Miten saada etuovet soimaan "halutulla tavalla"

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Ajattelin tehdä uuden topicin tästä hommasta, muutenkin tää on meidän foorumilla hiljainen osasto. Ongelma on seuraava. Kuten kaikki tietää mulla on kaksi galanttia. Tossa Sport Galantissa on orkkis kajarit ja sonyn jokin mp3 soitin vuodelta 2003. Vr4:ssä mulla on focalin erillissarja, VR-6 velocity -vahvistin, subina semmoinen 11" harvinaisuus Velocity myös. Tuo erkkasarja ei ollut ihan kalleimasta, että oliko jossain 100e paikkeilla hinta. Vr4 kontti ja etuovet on vedetty silent coatilla

Noh: Siinä missä tuossa Sportissa on oikeastaan vakiostereoiksi varsin muikeat äänet, en ole vr4 kanssa onnistunut. Matalinta bassoa saa kyllä ihan riittämiin, ei ehkä hirveellä potkulla mutta epäilen että vahvari loppuu kesken. Myös erillissarjat toistavat tarvittaessa alapäätä. Ongelma tulee sitten esim lauluäänissä, kitarassa ja tietyissä keskimatalissa taajuuksissa. Esim siinä missä sportissa mies ja jopa naisääneesä tulee se "matala /rouhea" saundi on tuon itse kootun laitteiston vokaaliosuudet aikamoista "piipitystä/honotusta" ns puhelinääntä. Lämpimyys puuttuu eli ääneen ei tule sitä munaa.Basso soi sportin vakiosetillä oikein pehmeästi ja mielyttävästi, oikein yllättää. Yhtäaikaa kuitenkin se alin alapää soi aika jämäkästi. Toivottavasti joku tajusi mitä tarkoitan. Vertailukohtana vaan että tuossa sportissa on semmoinen "miellyttävä" se ääni eikä ärsytä kuunnella, ei edes lähde särkemään vaikka antaa kovaakin volumea vaan basso tulee nätisti. Vr4:ssä lähtee ovissa särkemään jossain vaiheessa

Mitä (kaikkea) olen tehnyt väärin
Onko VR-6 ihan paska vahvari? Ajan sillä etukanavia normaalisti 1+2. 3-4 käyttämättä ja 5-6 sillattuna ajaa subbarin keloja.
Onko Velocityn erkkasarjat luonteeltaan tommosia? Diskantit säädetty vissiinkiin 0dB.
Oven käsittely epäonnistunut? Laitoin vain ulkopeltiin tuota coattia ja en ihan huipputarkasti pienimpiä kohtia vetänyt ulkopellistäkään, kaikki tietää että siellä ei ole ihan tasasta se "maasto"
Alpinen IDA-X200 on huono?
Pitäisikö olla konkka?
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Miten saada etuovet soimaan "halutulla tavalla"

mulla on ea6 joku magnatin erkka sarja ja sama ongelma...

kaverilla on DLS 6,5 erkkasarja ja ääni ihan eriluokkaa ei tule tuota keskiäänen mid basson puutetta.
huonona puolena että diskantti ei dlsn sarjassa sovi oven alkuperäiseen diskantti koteloon :-\ on niin iso.

mut summarum erkka sarja on vääränlainen sun autoon... kuten itselläkin...

esim. halvat 6,5" 2tie sonyt soi mulla takaovissa peremin mid/keskiäänen ku magnatin erkkasarja edessä...
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Miten saada etuovet soimaan "halutulla tavalla"

Mr mmc sanoi
mulla on ea6 joku magnatin erkka sarja ja sama ongelma...

kaverilla on DLS 6,5 erkkasarja ja ääni ihan eriluokkaa ei tule tuota keskiäänen mid basson puutetta.
huonona puolena että diskantti ei dlsn sarjassa sovi oven alkuperäiseen diskantti koteloon :-\ on niin iso.

mut summarum erkka sarja on vääränlainen sun autoon... kuten itselläkin...

