Latausasemat

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
Moro!

Latausasemista ei tainnut forumilla yleissiimaa vielä olla?

Jos näin on, niin olkoon tämä sellainen.

Tässä on tullut funtsittua kiinteällä kaapelilla varustetun 11kW (tai 22 kW, OKT:ssamme tosin 3x25A pääsulakkeet) latausaseman hankkimista autokatokseen, jossa seinäpinta-alaa hyvin säältä suojassa.

Ongelma aseman valinnassa on se, että tulevaisuutta silmälläpitäen kannattaisi hankkia Type2-kaapelilla varustettu asema, mutta nykyinen Mitsu vaatisi sitten Type2->Type1-adapterin.
Type1-kaapelilla varustettuja asemia on niukasti tarjolla ja muinaisjäännehän se olisikin.

Toinen vaihtoehto olisi hankkia asema ilman kiinteätä kaapelia Type2-pistorasialla. Sitten voisi käyttää auton mukana tullutta oranssia Type2-Type1-asiointikaapelia.

:unsure:

Minkälaisiin ratkaisuihin olette päätyneet Mitsujenne (tai muiden autojenne) kanssa?
 
Viimeksi muokattu

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
22kW on kuitenkin 3-vaiheisena aika harvinainen. Suomessa melkein alkaa 3x16A eli 11kW olemaan standardi myytävissä autoissa.
 

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
Näinhän se taitaa olla. Ja juu 22 kW latausasema vaatisi sitten vähintään 3x35A pääsulakkeet.
Ja 6 mm2 johtimet (?).

Mitsun lataukseen toki asema sitten vain 1-vaiheisena ja max 16A virralla käyttöön.

Helppo virran säätö 6 - 16A välillä olisi varmaankin hyvä olla. Tai vähintään 8 - 16A välillä.
Voisi siten Mitsua latailla oletuksena hitaaaaaasti vaikka 6A virralla, mutta tarvittaessa nopeammin 16A virralla.
 
Viimeksi muokattu

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
22kw latausasemaa jos harkitsee pientaloon niin kannattaa tosiaan selvittää nykyisten pääsulakkeiden ja sähköliittymän koko sekä kustannukset jos liittymää joutuu pääsulakkeita kasvattaessa korottamaan. 3x35A sulakkeillakin jää täydellä latausteholla muu kiinteistön kapasiteetti aika vaatimattomaksi, tai kokonaiskapasiteetti ei edes riitä, jos lataamisen aikana pitää käyttää sähköliettä, lämpöpumppua tai mitään mikroa tehokkaampaa vehjettä.

Yksi vaihtoehto on älykäs kuormanhallinta, joka rajoittaa lataustehoa kiinteistön muun tehontarpeen mukaan.

Jos siis haluaa ladata 22kw:lla niin äkkiä ollaan 3x50A liitymäkoossa. Ei siinä paljon järkeä ole, kun 11kw:llakin isokin sähköauton akku latautuu yön aikana tyhjästä täyteen. Ja melko harvassa sähköautossa on se 22kw laturi jotta sitä 22kw latausasemaa pääsee hyödyntämään kunnolla.
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Niin itse alkuperäiseen kysymykseen: Mitsua lataan sukolaturilla, sähköauto on tilattu ja sen lataamiseen tulen hankkimaan 16A voimavirtarasiaan kytkettävän latauslaitteen. Tämä siksi että autoa saatetaan tulla lataaman tallissa joko oikealta tai vasemmalta seinältä taikka katoksessa, joten en oikein osaa sanoa mihin kiinteästi asennettavan laitteen ruuvaisin. Lisäksi siirrettävän laitteen saan mukaan mökille tai vaikka reissun päälle.

Sellainen tuli mieleen että kaapelillisen type2-latauslaitteen pistokkeen voisi kai vaihdattaa type1-pistokkeesen ammattilaisella. Tai vaihdattaa koko kaapelin. Sitten kun auto vaihtuu type2-liittimellä olevaan käryyn niin vaihdattaa sen alkuperäisen takaisin. Toki laitteen takuun säilymisen kannalta tuo ei välttämättä ole optimiratkaisu ja vaihtotyö maksaa helposti sen mitä type2-type1 -adapteri.
 

samaki

New Member
Liittynyt
16 Elokuu 2021
Pääsulakekoon kasvaessa perusmaksu nousee aika hurjasti. Elenian alueella yleissiiro 1.5.-23 alkaen 3x25A 21.24€/kk, 3x35A 36,67€/kk, 3x50A 68,78€/kk
 

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
Juu, 11 kW riittänee vallan mainiosti tässä hetkessä ja lähitulevaisuudessa, ja miksei pidempäänkin.

22 kW asemaa mietin lähinnä niin, että olisipa sitten mahdollisimman future-proof, jos sellaisen laittaisi ja tekisi kaapeloinnit 6 mm2 johtimilla odottamaan mahdollista, vaikkakaan ei välttämättä todennäköistä, liittymäkoon ja pääsulakkeiden kasvatusta 35A tai 50A kokoon. Hintaero kun ei hirvittävän suuri vaikuta olevan 11 kW ja 22 kW asemien välillä.

Tässä hetkessä Outlanderin kanssa pärjää ihan auton mukana tulleella 8A - 10A sukolaturillakin, mutta välillä olisi toki mukava saada 16A virralla akku nopeammin piripintaan täyteen seuraavaa ajosuoritetta varten.
 
