuuluukin palaa samalla kuin latuksen merkkivalon...

Edit. Vika korjaantui uusimalla säätimelle tuleva +12v johdin. Mittarilla näytti jännite tulevan testaushetkellä, mutta jossain lienee katkos joka kiusaa aika ajoin. Nyt latausjännite 14.2V ja ei valot vilkuttele. Nyt olis sit pari 120A:n laturia ylimääräisenä, täytynee pistää myyntiin.
 
Viimeksi muokattu
Ylös Bottom