esim. halvat 6,5" 2tie sonyt soi mulla takaovissa peremin mid/keskiäänen ku magnatin erkkasarja edessä...

niin sehän se todennäköisin on että erkkasarjassa vika, valitettavasti vr4 orkkiskajarit oli kumamtki niin paskana et niistä ei voi sanoa mitään vertailukelpoista, pitäis joo kokeilla toisia elementtejä, ja pitää kattoa missä orkkisdiskantit on vielä...... onko kellään suosituksia erkkasarjoista????
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Miten saada etuovet soimaan "halutulla tavalla"

mystinengalant sanoi
niin sehän se todennäköisin on että erkkasarjassa vika, valitettavasti vr4 orkkiskajarit oli kumamtki niin paskana et niistä ei voi sanoa mitään vertailukelpoista, pitäis joo kokeilla toisia elementtejä, ja pitää kattoa missä orkkisdiskantit on vielä...... onko kellään suosituksia erkkasarjoista????

kaverilla on tämä http://www.powerset.fi/autohifi/dls/dls-active-62.html
tai uskoisin että on kun oli maksanu sen 290e sarjasta... tuossa ei ole suodinta ja kaveri osti sillon erikseen suotimet
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Miten saada etuovet soimaan "halutulla tavalla"

Mr mmc sanoi
kaverilla on tämä http://www.powerset.fi/autohifi/dls/dls-active-62.html
tai uskoisin että on kun oli maksanu sen 290e sarjasta... tuossa ei ole suodinta ja kaveri osti sillon erikseen suotimet
en oo pistämäs mitään kolmee sataa enää erkkoihin.... mieluummin vaikka laitan mitsun orkkiskajarit kunhan löydän hyvät yksilöt :D
 

Blizzard^

tasan ei mee nallekarkit...=)
Liittynyt
16 Joulukuu 2005
Sijainti
Vihti
Vs: Miten saada etuovet soimaan "halutulla tavalla"

mystinengalant sanoi
en oo pistämäs mitään kolmee sataa enää erkkoihin....

Problem solved! moottoria kuunnellen. :peukku Ei vaan voihan noissa olla montakin ratkaisua, mut ite lähtisin ensin myös tuonne erkka ja vahvistin kauppaan. kyllä meinaan mulla noi dls 6.5 soi ihan kivasti ja sieltä sitä munaa löytyy enemmänkin kun olis tarvetta välillä. Toisinaan taas ei kun kerkee korva tottumaan ja haluaa lisää. ;D
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: Miten saada etuovet soimaan "halutulla tavalla"

Kannattaa muuten ihan ensin koittaa siirtää mankasta ääni yhteen kaiuttimeen. Jos toisto paranee, on joku kaiutin väärässä vaiheessa (+ ja - väärin päin).

Minulla on lähes poikkeuksetta ollut 1 tai 2 kaiutinta väärin kytketty jokaisessa autossa, mihin on äänentoiston osia vaihdettu jonkun toimesta. Väärä vaihe ilmenee juuri bassotoiston häviämisellä, ja äänestä tulee ohut vaikka miten ajaisi särörajalle asti.
 

dani

Galant VR4 6G
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
21 Elokuu 2006
Sijainti
Vantaa
Vs: Miten saada etuovet soimaan "halutulla tavalla"

Voisin liittyä kerhoon vaikka mulla eri sarjan galantti onkin. Magnatin erkkasarja edessä soi sinänsä sivistyneesti ja vahvarissa on tehoa jne, mutta juuri se keskiääni/vokaalit ei kuulosta kivalta missään vaiheessa. Jotenkin etäiseltä ja ponnettomalta. Tää sama setti oli aikasemmin kaverin astrassa ja siinä se soi ihan eri lailla vaikkei sitäkään autoa oltu sen kummemmin "hifistelty".

