Outlander PHEV 2014 ajoakku sökö -vaihto omalla kustannuksella

Freju

New Member
Liittynyt
18 Toukokuu 2020
Moi, olen uusi sivustolla, mutta selaillut kirjoituksia jo useampana vuonna. Ostin auton käytettynä n. 4 v sitten, mittarissa nyt karvan alle 100tkm.
Noin 4 vkoa sitten auto alkoi herjaamaan "EV-System Maintenance Required". Auto näytti toimivan normaalisti ja olemme mökillä joten en suoraan päässyt huoltoon.
Sain huoltoajan kotipaikkakunnalleni seuraavan viikon maanantaiksi. Sitten auto ei suostunut latautumaan verkkovirralla, mutta näytti varaavan akkua ajon aikana.
Olimme sunnuntaina lähdössä kotiin kun auto ei enää suostunut lähtemään liikkeelle - moottori käynnistyi mutta ei ottanut kierroksia. Se kävi n. 30s ja sammui herjaten "EV-SMR". Hinautin auton Lahteen Mega-Autolle. Ensimmäisen viikon aikana saivat mitattua, että 1 akkukenno on viallinen, mutta elektroniikan näyttämä akkukapasiteetti on 30,5 A eli 80,3%, joten ei kuulu akkukapasiteettitakuun piiriin.
Luin foorumilta ulkoisesti iskun saaneiden akkujen vaihdosta kaskovakuutuksen piikkiin. Tein vahinkoilmoituksen viimeisestä muistamastani pohjakosketuksesta, jossa kivi löi ensin ohjaamon kohdalle runkoon ja sitten peräpäähän. Ainoa itse havaitsemani vika oli pakoputken pään litistyminen ja kiilautuminen runkoon niin, että se aiheutti resonassiääntä moottorin käydessä. Muotoilin itse pakoputkenpäätä ja nykäisin voimakkaasti putkea alaspäin niin että se tipahti kannakkeilleen.
Mega-Autossa tutkivat pohjaa toisella vkolla ja sanoivat ettei siellä ole mitään jälkiä paitsi pakoputkessa ja alkoivat epäillä sähköistä mittaustakin koska autoa pystyi nyt ajamaan sähköllä. Hybribi-koulutettu asentaja oli ehtinyt lähteä koronalomalla, joten olisi mennyt 3. vko ennen kuin saisivat vakuutusyhtiölle lausuntoa. Hinautin auton Deltalle Herttoniemeen, jossa saivat parissa päivässä samat tiedot kasaan, mutta nyt akusta löytyi lievä iskun jälki. Lopullista vakuutusyhtiön päätöstä en ole saanut, mutta SVT :n vakuutustarkastajan puheiden perusteella hän oli päätymässä ratkaisuun ettei tämä kolhu ole vioittanut akkukennoa.
Joten lopputulos on, että auto on käyttökelvoton viallisen akkukennon vuoksi. Mitsubishin akkutakuu ei korvaa, koska laskennallinen akkukapasiteetti on 80,3 % (jos viallinen akkukenno korjataan) vakuutusyhtiö (Fennia) ei korvaa koska akussa ei ole selvää ulkoista vauriota. Minä siis jään maksajaksi. Ainoa virheeni on että menin hankkimaan ko. auton. Deltan hinnat korjauksille: akkupaketin vaihto n. 13.000,-, akkumoduulin vaihto n. 8.000,-
Älkää hyvät ihmiset ajako yli 5v vanhalla Outlander PHEV:llä - se voi tulla kalliiksi!!!
 

PajeGls

Active Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Purkiko se vakuutusyhtiön tarkastaja akkupaketin, jotta voi sanoa, ettei kolhu ole rikkonut kennoa?

Puolueetonta tavarantarkastajaa kannattaa käyttää apuna auton tutkimisessa. Voihan olla että kosketus on vioittanut koteloa ja sen seurauksena kosteus on päässyt tekemään tuhojaan.

Pohjan kolhiminen voi kyllä tulla missä tahansa autossa kalliiksi, riippuen siitä mihin osuu.
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Kyllähän se akkutakuuseen täytyy mennä jos akku vioittuu takuuaikana ja merkkiliike on sitä mieltä että vaurio ei johdu ulkoisesta iskusta.

Jos taas todetaan että johtuu ulkoisesta iskusta niin kyllähän sen silloin täytyy mennä kaskosta?