Viimeksi muokattu

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
Niin itse alkuperäiseen kysymykseen: Mitsua lataan sukolaturilla, sähköauto on tilattu ja sen lataamiseen tulen hankkimaan 16A voimavirtarasiaan kytkettävän latauslaitteen. Tämä siksi että autoa saatetaan tulla lataaman tallissa joko oikealta tai vasemmalta seinältä taikka katoksessa, joten en oikein osaa sanoa mihin kiinteästi asennettavan laitteen ruuvaisin. Lisäksi siirrettävän laitteen saan mukaan mökille tai vaikka reissun päälle.

Sellainen tuli mieleen että kaapelillisen type2-latauslaitteen pistokkeen voisi kai vaihdattaa type1-pistokkeesen ammattilaisella. Tai vaihdattaa koko kaapelin. Sitten kun auto vaihtuu type2-liittimellä olevaan käryyn niin vaihdattaa sen alkuperäisen takaisin. Toki laitteen takuun säilymisen kannalta tuo ei välttämättä ole optimiratkaisu ja vaihtotyö maksaa helposti sen mitä type2-type1 -adapteri.

Tuollaiseen tarpeeseen, jossa latauspaikka vaihtelee, liikuteltava voimavirtapistokkeeseen kytkettävä versio kuulostaa varsin toimivalta ratkaisulta.

Etenkin, jos voimavirtapistokkeita löytyy jo valmiiksi eri paikoista.

Niitä tuossa vilkuilinkin aiemmin. Ei tarvitsisi sähkäriäkään vaivata. Voimavirtapistoke löytyisi autokatoksesta, tosin seinän väärältä puolelta, jossa tekninen tila.

Ärsyttävä homma kyllä tuo Outtikseen valikoitunut Type1-liitin. Olisi niin paljon helpompi tehdä valintoja, kun olisi Type2, mutta minkäs teet. Adapterin kanssa ei tekisi mieli alkaa pelata. Eikä oikein liittimien vaihtelukaan innosta.

Mutta ehkä se on joku perus 11 kW asema kiinteällä 5m tai 7m Type2-kaapelilla hankittava. Ja adapteri kaveriksi siksi aikaa, kun autona on Mitsu.
 
Viimeksi muokattu

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
Pääsulakekoon kasvaessa perusmaksu nousee aika hurjasti. Elenian alueella yleissiiro 1.5.-23 alkaen 3x25A 21.24€/kk, 3x35A 36,67€/kk, 3x50A 68,78€/kk
Treen sähkölaitoksella yleissiirrossa kk-maksu on sama 25A - 63A liittymille eli 3,98€/kk, mutta sulakekoon kasvattaminen maksaa kertaluontoisesti esim. 25A -> 35A tapauksessa näin:

Kustannukset vaihtelevat korotustarpeesta riippuen. Esim. V1-vyöhykkeellä muutos 25A > 35 A maksaa lisäliittymismaksuna 241,80 € (sis.alv) ja palvelumaksuina 373,24 € (l. kytkentä- ja mittarointimaksut, mikäli liittymänmuutos näitä toimenpiteitä vaatii) - yhteensä siis tässä esimerkkitapauksessa enimmillään 615,04 euroa (sis.alv).

Aikasiirrossa eli yö / päivä, kk-maksut sitten isommat ja skaalautuvat ylöspäin sulakekoon mukaan:

25A = 12,96 €/kk
35A = 16,97 €/kk
63A = 27,43 €/kk
 
Viimeksi muokattu

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Paras olisi varmaan semmonen latausasema jossa type2 liitin kyljessä. Sitten voi Mitsun kanssa käyttää type2-type1 johtoa, ja myöhemmin helppo vaihtaa type2-type2.

Silti ostaisin kyllä oman johdon tuolle, ettei joka päivä tarvi eestaas rullailla kaapelia konttiin..

Itse latausaseman hinta ei juurikaan muutu 11kw vs 22kw. Sen voisi alkuun kytkeä 16A sulakkeiden taaksekin. Yleensä niissä saa vielä jumpperoitua max virran. Mutta kyllähän se 11kw käytännössä riittää aina, eli ei kyllä oikeastaan yhtään lisähintaa kannata maksaa 22kw mallista.
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Niin joo ja kiinteän asennuksen sijaan ehdottomasti laittaisin vaan punaisen voimavirtapistorasian ja latausasema siihen töpselillä kiinni.

Jos voimavirta löytyy autotallista valmiiksi niin koko asennuksesta selviää ilman sähkömiehen käyntiä. Ja jos myöhemmin tarvii vaihtaa latausasema toisenlaiseen niin taas helppo homma. Ja tarvittaessa voi ottaa koko mööpelin mukaan jos tietää menevänsä paikkaan missä olisi voimavirtaa tarjolla.
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Silti ostaisin kyllä oman johdon tuolle, ettei joka päivä tarvi eestaas rullailla kaapelia konttiin
Kerran kuuntelin sivusta kun perhe tuli ideaparkin laturille ja mies penkoi autosta latausjohtoa, siinä jotain kiistan puoleista oli kun ilmeisesti vaimon jäljiltä johto ihan jossain muualla. :D
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Mitä työn puolesta päässyt sivusta tutustumaan latausasemien tekniikkaan, niin olen käsittänyt että peruslatausaseman komponentit on usein käytännössä samaa 11 kw ja 22 kw versioissa, ainoa ero on kaapeleissa jotka mitoitetaan maksimivirran mukaan ja elektroniikalla rajoitetaan sitten teho 11 kW:iin jos kyseessä on matalampitehoinen laiteversio. Mutta tässä toki voi olla eroja eri valmistajien kohdalla.

