Mekaaninen ruiskupumppu elek.tilalle?

veikkopoika1

New Member
Liittynyt
20 Kesäkuu 2009
tuli vain mieleen ku pajerosta 3.2 did on kumminki pian menossa pumppu,että jos vaihtais vanhemmasta pajerosta hilut tuohon ja ottais kaikki joutavat egr venttiilit pois niin pääsis niistä vikakoodeista samalla.uusi pumppu muuten maksaa 3800e plus asennus.ja sais siinä heleposti lisää paukkujaki ku vain vääntää ruuvista.katsastuskonttorilla sanovat,että voi laittaa ku vain pakokaasu testin läpäisee.oisko tietoa??
 

jcarlson

New Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2006
Vs: Mekaaninen ruiskupumppu elek.tilalle?

Vanha pajero taitaa olla esikammiokone ja 3.2 did on suoraruisku. Ei taida ruiskutuspaineet riittää..
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Vs: Mekaaninen ruiskupumppu elek.tilalle?

Miksi sulta on pumppu menossa ja mistäs niin päättelet? Onkos suodattimen vaihto toistuvasti laiminlyöty vai järjestelmää ilmattu paljon startilla?
DI-D Pajeron pumppu on paras ja kestävin radiaali -tyyppinen korkeapainepumppu mitä olemassa on. Pumppu toimii jopa setaaniluvultaan alle 40:n olevalla kehitysmaa kuralla, mutta polttoaineen joukossa olevasta vedestä se ei tykkää. Mahdollisen veden kertymisen takia polttoaineensuodatin täytyy vaihtaa 7500km välein.

Zexelin valmistaman radiaalipumpun tuotto on kohtuulisen suuri, jolloin ruiskutusaika on saatu lyhyeksi ja todellinen suutinpaine korkeaksi. Zexel ilmoittaa lähteestä riippuen ruiskutuspaineeksi 1200-1300bar, mutta vieläkin korkeammasta suutinpaineesta on mielipiteitä. Kunnossa olevalla VE-tyyppisellä jakajapumpulla on hyvin jos päästään puoleen tuosta.
Paljon kyllä menettää, jos VRZ:n ohjainlaite ympäristöineen mekaaniseksi jakajapumpuksi vaihtaisi. Voimatkin on vaan piilossa.

Ootko muuten kiinnostunut noin 160tkm ajetusta, ehjästä faceliftin pumpusta? Paljos maksat?
 

koojii

Member
Liittynyt
23 Tammikuu 2008
Vs: Mekaaninen ruiskupumppu elek.tilalle?

Mizushima taitais tietää mikä tota mun vaihtokonneen pumppuu vaivaa..tuskin se rikki on 60.000km sitten käyny tanskassa mutkan huollossa josta reilun 1,5 kilo euron laskukin..
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Vs: Mekaaninen ruiskupumppu elek.tilalle?

koojii sanoi
Mizushima taitais tietää mikä tota mun vaihtokonneen pumppuu vaivaa..tuskin se rikki on 60.000km sitten käyny tanskassa mutkan huollossa josta reilun 1,5 kilo euron laskukin..

Mitä se sitten tekee? Ootko käynyt näyttämässä sitä jossain oikeassa pumppupajassa?

Jos et tartte sitä, myy se mulle halvalla ;D.
 

veikkopoika1

New Member
Liittynyt
20 Kesäkuu 2009
Vs: Mekaaninen ruiskupumppu elek.tilalle?

niin,se ottaa vain 3200 kierrosta ja vikakoodi sanoo ,että ajotukset pielessä. muuten se käy normaalisti ja lähtee hyvin käyntiin.pajalla sanovat (merkkikorjaamo)että uusipumppu vain niitä on vissiin menny muitaki.niin ja on vissiin denson pumppu.3800e
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Vs: Mekaaninen ruiskupumppu elek.tilalle?

veikkopoika1 sanoi
niin,se ottaa vain 3200 kierrosta ja vikakoodi sanoo ,että ajotukset pielessä. muuten se käy normaalisti ja lähtee hyvin käyntiin.pajalla sanovat (merkkikorjaamo)että uusipumppu vain niitä on vissiin menny muitaki.niin ja on vissiin denson pumppu.3800e

