My Diesel kokemuksia

JSO

Member
Liittynyt
1 Huhtikuu 2016
Olen ajanut syksyllä hankkimallani 4N14 moottorisella vm. 2014 Outlanderilla pelkästään Nesteen valmistamalla My Dieselillä. Ensimmäisen hiukkaspolton väli oli 500km, jolloin siis vielä osa polttoaineesta edellisen omistajan jäljiltä normi dieseliä, näin oletan. Nyt kun olen lähes 10000km ajanut My Dieselillä, on hiukkaspolttojen väli noussut pikku hiljaa n. 800km:iin.
Hiukkaspolton kesto n. 3 minuuttia.
Pakokaasut ei haise eikä myöskään kädet, vaikka vähän sattuisi tankatessa kastumaan. Öljyt vaihdettiin heti kun auto minulle tuli ja pinta oli tuuman yli ylämerkin. Nyt en ole havainnut pinnan nousseen. Joissakin jutuissa väitetään koneen käyvän korkeamman setaaniluvun ansiosta pehmeämmin, mutta siihen en ota kantaa kun en juurikaan ehtinyt konetta normidieselillä kuunnella.
 

JSO

Member
Liittynyt
1 Huhtikuu 2016
En osaa sanoa kun en normidieselillä ole ajanut, mutta matka-ajossa vie tuota My Dieseliä 6,3 L/100km nyt talvirajoituksilla.
Mitattu matka n. 500km (useampaan kertaan) josta satasen rajoitusta ehkä puolet, todellinen nopeus 8km/h yli rajoitusten.
Kesänopeuksilla sama reissu 6,9-7,1, silloin suurin osa satasta ja n. 100km 120km/h.
Ainakin teoriassa tuota pitäisi palaa vähän enemmän, kun se on kevyempää.

Edit: Lukemat ajotietokoneesta, edellisessä eurooppalaisessa autossani pitivät just paikkansa, tuota en tiedä.
 
Viimeksi muokattu

JSO

Member
Liittynyt
1 Huhtikuu 2016
Nyt on matkaa takana 12 hiukkaspoltton verran ja poltto on asettunut 760km-775km väliin, polton kesto noin 1-2 minuutia. Sen olen myös huomannut, että poltto käynnistyy varsin viileälläkin moottorilla jos tarve vaatii, viimeksikin lämpö oli vain 56C kun poltto jo käynnistyi. Onko kukaan normidieselillä ajava seuraillut noiden hiukkaspolttojen väliä ja kestoa?
 

JSO

Member
Liittynyt
1 Huhtikuu 2016
Nyt sattui sopivasti polton tarve just käynnistykseen niin 48C oli koneen lämpö kun poltto alkoi. Eipä taida olla mitään väliä paljonko on koneen lämpö niin poltto alkaa kunhan vaan hiukkassuodatin on tarpeeksi lämmin. Jossakin vaan kirjoiteltu että koneen lämpökin olisi joku rajoite.
 

JSO

Member
Liittynyt
1 Huhtikuu 2016
Mulla on originaali ELM327 palikka kiinni autossa ja puhelimessa torque pro ohjelma, jossa sitten seuraan katalysaattorin lämpötilaa ja sille olen laittanut 500C hälytysrajaksi.
 
Viimeksi muokattu

JSO

Member
Liittynyt
1 Huhtikuu 2016
Nyt oon ajanut reipas 10tkm My Dieselillä ja sen jälkeen n. 5tkm futuralla. Hiukkaspolttojen väli asettui My Dieselillä n. 780km eikä ole siitä muuttunut vaikka olen ajanut futuralla. Tuo että alussa polttoväli piteni johtunee siitä, että edellinen omistaja ajanut jotenkin erilailla, nurkka-ajoa tai jotain. Normaali dieselillä mennään tulevaisuudessakin, tulipahan kokeiltua tuokin.
 
Ylös Bottom