Miten Evo IX mukavammaksi?

Cirrus

Member
Liittynyt
26 Marraskuu 2007
Sijainti
Oulu
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

evoluutio sanoi
Jos on Ultimate, niin luulisi että se mainittaisiin ilmoituksessa selvästi.

Niinhän sitä luulisi, mutta tosiaan eihän tuo ole enää täydellinen ultimate, kun ne BBS:ät on hävinneet. ultimatehan ei ole muuta kuin musta väri, bbs:t, sports-änäri, ja bilstein-iskarit ja eri takajouset.
 

evoluutio

Member
Liittynyt
20 Huhtikuu 2008
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

Cirrus sanoi
Niinhän sitä luulisi, mutta tosiaan eihän tuo ole enää täydellinen ultimate, kun ne BBS:ät on hävinneet. ultimatehan ei ole muuta kuin musta väri, bbs:t, sports-änäri, ja bilstein-iskarit ja eri takajouset.
Joo, Ultimate se on. Kävin koeajamassa. Kyllä se PINTAkovuus ongelma loisti poissaolollaan, mutta koeajon luotettavuutta alustan arvioimisen osalta vaikeuttaa autossa olleet Michelin Pilot-renkaat. Taitaa olla parhaita mitä markkinoilta löytyy? Auton vaihtoon en ruvennut, koska halusivat liikaa välirahaa vaikka tuossa autossa oli 3xenemmän kilometrejä kuin omassani. Lisäksi alla oli molemmissa renkaissa jotkin tarvikevanteet, jotka oli liitetty autoon välisovittimien avulla. Ravistuksesta päätellen joko aurauskulmat tai renkaiden tasapainotus oli pielessä.
 

evoluutio

Member
Liittynyt
20 Huhtikuu 2008
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

uge sanoi
Jos autotallissa myynnissä oleva Evo (GHC-713), on Ultimate, niin iskarit/jouset olisi:

Etujousi MN101464 hinta 114e, etuiskari MN101890 403e, takajousi 4140A007 90e, takaiskari MN101899 341e.

Tämän auton kohdalla on maininta "special suspension", selitystä en vielä saanut mitä se merkitsee, ehkä
juuri Ultimate-mallia.

Edit: No nyt sain toisen alustanumeron joka on Ultimate ja siinä näyttäis olevan samat osat kuin tuossa toisessakin. Eli noilla numeroilla pitäisi tulla Ultimaten alusta, paitsi etujousihan on sama molemmissa, eli sitä ei tartte vaihtaa. Koitan vielä saada varmistuksen asiasta.
Osaatko muuten sanoa, miksi nuo koodit poikkeavat seuraavista:http://www.bilstein.com/mistore/ymm_productf.php?company_id=100484&year=2006&model_id2=4211&makes=MITSUBISHI&storedimg.x=1&storedimg.y=1&storedimg=1&storeYMM=storeYMM
 

uge

Active Member
Liittynyt
28 Joulukuu 2003
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

Nuo mainitsemani numerot/"koodit" on Mitsubishin alkuperäiset varaosanumerot joilla ne saa mm. sieltä Veholta mennä ja ostaa.
 

evoluutio

Member
Liittynyt
20 Huhtikuu 2008
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

uge sanoi
Nuo mainitsemani numerot/"koodit" on Mitsubishin alkuperäiset varaosanumerot joilla ne saa mm. sieltä Veholta mennä ja ostaa.
Ok. Täytyy varmaan mennä. Saa nähdä minkä kuulustelun siellä pitävät. Onko nuo hinnat tuossa selvityksessäsi muuten kappalehintoja vai jousi/iskariparin hintoja?
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

evoluutio sanoi
Onko nuo hinnat tuossa selvityksessäsi muuten kappalehintoja vai jousi/iskariparin hintoja?

Kyllä ne kappale hintoja ovat.

Eli yhteensä tekee = 1896 €
 

evoluutio

Member
Liittynyt
20 Huhtikuu 2008
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

-JP- sanoi
Kyllä ne kappale hintoja ovat.