Jos perusennakko on niin paljon mekaanisesti pielessä, ettei pumpun aktiivisen ennakonsäädön range riitä korjaamaan tilannetta ja syöttö jää myöhäiselle. Tai sitten vesi on tehnyt tehtävänsä ja kuppakorroosio estää ennakkosäätimen vapaan liikkumisen. Onko vika tullut pikkuhiljaa vai vaivannut aina, tiedätkö onko pumppu ollut joskus irti?
Bosch muuten osti aikanaan Nippon-Denson pumpputuotannon ja patentit, jolloin syntyi Zexel (ja paljon huonoja radiaalipumpun kopioita kuten Bosch VP44 ;D). En tiedä autosi vuosimallia, mutta uskoakseni sinunkin Pajeron pumpun kyljessä komeilee Zexel logo.

Edit:
Kun vaihdat uuden pumpun, niin älä heitä vanhaa romuihin. Voin osta sultakin ton rikkinäisen pois. Halvalla tietty ;D.
 

jcarlson

New Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2006
Vs: Mekaaninen ruiskupumppu elek.tilalle?

Tai sitten ennakon takaisinkytkentä on pielessä, tuossa lienee suuttimen neulan nousuanturi jossain suuttimessa jolla ennakon oikeellisuutta päätellään?
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Vs: Mekaaninen ruiskupumppu elek.tilalle?

jcarlson sanoi
Tai sitten ennakon takaisinkytkentä on pielessä, tuossa lienee suuttimen neulan nousuanturi jossain suuttimessa jolla ennakon oikeellisuutta päätellään?

Suuttimissa on esiruiskutukset ja timing control on integroitu pumppuun. Luulis että se on tsekattu, vaikka ei merkkiliikkeestä ikinä tiedä. Myisihän ne uuden automaattivaihteistonki, vaikka vika olisi "kytkimessä".

Kuvassa nro 80 on timing control sensor:
 

Liitetiedostot

  • Ajoituksen seuranta-anturi.jpg
    Ajoituksen seuranta-anturi.jpg
    143.5 KB · Lukukerrat 9,042

veikkopoika1

New Member
Liittynyt
20 Kesäkuu 2009
Vs: Mekaaninen ruiskupumppu elek.tilalle?

vika tuli yhtä äkkiä vikakoodi egr venttiili.se vaihdettiin ei auttanut. mitä sille pitäis tehä.auto on vm -03 280 tkm ajet.automaatti. vetää hyvin muuten mutta vain 3200 rpm.aut maat loota ei siite taho pelittää täys kiihdytyksessä,ku se ei nosta kierroksia.se olis pullon paikka joka sanoo mitä sille pitäis tehä.
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Vs: Mekaaninen ruiskupumppu elek.tilalle?

Jos ei ole jo tehty, niin ekana tarkistaisin johtosarjat, liittimet ja ajoituksen säätöön osallistuvat anturit. Tuolla alkuun oleppa hyvä ;).
 

Liitetiedostot

  • ajoituskomponentteja.jpg
    ajoituskomponentteja.jpg
    210.1 KB · Lukukerrat 4,818

Webtrap_86

Well-Known Member
Club Member
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
16 Huhtikuu 2004
Sijainti
Lahti
Vs: Mekaaninen ruiskupumppu elek.tilalle?

on noita pumppuja vaihettu. mutta vikana ollu pitkää starttia, ja ton ajoituksen suhteen vikakoodia, tark. ajoitukset ja sun muut pumppu vaihtoon ja viat hävisivät.
 

Cebedeuz

New Member
Liittynyt
6 Maaliskuu 2010
Vs: Mekaaninen ruiskupumppu elek.tilalle?

Mulla pukkas kans -01pajero vikakoodia täyskiihdytyksessä ja testeri ilmotteli egr:ää ym... Sittemmin tulppasin ton egr:n, ku sen jäähdytin vuoti imusarjaan vettä. Oireeseen se ei auttanut, mutta nyt vikakoodiksi jäi overboost. Hukkaportti jumitti ja nyt kun se on putsattu ja herkistetty, niin kaikki toimii moitteetta. :) nyt tällä tohtii jo ohitellakkin.
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Vs: Mekaaninen ruiskupumppu elek.tilalle?

