Mitä olet tänään rassaillut?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miikka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vs: Mitä olet tänään rassaillut?

Basbarduu sanoi
Tuliko vetoja?

Vaikee sanoa ku sutii koko ajan. Pumppua täytys ainaki säädellä ni sit nähää mihin päästään, ei tosissaan oo viel kerenny ku vähä testilenkillä käydä.
 
Vs: Mitä olet tänään rassaillut?

Galanttiin vaihdoin 50 neliöisen päävirtajohdon takakoppaan, jospa ei poppilaitteet nyt enää särkyisi.

Enempi aika menee eristeiden kuivaamiseen >:( Pelkääjän jalkatilassa märkää maton alla.

Pitää kai alkaa kaivelemaan etupyöränkotelosta sisälokaria pois, mutta kun ei nyt viitsisi... Ties mitä vielä löytyykin.
 
Vs: Mitä olet tänään rassaillut?

7RAnsiE.jpg


En tiedä miten ihmeessä tämmöinenkin voi päästä sattumaan, mutta näemmä voi. Pajeroon vaihtui kytkinasetelma ja vaihdelaatikko. Kun vihdoin oli kaikki pultit ja mutterit paikallaan, koitin startata. Ei lähtenyt, ei edes pyörähtänyt. Ajattelin että akku vaan tyhjentynyt remontin aikana, joten löin apuvirralla tulille ja hyvin lähti.

Kytkintä en vaan saanut toimimaan vaikka miten ilmasin ja ihmettelin. Aluksi ei irrottanut, sitten olikin kokoajan irti. Monen tunnin kiroilun ja ihmettelyn jälkeen päätin sitten ottaa koko laatikon irti. Sieltähän syyllinen sitten paljastui. Painelaakerin jousi tosiaan putosi ensimmäisellä asennusyrityksellä pois paikaltaan, joten ujuttelin sen nokkapihdeillä paikalleen. Liekö sitten lauantai-illan remonttioluet vaikuttaneet, kun samat pihdit putosivat kytkinkopan sisältä laatikkoa irroittaessa. ;D Kaikesta päätellen olivat ensistartilla jumittaneet asetelman ja kytkinkopan väliin, ja tällä kertaa periksi antoi sitten kytkinlevy.

Ite kun tekee ni säästää.
 
Vs: Mitä olet tänään rassaillut?

Tekasin decatin Lanceriin. ainakin +10hp ;D
 
Vs: Mitä olet tänään rassaillut?

Roppasin vetokoukun Lancerin perään. Kiitokset taas Mikko412 :peukku

Valopistoke löytyikin puskurin alta hapattuneena. Siihen vaan uus napa ja valotkin toimi :nykii
 
Vs: Mitä olet tänään rassaillut?

Vaihdoin Galanttiin moottoriantennin Eclipsestä. Eclipse ei jostain syystä tykännnyt ohjata antennia, joten purin sen pois ja testasin, suoralla sähköllä toimii hyvin. Liekö relepaketissa tms vikaa. Galantin antennin mekanismi jumitti ja sorisi, joten vaihdoin tilalle ehjän Eclipsen mekanismin. Pientä sovitusta vaati, mutta sinne istui. Nyt toimii antenni :peukku Eclipseen tuollainen hirvitys ei sovi muutenkaan lainkaan, joten siihen tulee lasiantenni.

Niin ja vaihdoin öljyt ja filtterit Galanttiin sekä tiivistin pakoputken laipat massalla.
 
Vs: Mitä olet tänään rassaillut?

Märällä kelillä ollut abseissa jarruttaessa vähän haamuilua ja sitten semmosta, että kesken ajonkin valot silmänräpäykseksi himmenee. Epäilen, että abs-yksikkö silloinkin on kummitellut itsekseen jotain.

Edessä on absien kehät likaantuvassa paikassa, kiillotin ne ja säädin anturit 0,4mm. Toisen puolen en ole vielä itse avannut koskaan, ja kyllä olikin kehä pinttyneessä liassa.
 
Vs: Mitä olet tänään rassaillut?

Sain Pajeron tuossa eilen illalla kasaan. Olin tosiaan siihen Evo 4 ahtimen rakennellut paikalleen ja 2km testilenkillä löi öljyt pakoputkeen. Jotain hitsausroisketta ilmeisesti jäänyt pakosarjaan vaikka mielestäni putsasin kyllä tosi tarkkaan. Turbotekniikalla olisi korjaus maksanut noin 700 euroa, joten siihen jäi sen ahtimen tarina.