Eli yhteensä tekee = 1896 €
Jep. Paitsi jos saa iskarisarjan muualta halvemmalla, niin vaan takajouset tarttis Veholta ostaa eli 180€ uppoaisi sinne.
 

uge

Active Member
Liittynyt
28 Joulukuu 2003
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

Huomioikaa vielä se ennenkuin menettä ja ostatta että en ole 100% varma vielä että nuo on ne oikeat osat. Ne on ne osat mitkä alustanumeron mukaan on tehtaalla näihin autoihin pantu. Todennäköisesti ovat oikeat mutta yritän varmistaa asian heti kun vain mahdollista.
 

evoluutio

Member
Liittynyt
20 Huhtikuu 2008
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

uge sanoi
Huomioikaa vielä se ennenkuin menettä ja ostatta että en ole 100% varma vielä että nuo on ne oikeat osat. Ne on ne osat mitkä alustanumeron mukaan on tehtaalla näihin autoihin pantu. Todennäköisesti ovat oikeat mutta yritän varmistaa asian heti kun vain mahdollista.
Huomioitu on, kiitoksia. Königin sivulla on Bilsteinin "tuoteselain", jossa on B6-iskarit joista pitäisi löytyä Evoon sopivat. Mahtavatko olla samat kuin nuo Vehon "ultimate"iskarit. Joku saattoi tuon sanoakin, mutta se pääsi minulta ohi silmien.
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

Asia ei sinänsä minulle mitenkään kuulu, mutta lähes 2000 euroa Bilsteinin alustasta on aivan järjettömän paljon. Hinta-laatu ei kohtaa edes lähelle. Vaikka et itse haluaisi noita ulkomailta ostaa, jotain kuitenkin varmaan kertoo, että lähes käyttämättömien satsien hinnat pyörii jossain 300 - 500 euron välimaastossa.
 

Cirrus

Member
Liittynyt
26 Marraskuu 2007
Sijainti
Oulu
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

nokonzok sanoi
Asia ei sinänsä minulle mitenkään kuulu, mutta lähes 2000 euroa Bilsteinin alustasta on aivan järjettömän paljon. Hinta-laatu ei kohtaa edes lähelle. Vaikka et itse haluaisi noita ulkomailta ostaa, jotain kuitenkin varmaan kertoo, että lähes käyttämättömien satsien hinnat pyörii jossain 300 - 500 euron välimaastossa.

Tuota kun olet jo monesti asiasta maininnut, niin pitää ihan kysyä että mikä tuossa bilstein-alustassa on huonoa? Kaikki brittien FQ-versiothan käyttää myös tuota? Radalla noilla fq:lla on isketty aika koviakin aikoja. Missään lehtijutussa tai nettiarvostelussa ysistä ei ole tuota haukuttu. Kehuja on kuitenkin joskus mainittu.

Jos jotain huonoa on niin ei voi säätää. Mutta pysyn kannassani että suurimassa osassa säädettävistä alustoista säädöt on pielessä.
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

Cirrus sanoi
Tuota kun olet jo monesti asiasta maininnut, niin pitää ihan kysyä että mikä tuossa bilstein-alustassa on huonoa? Kaikki brittien FQ-versiothan käyttää myös tuota? Radalla noilla fq:lla on isketty aika koviakin aikoja. Missään lehtijutussa tai nettiarvostelussa ysistä ei ole tuota haukuttu. Kehuja on kuitenkin joskus mainittu.

Jos jotain huonoa on niin ei voi säätää. Mutta pysyn kannassani että suurimassa osassa säädettävistä alustoista säädöt on pielessä.

En missään tapauksessa sano, että se on huono. Onko se 2000 euron arvoinen? Ei todellakaan. Jos säädöt on pielessä niin silloin on miehessä vika, ei alustassa. Ja mitä FQ-verisoihin tulee, niissä omaksutut ratkaisut ei mitenkään poikkeuksetta ole sellaisia, että niitä kannattaisi matkia. Esim. kasin FQ-320 oli tehty pelkästään Ecutek softalla ja fuel cut defenderillä. Ei aivan päällikkö ratkaisu.
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

Olen kyllä nokonzokin kanssa ihan samaa mieltä. Tuolla rahalla saa paljon parempiakin alustoja. Ja todellakin, ei se ole alustan vika, jos sitä ei osata säätää. Mutta voin omakohtaisesti todeta, että tuollainen kunnollinen säädettävä alusta on suorastaan taivaallinen ajaa, kun sen on ammattimies säätänyt kohdalleen. (en siis todellakaan nyt tarkoita ammattimiehellä itseäni :-\)

