Miten Evo IX mukavammaksi?

Juischi

New Member
Liittynyt
23 Lokakuu 2006
Sijainti
Kuopio
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

evoluutio sanoi
Onko auto siis tuolla alustalla/renkailla vakiota VÄHEMMÄN kivireki kuoppateillä? Sellaista minä nimittäin haen, mutta renkaat kyllä pidän vakiokoossa. Minkä merkkiset iskarit sulla nyt tossa olikaan?
Kyb vakio iskarit alla. Ehken vakiota kovempi tuo tämänhetkinen yhdistelmä kyllä on. Vilkaiseppa muuten tuonne, jos ois vaikka apua: http://forums.evolutionm.net/showthread.php?t=337211&highlight=swift
 

evoluutio

Member
Liittynyt
20 Huhtikuu 2008
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

Juischi sanoi
Kyb vakio iskarit alla. Ehken vakiota kovempi tuo tämänhetkinen yhdistelmä kyllä on. Vilkaiseppa muuten tuonne, jos ois vaikka apua: http://forums.evolutionm.net/showthread.php?t=337211&highlight=swift
Kiitoksia. Vilkaisin tuota ja aika hyvältähän se vaikuttaa... Tuolla kaverilla tuo on ilmeisesti vakiota matalampi alusta? Ja nuo Swiftin jouset on vissiin juuri ne Sport Machit, jotka sopivat ilmeisesti hyvin myös arkikäyttöön (huonoille teille)?
Joo... Ongelma on nyt se, että tiedän suunnilleen miten hyvä se Ultimaten Bilsteinalusta on, mutta olen nyt tämän tietotulvan jälkeen alkanut haluta parempaa... Ja "paremman" hankkiminen edellyttää sian ostamista säkissä... Mahtaako riski kannataa..? Pitäisi kyllä viimekädessä luottaa vain omakohtaisiin kokemuksiin, yhtään väheksymättä arvon klubilaisten tietoja/käyttökokemuksia.
 

evoluutio

Member
Liittynyt
20 Huhtikuu 2008
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

Samis sanoi
Tää alusta on ihan kyl makuasia juttu, jotku nauttii kivireestä ja jotkut taas pomppu linnasta.. Eikös semmoinen korkeus ja jäykkyys säädettävä olis nyt se mitä etsit.. saisit sit mielentilan mukaan muutella asetuksia.
Suurin tekninen toimenpide mitä olen autolle tehnyt, taitaa olla renkaanvaihto. Eli taitaisi mennä jatkuvaksi oikean säädön etsimiseksi... Löytyminen olisi sitten ihan eri juttu... Ei, kyllä se mielummin saisi kiinteä alustasarja olla. Täytyy sanoa, että se Ultimaten alusta oli parempi vain mukavuudessa. Olisin ehkä odottanut siltä enemmän vakautta kaarteissa, sillä mutkissa se kallisteli kyllä samalla tavalla kuin perus GSR.
 

evoluutio

Member
Liittynyt
20 Huhtikuu 2008
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

nokonzok sanoi
Wastegate Chatterissa vertailivat TEIN Mono Flexiä, Öhlinssin jotain säädettävää satsia ja EXE-TC:tä. Kaikkia kehuttiin, joskin viimeksimainittu arvioitiin parhaaksi. Tein soveltui paremmin radalle, Öhlins puolestaan kadulle. Voin jossain vaiheessa yrittää löytää ko. numeron, jos vaikka skannailisin sen tänne. Mikään näistä ei toisaalta ole sitä mitä etsit. Olisin kuitenkin edelleen itse sen kannalla, että jos rahaa on käytössä selkeästi yli 1000 ecua, kannattaisi ilman muuta ottaa jonkun laatuvalmistajan säädettävä satsi. Uhraa vaan riittävästi aikaa ja vaivaa säätöjen etsimiselle, niin eiköhän sieltä se miellyttävä asetuskin löydy.
Onko nuo mainitsemasi vertaillut alustat siis kaikki säädettäviä? Bilsteinilläkin on pari säädettävää sarjaa, B14 ja B16, joista jälkimmäisen ovh on 3772€. Myös kiinteä B12 on tarjolla kyseiseltä valmistajalta. Onko kellään näistä kokemusta? Miksi muuten tuo Öhlins ei olisi sitä mitä etsin? Sanoit että se todettiin parhaaksi kadulle?
 

osku

RS -04
Liittynyt
23 Kesäkuu 2005
Sijainti
Uusmaa
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

Miksi et voi luottaa foorumilla oleviin ihmisiin? Kuitenkaan yksi ihminen voi kaikkea itse kokea ::)

Itse suosittelisin sitä täyssäädettävää! viet sen johonkin liikkeeseen, joka sen säätää sun puolesta. Kuitenkin joudut sen viemään 4 pyöräsuuntaukseen joten valitset vaan paikan, joka säätää samalla kampperit, kasterit, kulmapainot, jäykkyydet jne jne kohdilleen :peukku
 

Peke

Porsche 911 Turbo, Citroen Xsara VTS, EX Evo 9
Liittynyt
14 Joulukuu 2003
Sijainti
Pääkaupunkiseutu
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

