Outlander 2020 tietokone sekoilee...

Ukka Matinpoika

Member
Club Member
Liittynyt
12 Lokakuu 2024
Ei tunnustauduta emännän kanssa ihan tumpeloiksi noiden autoissa olevien tiertokonehärpäkkeiden kanssa. Niistä on tosin kokemusta vain Subaru XV ja Lexus RX400 ja 450 autojen kanssa, mutta niissä kaikki on saatu ihan kelvollisesti toimimaan.

Parin viikon Outlander PHEV omistusaikana on jo puolenkymmentä kertaa tullut tietokonenäytölle täysin hallitsematon tilanne, kun härpäke on sekunnin välein pingannut näytötä toiselle, eikä näyttöä saa hallittua muuten kuin etsimällä autolle turvallinen pysähdyspaikka, jossa auton on saanut sammuksiin. Tietsikan virtanappula on kosketustoiminen, mutta virhetilan tullessa mikään kosketus ei vaan toimi. Ohjekirjasta ei täsmäapua radion osalta löydy, kun ohjekirjan radio on "tavallinen" perusnappuloin toiminut malli. Tässä meidän pirssissä on radion hallintanappuloiden tilalla lämmityslaitteen nappularivi, ei muuta.

Noista viidestä häiriötilasta on kolme tehnyt niin, että bluetoothyhteydessä oleva puhelin on alkanut soittelemaan puheluja viimeisten puhelujen luettelosta, etkä mahda asialle mitään, jos et saa autoa sammuksiin. Muutamassa sekunnissa puhelin ehtii soittamaan puoleenkymmeneen eri numeroon ja kohta häiriön alettua alkavat puhelujan kohteena olleet ihmiset soittelemaan vastaan, että soitit, mutta puhelu meni heti poikki. Aivan helvetin kiusallista ja hankalaa tuommoinen.

Autolle ei sen vajaan kuukauden myyntiajan kuluessa ole tehty autoliikkeessä mitään resetointia edellisen omistajan asentamille asetuksille. Puhelimen tiedot sain yritys-erehdysmenetelmällä poistettua ja asennettua omat puhelimemme tilalle. Bluetoothyhteydellä saatiin myös radio toimimaan nettiapilla, kun autoradion oma FM-yhteys oli ja on häiriöaltis.

Rovaniemellä on Mitsun huolto siirtymässä Rinta-Joupilta Wetterille, aikataulua en tiedä, tänä vuonna ilmeisesti kuitenkin. Wetteriltä tämän auton ostimme, joten viisaampi ehkä odotella huollon siirtyminen sinne, kun auto vielä on vuodenpäivät takuun piirissä 87 th kilometriä vasta takanaan.

Onko vastaavia kokemuksia ja mitä voisin kotikonstein kokeilla...Kuuntelen.
 
Kaverin Outlanderista hajosi se näyttö, tarkemmin ottaen se näytön kosketuslasi. Ei totellut kunnolla kosketusta ja teki myös sitä että soitteli ties minne.
Jos näyttö on se malli jossa on alareunassa ne isot pyöriteltävät nupit niin pelkkä lasi on vaihdettavissa näppärän käsissä, takuuautoon ei tietenkään tämmöisiä varmaankaan ruveta tekemään mutta näin infona. Toki voi olla joku muukin vika.
 
Pari viikkoa sitten käytin Mitsun PHEV Outlanderia kertomani vian takia Wetterin Rovaniemen huollossa, kun Mitsun huolto oli sinne Rinta-Joupilta asentajineen siirtynyt. Asentaja totesi näytön sököksi ja kokonaan pimeäksi toiselta puoliskoltaan, joten uusi laitettiin tilaukseen. Toimitusaikaa ei huollon pomo osannut antaa, mutta arvio oli, että ei tule nopealla toimituksella. Tuolloin pari viikkoa sitten pyysin asentajaa tarkistamaan myös moottoritilassa repsikan puoleisella alueella rintapellin puolella olevan sinne putkiin levinneen nestevuodon alkuperän, johon asentaja oli todennut kaiken olevan kunnossa.

No, kun ei auton omistajan mielestä ollut kunnossa, vaan putkistossa selkeitä sumuvuodon jälkiä, niin käytin autoa uudelleen tänään Rovaniemen Wetterillä. Sama Mitsuasentaja tutki paikat uudelleen ja nyt oli ilmeisesti tutkinut asiaa syvällisemmin ja löytänyt ilmastoinnin putkistossa viallisen liitoksen, joka vuotoroiskeet putkille oli aiheuttanut. Joku tiiviste sökö ja se tilattiin tulevaan korjaukseen mennessä, joka varattiin taas kahden viikon päähän. Aikaa korjaamopomo varasi sen verran, että jos näyttö on saapunut, niin ilmastointivuoto ja näytön vaihtaminen tapahtuisivat samalla käynnillä.

Onneksi auto on ajokunnossa, eikä tarvita toistaiseksi ilmastointia, vaikka ennätyslämmin syksytalvi Lappia kokeileekin. Radio toimii satunnaisesti puhelimen äänitiedoston kautta, joskaan ei aina. Ja kun ei pääse näytöltä ohjaamaan, niin ajellaan välillä ilman radiota. Toistaiseksi on päästy pakosta ajelemaan tosi liukkailla tienpinnoilla, mutta Mitsun ajo-ominaisuudet Nokian nastarenkaiden kanssa alijäähtyneen sateen jäljillä ovat olleet aivan kelvolliset, joten rospuutut puolestamme jatkukoot.