Ehdottomasti jos hankkii 22 kw latausaseman niin sen tulilsi olla sellainen jossa pystyy käyttäjäkin rajoittamaan tehoa halutessaan, ainakin jos ne pääsulakkeet ei ole vähintään 3x50A. Tämä siksi että jos tehoa ei pysty säätämään vaan 22 kw 3-vaihelaturilla varustettu auto imaisee sitten aina täyden tehon, niin siinä joutuu kaiken muun sähkökulutuksen kanssa sitten latauksen aikana miettimään että miten toimitaan. Voiko laittaa leipää paahtimeen tai kahvia keittymään jne? 22 kw voi siis olla kiva optio jos se on teknisesti mahdollista toteuttaa, mutta aina sitä optiota ei halua välttämättä käyttää jos sillä on vaikutusta muuhun elämään.

Tosin 11 kw latausasemakin kannattaa mielestäni olla säädettävä, jos pääsulakkeet on perus 3x25A ja samassa liittymässä on jotain isompaa kuluttajaa kuten maalämpöä, sähkölämmitystä yms. koska täydellä teholla ladatessaan tuollainen asema jättää muuhun käyttöön 9A eli noin 2000 wattia kapasiteettia per vaihe. Esimerkiksi meillä lämpeää käyttövesi ja osa talosta sähköpannulla, jossa on 3x2000w vastukset, eli jos autoa ladataan 11 kw:lla ja pannussa menee vastukset päälle (niitä ei voi säätää, ne on joko on tai off), niin käytännössä ei jää kapasiteettia millekään muulle. Meillä on tuon lisäksi kuitenkin pari sähköpatteria, kaksi ilmalämpöpumppua ja siihen päälle tavalliset kotitalouden kulutukset, joten pääsulakkeiden voi odottaa paukkuvan tuossa tilanteessa.

Pääsulakkeiden laukeamisesta sen verran että sillä voi olla arvaamattomia seurauksia. Meiltä meni pääsulake viime talvena kun 9 kW lämminilmapuhallin lämmitteli rakenteilla olevaa autotallia kaiken muun talvikulutuksen ja Mitsun lataamisen lisäksi. Viimeinen niitti oli ilmeisesti se kun vaimo laittoi leivät paahtimeen. Ilmeisesti verkossa olevat kolmivaihekytketyt vastukset (pannu ja se puhallin) johtivat siihen että kyseinen vaihe ei täysin pimentynyt vaan syntyi vuotoa vaiheesta toiseen ja talossa alkoi sähköhäröily, enkä heti ymmärtänyt että vika on pääsulakkeissa. Huomasin outouksia ensimmäisenä ilmalämpöpumpussa ja hetken ryhmäkeskusta ja sähköjä tutkittuani totesin että yhdessä vaiheessa oli ylijännitettä ja toisessa alijännitettä, minkä jälkeen huomasin myös osan valoista olevan tavallista himmeämpiä. Lopulta ymmärsin oireista että kyse oli pääsulakkeen palamisesta. Lopputulemana kaikki ok paitsi että verkkoon tapahtumahetkellä kytkettynä ollut printteri ei enää käynnistynyt. Se otti ilmeisesti ylijännitteestä nokkiinsa ja lähti romuun. Onneksi kyse oli vain tulostimesta, kalliimmaksi olisi tullut uusia vaikka ilmalämpöpumppu tai jotain muuta isompaa.

Turku Energian siirtoalueella muuten liittymän korotus 25A:sta 35A:iin maksaa noin 500 euroa + pääsulakkeiden korottamisen pienet sähkötyöt ja perusmaksu nousee noin 6 €:lla kuussa. Ei ihan mahdoton investointi latausinfran varmistamiseen, mutta rahaa se on tuokin. En ole varma riittäisikö meillä nykyinen kaapelointi korottaa liittymää 3x50 ampeeriin; jos ei niin se seuraava korotus olisi sitten astetta tyyriimpi projekti.

Somessa olen kuullut sellaisenkin hauskan ehdotuksen että tehorajoitushan toimii sulakkeen tai johdonsuojaktakaisijan kautta, eli 16A latausasema 10A sulakkeen takana lataisi vain 10 ampeerilla. Tiedoksi kaikille itseoppineille sähköinsinööreille että 10A sulake kyllä rajoittaa tuollaisessa setupissa lataustehoa, mutta se tapahtuu rajoittamalla se teho nollaan eli katkaisemalla virta kokonaan jos lataus ylittää tuon 10 A. Sulake tai johdonsuojakatkaisija ei siis ole säädin, säätö pitää tapahtua joko latausasemasta tai autosta.