Ajattelin ratkaista jossain vaiheessa laittamalla 3-tie erkkasarjan, veikkaan että menee jo ihan eri sfääreille soundit..
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Miten saada etuovet soimaan "halutulla tavalla"

nostokurki sanoi
Kannattaa muuten ihan ensin koittaa siirtää mankasta ääni yhteen kaiuttimeen. Jos toisto paranee, on joku kaiutin väärässä vaiheessa (+ ja - väärin päin).

Minulla on lähes poikkeuksetta ollut 1 tai 2 kaiutinta väärin kytketty jokaisessa autossa, mihin on äänentoiston osia vaihdettu jonkun toimesta. Väärä vaihe ilmenee juuri bassotoiston häviämisellä, ja äänestä tulee ohut vaikka miten ajaisi särörajalle asti.

Tuskin on väärinpäin, mielestäni kuulisin sen kyllä kun siihen tulee ohuuden lisäksi se outo "surround-vaikutelma".

Mutta siis oikeesti jos mulla tossa toisessa autossa soi vakkarisetti paljo mielyttävämmin niin miksen vaan koita korvata huvikseni jollain koaksiaaleilla noita ja katsoa miten käy. Huvittavinta on se että toi focalin erkkasarja pääsee ihan alas asti nätisti mut just vokaalit yms on ponnettomat. Danin autossa on vähän sama juttu mutta se ratkaisee asian kuuntelemalla semmosta trancea jossa ei oo paljoa vokaaleja tai kitaroita tms :)

Mä itse hieman epäilen tota vahvistinta, siihen jouduttiin pari transistoria vaihtaan tossa viimevuonna. Heräs kyllä henkiin taas. Mietin että jos siltais 1+2 kanavat ajamaan toista etukanavaa ja 3+4 toiselle :D Ihan vaan kokeeksi....
 

catodium

JKL
Liittynyt
28 Kesäkuu 2004
Sijainti
Jyväskylä
Vs: Miten saada etuovet soimaan "halutulla tavalla"

Eihän teilläkin olisi osasyyllisenä tämä -> http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=38347.0

Kokeilkaa säätää kaikki tasot/korostukset vahvistimesta ja mankalta "nollille" ja kokeilkaa rauhoittuuko yhtään?
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: Miten saada etuovet soimaan "halutulla tavalla"

Kokeile ne vaiheet nyt kuitenkin, myös diskantti ja midi erikseen.
Jos sulla on kerran kaksi ylimääräistä kanavaa, niin miksi et aja sitä etupäätä aktiivina?
Ja siihen soittimeen kun lisää vielä tällaisen niin hyvä tulee.
 

Pumpkinca

New Member
Liittynyt
10 Elokuu 2008
Sijainti
Kortesjärvi
Vs: Miten saada etuovet soimaan "halutulla tavalla"

pexi sanoi
Kokeile ne vaiheet nyt kuitenkin, myös diskantti ja midi erikseen.
Jos sulla on kerran kaksi ylimääräistä kanavaa, niin miksi et aja sitä etupäätä aktiivina?
Ja siihen soittimeen kun lisää vielä tällaisen niin hyvä tulee.
Komppaan itsekin tuota pxa-h100:sta.. Itellä muuttu kyllä soundit aivan totaalisesti. Soittimena Alpine cda-117ri, erkkasarjaa ajaa aktiivisena Alpine mrp-f300, Macromin 1F konkka ja erkkasarjana Helix DB 6.21.
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Miten saada etuovet soimaan "halutulla tavalla"

CatodiuM: Näyttäisi et vahvistimen gain -säädössä on 8V-0.3V alue et eikös pitäisi riittää. Täytyy kyl sanoa et yllättävän kovilla gaineilla saa ajaa. Voipihan olla että vahvistimessakin jotain hätää.
pexi: Testataan ne vaiheet vaikkei siinä sitä outoa syvyysvaikutelmaa olekkaan. Saa kyllä nauraa itselleen jos on onnistunut väärin vetämään. Taajuuskorjainhan olisi pop.

