Mitäs mieltä kumpi on syyllinen tälläsessä kolarissa?

evo6

evo6 -> subaru -> Toyota ja vieläpä iso sellainen
Liittynyt
2 Kesäkuu 2009
Sijainti
Vantaa
Mitäs mieltä muut ovat kumpi on syyllinen seuraavassa uudessakaupungissa eilen sattuneesta kolarissa. Missä kohdassa napsahti on aika hyvin tuossa kuvassa ainakin omasta mielestäni kuvattu mutta koitetaan selittää vielä lisäksi. Eli minä kruisaan kuvassa oikealta ja jatkan suoraan ja opel tulee ylhäältä tarkoitus kanssa jatkaa suoraan. Risteys on tasa-arvoinen eli siitä voisi päätellä, että syyllinen olen automaattisesti minä mutta mutta kuten kuvasta näkyy niin mun auton keula on osumahetkellä jo suojatien päällä tai ainakin melkein sen päällä ja tullessani risteykseen laskin vauhdin melkein nollaan koska talon kulman ollessa niin lähellä risteystä näin on pakko tehdä. Opel kuskin ei paljon tarvitse hiljentää koska näkyvyys on kuvassa ylhäältä tullessa ihan eri luokaa koska talo ei ole näköesteenä. Kyydissäni oli tapahtuma hetkellä takanani vaimo, vaimon oikealla puolella 6v tyttömme ja pelkääjän paikalla vaimoni uudessakaupungissa asuva +80v kummisetä joka muistaa kyllä joka ainut risteys mainita, että kyseessä on tasa-arvoinen risteys.

kolari.jpg


Tässä kuvassa näkyy vielä parit muovin palat kolmen kaivon sisäalueella.
Kuvan-otsikko....jpg.jpg


Vaimolla vähän pää kipee mutta muille ei käynyt kuinkaan. Susukikaan ei kovin pahasti kärsinyt. Lisää kuvia -> http://evo6.kuvat.fi/kuvat/stuff/puhelimesta/
9-Kuvan-otsikko....jpg.jpg
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Mitäs mieltä kumpi on syyllinen tälläsessä kolarissa?

Mielenkiintoinen case. Kaveri asui pari vuotta sit tuossa seuraavassa risteyksessä ja muistan kyllä että tuolla ajaessa sai olla tarkkana. Mitäs poliisit sanoi?
 

DyhWe

New Member
Liittynyt
9 Joulukuu 2009
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Mitäs mieltä kumpi on syyllinen tälläsessä kolarissa?

Jarruttiko toi opeli ollenkaan ??? vaikuttaa melkeen kun noin taakse osunut että opeli mies päättänyt että minua pitää väistää ja tahallaan ajanut päin :eek:
 

tommyz

DSM FTW
Liittynyt
19 Joulukuu 2011
Sijainti
Helsinki
Vs: Mitäs mieltä kumpi on syyllinen tälläsessä kolarissa?

Kyllä tuosta kannattaa tappelemaan lähteä. Jos osuma on selvästi keskilinjan takapuolella, niin voi hyvinkin olla että poliisikin tuomitsee opelistin kolarin aiheuttajaksi. Jos en väärin oo ymmärtäny, ei suomessakaan saa tahallaan ajaa päälle, jos joku tulee vasemmalta tai kolmion takaa.
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Mitäs mieltä kumpi on syyllinen tälläsessä kolarissa?

Aika fakiiri pitää olla jos tuosta itsesi syyttömäksi puhut. Edellyttäisi käytännössä vastapuolelta aivan tolkutonta ylinopeutta tai muuta vastaavan tason perseilyä ja lisäksi todistajaa tai kahta. Eli valitettavasti heikolta näyttää, vaikka käytännössä tietysti tilanne ei välttämättä ihan niin mustavalkoinen välttämättä olisi ollutkaan.
 

sompio

Member
Liittynyt
17 Helmikuu 2011
Sijainti
Kangasniemi
Vs: Mitäs mieltä kumpi on syyllinen tälläsessä kolarissa?

Saattaispa käydä niinkin, että molemmat tuomitaan syyllisiksi ja vastaavat itse omista vaurioistaan. Näin vakuutusyhtiöt pesevät kätensä.
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Mitäs mieltä kumpi on syyllinen tälläsessä kolarissa?

