Mitsubishi Outlander, bensa, automat, malli 2006 , 280tkm, ja tuollaisen auton alustan kolina

Peetee

New Member
Liittynyt
22 Kesäkuu 2022
Kyseisen auton ostin hetken mielenhäiriössä. Hammastanko vuotaa ja se on vaihdettava. Alustan kolina on se jota minä mietiskelen. Etuvakaajan yhdystangot sain mukana, koska myyjä sanoi niiden olevan mahdollisesti syypää. Itse ostin vakaajan kumihelat kun näytti, että sieltä päivä paistaa läpi. Samalla nuo laitetaan kunhan saan auton nosturille ensi viikolla. Minä en usko, että noilla homma hoituu ainakaan merkittävästi vaikka sitä toivon. Kun ylös nostetaan niin toki yritetään tutkia kaikki mahdolliset. Autolla on ajettu katsastuksen jälkeen vain noin 5000km. Ovatko nämä todella aivan paskoja alustaltaan? Jos sinulla on kokemuksia niin kerro.
 

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
Kyllä se kolina noilla todennäköisesti hoituu, pallonivelet Kun tarkistat nosturilla ollessa, tuossa ihan eilen kysyttiin samaa eri ketjussa
 

Peetee

New Member
Liittynyt
22 Kesäkuu 2022
Kyllä se kolina noilla todennäköisesti hoituu, pallonivelet Kun tarkistat nosturilla ollessa, tuossa ihan eilen kysyttiin samaa eri ketjussa
Jokaisessa renkaasta on selkeästi havaittavissa ulkoreunan kulumista. En tiedä, että onko renkaat vaihdettu edestä taakse ja päin vastoin vai kuluttaako se myös takakumeja. Voisiko olla, että joku vatipää on pilannut tuon alustan korotuksella? Sekin tuli mieleeni. Madalluksista ja korotuksista kun ei yleensä ole kuin haittaa. Tai ne pitäisi ainakin osata tehdä oikein.
 

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
Jokaisessa renkaasta on selkeästi havaittavissa ulkoreunan kulumista. En tiedä, että onko renkaat vaihdettu edestä taakse ja päin vastoin vai kuluttaako se myös takakumeja. Voisiko olla, että joku vatipää on pilannut tuon alustan korotuksella? Sekin tuli mieleeni. Madalluksista ja korotuksista kun ei yleensä ole kuin haittaa. Tai ne pitäisi ainakin osata tehdä oikein.
renkaathan kuluu epätasaisesti vain jos aurauskulmat ei ole kunnossa tai väärät rengaspaineet, jos autossa alustasarja niin kulmat mitä todennäköisemmin viturallaan, nippusiteillä kulma peilit kii vanteisiin ja näin leimaukolle lappua kouraan, jouduin itekki kerran tehä Eclipseen niin kun meni niin tonttiin ja niillä kiekoilla mitä oli alla ei ois muuten leimaa tullut, vaik huomashan se leimaukko varmaan camperista että taitanu kulmat vaihtua säätöjen jälkeen :unsure:

sen verranvielä että jos renkaissa tuntuu heiluttamalla välystä niin raidetangon sisä ja ulkopäät kannattaa tarkastaa, sekä iskareiden yläpään laakerit ja jos ajossa kuuluu ulinaa niin pyöränlaakerit, ne voit testata monellakin tapaa, itse usein jos aika jo selvästi laakerit menossa niin jousen yläosasta kiinni sormilla ja pyöräyttää rengasta niin jos tuntuu "voimakasta" naputusta, menee lakerit vaihtoon, ja kantsii molemmille puolille vaihtaa samaan aikaan varsinkin jos joutuu liikkeessä vaihdattamaan kun tahtoo yleensä toiselta puolelta mennä samoihin aikoihin
 

Peetee

New Member
Liittynyt
22 Kesäkuu 2022
renkaathan kuluu epätasaisesti vain jos aurauskulmat ei ole kunnossa tai väärät rengaspaineet, jos autossa alustasarja niin kulmat mitä todennäköisemmin viturallaan, nippusiteillä kulma peilit kii vanteisiin ja näin leimaukolle lappua kouraan, jouduin itekki kerran tehä Eclipseen niin kun meni niin tonttiin ja niillä kiekoilla mitä oli alla ei ois muuten leimaa tullut, vaik huomashan se leimaukko varmaan camperista että taitanu kulmat vaihtua säätöjen jälkeen :unsure:

sen verranvielä että jos renkaissa tuntuu heiluttamalla välystä niin raidetangon sisä ja ulkopäät kannattaa tarkastaa, sekä iskareiden yläpään laakerit ja jos ajossa kuuluu ulinaa niin pyöränlaakerit, ne voit testata monellakin tapaa, itse usein jos aika jo selvästi laakerit menossa niin jousen yläosasta kiinni sormilla ja pyöräyttää rengasta niin jos tuntuu "voimakasta" naputusta, menee lakerit vaihtoon, ja kantsii molemmille puolille vaihtaa samaan aikaan varsinkin jos joutuu liikkeessä vaihdattamaan kun tahtoo yleensä toiselta puolelta mennä samoihin aikoihin
Ei se mielestäni alhainen rengaspaine syö vain toista reunaa. Nyt selkeästi ulkoreunat kuluneet. Kunhan saamme tiistaina auton nosturille niin asentajan kanssa tutkimme ja toivottavasti löydämme kolinan aiheuttajan. Jos saan tuon alustan siedettäväksi melultaan ja vaihdatan hammastangon niin sitten vien tietenkin sen asiantuntijalle nelipyöräsuuntaukseen. Ja viimeistään ensi keväänä heitän nuo Matadorit menemään ja ostan kunnon renkaat. Vain jos ei tuolle kolinalle löydy selitystä niin sitten en tiedä mitä teen. Kai se paalata joutaa..
 

Peetee

New Member
Liittynyt
22 Kesäkuu 2022
Ei se mielestäni alhainen rengaspaine syö vain toista reunaa. Nyt selkeästi ulkoreunat kuluneet. Kunhan saamme tiistaina auton nosturille niin asentajan kanssa tutkimme ja toivottavasti löydämme kolinan aiheuttajan. Jos saan tuon alustan siedettäväksi melultaan ja vaihdatan hammastangon niin sitten vien tietenkin sen asiantuntijalle nelipyöräsuuntaukseen. Ja viimeistään ensi keväänä heitän nuo Matadorit menemään ja ostan kunnon renkaat. Vain jos ei tuolle kolinalle löydy selitystä niin sitten en tiedä mitä teen. Kai se paalata joutaa..
Toki rengaspaineet tarkastan jo tänään.
 

Peetee

New Member
Liittynyt
22 Kesäkuu 2022
Ei se mielestäni alhainen rengaspaine syö vain toista reunaa. Nyt selkeästi ulkoreunat kuluneet. Kunhan saamme tiistaina auton nosturille niin asentajan kanssa tutkimme ja toivottavasti löydämme kolinan aiheuttajan. Jos saan tuon alustan siedettäväksi melultaan ja vaihdatan hammastangon niin sitten vien tietenkin sen asiantuntijalle nelipyöräsuuntaukseen. Ja viimeistään ensi keväänä heitän nuo Matadorit menemään ja ostan kunnon renkaat. Vain jos ei tuolle kolinalle löydy selitystä niin sitten en tiedä mitä teen. Kai se paalata joutaa..
Ohhoh, tasaisella pihalla pyörät maassa mitattu auraus eturenkaista rullamitalla. 8mm ei taida olla ihan suositusten mukainen? Eiköhän se ulkolaita kulu noilla arvoilla....
 

Jape79

Member
Liittynyt
22 Tammikuu 2017
Aiemmin tällä foorumilla on mainittu pitkittäisten tukivarsien etummaisten puslien vaikuttavan renkaiden kulumiseen. Mulla on ollut tätä mallisarjaa kolme autoa ja jokaisessa nuo puslat on ollut jo ostaessa hajalla kilometreillä 140-170tkm. Toki nämä vaikuttavat vain takarenkaiden kulumiseen, mutta jos renkaita on fiksusti kierrätetty..? Eli puslat 4120A001. Minulla meni tästä 11/03 käyttöönotetusta yksilöstä ihan koko alusta uusiksi ja työmäärä oli kova. Esim isän cr-v 2005 400tkm ja alusta hyvin pitkälti alkuperäinen, joten kyllä Outtiksen alusta on varsin heikoksi suunniteltu. Puslissa ja tukivarsissa ei kannata ostaa halvimpia kiinalaisia, sillä itse tein sen virheen ja jouduin jatkuvasti uusimaan osia ja teinkö peräti seitsemän pyörien suuntausta alle kahteen vuoteen....70-120€ kerta.
Onneksi sain auton melkein ilmaiseksi niin harmitus ei ollut niin kova ja nyt auto on todella hyvässä kunnossa.
 