Toki ajotuntumakin on makuasia ja jokainen tekee muutenkin rahoillaan mitä haluaa, mutta mielipiteitähän tässä aluksi kyseltiinkin. Ja minun mielestäni tuo melkein 2k€ tuosta bilsteinista on liikaa. Se ei vain ole sen arvoinen.
Tuolla rahalla saa saman merkin ja muidenkin merkkien säädettäviäkin alustoja ja varmasti on parempia.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

Lisäisin vielä tähän aiemman kommenttini.


Bilsteinin iskarit ,ehkä joo. Mutta ei missään nimessä orkkis jousilla !! Se on jo ittensä pettämistä... :)
 

evoluutio

Member
Liittynyt
20 Huhtikuu 2008
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

-JP- sanoi
Lisäisin vielä tähän aiemman kommenttini.


Bilsteinin iskarit ,ehkä joo. Mutta ei missään nimessä orkkis jousilla !! Se on jo ittensä pettämistä... :)
Tarkoitatko orkkis jousilla GSR:n vai Ultimaten jousia, vai molempia? Eli mikä olisi mielestäsi paras ratkaisu jousien osalta (mikäli haluaa korkeuden/maavaran säilyvän vakiona)?
 

evoluutio

Member
Liittynyt
20 Huhtikuu 2008
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

nokonzok sanoi
Asia ei sinänsä minulle mitenkään kuulu, mutta lähes 2000 euroa Bilsteinin alustasta on aivan järjettömän paljon. Hinta-laatu ei kohtaa edes lähelle. Vaikka et itse haluaisi noita ulkomailta ostaa, jotain kuitenkin varmaan kertoo, että lähes käyttämättömien satsien hinnat pyörii jossain 300 - 500 euron välimaastossa.
Voi olla, mutta nyt näyttää nimenomaan siltä, että saisin kyseisen alustan n.1000€lla, ja uutena, ja suomesta. Tämä pätee jos ei tarvi ostaa uusia etujousia.
 

MitsuT

"muista tankata!"
Liittynyt
26 Joulukuu 2007
Sijainti
rovaniemi
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

pexi sanoi
Itsellänikään ei mitään hyviä kokemuksia K&W:stä ole. Kuvien perusteella aika hepposilta näyttävät, jos niitä vaikka Tein:n setteihin vertaa. Toinen mikä kiinnitti huomiota, oli korkeussäädön puute. Tuo esijännityksensäätöhän ei ole hyvä tapa auton korkeuden muuttamiseen.

Odotan innolla kommentteja ajokokemuksista.

Kw on löytänyt tiensä mitsun alle. Pintakovuus on poissa,säädöt oli aika kova hakea. Säätämiseen hurahti aikaa n.8tuntia.Nyt vain kilometrejä alle.
Itselläni on ollut edellisissä audeissa kw:n satsit,jokaisella niillä ajettu yli 30000km ilman ongelmia.No mutta katotaan miten mitsun alusta alkaa kestämään.
hintaa kertyi kw:lle 1240€+kulmien säädätys 60€.
 

evoluutio

Member
Liittynyt
20 Huhtikuu 2008
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

nokonzok sanoi
En missään tapauksessa sano, että se on huono. Onko se 2000 euron arvoinen? Ei todellakaan. Jos säädöt on pielessä niin silloin on miehessä vika, ei alustassa. Ja mitä FQ-verisoihin tulee, niissä omaksutut ratkaisut ei mitenkään poikkeuksetta ole sellaisia, että niitä kannattaisi matkia. Esim. kasin FQ-320 oli tehty pelkästään Ecutek softalla ja fuel cut defenderillä. Ei aivan päällikkö ratkaisu.
Nyt täytyy kysyä kun en ole mikään tekniikan nero: miksi ei ole päällikkö ratkaisu? Eikö se Evo8 FQ-320 ollut pirun kova vehje? (Top Gearin kierrosaika:1.26,0 vrt. Ferrari 575 Maranello: 1.26,8, Aston Martin Vanquish S: 1.27,1)
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

evoluutio sanoi
Nyt täytyy kysyä kun en ole mikään tekniikan nero: miksi ei ole päällikkö ratkaisu? Eikö se Evo8 FQ-320 ollut pirun kova vehje? (Top Gearin kierrosaika:1.26,0 vrt. Ferrari 575 Maranello: 1.26,8, Aston Martin Vanquish S: 1.27,1)

