Mitsubishi Outlander PHEV vm. -21 perheeseen

TiPee

Member
Liittynyt
9 Elokuu 2019
Samaa mieltä Zuikkiksen kans.
Omani hain 2018 ruotsista, ennen lentoa tarrakilvet suomesta ja vakuutus voimaan omasta vakuutusyhtiöstä alkaen noutopäivänä (molemmat auton runkonumeron perusteella).

Paikanpäällä lopullinen tarkastus ja auton maksu verkkopankin kautta (käsirahan toki olin maksanut jo aikaisemmin ja varmistanut myyjältä, liike, että on ok että näytän kuitin maksusta eikä tarvi välttämättä odottaa rahojen saapumista heidän tilille).
Lisäksi pitää huolehtia (ainakin silloin piti) että myyjällä on molemmat osat rekisteriotteesta (del1 &del2) paperisena, koska ruotsissakin nuo on nykyään sähköisenä ja paperisten tilaus voi kestää muutamia päiviä, eli ei saa suoraan katsastuskonttorilta (tästä syystä jouduin omaa hakua viivästyttää muutaman päivän, onneksi kyseessä oli autoliike joka oli ennenkin myynyt ulkomaille ja tiesi miten toimia ja hommasi nuo kaikki omatoimisesti sekä ilmoitti jo ajoissa koska nuo olisi saatavilla ja voisin tulla autoa hakemaan) eli vastaavat kuin Suomessa rekisteriote ja luovari.

Kaupankäynti helpompaa entä suomessa, ei edes allekirjoitusta mihinkään tarvittu ja liike oli hoitanut ruotsin kilvet valmiiksi pois autosta.

Tarrat ikkunoihin ja kohti satamaa.
 

Outsider

Member
Liittynyt
5 Maaliskuu 2023
Täällä Kaakkois-Suomessa asustelen.
Kyllä tänne pakkastakin mahtuu, mutta vastauksien myötä tuo probleemi alkoi selvitä.
Jostain testistä jäi mieleen tuo ajoakun esilämmitysvaruste. Tämäkin selvisi, ettei varusteet ole tähdellinen PHEV:ssä. Alkaa asettua oikeaan mittakaavaan nuo varusteet. Tietoa täällä tulee turkin hihasta, itselläni tässä vakavia puutteita.
Jos auton saisi tuolla A. Instyle varustuksella, niin siinähän olisi jo melkein kaikki, jos oikein ymmärrän.
Sitä en ole vielä verrannut kuinka paljon varustetaso vaikuttaa hintaan?
 

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
Sellaisen 10-20 % enemmän taitaa joutua euroja latomaan tiskiin, jos haluaa malliston yläpään mallin.

Suomi-autoissa myös jonkun verran preemiota suhteessa muualta tuotuihin.
 

Outsider

Member
Liittynyt
5 Maaliskuu 2023
Näyttää tuo varusrtemylly asettuvan tutkavaatimukseen. Toinen kuljettaja (vaimo) on ilmaissut, että auton käyttö hänellä on kiinni parkkitutavarusteesta edessä ja takana.
Kuten jo kerroinkin, ymmärrän Ison auton käsittelyn ongelmat parkkipaikoilla.
Tähän varusteeseen on Zafiran kanssa totuttu ja onhan se ollut kätevä.
Siispä kaikki muu tulee mukavana lisänä.
Millä varusteilla mennään, kun vaatimus on enää tuo edellinen?
Pilkun viilausta, mutta monta vuotta tekee uria pihalle ja aikamoinen rahasummakin pelissä. Merkistä ja mallista en enää luovu.
 

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
Jos vaatimustaso on se, että etu- ja takatutkat on löydyttävä ja kaikki muu on plussaa, niin sitten valikoimaa on paljon.
Tutkien olemassaolo on helppo myös tsekata jo myynti-ilmoituksen valokuvista, ei tarvitse luottaa tai olla luottamatta ilmoituksen tekstiosuuteen.