Webtrap_86 sanoi
on noita pumppuja vaihettu. mutta vikana ollu pitkää starttia, ja ton ajoituksen suhteen vikakoodia, tark. ajoitukset ja sun muut pumppu vaihtoon ja viat hävisivät.
Aivan varmasti auttaa pumpussa olevaan vikaan, jos koko pumpun vaihtaa uuteen. Elämä on...
Jos pumppu ei oo ollut irti, niin turha vaiva tarkistaa mekaanista ajoitusta. Jako on kyllä kohillaan, pumppua kun pyöritettään hammaspyöräjakopäällä.


Jos jollain on noita hajonneita VRZ pumppuja nurkissa, niin olisin oikeasti kiinnostunut sellaisesta. Ihan oppimis tarkoituksessa pistäisin pumpun leväälleen.
 

Webtrap_86

Well-Known Member
Club Member
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
16 Huhtikuu 2004
Sijainti
Lahti
Vs: Mekaaninen ruiskupumppu elek.tilalle?

Mizushima sanoi
Aivan varmasti auttaa pumpussa olevaan vikaan, jos koko pumpun vaihtaa uuteen. Elämä on...
Jos pumppu ei oo ollut irti, niin turha vaiva tarkistaa mekaanista ajoitusta. Jako on kyllä kohillaan, pumppua kun pyöritettään hammaspyöräjakopäällä.


Jos jollain on noita hajonneita VRZ pumppuja nurkissa, niin olisin oikeasti kiinnostunut sellaisesta. Ihan oppimis tarkoituksessa pistäisin pumpun leväälleen.

Pumpun ajoitus tarkastettiin mitsun ohjeitten mukaisesti, ja on myös mitattu noi sähkö vermeet, ja suurimmaks osaksi mitä noita on mittailtu niin ei poikkeamia. ja tossa 3.2 se pumpun irroituskaan ei ole mikään pikku juttu, joten kyllä niissä tapauksissa on tehty kaikki ettei vaan tarvisi vaihtaa... mutta ei ne mitsut ole poikkeavia noissa muihin verrattuna, aina tulee joku ensimmäinen tapaus. mitä sitten ihmetellään maahantuojaan asti et miten on?! oma toteamus on et noi mitsujen laatu kyllä heikentynyt, no mut sekin suhteellista... ja tähän palatakseni että totesin vaan että on myös vaihdettu.
 

Webtrap_86

Well-Known Member
Club Member
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
16 Huhtikuu 2004
Sijainti
Lahti
Vs: Mekaaninen ruiskupumppu elek.tilalle?

ja edelliseen lisätäkseni, meitä on monia käyttäjiä. autolle siis, niin voi olla et jotkut virheet asiakas itse aiheuttanut ei välttämättä tietoisesti... siis yleisesti.
 

masa-90

Member
Liittynyt
26 Syyskuu 2003
Vs: Mekaaninen ruiskupumppu elek.tilalle?

Aika kova väite siltikkin, että Mitsu jotenkin erityisen huono pumppujen laadussa olisi. Montako tiedät, että on vaihdettu, niin saadaan vähän kartoitettua? :)

Ja tuosta Mitsujen laadun yleisestä heikkenemisestiä; kyllä kaikissa 2000 luvun isoissa maastureissa on omat murheensa. Johtuu siitä, että tekniikka on aiempaan verrattuna moninkertaistunut huomattavasti, se on väistämättäkin selvää, että jos jotain hajoaa, ei se välttämättä ole halpaa lystiä. Mutta samalla tuote on kyllä parantunut merkittävästi joka suhteessa, ei se lisä teho ja pienempi kulutus ilmaiseksi tule. Käyppäs katsomassa vaikka Land Roveria, ja niiden vikalistoja, niin näet oikeasti epäluotettavan maasturin, pajeron kokoluokassa. Jopa käsijarru toimii sähköllä, ja kyllä, niitä on levinnyt useita. Pajero ei ole siis tuolla mittapuulla alkuunkaan huonolaatuinen maasturiksi, päinvastoin, uskallan väittää, että sieltä selvästi paremmasta päästä.

Toki jos haluaa pomminvarmaa tekniikkaa, niin onhan niitä, vaikka Mersun G Professionalia ja vastaavaa, mutta sellainen maksaa uutena aika pirun suolaisesti. Sillä hinnalla korjaa jo monta pajeroa.
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Vs: Mekaaninen ruiskupumppu elek.tilalle?