No niin, alustoista asiaa. TEIN Mono Flex on ihan ok sarja, säätöjä riittää ja meno on mukavampaa verrattuna vakioon. MUTTA, mulla on nyt aihetta reklamaatioon ja mitä vastaa maahantuoja!!!??? Ota tolpat irti niin lähetetään ne Englantiin! Kestää 3 viikosta johonkin...Mä vastasin, että milläs mä sen aikaa ajan, vastaus tuli että ei hän tiedä. Yksinkertaisesti en enää TEINin alustaa osta, jos maahantuojan toiminta ei muutu. Saa nähdä vaihtuuko alusta vai mitä täs tekee. Ottaa päähän ku laittaa suht kalliin alustan ja takuu on tällästä. :mad: :seina
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

evoluutio sanoi
Onko nuo mainitsemasi vertaillut alustat siis kaikki säädettäviä? Bilsteinilläkin on pari säädettävää sarjaa, B14 ja B16, joista jälkimmäisen ovh on 3772€. Myös kiinteä B12 on tarjolla kyseiseltä valmistajalta. Onko kellään näistä kokemusta? Miksi muuten tuo Öhlins ei olisi sitä mitä etsin? Sanoit että se todettiin parhaaksi kadulle?

On säädettäviä. Öhlins voisi varmaankin olla se mitä haluat. En minä tiedä. Olen vähän tullut siihen käsitykseen, että sen pitää olla Bilstein täysin riippumatta siitä mitä muut sanoo.
 

markok

New Member
Liittynyt
30 Maaliskuu 2006
Sijainti
Espoo
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

Peke sanoi
No niin, alustoista asiaa. TEIN Mono Flex on ihan ok sarja, säätöjä riittää ja meno on mukavampaa verrattuna vakioon. MUTTA, mulla on nyt aihetta reklamaatioon ja mitä vastaa maahantuoja!!!??? Ota tolpat irti niin lähetetään ne Englantiin! Kestää 3 viikosta johonkin...Mä vastasin, että milläs mä sen aikaa ajan, vastaus tuli että ei hän tiedä. Yksinkertaisesti en enää TEINin alustaa osta, jos maahantuojan toiminta ei muutu. Saa nähdä vaihtuuko alusta vai mitä täs tekee. Ottaa päähän ku laittaa suht kalliin alustan ja takuu on tällästä. :mad: :seina
Multa saa kohtuu hintaan evo 9 orkkis iskarit 4kpl (ilman etu yläpäänlaakereita)
Ollut keltaisessa autossa ennenkin. ;D ;D ;D ;D ;D
 

evoluutio

Member
Liittynyt
20 Huhtikuu 2008
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

nokonzok sanoi
On säädettäviä. Öhlins voisi varmaankin olla se mitä haluat. En minä tiedä. Olen vähän tullut siihen käsitykseen, että sen pitää olla Bilstein täysin riippumatta siitä mitä muut sanoo.
No ei todellakaan täysin riippumatta. Tämä nyt on vain sellainen juttu, että haluan tehdä alusta valinnan mahdollisimman oikein koska aika suuresta summasta on joka tapauksessa kyse. Siksi avasin tämän keskustelun aiheen, että saisin kartoitettua kokeneimpien mielipiteitä. Mutta koska näitä mielipiteitä on tullut laidasta laitaan, on mahdotonta tukeutua kaikkiin. Pitää siis vaan valita se, joka vaikuttaa uskottavimmalta. Esim. tänään sain Mitsun maahantuojaa lähellä olevalta taholta suosituksen, että laittaisin vain Bilsteinin iskarit vakio jousien kanssa. Täällä sen sanottiin olevan itsensä pettämistä. Ainoa 100% keino saada varmuus asiasta olisi päästä koeajamaan joka ikisellä eri alustasarjalla oleva Evo, mutta kun se ikäväkyllä taitaa olla mahdotonta. Joten anteeksi vain, aion jatkaa tämän asian pohdiskelua niin kauan kunnes olen hankinnan tehnyt tai valvoja kyllästyttyään sulkee minut tältä sivulta pois. Kiitoksia kaikille vastauksista!
 

osku

RS -04
Liittynyt
23 Kesäkuu 2005
Sijainti
Uusmaa
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

Sanoppas vielä, mitä vaatimuksia sulla on sille alustalle. Minkälaisella pinnalla haluat mennä lujaa?

Joka tapaukses joudut tekemään kompromissin. Jos haluaa asfalttialustan, se ei ole mukava, eikä järin hyvä soralla jne jne.

Täässä ketjussa kuitenkin lähes kaikki tyrmää tuon "orkkisalustan", joten se ei ehkä ole se oikea valinta.
 

evoluutio

Member
Liittynyt
20 Huhtikuu 2008
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

osku sanoi
Sanoppas vielä, mitä vaatimuksia sulla on sille alustalle. Minkälaisella pinnalla haluat mennä lujaa?

Joka tapaukses joudut tekemään kompromissin. Jos haluaa asfalttialustan, se ei ole mukava, eikä järin hyvä soralla jne jne.