Peetee

New Member
Liittynyt
22 Kesäkuu 2022
Aiemmin tällä foorumilla on mainittu pitkittäisten tukivarsien etummaisten puslien vaikuttavan renkaiden kulumiseen. Mulla on ollut tätä mallisarjaa kolme autoa ja jokaisessa nuo puslat on ollut jo ostaessa hajalla kilometreillä 140-170tkm. Toki nämä vaikuttavat vain takarenkaiden kulumiseen, mutta jos renkaita on fiksusti kierrätetty..? Eli puslat 4120A001. Minulla meni tästä 11/03 käyttöönotetusta yksilöstä ihan koko alusta uusiksi ja työmäärä oli kova. Esim isän cr-v 2005 400tkm ja alusta hyvin pitkälti alkuperäinen, joten kyllä Outtiksen alusta on varsin heikoksi suunniteltu. Puslissa ja tukivarsissa ei kannata ostaa halvimpia kiinalaisia, sillä itse tein sen virheen ja jouduin jatkuvasti uusimaan osia ja teinkö peräti seitsemän pyörien suuntausta alle kahteen vuoteen....70-120€ kerta.
Onneksi sain auton melkein ilmaiseksi niin harmitus ei ollut niin kova ja nyt auto on todella hyvässä kunnossa.
Joo, tuo "pitkittäisten tukivarsien etummaisten puslien"... kunto oli mielenkiintoinen tieto ja uusi asia minulle kuten kaikki muutkin tästä autosta. Apurungot eteen ja taakse on tässä yksilössä myyjän mukaan vaihdettu ja eivät ne ole ruosteiset. Kiitän kommenteista ja odotan lisää. Ja onko kenellä tietoa tuosta etupyörien aurauksesta? Eihän se saatana voi olla 8mm. Joku tussaroija lie raidetangon ulkopään vaihtanut ja jopa ilman mittanauhaa. Meitä kun on moneksi...
 

Peetee

New Member
Liittynyt
22 Kesäkuu 2022
Joo, tuo "pitkittäisten tukivarsien etummaisten puslien"... kunto oli mielenkiintoinen tieto ja uusi asia minulle kuten kaikki muutkin tästä autosta. Apurungot eteen ja taakse on tässä yksilössä myyjän mukaan vaihdettu ja eivät ne ole ruosteiset. Kiitän kommenteista ja odotan lisää. Ja onko kenellä tietoa tuosta etupyörien aurauksesta? Eihän se saatana voi olla 8mm. Joku tussaroija lie raidetangon ulkopään vaihtanut ja jopa ilman mittanauhaa. Meitä kun on moneksi...
Tuo apurunkojen ruostuminen tuntuu olevan näissä ongelma. No, kuten edellä kirjoitin niin ne on vaihdettu ja ehjät.
 

Peetee

New Member
Liittynyt
22 Kesäkuu 2022
Tuo apurunkojen ruostuminen tuntuu olevan näissä ongelma. No, kuten edellä kirjoitin niin ne on vaihdettu ja ehjät.
Nyt tutkin pihassa noita takana olevien pitkittäisten tukivarsien heloja. Ihan vaan selälleen auton viereen ja päätä auton alle. Eivät näytä helat pahalta minun mielestä. Sen sijaan ruostetta on ja joku oliko käsijarruvaijerin kiinnitys joka oli hoidettu nippusiteellä. Tuonkin voi korjata paremmin ihan helposti kun saan auton nosturille.
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Perän puslat jotka siinä apurunkoon liittyy saattaa olla menneet horoiksi, pojan autoon - 04: seen tein polyuretaanista , ei kolise enää.
 

Peetee

New Member
Liittynyt
22 Kesäkuu 2022
Perän puslat jotka siinä apurunkoon liittyy saattaa olla menneet horoiksi, pojan autoon - 04: seen tein polyuretaanista , ei kolise enää.
Kolinasta iso osa on selkeästi etupäästä. Toki ääniä kuuluu joka puolelta. Onko mielestänne tuon automallin äänieristys keskivertoa huonompi? Jotenkin näillä alkupäivien ajokilsoilla noin vaikuttaisi..
 

Peetee

New Member
Liittynyt
22 Kesäkuu 2022
Ohhoh, tasaisella pihalla pyörät maassa mitattu auraus eturenkaista rullamitalla. 8mm ei taida olla ihan suositusten mukainen? Eiköhän se ulkolaita kulu noilla arvoilla....
Onko teillä tietoa tälläisen auton aurauskulmista, että täytyykö olla nollassa vai joku milli aurausta vai peräti haritusta etupyörissä? En minä näin äkkiä usko, että aurausta pitää olla tuo 8mm ja sitä kertoo myös tuo ulkoreunojen kuluminen.
 