Nyt rakentelin 2.5td koneen vakioahtimen paikalleen, ja samalla pakoputken uusiksi. 3" heti pakopesästä lähtien, ettei ainakaan sieltä ahdista. Välijäähdytin siirtyi keulalle ja kasvoi varmaan kolme kertaa isommaksi. Hyvin tuntui vetävän kun koeajolla käväisin. Sitten ei muuta kuin maastorenkaat alle. Tänään piti tosiaan lähteä metsään hankkimaan lisää remonttitarvetta mutta ei tarvinnutkaan, kun kannen takapäästä plommi pamahti tulipeltiin ja jäähdytinnesteet roiskuivat ulos. Kannentiiviste pettänyt, johan tuolla kansipahvilla onkin 20tkm ajettu.

Tänään tosiaan irroitin kannen. Huomenna tutkin tarkemmin mitä tuhoja on tapahtunut, nyt ajattelin kiskoa loppuillan kaljaa ja miettiä että mikä helvetti saa ihmisen tunkemaan kaikki rahansa tuollaiseen tallissa makaavaan paskakasaan. ;D
 
Vs: Mitä olet tänään rassaillut?

Kultamurun kilpuria maalauskuntoon tullut laitettua. Kyllä on mahtavaa pitkästä aikaa tehdä pelti/maalaushommia. :-* Lauantaina sitten väriin ja sunnuntaina kasaan. Oon ihan tärinöissä. ;D
 

Liitetiedostot

  • 2018-03-22 15.32.31.jpg
    2018-03-22 15.32.31.jpg
    468.1 KB · Lukukerrat 622
Vs: Mitä olet tänään rassaillut?

Teiniperhe tuli irrotettua viikonloppuna purkuautosta valmiiksi asennettavaksi toiseen
IMG-20180325-WA0017.jpeg
 
Vs: Mitä olet tänään rassaillut?

PSX_20180328_202052.jpg


Kauppakassia sain pitkästä aikaa eteenpäin. Jos tuo vielä ennen seuraavia lumia ois taas ajossa ;D
 
Vs: Mitä olet tänään rassaillut?

Pudotin Eclipsen putken alas kun on tarkoitus rakentaa takapöntölle asti uudesta raudasta. Mittasin sitten samalla ja vertasin tätä ebayn ihmettä alkuperäiseen. Alkuperäisessä putkessa on 3mm suurempi sisähalkaisija kuin ebayn "tehokkaassa" rosterialkuputkessa ;D On kyllä kamalan surkeaa laatua saatavilla, eikä parempaa saa kuin itse tekemällä tai rahalla teettämällä. Pitänee sit vääntää pakosarjakin tuohon itse... ::)

Edit: pakosarja ja alkuputki on kiinarosteria, loput alkuperäistä.
 
Vs: Mitä olet tänään rassaillut?

Teiniperhe löysi tiensä auton alle. Vielä on hommaa enneku pääsis leimaa koittaa ja kova ois into kesäksi ajoon saada. :driver
_medium.jpg
 
Vs: Mitä olet tänään rassaillut?

ast sanoi
Mitä? Harri on palannut juurilleen? :peukku
onha tuo jo viime syksystä maannut hallissa ja oottanu et millo teen sen kesäautoksi ::)
ja ihan LHD 3000gt VR4

19" vanteita saa kaupata jotka sais sopii tuoho alle nätisti. ;D
 
Vs: Mitä olet tänään rassaillut?

Accusumpin sain eilen asenneltua. Nyt saa moottori voitelun ennen käynnistystä ja radallekkin tuo turvaa.
 
Vs: Mitä olet tänään rassaillut?

Ok. Mulla on 2qt ja sen sovittelu on hieman työlästä.
 
Vs: Mitä olet tänään rassaillut?

Uusi dp paikalleen ja 3" rst catin lyhennys ja mallaus paikalleen.
Saa nähä mimmoset äänet tulee 8)
Kaikki öljyt kans vaihtoon kunha kulmavaihteen saa toisen paikalleen...
_medium.jpg
 
Vs: Mitä olet tänään rassaillut?

Sigman jakopääremontti valmistui tänään, hörähti käyntiin ja kaikki pelittää. Sitä ennen vaihdoin taakse jarrulevyt ja -palat, hitsasin helmat kuntoon ja purin koko sisustan ulos perusteellista pesua varten. Kyllä oli hieno fiilis kun koeajolla kaikki toimi kuten pitääkin. :peukku
 
Vs: Mitä olet tänään rassaillut?