Mä en oikein jaksa uskoa että toi focali olisi noin huono....
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Miten saada etuovet soimaan "halutulla tavalla"

se viittaamasi surround tyylin ääni lähtee siitä että yks kaiutin on kytketty väärinpäin...

juuri tarkastelin EA6 johdotuksia, ovat oikein päin ja ilman takaovissa olevia sony 2tie halppis kökköjä ei tulisi keskiääni/mid alueelle
pahemin ääntä... ei vaan etupään erillissarja toimi asennettuna noikuin on galantissa vaatii keskiääntä erikseen ylös...
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Miten saada etuovet soimaan "halutulla tavalla"

Mr mmc sanoi
se viittaamasi surround tyylin ääni lähtee siitä että yks kaiutin on kytketty väärinpäin...

juuri tarkastelin EA6 johdotuksia, ovat oikein päin ja ilman takaovissa olevia sony 2tie halppis kökköjä ei tulisi keskiääni/mid alueelle
pahemin ääntä... ei vaan etupään erillissarja toimi asennettuna noikuin on galantissa vaatii keskiääntä erikseen ylös...

Kyllä mä olen kuunnellut että sportissa se jytinä tulee kyllä myös edestä eli se etupää soit täysin vakio-osilla (midbasso suoraan linjasta + diskantti "jakosuotimen" takana) todella mukavasti. Sen takia mä tätä ihmettelenkin.
 

larppa86

New Member
Liittynyt
10 Joulukuu 2011
Vs: Miten saada etuovet soimaan "halutulla tavalla"

Midbassojen/keskiäänien sointia voi parantaa koteloimalla elementit jos tilaa löytyy. Koteloiden koko määrää alapään virkistystaajuuden. Myös elementtien suuntauksella on väliä. Onhan säädöt tehty oikein? Powersetin sivuilta löytyy tohon erinomaiset ohjeet.
Etupää kannattaa ajaa tosiaan aktiivisena jos tuohon vaan on mahdollisuus.
Soittimen linjalähtöjen voimakkuus myös vaikuttaa äänenlaatuun kuten soittimen laatu muutenkin, vanhasta Sonysta uuteen Pioneeriin ero oli todella iso.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Miten saada etuovet soimaan "halutulla tavalla"

Tää on nyt itelläkin jollain tavalla ajankohtanen aihe, vaikka otsikossa mainittu ongelma onkin vaan pieni, mutta oleellinen osa mun tapauksessa.
Legnumin alkuperäset kailottimet on aika huonot ja kun tuli kuunneltua mun lancerissa (jonka stereoita oon hieronu 7 vuotta) vähän musiikkia, niin legnumin äänentoistoa ei oikeestaan viittis edes kuunnella.

Soittimeksi oon vaihtanu KENWOOD KIV-700, jolla vois ohjailla 3-tie aktiivisettiä.
Tähän autoon ei oo kuitenkaan tarkotus sijottaa omaisuutta rokkikoneisiin, eikä myöskään tehdä mitään show-asennuksia. Painoakaan en pyri saamaan lisää. :)
Mielessä oli lähinnä laittaa eteen 2-tie erillissarja ja takaoviin ehkä 2-tie kaijuttimet + mahdollisesti aktiivisubi. Nyt kun luin etuovien ongelmasta, niin mieleen tuli väkisin, että keskiäänet kojelaudan kulmissa vois kuitenkin olla melko tarpeelliset. Semmonen etupään toteutus vaatis mun mielestä kuitenkin välttämättä erillisen vahvistimen.

Oon nyt siis melko hukassa itteni kanssa tän ongelman ratkasemisessa, kun kalliita investointeja ei oo tarkotus tehdä. Kaikki ovet on toki tähän mennessä jo vaimennettu.