Tutkat (Parkeringssensorer fram och bak) löytyy Ruotsi-autoista kaikista varustetasoista:
https://carplus.se/wp-content/uploads/2018/10/Outlander_PHEV_MY20_SE_broschyr_LOWER.pdf

Suomi-autoista tutkat puuttuu hinnat alkaen -malleista eli Invite ja Invite Plus -varustetasoista:
https://www.mitsubishi-motors.fi/content/dam/mitsubishi-motors-fi/price-lists/Outlander PHEV MY20 hinnasto 23.10.2019v1.pdf

Saksa-autoista tutkat (Einparkhilfe vorn und hinten) puuttuu vain BASIS-varustetasosta:
https://autocatalogarchive.com/wp-content/uploads/2021/09/Mitsubishi-Outlander-PHEV-2021-GER.pdf

ETA:
Mitkä on muut vaatimukset - esim. mallivuodelle, värille tai mittarilukemalle?
Oletan, että huollot täytyy olla suoritettu takuuehtojen mukaisesti.
 
Viimeksi muokattu

Outsider

Member
Liittynyt
5 Maaliskuu 2023
Ensin oli voimassa käsitys, ettei käytetyn ostajalla ole juurikaan vaihtoehtoja. Ajat on kuitenkin muuttuneet ja Outlanderista vaihtoehtoja näkyy olevan tarjolla.
Valkoista on, mutta se huutaa aina pesulle. Jos ihan pakko, niin en sano ei tällekkään vaihtoehdolle.
Titanium grey (U17) tai Sterling silver (U25) olisivat värivaihtoehdoista parhaat.
MY20 ja 40 000km max.
Kuten jo sanoitkin, huollot takuuehtojen mukaisesti.
Tässä metsästyksen kohde
 

Outsider

Member
Liittynyt
5 Maaliskuu 2023
Vetokoukun oletan maasturissa olevan.
Lokilämmitin + sisätilanlämmitin, jos mahdollista.
Roiskeläpät edessä ja takana suojaavat koria hiekkasuihkulta.
Talvirenkaat vanteilla.
Nämä varmaan Suomiauton varusteita pääasiassa?
Jos auto on muuten ok, niin tuo vetokoukku olis varmaan no.1. Peräkärryä autolla vedetään mökille eestaas.
 

Outsider

Member
Liittynyt
5 Maaliskuu 2023
No joo, oli väärä termi. Olisko citymaasturi? Neliveto kuitenkin ja menee peräkärryn kanssa mökkiteillä ongelmitta. Saa korjata, jos lipsuu.
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
No joo, oli väärä termi. Olisko citymaasturi? Neliveto kuitenkin ja menee peräkärryn kanssa mökkiteillä ongelmitta. Saa korjata, jos lipsuu.
Sellainen se kai on. Tuossa, niinkuin monessa muussakin tavallisessa nelikoissa on se ongelma että oikeasti pahassa paikassa, lumi tai muta, niin pyörät pyörähtelee yksitellen vuoronperää kun pitäisi saada yhtäaikaa vetoa. Kerran phevillä olin paksussa lumessa ja olihan se vähän onnetonta, parempi toki kun 2-veto.
 

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
Eihän se Outlander mikään offroad-ihme ole, mutta voi kait sitä (katu)maasturiksi luonnehtia Zafiraan verrattuna.
 

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
Nettiautosta testasin hakua:

- MY20+
- < 40 TKM
- Pysäköintitutkat

Löytyi 10 autoa, joista halvin on sellainen, missä ei oikeasti tutkia ole, vaikka hakutuloksiin sattuukin.
Hintahaitari 31.770 € - 43.550 €

Blocketista Ruotsin puolelta sama haku tuottaa 10 autoa.
Hintahaitari 299.000 SEK - 349.900 SEK eli n. 26.700 € - 31.200 € (päivän kurssilla eli 1 € = 11,2 SEK)
 

Outsider

Member
Liittynyt
5 Maaliskuu 2023
Joo, tämä auton tyyppimääritelmä ei käyttööni nähden ole tärkeä.
Väärinkäsitykset pitää kuitenkin oikaista, varsinkin tälläisella harrastajafoorumilla.
Taas on tuota tiedonpuutetta tuosta nelivedosta. Tosin käyttö mökkitiellä koskee kesäkelejä. Talvisin en kovin hankaliin paikkoihin eksy.
Siis etuveto aina maantieajossa?
Onko neliveto käytössä napin takana tiettyyn nopeuteen saakka?
Mitään lukkojahan vetojärjestelmässä ei ole?
 

