Outlander -16 Diesel pakokaasut sisälle

GoldWing

New Member
Liittynyt
8 Tammikuu 2019
Moro,

Hommasin 16 vuosimallin diesel Outladerin. Paikalla ollessa sisälle tulee pakokaasun haju. Pakoputki ei vuoda mistään, eikä konehuoneessa muutenkaan ole mitään vuotoja. Ilmanotto vaikuttaa olevan tuulilasin alareunassa. Voiko pakokaasut tulla auton alta ja jotain kanavaa pitkin sinne konepellin saranoiden kiinnitys kohtiin ja sieltä sitten ilmanoton kautta sisälle? Onko muilla kokemuksia asiasta? Mistä voi olla kyse? Etukäteen kiitos vinkeistä.
 

willeee

New Member
Liittynyt
6 Lokakuu 2010
ittellä on edellises autos tullut kun on ollut webasto päällä sen pakoputki kun on moottoritilan alaosassa
 

ZAP^

Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2010
Sijainti
Kuopio
Suuttimen aluslevy vuotaa tai pakosarjassa egr-kanavan kohdalla halkeama. 2 pakosarjaa vaihtanut tuon egr-kanavan halkeaman/murtuman takia.
 

Tomcat

New Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2020
Voi pahus... täällä sama homma (2.2L D), sisälle tulee todella kitkerää katkua, pakko laittaa aina sisäkierto päälle kun lähestyy pysähtymistä.
Oliko sarjan vaihto kova/kallis homma?
Jos suutin niin näkyykö reilin alta tuo vuoto jos suutin?
 

Webtrap_86

Well-Known Member
Club Member
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
16 Huhtikuu 2004
Sijainti
Lahti
Pakosarja halki niinkuin zap mainitsi. Aika tyypillinen 4n1 koneissa. Päsee näkemään kun ottaa design suojan eka pois(4pulttia) ja peilillä katsoo kannen nurkkaan läheltä ilman putsaria. Yleensä näkee nokea reilusti.
 

Jii

Mitsubishi Outlander Intense 2011 diesel
Liittynyt
15 Huhtikuu 2009
Sama vika tuli -11 mallin Outtikseen. Suuttimeen oli tullut reikä ja piti vaihtaa. Jonkin aikaa tuon jälkeen moottorihäiriövalo syttyi palamaan eikä ole vieläkään saatu sammumaan. Käryää paikallaan ollessa hieman. Täytyy kurkistaa vielä pakosarjaakin olisko siellä vikaa. EGR venttiileitä ei sitten tunnu löytyvän mistään - tiedoksi vaan.
 

3x

Member
Liittynyt
3 Elokuu 2010
Käryää myös. Hyvä tietää tuo EGR saantivaikeus. Myös takarenkaan runkopuslat ovat vaikeasti saatavia.
Mahtaa olla hauskaa jahdata osia muutaman vuoden päästä kun Mitsu katoaa markkinoilta.
Ennakoinkin tuota tulevaa ja ostin Hyandai varautoksi.
Mitsua kutsuu paalituskone seuraavalla "vialla".
 

Jii

Mitsubishi Outlander Intense 2011 diesel
Liittynyt
15 Huhtikuu 2009
...ja halkihan se pakosarja täälläkin oli :oops:. Ja huoltomies tuumasi että koneen alaosasta kuuluu jotain räminää. Pitäisi käyttää öljypohja auki että näkee mikä sen aiheuttaa. Kylläpä näitä vikoja alkoikin siunaantua - piti jo ostaa Qashqai tilalle, että pääsee kulkemaan :(
 

JSO

Member
Liittynyt
1 Huhtikuu 2016
"Ja huoltomies tuumasi että koneen alaosasta kuuluu jotain räminää"

Onko moottori 4N14?
Oliko tasapainoakselien ja käyttölaitteen välinen "palikka". Jossain toisessa ketjussa tuosta keskusteltiinkin aiemmin.
 

Jii

Mitsubishi Outlander Intense 2011 diesel
Liittynyt
15 Huhtikuu 2009
Hmm, ei ole vielä ehditty konetta aukaista - onkohan tuo sitten millainen vika? Uusittava, korjattava, kallis?
 

Jii

Mitsubishi Outlander Intense 2011 diesel
Liittynyt
15 Huhtikuu 2009
...löysinkin tuon JSO:n mainitseman keskusteluketjun. Hyvin todennäköisesti juuri tuo vika kyseessä räminän osalta.
 

Tomcat

New Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2020
Kattelin tuota aluetta ja suutinten laaksoa, laakso oli aivan kuiva ja tuo koneen "takanurkka" josta nyt näkyi vain se pakosarjan viimeinen pultti oli myös aivan puhdas??