Järjettömiä hintoja kyllä. Käytettynä ostaa halvemmalla koko sähköauton missä tuplaten kapasiteettia .. Tai siis ostinkin. :)
 

Freju

New Member
Liittynyt
18 Toukokuu 2020
PajeGls:lle: Tarkastaja oli Suomen Vahinkotarkastus Oy:stä, jota Fennia käyttää tarkastuksissa. Hänellä ei ollut aiempaa kokemusta PHEV ajoneuvojen akuista. Akustossa vain pieniä jälkiä osumasta, ei reikiä tms vaurioita. Itse en ole nähnyt kuvia vaurioista. Akkua ei ole purettu vian toteamiseksi. Akku avataan vain jos haluan sen korjattavaksi omalla kustannuksellani. Tarkastajan mukaan pohjan kolhiminen ei aiheuttanut akun vikaantumista. Eikä muutakaan vauriota, paitsi pakoputken lommo.

Olen itsekin jo katsellut noita Ebayssä myytäviä akkuja, mutta tosiaan -mistä asentaja? Taitaa ainoat koulutetut asentajat olla valtuutetuissa huoltoliikkeissä.

Zuikkikselle: Mitsulla ei ole akkutakuuta vaan akkukapasiteettitakuu! Eli 5v jälkeen Mitsu ei vastaa akun vikaantumisesta, vaan ainoastaan siitä että akkukapasiteetti pysyy yli 70%:ssa. Tämä on sinänsä älytöntä, sillä viallisen akun kapasiteettihan ajon kannalta on nolla.
Kyllähän PHEVn akulta luulisi voivan odottaa enemmän kuin 6 v käyttöikää.
 

Freju

New Member
Liittynyt
18 Toukokuu 2020
Kiitos vinkistä Paje Gls! Täytyypä kysäistä heti huomenissa.
Voit varmaan arvata että hatutuksen määrällä ei ole rajaa. Tämä on neljäs viikko ilman autoa mökillä. Onneksi on kömpijä, jolla pääsee käymään kaupoilla (15 km/siivu).
Olen tähän asti ollut erittäin tyytyväinen Mitsuun, mutta kyllä nyt meni maku ja luotto kerralla koko konseptiin. Ei mitään järkeä tällaisilla takuuehdoilla!
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Eihän mikään takuu korvaa jos esim. kolauttaa auton öljypohjan kiveen ja moottori ehtii vaurioitua jo kun öljynpainevalo lopulta syttyy, tai sama automaattivaihteiston kanssa. Kaskon kyllä pitäisi korvata ellei offroadia ole harrastanut.

Kyllähän tuo akusto pitäisi viimekädessä avata ja tutkia mikä sen aiheutti, mutta kuka maksaa lopulta on arvoitus.
 

Juzz1

Member
Liittynyt
1 Maaliskuu 2020
Tämä on yksi syy miksi aion vaihtaa autoa kun 5v takuuaika joskus on loppumaisillaan.
 

PajeGls

Active Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Tietysti tuo SVT on vakuutusyhtiöiden omistama yhtiö ja pitää yhtiön puolta. Sen vuoksi ottaisin yhteyttä puolueettomaan tavarantarkastajaan.
 

Freju

New Member
Liittynyt
18 Toukokuu 2020
Kai tässä on kaikki mahdolliset polut käytävä läpi, on toi kustannus sen verran iso. Kiitos hyvistä vinkeistä!
En tiedä onko kellään samanlaista kokemusta Mitsun kanssa?
Kaikkein hölmöintähän on ettei maahantuojan kanssa ole suoraan mahdollista päästä keskustelemaan. He ovat piiloutuneet jälleenmyyjäverkostonsa taakse. Ulkomaisia keskustelupalstoja kun seuraa en ole muualla löytänyt vastaavaa kuviota. Ymmärtääkseni esim. Hollannissa, Australiassa, Uudessa Seelannissa ja USA:ssa pääsee kommunikoimaan suoraan paikallisen Mitsubishin organisaation kanssa.