Outsider

Member
Liittynyt
5 Maaliskuu 2023
On eroa Ruotsiauton hinnoissa! Tietoa tuottavan haun teit.
Esteenä Ruotsihaulle on mahdollisesti tuo Zafira. Vaikka hyvityshinta jää johonkin viiteen tonniin, en taida sitä tuohon pihalle myytäväksi jättää.
Riskinä on, että se jää käsiin. Haku tuottaa Zafiraa siellä ja täällä. Ovat enemmän ajettuja, mutta mutta.......
Ei ihan helppo rasti kuitenkaan!
 

kosoi

New Member
Liittynyt
4 Marraskuu 2021
Itselläni on 2021 malli, siinä on jonkunlainen lukkoa matkiva ajotila (vaihtoehdot normaali, lumi, lukko) - kulkee lumessa kunnes jää pohjastaan kiinni - luistonesto heti pois päältä.

Maantiellä pitemmillä matkoilla pyrin siihen, että vain etuveto on päällä (sähköllä ei kuitenkaan pääse kuin n. 30-40 km). Etuvedon päälle saaminen vaatii nähtävästi seuraavaa: akku on lämmin, moottori lämmin? nopeutta yli 65 km/h, kuun asento on oikea. Välillä tuntuu, että "hybridi tilaa" ei saa millään etuvedoksi. Pitkillä matkoilla kaupungit/taajamat sähköllä ja moottoritiet max 100 km/h,

Välillä leikin säästeliästä - pitkät ylämäet charge päällä ja alamäet sähköllä. Ajotilana recharge mahdollisimman pienellä - paljon rullailua.
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Omat kokemukset Watchdogilla vetotapaa seurattuani on sellaiset että aina jos eteneminen tapahtuu sähkömoottoreilla (=sähköajo- tai sarjahybridimoodi) niin molemmat akselit vetää. Rinnakkaishybridimoodissa eli polttomoottorin kytkeydyttyä vetämään etuakselia auto voi kulkea joko vain etuakselin tai molempien akselien vetämänä. Ja rinnakkaishybridimoodin edellytyshän on mm. 65 km/h vähimmäisnopeus.
 

kosoi

New Member
Liittynyt
4 Marraskuu 2021
Omat kokemukset Watchdogilla vetotapaa seurattuani on sellaiset että aina jos eteneminen tapahtuu sähkömoottoreilla (=sähköajo- tai sarjahybridimoodi) niin molemmat akselit vetää. Rinnakkaishybridimoodissa eli polttomoottorin kytkeydyttyä vetämään etuakselia auto voi kulkea joko vain etuakselin tai molempien akselien vetämänä. Ja rinnakkaishybridimoodin edellytyshän on mm. 65 km/h vähimmäisnopeus.
Perehdyttyäni asiaan, näytät olevan oikeassa, sähkömoottori vetää aina takana. Keskimonitorin havainnollinen näyttö ei näyttänyt takana tapahtuvan mitään, ymmärsin pelkän etuvedon olevan päällä ja "ylimääräisen" sähkön menevän akun lataukseen. (on muuten hieno havainnollistaja tuo näyttö: sinisiä ja oransseja nuoliviivoja kulkee moottorin, akun ja pyörien välillä :)
 

kosoi

New Member
Liittynyt
4 Marraskuu 2021
tuo ym. havainnollistaja, muistuttaa vähän tät
1679857321986.png
ä_:
 

