Matalahko tyhjäkäynti '90 Lancer 1.5i:ssä

jcarlson

New Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2006
On tullut tässä jo kuukauden verran ihmeteltyä hiukan matalanpuoleista (~700rpm) tyhjäkäyntiä tuossa ruiskulancerissa. Tyhjäkäyntimoottori tuntuisi toimivan ihan oikein, kun kylmänä fast idle nostaa kierrokset sinne ~1500 ja laskee asteittain lämmetessä. Myöskin auton liikkeellä ollessa kierrokset pysyvät 1100:ssa.

Perustyhjäkäynnin olen säätänyt korjaamokirjan ohjeiden mukaan sinne 700rpm tuntumaan, isommalle säädettäessä tuntui olevan ongelmia saada TPS:n tyhjäkäyntitunnistus toimimaan mutta jos muu ei auta niin pitää tehdä sellainen ranetus ja koittaa pyöritellä TPS:ää sopivasti.

Open loopissa (lambda viileänä, vähän starttauksen jälkeen mutta jäähdytysnesteet normaalilämpöiset) on tyhjäkäynti sopivasti 900rpm eikä täristä niin pahasti kuin noilla alemmilla kierroksilla. Kuitenkin closed looppiin siirtyessä tipahtavat kierrokset taas alemmas ja pysyvät siellä.

Lambda on ehjä ja uusi, vanhakin tosin taisi olla ehjä kun käyttäytyi juuri samalla tavalla. ECU on tarkistettu, konkat OK ja vaihdettu jo aiemmin. Pakosarjassa oli halkeamia mutta nekin on nyt hitsattu umpeen. Tulpat uudet ja oikeat. Ennakko tarkistettu säätöjohto maadoitettuna, 5 astetta. Venttiilivälykset säädetty, poisti kyllä rapinan mutta ei vaikuttanut tyhjäkäyntiin muuten. Resetoitu ECU useita kertoja, aina adaptoituu toimimaan samalla tavalla.. En kuitenkaan jaksa uskoa että kuuluu toimia näin, täristys on nimittäin aika epämukavaa tuolla 700 kierroksen tuntumassa, 900:n kohdalla todella tasainen käynti.

Joskus satunnaisesti myös jää kierrokset paikoillaan joksikin aikaa pyörimään vähän korkeammalle, ~1k rpm tienoille. Vähän mystiseltä tuntuu koko käytös kun muuten toimii ajossa ihan hienosti. Yhden tulpanjohdon tulpanpuoleinen liitin on kyllä hiukan löystynyt mutta käy kuitenkin aina neljällä eikä johdon heiluttelu tai muu sorkkiminen vaikuta asiaan. Virranjakajan kansi ja pyörijä ja tulpanjohdot alkaa olla itsellä enää viimeiset mahdollisuudet jotka tulevat mieleen. Ei ole kuitenkaan tämä ECU tuttu joten jokin anturivika tai vastaava voi tietysti olla mahdollinen? Vikakoodeja ei ole, mutta eihän niitä tulekkaan ennenkuin ko. anturi on täysin sökö..

Tietysti nyt voisi kysellä että onko järkeä etsiä tämmöistä vikaa kun auto kuitenkin toimii muuten päivittäisessä ajossa ihan hienosti. Kai se on sitten jostain sitä vikaa löydettävä ja vähän ankealtahan tuollainen täristävä tyhjäkäynti tuntuu. ;)

Mieluusti saa esittää mahdollisia ongelmakohtia ja omia kokemuksia, kunhan ei nyt noita samoja kohteita mitä on käyty jo läpi. :)
 

jarrik

New Member
Liittynyt
1 Marraskuu 2006
Kuulostaa täsmälleen samanlaiselta ongelmalta mikä on itselläkin. Eli moottorin lämmettyä tyhjäkäynti laskee niin alas että alkaa tärisyttämään ja toisinaan meinaa jopa sammua. Itsellä on alkanut välillä syttyä check engine valo palamaan.
Taitaa olla melko yleinen tämä ongelma lancereissa :seina
 

jarrik

New Member
Liittynyt
1 Marraskuu 2006
mikko412 sanoi
oiskohan lamda anturi tullu vanhaksi,tää vaan aavistus