Näyttikö tuo "tulokulma" siltä että ooppeli yritti väistää jolloin sen ois pitäny väistää vissiin vasemmalle jos oikein tulkitsin. Sano varmasti yrittäneensä jarruttaa toki ja niin siinä varmaan käynytkin.
 

evo6

evo6 -> subaru -> Toyota ja vieläpä iso sellainen
Liittynyt
2 Kesäkuu 2009
Sijainti
Vantaa
Vs: Mitäs mieltä kumpi on syyllinen tälläsessä kolarissa?

Vasta puoli (nainen) sanoi ainakin jarruttaneensa mutta mitään jälkiä ei maassa ole enkä kuullut mitään renkaiden vinkunaa yms. Seriffit paikan päälle tullessaan ei osannut sanoa kenen syyksi menee. Tänään joku vanhempi seriffi soitti ja sanoi, että mun syyksi näyttäs menevän mutta pieni toivo vielä on koska vakuutusyhtiöillä on kuulemma paljonkin vaikutusta syyllisen valitsemiseksi.

Itse luulen, että vastapuoli ei katsonut kuin oikealle eikä juurikaan jarruttanut. Sanoi vaan nähneensä sinisen vilahduksen ennen osumaa. Se sininen vilahdus vissiin olin siis minä ajamassa noin juoksuvauhtia risteyksen yli ;D

mystinengalant sanoi
Näyttikö tuo "tulokulma" siltä että ooppeli yritti väistää jolloin sen ois pitäny väistää vissiin vasemmalle jos oikein tulkitsin. Sano varmasti yrittäneensä jarruttaa toki ja niin siinä varmaan käynytkin.
Mielestäni auto tuli ihan suoraan päin eikä väistänyt.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Mitäs mieltä kumpi on syyllinen tälläsessä kolarissa?

evo6 sanoi
koska vakuutusyhtiöillä on kuulemma paljonkin vaikutusta syyllisen valitsemiseksi.

Täh? Sotii aika vahvasti minun oikeustajuani vastaan.
 

nahkuri

evo ix
Liittynyt
3 Heinäkuu 2009
Vs: Mitäs mieltä kumpi on syyllinen tälläsessä kolarissa?

etenkin siksi, kun en paikkaa tunne, olisi mielenkiintoista tietää muutama asia:

1. onko tuossa 40 km/h rajoitus?
2. millainen näkyvyys ooppelin tulosuunnasta on sinun tulosuuntaasi? kuvasta päätellen talo blokkaa suht täydellisesti myös tulosuunnastasi jalankulkutietä tulevat jalankulkijat ja mahdolliset pyöräilijät. ja suojatiehän tuossa täytyy näkyä opelistin suunnastakin aika hyvin, jolloin esim. itseni kaltaisen "turistinkin" luulisi jo ihan vaistonvaraisesti hiljentävän risteykseen tullessa -> voisi olettaa, että olisi aika vaikeeta kolaroida tuolla tavalla, koska mielestäni auto pysähtyy aika hätäisesti kuivalla kesäkelillä vauhdista, jolla ooppelin olisi pitänyt tuossa tilanteessa kaiken järjen mukaan ajaa. ellei ajanut päälle tahallaan / keskittynyt johonkin muuhun.
3. oliko risteys tapahtumahetkellä teitä lukuunottamatta tyhjä, kuten piirroksesta voisi päätellä?
4. näitkö itse opelin hiljentäessäsi risteykseen (ja jos, niin millaista vauhtia se näytti tulevan)?
5. jos vastaus edelliseen kohtaan on "kyllä", kuinka hitaasti tuollainen sukisuki kiihtyy neljä päällä? sori, oli pakko. :p tullut vain joskus mieleeni, kuinka helposti tulee vahingossa tehtyä virhearviointeja, kun hyppää tehokkaamman kehonkuljettimen puikoista jonkun laiskan vehkeen rattiin -> joku mulkku voisi hyvinkin aiheuttaa kolarin tahallaan.
6. millainen tyyppi ooppelikuski oli? nainen? ;D
 

nahkuri

evo ix
Liittynyt
3 Heinäkuu 2009
Vs: Mitäs mieltä kumpi on syyllinen tälläsessä kolarissa?

jaa, tuossahan tulikin jo vastauksia joihinkin kysymyksiini. aika erikoinen tapaus kyllä, toivottavasti ei ole niin mustavalkoista, että olet automaattisesti syyllinen.
 

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
Vs: Mitäs mieltä kumpi on syyllinen tälläsessä kolarissa?