Sekoittanet FQ-400 malliin. Siinä muun ohessa Motecin ECU, isompi turbo, vahvemmat sisuskalut jne. Erillinen fuel cut defender on merkki siitä, että ratkaisu ei ole kovin "päällikkö". Liian korkealle nousevat ahdot pitäisi saada ratkaistua jollain muulla keinolla kuin MAF-signaalia muuttamalla. Se on halpa ratkaisu, mutta ei hyvä.
 

evoluutio

Member
Liittynyt
20 Huhtikuu 2008
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

nokonzok sanoi
Sekoittanet FQ-400 malliin. Siinä muun ohessa Motecin ECU, isompi turbo, vahvemmat sisuskalut jne. Erillinen fuel cut defender on merkki siitä, että ratkaisu ei ole kovin "päällikkö". Liian korkealle nousevat ahdot pitäisi saada ratkaistua jollain muulla keinolla kuin MAF-signaalia muuttamalla. Se on halpa ratkaisu, mutta ei hyvä.
Ei hyvä..? Siis eikö se kestä vai mitä..? En sekoita FQ-400:aan. Sen kiersi kyseisen radan ajalla 1.24 ja risat.
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

evoluutio sanoi
Ei hyvä..? Siis eikö se kestä vai mitä..? En sekoita FQ-400:aan. Sen kiersi kyseisen radan ajalla 1.24 ja risat.

Vetää seokset keturalleen. Jos ECU on säädöissä ja "supporting mods" osasto kunnossa, ne seokset pysyvät oikealla alueella vähän kovemmillakin ahdoilla. Fuel cut defenderillä menee seos laihan puolelle koska ilmaa tulee enemmän kuin ECUlle annetaan ymmärtää. Tarpeeksi kun tällaista autoa kiusaa, saattaa männät alkaa muuttaa olomuotoaan lämpökuorman alla.

Näillä sanoilla yritetään palata takaisin topikin aiheeseen :)
 

Biim

New Member
Liittynyt
24 Elokuu 2007
Sijainti
Vantaa
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

Tässä perustietoa millä brittien FQ-mallit on vireilty. Tämä on pdf ja iso tiedosto. Sivu 53 jossei automaattisesti sinne vie.
http://www.lancerregister.com/downloads/MLR%20Evo%20Buyers%20Guide%20v1_00.pdf

FCD on erittäin huono keino poistaa fuel cut, joka on moottorin suojamekanismi liikaa ahtopainetta vastaan. Sama kuin tökkisi kortsuun reikiä ja lykkisi sillä tyytyväisenä menemään...
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

evoluutio sanoi
Tarkoitatko orkkis jousilla GSR:n vai Ultimaten jousia, vai molempia? Eli mikä olisi mielestäsi paras ratkaisu jousien osalta (mikäli haluaa korkeuden/maavaran säilyvän vakiona)?

Molempia....

Yleensä ollu ainakin meikäläisellä tapana pikkasen koittaa parantaa tai yrttää tehdä autoista parempia ajaa , joten jättäisin nuo alkuperäiset jouset kiinni niihin KYB :eihin.

Miksi pitää auton korkeuden säilyä ?
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

Ohimennen tuos tuli mielee et zare:lla oli tää alustana: http://www.mitsubishiclubfinland.com/galleria/main.php?g2_itemId=625&g2_imageViewsIndex=1

Muistelisin joskus jonku asiantuntijan sanoneen, että siihen aikaan kun tuo kuva otettu niin sanottu tuon olleen alustan jota ei Suomessa muista siviiiliautoista löytynyt. Tais zare:kin olla aika tyytyväinen ? :peukku
 

Cirrus

Member
Liittynyt
26 Marraskuu 2007
Sijainti
Oulu
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

-JP- sanoi
Miksi pitää auton korkeuden säilyä ?

Mulla ainakin tippuu kaikki etupuskurit matkasta jos menee madaltamaan. Suomessa on sorateitä ja jääratoja. Kemin talvinen radalle.com jääratakin oli jo aika möykkyinen.