Vaihoin juuri lambda-anturin uuteen ja nollasin boksin pitämällä akkua pari tuntia irti. Sama ongelma jatkuu. Ei oikein pysty käsittämään missä vika voisi olla. Check engine siis välillä syttyy ja välillä sammuu. Harvemmin jää pysyvästi päälle. Tyhjäkäynnissä aaltoilua, välillä käy paremmin ja toisinaan niin pienillä kierroksilla että sammu :'(
Kaikin puolin mainio auto muutoin. Merkkihuoltoon vieminen kuitenkin sen verran hinnakasta, että täytyy viimeiseen asti itse yrittää paikallistaa vikaa ;D
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
tyhjäkäynnin säätö päin peräseinää..

koettakaapas seuraavaa:

* kaasuvaijeri löysälle
* Virrat päälle (ei startata)
* Kuuntele kun tyhjäkäyntimoottori naksahtelee muutaman kerran, n 15sek päästä kun olet kääntänyt virrat päälle
* Virtojen ollessa vielä päällä, vetäisi tyhjäkäyntimoottorin liitin irti (se pienempi, kaksijohtoinen)
* käynnistä auto
* avaa ristikantainen ruuvi kohtuullisen auki
* säädä tyhjäkäynti käyttäen TALTTAPÄISTÄ ruuvia.
* Kun tyhjäkäynti on hyvä, säädä RISTIKANTAISTA ruuvia sen verran jotta kierrokset vähän nousee, siitä sitten vielä puoli kierrosta taaksepäin.
* laita kaasuvaijeri hyvään kohtaan, ei liian tiukalle
* Sammuta
* Liitin takaisin paikoilleen
* kokeile
 

jarrik

New Member
Liittynyt
1 Marraskuu 2006
T. Kiili sanoi
tyhjäkäynnin säätö päin peräseinää..

koettakaapas seuraavaa:

* kaasuvaijeri löysälle
* Virrat päälle (ei startata)
* Kuuntele kun tyhjäkäyntimoottori naksahtelee muutaman kerran, n 15sek päästä kun olet kääntänyt virrat päälle
* Virtojen ollessa vielä päällä, vetäisi tyhjäkäyntimoottorin liitin irti (se pienempi, kaksijohtoinen)
* käynnistä auto
* avaa ristikantainen ruuvi kohtuullisen auki
* säädä tyhjäkäynti käyttäen TALTTAPÄISTÄ ruuvia.
* Kun tyhjäkäynti on hyvä, säädä RISTIKANTAISTA ruuvia sen verran jotta kierrokset vähän nousee, siitä sitten vielä puoli kierrosta taaksepäin.
* laita kaasuvaijeri hyvään kohtaan, ei liian tiukalle
* Sammuta
* Liitin takaisin paikoilleen
* kokeile

Mutta voiko tämä aiheuttaa check engine valon syttymistä? Juuri ajelin vähän pidempää reissua, niin n. 20km kohalla check engine alkaa palaa tauotta eikä sammu edes välillä enää. Taas kun auto jäähtyi tunnin verran parkissa, niin check engine ei palanut ja auto kävi tyhjäkäyntiä (tosin hivenen aaltoilevasti) taas.
Täytyy ny koittaa säätää tuo tyhjäkäynti, mutta vika ei vaikuta olevan kuitenkaan ainakaan yksin siinä, sillä check engine syttyy ajossa ja tyhjäkäynti häviää lopullisesti nimenomaan silloin kun valo alkaa palaa jatkuvasti sammuilematta.
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
voi aiheuttaa MUTTA yleensä niissä tapauksissa CE valo palaa ainoastaan silloin kun pitäisi olla tyhjäkäynnillä. sitten valo sammuu kun koskettaa sen verran kaasua että vähän kierrokset nousee.

Toi vois tietysti olla lambda anturikin, jos kerran palaa koko ajan jonkun matkan jälkeen.. onko vikakoodin lukija jo rakennettu ja koodit luettu?
 

jarrik

New Member
Liittynyt
1 Marraskuu 2006
T. Kiili sanoi
voi aiheuttaa MUTTA yleensä niissä tapauksissa CE valo palaa ainoastaan silloin kun pitäisi olla tyhjäkäynnillä. sitten valo sammuu kun koskettaa sen verran kaasua että vähän kierrokset nousee.