Täässä ketjussa kuitenkin lähes kaikki tyrmää tuon "orkkisalustan", joten se ei ehkä ole se oikea valinta.
Joo. Vaatimus olisi tosiaan se, että se olisi mahdollisimman hyvä kompromissi. Eli tärkeimmät lyhyesti: 1.)HUOMATTAVASTI mukavampi kuin GSR:n vakio alusta. 2.)Kaarreajo-ominaisuudet ei saa huonontua. 3.)Mieluiten maavara saisi säilyä vakiona, niin on helpointa katsastuksen ja tilanteen tullessa vakuutusyhtiöiden kanssa.
Välillä tuntuu, että puhuttaessa orkkisalustasta, jengi puhuu nimenomaan GSR:n vakioalustasta, vaikka Ultimaten Bilsteinalustakin on orkkisalusta. Tämä alusta on siinämielessä hyvä, että koeajo osoitti sen olevan perus GSR:n alustaa mukavampi. Ainoa, mitä pikkasen jäin kaipaamaan, oli kaarrevakaus. Se ei ollut sen huonompi kuin GSR:ssä, mutta olisin toivonut vähän parempaa. Mutta tosiaan se mulle tärkein, parempi mukavuus, löytyi. Ja jos tämä on paras "kompromissi"alusta, niin varmaan sen valitsen, mutta väkisinkin ajattelen jos olisi vielä parempi (sekä mukavampi että vakaampi mutka-ajossa)olemassa.
 

osku

RS -04
Liittynyt
23 Kesäkuu 2005
Sijainti
Uusmaa
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

Jos haluat ettei se kallistele, vaihda sinne jäykemmät vakaajat. :)

Korkeus säilyy vakiona, vakio jäykkyys säilyy mutta kallistelu vähentyy.

Ajatko tuolla mukavuudella ajonautintoa = jämäkkä alusta vai matkustusmukavuutta = löysä?
 

Peke

Porsche 911 Turbo, Citroen Xsara VTS, EX Evo 9
Liittynyt
14 Joulukuu 2003
Sijainti
Pääkaupunkiseutu
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

Markok sanoi
Multa saa kohtuu hintaan evo 9 orkkis iskarit 4kpl (ilman etu yläpäänlaakereita)
Ollut keltaisessa autossa ennenkin. ;D ;D ;D ;D ;D

Prkl... ;D Sanokaapa millä alustalla takuu pelaa, luultavasti merkki nyt vaihtuu. Mulla ei ole aikaa/varaa/kärsivällisyyttä/mahdollisuutta odotella jotain hemmetin iskareita useita viikkoja... :(
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

Peke sanoi
Prkl... ;D Sanokaapa millä alustalla takuu pelaa, luultavasti merkki nyt vaihtuu. Mulla ei ole aikaa/varaa/kärsivällisyyttä/mahdollisuutta odotella jotain hemmetin iskareita useita viikkoja... :(

Mikä Teineihin tuli? En usko, että mikään valmistaja / maahantuoja ihan suoralta kädeltä antaa sulle uudet iskarit jos ongelmia tulee. Jo lain mukaan myyjällä on oikeus ensin yrittää korjata viallinen tuote.
 

Cirrus

Member
Liittynyt
26 Marraskuu 2007
Sijainti
Oulu
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

osku sanoi
Sanoppas vielä, mitä vaatimuksia sulla on sille alustalle. Minkälaisella pinnalla haluat mennä lujaa?
Joka tapaukses joudut tekemään kompromissin. Jos haluaa asfalttialustan, se ei ole mukava, eikä järin hyvä soralla jne jne.
Täässä ketjussa kuitenkin lähes kaikki tyrmää tuon "orkkisalustan", joten se ei ehkä ole se oikea valinta.

Minä en ole näin sanonut. :) Bilstein-orggis tuntuu paremmalta kuin kyb-vakio, subarussa ollut kyb-agx tai subarussa ollut kw-säädettävä. Reffinä lähinnä liikennöintiä yleisillä teillä. Ratasekunneista en osaa sanoa. Isona etuna että korkeus on oikea. Edellisessä elämässä autosta onnistui poistumaan puskurista osia pienessä lumihypyssä vaikka korkeus oli vakio. Täysin varmaa on että parempia alustoja radalle on. Mutta kun yhtälöön lasketaan kaikenlaista, niin itsekin olen pihalla kuin lumiukko valinnoista. Huomioon otettavia seikkoja (ei välttämättä oikea tärkeysjärjestys) on e-hyväksyntä, kestävyys oikeassa suomen talvessa, säätöjen tekeminen ja löytäminen, mukavuus, ajo-ominaisuudet vaihtelevilla alustoilla jne. Juttujahan ainakin katupuheissa kuulee paljon noiden kynätolppamallisten alustojen kestävyydestä. Likakesto on on kuulemma huono ja nupit ja napit jumittelee jne. Lisäksi, kuten monesti olen sanonut, niin pelkään, että en koskaan saa löydettyä sellaisia säätöjä, että ne olisivat all-around optimit.

