Onko tämä Karman Vortex ilmamassamittari (MAF) - ja jos on, miten putsataan?

Miksuli

New Member
Liittynyt
7 Kesäkuu 2018
Oheinen kuva on Lancer vm 2000 bensakoneen ilmamassamittarista (MAF), kuvattuna "takaa" (imupuolelta, ei suodatinpuolelta).

Jos se on Karman Vortex mittari, miten se tulisi puhdistaa - vai voiko sitä edes puhdistaa? Esimerkiksi CRC:n "Air Sensor Clean Pro"-suihkutuote pitäisi hajottaa Karman Vortex-tyyppiset mittarit, ainakin CRC:n omien tietojen mukaan. Tosin kyseistä varoitustekstiä ei ole tässä pullossa, mutta aiemmissa se on ollut, samoin CRC:n tuotevideolla.

Ellei varsinaiseen ilmamassamittariin kannata kajota (joka kaiketi on tuo taustalla ylhäältä riippuva ruskea "tanko"), voiko sen edessä pieneltä vastukselta näyttävän vempeleen puhdistaa (joka saattaisi olla ilman lämpömittarin tunnistin)? Voiko siinä tapauksessa siihen surutta ruiskuttaa CRC:n yllä mainittua tuotetta, ilman että sen takana oleva "tanko" hajoaa?

Saako tangon hajalle vain suihkuttamalla siihen etusuunnasta (suodatinpuolelta), vai onko se yhtä herkkä myös takasuunnasta?

Olisi mielenkiintoista tietää myös miten se hajoaa, onko kyse esim. kemiallisesta reaktiosta tai vaikkapa siitä ettei se fyysisesti kestä roiskeesta tulevaa painetta?
 

Liitetiedostot

  • Karman Vortex sensor.jpg
    Karman Vortex sensor.jpg
    571 KB · Lukukerrat 293
Vs: Onko tämä Karman Vortex ilmamassamittari (MAF) - ja jos on, miten putsataan?

On karman vortex maf. ja näyttää niin puhtaalle etten tekisi mitään tuolle. Jos ei toimi niin uutta tai käytettyä toimivaa tilalle.
MAF mittaa tuon keskitolpan aiheuttamaa ilman pyörteilyä eikä tuossa näy mitään mikä haittaisi mittausta.
Mistä arvelet että anturi on rikki?
 
Vs: Onko tämä Karman Vortex ilmamassamittari (MAF) - ja jos on, miten putsataan?

Perusongelma tässä autossa on pakokaasujen liian suuri happipitoisuus (lambda pyörii siinä 1,2 paikkeilla, kun suurin hyväksytty arvo on 1,03), sekä vikakoodi 11 joka koskee etummaista happitunnistinta. Tunnistin on kuitenkin vaihdettu nyt kolmesti (kaksi kertaa merkkikorjaamolla, kerran omasta toimestani Kiinalaiseen halpaversioon), mutta sillä ei ole ollut minkäänlaista vaikutusta. Luin muualta täältä foorumilta että joku oli päässyt eroon vikakoodi 11:sta puhdistamalla ilmamassamittarin, eli vika ei ollutkaan happitunnistimessa vaan ilmamassamittarissa. Siksi ajattelin että samaa kannattaisi kokeilla.

Hyvin paljon muuta on jo tutkittu, kuten mahdolliset imu- tai pakopuolen vuodot. Myös ECU:n kondensaattorit on vaihdettu, ajatellen auton ja niiden ikää, mutta ei auttanut.

Oireet ovat sellaiset että moottorivalo syttyy kun ajaa yli 70 km/h, ja noin 6-7 km ajomatkan jälkeen. Valo ei syty alemmissa nopeuksissa eikä myöskään jos ulkona on pakkasta miinus 8 tai enemmän - vaikka ajaisi yli 70 km/h. Jos kaahaa moottoritenopuksilla tyypillisesti yli 100 km matkan, voi valo sammua "itsestään" ajon aikana. Syttyy kuitenkin luotettavasti taas vaikkapa pienen tauon jälkeen, kun lähtee taas ajamaan.