Omasta mielestä ei mitään järkeä mennä madaltamaan jos autolla aikoo ajaa.
 

Cirrus

Member
Liittynyt
26 Marraskuu 2007
Sijainti
Oulu
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

nokonzok sanoi
En missään tapauksessa sano, että se on huono. Onko se 2000 euron arvoinen? Ei todellakaan. Jos säädöt on pielessä niin silloin on miehessä vika, ei alustassa. Ja mitä FQ-verisoihin tulee, niissä omaksutut ratkaisut ei mitenkään poikkeuksetta ole sellaisia, että niitä kannattaisi matkia. Esim. kasin FQ-320 oli tehty pelkästään Ecutek softalla ja fuel cut defenderillä. Ei aivan päällikkö ratkaisu.

Noh mulle pitäisi löytyä ratakierrostilastoja tai jotain tueksi että uskon että mikä noista muista on parempi. :) Mutta ehkä se näin on.

Jos alusta ei ole säädöissä niin lieneekö väliä kenessä vika on? Ominaisuudet ovat pilalla kuitenkin...
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

Cirrus sanoi
Jos alusta ei ole säädöissä niin lieneekö väliä kenessä vika on? Ominaisuudet ovat pilalla kuitenkin...

On sillä sikäli merkitystä, että säädettävän alustan väärät säädöt on korjattavissa jos vain viitseliäisyyttä riittää. Eli vika on miehessä, ei alustassa :)
 

evoluutio

Member
Liittynyt
20 Huhtikuu 2008
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

Harri K sanoi
Ohimennen tuos tuli mielee et zare:lla oli tää alustana: http://www.mitsubishiclubfinland.com/galleria/main.php?g2_itemId=625&g2_imageViewsIndex=1

Muistelisin joskus jonku asiantuntijan sanoneen, että siihen aikaan kun tuo kuva otettu niin sanottu tuon olleen alustan jota ei Suomessa muista siviiiliautoista löytynyt. Tais zare:kin olla aika tyytyväinen ? :peukku
Ja mikähän alusta tässä kuvassa tarkemmin sanoen sitten on? Näen kyllä ralliart-tarran, mutta varmaan sen merkkinen tuo kyseinen alustasarja ei ole...
 

evoluutio

Member
Liittynyt
20 Huhtikuu 2008
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

-JP- sanoi
Molempia....

Yleensä ollu ainakin meikäläisellä tapana pikkasen koittaa parantaa tai yrttää tehdä autoista parempia ajaa , joten jättäisin nuo alkuperäiset jouset kiinni niihin KYB :eihin.

Miksi pitää auton korkeuden säilyä ?
Eli pitäisit alustan kokonaan vakiona? Eikö toi alkup. jouset+KYB:it sitä tarkoita? Korkeus pitää säilyä, koska Evo on mulla ympärivuotinen käyttöauto ja radalla en ole vielä kertaakaan ajanut. Nimismiehen kiharalla ja lumipolanteilla kyllä useamminkin.
 

zare

WRX MY05 SJE II / PPP
Liittynyt
14 Helmikuu 2003
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

Harri K sanoi
olla aika tyytyväinen ? :peukku

Noh, tyytyväinen ja tyytyväinen ;D. Liikaa säätöjä mulle, en mä tollasilla mitään loppupelissä tehnyt. Kyllähän sillä oli mukava mutkaan taittaa ja luki jokaisen havunneulasenkin tieltä jos niikseen tuli ;D mutta siihen se jäi :p.


evoluutio sanoi
Ja mikähän alusta tässä kuvassa tarkemmin sanoen sitten on? Näen kyllä ralliart-tarran, mutta varmaan sen merkkinen tuo kyseinen alustasarja ei ole...

Puheitten mukaan olisi ralliart:n ollut, mutta en ala peistä taittamaan asiasta... voisin kuvitella et kyseinen asianlaita olisi saattanut pitääkkin paikkansa. Jos taas joku ollut aikoinaan niin turhamainen, että ralliart:n lätkät oli pitänyt mennä niihin laittamaan vaikka setti ei sitä olisikaan ollut niin ei ollut mun murhe , kukin tavallaan ;D.