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
Onko teillä tietoa tälläisen auton aurauskulmista, että täytyykö olla nollassa vai joku milli aurausta vai peräti haritusta etupyörissä? En minä näin äkkiä usko, että aurausta pitää olla tuo 8mm ja sitä kertoo myös tuo ulkoreunojen kuluminen.
Se riippuu välissä mittauslaitteesta jos ohjearvot päivitetty ja rengas Koko/alustan muutokset, ohjekirjassa ja workshop manuaalissa pitäs olla tehdas arvot, oliko jopa kolmelle rengas vaihtoehdolle
 

Jape79

Member
Liittynyt
22 Tammikuu 2017
Etuiskarin yläpään laakerit voi olla myös rikki. Nämäkin tyypillisiä vikoja tässä mallissa. Muistelisin että mullekkin vaihdettu pariin autoon ja lopulta löysin korvaavan tuotteen Nissanin yläpään laakerista, joka passasi täydellisesti ja oli laadultaan kuin eri planeetalta. Tässä nissanin koodi, jos joskus innostut: 54325-4P001.<- ei febestiä tms, vaan alkuperäinen made in japan. Ja pikkusen on haritusta tässä. Viimeisimmällä kerralla kun olin palikkaa vaihtanut ja olin suuntauksessa, niin kävin kesken kaiken kyselemässä mikä tilanne, niin tuumasi että nyt on just suorassa ja laitetaan pikkusen haritusta niin valmis=)
 

Peetee

New Member
Liittynyt
22 Kesäkuu 2022
Etuiskarin yläpään laakerit voi olla myös rikki. Nämäkin tyypillisiä vikoja tässä mallissa. Muistelisin että mullekkin vaihdettu pariin autoon ja lopulta löysin korvaavan tuotteen Nissanin yläpään laakerista, joka passasi täydellisesti ja oli laadultaan kuin eri planeetalta. Tässä nissanin koodi, jos joskus innostut: 54325-4P001.<- ei febestiä tms, vaan alkuperäinen made in japan. Ja pikkusen on haritusta tässä. Viimeisimmällä kerralla kun olin palikkaa vaihtanut ja olin suuntauksessa, niin kävin kesken kaiken kyselemässä mikä tilanne, niin tuumasi että nyt on just suorassa ja laitetaan pikkusen haritusta niin valmis=)
Ja tässä on rullamitalla mitattuna aurausta 8mm..... hammastanko tulee lähipäivinä. Sain sen vähän ajettuna purkuosana. Huomenna nosturilla selviää lisää. Kyllä me mittaamme ja vähän yritetään aurausta nyt jo vähentää. Sitten jos saan alustan kuntoon niin käytän suuntauksessa.
 

Peetee

New Member
Liittynyt
22 Kesäkuu 2022
Ja tässä on rullamitalla mitattuna aurausta 8mm..... hammastanko tulee lähipäivinä. Sain sen vähän ajettuna purkuosana. Huomenna nosturilla selviää lisää. Kyllä me mittaamme ja vähän yritetään aurausta nyt jo vähentää. Sitten jos saan alustan kuntoon niin käytän suuntauksessa.
Ja sain juuri luotettavalta taholta tietoa, että kyseisessä autossa pitäisi olla haritusta 1-2mm. Elikä tässä on aurauskulmat vaatimattomasti sentin verran päin persettä.
 

Peetee

New Member
Liittynyt
22 Kesäkuu 2022
Tässäpä olen tähän kyseiseen ostokkiini vähän lisää syventynyt. Ajellutkin jonkin verran. Kyllä noita lähes mystisiä ääniä alustasta paljon kuuluu. No, tutuu kaveri sanoi, että kyllähän sinä sen alustan välykset saat kuntoon kun osia vaihdat, mutta onhan se niin helvetin äänekäs koriltaan ja äänieristeiltäänkin tuo auto, että älä nyt vaan ryhdy sitä edes vertaamaan edelliseen autoosi joka oli S60 Volvo vuodelta -01. Ja kyllä minä sen nyt jo täysin uskon. Moottori ja voimansiirto tuossa tuntuu olevan ihan ok. Volvoa moni sanoi suursyömäriksi, mutta kyllähän tämä syö huomattavasti enemmän ainakin kun pientä ajoa olen ajellut. En edelleenkään valita kenellekään kun itse tein ostopäätöksen. Laittelen tässä kesän päälle auton kuntoon ja kirjoittelen lisää...
 
Ylös Bottom