Tänään on semmonen fiilis, että ongelman ratkaisu vois olla:
-Takaovissa sais olla vakiokaijuttimet suoraan soittimen perässä.
-Mulla olis käytettävissä, ei kovin hyviä, mutta vahvistimia kuitenkin, 4 ja 2-kanavaiset.
Joko pelkkä 4-kanavainen sille ostoslistalla olevalle 3-tie erillissarjalle tai ehkä vielä 2-kanavainen vahvistin jollekin kabiiniin sijotettavalle subbarille, joka pitäis ostaa.
Ajatuksena se, että nämä kamat sais joskus lähteä auton mukana kiertoon. Toinen vaihtoehto vois olla hankkia 4-kanavaisen vahvistimen kaveriks aktiivisubi etupenkin alle, jonka vois sitte jättää itelle ja laittaa johonkin myöhempään autoon.
-Mietinnässä on ollut joku suht laadukas 2-tie erillissarja, mutta ton keskiääni ongelman takia esimerkiks tämä Focalin 3-tie erillissarja vois ajaa asiansa paremmin. Löytyyko kokemuksia tosta setistä?
-Subbariks vois hankkia vaikka jonkun näistä 200€ hintaluokan aktiivisubeista, jonka purkais sitte joskus helposti pois. Onko kellään kokemusta mistään noista subeista?

Näillä ajatuksilla voisin saada ~400€:n hassaamisella ihan kohtuullisen soinnin legnumiin ja siitä jäis sitte vielä joskus itelle toi 200€:n aktiivisubi pyörimään nurkkiin. Tai eihän sitä aktiivisubia olis välttämättä pakko hankkia, jos pureutuisin kunnolla itse ongelmaan ja koittaisin saada midit toimimaan hyvin noissa ovissa.

Sillävälin kun kirjottelin tätä, mystinen oli näköjään kirjottanu näin.
mystinengalant sanoi
Kyllä mä olen kuunnellut että sportissa se jytinä tulee kyllä myös edestä eli se etupää soit täysin vakio-osilla (midbasso suoraan linjasta + diskantti "jakosuotimen" takana) todella mukavasti. Sen takia mä tätä ihmettelenkin.
Eli oisko mulla kuitenkin toivoa ihan alkuperäsellä suunnitelmalla, eli 2-tie erillissarjalla ja mahdollisella subbarilla.

Kirjotetaanpa nyt samalla vielä, että eihän sointi aina ole huonompi, josa vaiheet on väärinpäin. Vaiheenkääntöhän on ihan ominaisuutena monissa soittimissa/dsp:ssä.
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: Miten saada etuovet soimaan "halutulla tavalla"

mystinengalant sanoi
pexi: Testataan ne vaiheet vaikkei siinä sitä outoa syvyysvaikutelmaa olekkaan. Saa kyllä nauraa itselleen jos on onnistunut väärin vetämään. Taajuuskorjainhan olisi pop.

Mä en oikein jaksa uskoa että toi focali olisi noin huono....

Itse olen monia vuosia käyttänyt Focal:n settejä ja mielestäni ne on vallan mainioita, niissä tuskin vika on.
Vaiheethan varmasti on sähköisesti oikein, mutta soinnillisesti asia voi olla toisin. Varsinkin ilman aikaviive säätöä saattaa kajareiden keskinäinen etäisyys tehdä sen, että vaiheet kääntämällä saattaa soundi parantua huomattavasti.

Tuo PXA-H100 antaa aika edulliseen hintaan lisää säätöjä ja apua moneen ongelmaan.
 

DyhWe

New Member
Liittynyt
9 Joulukuu 2009
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Miten saada etuovet soimaan "halutulla tavalla"

pexi sanoi
Tuo PXA-H100 antaa aika edulliseen hintaan lisää säätöjä ja apua moneen ongelmaan.

Itelläni löytyy galantista soittimen perästä toi pxa-h100 ja focalin 165 A1 sarja. Singnaaliprossun asennuksen/säädön jälkeen äänet oli aivan eri maailmasta eli aika jees ostos hintaansa nähden :peukku
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Miten saada etuovet soimaan "halutulla tavalla"

pexi sanoi
Itse olen monia vuosia käyttänyt Focal:n settejä ja mielestäni ne on vallan mainioita, niissä tuskin vika on.
Vaiheethan varmasti on sähköisesti oikein, mutta soinnillisesti asia voi olla toisin. Varsinkin ilman aikaviive säätöä saattaa kajareiden keskinäinen etäisyys tehdä sen, että vaiheet kääntämällä saattaa soundi parantua huomattavasti.