Säätöjä löytyi yläpäästä neljä aluetta ja alhaalta kuusitoista, sekä jousen jännityksen säätö. Muuta ei pysty enää muistamaan niin pitkän ajan takaa.
 

MitsuT

"muista tankata!"
Liittynyt
26 Joulukuu 2007
Sijainti
rovaniemi
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

mitsulle löytyi oikea korkeus ja mahtavat säädöt.alusta pelaa kuin unelma,ainakin vielä.

http://i181.photobucket.com/albums/x56/tepi_08/IMG_0183.jpg
 

Andy´s

EX: Lancer evolution VIII MY05
Liittynyt
31 Joulukuu 2006
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

MitsuT sanoi
mitsulle löytyi oikea korkeus ja mahtavat säädöt.alusta pelaa kuin unelma,ainakin vielä.

http://i181.photobucket.com/albums/x56/tepi_08/IMG_0183.jpg

Nyt alkaa olee ulkonäkö kohillaa...pikkusen vois viel tiputtaa ;)katoitko takakaaria...menee aika lähelt noi pyörät sitä pokkausta...ainaki mulla meni..mut ei ikinä ottanu kii :peukku
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

MitsuT sanoi
mitsulle löytyi oikea korkeus ja mahtavat säädöt.alusta pelaa kuin unelma,ainakin vielä.

http://i181.photobucket.com/albums/x56/tepi_08/IMG_0183.jpg

:peukku :peukku :peukku


Cirrus sanoi
Mulla ainakin tippuu kaikki etupuskurit matkasta jos menee madaltamaan. Suomessa on sorateitä ja jääratoja. Kemin talvinen radalle.com jääratakin oli jo aika möykkyinen.

Omasta mielestä ei mitään järkeä mennä madaltamaan jos autolla aikoo ajaa.

TEIN monoflexin saa tarvittaessa n+10mm korkeammalle kuin vakio korkeus. Talvella voi halutessaan myös vaihtaa orkkis alustan alle.

Juuri sen takia alustan vaihdan ja madallan , että autolla voisi ajaa. :) .......vakio alusta on suolesta.




evoluutio sanoi
Eli pitäisit alustan kokonaan vakiona? Eikö toi alkup. jouset+KYB:it sitä tarkoita? Korkeus pitää säilyä, koska Evo on mulla ympärivuotinen käyttöauto ja radalla en ole vielä kertaakaan ajanut. Nimismiehen kiharalla ja lumipolanteilla kyllä useamminkin.

Kyllä sitä meinasin , että vaihda niihin Bilsteineihin jotkut muut jouset. Jos Soraa ja lunta on alustana niin eikö orkkis alusta ole vaan se järkevin vaihto ehto. Laitat vaikka sen pari tonnia tuunikiin tai tehojen lisäämiseen.

Olen kyllä luulut että olet hakemassa hyviä säätöjä kesä keleihin , mutta ymmärsin sit vaan jotenkin väärin koko homman.
 

evoluutio

Member
Liittynyt
20 Huhtikuu 2008
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

-JP- sanoi
:peukku :peukku :peukku


TEIN monoflexin saa tarvittaessa n+10mm korkeammalle kuin vakio korkeus. Talvella voi halutessaan myös vaihtaa orkkis alustan alle.

Juuri sen takia alustan vaihdan ja madallan , että autolla voisi ajaa. :) .......vakio alusta on suolesta.




Kyllä sitä meinasin , että vaihda niihin Bilsteineihin jotkut muut jouset. Jos Soraa ja lunta on alustana niin eikö orkkis alusta ole vaan se järkevin vaihto ehto. Laitat vaikka sen pari tonnia tuunikiin tai tehojen lisäämiseen.

Olen kyllä luulut että olet hakemassa hyviä säätöjä kesä keleihin , mutta ymmärsin sit vaan jotenkin väärin koko homman.
Ymmärsit osittain ihan oikein, sillä haen hyvää alustaa sekä kesä- että talvikeleihin. Tuo väitteesi, että vakioalusta on suolesta, pätee mielestäni nimenomaan perus GSR:n alustaan, ei Ultimaten. Noin tunnin mittainen koeajo Ultimatella sai minut aika vakuuttuneeksi sen alustan pätevyydestä Suomalaisille vaihteleville teille ja vaihteleviin vuoden aikoihin. Ei sekään toki mikään rata-alusta mielestäni ollut, mutta enpä tosiaan ole radalla ajanutkaan ja tuskin paljoa tulen ajamaankaan.
 

evoluutio

Member
Liittynyt
20 Huhtikuu 2008
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?



