Ongelmia vahvistimen kanssa ideoita kaivataan

B

Baali

Guest
Heippa,

Nyt kaivataan isoja ideoita, keksintöjä ja mieluiten ratkaisu ehdotuksia. :seina

Seuraava ongelma tullut 2 eri auton kohdalla.

Kokoonpano:
Subbarina toimii 15" JBL GT SERIES + JBL aluksi oli 4 kanavainen 350w mutta nytten vaihtunut 700w JBL 4 kanavaisen + SPL 1faradin konkka.
Vika:
Virrat tulevat normaalisti ääntä lähtee tulemaan mutta kun mennään tietyn rajan yli (ei oikeasti edes hirveämmin, vähän normaalia kovempi) alkaa vahvistin heittämään Protectia päälle ja pätkäisee äänen pieneksi hetkeksi.

Sub oli alunperin vikainen joka nyt korjattiin joten ongelma ei siinä ole ja vahvistimia on ollut kaksi kummassakin sama.

Voisiko oikeasti olla niin nirso maadotuksista/ liittimistä? jotain muita ideoita? koska seuraavaksi en keksi enään muuta kuin kiskoa maajohdot irti ja koittaa saada toiseen paikkaan ängettyä. Liittimet on nyt hyvät koska niitä vaihtelinkin juuri ongelman takia ja maadoitus kohtaakin olen koittanut säätää hinkkaamalla rautaharjalla kohtaa.
 

hessu

Member
Liittynyt
26 Helmikuu 2006
Sijainti
Kajaani - Hanko
Vs: Ongelmia vahvistimen kanssa ideoita kaivataan

hmm, tuota tuota. Mihin kohtaan maadoitukset menee?
mikä vika oli sitten subissa ja kuinka se korjattiin? ikäviä tuollaiset viat mut eiköhän se vikakin löydy kun kartoitetaan mahd monta vaihtoehtoa mistä alkaa etsimään...

Hez
 

Chiqi_

Member
Liittynyt
16 Elokuu 2008
Sijainti
Halikko
Vs: Ongelmia vahvistimen kanssa ideoita kaivataan

Kuinkas paksua kaapelia sulla menee siellä? Kaverilla teki samaa kun oli liian ohkasta kaapelia. Toinen on juurikin huono maa mitä äkkiseltään mieleen tulee.
 

White_Eagle

Member
Liittynyt
22 Heinäkuu 2008
Sijainti
Puumala
Vs: Ongelmia vahvistimen kanssa ideoita kaivataan

25mm2 vähintää noille pitäs mennä maa sekä plussa, mut ite kyl kattoisin kaikki piuhat läpi
 

catodium

JKL
Liittynyt
28 Kesäkuu 2004
Sijainti
Jyväskylä
Vs: Ongelmia vahvistimen kanssa ideoita kaivataan

Subikka on ilmeisesti neljän ohmin kelalla? Että ei pitäisi kuormasta olla kiinni..

kö?
 

Nuhapumppu

Mitsubishi Pajero 2,5TD
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Muhos
Vs: Ongelmia vahvistimen kanssa ideoita kaivataan

White_Eagle sanoi
25mm2 vähintää noille pitäs mennä maa sekä plussa, mut ite kyl kattoisin kaikki piuhat läpi
Sama ehdotus täältä. Itsellä pätki Galantissa huonon maan takia samalla tavalla. Ja johdot kannattaa kerralla mitoittaa ihan reiluksi,ja itse olen pitänyt nyrkkisääntönä että maapiuha pitää olla vahvempi kuin virta.
 