Kaapeliton latausasema ja siihen sopiva kaapeli on ihan oiva ratkaisu. Mulla oli edellisessä työpaikassa sellainen autohallissa. Alkuun kerin aina kaapelin autoon kun lähdin töistä, mutta aika pian kyllästyin viisimetrisen kangen kiepittämiseen ja aloin jättää kaapelin siihen asemalle. Tämä altisti kaapelin tietenkin varkauksille, mutta sieltä hallista sitä ei koskaan kukaan vienyt. Jossain taloyhtiön autokatoksessa tai en ehkä lähtisi onnea koittamaan.
 

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
Pitäisiköhän se sitten voimavirtapistokkeeseen kytkettävä 11 kW mokkula ilman kiinteätä kaapelia hankkia :unsure:

Esim. tämä:
https://nordicplug.fi/collections/k...MIlK3W1_aK_QIVZoxoCR0PjgiNEAAYASAAEgJt4_D_BwE

Voimavirtapistoketta ei tosin OKT:mme erillisessä autokatosvarastorakennuksessa ole muualla kuin sisätiloissa autokatoksen päätyseinän takana olevassa teknisessä tilassa. Eli sähkäri tarvisi tontille kuitenkin houkutella sellainen asentamaan autokatoksen puolelle. Varmastikin päätyseinään, niin olisi säältä suojassa erinomaisesti.

Noissa varmaan voi ihan huoleti kaapelin jättää paikalleen, kun karauttaa kaaralla pois katoksesta? Siis sähköturvallisuusmielessä, varkaudet asia erikseen. Vai saakohan noissa aseman päästä kaapelin lukittua paikalleen? Ja itse aseman seinään?
 
Viimeksi muokattu

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Ei-kiinteästi kytketyn latausaseman varkaudenesto on kyllä hyvä pointti miettiä myös. Ctec Njord Go on voimavirtapistokkeella varusteltu ja säädettävä, ja siihen saa lukittavan seinätelineen. Mutta siinä on toki kiinteä type 2 -kaapeli eikä taida löytyä kaapelitonta versiota. Pari kaveria on sellaisen hankkinut, itsellä ei kokemuksia

Vaikka asemaan ei saisi lukittavaa telinettä niin voihan sen jollain teräspannalla ruuvata seinään niin ettei irtoa ilman työkaluja.

Jos tietää että lataa autoa aina samassa paikassa eikä tarvetta irrottamiselle muutenkaan ole, on kiinteästi asennettu tuon puolesta aina varmempi ratkaisu. Kustannuksissakaan ei tule juurikaan eroa jos sen voimavirtarasian asennus pitäisi teettää joka tapauksessa että saa siirrettäbän aseman toimintaan. Toisaalta voimavirtarasiasta voi olla muutakin hyötyä, kerrankos sitä pihalla tarvitsee kolmivaihevirtaa jollekin vehkeelle, vaikka järeämmälle oksasilppurille, kompressorille tai klapikoneelle.

Itse asennutin uuteen autotalliin rakennusvaiheessa voimavirtarasiat katokseen sekä talliin sisälle molemmille sivuseinille ja takapäätyyn. Pääasiassa ajattelin auton latausta mutta toki niille muutakin käyttöä voi tulla.
 

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
Hyviä pointteja @Beavis
Ja hyvää suunnittelua uudisrakentamisen puolella, siinä vaiheessahan tulevaisuuden tarpeet on helpoin ottaa huomioon. Oma tönö on vuodelta 2005 ja silloin ei juuri osattu sähköautojen latausasioita miettiä suunnitteluvaiheessa.

Ctec Njord Go on varmasti soiva peli, mutta harmi, kun ei löydy ilman kiinteätä kaapelia.

Taidan kallistua tuohon linkkaamaani Itävallan ihmeeseen eli Go-e Charger Gemini flex asemaan. Niitä näyttää saavan ainakin Saksasta alle 600 euroon ja Suomesta jonkun verran yli.
https://go-e.com/fi-fi/tuotteet/go-e-charger-gemini-flex

Pläräsin käyttöohjetta...
https://strapi-s3-bucket.s3.eu-cent...i_flex_Asennus_ja_kaeyttoeohje_0d36ec14fb.pdf

...ja sieltä bongasin seuraavaa varkaudenestoon liittyen:

1676109353448.png


1676109419793.png


1676109499661.png


Kuulostaa hyvältä omaan korvaani. Ja appi vaikutti ihan pätevältä ominaisuuksien suhteen. Lataustehoa eli käytännössä virtaskaa saa säädettyä 1A välein välillä 6A - 16A.

Miinusta siitä, että voimavirtapistokkeeseen kytkettävä johto on vain lyhyt tynkä. Ctec:ssä olisi 1,5 metriä.
 
Viimeksi muokattu

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
Asennuspaikka on tämän näköinen. Varmastikin tuo päätyseinä olisi järkevin paikka voimavirtapistokkeelle ja latausasemalle.
Siitä sitten ainakin 7m johdolla ylttäisi hyvin auton joka nurkalle, missä latausportti nyt sitten onkaan. 5m on vähän hiinä ja hiinä. Mitsun mukana tullut 5m hidas latauslaite ei oikein yltä latausportille, jos auton ajaa katokseen keula edellä. Silläpä onkin tullut nyt aina peruutettua auto katokseen.

1676109985614.png


Katoksen päätyseinän takana on tekninen tila, jossa kiinteistön sähköpääkeskus.