Tuo PXA-H100 antaa aika edulliseen hintaan lisää säätöjä ja apua moneen ongelmaan.

Niin siis sä tarkotit että ne olis keskenään samassa vaiheessa mutta molemmat väärässä, pitää tosiaan käydä läpi noi kaikki nyt ensin. Oudolta vaan tuntuu että sitä ihan matalaakin osastoa saa etuovista. Sen takia olen epäillyt onko toi mun vaimennusidea toiminut ihan järkevästi.
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: Miten saada etuovet soimaan "halutulla tavalla"

mystinengalant sanoi
Niin siis sä tarkotit että ne olis keskenään samassa vaiheessa mutta molemmat väärässä, pitää tosiaan käydä läpi noi kaikki nyt ensin.
Jep, ja sitten siitä erkkasarjasta voi olla vain midit on väärässä vaiheessa.
Minä kokeilisin vaihtaa niitä vaiheita jakosuotimen jälkeen. Käännä ensin pelkät midit. Jos etupää paranee, mutta subi huononee, niin käännä midit takas ja kokeile mitä tapahtuu, kun kääntää diskantit.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Miten saada etuovet soimaan "halutulla tavalla"

Nyt täytyykin ottaa omia kirjotteluja vähän takasin. Kokeilin nimittäin eilen tehdä vähän säätöjä ja huomasin, etten ollutkaan säätäny stereoita ollenkaan viimesimmän akunkengän irrotuksen jälkeen. :-[ Olin sillon ehkä niin fiiliksissä uudesta ratista. :) Mutta ei siis ihme, ettei oikein soinu...
Itsekin vähän ehkä hämmästelin, kun ei toi asia aikasemmin ollu ihan noin paljon vaivannu.

Soittimen asetusten mukaan mulla oli käytössä sekä subwoofer, että diskantit, joten niitten puuttumisen kyllä huomas. ;D
Mullahan on siis alkuperäset kaiuttimet, eikä edes diskantteja ole peilikolmioissa. Nyt sain säädöt jopa niin hyväks, ettei välttämättä kannata edes hankkia erillissarjaa. Jos vänkäri on kyydissä, niin sillonhan kaikki on taas päin p:tä, mutta yksin ajaessa ihan ok.

Pyörin kuitenkin jo mittanauhan kanssa kabiinissa ja hylkäsin idean keskiäänten asentamisesta kojelautaan, koska niitä ei siihen kovin huomaamattomasti sais, siis kohtuullisella työmäärällä. Totesin myös sen, että etupenkit on niin matalalla, ettei penkin alle mahtuis kun max. 7 cm korkea aktiivisubi.

Nyt osaan kuitenkin ottaa kantaa mystisen ongelmaan ja uskon, että vika on jossain muualla kun oven rakenteessa. Mulla on ovien sisäpeltien reijät tukittu ja isommat yhtenäiset kohdat vaimennettu vaimennusmatolla. Ja tällä hetkellä suurin osa taajuuksista tuntuis olevan ihan ok. No tottakai ne matalimmat uupuu jne., mutta oikeastaan ihmettelen sitä, miten ilman diskanttejakin äänikuvan korkeus on sentään tossa ratin puolivälin kohdalla.

