Miksuli
New Member
- Liittynyt
- 7 Kesäkuu 2018
Kyseinen auto on Lancer bensa 1,6 16 v 113 hv SOHC, moottorikoodi 4G92, vm 2000, ajettu 146.000 km
Asensin polttoaineen paineen mittarin polttoaineen suodattimen yläpäähän, joka näyttää 40 psi /2.76 bar tyhjäkäynnillä. Löytämäni nettitiedon mukaan 182 cc suuttimilla paineen pitäisi olla 47.6 psi/3,28 bar tyhjäkäynnillä.
Irrottamalla polttoaineen paineen säätimen alipaineletkun (jolloin säädin antaa maksimi paineen) paine on 50 psi/3,45 bar, edelleen tyhjäkäynnillä - eli säädin itsessään ainakin toimii, ja se on myös hiljattain vaihdettu uuteen. Mikäli tuon alipaineletkun irrottaminen vastaa "täyskaasu" tilannetta, jää paine tällöinkin alakanttiin, koska WOT-paineen pitäisi tietääksen olla 52 psi/3,58 bar.
Auto käy laihalla, aiheuttaen mm pakokaasujen liiallisen happipitoisuuden (lambda-arvo on luokkaa 1,2, kun korkein katsastuksessa hyväksyttävä on 1,03), ja tutkittuani aiemmin pako-, imu- ja sähköpuolen ja todettuani niiden olevan kunnossa epäilen alhaista polttoaineen painetta perimmäiseksi syyksi.
Mistä alhainen paine voisi johtua, paitsi paineen säätimestä, ja miten sen saisi korjattua? Tankin ja polttoaineen suodattimen välinen polttoaineputki ei näyttäisi olevan litistyneenä mistään. Miten on tankin sisällä olevan polttoaineen pumpun oma suodatin, voiko se tukkiutua ajan saatossa? Entä voiko pumppu itsessään käydä "laiskasti", ja voidaanko sitä siinä tapauksessa jotenkin mitata tai todeta erikseen? Mitä toimenpidettä ehdottaisitte seuraavaksi?
Asensin polttoaineen paineen mittarin polttoaineen suodattimen yläpäähän, joka näyttää 40 psi /2.76 bar tyhjäkäynnillä. Löytämäni nettitiedon mukaan 182 cc suuttimilla paineen pitäisi olla 47.6 psi/3,28 bar tyhjäkäynnillä.
Irrottamalla polttoaineen paineen säätimen alipaineletkun (jolloin säädin antaa maksimi paineen) paine on 50 psi/3,45 bar, edelleen tyhjäkäynnillä - eli säädin itsessään ainakin toimii, ja se on myös hiljattain vaihdettu uuteen. Mikäli tuon alipaineletkun irrottaminen vastaa "täyskaasu" tilannetta, jää paine tällöinkin alakanttiin, koska WOT-paineen pitäisi tietääksen olla 52 psi/3,58 bar.
Auto käy laihalla, aiheuttaen mm pakokaasujen liiallisen happipitoisuuden (lambda-arvo on luokkaa 1,2, kun korkein katsastuksessa hyväksyttävä on 1,03), ja tutkittuani aiemmin pako-, imu- ja sähköpuolen ja todettuani niiden olevan kunnossa epäilen alhaista polttoaineen painetta perimmäiseksi syyksi.
Mistä alhainen paine voisi johtua, paitsi paineen säätimestä, ja miten sen saisi korjattua? Tankin ja polttoaineen suodattimen välinen polttoaineputki ei näyttäisi olevan litistyneenä mistään. Miten on tankin sisällä olevan polttoaineen pumpun oma suodatin, voiko se tukkiutua ajan saatossa? Entä voiko pumppu itsessään käydä "laiskasti", ja voidaanko sitä siinä tapauksessa jotenkin mitata tai todeta erikseen? Mitä toimenpidettä ehdottaisitte seuraavaksi?