Ihan purematta en vain niele sitäkään, että tuo bilstein-orggis olisi jotenkin kauhean huono radallakaan. Briteissä esim. bilsteiniä käyttävä Evo VIII MR RS on arvostettu erittäin päteväksi alustaltaankin (lehtijutuissa). Tosin tässä tietämättömyyteni nostaa päätään, koska en tiedä onko se sama ollenkaan kuin ysin bilstein, mutta olen aina antanut itseni ymmärtää että on.

EDIT: Häiritsevä pilkkuvirhe :)
 

Peke

Porsche 911 Turbo, Citroen Xsara VTS, EX Evo 9
Liittynyt
14 Joulukuu 2003
Sijainti
Pääkaupunkiseutu
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

nokonzok sanoi
Mikä Teineihin tuli? En usko, että mikään valmistaja / maahantuoja ihan suoralta kädeltä antaa sulle uudet iskarit jos ongelmia tulee. Jo lain mukaan myyjällä on oikeus ensin yrittää korjata viallinen tuote.

Etupäästä on kuulunut jo jonkin aikaa pientä kolinaa, nyt se on vaan voimistunut. No jonku tunnin ne autoa tutki Veholla ja itse autosta ei löydy mistään yhtään välystä. Tolpissa kuulema sivuttais"heittoa". ??? Sen lisäksi viime viikolla renkaita vaihtaessa ja säätöjä hakiessa jäi etuiskarin alapäästä jäykkyyssäätimen nuppi käteen, vaikka sormilla tuota vaan pyörittelin. Se on kiva vaihtaa jotku tolpat tilalle ja sit odotella noita takuuseen koko kesä. Ei kiitos. Kun ei Suomessa onnistu tarkastaminen/vian toteaminen, se kertoo jotain maahantuojan politiikasta. Pitää varmaan ostaa toinen alusta autoon, odotella TEIN kuntoon takuuseen ja sit laittaa se myyntiin. :(
 

evoluutio

Member
Liittynyt
20 Huhtikuu 2008
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

osku sanoi
Jos haluat ettei se kallistele, vaihda sinne jäykemmät vakaajat. :)

Korkeus säilyy vakiona, vakio jäykkyys säilyy mutta kallistelu vähentyy.

Ajatko tuolla mukavuudella ajonautintoa = jämäkkä alusta vai matkustusmukavuutta = löysä?
Täytyy varmasti jossain vaiheessa noita vakaajia tosiaan katella. Alusta ei saa kyllä tällaisessa autossa missään nimessä olla löysä, mutta se ei mielestäni tarkoita, että sen pitäisi olla pintakova. Kuten sanottu, on olemassa autoja, jotka ovat alustaltaan jämäköitä(ei kallistele), mutta silti töyssyt ja nimismiehenkiharat menevät pehmeästi. Tuo Cirruksen edellinen kommentti (erityisesti tuo all-around optimi) vastaa aikalailla meikäläisen ajatuksia...
 

Peke

Porsche 911 Turbo, Citroen Xsara VTS, EX Evo 9
Liittynyt
14 Joulukuu 2003
Sijainti
Pääkaupunkiseutu
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

Joo, sen oon itsekin huomannu että ei toi Evo ainakaan vakiona kovin mahtava ole mutkissa, jos pelkästään sitä kallistelua arvostellaan... ::)
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

Kutosessa oli ja nykyisessä nelosessa on kisäkäyttöön tarkoitetut sora-specsin tolpat. Ei ainakaan korkeus laske ja aika asiallisesti katoaa pienet ja vähän suuremmatkin epätasaisuudet, ainakin jos vauhtia on vähän enemmän. Ei sovellu radalle, mutta sinnehän ei tässä tapauksessa ollut muutenkaan tarkoitus mennä.

Kannattaa myös muistaa, että kaikkea ei saa samassa paketissa. Säädettävillä pääsee edes lähelle.
 

Biim

New Member
Liittynyt
24 Elokuu 2007
Sijainti
Vantaa
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

Ehkäpä tuossa VII GT-A:n alustassa voisi olla potentiaalia jos mukavampaa etsii? Tosin mulla ei ole mitään kokemuksia millainen GSR:ssä on. Tuo on aavistuksen pintakova, mutta silti mukava. Meikäläisen tähänastisilla ajoilla ei kyllä ole yhtään kallistellut, mitä olen suorastaan ihmetellyt.

Noita tolppia luulis briteistä saavan sopuhintaan.
 

evoluutio

Member
Liittynyt
20 Huhtikuu 2008
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

Biim sanoi
Ehkäpä tuossa VII GT-A:n alustassa voisi olla potentiaalia jos mukavampaa etsii? Tosin mulla ei ole mitään kokemuksia millainen GSR:ssä on. Tuo on aavistuksen pintakova, mutta silti mukava. Meikäläisen tähänastisilla ajoilla ei kyllä ole yhtään kallistellut, mitä olen suorastaan ihmetellyt.