Kaverin S40 Volvoon tuli eilen asenneltua eFlexFuel setti paikalleen. Saas nähdä miten kone toimii etanolilla, kovasti ovat ainakin netissä kehuneet että toimii. Setti oli helppo asentaa, eniten aikaa hukkautui siihen kun etsi bensaletkuille ja johtosarjoille siistit vetoreitit konehuoneessa (turbokone eikä liikaa tilaa Volvonkaan pellin alla). Liittimet olivat täysin plug and play, ainoastaan etanolianturille piti löytää sopiva paikka kun mukana tuli vähän lyhyenlaisesti letkua. Puoli tankkia E85 tavallisen sekaan ja etanolipitoisuus nousi sinne 45% kohdille, vedot toimii kuten ennenkin, eli tuskin ainakaan huonommaksi muuttui :)

edit: Puolen vuoden käyttökokemuksella kesäaikaan: Pelkällä E85 ei voi ajaa, pitää olla vähän laimennettu esim. 1:3 normibensan kanssa. Ei vissiin suuttimet riitä, kun kuulemma kännykkäsofta on välillä näyttänyt 100% käyttöastetta, myös vikakoodeja lämpöantureilta ja lambdalta on tullut. Sopivalla seoksella toimii.
 
Vs: Mitä olet tänään rassaillut?

Korjailin Nissan Geeteeärrää mikä on ihan hyvää vaihtelua peruskotteroiden korjaamiselle... :)
 
Vs: Mitä olet tänään rassaillut?

samitsu sanoi
Korjailin Nissan Geeteeärrää mikä on ihan hyvää vaihtelua peruskotteroiden korjaamiselle... :)

Mukavia piristeitä tollaset, ittellä oli joku aika sitte 635i M6 bemari vuosimallia -85 ja tällä viikolla AMG mese rempas.. :peukku

Mutta asiaan, galanttia ruvennu laittelemaa valmiiks kesäpäiville, aurauskulmat säädetty ja kaikenlaista pikkuhuoltoo ny tehty jo, jos huomenna automaattii vaihtais öljyt ja ens viikonloppuna rykäsis sillä jonku testilenkin pk-seudulle nii saa ajettuu loputki viat pihalle.. :pesis
 
Vs: Mitä olet tänään rassaillut?

Kävinpä tuossa katsastamassa Sigman. Ei tullut leimaa, mikä vähän yllätti. Alusta toimi mielestäni ihan hyvin ilman kilinöitä, kolinoita tai vetelyä. Katsuri sen sijaan löikin hylyn mm. väsyneestä pitkittäisen takatukivarren helasta ja alapallonivelestä. Korjauskehotuksia sitten "öljyvuodosta" (moottorin etuosa täyttöaukon alapuolella öljyinen, katsuri itsekin totesi ettei mistään öljyä valu, joten pesu riittää) ja kallistuksenvakaajan kiinnityksestä edessä.

Alapallonivelen vaihdoin, ei toki mennyt kuin viikko varaosaa metsästäessä ja rälläkällä muttereita aukoessa. Timanttitiskillä nostettiin kädet pystyyn, mutta foorumilta onneksi löytyi tieto yhteensopivasta osasta Hyundain Sonatassa. Sekin oli tosin maahantuojan viimeinen eikä lisää tule. ;D

Sen sijaan tuon pitkittäisen takatukivarren helan suhteen olen sen verta eri mieltä, että ajattelin huomenna mennä toiselle asemalle kokeilemaan. Mun mielestä menee jo vähän naurettavaksi, jos 26v/360tkm vanhan auton kumiosien pirteyden perusteella aletaan jakelemaan hylkypäätöksiä. Osa ei ole murtunut tai lohkeillut, vaan ihan pelkästään väsynyt. Yleensä kyseisellä asemalla on katsurit pyytäneet auton alle katsomaan jos haluan itsekin nähdä mistä kiikastaa, tämä sen sijaan ajoi auton pihalle parkkiin ja tuli vasta sitten vikalistaa esittelemään. Liekö itsekään uskonut mitä puhui. Kahtena aiempana vuotena alustassa ei ole ollut mitään sanomista ja viime leiman jälkeen ajettu alle 10tkm ja osan talvesta lämpimässä tallissa.

Edit: ja tänään 19.6 jälkitarkastettu toisella asemalla hyväksytysti. Mitään en tukivarren helalle tehnyt. Katsastusmies ei nähnyt mitään perustetta hylkäyspäätökselle, kun varsinaista klappia tai murtumaa ei helassa ole. Leima tuli.
 