Oottelemma rauhassa asian etenemistä ja palikoiden saapumista, mistä ikinään tulevatkaan...
 
Pari viikkoa sitten käytin Mitsun PHEV Outlanderia kertomani vian takia Wetterin Rovaniemen huollossa, kun Mitsun huolto oli sinne Rinta-Joupilta asentajineen siirtynyt. Asentaja totesi näytön sököksi ja kokonaan pimeäksi toiselta puoliskoltaan, joten uusi laitettiin tilaukseen. Toimitusaikaa ei huollon pomo osannut antaa, mutta arvio oli, että ei tule nopealla toimituksella. Tuolloin pari viikkoa sitten pyysin asentajaa tarkistamaan myös moottoritilassa repsikan puoleisella alueella rintapellin puolella olevan sinne putkiin levinneen nestevuodon alkuperän, johon asentaja oli todennut kaiken olevan kunnossa.

No, kun ei auton omistajan mielestä ollut kunnossa, vaan putkistossa selkeitä sumuvuodon jälkiä, niin käytin autoa uudelleen tänään Rovaniemen Wetterillä. Sama Mitsuasentaja tutki paikat uudelleen ja nyt oli ilmeisesti tutkinut asiaa syvällisemmin ja löytänyt ilmastoinnin putkistossa viallisen liitoksen, joka vuotoroiskeet putkille oli aiheuttanut. Joku tiiviste sökö ja se tilattiin tulevaan korjaukseen mennessä, joka varattiin taas kahden viikon päähän. Aikaa korjaamopomo varasi sen verran, että jos näyttö on saapunut, niin ilmastointivuoto ja näytön vaihtaminen tapahtuisivat samalla käynnillä.

Onneksi auto on ajokunnossa, eikä tarvita toistaiseksi ilmastointia, vaikka ennätyslämmin syksytalvi Lappia kokeileekin. Radio toimii satunnaisesti puhelimen äänitiedoston kautta, joskaan ei aina. Ja kun ei pääse näytöltä ohjaamaan, niin ajellaan välillä ilman radiota. Toistaiseksi on päästy pakosta ajelemaan tosi liukkailla tienpinnoilla, mutta Mitsun ajo-ominaisuudet Nokian nastarenkaiden kanssa alijäähtyneen sateen jäljillä ovat olleet aivan kelvolliset, joten rospuutut puolestamme jatkukoot.

Oottelemma rauhassa asian etenemistä ja palikoiden saapumista, mistä ikinään tulevatkaan...
Rapia kaksviikkonen siihen meni ennen kuin Rovaniemen Wetteri sai Outlanderiin näytön ja ilmastointijärjestelmään tiivisteen. Vaihdot tapahtuivat yhden iltapäivän aikana reilussa parissa tunnissa. Eipä niistä asiakkaalle liikaa raportoitu, eikä vaihtoja ja korjauksia oltu merkitty huoltokirjaan. No, kirja saatiin ajan tasalle, kun käytin sitä Wetterillä seuraavana päivänä.

Sain näytön tiedot vaihdettua suomen kielelle aika vaivatta. Myös molempien perheenjäsenten puhelimet sain asenneltua ongelmitta järjestelmään. Jostain olisi ehkä hyödyllistä löytää tälle näyttömallille ohjekirjanen, kun auton mukana on ilmeisesti uutuuttaan jo tullut kirjanen, jossa neuvotaan käyttöä eri malliselle radiojärjestelmälle, jonka laitteessa on säätimet ja cd-soitin ynnä muuta, mitä tässä omassa autossani ei ole.

Laskua kummastakaan korjaus/vaihtotoimenpiteestä ei asiakkaalle esitetty, joten takuu näyttäisi toimivan. Vajaa kymppitonni on vielä sataantuhanteen ja viiden vuoden aikaraja täyttyy tulevan vuoden elokuussa. Olen mielenkiinnosta seuraillut myynnissä olevia Outlandereita myyntilistoilla. Tarjontaa on paljonlaisesti ja vuosimalleista/ajetuista kilometreistä on hyvin näkyvissä, että autoja on vaihdettu lähellä takuuajan tai takuukilometrien täyttymistä. Pitoautoja on tästä automerkistä ja -mallista myynnissä pirupäineen...
 
Meillä alkoi Mitsun '20 näyttö temppuilla loppukesästä, alkuun pidemmällä matkalla ei kosketusnäyttö toiminut, epäilin johtuvan Apple carplayn käytöstä. Lopulta alkoi soitella viimeisiin numeroihin, jos puhelin oli kytkettynä bluetoothilla tai piuhalla. Ja viimeiseksi näytössä tapahtui omia painalluksia, kun puhelin ei ollut mitenkään yhdistetty. Huollon yhteydessä kerroin ja näytin videon. Tutkivat ja vaihtoon menee. Kestää kuulemma 2-4 kk, kun uuden soittimen saavat. On kuulemma mennyt sen verran näyttöjä vaihtoon, siksi pitkä toimitusaika.. Onneksi menee vielä takuuseen, 3tkm takuuta jäljellä kun huollossa käytin.
Ihme ettei täällä ole juurikaan kirjoittelua, jos näyttöjä on mennyt niin reilusti?
 
Kunhan näitä rupeaa valumaan enemmänkin loppukäyttäjille niin tarinointi saattaa lisääntyä. Valtaosa takuuautolla ajavista ei taida palstoilla kirjoitella.
 
Takaisin
Ylös Bottom