Autoni on otettu käyttöön loppuvuodesta 2013 eli kuuluu todennäköisesti aivan ensimmäisiin maahantuotuihin yksilöihin. Löysin useammasta paikasta raportoituna Mitsun akkuongelmista keväällä 2013, jolloin 1 Miev syttyi tuleen ja 1 Outlanderin akut olivat kuumentuneet ja tuhoutuneet. Tuotanto oli suljettuna 5 kk, mutta Mitsu ei kutsunut yli 4000 autoa takaisin vaan lähetti 45 akkua varaosiksi ulkomaille ja 68 kotimaahan.
Mittauksessa minunkin autoni viallinen akkukenno oli lämmennyt.
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Eihän mikään takuu korvaa jos esim. kolauttaa auton öljypohjan kiveen ja moottori ehtii vaurioitua jo kun öljynpainevalo lopulta syttyy, tai sama automaattivaihteiston kanssa. Kaskon kyllä pitäisi korvata ellei offroadia ole harrastanut.
Taitaa harva kasko korvata tuossakaan tilanteessa öljynpaineiden pudotuksesta johtuvaa moottorivauriota. Kiveen kolautetun öljypohjan se korvaa, mutta ei välillisiä vahinkoja jos jatkaa ajoa.
 

TeHo

New Member
Liittynyt
16 Toukokuu 2020
Pystyykö Mitsun pääkallopaikalle (Japanin Nagoya) lähettään suoraan spostia? Luulis kiinnostavan jos ei kerran Suomessa saa maahantuojaa mitenkään kiinni. Joskus oli erimerkkisen auton kans ongelmia ja lähetin asiasta tehtaalle (löysin netistä) postia, kyllä alkoi Suomalaista maahantuojaa kiinnostamaan sen jälkeen, oli muistaakseni Honda sillon...
 

Freju

New Member
Liittynyt
18 Toukokuu 2020
Kiitos vihjeestä TeHo. Tutkin jo aiemmin asian. Koko Mitsun organisaatiosta ei löydy kuin pääkonttoreiden katuosoiteita. Mitsuahan tuo Suomeen Berge Auto Nordics Oy joka on espajalaisen Berge Automoción SL omistama. Muut Suomeen tuotavat merkit ovat Kia, Fiat, Jeep , Alfa Romeo ja Abarth.
Berge Autollekaan ei löydy sähköpostiosoitetta tai puh. nroa, joten täytyy varmaan lähettää normaali kirje. Katuosoite on muuten Berge Auto Nordics Oy, Vaisalantie 6, 02130 Espoo, jos joku muukin sattuu tarvitsemaan.
 

TeHo

New Member
Liittynyt
16 Toukokuu 2020
Okei, on varmaan ajan saatossa saaneet monet valmistajat spostia niin eivät niitä osoitteitaan enää julkaise missään.
 

TeHo

New Member
Liittynyt
16 Toukokuu 2020
On muuten vaikea löytää mitään yhtystietoja. Koititko siihen Mitsubishi.fi chattiavustajaan olla yhtydessä?
Löysin suomen autotuojat ja teollisuusrekisteristä tuon Bergerauton kansainvälisen spostiosoitteen:
hello@bergeauto.com
Voishan ainakin kysäistä että millä sarjanumerolla olevissa autoissa oli tuo akun takaisinkutsu, jos sitä kautta sais asian liikkeelle?
 

PajeGls

Active Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Onhan siellä noita espanlaisten nimiä yritysrekisterissä. Myyntijohtaja taisi olla suomalaisperäisellä nimellä.

Ymmärtääkseni akun takaisinkutsua ei ollut, vaan autot vedettiin myynnistä. Tuon vian (metallihiukkasten päätyminen akkukemikaaleihin) vuoksi auton markkinoille tulo viivästyi reilusti. Samoja akkuja käytettiin Boing Dreamlinerissa ja se aiheutti omat ongelmansa lentokonepuolella.
 

Freju

New Member
Liittynyt
18 Toukokuu 2020
Löysin aiemmin työpaikkailmoituksesta Berge Auton henkilöstöpäällikön nime ja numeron, mutta kiitos teidän aloitteen aloin uudelleen kaivaa tietoa. Rinta-Joupin lehdistötiedotteesta löytyi BA:n toimitus- ja PR-johtajien nimet ja puh.numerot. Pitäis varmaan huomenna rimpauttaa!

Muuten PajeGLS, olin yhteydessä Pistokehybridi.fi :in. Olivat kiinnostuneita ja tekevät tarjouksen käytetyn akkupaketin vaihdosta. Ovat keskenään keskustelleet voivansa laajentaa palveluaan Toyotan hybridiakuista myös Outlanderiin, koska Mitsutkin alkavat tulla akunvaihtoikään. Kaverit hyödyntävät vaihdetut akut hyötykäyttöön. Tämä on hyvä kontakti akkumurheista kärsiville!
 