Tän päivän mielipitede on siis se, ettei mun stereopäivitys nyt ookaan ihan välttämätöntä.
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Miten saada etuovet soimaan "halutulla tavalla"

Mitäs ootte siitä mieltä että onko huono ajaa aktiivietupäälle koko alue, soittimelta ja vahvarista saa ns HPF eli high pass filter, jota olen nyt käytellyt jossain 80Hz tienoilla. Sitten kun tuollainen melukas auto niin subi on pakko pitää ihan älyttömän lujalla että maantiellä kuuluu :)
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: Miten saada etuovet soimaan "halutulla tavalla"

mystinengalant sanoi
Mitäs ootte siitä mieltä että onko huono ajaa aktiivietupäälle koko alue, soittimelta ja vahvarista saa ns HPF eli high pass filter, jota olen nyt käytellyt jossain 80Hz tienoilla.

Ei tuosta vielä kovin "aktiivista" tuolla tule. Midithän vaatii molemmat, hpf ja lpf, ja sitten vielä diskanteille hpf. Onko siinä vahvarissa mahdollisuutta "kaistapäästö-suodatukseen"?
Sehän on sinäänsä ihan sama, missä se alin hpf aktiivijako tehdään, soittimessa vai vahvarissa. Minä tekisin siinä missä on paremmat suotimet. Toki, jos vahvarissa ei ole tuota "kaistapäästöä", niin silloin se alin hpf on tehtävä soittimella ja loput vahvarilla, jos vahvarin suotimet sitten riittää loppuihin suodatuksiin.
80Hz on varsin korkea hpf mideille, riippuen tietysti jaon jyrkkyydestä, mutta tuskin tuossa velocityssä se on enempää kuin 12db.
Kokonaisuus ja kokeilu tuon homman ratkaisee, mutta minä olen lähes aina käyttänyt melko jyrkkiä jakoja, jolloin ne on voitu myös viedä lähemmäs elementin toistoalueen ääripäitä.
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Miten saada etuovet soimaan "halutulla tavalla"

No onhan mulla niissä focaleissa omat jakosuotimet, vai meinaatko sitä että jos ajaisin aktiivisena sitä etupäätä niin sillon olis midiä varten hyvä olla kaistasuodin?
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: Miten saada etuovet soimaan "halutulla tavalla"

mystinengalant sanoi
No onhan mulla niissä focaleissa omat jakosuotimet, vai meinaatko sitä että jos ajaisin aktiivisena sitä etupäätä niin sillon olis midiä varten hyvä olla kaistasuodin?

Juuri tuota tarkoitan, eli jos otat ne vahvarin kaksi ylimääräistä kanavaa käytöön ja teet siitä aktiivijärjestelmän, niin silloin kannattaa heivata ne passiivisuotimet sieltä mäkeen. Mutta silloin toki ne midit tarvitsevat myös aktiivi lpf:n. Ei siitä millään järkevän kuuloista saa, jos ajat koko taajuusalueen mideille.

Kun kerran vapaita kanavia on, niin sinuna minä ostaisin itselleni joululahjaksi tuon jo mainitun prossun. Sitten kinkkua sulatellessa kun sen asentaa, niin onkin loppu jouluksi hyvä mieli taattu. ;D
 

Vesku

Autohifi, Lasitummennukset.
Liittynyt
18 Marraskuu 2003
Sijainti
Kokkola
Vs: Miten saada etuovet soimaan "halutulla tavalla"

Nyt on pakko liittyä jutusteluun..
Unohtakaa se aktiivisena ajo, jollei teillä ole kunnon vahvistimia ja kunnon säätömahdollisuuksia esim. prosessoria.
Jos ajatte aktiivisena ihan noin vain, niin saatte aikaan paljon huonomman saundin kuin alkuperäisenä ja todennäköisesti poltatte diskantit siinä samalla.

Keskiäänen saundi ongelmat johtuu 90% asennuksesta/autosta. Jos autossa on alkuperäinen erkkasarja, niin se on melko herkkä ja se soi keski-midalueelta melko hyvin monestikkin. Kun vaihdatte erkkasarjan, niin monesti ääni huononee noilta alueilta. tähän lääkkeenä on oikeanlainen asennus ja vaimennus.