Sinäänsä mysteeri tämä meidän käry, välillä käryää, ja nyt taas ei ole kärynny moneen päivään ollenkaan vaikka kuinka ruuhkassa seisoo??
Tuntuis että käry tulee ehkä mielummin kylmällä kuin kuumalla koneella??

Ja edelleen jos joku tietää vastausta mitä pakosarjan vaihto maksaa ja onko muita vaihtoehtoja tiedossa kuin Mitsun marmoritiski? Toistaiseksi en kyllä tee mitään ennen kun selvii koko homma varmasti.

Talliin auto, pakoputki ulos ja auto tulille, nuuhkimaan ja tutkailemaan konehuonetta jos jotain selkeis.


Mitsu smell.jpg
 

JSO

Member
Liittynyt
1 Huhtikuu 2016
Ok, olisi kiva kuulla mitä löytyy sitten kun ehditte avata, oletan (ja toivon) että olet ajoissa liikkeellä ja palikan vaihto riittää.
Minä kun tykkään olla valmiina vähän kaikkeen niin tilasin ko. osan (Englannista) oikeastaan heti hankittuani Outlanderin. Odottelin muutamia viikkoja ja viime viikolla ilmoittivat että eivät voi toimittaa osaa. Nyt sitten Japaniasta Amayama sai osan hommattua ja postiin.
 

Jii

Mitsubishi Outlander Intense 2011 diesel
Liittynyt
15 Huhtikuu 2009
Joo palikan vaihto riitti korjaamaan räminävian. Pakosarja on korjattu, mutta moottorihäiriövalo palaa edelleen. Vian etsintä jatkuu - harmi ettei noita EGR-venttiileitä löydy sitten mistään...
Ai niin ja tuo palikka löytyi ihan merkkiliikkeestä (Kokkola) ja aivan kohtuuhintaan (satasen kieppeillä).
 

Tomcat

New Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2020
Edelleen kaipaisin sitä tietoa että korjaako näitä vuotavia pakosarjoja joku "mitsu speciaali", vai onko Marmori se ainoa vaihtoehto... Omaan silmään näyttää ihan Vi*** kalliilta remontilta!
 

JSO

Member
Liittynyt
1 Huhtikuu 2016
"Ai niin ja tuo palikka löytyi ihan merkkiliikkeestä (Kokkola) ja aivan kohtuuhintaan (satasen kieppeillä)."

Sii ihan hyllytavarana vai? Jos näin niin aika jännää, että jossakin niitä on hyllyssä ja Herttoniemen Deltassa eivät olleet moisesta asiasta koskaan kuulleetkaan.
 

Jii

Mitsubishi Outlander Intense 2011 diesel
Liittynyt
15 Huhtikuu 2009
"Ai niin ja tuo palikka löytyi ihan merkkiliikkeestä (Kokkola) ja aivan kohtuuhintaan (satasen kieppeillä)."

Sii ihan hyllytavarana vai? Jos näin niin aika jännää, että jossakin niitä on hyllyssä ja Herttoniemen Deltassa eivät olleet moisesta asiasta koskaan kuulleetkaan.
No näin käsitin. ja tuskin muuten osaa olisi ollut heti seuraavaksi päiväksi. Nyt vaan pitäisi löytää EGR-venttiili vielä... käytetyn tilasin ulkomailta, mutta saapa nähdä miten käy onko toimiva. Mistähän lie johtuu että varaosia on näihin tosi hankala saada/löytää mistään?
 

JSO

Member
Liittynyt
1 Huhtikuu 2016
Onko varaosanumero 1582A554? Noita ainakin pikaisella haulla näyttäisi löytyvän, liekö sitten oikea sinun autoosi.
Ei vaikuta tähän, mutta mistä katsot noita varaosanumeroita?
 

Jii

Mitsubishi Outlander Intense 2011 diesel
Liittynyt
15 Huhtikuu 2009
Onko varaosanumero 1582A554? Noita ainakin pikaisella haulla näyttäisi löytyvän, liekö sitten oikea sinun autoosi.
Ei vaikuta tähän, mutta mistä katsot noita varaosanumeroita?
Nyt en osaa tarkkaan sanoa, mutta moottorityypin ollessa oikea osa varmaan löytyy? Vinkkini mukaan (eli vika varmaan palikassa) huoltomies hankki tuon osan... Käytetty EGR-venttiili saapui jo ennen jouluaattoa - nyt vaan katsellaan uutta aikaa jolloin sitä kokeillaan paikalleen. Moottorin äänet on hiljentyneet huomattavasti tuon palikan vaihdon jälkeen, mutta moottorihäiriövalo palaa edelleen - tosin saattaa välillä hetkeksi sammuakin. Pakokaasujen tulo sisälle on loppunut tuon pakosarjan korjauksen myötä.
 