1676110130379.png
 
Viimeksi muokattu

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
siitä, että voimavirtapistokkeeseen kytkettävä johto on vain lyhyt tynkä. Ctec:ssä olisi 1,5 metriä.

Vaikka yleensä aina kielletään jatkojohtojen käyttö sähköauton latauksessa, voimavirtajatkojohto on kyllä hyvin turvallinen. Ne liittimet on niin järeät ettei siinä ihmeempiä tapahdu vaikka olisi "roikkaviritys" pidempäänkin.
 

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
Sitä mietin tuossa juuri, että vetäisi voimavirtajatkojohdon keskukselta katoksen puolelle...:unsure:

Niin ei tarvisi sähkäriä vaivata. Läpiviennin joutuu toki tekemään ja ehkä käyttämään jatkojohdosta toista pistoketta irti, ettei tarvi tehdä halkaisijaltaan ihan niin isoa reikää seinään.

Olisihan se toki hieman 'viritys', ellei peräti 'ranetus'...
 

Joonatan

Member
Liittynyt
27 Joulukuu 2019
Lainaan tätä ketjua... https://www.broshop.fi/products/sah...SnsXazyUnxdpQMDdoE9idZIKRrxVUozxoC1X8QAvD_BwE

Auto 21 vuoden Eclipse cross.
Kyseisen laturin hankin ja lataa auton normaalisti täyteen ja katkaisee latauksen, kestää noin 15sek ja aloittaa latauksen uudestaan 1A teholla, lataa pari minuuttia ja katkaisee latauksen, taas ~15sek ja aloittaa uudelleen 1A latauksen. Tätä jatkaa maailman tappiin asti. Laturissa takuu raukesi kun sukon tilalle vaihdoin karavaani töpselin. Onko tietoa tai hyviä arvauksia johtuuko tämmöinen mistä, laturi rikki, bugi jossain laturin ohjelmistossa vai voiko autoon tulevassa pistokkeessa olla joku kosketus häikkä mikä vian aiheuttaisi?
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Lainaan tätä ketjua... https://www.broshop.fi/products/sah...SnsXazyUnxdpQMDdoE9idZIKRrxVUozxoC1X8QAvD_BwE

Auto 21 vuoden Eclipse cross.
Kyseisen laturin hankin ja lataa auton normaalisti täyteen ja katkaisee latauksen, kestää noin 15sek ja aloittaa latauksen uudestaan 1A teholla, lataa pari minuuttia ja katkaisee latauksen, taas ~15sek ja aloittaa uudelleen 1A latauksen. Tätä jatkaa maailman tappiin asti. Laturissa takuu raukesi kun sukon tilalle vaihdoin karavaani töpselin. Onko tietoa tai hyviä arvauksia johtuuko tämmöinen mistä, laturi rikki, bugi jossain laturin ohjelmistossa vai voiko autoon tulevassa pistokkeessa olla joku kosketus häikkä mikä vian aiheuttaisi?
Kuten tuossa aiemmin asiaa sivusin, ac>dc laturi on autossa ja tuo johdon mötikkä sisältää kytkevän releen ja kertoo autolle millä latausvirralla siitä saa ladata. Eli kyllä viittaisi auton päähän ongelma jos täyteen ladattuun akkuun tuolla lailla pyytää latausta.
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Sitä mietin tuossa juuri, että vetäisi voimavirtajatkojohdon keskukselta katoksen puolelle...:unsure:

Niin ei tarvisi sähkäriä vaivata. Läpiviennin joutuu toki tekemään ja ehkä käyttämään jatkojohdosta toista pistoketta irti, ettei tarvi tehdä halkaisijaltaan ihan niin isoa reikää seinään.

Olisihan se toki hieman 'viritys', ellei peräti 'ranetus'...
Kuvassa näkyy pistorasia katoksen takaseinässä, onko siihen kaapelointi putkitettu seinän sisällä keskukselta? Jos on putkitettu niin melko helppo homma voisi olla vetää putkeen kaksi vaihejohtoa lisää (tai jos siellä on 3-johtiminen MMJ niin vaihtaa sen 5x2.5-milliseksi) ja muuttaa tuo pistorasia voimavirtarasiaksi. Laittaa vielä sellaisen jossa päällä sukorasia niin ei tarvitse siitäkään luopua.

Toki jos keskus heti seinän takana niin ei kovin paha rasti vetää siitä läpi uusi kaapeli voimavirtarasialle. Silloin voisi vapaammin vielä päättää mihin kohtaan sen asentaa jotta latauskaapeli yltää parhaiten autoon.

Väliaikaisena ratkaisuna se voimavirtajatkojohto voi mennä ihan ok, mutta toki jos sen lähtee viemään seinän läpi mitä varten joutuu purkamaan jatkojohdon toisen pään, aletaan olla kai jo harmaalla alueella sen kanssa onko asennus hyväksyttävä maallikon tekemänä tai muutenkaan.

Vaikuttaa siis niin yksinkertaiselta kohteelta lisätä voimavirtarasia, että en säästäisi niistä kympeistä mitä sähkärin visiitti tuon takia kustantaisi. Kaiken paitsi kytkennät voi tehdä kuitenkin itse eli sen puolesta tuossa olis sähkärille alle tunnin työ. Vikavirtasuojakin näyttää keskuksesta löytyvän, niin ei tarvitse sinnekään komponentteja lisätä.
 