Vs: Mitä olet tänään rassaillut?

Irroittelin datsunista vaihdelootan että sain kytkimen esille. Paineasetelman pultit kun irroitti niin koko paketti pysyi paikallaan, arvelin jo tässä vaiheessa että lämpöä lienee ollut aika reilusti kun jouset on noin kuoleentuneet...

small


Ja kyllähän tuo melko loppu olikin ;D ;D niitit syöneet aivan järkyttävät urat asetelmaan ja pintaa alle milli jäljellä kumminkin puolin. Onneksi vauhtipyörän pinta oli sileä niin ei tarvitse sitä alkaa sorvailemaan.
 
Vs: Mitä olet tänään rassaillut?

Purin jonku aftermarket hälyttimen johtosarjan pois tonnarista. Oli vasemman etupyörän edessä yli 20,johdon iso liitin jossa ei enää hälyttimen yksikköä paikallaan. Eiku poikki ja nykäsin johtonipun kabiiniin ja aloin selvitteleen. Aina kun johdon poistin ni testasin et viel käynnistyy
Onneks teinkin poistamisen kun bensapumpun releen kytkennät oli vähän niin ja näin. Nyt ei ainakaa pitäs jättää tielle eli leimalle meno lähestyy päivä päivältä!
 
Vs: Mitä olet tänään rassaillut?

Parkkitutka tuli väkerrettyä ASX:ään. Anturit joutuu maalaamaan vielä uusiksi koska sävy ei ihan osunut.
 

Liitetiedostot

  • tutkat.jpg
    tutkat.jpg
    172.9 KB · Lukukerrat 449
Vs: Mitä olet tänään rassaillut?

Rakentelin ensimmäistä kertaa takasatulat Eclipseen. Eli purin vanhat jumittuneet, putsasin, kasasin uusilla tiivisteillä ja kumiosilla sekä maalasin. Selvisi hieman sen käsijarrusysteemin sielunelämäkin, ehkä nyt ymmärtää paremmin miten se toimii (tai pitäisi toimia) :) Ainakin käsijarrun kiristysohje on ollut väärä, tai sitten olen vain ollut väärässä uskossa. Ne jarruthan pitää ensin polkimella runnoa männät ja palat levyihin kiinni, sitten vasta voi nykiä käsijarrua. Jos tekee toisinpäin, niin se sentin mittainen tappi satulan sisällä tipahtaa paikaltaan eikä toimi enää (siis jos on kasattu kuluneilla paloilla ja levyillä jolloin "väljää" on enemmän kuin käsijarrun normaali liikeradan verran). Alan kyllä tästä eteenpäin aina huoltamaan varasatulat valmiiksi, helpottuu jokakeväinen jarruhuolto kun vain vaihdan koko satulat kerralla (jos tarvetta). Uudet kiiltävät levyt laitoin taakse ja korjasin kuskin oven lukon, myös lasinpyyhkijöiden vivustoon rakensin holkit niin jospa ei enää olisi niin väljä. Vielä pitää pakoputki tehä ja vähän ruostehommaa, sit voi koittaa leimalle ja ehkä vielä tänä kesänä ajoon 8) Tosin oon aika varma että tuo tuulilasi menee vaihtoon, mutta sittenhän menee.
 
Vs: Mitä olet tänään rassaillut?

Viikonloppuna sain kansiremontin valmiiksi Pajerossa. Tänään alkaakin sitten kannen purkaminen, nimittäin ensikäynnistyksestä lähtien tulee painetta syyläriin. Vähän sylettää.
 
Vs: Mitä olet tänään rassaillut?

Galanttiin huoltoa:

takakelkka ja tankki irti lattialla maaten ;D

Hitsaamaankin pääsee taas
 

Liitetiedostot

  • remont.jpg
    remont.jpg
    268 KB · Lukukerrat 336
Vs: Mitä olet tänään rassaillut?

Hyvä korsma. Hienoa että nuitakin Galantteja pidetään kunnossa.
 
Vs: Mitä olet tänään rassaillut?

On tuossa kanssa työmaa...

Takakehikon etumaiset kiinnitykset pitää tehdä ihan uusiksi. Kolmiot, missä kiinnityspultit on ja korista, mihinkä se kolmio kiinnittyy ja vielä sen kelkan alapuolelle tulevien tukien kiinnityksetkin.

Plus vielä nuo 4ws-, bensa- ja jarruputket.

Miltäs tuon kolmion kuuluisi näyttää? Onko siinä jotain peltejä päällekkäin?
 