Noita tolppia luulis briteistä saavan sopuhintaan.
Tarkoitatko jämäkkää/vakaata? En itse osaa kuvitella että alusta voisi pintakovuudesta huolimatta olla mukava. Voihan sekin ihme kai tulla vastaan...
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

Peke: Et taida alustaa löytää jossa ei olis samat vaatimukset (tehdas korjaa)

Öhlinssille ny löytyy toki Suomestaki ainaki sora-alustan osaajia (varaosia)
Kenes kautta Tein sulla on ? ( http://www.teiskonen.com/yhteystiedot.htm)
Kysys Teiskoselta...rallialustojen virallinen maahantuoja ainakin...
 

Biim

New Member
Liittynyt
24 Elokuu 2007
Sijainti
Vantaa
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

evoluutio sanoi
Tarkoitatko jämäkkää/vakaata? En itse osaa kuvitella että alusta voisi pintakovuudesta huolimatta olla mukava. Voihan sekin ihme kai tulla vastaan...

No näyttää sille että löydät jokaisen tarjouksesta jotain vikaa, joten mulla alkaa loppua ideat. Olen seurannu tätä topickia jo pitkään... Meillä jokaisella on käsityksemme mukavuudesta. Minusta tuo on mukava EVOKSI. Ainakin verrattuna niihin mielikuviin mitä mulle on näistä iskostunut.
 

Peke

Porsche 911 Turbo, Citroen Xsara VTS, EX Evo 9
Liittynyt
14 Joulukuu 2003
Sijainti
Pääkaupunkiseutu
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

Harri K sanoi
Peke: Et taida alustaa löytää jossa ei olis samat vaatimukset (tehdas korjaa)

Öhlinssille ny löytyy toki Suomestaki ainaki sora-alustan osaajia (varaosia)
Kenes kautta Tein sulla on ? ( http://www.teiskonen.com/yhteystiedot.htm)
Kysys Teiskoselta...rallialustojen virallinen maahantuoja ainakin...

KW:t sai tuttu ainakin joskus takuuseen, sai ajella rikkinäisillä sen aikaa ku uudet tuli. Tottakai "valtuutettu" liike tarkasti tolpat ensin ja totesi ne rikkinäisiksi. Virallinen maahatuoja TEINille on BlazeSpeed. :mad: Kuinka monella on mahdollisuus vaihdella alustoja vähän väliä? Ei ainakaan mulla. Kyllä sen pitää riittää, ku joku toteaa ne rikkinäisiksi, kukapa noita huvikseen vaihtelisi tai lähettäisi jonnekin intokiinaan. :p Voihan tuonne soitellakin ja kysellä...
 

Cirrus

Member
Liittynyt
26 Marraskuu 2007
Sijainti
Oulu
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

Biim sanoi
No näyttää sille että löydät jokaisen tarjouksesta jotain vikaa, joten mulla alkaa loppua ideat. Olen seurannu tätä topickia jo pitkään... Meillä jokaisella on käsityksemme mukavuudesta. Minusta tuo on mukava EVOKSI. Ainakin verrattuna niihin mielikuviin mitä mulle on näistä iskostunut.

No minäkin olen saeuraillut tarkkaan ja ihan pakko kysyä sama kysymysys, että miten se on mukava jos pintakovuutta esiintyy? Kun se mielestäni on aika suorassa suhteessa mukavuusfaktoriin se iskunvaimmennuksen pintakovuus? Ehkä evoluutiokin yritti vain hakea parempaa ymmärystä asiaan?
 

evoluutio

Member
Liittynyt
20 Huhtikuu 2008
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

Biim sanoi
No näyttää sille että löydät jokaisen tarjouksesta jotain vikaa, joten mulla alkaa loppua ideat. Olen seurannu tätä topickia jo pitkään... Meillä jokaisella on käsityksemme mukavuudesta. Minusta tuo on mukava EVOKSI. Ainakin verrattuna niihin mielikuviin mitä mulle on näistä iskostunut.
Älä ota henk. kohtaisesti. Otin myös sinun ehdotuksesi tutkittavien vaihtoehtojen listalle. Satun vaan olemaan perfektionisti, joten haluan käydä läpi kaikki mahdolliset haitat ja edut mikäli vain mahdollista. Asia saattaa toki olla niin, että heilllä, joiden ajokokemukset on useiden vuosien ajan keskittyneet Evon kaltaisiin autoihin, on kriteerit mukavuuden suhteen aivan eriluokassa kuin esim. pitkänlinjan BMW-kuskeilla. Edellinen autoni oli VW Golf Gti Mk4 ja sitä edellinen Peugeot 306 XSI. Varsinkin tuo Pösö oli mielestäni melkoinen mutkahirmu, vaikka samalla oli mukavuudeltaan huippuluokkaa. En tosin tiedä paljonko tottumukset on omia tuntemuksiani häirinneet.
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

No lähtökohtaisestihan asia on niin, että Evoa ei ole edes tarkoitettu mukavaksi. Jos asia suuresti ahdistaa, on vaihdettava autoa. Edelleen pätee se, että kaikkea ei voi saada samassa paketissa.

Omasta mielestäni Evon vakioalusta on varsin hyvä kompromissi kaikkien ominaisuuksien kesken.
 