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
(y)

Jees, saman oloista pohdintaa tuossa kävin juuri omankin pään sisällä.

Tällaista funtsin tuon autokatoksen olemassaolevan tuplapistorasian tilalle:
https://m.motonet.fi/fi/tuote/384293/Voimavirta-Combirasia-16A-Schuko

Kiinteistön sähköpääkeskus on teknisessä tilassa autokatosvarastorakennuksessa. Tonttijohto tulee sinne.
Asuinrakennuksessa on ryhmäkeskus, johon tulee syöttöjohto teknisen tilan pääkeskukselta.

Autokatoksen pistorasioilla on asuinrakennuksen ryhmäkeskuksessa oma 16A johdonsuoja ja 40A vikavirtasuoja. Kaapeloitu 3x2.5s. Kaapeliveto johdonsuojalta on n. 10m pitkä ja menee osin maan sisällä suojaputkessa ja rakenteiden sisällä suojaputkessa. Ei siis vaihdettavissa 5x2.5s versioon kovinkaan helposti.

Enköhän tuohon sähkärin tilaa ja vedetään teknisesn tilan sähköpääkeskukselta uutena vetona tuollainen voimavirta+suko -kombi katokseen. Olisi sähkärille pari muutakin hommaa hoidettavaksi samalla keikalla.
Itse voin toki tehdä kaiken muun paitsi varsinaiset kytkennät.
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Kuulostaa hyvältä suunnitelmalta. Noita aamoja kombirasioita asennutin omaam talliini ja mökille autopaikan läheisyyteen.

Onkohan siihen joku oma syynsä että katoksen rasiat saa sähkönsä asuinrakennuksesta kun tuossa mittauskeskuksessakin olisi syötölle palikat olemassa? Onko niistä kytketty mitään sähköjä käyttöön vai onko tuo keskus käytössä vain mittaukseen ja pääsulakkeille ja kaikki sähkö kulkee sitten sen asuinrakennuksen ryhmäkeskuksen kautta?
 

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
Lähes kaikki menee talon ryhmäkeskuksen kautta.

Ainoastaan autokatosvarastorakennuksen varastojen ja teknisen tilan valaistukset ja pistorasiat saavat virtansa suoraan pääkeskukselta.

Autokatoksen pistorasioille on oma katkaisija viritetty kodinhoitohuoneeseen. Sillä on saanut mukavasti sisältä käsin räpsittyä moottori- ja sisätilalämmittimen päälle ja pois Mitsua edeltäneissä nokivasaroissa. Jos vaan on muistanut defan kaapelin laittaa autoon kiinni...
 

jack71 hevimy16

outlander 2.2 riiseli 2010
Liittynyt
30 Kesäkuu 2016
Hyviä pointteja @Beavis
Ja hyvää suunnittelua uudisrakentamisen sidonnalle, siinä tuleehan tulevaisuuden tarpeet on helpoin ottaa huomioon. Oma tönö on lta 2005 ja nyt ei juuri osattu sähköautojen latausasioita miettiä suunnitteluvaiheessa.

Ctec Njord Go on tehokas soiva peli, mutta harmi, kun ei löydy ilman kiinteää kaapelia.

Taidan kallistua tuohon linkkaamaani Itävallan ihmeeseen eli Go-e Charger Gemini flex asemaan. Niitä näyttää saavan vähintään Saksasta alle 600 euroon ja Suomesta jonkun verran yli.
https://go-e.com/fi-fi/tuotteet/go-e-charger-gemini-flex

Pläräsin ohjetta...
https://strapi-s3-bucket.s3.eu-cent...i_flex_Asennus_ja_kaeyttoeohje_0d36ec14fb.pdf

...ja siellä bongasin seuraavana varkaudenestoon tämän:

[ATACH]24283[/LIITE]

[ATACH]24284[/LIITE]

[ATACH]24285[/ACTACH]

Kuulostaa hyvä omaan korvaani. Ja appi vaikutti pätevältä ominaisuudetsien ihanuutta. Lataustehoa eli todella virtaskaa saa 1A jakson välillä 6A - 16A.

Miinusta siitä, että voimavirtapistokkeeseen kytkettävä johto on vain lyhyt tynkä. Ctec:ssä olisi 1,5 metriä.
Itse en kyllä lähti ulkomailta tilaamaan takuun takia

itse tilasin suomesta 22kw Charlie 3 latausaseman,ensimmäinen asema meni takuuvaihtoon

sähkömiehen tekemän vaihtotyön liike,josta tilasin latausaseman,se kustansi myös sen

Jos olisin tilannut saman tuotteen ulkomailta,takkin olisi todenäköisesti tullut loppupeleissä

Toki riskillä voi koittaa ostaa ulkomailta,mutta en kyllä suosittele,voi olla aika tappelua takuuasioissa
 
Viimeksi muokattu

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
Tilasin tuollaisen Go-e Charger Gemini flex aseman Suomesta n. 600 € hintaan.

Sainkin sen jo. Asennusprojekti jumittaa sähkärin kiireiden vuoksi. Viime vkloppuna tein ja putkitin läpiviennin ja kieputtelin 5x2.5s MMJ:n hollille katokseen ja tekniseen tilaan.