Liitetiedostot

  • kiinnike.jpg
    kiinnike.jpg
    97.3 KB · Lukukerrat 252
Vs: Mitä olet tänään rassaillut?

Sigmaan pientä vaihdelaatikkoremonttia. Eikös tämä ole vielä ihan normaalia välystä? ;D

https://youtu.be/LdcFDSGCTSE
 
Eclipsen kytkin, asetelma ja painelaakeri vaihdettu. Samalla siitä ympäriltä vaihdettiin kytkinhaarukka ja sen alla oleva pallo (jonka alle laitettiin rikka poljintuntumaa hienosäätämään), haarukan läpiviennin kumi ja vaihteenvalitsimen öljytiivisteet ja vetarien stefat. En ole jostain syystä aiemmin törmännyt amayama.com sivustoon, nyt kun sen löysin niin tottakai tilasin kaikki pikkunippelit Mitsu OEM osina muutamalla eurolla kappale :D

Syyläri vaihtui siinä kytkimen osia odotellessa, rikkinäinen ilmastoinnin kenno lähti kierrätykseen ja jopa paisuntasäiliön pinta-anturi saatiin kuntoon. Tai no nämä tapahtui jo lauantaina, mutta pitää ny tännekin kommentoida kun auto on taas ehjä ja uusi hieno foorumisofta käytössä :) (missä on vanhan foorumin hieno :driver hymiö? :oops: )
 
Aamulla 6.00 herätys, aamupalan jälkeen autotalliin. 21.30 oli Sigman vaihdelaatikko kasattu ja asennettu paikalleen, auto ajokunnossa. Hieman oli ihmettelemistä kun purkamisesta kulunut reilu kuukausi.

Nyt pihvit naamariin ja nukkumaan, herätys töihin onneksi vasta 3 tunnin päästä. :D
 
Miul ollu täs vähä projektina vaihdella käsinee pari kumia lancerii rengasraudoilla ihan perinteisesti. On kyllä jumalauta aikamoinen homma, pakko myöntää. Menny muutama tunti muutamana iltana väännellessä kumeja pois vanteilta. En vielä ees tiiä jaksanko tehä käsin loppuu vai vienkö liikkeesee, nyt on kuitenki kumit irti vääriltä vanteilta.

Aika lämmintä hommaa, talli on 9 asteinen ja hiki virtaa ihan norona useasta kohdasta. :D WP_20181125_15_20_37_Pro.jpg
 
Noniin nyt alkaa olee voiton puolella tää homma, jännä nähä saanko noihin painetta millään, vai pitääkö "hojotella" bräkkärin kans.

Sen ainakin että nuo nastattomaks muuttuneet bridgestonet käyttäyty paljon nätimmin tuolla alle kymmenen asteisessa tallissa kun nuo kiinalaiset parempikuvioiset kumit. Huomattavasti pehmeempää materiaalia jotenki käsitellä..

WP_20181130_19_19_10_Pro.jpgduunatturengas.jpg

Kokonaisarvosana projektista on aikalailla 0/5, kyl nuo kannattaa käydä liikkeessä vaihdattamassa kun hintaluokka on kympin tai kaks. Mulla oli ehkä enemmä periaate syynä, kiinnosti nähdä että miten toi tehdään..
 
Mulla oli ehkä enemmä periaate syynä, kiinnosti nähdä että miten toi tehdään..
Ei saatana, mitä ne neukut kaataa teidän pohjavesiin, luulis että koulutetulla ihmisellä olisi parempaakin tekemistä, vai onko tää vaan sitä mitsumiehen äärimmäisyyteen vievää nihlismiä?
 
Just sitä. :D Sitäpaitsi kun työskentelee asiantuntijatehtävissä, niin himassa on ihan kiva ottaa rengaraudat käteen ja tehdä jotain fyysistä.
 
Galanttiin vaihdoin takapyörän laakerin. Suurin ääni kaikkosi sillä.

Pakittaessa kuuluu ihmeellistä kitinää, luulin ensin väljäksi ristikkoniveleksi mutta tuleekin kannatinlaakerista. Joku nero oli muuten laittanut takimmaisen ristikon hitsaamalla kiinni. Voi vähän vaikuttaa tasapainotukseen. :rolleyes:
 
Olen tullut vanhaksi kun vaihdan Evoon tuning osan tilalle OE:tä. Tuo torquen etumainen rollstopperi ois myytävänä jos joku tarvitsee.
IMG_20190322_190135.jpg
 
Takaisin
Ylös Bottom