Toi vois tietysti olla lambda anturikin, jos kerran palaa koko ajan jonkun matkan jälkeen.. onko vikakoodin lukija jo rakennettu ja koodit luettu?

Vikakoodin lukija jo rakennettu? voiko sen jotenkin itsekin tehdä?
Toivottavasti ei ECU ole paskana. Ei luulisi kun vain 128tkm ajettu, mutta mistä sitä tietää
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=5412.0

Hakua käyttämällä... ;)
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Itse tein lukijasta saman tien kiinteän, eli hauenleukojen tilalle juotin pienet naarasabikot ja ledille porasin reiän hätävilkkujen likellä olevaan samankokoiseen suojakanteen. Aika näppärä, tein saman tien toisenkin jonka myin hyvällä tuotolla osien hintaan nähden ;D

ja on ollut hyötyä. Ilman tuota olisi jäänyt ilmamäärämittarin johto irti (CE-valo ei jostain syystä syttynyt ??? )
 

jarrik

New Member
Liittynyt
1 Marraskuu 2006
Lukijaan tarvittavat osat maksoi 3€ ja tulipa samalla kunnon hauenleuka/johtosarjakin :)

ECU vilkuttaa kahta koodia 14 ja 15. ( --- - - - - --- - - - - - )
14 tarkoittaa kaasuläpän asennon tunnistinta. Vaikuttaisi uskottavalta, sillä usein CE syttyy tasasessa ajossa ja sammuu hetkeksi kuin ihan nopeasti vain käyttää kaasua pohjassa.
15 taas on Idle speed control (ISC) motor position sensor fault. Eli joku tyhjäkäyntimoottorin sensorissa mättää.
Voisiko molemmat koodit johtua samasta viasta?

Millainen homma on vaihtaa noita ja missä ne mahtavat tarkemmin ottaen sijaita? Kannattaako itse vaihtaa vai viedä suosiolla korjaajalle?
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
kaasuläpän asentotunnistin ja tyhjäkäyntimoottori sijaitsee kaasuläppäkotelossa (josta imuputki lähtee) asentotunnistimessa 4 napainen liitin, tyhjäkäyntimoottorissa 2 napainen. kolmas härveli joka siinä sijaitsee oli joku, en muista mikä, liittyi johonkin kuormaan tai jotain.. (siinä muistaakseni 5 napainen liitin..)

Nuo tyhjäkäyntimoottori+ kuormahärveli irtoaa helposti, kahdella ristikantaisella pultilla siitä kaasuvaijerin alta.

kaasuläpän asentotunnistin on 2 ristikantaisella pultilla.

asentotunnistin tyhjäkäynnillä arvossa 0.5v onko tarkistettu? sinänsä simppeli härveli joten ensimmäisenä arvelisin sen säädön olevan vaan pielessä.
 

jarrik

New Member
Liittynyt
1 Marraskuu 2006
Mittaillu en ole kun en omista mittaria. Mitään muuta tapaa säätää tuota kaasuläpän tunnistinta en keskinyt, kuin pyörittää sitä koko tunnistinta pulttireikien salliman verran. Ei vaan tunnu ongelma korjaantuvan, vaikutusta tosin on. Esim toiseen ääriasentoon säädettynä CE palaa jatkuvasti ja keske säädettynä syttyy jossain vaiheessa kesken ajon.

Veholta kysäsin,niin tuo hemmetin tunnistin maksaa 290 euroa(!). Kylläpä taas rahastetaan yksinkertaisella pienellä osalla :( Tyhjäkäynti tuntuu pelaavan paremmin kun irrottaa kokonaan piuhan tunnistimesta. Muutoin aaltoilee ja menee liian alas. Ilmeisesti vian sijanti alkaa olla selvä. Voe helevettiläinen :seina
 

mikko412

Active Member
Liittynyt
15 Toukokuu 2005
ite oon ajanu rikkinäisellä tunnistimella varustetulla autolla ja toimi aivan ok,paitsi antoi tuota vikakoodia siitä ja paloi CE valo ainakun tunnistin oli vika herkällä alueella.muuten ok ehkä joskus käväs tyhjäkäynti alhaalla mutta kävi aina kuitenkin.

