Outlander 4N14 vm.2014 kysymys lämmityslaitteesta

JSO

Member
Liittynyt
1 Huhtikuu 2016
Noin yleensä autoista voisi sanoa, että kun lämmityslaitteen puhallus on tuulilasille/jaloille, puhallusteho jakautuu karkeasti 50%/50% ko. kohteisiin.
Tässä muutama viikko sitten hommaamassani Outlanderissa tuntuu, että em. asetuksella puhalluksesta 80% menee jaloille, ehkä jopa 90%.
Jos puhalluksen laittaa vain lasille, silloin kaikki myös menee lasille eli läpät toimii, niissä ei liene vikaa.
Onko tuo puhalluksen jako normaali vai jotain pielessä?
Onko tuollaisella jaolla mitään mahdollisuuksia pitää sivulaseja jäättömänä talvella?
Automaatilla puhallusnopeudet vaikuttaisi olevan aikalailla minimissä, näinkö myös talvella kun ulkolämpötila kylmempi?
Tuolle ei taida olla muuta tehtävissä kuin säädellä käsin?
Miten lämmitys riittää muuten, viimasuojan jo tilasinkin.
Onko kokemusta, voiko sekä ylemmän- että alemman suojan pitää paikoillaan yhtä aikaa (alle 5C), nostaako lämpöjä liikaa?
Onko jotain olemassa jotain OBD-palikkaa, jolla näkisi myös DPF:n paineita/paine-eroja?
Nykyinen palikka ELM327 näyttää kyllä catin lämpötilan, siitä voinee nähdä DPF polton?
Autolla on ajettu reipas 100tkm ja se tuntuu ehjältä.
Takapyörän laakerit ja koiranluut on kulutustavaraa kuten muissakin autoissa, olisiko tiedossa jotain muita mahdollisia vaihto/vika kohteita?
 
Viimeksi muokattu

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Ainakin meidän ASX:n 4N13 tarvitsi kaverikseen Webaston ja viimasuojat. Takajarruthan näissä rupee jumittelemaan jossain vaiheessa.
 

Ilkkapoika

New Member
Liittynyt
18 Maaliskuu 2020
Itsellä oli viime talven ja kevään molemmat viimasuojat paikallaan. Otin pois, kun alkoi ns. nollakelit olemaan.

Webasto ja ylläpitolaturi rauhoittivat myös kovasti mieltä kovina pakkasaamuina.

Samaa asiaa ilmastoinnin automatiikka logiikasta olen itsekin pohtinut
 

Mitsupitsi

Member
Liittynyt
16 Kesäkuu 2021
Sijainti
Oulu
Miksi ihmeessä tuossa puhalluksessa ei löydy optiota, että ilma menis kaikkiin kolmeen osoitteeseen yhtäaikaa? Niinkuin normaalistikin, eli sais hönkää tuulilasille, varpaille sekä suoraan hyttiin...

Ja kun on käytössä webasto, niin onko sen käynnistyessään päällä se asetus (suuntaus ja teho), joka jäi päälle kun auton edellisen kerran sammutti? Jos näin on, niin pitänee muistaa talvella jättää päälle pelkkä tuulilasipuhallus, jotta lasi edes vähän avautuisi.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Ja kun on käytössä webasto, niin onko sen käynnistyessään päällä se asetus (suuntaus ja teho), joka jäi päälle kun auton edellisen kerran sammutti? Jos näin on, niin pitänee muistaa talvella jättää päälle pelkkä tuulilasipuhallus, jotta lasi edes vähän avautuisi.
On. Puhallus täysille ja suunta tuulilasille ennen sammutusta.
 
Ylös Bottom