Kyllä sitä meinasin , että vaihda niihin Bilsteineihin jotkut muut jouset. Jos Soraa ja lunta on alustana niin eikö orkkis alusta ole vaan se järkevin vaihto ehto. Laitat vaikka sen pari tonnia tuunikiin tai tehojen lisäämiseen.

Olen kyllä luulut että olet hakemassa hyviä säätöjä kesä keleihin , mutta ymmärsin sit vaan jotenkin väärin koko homman.
[/quote]
Tuuninki ei kuulu harrastuksiini ja en oikein varsinaista tehonlisäystä kaipaa. Mutta jos joku kertoisi turvallisen ja "helpon" tavan pudottaa "huippu"vääntökäyrän alue alkamaan n.2000rpm:stä niin siitä olisin kiinnostunut. Kestääkö muuten toi Evon vakio laatikko sellaista?
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

evoluutio sanoi
Mutta jos joku kertoisi turvallisen ja "helpon" tavan pudottaa "huippu"vääntökäyrän alue alkamaan n.2000rpm:stä niin siitä olisin kiinnostunut. Kestääkö muuten toi Evon vakio laatikko sellaista?

sun ois pitäny ostaa multa 3000gt tuplaturbo V6 3.0 ja paras ja jyhkee vääntö alko 2200rpm ;D
 

evoluutio

Member
Liittynyt
20 Huhtikuu 2008
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

-JP- sanoi
Jos bilsteinit laitat niin hanki myös jotkut hyvät jouset niihin. Esim. Swift tai HKS Kansai...


Mutta saman tulee maksamaan kuin joku säädettävä alusta.
Eikö nuo Swiftit tai HKS Kansai jouset siis madalla autoa?
 

Juischi

New Member
Liittynyt
23 Lokakuu 2006
Sijainti
Kuopio
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

Juischi sanoi
Pientä projektikuvaa Swift madallusjousien laitosta..


4x4 look lähti, mutta ei mennyt liian matalaksikaan. Pitää pistää joskus puhtaasta autosta parempia kuvia..
Ei ole ollut valittamista. Hyvin toimivat ja madaltavat omaan makuun juuri sopivasti. :peukku
 

evoluutio

Member
Liittynyt
20 Huhtikuu 2008
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

Juischi sanoi
Ei ole ollut valittamista. Hyvin toimivat ja madaltavat omaan makuun juuri sopivasti. :peukku
Ok. Meikäläisen makuun taitaa vaan madallus kuin madallus olla liikaa... Täytyy vielä vähän tehdä tutkimusta.
 

Cirrus

Member
Liittynyt
26 Marraskuu 2007
Sijainti
Oulu
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

-JP- sanoi
TEIN monoflexin saa tarvittaessa n+10mm korkeammalle kuin vakio korkeus. Talvella voi halutessaan myös vaihtaa orkkis alustan alle.
Juuri sen takia alustan vaihdan ja madallan , että autolla voisi ajaa. :) .......vakio alusta on suolesta.

No sanotaan vaikka laiskuudeksi, mutta ei tulisi mieleenikään ruveta vaihtelemaan kesää talvea alustaa tuossa parkkiksella.

Tuollainen korkeussäädettävä olisi siis parempiratkaisu, mutta pitäisi kait ottaa joku "kurssi" säätämisestä, että asia alkaisi kiinnostamaan enemmän. Mutta tällä hetkellä tuntuu, että johokin tiettyyn ajoon säädettyä special-alustaa ennemmin ajan "all-around" alustalla. Jolla voi mennä asfalttiradalle tai ralliautojen möyrimälle jäälle ilman että joutuu ruuvailemaan mitään.
 

evoluutio

Member
Liittynyt
20 Huhtikuu 2008
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

Juischi sanoi
Ei ole ollut valittamista. Hyvin toimivat ja madaltavat omaan makuun juuri sopivasti. :peukku
Millainen auto on ajaa huonoilla teillä (kuoppaisilla/uraisilla) tuolla alustalla ja noilla renkailla? Profiili on ainakin vakkareita matalampi, taitaa olla leveämmätkin.
 

