jcarlson
New Member
- Liittynyt
- 21 Tammikuu 2006
On tullut tässä jo kuukauden verran ihmeteltyä hiukan matalanpuoleista (~700rpm) tyhjäkäyntiä tuossa ruiskulancerissa. Tyhjäkäyntimoottori tuntuisi toimivan ihan oikein, kun kylmänä fast idle nostaa kierrokset sinne ~1500 ja laskee asteittain lämmetessä. Myöskin auton liikkeellä ollessa kierrokset pysyvät 1100:ssa.
Perustyhjäkäynnin olen säätänyt korjaamokirjan ohjeiden mukaan sinne 700rpm tuntumaan, isommalle säädettäessä tuntui olevan ongelmia saada TPS:n tyhjäkäyntitunnistus toimimaan mutta jos muu ei auta niin pitää tehdä sellainen ranetus ja koittaa pyöritellä TPS:ää sopivasti.
Open loopissa (lambda viileänä, vähän starttauksen jälkeen mutta jäähdytysnesteet normaalilämpöiset) on tyhjäkäynti sopivasti 900rpm eikä täristä niin pahasti kuin noilla alemmilla kierroksilla. Kuitenkin closed looppiin siirtyessä tipahtavat kierrokset taas alemmas ja pysyvät siellä.
Lambda on ehjä ja uusi, vanhakin tosin taisi olla ehjä kun käyttäytyi juuri samalla tavalla. ECU on tarkistettu, konkat OK ja vaihdettu jo aiemmin. Pakosarjassa oli halkeamia mutta nekin on nyt hitsattu umpeen. Tulpat uudet ja oikeat. Ennakko tarkistettu säätöjohto maadoitettuna, 5 astetta. Venttiilivälykset säädetty, poisti kyllä rapinan mutta ei vaikuttanut tyhjäkäyntiin muuten. Resetoitu ECU useita kertoja, aina adaptoituu toimimaan samalla tavalla.. En kuitenkaan jaksa uskoa että kuuluu toimia näin, täristys on nimittäin aika epämukavaa tuolla 700 kierroksen tuntumassa, 900:n kohdalla todella tasainen käynti.
Joskus satunnaisesti myös jää kierrokset paikoillaan joksikin aikaa pyörimään vähän korkeammalle, ~1k rpm tienoille. Vähän mystiseltä tuntuu koko käytös kun muuten toimii ajossa ihan hienosti. Yhden tulpanjohdon tulpanpuoleinen liitin on kyllä hiukan löystynyt mutta käy kuitenkin aina neljällä eikä johdon heiluttelu tai muu sorkkiminen vaikuta asiaan. Virranjakajan kansi ja pyörijä ja tulpanjohdot alkaa olla itsellä enää viimeiset mahdollisuudet jotka tulevat mieleen. Ei ole kuitenkaan tämä ECU tuttu joten jokin anturivika tai vastaava voi tietysti olla mahdollinen? Vikakoodeja ei ole, mutta eihän niitä tulekkaan ennenkuin ko. anturi on täysin sökö..
Tietysti nyt voisi kysellä että onko järkeä etsiä tämmöistä vikaa kun auto kuitenkin toimii muuten päivittäisessä ajossa ihan hienosti. Kai se on sitten jostain sitä vikaa löydettävä ja vähän ankealtahan tuollainen täristävä tyhjäkäynti tuntuu.
Mieluusti saa esittää mahdollisia ongelmakohtia ja omia kokemuksia, kunhan ei nyt noita samoja kohteita mitä on käyty jo läpi.
Perustyhjäkäynnin olen säätänyt korjaamokirjan ohjeiden mukaan sinne 700rpm tuntumaan, isommalle säädettäessä tuntui olevan ongelmia saada TPS:n tyhjäkäyntitunnistus toimimaan mutta jos muu ei auta niin pitää tehdä sellainen ranetus ja koittaa pyöritellä TPS:ää sopivasti.
Open loopissa (lambda viileänä, vähän starttauksen jälkeen mutta jäähdytysnesteet normaalilämpöiset) on tyhjäkäynti sopivasti 900rpm eikä täristä niin pahasti kuin noilla alemmilla kierroksilla. Kuitenkin closed looppiin siirtyessä tipahtavat kierrokset taas alemmas ja pysyvät siellä.
Lambda on ehjä ja uusi, vanhakin tosin taisi olla ehjä kun käyttäytyi juuri samalla tavalla. ECU on tarkistettu, konkat OK ja vaihdettu jo aiemmin. Pakosarjassa oli halkeamia mutta nekin on nyt hitsattu umpeen. Tulpat uudet ja oikeat. Ennakko tarkistettu säätöjohto maadoitettuna, 5 astetta. Venttiilivälykset säädetty, poisti kyllä rapinan mutta ei vaikuttanut tyhjäkäyntiin muuten. Resetoitu ECU useita kertoja, aina adaptoituu toimimaan samalla tavalla.. En kuitenkaan jaksa uskoa että kuuluu toimia näin, täristys on nimittäin aika epämukavaa tuolla 700 kierroksen tuntumassa, 900:n kohdalla todella tasainen käynti.
Joskus satunnaisesti myös jää kierrokset paikoillaan joksikin aikaa pyörimään vähän korkeammalle, ~1k rpm tienoille. Vähän mystiseltä tuntuu koko käytös kun muuten toimii ajossa ihan hienosti. Yhden tulpanjohdon tulpanpuoleinen liitin on kyllä hiukan löystynyt mutta käy kuitenkin aina neljällä eikä johdon heiluttelu tai muu sorkkiminen vaikuta asiaan. Virranjakajan kansi ja pyörijä ja tulpanjohdot alkaa olla itsellä enää viimeiset mahdollisuudet jotka tulevat mieleen. Ei ole kuitenkaan tämä ECU tuttu joten jokin anturivika tai vastaava voi tietysti olla mahdollinen? Vikakoodeja ei ole, mutta eihän niitä tulekkaan ennenkuin ko. anturi on täysin sökö..
Tietysti nyt voisi kysellä että onko järkeä etsiä tämmöistä vikaa kun auto kuitenkin toimii muuten päivittäisessä ajossa ihan hienosti. Kai se on sitten jostain sitä vikaa löydettävä ja vähän ankealtahan tuollainen täristävä tyhjäkäynti tuntuu.
Mieluusti saa esittää mahdollisia ongelmakohtia ja omia kokemuksia, kunhan ei nyt noita samoja kohteita mitä on käyty jo läpi.