Nokkapyörän pultit

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Uskaltaako nokkapyörät vetää kiinni normaaleilla M12x1.25 10.9 pulteilla ilman aluslevyjä?

Alkuperäisenä on laippapultit *7* merkinnällä ja kiristysmomentti 88 Nm, mutta tässä tapauksessa pitää saada matalampikantainen ratkaisu.
 

Jahvetti

Active Member
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
9 Tammikuu 2003
Sijainti
Honduras
Vs: Nokkapyörän pultit

uskaltaa kun on noin järeä pultti ja varmuus siitä että se on sen 10.9 kovuudeltaan..
Tai sitten jos tuntuu pahalta laittaa ilman aluslevyjä niin sellaset ohkaset teräsaluslevyt väliin..
Ja tietty ettei pohjaa se ruuvi.
Eikös tuo ole se ihana hienokierre mitä on aika monessa paikassa näis vehkeis?

Onko millaisista korkeus eroista kyse?
 

jcarlson

New Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2006
Vs: Nokkapyörän pultit

Uskaltaa, mutta laittaisin vähän tiukempaan (110Nm) tai ainakin sitten kierrelukitetta tai lukkoprikka.. Ikävä paikka jos pääsee löystymään.
Vaikea toisaalta kyllä uskoa että se orkkis pultin kovuus olisi oikeasti 7 kun menee 88Nm momenttiin.. Itse muistelen että nelosessa kun äskettäin kasailin niin pultti olisi ollut "10" merkinnällä?

http://www.tribology-abc.com/calculators/e3_6a.htm

Laskurin perustella M12 9.8 kovuuden pultti (eli "10") kaipaisi ~88Nm täyteen preloadiin. Vastaavasti 10.9 pultilla tämä olisi 109Nm.
 

AYE_GTI

Timantit ovat ikuisia. Mitsubishi. EI aivan ;D
Club Member
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Tornio
Vs: Nokkapyörän pultit

Eikös se pultin päässä oleva lukema näissä Mitsuissa meinaa jotain kiristysmomenttia, joka sit katotaan jostain taulukosta?

Ja ite kans laitoin matalemmat pultit, kierrelukitteella ja samaan momenttiin ku vanhat.
Eihän niihin niin kauheeta vääntöä tule jotta tiukempaan pitäs laittaa ja onhan siinä se kohdistustappikin pitämässä.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Nokkapyörän pultit

Mitsun pultin päissä olevat numerot eivät kerro suoranaisesti pultin kovuudesta, vaan ne ovat merkintätapa, jonka avulla WSM:ssa ilmoitetaan kiristystiukkuudet osakokonaisuuksittain. Tietenkin samankokoisia pultteja vertailtaessa suurempi luku (yleensä suurempi momentti) korreloi silloin jollain tapaa pultin lujuuteen, mutta täysin 1:1 numerointi ei kuitenkaan mene.

EDIT: AYE_GTI kerkis väliin. Juurikin siis niin, kuten sanoit.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Nokkapyörän pultit

Täytyypä katsoa ne pultit uudelleen, mutta vahvana mutuna muistelisin kyllä että 7 olisi ollut kannassa. Eihän Mitsussa monessakaan paikassa ole tuota isompia numeroita, paitsi kymppiä on alustan pulteissa.

Manuaalin suosittelema momentti on joka tapauksessa 88 Nm.

Kyllä sitä kantaa useita millejä pitäisi saada ohuemmaksi.
 
Ylös Bottom