Outlander -11 4N14 nykiminen / ruiskupaineen heittely

Loki

New Member
Liittynyt
18 Tammikuu 2021
Terve,

Elikkäs auto alkoi noin vuosi sitten reistailla siten että tyhjäkäynnille jätettäessä se meni ns. limp modeen ja antoi viestin "ASC system service required" ja vikakoodin SCV (suction control valve). Tyhjäkäynti myös 'humppasi' silloin pikkusen ennen vikatilaan menoa. Ajossa ei kuitenkaan tehnyt tai herjannut mitään. Nyt syksyllä ennen leimalla käyntiä vaihdoin tuon SCV:n uuteen samanlaiseen Denson alkuperäiseen osaan ja oireet katosivat täysin. Vähäksi aikaa...

Tilanne nyt on se että auton tyhjäkäynti heittelee todella rajusti (900-500 suunnilleen) ja pienemmällä kaasulla ajaessa nykii selvästi. OBD mokkulalla katsellessa common railin painetta niin sekin heittelee tyhjäkäynnillä noin välillä 4000-10000 psi ja pintakaasulla ajaessa tasamaalla noin välillä 13000 - 19000 psi. Harmikseni en kyllä muista mitä nämä olivat silloin ennen tuota scv vaihtoa. Veikkaan vaan että nykiminen ja tyhjäkäynnin heittely johtuu tuosta paineen heittelystä?

Hassuinta tässä kai on se että mitään vikakoodeja auto ei nyt anna ja sinänsähän tuo ei ajamista haittaa ellei pahene mutta olisihan tuo mukava saada toimimaan. Polttoaineenkulutuskaan ei ole muuttunut mihinkään.

Lähteäkkö liikkeelle esim. että vaihtaa railiin paineanturin ja/tai paineensäätimen sinne tukin päihin? Suutinvika? Korkeapainepumppu? Muuta?
 

JSO

Member
Liittynyt
1 Huhtikuu 2016
Kyllähän tuo paineen vaihtelu esim. tyhjäkäynnillä viittaa siihen, ettei säädin toimi oikein. Paine vaihtelee aika paljonkin ajotilanteen mukaan, mutta tyhjäkäynnillä se oli mielestäni suht vakaa kun sitä tässä joskus aiemmin seurailin.
 

JSO

Member
Liittynyt
1 Huhtikuu 2016
Seurasin tänään omani railipainetta ja tyhjäkäynnillä lämpimällä moottorilla 650rpm vaihteli 33-35 MPa 85 km/h ajaessa 80-90 MPa ja 105 km/h ajaessa 100-120 MPa. Olisi varmaankin ollu hyödyllisempää katsoa kierrokset mutta vauhtia nyt seurasin ja yksikkö on MPa, en tuota jenkkien psi:tä ole tottunut käyttämään. Pienikin kuormituksen muutos vaikuttaa todella paljon.

Edit: sekoilin tuon paineen yksikön kanssa, mutta nyt se on vissiin oikein.
 
Viimeksi muokattu
Ylös Bottom