Juischi

New Member
Liittynyt
23 Lokakuu 2006
Sijainti
Kuopio
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

evoluutio sanoi
Millainen auto on ajaa huonoilla teillä (kuoppaisilla/uraisilla) tuolla alustalla ja noilla renkailla? Profiili on ainakin vakkareita matalampi, taitaa olla leveämmätkin.
Renkaat on 245/40/18 Dunlop sp sport 9000. Vetelevät selkeisiin uriin, niin että saa pitää ratista kunnolla kiinni. Kuoppaisilla teillä ei kylläkään mikään kivireki. Hyvä on ajella ja tuohon uraherkkyyteen rengasvalinnalla iso osansa. Tosin en tiedä onko nuo omani sen vetelyn suhteen lievimmästä vaiko pahimmasta päästä. ???

Tuossa jousista tietoa (tullut näköjään joku spec-r lisäksi valikoimaan??). http://www.swiftsprings.com/file/SportSprings.pdf
 

evoluutio

Member
Liittynyt
20 Huhtikuu 2008
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

Juischi sanoi
Renkaat on 245/40/18 Dunlop sp sport 9000. Vetelevät selkeisiin uriin, niin että saa pitää ratista kunnolla kiinni. Kuoppaisilla teillä ei kylläkään mikään kivireki. Hyvä on ajella ja tuohon uraherkkyyteen rengasvalinnalla iso osansa. Tosin en tiedä onko nuo omani sen vetelyn suhteen lievimmästä vaiko pahimmasta päästä. ???

Tuossa jousista tietoa (tullut näköjään joku spec-r lisäksi valikoimaan??). http://www.swiftsprings.com/file/SportSprings.pdf
Onko auto siis tuolla alustalla/renkailla vakiota VÄHEMMÄN kivireki kuoppateillä? Sellaista minä nimittäin haen, mutta renkaat kyllä pidän vakiokoossa. Minkä merkkiset iskarit sulla nyt tossa olikaan?
 

evoluutio

Member
Liittynyt
20 Huhtikuu 2008
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

Tulipa muuten mieleen... Onko kellään tiedossa, olisiko mahdollisesti jokin taho (autolehti tai auto-ohjelma) tehnyt vertailua eri alustasarjojen välillä ja jopa arvostellut ne vaikkapa tähdillä 1-5? Sellainen vertailutesti tulisi nyt parhaimpaan mahdolliseen saumaan.
 

Samis

New Member
Liittynyt
25 Marraskuu 2007
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

Tää alusta on ihan kyl makuasia juttu, jotku nauttii kivireestä ja jotkut taas pomppu linnasta.. Eikös semmoinen korkeus ja jäykkyys säädettävä olis nyt se mitä etsit.. saisit sit mielentilan mukaan muutella asetuksia.
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

evoluutio sanoi
Tulipa muuten mieleen... Onko kellään tiedossa, olisiko mahdollisesti jokin taho (autolehti tai auto-ohjelma) tehnyt vertailua eri alustasarjojen välillä ja jopa arvostellut ne vaikkapa tähdillä 1-5? Sellainen vertailutesti tulisi nyt parhaimpaan mahdolliseen saumaan.

Wastegate Chatterissa vertailivat TEIN Mono Flexiä, Öhlinssin jotain säädettävää satsia ja EXE-TC:tä. Kaikkia kehuttiin, joskin viimeksimainittu arvioitiin parhaaksi. Tein soveltui paremmin radalle, Öhlins puolestaan kadulle. Voin jossain vaiheessa yrittää löytää ko. numeron, jos vaikka skannailisin sen tänne. Mikään näistä ei toisaalta ole sitä mitä etsit. Olisin kuitenkin edelleen itse sen kannalla, että jos rahaa on käytössä selkeästi yli 1000 ecua, kannattaisi ilman muuta ottaa jonkun laatuvalmistajan säädettävä satsi. Uhraa vaan riittävästi aikaa ja vaivaa säätöjen etsimiselle, niin eiköhän sieltä se miellyttävä asetuskin löydy.
 
Ylös Bottom