Biim

New Member
Liittynyt
24 Elokuu 2007
Sijainti
Vantaa
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

evoluutio sanoi
Älä ota henk. kohtaisesti. Otin myös sinun ehdotuksesi tutkittavien vaihtoehtojen listalle. Satun vaan olemaan perfektionisti, joten haluan käydä läpi kaikki mahdolliset haitat ja edut mikäli vain mahdollista. Asia saattaa toki olla niin, että heilllä, joiden ajokokemukset on useiden vuosien ajan keskittyneet Evon kaltaisiin autoihin, on kriteerit mukavuuden suhteen aivan eriluokassa kuin esim. pitkänlinjan BMW-kuskeilla. Edellinen autoni oli VW Golf Gti Mk4 ja sitä edellinen Peugeot 306 XSI. Varsinkin tuo Pösö oli mielestäni melkoinen mutkahirmu, vaikka samalla oli mukavuudeltaan huippuluokkaa. En tosin tiedä paljonko tottumukset on omia tuntemuksiani häirinneet.

Perustan omat ajokokemukseni evoista reiluun vuorokauteen mitä tuo on mulla ollut. Ei toki herneitä. Vaikuttaa vaan turhalta vatvomiselta tämä. Sitä aiemmin ajelin nissanilla, jossa oli coilit ja sintteritytkin. Alustaa pidin mukavana matkallekin, mutta kytkintä kammottavana normikäytössä. Meillä kaikilla on mielipiteemme ja oikeus niihin.
 

Peke

Porsche 911 Turbo, Citroen Xsara VTS, EX Evo 9
Liittynyt
14 Joulukuu 2003
Sijainti
Pääkaupunkiseutu
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

Eikö kellään ole kokemuksia muista merkeistä? ??? Kaikkiko ajelee vakioilla.
Nyt H&R ja KW V3 tuntus parhailta vaihtoehdoilta.

H&R:
+helppo säätää
+TÜV-hyväksyntä
+edullisempi
-pelkkä korkeussäätö
-ei rosteria

*Takuusta ei tietoa ???
*Tuleeko mukana yläpäät ???
*Jos valitsis H&R:n, samaan rahaan ku mitä pelkkä KW V3 maksaa sais H&R:ltä myös paksummat vakaajat. Onko kellään kokemusta Evossa näistä? Mulla on muissa autoissa ja
ero on todella huomattava(mutta miten Evossa) ::)

KW V3:
+monipuoliset säädöt
+rosteria
+takuut pelaa
-kalliimpi
-isotöinen säätö
-tolppien yläpäät pitäs hankkia muualta

Ja otsikkoahan vois muokata "Miten Evo IX mukavammaksi?" = Miten Evo IX mukavammaksi/paremmaksi ajaa?" ;D
Eibachilta ei taida saada alustaa Evoon...?
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

Takuista en tiedä ,mutta laittappa tuosta listaasi :

BILSTEIN - B16 PSS9
Threaded Suspension (height adjustable), Mechanically adjustable shock strength, Mounted Adjustable
Gas Pressure, Conditions see certificates
Fitting Position Front Axle, To axle load 1015 kg, Lowering 40-50 mm
Fitting Position Rear Axle, To axle load 900 kg, Lowering 40-50 mm
 

evoluutio

Member
Liittynyt
20 Huhtikuu 2008
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

Peke sanoi
Eikö kellään ole kokemuksia muista merkeistä? ??? Kaikkiko ajelee vakioilla.
Nyt H&R ja KW V3 tuntus parhailta vaihtoehdoilta.

H&R:
+helppo säätää
+TÜV-hyväksyntä
+edullisempi
-pelkkä korkeussäätö
-ei rosteria

*Takuusta ei tietoa ???
*Tuleeko mukana yläpäät ???
*Jos valitsis H&R:n, samaan rahaan ku mitä pelkkä KW V3 maksaa sais H&R:ltä myös paksummat vakaajat. Onko kellään kokemusta Evossa näistä? Mulla on muissa autoissa ja
ero on todella huomattava(mutta miten Evossa) ::)

KW V3:
+monipuoliset säädöt
+rosteria
+takuut pelaa
-kalliimpi
-isotöinen säätö
-tolppien yläpäät pitäs hankkia muualta

Ja otsikkoahan vois muokata "Miten Evo IX mukavammaksi?" = Miten Evo IX mukavammaksi/paremmaksi ajaa?" ;D
Eibachilta ei taida saada alustaa Evoon...?
Eilen laitettiin St-Motorsilla Bilstein-iskarit ja Ultimaten takajouset alle, ja mun on pakko todeta, etten tämän parempaa alustaa kaipaa. Mukavuustaso nousi x10 ja kaarrekäytös parani myös. Jos Evosta rata-auton haluaa, niin siihen toi ei sitten ehkä riitä. Eibachilta saa Evoon Pro-kit madallusjousisarjan, jonka kanssa sopii nämä Bilsteinin B6-iskarit. Madallus on muistaakseni 25mm. Tämä vaihtoehto ei tosin ole säädettävä.
 