B

Baali

Guest
Vs: Ongelmia vahvistimen kanssa ideoita kaivataan

tuossahan noita näyttää tulevan :p

tällä hetkellä maa menee takapenkin takana olevaan ruuviin jonka ympäristö hinkattu kunnolla että saisi kunnolla maata.

kaapeli taisi juuri olla tuota 25m2 johtoa ja 4ohmin yksi puhekelainen..
kuormaa ei pitäisi kyllä tulla liikaa kun vahvistin tukee yhtä ohmia..
Subbarista oli mennyt korjaajan mukaan "punottu" johto liittimistä elementtiin, pari kymppiä otti vaihdosta ja liitinten vaihdosta.

viikonloppuna meinasin laitella maa johtoja uusiksi ja katsoa miten vaikuttaa, meinaatteko että maakaapelin laittaisi vielä paksumman vaikkapa? eihän tuo iso projekti olisi sitäkin kokeilla mutta..
Toisaalta vaikea uskoa maajohdon suhteen kunkahdessa autossa ollut sama ongelma, toisaalta on niin henki maailman juttua jo että.
 

Imperio

pör pör
Club Member
Liittynyt
10 Tammikuu 2005
Sijainti
Siilinjärvi
Vs: Ongelmia vahvistimen kanssa ideoita kaivataan

Olikos tuo subi JBL GT4-15? Kestää jatkuvaa 250W ja mukamas piikkinä 1000W.
No mutta kumminkin ettei nyt subi soi säröllä ja heitä sen takia suojiä päälle?
 

J. Helle

Member
Liittynyt
14 Tammikuu 2009
Sijainti
Nokia
Vs: Ongelmia vahvistimen kanssa ideoita kaivataan

Huono akku voi myös aiheuttaa pätkimistä kun se ei jaksa pitää jännitettä tarpeeksi korkealla, jolloin vahvistimen alijännitesuoja aktivoituu.

25 neliön virtajohto ei oo ihan riittävä 700w vahvistimelle (riippuen tietysti johdon pituudesta), katso linkin laskuri:
http://www.autosound.fi/power/index.html
 

White_Eagle

Member
Liittynyt
22 Heinäkuu 2008
Sijainti
Puumala
Vs: Ongelmia vahvistimen kanssa ideoita kaivataan

J. Helle sanoi
Huono akku voi myös aiheuttaa pätkimistä kun se ei jaksa pitää jännitettä tarpeeksi korkealla, jolloin vahvistimen alijännitesuoja aktivoituu.

25 neliön virtajohto ei oo ihan riittävä 700w vahvistimelle (riippuen tietysti johdon pituudesta), katso linkin laskuri:
http://www.autosound.fi/power/index.html

kylläpä mulla ainaki on pelittäny ihan hyvin spl:n digipääte 35mm2 piuhalla ja 70A sulakkeella + 1F konkka, toi sanoo et pitäs olla 50mm2 , 1F konkka ja 200A sulake.. kaikista helpoiten selviää mittaamalla et kulkeeko se virta kunnolla
 

J. Helle

Member
Liittynyt
14 Tammikuu 2009
Sijainti
Nokia
Vs: Ongelmia vahvistimen kanssa ideoita kaivataan

White_Eagle sanoi
kylläpä mulla ainaki on pelittäny ihan hyvin spl:n digipääte 35mm2 piuhalla ja 70A sulakkeella + 1F konkka, toi sanoo et pitäs olla 50mm2 , 1F konkka ja 200A sulake.. kaikista helpoiten selviää mittaamalla et kulkeeko se virta kunnolla

D-luokan vahvistimilla on parempi hyötysuhde (80%) kuin "tavallisilla" AB-luokan vahvistimilla (50%), tästä johtuen digipäätteet tarvitsevat vähemmän virtaa muodostaakseen saman määrän tehoa (samalla jännittellä). Tossa Autosoundin laskurissa tätä ei ilmeisesti oteta huomioon. Mutta joka tapauksessa mitä ohkaisempaa/pidempää johtoa käyttää, sitä suurempi on jännitehäviö vahvistimella.
 

osku

RS -04
Liittynyt
23 Kesäkuu 2005
Sijainti
Uusmaa
Vs: Ongelmia vahvistimen kanssa ideoita kaivataan

No ei se tietenkää haittaa jos virtajärjestelmä on ylimitoitettu!
 