TeHo

New Member
Liittynyt
16 Toukokuu 2020
Huomaa että vuodenvaihteessa henkilöstöpäällikkö vaihtui eli ei ole enää Anttila tms. en muista tarkkaan nimeä. Uusi henkilö siis ruorissa henkilöstön osalta :)

Hienoa että Pistokehybridi on kiinnostunut laajentamaan toimintaa Mitsuihin :))
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Ei ole kovin vaikea yhdistää akuston pohjassa oleva kolhun kohta ja viallinen akkusolu vaikka PHEV Watchdog appilla. Jos kolhun kohdalla on pimeä solu, niin eikö silloin jo ole aika varma mistä vika syntynyt. Saman tiedon saa merkkihuollosta jos "epävirallisen" softan antama tulos ei ole riittävän vakuuttava.

Screenshot_20200408-092130.png
phev-battery.jpg


Akku avattuna, vasemmalla etupää.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Purkiko se vakuutusyhtiön tarkastaja akkupaketin, jotta voi sanoa, ettei kolhu ole rikkonut kennoa?

Puolueetonta tavarantarkastajaa kannattaa käyttää apuna auton tutkimisessa. Voihan olla että kosketus on vioittanut koteloa ja sen seurauksena kosteus on päässyt tekemään tuhojaan.

Pohjan kolhiminen voi kyllä tulla missä tahansa autossa kalliiksi, riippuen siitä mihin osuu.
Palataanpas tähän. Mielestäni PajeGls on asian ytimessä. Akkupaketti täytyy purkaa jotta sen saa diagnosoitua. Mitsubishi ei ole antanut vielä lausuntoaan ja kannattaa odottaa se ensin.
Ymmärtääkseni akustoon pystytään vaihtamaan jopa yksittäinen viallinen kenno jolloin kustannus tuskin tulee olemaan ihan nuin suuri.
Akun takuun suhteen asia on mielestäni mennyt parempaan suuntaan kun 2016 faceliftin jälkeen paransivat takuuta kuluttajan kannalta.
Kyseisen auton takuu on umpeutunut joten mitä tässä sen suhteen tässä ei liene epäselvyyttä? Kannattaa huomioida että esim. VW group on myöntänyt autoilleen pääsääntöisesti kahden vuoden takuun ja siihen verrattuna tämä vanhojen Outlander PHEVien takuu on varsin hyvä.
Sen chatin kautta saa yhteyden maahantuojaan eikä siitä tarvitse tehdä sen hankalampaa.
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
On muitakin vaihtoehtoja toki asian ratkaisemiseksi. Jos kukaan ei edellenkään korjaa niin ehkä Dala's EV repair tai sitten apua voi saada lakimielessä tuolta. https://autoriita.fi/ Kuulostaa tosiaan hassulta, että akun kapasiteetti on 80 %, mutta sitä ei voi kukaan käyttää niin asia on fine. Silloin mielestäni akun kapasiteetti on 0.

Hyvä nähdä että näitä aletaan tutkia systemaattisemmin harrastajien toimesta.
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Kuten tuossa muutama kirjoitus ylempänä totesin, pitäisi nyt selvittää onko vika tullut pohjakosketuksesta vai ei. Jos on, ei akku takuulla ole mitään tekemistä asian kanssa.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Kuten tuossa muutama kirjoitus ylempänä totesin, pitäisi nyt selvittää onko vika tullut pohjakosketuksesta vai ei. Jos on, ei akku takuulla ole mitään tekemistä asian kanssa.
Akkutakuu on ummessa olipa pohjakosketusta ollut tai ei. Akun kapasiteettitakuuta on vielä jäljellä. Ei pidä sekoittaa eri asioita.
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Akkutakuu on ummessa olipa pohjakosketusta ollut tai ei. Akun kapasiteettitakuuta on vielä jäljellä. Ei pidä sekoittaa eri asioita.