Kytkentöjä vaille siis...hieman tekisi mieleni hoitaa nekin itse, mutta vartoillaan nyt ammattimies paikalle. Eiköhän se ens viikolla kerkiä viimeistään.
 

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
Dodi. Eilen tuli latausasema törkkästyä seinään kiinni. Hyvin rokkaa.

Screenshot_20230304_120927_Gallery.jpg


Varkaudenesto on toteutettu aseman mukana tulleella u-kappaleella, jossa Abloyn riippulukko. Ja latauskaapeli on pysyvästi lukittu asemaan appin kautta.
 

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
Nyt pitäisi vielä optimoida latausten ajoitukset.

Oletuksenahan ne kaiketi olisi (silloin kun ei ole enää kotio tullessa ajoa tiedossa samana päivänä) järkevintä tehdä aina yöaikaan * ja ajoittaa valmistuminen niille huudeille, kun yleensä on ajoonlähdön aika.

Ajastaminen on mahdollista tehdä sekä auton päästä että latausaseman päästä. Aseman appi toimii paremmin ja luotettavammin kuin Mitsun oma. Tekisi siis mieleni käyttää sitä.

Yhtäkkiä en keksi syytä käyttää auton ajastuksia. Onkohan väliä hällä?

*) yöaikaan syistä, että:

1) sähkön siirto yö- / päivähinnoittelussa on halvempaa
2) sähköenergian pörssihinta on pääsääntöisesti alimmillaan
3) muu sähköverkon kuormitus on kiinteistössä useimmiten pienimillään
4) ajoakku on vastikään päättyneen latauksen myötä lämpimämpi aamuajoja silmällä pitäen

ETA:
Ajatuksena on oletuksena ladata akku 16A virralla ja ~ kerran viikossa hitaasti 6A virralla.

ETA2:
Tampereella sähkön siirto maksaa veroineen päivällä 6,17 senttiä ja yöllä 4,24 senttiä. Eli säästöä 1,92 senttiä / kWh.

4 000 kWh vuosittaisilla yölle päivän sijaan ajastetuilla latauksilla säästöä syntyisi huikeat 76,88 €/v tai 6,41 €/kk.

Itsellä ei ole sähköenergian ostosta pörssisopimusta vaan kiinteähintainen tällä hetkellä, mutta tulevaisuudessa voipi hyvin ollakin börssi. Se muuttaisi ajastusten kannattavuutta luonnollisesti paljonkin.
 
Viimeksi muokattu

miccomus

Active Member
Liittynyt
24 Maaliskuu 2022
Minulla on käytössä Shelly joka ohjaa latausta. Oletuksena scripti joka käynnistää latauksen yöllä pörssisähkön 6 edullisimman tunnin ajaksi tai vaihtoehtoisesti voin ajastaa itse taikka käyttää on/off. Tämä kaikki siis puhelimen softalla kun Shelly on wlanissa.
Kustannukset luokkaa 50e ja toki vähän enemmän jos et ise ole sähköalan ammattilainen.
 

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
Jees, Shellyt on itsellekin tuttuja. On niitä (1-vaihevehkeitä Plus 1PM:iä) 4 kpl ilmalämpöpumppujen ja lattialämmitysten kaverina ryhmäkeskuksessa.

Ovat tosin vain virtamittarikäytössä, releominaisuudelle ei ole vielä ainakaan tarvetta, kun ei ole pörssisähkösopimusta. Ja ILP:eille ei muutenkaan oikein sovi on/off tyyppinen ratkaisu.

Latausasemassa on vissiin kanssa jotain samantyyppistä viritystä, että haistelee pörssisähkön hinnat ja sen mukaan voi laitetta käskyttää. En ole siihen vielä ehtinyt tutustua tarkemmin.

Itselle riittänee tässä kohtaa se, että iso osa latauksista tapahtuisi klo 22-7 välimaastossa. Ja sen pystyy toteuttamaan helposti joko auton ajastustoiminnallisuudella tai aseman.

Opin juuri, että auton avaimessa on painike, mitä painamalla voi ohittaa ajastuksen ja auto lähtee heti latautumaan. Ehkäpä ajastan auton päästä lataukset joka päivälle sopiviin yöaikoihin ja avaimen painikkeella ohitan ajastukset aina silloin, kun olis tarvis saada heti virtaskaa akkuun. Tarvii vain hallituskin opettaa tähän malliin...
 

asx

asx 2,2 DI-D Cleartec Instyle 4WD 6A.. golt 1.3 99
Club Member
Liittynyt
18 Tammikuu 2014
Sijainti
siikainen
Moron ..
Tuosta sähkön käytöstä yö aikaan tms niin on olemassa semmosiakin vaihtoehtoja mitä muuhunkin sähkön käyttöön mikä haistelee sähkön hintaa ja siihen voi sitten säätää mikä milläkin sähkön hinnalla toimii . tuolla näkykin oleva aijemmi jo vastaavaa ajatusta latailuun
 

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
Ei välttämättä juuri tämän säikeen asiaa, mutta laitanpa tänne nyt kuitenkin.

Eilen ajoin auton akun suht tyhjäksi ja ajoin auton katokseen, mutta en kytkenyt laturia kiinni.

Annoin akun levähtää 1,5h ja sitten pistin Remote appista esilämmityksen päälle 30 minuuttia.