Peke

Porsche 911 Turbo, Citroen Xsara VTS, EX Evo 9
Liittynyt
14 Joulukuu 2003
Sijainti
Pääkaupunkiseutu
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

Niin ja mulle pitää auton just olla rata-automainen ajettava ja matala. Ja ilman säätöjä auto on sit aina sellainen. :p
 

Peke

Porsche 911 Turbo, Citroen Xsara VTS, EX Evo 9
Liittynyt
14 Joulukuu 2003
Sijainti
Pääkaupunkiseutu
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

No niin, nyt on alla KW Variante 3 alusta ja eipä ole muutaman kymmenen kilometrin perusteella ku hyvää sanottavaa. Aika lailla samanlainen ajaa ku TEINilläkin, paitsi kolina loistaa poissaolollaan. :) Säätövara loppui kesken edessä, ihan niin matalaks ei saatu mitä auto oli TEINeillä. Ulos-ja sisäänjoustot on vielä tehdasasetuksissa, jäykkyyttä pitää vähän lisätä ainakin taakse. Kaikinpuolin vaikuttaa asialliselta sarjalta, ihan eri maata kuin entisessa autossa ollut KW V2:nen(tietenkin autoissakin eroa).
Mutta TEINeihin, edestä kuulu kolinaa ja säätönuppi jäi käteen. Takaa oli jonkin verran vuotanut nesteitä pihalle. Ja nämä oli siis käytössä noin 9kk. Tältä ne näyttää yhden talven jälkeen.
Teinit.jpg

Toivottavasti tulee uudet tilalle, niin sais laittaa sit myyntiin.
 

Cirrus

Member
Liittynyt
26 Marraskuu 2007
Sijainti
Oulu
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

Peke sanoi
Takaa oli jonkin verran vuotanut nesteitä pihalle. Ja nämä oli siis käytössä noin 9kk. Tältä ne näyttää yhden talven jälkeen.

Eikö tuo tuo kynätolppien talvikestävyys ole juuri se perinteinen ongelma? Kaverin escortissa tuossa vuosia sitten ei kestänyt yhdetkään tolpat talvea. Jos en aivan väärin muista niin kw oli yksi merkki silloin alla.
 

Peke

Porsche 911 Turbo, Citroen Xsara VTS, EX Evo 9
Liittynyt
14 Joulukuu 2003
Sijainti
Pääkaupunkiseutu
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

Nuo "vuosia" sitten ei ollut KW:kään kaikki rosteria, nuo ainakin nyt on. Katotaan miten nuo nyt kestää, pohjoisempana asuessani ei ollut ikinä mitään ongelmia noiden kans ku ei ollut tuota helv**** valkoista paskaa joka tie täynnä! :seina
 

evoluutio

Member
Liittynyt
20 Huhtikuu 2008
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

Peke sanoi
Nuo "vuosia" sitten ei ollut KW:kään kaikki rosteria, nuo ainakin nyt on. Katotaan miten nuo nyt kestää, pohjoisempana asuessani ei ollut ikinä mitään ongelmia noiden kans ku ei ollut tuota helv**** valkoista paskaa joka tie täynnä! :seina
Ja oletettavasti et puhu lumesta vaan suolasta... ;D Pitäisi kyllä aloittaa oikea kansanliike ajamaan tuon tiesuolauksen kieltämistä. Autot likaantuvat ja ruostuvat, pohjavedet likaantuvat ja menee Evojen neliveto-ominaisuudet hukkaan. Kirjeitä vaan liikenneministeriöön...
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

Ei ole kyllä homma eikä mikään vaihtaa Evoon tolppia. Talveks laitan orkkis alustan ja keväällä vaihdan taas Teinit alle. Samalla kertaa voi pyörätkin vaihtaa. 8)

...voitte jatkaa suolaamista...
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

Setuppia keväälle:

Tein MONOFlex
Etupäässä 26mm vakaaja Whiteline
Takapäässä 24mm vakaaja Whiteline

Etu camber -1,3
taka camber -1
Etu auraus 0
Taka auraus 1 ( ei selvää onko miinus vai plus)

Loppui heiluminen siihen kun saatiin vakaajat jäykemmiks. Silti vielä pirun mukava ajella kaupungissa , uraisilla ja pomppuisilla pinnoitetuilla teillä.

Kaarteessakin auto pysyy paremmin ladulla eikä tarvitse kovinkaan paljoa voimaa pitääkseen autoa ajolinjalla.

Testaus jatkuu... ;)
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

-JP- sanoi
Taka auraus 1 ( ei selvää onko miinus vai plus)
Jos on aurausta -1 aste (eli haritusta) niin on kyllä varmaan aika kamalan hätäinen kääntymään kokoajan.
 