En minä, muuthan siitä akusta kokoajan jauhaa. Jos auto on ajettu kiveen ja samalla alkaa ongelmat eikö tuo nyt pitäisi katsoa loppuun > vakuutusyhtiö, senhän pitäisi todentaa että vika ei ole tullut kohusta.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Kyllä, ensin täytyy tutkia mitä on tapahtunut ja odottaa se Mitsubishin lausunto.
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Auto on vikatilassa ja kapasiteettia akulla on mielipiteestäsi huolimatta.
Sanoisin että juridinen kysymys jo ja riippuu tasan tarkkaan mitä lukee "akun kapasiteettitakuussa" ja miten sitä lähdetään tulkitsemaan. Myös varsin mielenkiintoinen kysymys koska auton akusta ei käsittääkseni käyttäjä saa virtaa ulos mitenkään. Mutta turha spekuloida sitä tässä sen enempää. :)
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Dala's EV repairilta kannattaa kysellä olisiko mielenkiintoa selvitellä. Tuskin jää ainoaksi tapaukseksi, on näitä sen verran jo myyty.

En ihan välttämättä osta ajatusta että akulla olisi kapasiteettia jos sitä ei tosiasiassa olekaan. Tämän selvittelyssä voisi auttaa esim jo mainittu www.autoriita.fi tai sitten kuluttajariitalautakunnan kautta yrittää itse. Siinä tosin voi varautua vuoden odotteluun.

Todella ikävä tilannehan tämä on, mutta ei varmastikaan mitenkään poikkeuksellinen. Leafin kanssa akkuongelmat eivät ole enää katastrofi pitkälti Dala's EV repairin ansiosta vaikka kalliiksi tulevatkin edelleen. Uskon että aikaa myöten muillekin suosituimmille malleille muodostuu järkevämmän hintaista tarjontaa, mutta se ei tietysti juurikaan lohduta ensimmäisiä joiden auto vikaantuu.

Omassa täyssähkössä on vielä 7 vuotta akkutakuuta, mutta kyllähän näitä tulee seurattua ja tiedostan mahdolliset riskit tulevaisuudessa.
 
Viimeksi muokattu

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Tosiaan oli mennyt sellainen seikka ohi että alkupään autoilla ei edes ole sitä akun kapasiteettitakuuta eli siitä on turha edes vääntää....
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
En ihan välttämättä osta ajatusta että akulla olisi kapasiteettia jos sitä ei tosiasiassa olekaan. Tämän selvittelyssä voisi auttaa esim jo mainittu www.autoriita.fi tai sitten kuluttajariitalautakunnan kautta yrittää itse. Siinä tosin voi varautua vuoden odotteluun.
Mihin se kapasiteetti sieltä on mielestäsi kadonnut? Hyvä tuo vaan on että auton turvatoiminnot estävät lisävahinkojen syntymisen kunnes vika on korjattu.
 

Freju

New Member
Liittynyt
18 Toukokuu 2020
Mitsun chat-palvelusta kysyin hetikohta tapahtuneen jälkeen ja vastasivat takuun olevan 5 v autolle ja akulle. Kysyin eikös akulle löydy 8 v kapasiteettitakuu. Sanoivat tiedustelevansa ja palaavansa asiaan -eivät koskaan palanneet.

Mitsulta ei ole tulossa mitään lausuntoa asiasta. Deltan huoltomyyjä ollut yhteydessä ja kertonut asiastta osin sähköpostilla. Viimeksi kun kysyin että mitä maahantuoja sanoi asiasta oli vastaus, että ainakaan toistaiseksi ei kuulu takuuseen. Deltan kaveri on siinä uskossa että haluan akun purettavaksi ja korjattavaksi. Heidän ainoa akkupaketin avaamiseen koulutettu asentaja on nyt 2 vkon lomalla eli sekin homma seisoo. Varaosamoduuliakaan ei voi tilata ennenkuin akku on purettu ja tehty tarkemmat moduulijännite ja kapasiteettimittaukset, jotta saadaan vanhojen moduulien kuntoon sovitettu varaosa tilattua. Ja sille toim.aikaon taas 4 vkoa.

Kukaan ei avaa akkupakettia jos minä en tilaa sen korjausta, jolloin se tietenkin avataan ja voidaan katsoa mikä akkukennoa vaivaa. Jos taas päädyn koko akkupaketin uusimiseen jää akkukennon vika mysteeriksi -sitä ei tutkita.
Ja Deltan hinnat siis: uusi akkupaketti: n. 13.000,- (varaosatakuu 2 v + kapasiteettitakuu 6v koko akulle)
Korjaus eli akuston purku ja sen moduulin vaihto, jossa viallinen kenno sijaitsee: n. 8000,- (vaihdetulle moduulille saa 2v varaosatakuun) Yksittäisiä kennoja ei kuulemma vaihdeta. Molemmissa tapauksissa vähintään 4 vkon toimitusaika.