TiPee

Member
Liittynyt
9 Elokuu 2019
Omat kokemukset Watchdogilla vetotapaa seurattuani on sellaiset että aina jos eteneminen tapahtuu sähkömoottoreilla (=sähköajo- tai sarjahybridimoodi) niin molemmat akselit vetää. Rinnakkaishybridimoodissa eli polttomoottorin kytkeydyttyä vetämään etuakselia auto voi kulkea joko vain etuakselin tai molempien akselien vetämänä. Ja rinnakkaishybridimoodin edellytyshän on mm. 65 km/h vähimmäisnopeus.
Kyllä näin ja heti jos tulee vähänkään suurempi ylämäki tai liikutat jalkaa "kaasupolkimella" kytkee myös takapään mukaan (sähköllä), eli jakaa voimaa milloin sitä minnekin tarvitaan, pelkästään etuvetona ajaminen ei onnistu kuin +65kmh tasaisella/alamäessä ja "koskematta" kaasupolkimeen.
 

Outsider

Member
Liittynyt
5 Maaliskuu 2023
Näillä tiedoilla peräkärryn pitäisi tulla mukana.
Voimansiirrosta kyselin eräässä liikkeessä, mutta myyjillä Ei Outlanderin toiminnasta ollut käsitystä ja asiaa tunteva oli vapaapäivällä. Siirryin sitten tänne foorumille kyselemään. Johan alkoi selvitä. Haastavampi käyttö sulan maan aikana kesämökille johtavaa hiekkatietä n.20km, tontille menevä tie ja tonttiliittymä. Tonttiliittymää peruuttelen loivaan ylämäkeen. Zafiralla ei tähän ole asiaa. Jos lastin koko kasvaa, niin sitten 2 reissua.
Muu käyttö kaupunkivetoja.
 

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
Omat kokemukset Watchdogilla vetotapaa seurattuani on sellaiset että aina jos eteneminen tapahtuu sähkömoottoreilla (=sähköajo- tai sarjahybridimoodi) niin molemmat akselit vetää. Rinnakkaishybridimoodissa eli polttomoottorin kytkeydyttyä vetämään etuakselia auto voi kulkea joko vain etuakselin tai molempien akselien vetämänä. Ja rinnakkaishybridimoodin edellytyshän on mm. 65 km/h vähimmäisnopeus.

Jeps, näinhän tuo Outtis toimii. Eli ts. vajaavetoista ajelua on hyvin vähän.

Alla pari sattumanvaraista kuvakaappausta Watchdogista tämänpäiväisistä ajeluista. Oli työpäivän aikana tuiskuttanut lunta sen 15-20 cm niin päätin takaisin kotiin ajella 4WD Snow -ajotilalla viimeiset kilometrit keskustan ulkopuolella.

Ensin ajotilana EV-mode & Eco mode:
Screenshot_20230327_155015_PHEV Watchdog.jpg


Loppumatkasts EV-mode & 4WD Snow -mode:
Screenshot_20230327_161815_PHEV Watchdog.jpg


Tuo 4WD Snow -ajotila tuntuu jakavan väännön tasaisemmin sähkömoottoreille/akseleille ja tuo tiettyä varmuudentunnetta ajamiseen, mutta eipä tällä esim. liikkeellelähdöt peilijäisistä risteyksistä tuskaa tuota missään ajotilassa.
 

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
On eroa Ruotsiauton hinnoissa! Tietoa tuottavan haun teit.
Esteenä Ruotsihaulle on mahdollisesti tuo Zafira. Vaikka hyvityshinta jää johonkin viiteen tonniin, en taida sitä tuohon pihalle myytäväksi jättää.
Riskinä on, että se jää käsiin. Haku tuottaa Zafiraa siellä ja täällä. Ovat enemmän ajettuja, mutta mutta.......
Ei ihan helppo rasti kuitenkaan!

Kaksi edellistä kulkinetta on tullut myytyä tämän...

www.autovex.fi

...palvelun kautta.

Helppo ja vähävaivainen operaatio. Myyntihinta oli kummallakin kerralla paljon parempi kuin mitä olisin saanut liikkeestä vaihdossa kalliimpaan kiesiin todellista hyvitystä.
 