Melkein 30m lämmitin puhisi, kunnes pysähtyi, koska akun varaustaso oli liian alhainen. Tuloksena siis akku, jonka SoC ~25 %.

Annoin akun taas levähtää n. 1,5h ja laitoin sitten latautumaan yön yli 6A virralla.

Aseman appin...

Screenshot_20230313_115130_Gallery.jpg


...mukaan sähköä kului n. 10,6 kWh ja lataus kesti rapiat 9 tuntia.

Yölämpötila viime yönä näillä leveysasteilla oli -11c ja -9c välillä.

Akun SoH on n. 85 %.
Akkuun pitäisi tyhjästä täyteen teoriassa täten mennä = 0,75 * 0,85 * 13,8 kWh = 8,8 kWh.

Eli olisiko lataushäviöt olleet siten n. 20% luokkaa (= 10,6 / 8,8 -1).
 

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
Katokseen ajaessa auto näytti rangeksi n. 3 km.

Sen jälkeen ennen latausta pidin esilämmitystä päällä vielä melkein puoli tuntia.

Otaksun, että kohtuu tyhjästä* täyteen tuo lataus tapahtui.

* tyhjä tässä yhteydessä siis 25% SoC. Ja kaavassa sen takia 0,75 * SoH-% * 13,8 kWh.
 

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
Ei harmillisesti juolahtanut siinä kohtaa mieleen tsekata, että mitä Watchdog näyttäisi akun varaustasoksi esilämmityksrn jälkeen.

Menin tämän...

https://www.richi.uk/p/mitsubishi-outlander-phev-faq.html?m=1#phevfaqA

...mukaan ja oletin, että näillä opein SoC olisi pauttiarallaa 25%.

Eikös Outtiksen akussa käyttämätöntä reserviä ole se noin 25% jakautuen jossain suhteessa ylä- ja alapäähän. Eli normaaliolosuhteissa akkua ei ikinä ladata ihan täyteen tai päästetä ihan tyhjäksi?

ETA:
14,1 Ah / 46 Ah (eli 30,7 % SoC ?) oli Watchdogin Trips-kohdan mukaan akkua jäljellä, kun karautin kotipihaan ja katokseen auton. Ja siitä sitten 1,5 h päästä laitoin esilämmityksen päälle puoleksi tunniksi. Lämpöä piisasi ehkä n. 27 minuuttia, kunnes appi kertoi lämmityksen loppuneen akun liian alhaisen varaustason vuoksi. Ja siitä sitten vartoilin vielä toisen 1,5 h ennen kuin törkkäsin laturin pirssiin kiinni.
 
Viimeksi muokattu

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Omat kokemukset on MY2014:sta ja Watchdogin kanssa akun SOC:ta seuraten. Tuolla samalla metodilla yleensä se lämmitys käytti mulla akun Watchdogin mukaan 20 % SOC:iin ennen kuin lopetti. Vastaavasti kun latasi akun täyteen, näytti WD SOC:ksi 100 %. Tämä 100 % ei kuitenkaan käsittääkseni ole akun todellisen maksimikapasiteetin mukaan laskettu 100 %, koska yläpäähän jätettään myös puskuria. Tuota puskuria ei WD vain laske mukaan prosenttilaskentaan kun se ilmoittaa akun SOC:n. Tämä tekee tuosta laskukaavan käytöstä vähän monimutkaisempaa olettaen että ilmoitettu 13,8 kWh on akun totaalimaksimikapasiteetti.
 

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
Tänään tuli aamulla kruisailtua 27 km sähköllä. Lähtö täydellä akulla. 10 km jäi jäljelle rangenarvausmittariin.

WD:n mukaan akusta käytettiin 7,1 kWh.

Latasin akun täyteen ja aseman mukaan latauksen aikana sähköä kului 7,6 kWh.

Eli lataushäviöt kenties 7 % luokkaa. Ulkolämpötila n. +2c.
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Jotain 0-20 % välillä tuntui olevan itselläni nuo latauksesta mitattujen ja WD:stä katsottujen kulutuksien erotus, kun joskus aikanaan noita tuli välillä tutkailtua. Aika isoa vaihtelua tuossa erossa tuntui olevan.

Ladatun sähkön mittaaminen on melko tarkkaa, mutta Watchdog käyttää laskennassa akun varaustasoa ennen ja jälkeen latauksen. Akun varaustason mittaaminen ei ole yhtä tarkkaa, joten WD:n lukemassa on enemmän epätarkkuutta. Mutta kyllä ne lataushäviöt on jossain 10 % luokassa riippuen varmaan myös latausvirrasta ja ehkä myös akun lämpötilasta.
 

Dom

Eclipse GST 99
Liittynyt
7 Heinäkuu 2007
Hakusessa Kiinteä latausasema Outlanderille. Katselin Defa ja Zaptec go.
Näissä mahdollisuus ladata huomioiden pörssisähkön hinta. Onko kellään kokemuksia noista tai suositusta jostakin muusta latausasemasta?


 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Eikös outlanderissa ollut type1 liitin, eli ei ainakaan kiinteällä type2 johdolla olevaa kannata miettiä, kiinteää type1 taas ei kannata kun kaikissa alkaa olla type2. Tuo missä type2 liitin ilman johtoa käy sillä outlanderin asiointikaapelilla.
 
Ylös Bottom