niin ja jos oot osaa ostamas niin 8v vai 12v malliin?oletan 12v kone sulla koska niistä se tunnistin aina sökö ???8v malleis en oo törmänny kun jakaja kannen/pyörijä "vikoihin"koska nuo perkeleen varaosa liikkeet myy vaan kaasari vehkeisiin tarkotettuja osia vaik muka pitäs sopii ruiskuunkin.NÄIN EI KUITENKAAN OLE,PYÖRIJÄ ON ERILAINEN RUISKUSSA JA KAASARI VERSIOSSA KUN KYSEESSÄ 8V KONE(4g15) VAIKKA VARAOSA KIRJA NIIN VÄITTÄÄ JA auto noillakin käy--->vaan ei kauan :-\
 

jarrik

New Member
Liittynyt
1 Marraskuu 2006
Eli 8 venttiilisen koneen tunnistin ei sovi 12 venaseen?
Oma vehje on 12 venttiilinen. Onhan tuo löydyttävä jostain käytettynä. ::)

EDIT: 8 venttiilisen tunnistin käy 12 venttiiliseen kunhan vaan on ruisku. Itseasiassa koko kaasuläppäkotelo kaikkine kilkkeineen on samanlainen.
 

jarrik

New Member
Liittynyt
1 Marraskuu 2006
Paikallisesta autopurkamosta löytyi koko kaasuläppäkotelo kaikkine kilkkeineen ja tunnistimineen yhteensä 60 eurolla. Vaihdoin kaasuläppätunnistimen ja nyt toimii mitsu taas kuin ajatus. :driver
 

mikko412

Active Member
Liittynyt
15 Toukokuu 2005
ei ole samanlainen tuo läppätunnistin 8v ja 12v vaikka päällepäin on samannäkönen,antaa ilmeisesti erilaista ilmoa eculle.kokeilin kerran 8v EHJÄÄ tunnistinta 12v rikkinäisen tilalle-->tuloksena antoi kokoajan vikaa siitä tunnarista ja ce valo paloi kokoajan. 12v ehjä osa tilalle valo sammu heti! :eek:

vai mahtasko sitten sopii 8v osat jos tosiaan vaihtas kaiken eli koko tuon kaasuläppähässäkän antureineen ja moottoreineen? voishan sitäkin joskus huvikseen koittaa.
 

jarrik

New Member
Liittynyt
1 Marraskuu 2006
vaihdoin 12 venaseen pelkästään tunnistimen joka on kotoisin 8 venttiilisestä vehkeestä. Sen jälkeen auto on pelannut ja CE-valokin on pysynyt poissa.
 

jarrik

New Member
Liittynyt
1 Marraskuu 2006
Vs: Matalahko tyhjäkäynti '90 Lancer 1.5i:ssä

Lienee aivan samanlainen ECI ruisku molemmissa. Ainakin kaasuläppäkoteo kaikkine kilkkeineen näyttää 100% samanlaiselta. Kyseessähän ei ole kuin suht simppeli liukuvastus, joka ei sinänsä mitään muuta "ilmoa" anna kuin jännitetasoa läpän asennon mukaan.
Oletko varma että kokeilemasi 8v koneen mokkula oli ehjä ja koitiko säätää sitä liikuttamalla eri asentoon? Itsellä myös aluksi CE paloi jatkuvasti käynnistyksestä lähtien, mutta muutaman millin säätö toiseen laitaan -> johan alkoi pelittämään. :peukku
 

mikko412

Active Member
Liittynyt
15 Toukokuu 2005
Vs: Matalahko tyhjäkäynti '90 Lancer 1.5i:ssä

no ehjä oli varmasti se 8v möykky,mutta en sitä enempää säädelly kun oli ehjä 12v mokkulakin.huvikseni siis koitin ;D

hyvä tietää tuokin,sen tiesin että se on vaan sellanen liukuvastus juttu kun oon sellasen yhden avannutkin ;D

kas kun kaikki pitää avata :p
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
Vs: Matalahko tyhjäkäynti '90 Lancer 1.5i:ssä

jarrik sanoi
Lienee aivan samanlainen ECI ruisku molemmissa. Ainakin kaasuläppäkoteo kaikkine kilkkeineen näyttää 100% samanlaiselta.