Ei Webtrap_86 mielestäni mitään ihmeellistä väittänyt, ainakaan Pajeroa huonolaatuiseksi.
Pumpuista kun puhutaan niin täytyy vaan muistaa, että radiaalityyppiset pumput on korkean ruiskutuspaineen vuoksi paljon kovemman mekaanisen rasituksen alla, kuin perinteiset jakajapumput. Siitä syystä polttoaineen joukossa olevan veden aihettama voitelukalvon heikkeneminen ja kiilloitettujen osien korrosioituminen on niille kohtalokasta. Koskee tietysti siis kaikkia säteismäntäpumppuja, myös Bosch VP**.
Toinen pumpputyypin tekniikkaan liittyvä ominaisuus on polttoainevirralla jäähtyvä tehoelektroniikka ja magneettiventtiilit, joiden jäähdytystarve on useita satoja watteja. Jäähdytys ei ymmärrettävästi toimi jos polttoainejärjestelmää yritettään ilmata startilla.

Tuollainen pumppu sisältää järeetä ja hienoa mekaniikka sekä elektroniikkaa, anturointia yms. joten potenttiaalisia vikamahdollisuuksia on olemassa. Olisikin enemmän kuin mielenkiintoista saada "räjäytettäväksi" noita viallisia pumppuja ja pelkän "pumpussa on vika" diagnoosin sijaan selvittää mikä todella on vialla ja mahdollisesti vian aiheuttaja. Välttämättä aina ei ole kyseessä fataali ongelma.

Ylimääräinen ehjä pumppu multa löytyy, mutta sen purkamisesta ei ole mitään hyötyä.
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Vs: Mekaaninen ruiskupumppu elek.tilalle?

Veikkopoika1 aloitti keskustelun VRZ pumpun korvaamisesta mekaanisella Pajeron jakajapumpulla. Jos tuolle tielle haluaisi ryhtyä, niin helpoin ja toimivin tie voisi olla A -runkoinen PES rivipumppu Canterista. Osa 4D3* sarjan koneista on suoraruiskutteisia ja syöttöpumppu pyörii hammaspyörien välittämänä, niin kuin 4M41 koneessakin. Koneiden pyörimisnopedet ja suuttimien avautumispaineet on molemmissa samalla hehtaarilla. Cantereista löytyy pumppuja 9,5 ja 10mm elementeillä ja nokkaprofiili mahdollistaa reilun alavääännön, joten tehoakin on saatavissa kohtuullisesti ja kaupanpäälle saisi rivipumpun helpon säädettävyyden. Ei silti mikään bolt-on projekti.
 

masa-90

Member
Liittynyt
26 Syyskuu 2003
Vs: Mekaaninen ruiskupumppu elek.tilalle?

Ei ihmeellistä. :) Totesin vain, että mielestäni kyse ei ole laadun huonontumisesta, vaan sen sijaan tekniikan monimutkaistumisesta, joka koskee kaikkia uusia maastureita. ;)
 

Webtrap_86

Well-Known Member
Club Member
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
16 Huhtikuu 2004
Sijainti
Lahti
Vs: Mekaaninen ruiskupumppu elek.tilalle?

masa- sanoi
Ei ihmeellistä. :) Totesin vain, että mielestäni kyse ei ole laadun huonontumisesta, vaan sen sijaan tekniikan monimutkaistumisesta, joka koskee kaikkia uusia maastureita. ;)

Ja jos lukee uudestaan sen mitä tarkoitin, en sanonut että pajero on huono. tai muutenkaan, totesin vaan että mitsubishi laatu yleisesti on vähän omasta mielestäni laskenut. Ja tuohon pumppu juttuun halusin vaan todeta että ei se ole pois suljettu ettei siinä voi olla vikaa... koska itse olin pitkän aikaa siinä uskossa että ei mitsuissa voi mennä pumput rikki, mutta olen joutunut sen toteamaan että sekin mahdollisuus voi olla. Sama kun vaihdoin uuteen l200 korkeapainepumpun(commonrail), autolla oli ajettu kummiskin vain sen 43tkm ja oli sammunut ajosta jne... sitäkin jonkun aikaa sai ihmetellä... NO niin sitten tähän EN HAUKU MITSUJA ENKÄ MUUTENKAAN itsellä monta mitsua pihassa, ja jatkossakin tulee olemaan monta, et kyllä ne mitsut on luotettavia pelejä, vertaa mihin muuhun tahansa, taaskin mun mielipide. eikun :driver
 
Ylös Bottom