JSO

Member
Liittynyt
1 Huhtikuu 2016
Niin tuo osanumero 1582A554 on EGR-venttiili 4N14 koneeseen ja niitä kyllä näyttää löytyvän, meinaan kun valittelit ettei löydy. Esim. Amayama:lla uusi maksaa 235€, siihen tullit ja verot päälle. Tuo pakosarja ilmeisesti siis hitsattiin kuntoon, kehtaatko sanoa paljonko kustansi kaikkineen, tulossa tuollainen remontti kuitenkin jossakin vaiheessa? Onko sulla tiedossa minkä vikakoodin auto antaa silloin kun se vikavalo palaa?
 

Jii

Mitsubishi Outlander Intense 2011 diesel
Liittynyt
15 Huhtikuu 2009
Niin tuo osanumero 1582A554 on EGR-venttiili 4N14 koneeseen ja niitä kyllä näyttää löytyvän, meinaan kun valittelit ettei löydy. Esim. Amayama:lla uusi maksaa 235€, siihen tullit ja verot päälle. Tuo pakosarja ilmeisesti siis hitsattiin kuntoon, kehtaatko sanoa paljonko kustansi kaikkineen, tulossa tuollainen remontti kuitenkin jossakin vaiheessa? Onko sulla tiedossa minkä vikakoodin auto antaa silloin kun se vikavalo palaa?
Joo, luin näköjään edellisen kysymyksesi aika huolimattomasti :oops:. Laskua ei ole vielä tullut, ja tuo EGR on vielä vaihtamatta. Hyvä tietää että Amaymasta löytyy - en hoksannut siltä katsoa. Palaan asiaan kunhan tiedän enemmän.
 

Jii

Mitsubishi Outlander Intense 2011 diesel
Liittynyt
15 Huhtikuu 2009
Auto korjattu, kunnossa ja katsastettu. Koko remontti kustansi reilun tonnin - mukana tosin oli takajarrujen remontti. Vikakoodia ei asentaja enää muistanut, mutta se viittasi juuri EGR vikaan. Käytetyn osan vaihtaminen sammutti vikavalon saman tien, vaikka mitään näkyvää vikaa entisessä ei ollut. Töitä meni vaihtoon 3h joten aika hankalassa paikassa venttiili sijaitsee.
 

Jackbaueri

New Member
Liittynyt
8 Helmikuu 2021
Kattelin tuota aluetta ja suutinten laaksoa, laakso oli aivan kuiva ja tuo koneen "takanurkka" josta nyt näkyi vain se pakosarjan viimeinen pultti oli myös aivan puhdas??

Sinäänsä mysteeri tämä meidän käry, välillä käryää, ja nyt taas ei ole kärynny moneen päivään ollenkaan vaikka kuinka ruuhkassa seisoo??
Tuntuis että käry tulee ehkä mielummin kylmällä kuin kuumalla koneella??

Ja edelleen jos joku tietää vastausta mitä pakosarjan vaihto maksaa ja onko muita vaihtoehtoja tiedossa kuin Mitsun marmoritiski? Toistaiseksi en kyllä tee mitään ennen kun selvii koko homma varmasti.

Talliin auto, pakoputki ulos ja auto tulille, nuuhkimaan ja tutkailemaan konehuonetta jos jotain selkeis.


Näytä liitetiedosto 22108
Moro,
Mulla oli ykkös- sylinterin kohdalta pakosarjassa halkeama. Oireena nimenomaan tyhjäkäynnillä hytissä havaittavissa käyryä ja mm.liikennevaloihin pysähdyttäessä. Oli moottori sitten lämmin tai kylmä niin käryä oli havaittavissa enemmän tai vähemmän.

Muutaman kerran testasin niin, että annoin auton hyrskytellä pihassa kaikessa rauhassa ja kävin välillä haistelemassa. Ja kyllä siellä aina oli vähemmän tai enemmän pakokaasun käryä.

Pakosarjan vaihtoi TMT Pro Service Jyväskylä ja oli työnä n. 1 työpäivän asentajan työtunnit. Eli aika työläs homma. Pakosarja tuli Japanin maalta joka lienee muutaman satasen hintainen.

Hankala vika kyllä todeta ja paikallistaa, mutta nyt on kunnossa ja käryt hävisi.

Outlander 2013 4n14
 

Jackbaueri

New Member
Liittynyt
8 Helmikuu 2021
Mulla oli kilometrit n. 150tkm. Vika oli autossa sitä ostettaessa noilla kilometrillä, joten en osaa sanoa koska ilmennyt.
 
Ylös Bottom