Tieliikennelaki kuitenkin antaa aika tiukat säännöt väistämisvelvollisuudesta, joihin varmaan tarvittaessa tässäkin vedotaan:


TLL 14 & 15 §
" Risteystä lähestyessään kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta. Hänen on väistettävä samanaikaisesti muuta tietä oikealta lähestyvää ajoneuvoa." Tuliko noudatettua erityistä varovaisuutta vai vilkaisitko vaan?

"Kuljettajan, joka liikennesääntöjen tai liikennemerkin mukaan on väistämisvelvollinen, on hyvissä ajoin nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä selvästi osoitettava, että hän aikoo noudattaa velvollisuuttaan. Hän saa jatkaa matkaa vain, jos hän muiden ajoneuvojen sijainti, etäisyys ja nopeus huomioon ottaen ei aiheuta vaaraa eikä estettä." Toisen ajoneuvon sijainti, etäisyys ja nopeus lienee aiheutti vaaraa kun kolari tapahtui.

Mutta oon kyllä kuullut noitakin tapauksia että oikealta tullut on ollut syyllinen, käsittääkseni kyllä ollut aina joku kolmas osapuoli todistamassa ettei paljon ole jarruteltu ennen risteykseen tuloa.
 

Pluto

BMW e92 335i
Liittynyt
29 Toukokuu 2005
Sijainti
Raisio
Vs: Mitäs mieltä kumpi on syyllinen tälläsessä kolarissa?

...tullessani risteykseen laskin vauhdin melkein nollaan koska talon kulman ollessa niin lähellä risteystä näin on pakko tehdä

...Se sininen vilahdus vissiin olin siis minä ajamassa noin juoksuvauhtia risteyksen yli ;D

Jos kerran tulit niin hiljaa, varovaisesti ja harkiten, miks et itse huomannut autoa ja antanut sille tilaa niinkuin sinun olisi pitänyt tehdä?
 

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Vs: Mitäs mieltä kumpi on syyllinen tälläsessä kolarissa?

Mä olen itse rusauttanut lähes saman tyylisen kolarin, vasemmalta tuli auto jonka takakulmaan tuuppasin noin kuutta kymppiä. En sitä autoa huomannut lainkaan kun kaverin kanssa siinä naureskeltiin ja kauhea kiire oli kaljakauppaan. Toisen auton kuski yritti vedota siihen että muka tahallaan ajoin päälle kun en jarruttanut enkä väistänyt vaan täräytin täysiä päälle. No täräytin, täräytin, eipä siinä kohtaan tullut mieleenikään että sieltä vasemmalta joku tulee alle. No silloin olin noin 20 vuotias joten sen jälkeen on opittu katsomaan vasemmalle ja oikealle, ylös ja alas jos sieltä joku tuleekin vaikka kuinka olisi itsellä etuajo-oikeus. Onneksi se meni lopulta niin että sen toisen auton kuski todettiin syylliseksi ja minä sain korvauksen rusinaksi menneestä Corollastani johon olin muuten juuri tehnyt tekniikan vaihdon ja muutenkin rakentanut sen viimeisen päälle. Oli ollut jopa pari viikkoa liikenteessä takaisin ja sitten meni niin paskaksi että tekniikka vaan taas irti ja kori romuttamolle. :seina

Mut joo, ihme on jos sut päästetään pälkähästä.
 

evo6

evo6 -> subaru -> Toyota ja vieläpä iso sellainen
Liittynyt
2 Kesäkuu 2009
Sijainti
Vantaa
Vs: Mitäs mieltä kumpi on syyllinen tälläsessä kolarissa?

Pluto sanoi
Jos kerran tulit niin hiljaa, varovaisesti ja harkiten, miks et itse huomannut autoa ja antanut sille tilaa niinkuin sinun olisi pitänyt tehdä?

Sitten kun huomasin olin jo risteyksen keskipisteen yli jolloin alkaa pikkuhiljaa olla tilanantamisen mahdollisuus ohi. Jos olisin vähänkin tuossa jarruttanut auto olisi tullut suoraan kylkeen ja silloin olisi käynyt vähän huonommin koska vauhtia opelilla oli sen verran.

No mutta mun syyksihän tuo nyt sitten menee ja olihan se odotettavissakin. Ennen vanhaan autokoulussakin sanottiin, että vasemmalta tulevia pitää varoa eli nyt edes vähän päätä kääntää mutta nykyään ei tarvitse ja oikealta tuleva saa käytännössä ajaa tahallaan kylkeen kunhan ei ole ylinopeutta. No tämä on hyvä tietää tulevaisuuden varalta.
 
Ylös Bottom