Uskaltaisin väittää, että nykyään hyvät 150e erkat on jo sellaiset että ette normaalikäyttöön kaipaa paljoa parempaa. suosittelen hieman sitä asennusta fiksaamaan.

Ja alkuperäiseen kysymykseen vastaus: Tarkista passiivi jakosuotimen säädöt sekä midien vaiheet.
 

Vesku

Autohifi, Lasitummennukset.
Liittynyt
18 Marraskuu 2003
Sijainti
Kokkola
Vs: Miten saada etuovet soimaan "halutulla tavalla"

Ai niin.. Helpoin tapa saada auto soimaan halutulla tavalla, tuo auto mulle hoitoon pariksi päivää. :peukku
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Miten saada etuovet soimaan "halutulla tavalla"

Vesku sanoi
Keskiäänen saundi ongelmat johtuu 90% asennuksesta/autosta. Jos autossa on alkuperäinen erkkasarja, niin se on melko herkkä ja se soi keski-midalueelta melko hyvin monestikkin. Kun vaihdatte erkkasarjan, niin monesti ääni huononee noilta alueilta. tähän lääkkeenä on oikeanlainen asennus ja vaimennus.

Uskaltaisin väittää, että nykyään hyvät 150e erkat on jo sellaiset että ette normaalikäyttöön kaipaa paljoa parempaa. suosittelen hieman sitä asennusta fiksaamaan.

Ja alkuperäiseen kysymykseen vastaus: Tarkista passiivi jakosuotimen säädöt sekä midien vaiheet.

Noh sinullakin vissiin galant nykyään on niin olet varmaan ne etuovet laittanut. Voiko olla jotain ilmiötä että joku tietty elementti ei vaan toimi tietynlaisessa ovessa etenkin jos se on väärällä lailla "vaimennettu". Voiko olla että elementti ei istu aukossaan oikein, galantissa on myös semmonen muovikaulus siinä elementin ympärillä... Vai mitä tarkoitat asennuksen fiksauksella?
 

Vesku

Autohifi, Lasitummennukset.
Liittynyt
18 Marraskuu 2003
Sijainti
Kokkola
Vs: Miten saada etuovet soimaan "halutulla tavalla"

En ole omaa Gallua rassaillut vielä, kun vaimo ei ole antanut lupaa :-[
En lähtis pelkästään erillissarjaa moittimaan.
Galantin ovi on suht nätti saada soimaan ihan mallikkaasti, vaatii tietysti hyvän vaimennuksen ja se muovinen asennusrenkula on turha.
Sen tilalle kun itse tekee kunnollisen kiinnityspinnan ja huolehtii midin taakse hengittävyydestä.
Mun pitäis galanttia vuoden vaihteessa tehdä.
Suunnitelmissa on perus erkat eteen ja taakse sekä napakka 10" beissi.
Auton vaimennus ympäriinsä, hälytin ja sisävalojen parannus.
 
M

mikada

Guest
Vs: Miten saada etuovet soimaan "halutulla tavalla"

Mulla olisi Mystiselle GDI Galantin ehjät orkkis kajarit eteen jos niitä haluaa :) Onhan niissä oikein yksi konkkakin jakosuotimena diskanteille ::) Itse vaihdoin ne oheisen linkin cerwineihin ja täytyy sanoa, että ei jääny noita orkkis pahvikajareita ikävä http://www.jj-tuonti.com/cerwinvega-vmax65-p-973.html Mulla potkii SPL-dynamicksin vahvari niihin eloa ja Galantin ovet ovat vibro plastilla vaimennettu. Niin ja tuosta muovikauluksesta, niin noille Cerwineille pikkuisen muokkasin sitä ja sen muovikauluksen avulla sain istumaan oikein hyvin ja napakasti elementit oviin. Tärkeäähän on, että saa noista kaulus sovituksista tiiviin sekä vaimentaa oven tiiviiksi, että ei tule ns. akustista oikosulkua. Noin hienoa nimitystä täällä käytetään tuosta kajareiden asennuksesta ;D
 
Ylös Bottom