Peke

Porsche 911 Turbo, Citroen Xsara VTS, EX Evo 9
Liittynyt
14 Joulukuu 2003
Sijainti
Pääkaupunkiseutu
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

Mulla etucamberit luokkaa -1.5(todettu parhaaks niistä mitä kokeiltu) ja takana luokkaa -1.0
Casteri 4
haritus/auraus edessä sekä takana pikkasen plussan puolella, viimesin edessä 0.1 takana 0.2

Mutta asiaan; Miten paljon yläpäät vaikuttaa Evon kaltaisessa autossa "mukavuuteen" tai yleensäkin ajotuntumaan? Kellään tietoa? Takana/edessä...
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

Vaikutus mukavuuteen on olematon. Tein Superstreet kovilla yläpäillä edessä on mukavampi kuin vakioalusta.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

Nyt on sitten testailtu alustaa lisää :

Pienillä röykkyisillä päällysteteillä kokolailla hypyttä sen verran , että vauhti on hiljaista.
Autobahnilla joka tehty betonista auto hyppyttää 170 vauhdeissa todella v-mäisesti. (korjaantuu luultavasti iskareiden kovuutta säätäen)

Radalla toimii niin kuin pitääkin ,tosin täytyy muuttaa rengas valintoja , vaatii jäykempi seinämäisen renkaan.

Maalaisteillä jotka ovat liikenteeltä hiljaisia , mutkaisia ja muutenkin hauskoja vetää niin fiilis ja ajotuntuma on mahtava. Kulkee kuin kiskoilla ja on helppo pitää tiessä.

Alusta ei kolise eikä pidä muutenkaan minkäänlaisia ääniä , toistaiseksi...
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

-JP- sanoi
Pienillä röykkyisillä päällysteteillä kokolailla hypyttä sen verran , että vauhti on hiljaista.

Radioliikenteessä taisi pientä kuittia lentää aiheesta, Tein Superstreetillä kun vedettiin kyseistä pätkää hampaiden tippumatta 100 km/h rajoituksen mukaan helposti :) Eli Mono Flex on huomattavasti jäykempi. Iskarin säädöillä on tosin merkitystä, Superstreettikin oli radalla haetuilla säädöillä aika karu huonopintaisella tiellä.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

ast sanoi
Radioliikenteessä taisi pientä kuittia lentää aiheesta, Tein Superstreetillä kun vedettiin kyseistä pätkää hampaiden tippumatta 100 km/h rajoituksen mukaan helposti :) Eli Mono Flex on huomattavasti jäykempi. Iskarin säädöillä on tosin merkitystä, Superstreettikin oli radalla haetuilla säädöillä aika karu huonopintaisella tiellä.

Juu kyllä noi kuitit vielä muistissa on... tosin myös kolleeka totesi yhden siirtymä taipaleen jälkeen , että kova veto mies olet.
Ajoin lähes normaali joutuisuudella pätkän , E48 ST.Vith , Shell -> Vielsalm ,MLR Hotelli 10 Km.

Eli alusta oli ainakin nopeampi kuin eräs vakio alusta. ;D ....No kaikkihan ei näihin leikkeihin osallistuneet.
 

Peke

Porsche 911 Turbo, Citroen Xsara VTS, EX Evo 9
Liittynyt
14 Joulukuu 2003
Sijainti
Pääkaupunkiseutu
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

Mikähän lie ku päivän kesti sellanen "klonksuminen" keulasta, sit ei ole pitänyt mitään ääniä... :nykii
Vähän ku ois kuulunu vakaajasta.
 

Pade

Lancer Evolution IX -06
Liittynyt
18 Tammikuu 2009
Sijainti
Helsinki
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

-JP- sanoi
Nyt on sitten testailtu alustaa lisää :

Pienillä röykkyisillä päällysteteillä kokolailla hypyttä sen verran , että vauhti on hiljaista.
Autobahnilla joka tehty betonista auto hyppyttää 170 vauhdeissa todella v-mäisesti. (korjaantuu luultavasti iskareiden kovuutta säätäen)

Radalla toimii niin kuin pitääkin ,tosin täytyy muuttaa rengas valintoja , vaatii jäykempi seinämäisen renkaan.

Maalaisteillä jotka ovat liikenteeltä hiljaisia , mutkaisia ja muutenkin hauskoja vetää niin fiilis ja ajotuntuma on mahtava. Kulkee kuin kiskoilla ja on helppo pitää tiessä.

Alusta ei kolise eikä pidä muutenkaan minkäänlaisia ääniä , toistaiseksi...

Saako tuon MonoFlexin kuitenkin edes jotenkin siedettävän "mukavaksi" normaaliin katukäyttöön vai onko se joka tapauksessa ihan kivireki? :D
Itellä odottaa nimittäin kyseinen sarja asennusta :)
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Miten Evo IX mukavammaksi?

Mun mielestä alusta on ihan hyvä normaaliin katu / työmatka ajoon.
Lue: "Mukava" , kestopäällysteellä kun vain muistaa pysyä.

Toi ast:in mainitsema pätkä , oli perunapelto tason maastoa.

Tarvittaessa pehmeä mutta kuitenkin mutkiin tultaessa ei "heiluta autoa" , eli pito säilyy hyvinkin pitkään. Tähän kyllä vakaajatkin osittain vaikuttavat.

HUOM ! Renkaina GY F1 Asyt !! , jotka myös vaikuttavat tuntumaan.
 
Ylös Bottom