enpä ole koskaan nähnyt, aina ollut siinä luulossa että hiukan eri kapine, jenkkilässä kun tuota kaasuläpän vaihtoa suositetaan 12venttiiliseen 4G37 mosan omaan kun taas 8v moottoriin käy mm 2.0 8v..
 

mikko412

Active Member
Liittynyt
15 Toukokuu 2005
Vs: Matalahko tyhjäkäynti '90 Lancer 1.5i:ssä

juu ei se aivan identtinen ole,esim sytkä erilainen(jakaja jo fyysisesti eripaikassa ja erilainen,8v kuten kaasarissa ja 12v nokanpäässä sisältäen kaiken eli puolat sun muut)myös ecu on eri.ja sen jakajan myötä johdotus. männät eri 8v ruiskussa kolo kun taas 12v melkein tasalakiset.myös pakosarjat eroavat muodoiltaan,kansi on erilainen myös.

nää siis molemmat 4g 15 koneita(8v ja 12v)

eli eroja ainakin niiltä osin on,eli en yhtään epäile vaikka anturit, tunnistimet sun muutakin ois muuteltu.esim ilmamäärämittari??

voisko olla että "jarrik" on ostanut kuitenkin romikselta 12v koneen osia? esim romis mokannut :-[

en väitä ettei sopis tuo tunnistin mutta epäilen edelleen,täytyy koittaa uudestaan mitä nuo seka sikiöt pitävät toisistaan kun noita pihas kuitenkin on ;D ;D
 

Levanteri

Mitsubishi Lancer exe -91
Liittynyt
13 Elokuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Matalahko tyhjäkäynti '90 Lancer 1.5i:ssä

Aihehan on vanha kun synti, mutta pistetään nyt omakohtainen info jos jotakuta auttaisi.
Elikä itsellä oli nämä perinteiset;
kulutus kasvoi, tyhjäkäynti aaltoili, auto oli "tehoton" jne.

Vikaa haettiin iät ja ajat, ja hermot olivat koetuksella ja Mitsulle oli jo ostettu menolippu kuuhun. Autona -91 1.5i exe

Toimenpiteinä:

kaasuläppäkotelo putsattiin
venttiilinvälykset + sytytyksen ajoitus tsekattiin,
tulpat+johdot uusittiin,
ruiskun tiivisteet vaihtoon,
pa-suodatin vaihdettiin,
lambda-anturi uusittiin,
samoin virranjakajan kansi + pyörijä menivät vaihtoon.

Tästä huolimatta ongelmat eivät kadonneet. Vikakoodeja ei ollut minkäänlaisia.
Mutta; reilun vuoden könyämisen jälkeen kulmilta kuului huhua, että kannattaa tsekata virranjakaja kokonaisuudessaan. Noh ei muuta kun toinen virranjakaja romikselta kehiin ja voila; kiulu käy ja kukkuu, eikä ongelmista ole tietoakaan. Kunpa vaan tämän tiedon olisi saanut aiemmin, niin monta vittua olisi jäänyt suusta tulematta ;D
Nyt voi taas tyytyväisenä kurvailla Mitsulla pitkin maita ja mantuja, eikä kytkintä tarvi luistattaa pilalle joka valoissa :peukku
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Matalahko tyhjäkäynti '90 Lancer 1.5i:ssä

Hyvää infoa! Liittynee jotenkin siihen, josta joku jo kirjoitteli tännekin: jakajan sisällä on ajoitusta hoiteleva levy, joka pikku hiljaa irtoaa kiinnityksestään ja sotkee sytkän ajoituken.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Matalahko tyhjäkäynti '90 Lancer 1.5i:ssä

Niko Päivinen sanoi
Hyvää infoa! Liittynee jotenkin siihen, josta joku jo kirjoitteli tännekin: jakajan sisällä on ajoitusta hoiteleva levy, joka pikku hiljaa irtoaa kiinnityksestään ja sotkee sytkän ajoituken.
Tai sitten..

Jakajan sisällä on myös rautaosia,jotka ruostuvat.
Itselläni ainakin on "ruostepölyä" suht paljonkin kannen alla.

EPÄILEN,että saattaa optoledi olla likainen/välillä likainen,koska logatessa pieniä "syttykatkoksia" tulee.

Tämä asia kuitenkin vielä selvittelyn alla..
 
Ylös Bottom