Siis yli 5 v vanhalla Mitsun PHEV:llä ajavalla on 13.000,- euron riski koko ajan niskassa!
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
No kyllähän ihan missä autossa vaan on koko auton hinta "koko ajan niskassa" jos semmoinen vika iskee mitä kukaan ei saa korjattua. Siinä mielessä jotkut satasen pommit huolettomimpia autoja kun minkä vaan vian iskiessä voi auton hinata kaatikselle ja ostaa uuden.

https://evshop.eu/en/batteries/150-mitsubishi-outlander-phev-battery-module.html

Yhden käytetyn akkumodulin hintaluokka on siis noin 500e luokkaa. Aika hupaisa tuo 8000e hinta moduulin vaihdolle..

Edit: PajeGls ehti ensin. PajeGls:n linkissä 8 kennon moduuli ja evshopilla 16 kennoa, siksi hintaa tuplaten.
 

Freju

New Member
Liittynyt
18 Toukokuu 2020
Kiitos "ast" vinkistä. Otin yhteyttä Dala's EV repairiin. Katsotaan ovatko kiinnostuneita.
Tuo Autoriita.fi on myös tutustumisen arvoinen.
 

Freju

New Member
Liittynyt
18 Toukokuu 2020
Kyllähän noita käytettyjä akkupaketteja ja moduuleja on netti väärällään, mutta a) millä varmistat että ne ovat todella kunnossa ja b) mistä löytyy osaava tekijä.
Odottelen vielä Pistokehybridin kavereiden tarjousta. Lupasivat sen perjantaille.

TM:n artikkelin mukaan EV-autojen akkuja ei ole tarkoitettu vaihdettavaksi, vaan valmistajien tarkoitus on että ne kestävät koko auton eliniän.
Siinä mielessä toi 6 v on aikalailla alakanttiin.
 

PajeGls

Active Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
TM:n artikkelin mukaan EV-autojen akkuja ei ole tarkoitettu vaihdettavaksi, vaan valmistajien tarkoitus on että ne kestävät koko auton eliniän.
Siinä mielessä toi 6 v on aikalailla alakanttiin.

Kun tuo vika kohdistuu ilmeisesti vain yhteen kennoon, niin väkisin tulee ensimmäisenä mieleen, että akkukotelon kolhinta on jotain sille tehnyt. Kennohan ei kummoista vauriota tarvitse, jotta alkaa ongelmat. Toisena sitten mahdolliset tiiveysongelmat tuon jäljiltä.

Tätä ei tietysti tiedä varmuudella, ennen kuin kennot on irroitettu. Viitteitä voi saada jo jonkun ehdottamasta kolhun ja kennon sijainnista toisiinsa nähden.
 

Juzz1

Member
Liittynyt
1 Maaliskuu 2020
Mitsun chat-palvelusta kysyin hetikohta tapahtuneen jälkeen ja vastasivat takuun olevan 5 v autolle ja akulle. Kysyin eikös akulle löydy 8 v kapasiteettitakuu. Sanoivat tiedustelevansa ja palaavansa asiaan -eivät koskaan palanneet.

Tätä näkee jatkuvaan kirjoitettavan täällä foorumillakin että akulla olisi 8v kapasiteettitakuu. Ainakin minulle sanottiin kuukausi sitten autoa ostaessa että 5v/100tkm on takuu koko autolla.
 

Freju

New Member
Liittynyt
18 Toukokuu 2020
Ohessa Mitsun Newsletter vuodelta 2017 koskien takuuta.
 

Liitetiedostot

  • Takuu.jpg
    Takuu.jpg
    89.7 KB · Lukukerrat 313

Barath

Member
Club Member
Liittynyt
22 Marraskuu 2019
Tein vahinkoilmoituksen viimeisestä muistamastani pohjakosketuksesta, jossa kivi löi ensin ohjaamon kohdalle runkoon ja sitten peräpäähän. Ainoa itse havaitsemani vika oli pakoputken pään litistyminen ja kiilautuminen runkoon niin, että se aiheutti resonassiääntä moottorin käydessä. Muotoilin itse pakoputkenpäätä ja nykäisin voimakkaasti putkea alaspäin niin että se tipahti kannakkeilleen

Moi, tämä on jäänyt mua vähän hämäämään. Eli kun nämä iskut tulivat auton pohjaan ja pakoputkeen et tehnyt minkäänlaista vahinkoilmoitusta/käyttänyt tarkastuksessa autoa? vai miksi muovailit itse pakoputken päätä? Ja toisekseen minkälaisissa olosuhteissa noin kovia iskuja tulee auton pohjaan?
Lähinnä vain se että onko tässä nyt jossain mennyt pahasti vikaan vakuutusasioissa ettei ne suju jos kerran kaskokin löytyy?
 