Vesku

Autohifi, Lasitummennukset.
Liittynyt
18 Marraskuu 2003
Sijainti
Kokkola
Vs: Ongelmia vahvistimen kanssa ideoita kaivataan

Baali sanoi
tällä hetkellä maa menee takapenkin takana olevaan ruuviin jonka ympäristö hinkattu kunnolla että saisi kunnolla maata.

Siis oletko maadoittanut penkkiin? Siis maadoitus yrittää hiipiä saranoiden läpi?
Tällaista on tullut vastaan mulle monta kertaa.

Tuu käymään jos mahdollista, niin laitetaan hommat kuntoon.
 
B

Baali

Guest
Vs: Ongelmia vahvistimen kanssa ideoita kaivataan

Vesku sanoi
Siis oletko maadoittanut penkkiin? Siis maadoitus yrittää hiipiä saranoiden läpi?
Tällaista on tullut vastaan mulle monta kertaa.

Tuu käymään jos mahdollista, niin laitetaan hommat kuntoon.

Täytyy kokeilla näitä mitä nyt tässä tuli ja ilmoitella sitten mitenkä kävi :) nyt en ole vain kerennyt paneutua asiaan..
 
B

Baali

Guest
Vs: Ongelmia vahvistimen kanssa ideoita kaivataan

Heippa kaikille :)

Tuli tässä tehtyä pieni heräte ostos ja vaihdettu 15" jbl > 12" Alppine 2puhekelalla..
No nyt kun sai asennettua subbarin kiinni niin ei pätki enään ääni ollenkaan jota esiintyi 15" elementillä.

Sinänsä kun aiemmin lähetin Harman-Jbl:lle subbarin ja vaihtoivat johdon ja liittimet muuta vikaa eivät huomanneet.
 

White_Eagle

Member
Liittynyt
22 Heinäkuu 2008
Sijainti
Puumala
Vs: Ongelmia vahvistimen kanssa ideoita kaivataan

Käytän tätä samaa topiccia ku mulla ilmeni spl dynamics dig -1450 vahvarissa moinen ongelma, eli ku laittaa virtaa vahvarille ni väläyttää punasta valoa ja hetken kuluttua antaa pienen napsahus äänen (vika virta suoja??) saman antaa ku lopettaa virran syötön.. mulla on nyt vahvistin ilman koteloa pöydällä mutta en löydä mitään huonoa/palanutta juotosta ???
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: Ongelmia vahvistimen kanssa ideoita kaivataan

White_Eagle sanoi
Käytän tätä samaa topiccia ku mulla ilmeni spl dynamics dig -1450 vahvarissa moinen ongelma, eli ku laittaa virtaa vahvarille ni väläyttää punasta valoa ja hetken kuluttua antaa pienen napsahus äänen (vika virta suoja??) saman antaa ku lopettaa virran syötön.. mulla on nyt vahvistin ilman koteloa pöydällä mutta en löydä mitään huonoa/palanutta juotosta ???

vahvistin lähtee kuitenkin tulille ja soi?
 

White_Eagle

Member
Liittynyt
22 Heinäkuu 2008
Sijainti
Puumala
Vs: Ongelmia vahvistimen kanssa ideoita kaivataan

White_Eagle sanoi
Käytän tätä samaa topiccia ku mulla ilmeni spl dynamics dig -1450 vahvarissa moinen ongelma, eli ku laittaa virtaa vahvarille ni väläyttää punasta valoa ja hetken kuluttua antaa pienen napsahus äänen (vika virta suoja??) saman antaa ku lopettaa virran syötön.. mulla on nyt vahvistin ilman koteloa pöydällä mutta en löydä mitään huonoa/palanutta juotosta ???

joo, eli vika ei ollukkaa vahvarissa vaan kahdessa samaan aikaan palaneessa elementissä :-\

nyt ois jollekkii hyvä sauma päästä vanhoista/vanhasta 12" elementistä eroo... vink vink...
 
Ylös Bottom