Ohjausvaihdeko uusiksi?

Ramle

New Member
Liittynyt
30 Toukokuu 2022
Sijainti
Pohjois-Karjala
Kysyisin neuvoa tietäjiltä (Pajero 3,2 dsl 2010) . Näytin autoani korjaamolla, kun mielestäni ohjaustehostimen nestettä kuluu jonkin verran (ei vielä järkyttävän paljoa) ja siellä asentajamestari "suositteli" hammastangon uusimista. Käsittääkseni kyseessä olisi ohjausvaide - niminen osa. Kysymys kuuluu: eikö siihen kyseiseen osaan voi vaihtaa joitakin kumiosia tai tiivisteitä, kun tuo kokonaisen hammastanko/ohjausvaihteen hinta tuntuu aika suurelta?

Ramle
 
Yleisesti, nykyään ohjausvaihteet tehdään niin ettei niitä kannata edes korjata eikä esimerkiksi merkkiliike välttämättä myy edes moiseen tarvittavia osia / tiivisteitä.

Lisäksi moisen huoltaminen+purku ja asennus tulee äkkiä maksamaan lähelle saman kuin uusi ohjausvaihde koska työmäärä on suurempi. Uudessa osassa säästää työtunneissa sekä varmasti uudelle saa myös takuutakin.

Vaihtoehtohan on myös etsiä yksityiseltä tai purkaamolta hyväkuntoista käytettyä ohjausvaihdetta.

Oliko mimmoinen hinta tässä tapauksessa?
 
Riippuu mistä vuotaa.

Jos rattiakselin juuresta, niin silloin sen voi korjata, jos taas aksiaalinivelten puolelta niin silloin ei kannata korjata.
 
Yleisesti, nykyään ohjausvaihteet tehdään niin ettei niitä kannata edes korjata eikä esimerkiksi merkkiliike välttämättä myy edes moiseen tarvittavia osia / tiivisteitä.

Lisäksi moisen huoltaminen+purku ja asennus tulee äkkiä maksamaan lähelle saman kuin uusi ohjausvaihde koska työmäärä on suurempi. Uudessa osassa säästää työtunneissa sekä varmasti uudelle saa myös takuutakin.

Vaihtoehtohan on myös etsiä yksityiseltä tai purkaamolta hyväkuntoista käytettyä ohjausvaihdetta.

Oliko mimmoinen hinta tässä tapauksessa?
No korjaamo ilmoitti jotain 2400 €:n paikkeilla olevasta hinnasta...niin vähän kauhistuin.
 
Noita ohjausvaihteita voi löytyä tarvikeliikkeestä tehdaskunnostettuina reilun 300€ hintaan. Kerran EA Galanttiin semmoisen hommannut. Homma toimii samalla lailla kuin jarrusatuloissa.
 
Takaisin
Ylös Bottom