Outsider

Member
Liittynyt
5 Maaliskuu 2023
Hyvä vinkki, kiitokset. Aiemmin autot menneet vaihdossa autoliikkeelle ja hyvityshinta on loppupelissä kerryttänyt tietysti liikkeen kassaa.
Joskus muistan autovexin mainoksen nähneeni, mutta tarvetta autonvaihtoon ei ole ollut.
Kokeilen tuota.
 

Outsider

Member
Liittynyt
5 Maaliskuu 2023
Projekti pysähtyi, tosin ihan syystä. Zafira floppasi katsastuksessa ja saan korjattua 3.5. Ei ole tullut tehtyä päätöksiä, kun vaihtoautoa ei voi luovuttaa ennen leimaa.

Näin tuossa vanhan työpaikan erästä kaveria. Ajeli MY18 Outlanderilla ja totesi, ettei näin hyvää olekkaan. Tyytyväinen omistaja siis.
Rahoitus on järjestyksessä, joten niitä renkaita täytyy nyt ruveta etsiskelemään potkittaviksi.
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Ajeli MY18 Outlanderilla ja totesi, ettei näin hyvää olekkaan. Tyytyväinen omistaja siis.
Taisi sähköllä ajoon olla tyytyväinen vai mihin, samansuuntainen ajatus tuli minulle kun itse siirryin phev:stä täyssähköön. Takaisin polttikseen ei ole paluuta, mutta ei hybridiinkään. Niin se vaan menee...
 

Outsider

Member
Liittynyt
5 Maaliskuu 2023
Eipä ehtinyt enempiä tarinoida. Ymmärsin, että veneen veto sujui ongelmitta. Paatin sai ryömitettyä trailerilla minne halusi.
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Eipä ehtinyt enempiä tarinoida. Ymmärsin, että veneen veto sujui ongelmitta. Paatin sai ryömitettyä trailerilla minne halusi.
Siinä sähköinen voimansiirto varmaan hyvä, tosin kyllä automaattivaihteiston momentinmuunnin tekee saman ja voimaa saa enemmän liikkellelähtöön jos vaikka rampista kiskoo ylös. Sähkömoottori ilman reilua alennusvaihdetta voi tehdä sen tempun että ei tee mitään kun yrittää liikkeelle, se kuuluu sähkömoottorin ominaisuuksiin.
 

TiPee

Member
Liittynyt
9 Elokuu 2019
Eipä ole ainakaan itselleni vielä tullut vastaan tätä tilannetta venettä tai asuntovaunua kiskoessa jos jonkin näköisissä tilanteissa (onneksi, koputtaa puuta..).
Ja nuo vehkeet onkin pääasiassa se syy miksi pysyttelen vielä plugarissa ja en ole/halua siirtyä täyssähköön. Veneen kanssa varmasti onnistuis kun ei yleensä niin pitkiä matkoja tarvii siirrellä (max.180km suuntaansa) mutta asuntovaunun kans tulis päivittäiset ajomatkat turhan lyhyiksi ja vielä latauskin olisi ratkaistava ajon päätteeksi siellä puskassa.
 

Outsider

Member
Liittynyt
5 Maaliskuu 2023
Hyvä tietää tämäkin tilanne! Tavoite on löytää sopiva Outlander kesäksi.
Peräkärryllä mökin pihaan ja siitä lasti päällä peruuttaen pois.
Järjellä lastaten, mutta mitäs tehdään, jos ei liikuta yrityksestä huolimatta?
 

TiPee

Member
Liittynyt
9 Elokuu 2019
Kannattaisko mieluummin peruuttaa pihaan ja ajaa lastipäällä pois? Näin ainakin itse tekisin (helpompi lastata se kärrykin) jos ei pihalla kääntymään pääse.
Ja jos ei liiku yrityksestä huolimatta niin ei kai auta kuin kottikärryllä tavara tasaisen tien laitaan ja siitä kyytiin tai sitte soitto naapurin traktorimiehelle vetoapuun ;)
 

Outsider

Member
Liittynyt
5 Maaliskuu 2023
Etuperin lähtö onkin tosi hankalaa, mut kaikkea kokeillaan ja nelivetoon luotetaan. Näinhän se on, jos ei liikuta niin lasti pois ja uusi yritys.
 
Ylös Bottom