Kaikki mahdolliset ehdotukset ovat tervetulleita, kuten myös vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

1) Voin hyvin ajatella että vikakoodi 11 ei tule siitä että happitunnistin olisi hajalla, vaan siitä että pakokaasujen happipitoisuus on liian korkea - mutta miksei siinä tapauksessa tule vikakoodia myös takimmaisesta happitunnistimesta (katalysaattorin jälkeen)? Pakokaasut kun ovat liian happipitoisia myös pakoputken päästä mitattuina (katsastuksessa).

2) Mistä voisi johtua ettei vikakoodia tule pakkasella? Eikö happitunnistin silloin ylipäätään saavuta toimintalämpötilaansa, eikä siten ylipäätään osallistu moottorin ohjaukseen? Autolla voi ajaa miten hyvänsä, kuten kaahata moottoritiellä pitkiä matkoja, mutta valo ei vain syty kunhan ulkona on vähintään tuo 8 astetta pakkasta.
 
Vs: Onko tämä Karman Vortex ilmamassamittari (MAF) - ja jos on, miten putsataan?

Takalambda mittaa vain että toimiiko etulambda. Ei vaikuta säätöihin.
 
Vs: Onko tämä Karman Vortex ilmamassamittari (MAF) - ja jos on, miten putsataan?

Onko siis niin että vikakoodi 11:n lähde onkin takalambda - kuten jos happiarvot ovat pielessä sökön etulambdan (oletettavasti) vuoksi, niin takalambda reagoi sitten siihen ja heittää tuon koodin? Ja kaiketi siis sama koodi tulee vaikka perimmäinen vika olisi vaikka imu- tai pakopuolen vuoto (ennen takalambdaa) - kun vuoto on sen verran suuri ettei ECU pysty kompensoimaan sitä lisäämällä tai vähentämällä polttoaineen suhteellista määrää palamisprosessissa?

Entä voiko vikakoodi 11 jossain tilanteessa tulla myös etulambdasta, kuten jos ECU:n mielestä sen volttimäärä ei vaihtele normaalisti tai yhteys siihen on kokonaan poikki?

Käsittääkseni takalambdalle on oma vikakoodinsa (59?), jota minulla ei tiettävästi ole ollut, mutta olisi mielenkiintoista tietää mistä se laukeaa. Ilmeisesti ei siis liian korkeasta happiarvosta, mutta ehkä tässäkin tapauksessa katkenneesta yhteydestä tai vastaavasta?

Eivät muuten osanneet merkkikorjaamolla selittää miksei takalambda reagoi pielessä olevaan happiarvoon (eli ei anna takalambdan koodia), kun sitä kysyin, mutta jos asia on edellä olevan mukaan niin sehän selittäisi asian.
 
Vs: Onko tämä Karman Vortex ilmamassamittari (MAF) - ja jos on, miten putsataan?

Minkä OBD2 protokollan mukaisen vikakoodin se antaa?
 
Vs: Onko tämä Karman Vortex ilmamassamittari (MAF) - ja jos on, miten putsataan?

Koodi on ollut pelkkä "11". En ole lukenut sitä itse, mutta se on mainittu verstalaskuissa. Autossa on OBD2-liitin, mutta koodit ovat käsittääkseni Mitsun oman, vanhemman standardin mukaisia (eli ei niitä myöhempiä, yleisiä jotka alkavat P-kirjaimella jonka perässä on neljä numeroa).
 
Vs: Onko tämä Karman Vortex ilmamassamittari (MAF) - ja jos on, miten putsataan?

Onko lanceri CK vai CB korinen? 1.6 bensa?
 
Vs: Onko tämä Karman Vortex ilmamassamittari (MAF) - ja jos on, miten putsataan?

Kyse on farmarista, eli kaiketi CB (rekisteriotteessa lukee [CB_W, CD_W])? Kone on 1,6 bensa, 16V SOHC 113 hv, vm 2000, moottorikoodi 4G92.
 
Takaisin
Ylös Bottom