Freju

New Member
Liittynyt
18 Toukokuu 2020
Moi, tämä on jäänyt mua vähän hämäämään. Eli kun nämä iskut tulivat auton pohjaan ja pakoputkeen et tehnyt minkäänlaista vahinkoilmoitusta/käyttänyt tarkastuksessa autoa? vai miksi muovailit itse pakoputken päätä? Ja toisekseen minkälaisissa olosuhteissa noin kovia iskuja tulee auton pohjaan?
Lähinnä vain se että onko tässä nyt jossain mennyt pahasti vikaan vakuutusasioissa ettei ne suju jos kerran kaskokin löytyy?

Moi Barath,
En tehnyt vahinkoilmoitusta tai käyttänyt tarkastuksessa, koska molemmilta puolin alle kurkistamalla en löytänyt autosta muuta jälkeä kuin litistyneen pakoputken pään ja auto pelasi moitteetta. Mulla on 500,- omavastuu ja pakoputken pään oikaisemisesta se olisi ollut turjan paljon (+ 20% bonusmenetys).
En huvikseni ajele korkealla maavaralla olevilla autoilla 4-vetoautoilla. Täällä mökillä voi tulla eteen lähes mitä vain. Viime talvena oli useita tielle kaatuneita puita, joista osan sain käsin siirrettyä syrjään, osan väistin metsän puolelta. Yksi lahonnut koivu oli niin iso että jouduin kääntymään ja kiertämään pienen metsätien kautta, jossa oli useita vastaavia, mutta onneksi pieniä. Tiellä ei ole talvikunnossapitoa. Siellä yksi yliajamani käsivarren paksuinen mänty paukautti myös pohjaan aika kovaa. Katselin jo kaupoista pientä akkukäyttöistä moottorisahaa, jota voisi pitää takapaksissa kaiken varalta (bensakoneesta tulee aina bensan ja öljyn katkua). Tähän asti on vakuutusasiat sujuneet moitteetta.
Aiemmat autoni oli 2 Outbackiä ja 1 Forester. Subaruissa on kyllä ylivoimainen 4-veto!
 

Juzz1

Member
Liittynyt
1 Maaliskuu 2020
Outlanderi on kyllä kaukana korkeasta maavarasta.. oliko virallinen luku 18cm. Entisessä xc70 volvossakin oli maavara 21cm ja eron kyllä mitsuun huomaa. Ei tuolla kunnostettua soratietä kauemmaksi uskalla poiketa maastoon. :)
 

Freju

New Member
Liittynyt
18 Toukokuu 2020
Tuo "ast"in Dala´s EV Repair saattoi olla kullan arvoinen vinkki.
Hänen pikainen hinta-arvionsa oli 500-1500,- riippuen mitä vaurioita on akussa. Kaveri voisi vaihtaa pelkän akkukennonkin, joka käytettynä maksaa alle 100,-.
Hänellä ei ole Mitsulle tarkoitettua vikakoodien nollauslaitetta ja arveli käykö tavallinen OBD2 -lukija tällaisten vikakoodien nollaamiseen. Onko kellään tietoa?
Toinen ongelma on, että paja on Vaasassa. Onko kellään tiedossa kohtuuhintaista hinuria? Kun hinautin auton Lahdesta Hesaan velotti hinuri 2,-/km + alvi piti maksaa.
 

Freju

New Member
Liittynyt
18 Toukokuu 2020
Niin että mitenkä?
En tehnyt tapahtumasta vahinkoilmoitusta heti tapahtuneen jälkeen, vaan vasta kun akkuongelma ilmeni ja olin lukenut tältä foorumilta ulkoisen iskun aiheuttamasta vastaavasta akkuviasta. Sori jos ilmaukseni ei ollut riittävän tarkka.
 
Ylös Bottom